ChristianMatch
 


Forum

Boos!
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 13 januari 2013, 15:02
 
ZOEKER064 schreef:
Hoi Shanita,

ik vind het altijd wel lastig om onderscheid te maken tussen gevoelens en emoties. Voor mij is boosheid een van de basisemoties, en hangt onlosmakelijk vast aan gedachten (mijn denken). Ik heb ontdekt dat emoties het feedbacksysteem zijn van mijn onderbewuste (en dat is meer dan 90% van wat ik doe).

Vroeger stopte ik die emoties allemaal weg, ik had alles onder controle en er was volgens mij geen noodzaak om ergens emotioneel over te worden. Als noodlot op mijn pad kwam, dan was dat van God, waarom zou ik dat niet accepteren? Emoties waren mijn vijand. ik werd ook nooit boos (dacht ik).

Ik heb gemerkt dat het negeren van mijn emoties juist leidt tot enorm energieverlies. Boosheid is voor mij nu juist een richtingwijzer geworden waaraan ik kan zien waar mijn energie naar toe gaat. Onder boosheid zit eigenlijk altijd een overtuiging die voor mij erg belangrijk is. De kunst is nu juist om er achter te komen welke behoefte daar voor mij achter zit. Heel anders dus dan ervoor weglopen, gewoon het vergrootglas pakken en kijken wat dat nu aan de hand is. Ik zeg wel gewoon, maar het is best lastig. Meestal heeft het te maken met dat ik niet eerlijk wordt behandeld, of met iets waar ik bang voor ben.

Ik heb geleerd dat met name in relaties ik boosheid nooit moet parkeren. Geparkeerde boosheid is de sluipmoordenaar van mijn relaties. Nu kan ik wel zeggen, ik geef al mijn boosheid aan God, mijn punt is dat dat zo niet werkt. Boosheid betekent voor mij werk aan de winkel, en meestal een stukje sterven aan mezelf.

Boosheid aan God geven, nee ik ben ook van mening dat het niet zo werkt. Ik zie de mogelijkheid om boos te zijn als een scheppingsgave waar je creatief mee om kunt gaan. Niet ter vernietiging van jezelf of naar anderen toe maar om opruiming door te kunnen houden, situaties te veranderen, je grenzen aan te geven. En ik zie in de bijbel wel aanknopingspunten hoe je het mag/kunt hanteren. Maar het blijft een lastig iets...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 13 januari 2013, 15:05
 
SHANITA130 schreef:
Daaraan ga ik mijn energie, in de vorm van boosheid, aan verspillen, ja want als je echt boos bent, ja, dat vergt nu eenmaal energie, ik bedoel echt boos, met emotie erbij.
Dus niet een terechte boosheid, ja daar zit ook verschil tussen, je kan boos worden met emotie, en dat eet energie, en je kan gewoon boos worden uit terechte verontwaardiging en ja, dan blijf je wel heel rustig van binnen.
Lachende smiley

Hoi Shanita,

ik vind het altijd wel lastig om onderscheid te maken tussen gevoelens en emoties. Voor mij is boosheid een van de basisemoties, en hangt onlosmakelijk vast aan gedachten (mijn denken).
Ja, eerst denk je dan voel je... Ik heb ontdekt dat emoties het feedbacksysteem zijn van mijn onderbewuste (en dat is meer dan 90% van wat ik doe).Dat kan, is bij iedereen zo toch?

Vroeger stopte ik die emoties allemaal weg, ik had alles onder controle en er was volgens mij geen noodzaak om ergens emotioneel over te worden.

Dat klinkt mooi, behalve dat 'wegstoppen'.

Als noodlot op mijn pad kwam, dan was dat van God,
Ahum Zoeker, ja, nou moet ik je even onderbreken, 'noodlot, in de zin van negatief kan toch niet van God komen, nee, alleen het goede komt van God, en nare, vervelende zaken niet....
waarom zou ik dat niet accepteren? Accepteren is iets anders.
Er zijn nu eenmaal zaken in het leven waar je geen invloed op hebt, niets aan kan doen, ja, dan kan je beter rustig blijven accepteren en bidden.
Ja, denken mensen nu, makkelijk gezegd....
Ja, dat begrijp ik dat men dat denkt.
Maar er zijn nu eenmaal zaken waar je wel invloed op hebt, waar je een beperkte invloed op hebt, en waar je dus helemaal geen invloed op hebt.

Emoties waren mijn vijand. ik werd ook nooit boos (dacht ik).

Ik heb gemerkt dat het negeren van mijn emoties juist leidt tot enorm energieverlies.
Ja, want dan verdring je het... Beter je gevoelens uiten, dat lucht op, dan verdringen...


Boosheid is voor mij nu juist een richtingwijzer geworden waaraan ik kan zien waar mijn energie naar toe gaat. Onder boosheid zit eigenlijk altijd een overtuiging die voor mij erg belangrijk is.
Idd, bij mij ook. Ja, er zijn verschillende soorten van boosheid, die jij bedoeld, ja, dan zit daar iets achter, wat niet oke is zeg maar.

De kunst is nu juist om er achter te komen welke behoefte daar voor mij achter zit.
Idd, de kunst, voor mij, is, om te kijken, waarom word ik boos, is dat terecht?
En zo ja, grenzen trekken, afstand nemen, zodat ik afkoel, de ander na kan denken, ik ook, en dan, op een andere manier verder, met mijn en zijn/haar grenzen.

Heel anders dus dan ervoor weglopen,
Weglopen, in de zin van verdringen is niet oke, maar ja, weglopen, om fysieke en daarmee ook emotionele afstand te creëren van iemand, met als doel jezelf en eventueel de ander rust te geven, en de zaken van een afstand te kunnen bekijken ja das iets anders.

gewoon het vergrootglas pakken en kijken wat dat nu aan de hand is.
Ja, idd, even goed nadenken en analyseren wat er nu eigenlijk speelt...

Ik zeg wel gewoon, maar het is best lastig. Meestal heeft het te maken met dat ik niet eerlijk wordt behandeld, of met iets waar ik bang voor ben.

Bij mij ook, dat ik (voel dat) ik niet eerlijk wordt behandeld, en dan is boosheid heel gezond!
En ja, ook bij iets waar ik bang voor ben, zoals een programma op tv wat triggert, en ja, ik ben bij een vriend, als ik dan vraag mag dat uit of andere zender want dat triggert, en ja, en hij doet dat niet(meteen) kan ik boos worden want ja, ik raak dus wel ff in paniek....vooral als dat geluid ook nog es hard staat....

Ik heb geleerd dat met name in relaties ik boosheid nooit moet parkeren.
Verstandig...ja, ik heb dat ook geleerd. Maar ja, ik heb ook geleerd, dat ik dan beter eerst ff rustig naar me huis kan gaan, en het er dan later als beide rustig zijn, het kan bespreken.
Want als je beide boos bent, ja, dan is vaak communicatie moeilijk.


Geparkeerde boosheid is de sluipmoordenaar van mijn relaties.
Helemaal waar. En wat dacht je wat er gebeurd met geparkeerde boosheid, met je lichaam?

Nu kan ik wel zeggen, ik geef al mijn boosheid aan God, mijn punt is dat dat zo niet werkt.
Ja, dat wordt gezegd in bepaalde kringen...werkt idd niet zo....misschien wel in bepaalde gevallen..en/of gedeeltelijk, maar dus lang niet altijd....

Boosheid betekent voor mij werk aan de winkel, en meestal een stukje sterven aan mezelf.

Boosheid is voor mij ook werk aan de winkel, kijken waar het vandaan komt, dan kijken wat ik eraan kan doen, in het vervolg om het te voorkomen.
En dat kan betekenen wat afstand nemen van iets of iemand.


Vond het erg fijn hierover met je van gedachten te wisselen!


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 13 januari 2013, 15:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 13 januari 2013, 15:12
 
Jol:
Boosheid aan God geven, nee ik ben ook van mening dat het niet zo werkt. Ik zie de mogelijkheid om boos te zijn als een scheppingsgave waar je creatief mee om kunt gaan. Niet ter vernietiging van jezelf of naar anderen toe maar om opruiming door te kunnen houden, situaties te veranderen, je grenzen aan te geven. En ik zie in de bijbel wel aanknopingspunten hoe je het mag/kunt hanteren.

Ik denk dat jij de gave hebt heel kort en bondig, heel veel te zeggen!!! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 13 januari 2013, 15:35
 
SHANITA130 schreef:
Jol:
Boosheid aan God geven, nee ik ben ook van mening dat het niet zo werkt. Ik zie de mogelijkheid om boos te zijn als een scheppingsgave waar je creatief mee om kunt gaan. Niet ter vernietiging van jezelf of naar anderen toe maar om opruiming door te kunnen houden, situaties te veranderen, je grenzen aan te geven. En ik zie in de bijbel wel aanknopingspunten hoe je het mag/kunt hanteren.

Ik denk dat jij de gave hebt heel kort en bondig, heel veel te zeggen!!! Knipoog smiley



Verlegen lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zondag 13 januari 2013, 22:56
 
JOL252 schreef:
Boosheid aan God geven, nee ik ben ook van mening dat het niet zo werkt. Ik zie de mogelijkheid om boos te zijn als een scheppingsgave waar je creatief mee om kunt gaan. Niet ter vernietiging van jezelf of naar anderen toe maar om opruiming door te kunnen houden, situaties te veranderen, je grenzen aan te geven. En ik zie in de bijbel wel aanknopingspunten hoe je het mag/kunt hanteren. Maar het blijft een lastig iets...

Precies, de mogelijkheid om boos te zijn als scheppingsgave waar ik verantwoord mee om kan gaan. Dit is iets wat ik pas de laatste twee jaar heb geleerd. Misschien dat ik er nu pas voor open sta dat dit een mogelijkheid is. Twee jaar terug stond ik nog te trillen als een klein kind bij een oefening in boos worden. Nu is het voor mij een signaal
om mee aan het werkt te gaan.

En ja, zeker lastig. Voor mij eigenlijk op twee aspecten:

1. Er staat in Jacobus 1: Want de woede van een mens brengt niets voort dat in Gods ogen rechtvaardig is. Ik zie die creatieve energie meer op het vlak van het kunnen herkennen en zo veranderen van denken.

En 2. Er zit voor mij verschil tussen het zelf hebben van emoties (zoals boosheid) en emoties die mij hebben. Boos worden is erg krachtig, hoe beheerst kan ik dat plaats geven ...

Wat me daarbij leidt is dat de bijbel oproept om langzaam te zijn in het boos worden. (Prediker 7:9 oops, wat is dat nu anders vertaald... Jacobus 1:19 traag in het kwaad worden)

Boeiend onderwerp. Ik ga nog eens doorlezen op de woorden boos, kwaad, woedend en toorn. Met een psychologische bril op zijn dit volgens mij allemaal synoniemen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zondag 13 januari 2013, 23:10
 
SHANITA130 schreef:
SHANITA130 schreef:
Vond het erg fijn hierover met je van gedachten te wisselen!

Likewise. Hier is ook zoveel over te zeggen. Juist op dit vlak is het zo belangrijk om een partner te vinden die goed met zijn (of in mijn geval haar) gevoelens en emoties om kan gaan.

Ik zie nog een paar erg aardige onderwerpen na aanleiding van jouw reactie:

- wat is de rol van God als het gaat om mijn noodlot ... hoeveel noodlot roep ik over mezelf af?
- wat moet er veranderen als ik boos wordt? Iets buiten me of iets binnen me?
- welke controle mag ik aan God geven?

Blessings!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 13 januari 2013, 23:44
 
ZOEKER064 schreef:
Likewise. Hier is ook zoveel over te zeggen. Juist op dit vlak is het zo belangrijk om een partner te vinden die goed met zijn (of in mijn geval haar) gevoelens en emoties om kan gaan.

Ik zie nog een paar erg aardige onderwerpen na aanleiding van jouw reactie:

- wat is de rol van God als het gaat om mijn noodlot ... hoeveel noodlot roep ik over mezelf af?
- wat moet er veranderen als ik boos wordt? Iets buiten me of iets binnen me?
- welke controle mag ik aan God geven?

Blessings!

Hoi Zoeker;

Quote:
- wat moet er veranderen als ik boos wordt? Iets buiten me of iets binnen me?


-je kan boos worden met emotie, en dat eet(heel erg veel) energie, en je kan gewoon boos worden uit terechte verontwaardiging en ja, dan blijf je wel heel rustig van binnen.

Dus iets binnen je: zorg dat je niet emotie-boos wordt, dat is niet nodig.
De quote van jou die ik hierboven heb gequote, daar bedoelde ik mee, wat ik schreef op zaterdag 12 januari 2013, 19:10, de laatste zin van die posting,
namelijk:
Quote:
-je kan boos worden met emotie, en dat eet energie, en je kan gewoon boos worden uit terechte verontwaardiging en ja, dan blijf je wel heel rustig van binnen.

En dan ga je ook niet ten onder aan de boosheid, in de zin, dat je hart tekeer gaat, je bloeddruk stijgt, je alleen nog bozer wordt als men je niet begrijpt etc.

Dan word je boos als een terechte verontwaardiging en je blijft toch heel rustig van binnen.
Dat is mi de goede manier.

S. Je hoeft je niet altijd van binnen 'op te vreten' zodra je je onrecht voelt aangedaan, je kan ook gewoon op een manier je verontwaardiging/boosheid uiten, zonder dat je veels te emotioneel wordt van binnen.

Dat is én veel duidelijker én veel gezonder...

Staan ook dingen in over in de bijbel; bv, laat de zon niet ondergaan door uw toorn, etc.

Ik zoek morgen nog wat teksten op. Je hebt zelf ook goede teksten opgezocht, zie ik!

Welterusten Slapende smiley


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 13 januari 2013, 23:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 14 januari 2013, 00:10
 
Jol: Boosheid aan God geven, nee ik ben ook van mening dat het niet zo werkt. Ik zie de mogelijkheid om boos te zijn als een scheppingsgave waar je creatief mee om kunt gaan. Niet ter vernietiging van jezelf of naar anderen toe maar om opruiming door te kunnen houden, situaties te veranderen, je grenzen aan te geven. En ik zie in de bijbel wel aanknopingspunten hoe je het mag/kunt hanteren.

Idd. Een scheppingsgave, bedoelt om creatief mee om te gaan.

Niet ter vernietiging van jezelf, zoals emotie-boosheid.
Maar om opruiming te houden, situaties te veranderen ten goede, en idd grenzen aan te geven.

Ik zie ook duidelijk Bijbelteksten hoe je het hanteren moet.

Jacobus 1: Want de woede van een mens brengt niets voort dat in Gods ogen rechtvaardig is.

...langzaam te zijn in het boos worden. Prediker 7:9

Jacobus 1:19 traag in het kwaad worden

Efeziërs 4:26 Geraakt gij in toorn, zondigt dan niet: de zon mag niet over een opwelling van uw toorn ondergaan; 27 en geeft de duivel geen voet.

Even over dit laatste vers: Ja, duidelijk, zeg waar het op staat, maar/en laat je niet meeslepen door dat boosheid gevoel, zodat het je dag verpest.

En ook, kijk eerst hoe reëel je boosheid is. Ik bedoel daarmee; zijn het irritaties omdat je te lang bij mekaar zit? Bijvoorbeeld. Of weet je nu eenmaal dat diegene 'daar' extra gevoelig voor is....

Nou ja, en zo kan je mi veel voorbeelden bedenken uit het dagelijkse leven.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 14 januari 2013, 00:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARITIME853





Berichten: 637

BerichtGeplaatst: maandag 14 januari 2013, 00:21
 
Boosheid is geen zonde op zichzelf

1 Koningen 11:9 (God was boos op Salamo)
2 Koningen 17:18 (God was boos op Isreäl)
Marcus 3:5 (Jezus was boos op de Farizeeën)

Wees beducht op snel boos worden

Spr 14:16-17 - Een wijze is voorzichtig, hij gaat het kwaad uit de weg, een dwaas is roekeloos, en waant zich nog veilig ook. Wie onbesuisd is, handelt dwaas, wie berekenend is, maakt zich gehaat.
Spr 14:29 - Wie geduldig is geeft blijk van groot inzicht, wie onbesuisd is stapelt dwaasheid op dwaasheid.
Jakobus 1:19-20 - Geliefde broeders en zusters, onthoud dit goed: ieder mens moet zich haasten om te luisteren, maar traag zijn om te spreken, traag ook in het kwaad worden. 20 Want de woede van een mens brengt niets voort dat in Gods ogen rechtvaardig is.

Beheers jezelf

Spr 25:28 - Een stad met omvergehaalde muren, zo is iemand die zijn geest niet in bedwang heeft.
Spr 29:22 - Een opvliegend man verwekt twist en de driftkop begaat vele misdaden.
Spr 30:33 - Want drukking van de melk brengt boter voort, en drukking op de neus brengt bloed voort, en drukking van toorn brengt twist voort.

Goed nieuws! Door de geest kan je de zonde van boosaardig gedrag ovewinnen

Gal 5:22-25 - Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. Tegen zodanige mensen is de wet niet.
Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
Indien wij door de Geest leven, laten wij ook door de Geest het spoor houden.
Kol 3:8 - Maar thans moet ook gij dit alles wegdoen: toorn, heftigheid, kwaadaardigheid, laster en vuile taal uit uw mond.

Ga om met boosheid op een goddelijke manier. Laat niet de zon nederdalen over je eigen woede

Ef 4:26 - Geraakt gij in toorn, zondigt dan niet: de zon mag niet over een opwelling van uw toorn ondergaan;

Jezus zei dat iemand die boos is met zijn broeder zonder een oorzaak, zal vallen in het oordeel.

Mat 5:21-22 - Gij hebt gehoord, dat tot de ouden gezegd is: Gij zult niet doodslaan; en: Wie doodslag pleegt, zal vervallen aan het gerecht. Maar Ik zeg u: Een ieder, die in toorn leeft tegen zijn broeder, zal vervallen aan het gerecht. Wie tot zijn broeder zegt: Leeghoofd, zal vervallen aan de Hoge Raad, en wie zegt: Dwaas, zal vervallen aan het hellevuur.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 14 januari 2013, 02:52
 
Mooi en duidelijk!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 14 januari 2013, 03:33
 
Er is.er.nog.1: weest toornig ... Maar.zondig niet.

Er is een verschil tussen boos en boos. Jezus was beheerst escalerend in de tempel. Denk ook aan de. teksten dat.God.door.de.velden raast. Ik denk dat Hij ons het vermogen heeft ingeschapen boos te zijn op zaken die tegen de scheppingsorde ingaan, die God en mensen schade berokkenen. We mogen in boos.zijn ook op Hem lijken. De instelling van je hart doet hierin toe, ben je chronisch boos en is je eerste reactie gelijk al geprikkeld dan is het zaak een heilig soppie bij God te halen en je eigen woede te verbinden met. Zijn woede die puur is. Niks mis mee. Integendeel.


Laatst aangepast door
JOL252
op maandag 14 januari 2013, 03:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: maandag 14 januari 2013, 18:42
 
JOL252 schreef:
Er is.er.nog.1: weest toornig ... Maar.zondig niet.

Er is een verschil tussen boos en boos. Jezus was beheerst escalerend in de tempel. Denk ook aan de. teksten dat.God.door.de.velden raast. Ik denk dat Hij ons het vermogen heeft ingeschapen boos te zijn op zaken die tegen de scheppingsorde ingaan, die God en mensen schade berokkenen. We mogen in boos.zijn ook op Hem lijken. De instelling van je hart doet hierin toe, ben je chronisch boos en is je eerste reactie gelijk al geprikkeld dan is het zaak een heilig soppie bij God te halen en je eigen woede te verbinden met. Zijn woede die puur is. Niks mis mee. Integendeel.

Hmm, ik vind het lastig om te zeggen dat ik op God moet of mag lijken. Als ik naar Gods toorn kijk zoals beschreven in het oude testament, dan denk ik, dat is echt niet niet voor mij om me dat toe te eigenen.

Ik denk niet zozeer dat er verschil is in boosheid en boosheid, maar tussen boosheid (emotie) en hoe ik die boosheid uit (gedrag). Volgens mij is er niets mis met de emotie, die is altijd eerlijk en heeft altijd iets van waarde in zich. Het gedrag / wat je er mee doet, daar zitten de problemen en daar ga ik gemakkelijk de grens over van wat zonde is (van mijn energie ;) ) en wat niet. Dat is het vlak van boos(niet)aardig gedrag, wrok, ongeduld. Daar rust anders gezegd geen zegen op.
Het tonen van pure emotie is iets krachtigs in de communicatie.
Het zegt veel meer dan woorden.

De kunst is om mijn gedrag regelmatig te onderzoeken. Daar heb ik onherroepelijk feedback van anderen voor nodig. Ik heb zelf zoveel blinde vlekken. Vandaar dat in genesis staat dat het niet goed is dat de mens alleen is ...

Als ik of een ander merkt dat er iets destructiefs in mijn gedrag zit, dan wordt het tijd om als de emotie boosheid opkomt even tot de spreekwoordelijke 10 te tellen (daar waar mijn onbewuste zoekt naar de gewenste reactie / gedrag) en dan na een diepe zucht eens te kijken waar die emotie vandaan kwam, wat de gedachte daarachter was.

Het verhaal van Jezus in de tempel vind ik altijd wel grappig, ik herken de neiging om in dat verhaal in te leggen dat Jezus daar God was en dat hij dus beheerst de tafels omver moet hebben gegooid. Het mooie is dat Jezus zijn goddelijkheid had afgelegd. Niets menselijks was hem vreemd. Daarom kent hij ons zo goed en heeft hij compassie met jou en mij. He has been there ....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARITIME853





Berichten: 637

BerichtGeplaatst: maandag 14 januari 2013, 18:48
 
ZOEKER064 schreef:
Hmm, ik vind het lastig om te zeggen dat ik op God moet of mag lijken. Als ik naar Gods toorn kijk zoals beschreven in het oude testament, dan denk ik, dat is echt niet niet voor mij om me dat toe te eigenen.

Ik denk niet zozeer dat er verschil is in boosheid en boosheid, maar tussen boosheid (emotie) en hoe ik die boosheid uit (gedrag). Volgens mij is er niets mis met de emotie, die is altijd eerlijk en heeft altijd iets van waarde in zich. Het gedrag / wat je er mee doet, daar zitten de problemen en daar ga ik gemakkelijk de grens over van wat zonde is (van mijn energie ;) ) en wat niet. Dat is het vlak van boos(niet)aardig gedrag, wrok, ongeduld. Daar rust anders gezegd geen zegen op.
Het tonen van pure emotie is iets krachtigs in de communicatie.
Het zegt veel meer dan woorden.

De kunst is om mijn gedrag regelmatig te onderzoeken. Daar heb ik onherroepelijk feedback van anderen voor nodig. Ik heb zelf zoveel blinde vlekken. Vandaar dat in genesis staat dat het niet goed is dat de mens alleen is ...

Als ik of een ander merkt dat er iets destructiefs in mijn gedrag zit, dan wordt het tijd om als de emotie boosheid opkomt even tot de spreekwoordelijke 10 te tellen (daar waar mijn onbewuste zoekt naar de gewenste reactie / gedrag) en dan na een diepe zucht eens te kijken waar die emotie vandaan kwam, wat de gedachte daarachter was.

Het verhaal van Jezus in de tempel vind ik altijd wel grappig, ik herken de neiging om in dat verhaal in te leggen dat Jezus daar God was en dat hij dus beheerst de tafels omver moet hebben gegooid. Het mooie is dat Jezus zijn goddelijkheid had afgelegd. Niets menselijks was hem vreemd. Daarom kent hij ons zo goed en heeft hij compassie met jou en mij. He has been there ....

Hetgeen dat mij opviel is, de gerechtigheid naar Zijn Vader toe.... Dat was God.... welke de Tempel voor hun bedoeld heeft.
Hoe ging de mens ermee om?? Eigen menselijke/vleselijke belangen...
Dat vindt en ervaar ik nog steeds terug, op deze forum en christelijke site's...


Laatst aangepast door
MARITIME853
op maandag 14 januari 2013, 18:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: maandag 14 januari 2013, 18:54
 
[quote=MARITIME853]Hetgeen dat mij opviel is, de gerechtigheid naar Zijn Vader toe.... Dat was God.... welke de Tempel voor hun bedoeld heeft.
Hoe ging de mens ermee om?? Eigen menselijke/vleselijke belangen...
Dat vindt en ervaar ik nog steeds terug, op deze forum en christelijke site's...[/
quote]

Kan je mij uitleggen wat jij ervaart aan menselijke/vleselijke belangen op dit forum? Geef eens een voorbeeld?!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 14 januari 2013, 19:11
 
ZOEKER064 schreef:
Hmm, ik vind het lastig om te zeggen dat ik op God moet of mag lijken. Als ik naar Gods toorn kijk zoals beschreven in het oude testament, dan denk ik, dat is echt niet niet voor mij om me dat toe te eigenen.

Ik denk niet zozeer dat er verschil is in boosheid en boosheid, maar tussen boosheid (emotie) en hoe ik die boosheid uit (gedrag). Volgens mij is er niets mis met de emotie, die is altijd eerlijk en heeft altijd iets van waarde in zich. Het gedrag / wat je er mee doet, daar zitten de problemen en daar ga ik gemakkelijk de grens over van wat zonde is (van mijn energie ;) ) en wat niet. Dat is het vlak van boos(niet)aardig gedrag, wrok, ongeduld. Daar rust anders gezegd geen zegen op.
Het tonen van pure emotie is iets krachtigs in de communicatie.
Het zegt veel meer dan woorden.

De kunst is om mijn gedrag regelmatig te onderzoeken. Daar heb ik onherroepelijk feedback van anderen voor nodig. Ik heb zelf zoveel blinde vlekken. Vandaar dat in genesis staat dat het niet goed is dat de mens alleen is ...

Als ik of een ander merkt dat er iets destructiefs in mijn gedrag zit, dan wordt het tijd om als de emotie boosheid opkomt even tot de spreekwoordelijke 10 te tellen (daar waar mijn onbewuste zoekt naar de gewenste reactie / gedrag) en dan na een diepe zucht eens te kijken waar die emotie vandaan kwam, wat de gedachte daarachter was.

Het verhaal van Jezus in de tempel vind ik altijd wel grappig, ik herken de neiging om in dat verhaal in te leggen dat Jezus daar God was en dat hij dus beheerst de tafels omver moet hebben gegooid. Het mooie is dat Jezus zijn goddelijkheid had afgelegd. Niets menselijks was hem vreemd. Daarom kent hij ons zo goed en heeft hij compassie met jou en mij. He has been there ....

mee eens. En ja, sommige uitingen van "toorn" in het OT vind ik ook lastig hoor, je zal maar 200 voorhuiden eraf moeten jassen ... Zieke smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: maandag 14 januari 2013, 19:20
 
JOL252 schreef:
mee eens. En ja, sommige uitingen van "toorn" in het OT vind ik ook lastig hoor, je zal maar 200 voorhuiden eraf moeten jassen ... Zieke smiley

Wat een bijbelkennis heb jij, Jol! Waar staat dat in het O.T.? Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 14 januari 2013, 19:40
 
JANS221 schreef:
Wat een bijbelkennis heb jij, Jol! Waar staat dat in het O.T.? Smiley die vol vragen zit


uh oh foutje, Twijfelende smiley is ander iets. was als wraak op de Filistijnen.

Waar ik meer op doel is dat er in het OT bepaalde vormen genoemd worden waarin God wilde dat Israël afrekende met vijanden/afgoderij...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARITIME853





Berichten: 637

BerichtGeplaatst: maandag 14 januari 2013, 21:19
 
JOL252 schreef:
mee eens. En ja, sommige uitingen van "toorn" in het OT vind ik ook lastig hoor, je zal maar 200 voorhuiden eraf moeten jassen ... Zieke smiley

Slaat nergens op.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARITIME853





Berichten: 637

BerichtGeplaatst: maandag 14 januari 2013, 21:21
 
JANS221 schreef:
Wat een bijbelkennis heb jij, Jol! Waar staat dat in het O.T.? Smiley die vol vragen zit

Dus geen bijbel kennis! Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: maandag 14 januari 2013, 21:29
 
MARITIME853 schreef:
Dus geen bijbel kennis! Smiley die vol vragen zit

Maritime, Jol geeft aan dat ze zich vergist had, een goede eigenschap om dat toe te geven. Zouden meer mensen moeten doen! Reageer dan niet gelijk met zo`n opmerking. We weten nu zo langzamerhand wel dat aan jouw bijbelkennis niemand kan tippen!


Laatst aangepast door
JANS221
op maandag 14 januari 2013, 21:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARITIME853





Berichten: 637

BerichtGeplaatst: maandag 14 januari 2013, 21:47
 
JANS221 schreef:
Maritime, Jol geeft aan dat ze zich vergist had, een goede eigenschap om dat toe te geven. Zouden meer mensen moeten doen! Reageer dan niet gelijk met zo`n opmerking. We weten nu zo langzamerhand wel dat aan jouw bijbelkennis niemand kan tippen!

Daar gaat het niet om.
Verder wil ik niks over zeggen. Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 14 januari 2013, 22:02
 
JANS221 schreef:
Maritime, Jol geeft aan dat ze zich vergist had, een goede eigenschap om dat toe te geven. Zouden meer mensen moeten doen! Reageer dan niet gelijk met zo`n opmerking. We weten nu zo langzamerhand wel dat aan jouw bijbelkennis niemand kan tippen!


Clown smiley Aan die bijbelkennis WIL ik niet eens tippen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOANNIE702





Berichten: 1095

BerichtGeplaatst: maandag 14 januari 2013, 22:18
 
Niet wat hij/zij heeft,
maakt een mens rijk,

maar wie hij/zij is!

spreuken 13:7

Sommige stellen zich rijk aan,
terwijl zij in het geheel niet hebben;

Anderen houden zich arm
bij veel bezit



(Bijdehandboekje)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: maandag 14 januari 2013, 22:29
 
MARITIME853 schreef:
Hetgeen dat mij opviel is, de gerechtigheid naar Zijn Vader toe.... Dat was God.... welke de Tempel voor hun bedoeld heeft.
Hoe ging de mens ermee om?? Eigen menselijke/vleselijke belangen...
Dat vindt en ervaar ik nog steeds terug, op deze forum en christelijke site's...

Onze ervaring zegt meestal meer over onszelf dan we zouden willen ... Vaak zien we in de wereld om ons heen waar we zelf moeite mee hebben.

Ik ben benieuwd wat je bedoeld te zeggen Maritime. Bedoel je te zeggen dat je het heilig vuur in Jezus herkent in dat verhaal van de tempelreiniging? Dat Hij ging voor heiligheid voor de Zaak van zijn en onze hemelse Vader? En dat je dat mist in de sites die je noemt?

Jezus kwam in actie omdat mensen verkeerd met elkaar omgingen, hoe de een probeerde te verdienen aan de ander of aan religie. Hoe hij liet zien hoe godsdienst was verworden tot schijnheiligheid. Maar als belangrijkste hoe het ontbrak aan Liefde voor elkaar.

Herken je in die lijn niet de emotionele reacties als elkaar de maat wordt genomen op bijbelkennis, op sterkte van geloof?
Ja, daarin herken ik dezelfde verontwaardiging als die Jezus in de tempel had: Boosheid omdat je voelt dat God de omgang met elkaar zo niet heeft bedoeld ...
Ik mis dat dus juist helemaal niet op deze site ...


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op maandag 14 januari 2013, 23:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 januari 2013, 06:38
 
MARITIME853 schreef:
Dus geen bijbel kennis! Smiley die vol vragen zit

Tja, dit vindt ik dus een ultiem voorbeeld van wraak. Verkeerde boosheid. Gefrustreerde smiley 't Is maar net hoe je het leest

1 Samuel 18:

17 Toen zei Saul tegen David: ‘Hier is mijn oudste dochter Merab. Ik bied je haar als vrouw aan, op voorwaarde dat je in mijn dienst je heldhaftigheid blijft tonen en voor de HEER ten strijde trekt’ – want hij dacht bij zichzelf: Ik hoef hem niet zelf om het leven te brengen, laten de Filistijnen dat maar doen. 18 David antwoordde: ‘Wie ben ik en wat heeft mijn familie, de verwanten van mijn vader, in Israël te betekenen, dat ik een schoonzoon van de koning mag worden?’ 19 Toen de dag was aangebroken dat Merab, de dochter van Saul, met David in het huwelijk zou treden, werd ze uitgehuwelijkt aan Adriël uit Mechola. 20 Ondertussen was Sauls dochter Michal op David verliefd geworden. Saul hoorde hiervan en het kwam hem goed uit. 21 Ik bied hem Michal als vrouw aan, dacht hij. Als hij zich door dat aanbod laat verlokken, kunnen de Filistijnen hem om het leven brengen. Tegen David zei hij: ‘Je kunt alsnog mijn schoonzoon worden, door met mijn tweede dochter te trouwen.’ 22 En hij droeg zijn hovelingen op: ‘Gaan jullie eens met David praten en zeg hem dan: “Zie je wel dat de koning op je gesteld is? En al zijn dienaren mogen je graag. Grijp dus je kans om de schoonzoon van de koning te worden.”’ 23 Sauls hovelingen brachten deze woorden aan David over, maar hij antwoordde: ‘Jullie denken zeker dat het zo eenvoudig is om schoonzoon van de koning te worden. Ik ben anders maar een arm en eenvoudig man.’ 24 Toen ze aan Saul vertelden wat David gezegd had, 25 zei hij: ‘Zeg tegen David dat de koning niet aan een bruidsprijs hecht en dat hij genoegen neemt met de voorhuiden van honderd Filistijnen, als wraak op zijn vijanden.’ Het was zijn bedoeling dat David op die manier zou sneuvelen in de strijd tegen de Filistijnen. 26 De hovelingen brachten Sauls woorden aan David over, en die stemde er toen mee in om schoonzoon van de koning te worden. Nog binnen de termijn voldeed hij aan de gestelde voorwaarde. 27 Hij rukte met zijn troepen uit en doodde tweehonderd Filistijnen. Hun voorhuiden nam hij mee om ze aan de koning af te dragen. Het waren er meer dan genoeg om de hand van de koningsdochter te verwerven, en Saul gaf hem zijn dochter Michal tot vrouw.

28 Uit dit alles maakte Saul op dat de HEER David bijstond. Bovendien had zijn dochter Michal David lief. 29 Zijn angst voor David nam nog toe, en van toen af was hij Davids aartsvijand. 30 En telkens als de Filistijnse vorsten een aanval op Israël ondernamen, streed David met meer succes tegen hen dan enig andere bevelhebber van Saul. Zo oogstte hij steeds meer roem.


Laatst aangepast door
ANNA415
op dinsdag 15 januari 2013, 06:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4
Pagina 4 van 4