ChristianMatch
 


Forum

Gods plan met ons
Ga naar pagina Vorige 1 2
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: donderdag 3 april 2014, 08:32
 
THOMAS968 schreef:
Even verhelderen misschien, Petra:

Ik gaf toen aan dat God na elke scheppingsdag stelde: en het was goed, de eerste dag etc. Dat herhaalt zich steeds. Maar wat was nu het eerste dat NIET goed was. Veel mensen denken daarbij aan de ongehoorzaamheid maar in het scheppingsverhaal lezen we al eerder: het is niet goed dat de mens alleen is. Dit wordt als eerste genoemd, wat niet goed is dus.

Nu is niet goed geen waardeoordeel over het alleen zijn. Met andere woorden: mensen die alleen zijn doen daarmee nog niet iets wat niet goed is. Er zijn nu eenmaal mensen die alles in het kader van zonde plaatsen.
Het is wel duidelijk dat de betekenis is, dat een mens beter niet alleen kan zijn.

We kunnen dit allemaal bevestigen. Wetenschappers stellen terecht dat de mens een sociaal wezen is. In een groep, en een echtpaar kun je ook als zodanig zien, zijn de overlevingkansen groter. Vrouwen die een zekere mate van bescherming zoeken - en dat zijn er nogal wat - zijn zeker gelukkiger dan.

Het niet alleen kunnen of willen zijn, is ook een factor in het gelukkig worden. Bedenk wel dat mensen daar toch heel verschillend mee kunnen omgaan. Op CM zijn er vrij veel die na een naar huwelijk blij zijn geen ellende met een partner meer te hebben, en vinden alleen zijn dan een bevrijding. Echtscheiding wordt vaak herdacht als een bevrijdingsdag. Beter in je eentje alleen dan samen alleen.

Het neemt echter niet weg dat er bij de meeste mensen na verloop van tijd weer een verlangen naar een partner ontstaat. De mens wordt daarmee ook meer compleet. Iemand om je heen in een volwassen relatie met intimiteit is voor iedereen goed. Mensen die een goede seksuele relatie hebben, zijn ook veel gezonder en evenwichtiger en krijgen daardoor ook een beter zelfbeeld.

De zware kringen die seksualiteit demoniseren door het meeste, zoniet alles, daarin als zondig te zien, doen hun best maar. Ze verzinnen bij iedere uiting van seksueel verlangen wel een toornige God die kennelijk angst en frustratie geeft bij een natuurlijk gegeven - dat Hij notabene zelf bij de Schepping heeft ingebracht. God heeft zich daarbij echt niet vergist. Mensen moeten bij gelukkig willen zijn kennelijk een schuld- of zondebesef ervaren. Iedereen wil echter een volledige relatie, elke man en, waarde zwart geklede ouderlingen, ook elke vrouw. Het is juist gezond voor lichaam en geest. Kijk maar eens hoe de uitstraling van een vrouw of man kan veranderen als die de liefde weer ervaart en meemaakt.

Dat maakt dat het verlangen altijd zal blijven. Het is inderdaad niet goed dat de mens alleen is, al kan het wel een tijdlang zinvol zijn.

Verwar eenzaamheid en alleen zijn overigens niet. Eenzaam ben je pas als het alleen zijn pijn gaat doen. Mensen die enkel alleen zijn, zijn daarmee nog niet ongelukkig dan wel eenzaam.

Thomas.

Dat bedoelde ik ook niet hoor, dat het een zonde is om alleen te zijn, mooi geschreven
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 april 2014, 07:56
 
Deze was voor Petra bedoeld, ik wou ook even reageren:


Ja, dat is idd erg leuk, dat dat het eerste was waarvan God zei dat het niet goed is, in de bijbel, dat de mens alleen is...Alleen ja, met een lat relatie ben je ook, sowieso veel alleen, maar ja, dat heb je ook als de man , of de vrouw vaak op zakenreis is, of in de marine zit, of in het leger, oid. Uiteindelijk ben je alleen, alleen ja, met een partner, kan je wel hulp krijgen en vice versa. Ook kunnen er grote problemen komen in een relatie, en das jammer, ik durf het hier er niet over te hebben, in bedekte termen, want ja, iedereen is op zoek, en ik loop dan te mieren over me relatie...zo voelt dat soms dan, het is niet zo.Ja, dat heb ik meegemaakt, dat demoniseren, en dan op veel vlakken, zoniet alle, maak ik weer mee, omdat me relatie uit zo'n gemeente komt, die dagenlang over 'de vijand 'heeft en preken bijna alleen over de boze/vijand etc. ipv van over God en hoe goed God is en dat God het goede wil.... maak/maakte ik nu weer mee: 'jammer!'
Dat is negatief denken en 'niet goed', understatement, dat 'niet goed'.
Paulus heeft het daarentegen wel over dat het beter is om niet te trouwen...
Bescherming door relatie?? Tegenwoordig, met zoveel sociale controle van buren, vrienden? Vraag ik mezelf nu af...
Het niet alleen kunnen zijn, vind ik tricky, in die zin, dat de kans groot is, dat je sneller met iemand zal gaan, omdat je niet alleen wil/kan zijn(kan, hoeft niet), en ja, dat vind ik zelf een verkeerd motief. Ook naar de partner toe.

Idd, beter in je eentje gelukkig dan samen ongelukkig....

De een wil graag een partner, de ander heeft 'het wel gezien', en maakt voor zichzelf een leven waar die alleen gelukkig in kan zijn.


En onderschat de problemen niet die je in een relatie kan tegenkomen. Paulus zei niet voor niets, dat hij zelf vindt dat mensen beter niet kunnen trouwen omdat ze dan een hoop verdriet bespaart blijft.
Anders is het natuurlijk, als er een crises is/was waar echt niemand iets aan kon doen, gewoon door externe factoren, en je komt die crises samen te boven, dan word je sterker. Dan gaat deze tekst ook op: 'God laat alles meewerken voor degenen die hem liefhebben'.

Ja en niet alleen bij seksualiteit, ook andere zaken. Helaas, er zullen altijd mensen blijven die het evangelie, het goede nieuws, verzieken door dingen negatieve wendingen te geven. Belangrijk is dat te (leren?) negeren. Ja, ik heb daar ook geen woorden voor, mooie dingen zo verdraaien. Of bij elk dingetje wat even niet gaat, de vijand erbij halen en de schuld geven, en zo eigen verantwoording ontlopen is ook zoiets. Ja, idd, je krijgt dan een intens gelukkige uitstraling als je net iemand gevonde hebt, de eerste drie maanden, en ja, dan beginnen ook probs, dus ja, dat idealiseren van een relatie...????? Wat ik weleens meen te bespeuren...

Voorbeeld: als ik hoorde van: '2 geloven op een kussen, de duivel ertussen', ja, dan dacht ik, als men het over hetzelfde geloof had, evangelische vorm, of in traditionele vorm, nou dan dacht ik, hoe kan dat nou, de kern, het evangelie is toch hetzelfde, en ik dacht eerst men bedoelt, gewoon 2 verschillende geloven in de zin van Islam en christendom...bijvoorbeeld....

Nou weet ik wel beter, als ooit evangelische, met iemand die er nog diep inzit, met 'de vijand wil dit de boze is uit op dat', ipv, Wat God wil, namelijk het goede. Er is een tekst die dat duidelijk maakt namelijk: Fil 4 8 Voorts, broeders, al wat waar, al wat waardig, al wat rechtvaardig is, al wat rein, al wat beminnelijk, al wat welluidend is, al wat deugd heet en lof verdient, bedenkt dat;(gebod) 9 wat u geleerd en overgeleverd is, wat gij van mij gehoord en gezien hebt, breng dat in toepassing en de God des vredes zal met u zijn.(belofte)


Uit deze tekst kan je al opmaken dat het zeker niet goed is, om echt elke dag alleen het over de vijand te hebben.....(dus niet meer over God)
En ook niet goed(understatement) voor mensen die moeilijke tijden hebben gehad...
Je blijft denk ik altijd, in sommige geloofsgemeenschappen houden dat men je op de een of andere manier wil manipuleren, door je ergens slecht over te laten voelen. Of angst aanjagen, ook dat inderdaad... Er zijn ook mensen die bewust kiezen en accepteren dat ze alleen blijven, en zich daarbij ook erg gelukkig voelen. En ja, komt er dan, totaal onverwacht iemand op hun pad waar een klik mee is, ja dan zijn ze extra gelukkig, omdat ze het idee, van iemand tegenkomen die bij hun past allang hadden opgegeven. Met wat vrienden en bezigheden, de juiste positieve houding enzovoort, kan je voor jezelf een gelukkig leven creƫren,

S.

Ps: Dit is hoe ik erin sta, en hoeft derhalve lang niet voor iedereen op te gaan.
en ja, het zijn ook uitzonderingen, mensen die allang hadden geaccepteerd dat ze alleen zouden blijven en daar het beste van maakten en ook regelmatig erg gelukkig zijn, en dan toch iemand vinden....Ik was/ben zo'n uitzondering.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op woensdag 23 april 2014, 10:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 23 april 2014, 10:30
 
Het bericht hierboven heb ik gewijzigd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2
Pagina 2 van 2