ChristianMatch
 


Forum

Berichten van THOMAS968
Ga naar pagina Vorige 1 ... 87 88 89 90 91 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van THOMAS968
Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 13:49
BerichtOnderwerp: Kerk en straat scheiden?
 
Kerk en straat in de betekenis van gewone mensen zijn misschien wel veel te veel gescheiden.....

Thomas


CROSSROAD317 schreef:
Quote:
Kerk en straat niet scheiden
D66-leider Pechtold heeft zich altijd hard gemaakt voor de scheiding van kerk en staat. "Maar dat betekent niet dat ik vind dat ook kerk en straat gescheiden moeten zijn. Dat kerken ons voor drie miljard 'ontzorgen' vind ik een interessant gegeven."

Toch nog een mooi voordeel van de invoering van de WMO?!

Dus de kerk veegt het financiële straatje (gedeeltelijk) schoon van de staat, dan wordt het nu tijd om hun eigen financiële straatje ook schoon te vegen ...... Clown smiley
Of veegt de staat financieel een deel van het kerkelijke straatje schoon Smiley die vol vragen zit

Ik weet het, helemaal off-topic, maar vond de zin boven dit topic wel leuk
Kerk en straat scheiden ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 12:17
BerichtOnderwerp: Kerk en straat scheiden?
 
HENK710 schreef:
Toch nog een mooi voordeel van de invoering van de WMO?! Knipoog smiley

Ik ben niet een fan van D'66. Bij de oprichting gaven ze al aan dat ze de zaken niet principieel maar alleen pragmatisch wensten te benaderen. Het is echt geen pleidooi van de links-liberalen op de scheiding van kerk en staat op te heffen, dat is ondenkbaar. Ze concluderen gewoon dat in het maatschappelijk middenveld, waaronder dus de kerken, veel werk wordt verricht dat de staat geld uitspaart. Bij het CDA is het belang van dat middenveld overigens mede om die reden altijd onderstreept. D'66 zegt niks nieuws en blijft de meest anti-godsdienstige partij van Nederland, ook al is Lousewies inmiddels weg.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 16 januari 2010, 12:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 14 januari 2010, 23:34
BerichtOnderwerp: Leven is niet te koop
 
HENK710 schreef:
Via mijn mail kreeg ik een presentatie doorgestuurd met de volgende tekst, welke ik wel heel mooi vond. Zodoende deel ik hem graag met jullie.

OVER GELD

Met geld...

kun je een HUIS kopen
…maar geen THUIS

kun je een KLOK kopen
...maar niet DE TIJD

kun je een BED kopen
...maar geen SLAAP

kun je BOEKEN kopen
...maar geen KENNIS

kun je een DOKTER betalen
...maar geen GOEDE GEZONDHEID

kun je een POSITIE kopen
...maar geen RESPECT

kun je BLOED kopen
...maar geen LEVEN

kun je SEX kopen
...maar geen LIEFDE


Alles wat echt belangrijk is, is met geld niet te krijgen.....

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 14 januari 2010, 21:52
BerichtOnderwerp: scheppingsdoel
 
MAR907 schreef:
Om daar op te reageren ga ik off=topic.
Met de wetten bedoel ik de 10 woorden (geboden) van God, welke de schepper van Hemel en aarde aan Mozes gaf. Deze zijn hoofdzakelijk door de catholisme veranderd in "mensenrechten" (denk aan de Franse revolutie) welke de 10 geboden van God te niet doen op deze aarde. Er is nog 1 wet welke nog veranderd moet worden. Rara welke is dat.


Kun je dit uitleggen? En vooral het historisch verband? Het plaatst de Franse Revolutie wel in een nieuw daglicht moet ik zeggen, de invloed van het katholicisme op de revolutie was niet zo groot, integendeel mag ik wel zeggen. Frankrijk werd de eerste seculiere staat in Europa. De revolutionairen bestreden de kerk en niet zuinig. En mensenrechten daar is niks mis mee en zijn ook niet in strijd met de tien geboden.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 14 januari 2010, 22:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 14 januari 2010, 20:14
BerichtOnderwerp: 3 maart: ja of nee?
 
PIETER649 schreef:
ik heb een andere mening... het kabinet is gered doordat alle 3 de coalitiepartners, terecht, op een historisch dieptepunt staan.
bij een val van het kabinet zouden deze partijen de rekening gepresenteerd krijgen voor een periode van wanbeleid.
jammer dus, gemiste kans op betere toekomst voor Nederland.

volgens de overlevering sprak Willem van Oranje, bij zijn overlijden, de historische woorden: Mijn God, weest dit arme volk genadig.

Mijn God, mijn God, heb medelij met mij en met dit arme volk. Maar genadig zijn kan heel goed zijn bedoeld in dit verband.

Letterlijk:

Mon Dieu, mon Dieu, ayez pitie de moi et de ce peur peuple.

Willem sprak Frans. Of hij echter jouw politieke keuze zou delen, daar kun je niks van zeggen Knipoog smiley Het wordt overigens niet als overlevering maar als een historisch feit beschouwd

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 januari 2010, 22:04
BerichtOnderwerp: scheppingsdoel
 
CHATULIEM619 schreef:
Dus wat veroordeel ik, ik veroordeel ongepast gedrag. Dat dat ook bij hetero's voorkomt is net zo te veroordelen als bij homo's. Als we naaktlopen niet accepteren van hetero's waarom wel dan van homo's???

Chat,

Als ik daaruit mag afleiden dat twee mannen of twee vrouwen die in een liefdesrelatie met elkaar leven niet meer ongepast zijn in je ogen dan is er grote pastorale winst behaald. Dan worden het eindelijk medechristenen die naar hun geaardheid mogen leven. Bij de pastorale praktijk gaat het altijd over die situaties en hen noemde ik mijn broeders en zusters.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 12 januari 2010, 22:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 januari 2010, 21:47
BerichtOnderwerp: scheppingsdoel
 
CHATULIEM619 schreef:
In deze tijd heerst die uitwas nog steeds. In parkeerplaatsen langs de snelweg, homobars etc. En dat is m.i. de reden waarom de bjbel homoseksualiteit veroordeelt op zo'n ernstige manier.

en kijk eens rond in hoerenbuurten, bij incestplegers, de mensenhandel die er aan voorafgaat, meisjes in Belgische kelders en wat denk je wat hetero's op parkeerplaatsen wel niet uitspoken?

Kom op, chat.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 januari 2010, 19:40
BerichtOnderwerp: scheppingsdoel
 
PIETER649 schreef:
Ik denk dat Margriet het veroordelende meer uit Thomas zn bijdrage heeft gehaald.
Daar las ik ook wat veroordelends in.

Vanuit de protestantse hoek is de Paus als Rooms-Katholiek vaak onheus aangevallen en het is goed dat daar een einde aan komt. Een veroordeling vind ik echter veel te zwaar als term. Ik ben het nadrukkelijk met de man oneens en vind dat hij niet namens de Christenheid moet spreken, want daar reken ik mezelf ook toe. Voorts moet hij van zijn positie als staatshoofd van Vaticaanstad geen misbruik maken in zijn rol van geestelijk leider van de RK Kerk, staat en kerk horen gescheiden te zijn. Dat is geen veroordeling, ik vind wel dat hij zijn verantwoordelijkheden door elkaar haalt. Ik heb nadrukkelijk een andere visie op de omgang met de homosexuele medechristenen en mijn reactie was op de uitspraken was ironisch dan wel licht sarcastisch. En verder wil ik een nadrukkelijk onderscheid maken tussen de katholieke gelovigen - die ik positiever waardeer dan veel protestanten - en het instituut RK Kerk dat ik verkalkt en uit de tijd vind.

Een andere mening hebben en een standpunt aanvallen is nog geen veroordeling.
Het soort discussie zoals ik zag bij het godsbeeld alsmede christenen en moslims, terecht door CM op slot gezet, is een goed voorbeeld van hoe het niet moet. Daar werden mensen wel veroordeeld dan wel onheus bejegend in mijn ogen.

Verder vind ik het standpunt van Pieter over het niet kunnen veranderen van sexuele gerichtheid realistisch, en ik veroordeel je niet Knipoog smiley

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 12 januari 2010, 20:02
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 11 januari 2010, 23:25
BerichtOnderwerp: scheppingsdoel
 
PIETER649 schreef:
Beetje kinderachtig om dit zo te stellen, homofilie en misbruik komen overal in alle geloven, incl atheisme, voor.
Waarom wel de paus op deze manier afzeiken en wel moord en brand schreeuwen als je eigen kerkelijke cluppie onder vuur ligt?
Ook katholieken geloven in dezelfde God als protestanten, en zijn dus broeders en zusters in Christus. Ook op CM zitten katholieken.
Laten we deze gelovigen dus gewoon in hun waarde laten, oke?

Pieter, ik val de Paus aan als je goed leest. Van enige ironie dan wel sarcasme is zeker sprake. Dat is wat anders dan de katholieken aanvallen, waar ik dichterbij sta dan veel anderen hier. En de traditionele fout van het kwaad komt overal voor is alleen maar een vrijbrief het niet te bestrijden. Daar hebben we het al meer over gehad. Voor mij zijn mensen die God als homofiel geschapen heeft broeders en zusters in Christus en kan er niet van hen gevraagd worden het niet te praktizeren. Je maakt van mij geen homo en van hen geen hetero. En zullen we vooral de mensen die als homofiel geboren zijn maar eens in hun waarde laten en volledig accepteren als medegelovigen? Dan heb je pas echt respect voor andersgeschapenen.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 11 januari 2010, 23:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 11 januari 2010, 22:48
BerichtOnderwerp: scheppingsdoel
 
HENK710 schreef:

Tja, de Paus is onfeilbaar en het plan van de Schepper hangt met het zijne samen. Homofilie komt onder bisschoppen en priesters ook niet voor, wordt niet gepraktizeerd en al helemaal niet in de vorm van sexueel misbruik. Dus de Paus heeft recht van spreken. Maar niet heus.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 7 januari 2010, 17:28
BerichtOnderwerp: Vrouw zoekt christelijke boer
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik denk niet dat de redactie echt bezwaren heeft tegen dit topic. Het lijkt me heel sterk toe, we hebben vroeger een vrijgezel-van-de-week-topic gehad.


Chat,

Ik ben de redactie niet en moet dus, net als jij, gissen. Maar als nou veel mensen in het forum een topic over zichzelf openen met als doel potentiele partners te interesseren, dan krijg je een oneigenlijk gebruik van dat forum. Het hoort daar mijns inziens ook niet. Heel CM is er verder op ingericht mensen voor elkaar te interesseren zo mogelijk als partner, dus een extra topic over jezelf werkt dubbel en is verstorend. In een profiel kun je alles al nagenoeg kwijt, wat Anita deed is dus oneigenlijk. Ik vond het wel een originele zet van haar.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 6 januari 2010, 20:40
BerichtOnderwerp: WAT ETEN WE VANDAAG VOOR LEKKERS1
 
HAAS141 schreef:
dit keer van unox ... maar die koriaanse ... Knipoog smiley

Na het eten een Dokkumer kofje. Men neme beerenburger, niet te weinig uiteraard en giete die in een Irishcoffee glas. Beetje basterdsuiker er door roeren tot het oplost. Sterke koffie zetten en slagroom met niet te veel suiker dik opkloppen, liefst flink wat. Koffie bij de beerenburger schenken even tot stilstand laten komen en een lepel warm maken in de koffie. Met een andere lepel slagroom opscheppen en over de bolle kant van de verwarmde lepel laten glijden op de koffie. Niet te weinig slagroom, dat Sonjagedoe is niks. Hete koffie onder de slagroom wegdrinken.
Schijt aan de hartstichting hebben en nog even de slagroom van de bodem eten.

Als beerenburger bij voorkeur van de Weduwse Joustra in de 35 procentsuitvoering. Het is dan eigenlijk Snitser kofje.

Het is er in Friesland weer voor en met dank aan de Irish. Elke dag nemen tot de Elfstedentocht komt.....javascript:emoticon('Kwijlende smiley')

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 6 januari 2010, 21:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 6 januari 2010, 20:26
BerichtOnderwerp: Welke Bijbel lees jij?
 
Ik lees de Friese Bijbel, mijns inziens heel verantwoord vertaald en als je het het kunt lezen: taalgebruik van een zeldzame schoonheid. Het Fries is sterk in de vele nuanceringen van gevoelens en stemmingen en die hebben de vertalers perfect aangevoeld. Wat een idealisme ook, om voor een half miljoen mensen waarvan misschien een tiende deze Bijbel lezen, zoiets moois te maken.

Thomas


GEERHARD407 schreef:
Den Bijbel in Duyts door S. Mierdman en J. Geheylliaert, Emden (1556)

Bijbel naar Biestkens (1560)

Deux-Aes Bijbel, Emden (1562)

Biblia Sacra, door Jan Moerentorff, Antwerpen (1599) RK

De Staten Vertaling (1637)

Nederlandse Luther Vertaling (1648)

Beelen Vertaling (1859/1860) RK

Nederlands Nieuw Testament, Ned.Herv.Kerk (1868)

Voorhoeve Vertaling (1e druk 1877)

Leidse Vertaling (1912)

Vertaling van Prof. Dr. Brouwer & Obbink (1925)

Petrus Canisius Vertaling (1929)

Nieuwe Vertaling van het NBG (1951)

Het Levende Woord (1976)

(Herziene) Voorhoeve Vertaling (5e druk 1982)

Groot Nieuws Voor U (1983)

Het Boek (1988)

Nieuwe Wereld Vertaling (1988) Jehova’s Getuigen

Herziene Wilibrord Vertaling (1995)

Nieuwe Bijbel Vertaling (2004) NBG

Herziene Staten Vertaling (2010)

http://cid-ca0ba6baaadeb461.skydrive.live.com/browse.aspx/NBV2004
en
http://cid-ca0ba6baaadeb461.skydrive.live.com/browse.aspx/HSV

Lees vooral eens:
http://cid-ca0ba6baaadeb461.skydrive.live.com/self.aspx/HSV/002-Wat%20christenen%20vandaag%20moeten%20weten%20over%20het%20Griekse%5E_Nieuwe%5E_Testament.pdf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 6 januari 2010, 13:06
BerichtOnderwerp: Vrouw zoekt christelijke boer
 
MARIJAN072 schreef:
Waar is dit topic gebleven Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit

Toen ik de titel van het topic las was de eerste gedachte dat het een parodie was op het bekende programma. Maar dat was niet echt het geval. Ik kan me voorstellen dat de redactie wat terugschrikt voor wat hier gebeurt. Straks krijg je iets van leraar zoekt slimme vrouw of zo en dat in allerlei varianten. Om een parodie kun je lachen als het goed is, dit was daar te serieus voor. Al zou ik wel een voorstander zijn van een satirehoekje op CM met als thema daten of zo Knipoog smiley Een beetje humor kan hier geen kwaad.

vrgr

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 3 januari 2010, 15:44
BerichtOnderwerp: Risico op stalken na date via internet
 
En verkijk je niet heren, de dames kunnen er ook wat van. Niet lijfelijk stalken misschien, maar bellen, liefst ook naar je werk en zo en vooral roddelen.
Kortom je boerenverstand gebruiken, de eerste keer op een neutrale plek afspreken en als je van te voren wat gechat hebt, ook over wat serieuzere dingen,dan heb je wel een beeld. Foto, een keer bellen met een 06 nummer en de stem horen en dan maar op je gevoel afgaan. De meeste mensen zijn niet kwaadwillend maar zelf naief zijn is ook niet handig.
Je kunt nooit leven (daten) zonder risico te nemen, tenzij je alleen maar veilig en lusteloos wilt vegeteren. Gebruik je verstand en je intuitie.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 31 december 2009, 00:00
BerichtOnderwerp: christenen en moslims
 
Nu Mohammed,toen hij ook een pijnlijke dood stierf: Moge Allah de Christenen en de Joden VERDELGEN

Wat is de bron waar dit staat? En waaruit bestond zijn dood?

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 24 december 2009, 21:34
BerichtOnderwerp: man en vrouw; hoe zit het nou......?
 
PIETER649 schreef:
tja.. maar maj Boszhart had geen vent thuis die liep te zeuren dat ze dat niet mocht doen Knipoog smiley

Hm, Pieter, de Majoor heeft tijdens haar leven aangegeven dat ze gevoelens voor vrouwen had, dus die man zou er waarschijnlijk ook niet gekomen zijn.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 20 december 2009, 22:27
BerichtOnderwerp: man en vrouw; hoe zit het nou......?
 
als je nog meer teksten nodig zou hebben, dan roep je maar, oke?

ik denk trouwens wel, dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn als mens
en als ik iets lees over sgp dictatuur, dan gaat het een beetje kriebelen in mn nek...
hadden we t over vooroordelen, een paar reacties terug???[/quote]



Hannah wijs eens aan waar ik sgp dictatuur schrijf..... Ik geef de gevaren aan die er bij theocratie zouden komen en ze zijn in strijd met de democratische rechtsstaat, waar ik voor ben.
Je bent nog nergens op mijn vragen ingegaan overigens.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 20 december 2009, 22:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 20 december 2009, 21:00
BerichtOnderwerp: man en vrouw; hoe zit het nou......?
 
[
waarop jij antwoordde(en ik neem even de vrijheid om je in te korten);
De ergste vijand van de vrijheid is een tevreden slaaf. Dus iets van de man is de baas naar buiten toe en de vrouw bestuurt het huishouden volledig en heeft daarmee veel macht. Ik vind het wel een vorm van achterstelling dat passief kiesrecht niet kan op basis van het feit dat je een vrouw bent.

ik heb het niet over een tevreden slaaf, maar over een tevreden echtgenote, dat is anders, en wat is er mis met een klassieke rolverdeling, wanneer beiden zich er goed bij voelen? Overigens denk ik dat in de meeste gezinnen de man zich ook volledig inzet om er voor vrouw en kinderen te zijn!
en als je efeze 4 leest, denk ik niet dat veel vrouwen moeite hebben zich goed te voelen bij een man die zich daarnaar gedraagt!!
en ook een vrouw kan gewoon haar stem-formuliertje afgeven, hoor![/quote]




De tevreden slaaf is een beeldspraak die niet slaat op de rolverdeling man/vrouw maar als beeld dat iemand die met onvrijheid tevreden is, daarmee diezelfde onvrijheid in stand houdt door het niet te bestrijden.

Er is niks tegen een klassieke rolverdeling, mits het maar de keuze van de betrokkenen zelf is. Veel femina-getuigen zouden er inwendig gelukkig mee zijn. Mijn ex was een intelligente en geemancipeerde vrouw maar vond mijn sturing altijd erg prettig en ik denk dat veel vrouwen diep in hun hart ook een wat sturende en leidende man willen, dat is althans mijn ervaring. Daarnaast ook waardigheid voor zichzelf en dat kun je niet op bijbelse gronden afwijzen. Maar je moet ook als vrouw wel voor een andere verdeling kunnen kiezen zonder dat dit tot een soort sociale uitstoting in eigen kring leidt.

....als je de Bijbel goed leest hoeft een vrouw haar man alleen maar te respecteren en hem in de waarde laten. De eisen die aan de man gesteld worden zijn er veel meer, jij weet vast wel waar het staat, Hannah Knipoog smiley
En op die discussie zit ik wat te wachten....





vrgr
Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 20 december 2009, 21:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 20 december 2009, 15:18
BerichtOnderwerp: Respect
 
[quote=MARISKA601]Dit woord valt vaak op het forum en ook op de chat.
Ik heb mensen horen zeggen dat je respect moet verdienen,
Je moet er iets voor doen.
Je krijgt het niet zomaar.
Mijns inziens moet je altijd respect hebben voor een ander,
zonder dat hij/zij er iets voor doet.



Het is maar wat je onder respect verstaat of onder respecteren. Respect is in de Marokkaanse cultuur dat je je vooral niet met een ander bemoeit, hem al helemaal nergens op aanspreekt, laat staan verontwaardigd recht in de ogen kijkt.

In het Noorden van Nederland heeft men respect voor degene die de dingen bij de naam noemt, in het zuiden streeft men veelal de lieve vrede na en in het westen kan het rechtstreeks benoemen het imago van een ander aantasten, wat daar erger is en je dus niet respectvol bent als je je al te direct uitdrukt. Hoewel men het daar soms ook juist wel waardeert,

Ok, ik spreek in grote lijnen maar respect is een woord waarbij over de invulling ook verschillend wordt gedacht.

Niet elk meningsverschil is een aanval he.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 20 december 2009, 13:27
BerichtOnderwerp: Respect
 
ROBBEDOES873 schreef:
Een christen mag zeker staan voor zijn overtuiging... maar waarom dan een ander min maken?
door roddel en achterklap?
Ik vind dit ver beneden peil... Maar das mijn bescheiden mening.


Mooie Friese uitdrukking, elkaar min maken. Dat is kwaadspreken en een negatief beeld van iemand scheppen voor de niet-Friezen onder ons. Maar buiten Friesland kan men dat ook, dat blijkt wel.

Groetnis vanuit een sneeuwrijk Leeuwarden

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 december 2009, 23:07
BerichtOnderwerp: man en vrouw; hoe zit het nou......?
 
Leanne,

Het is niet nemen en geven, het is geven en ontvangen...

Thomas


[quote=LEANNE226]Lieve Hannah

Ik ben voor het geven/nemen/wederzijds plaatje,hoop blabla,naast elkaar staan,in goede en slechte tijden etc....In theorie prachtig,in de praktijk vrijwel ondoenlijk,of je moet de ideale relatie hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 december 2009, 22:53
BerichtOnderwerp: minaretverbod
 
MARISKA601 schreef:
Wat jij hier opsomt kom j in iedere laag van de bevolking tegen, welke religie ze ook hebben.
En veelal word er word gezwegen.

Worden in alle milieus waar incest voorkomt met hel en verdoemenis gedreigd,het meisje een schuldgevoel aangepraat, de vadere beschermd en het slachtoffer niet geholpen? Dan heb ik me in mijn perceptie wel erg vergist....Juist in christelijke kring zou men daarin duidelijk moeten zijn.

Alcoholisme en incest komt in alle milieus en lagen van de bevolking voor maar de wijze van omgaan verschilt wel degelijk. En niet in het voordeel van deze milieus. Je kunt met het ene kwaad het andere niet bagatelliseren.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 december 2009, 21:02
BerichtOnderwerp: minaretverbod
 
HANNAH810 schreef:
je hebt helemaal gelijk, klaas;
we raken wat off topic, dus ik open even een nieuw onderwerp onder christelijk leven...;
man en vrouw, hoe zit het nou?
mogen jullie verder discuseren over politiek en minaretten....
veel plezier!!

Hannah,

Vergeet je ook iets?

....en als ik jou eens iets mag vragen: Binnen de SGP-milieus, hoe gaat men er mee om dat een echtpaar een aantal kinderen heeft en de man zwaar drinkt of de kinderen mishandelt? Hoe gaat men in deze milieus om met incest? Tsja Pa moet niet te schande gemaakt worden want het derde en het vierde geslacht en zo.... Wat voor steun krijgen de misbruikte meisjes in deze gezinnen van dominee en ouderlingen? Niemand weet het dus we houden het stil, uit liefde voor het slachtoffer natuurlijk. Er zijn ook op cm een aantal die je dat haarfijn uit kunnen leggen. En hoe sta je tegenover de rigide opvoedingsmethodes soms? Die zijn kind liefheeft, tuchtigt, jaja. Maar is die tuchtiging altijd uit liefde? (zie boven)

vrgr
Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 december 2009, 20:30
BerichtOnderwerp: christenen en moslims
 
Om over na te denken

Dus als ik besluit mezelf tot profeet/Zoon van God te benoemen om dat mijn God Jahweh dat doorgegeven heeft, uit de bijbel haal wat bij mijn lezing past en daar een heilig boek van ga laten maken dat ik het Nieuwe Testament ga noemen, dan is dat in jouw ogen nog steeds dezelfde God toch, Pieter? Knipoog, smiley
Op zich wel hartverwarmend dat over 2000 jaar Jezus' volgelingen nog steeds zeggen God is groot en Jezus is zijn zoon, clown Smiley


....en hoe ridicuul ook, dat geloven we hier met zijn allen, ik ook.

De hofnar spelen is leuk Pieter , maar toch iets om over na te denken.

Thomas Knipoog smiley




PIETER649 schreef:
Dus als ik besluit mezelf tot profeet benoemen omdat mijn God HATSIKIDEE dat doorgegeven heeft, uit de bijbel haal wat bij mijn lezing past en daar een heilig boek van maak dat ik de HATSJOE ga noemen
dan is dat in jouw ogen nog steeds dezelfde GOD toch, Henk? Knipoog smiley

Op zich wel hartverwarmend dat over 1500 jaar mijn volgelingen nog steeds zeggen: HATSIKIDEE is groot en PIETER649 is zijn profeet. Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 17 december 2009, 22:12
BerichtOnderwerp: Arjans hoekje
 
CROSSROAD317 schreef:
Moeten de rechtgeaarde Friezen nog niet schaatsen?? er schijnt al 1 cm "dik" ijs te liggen ...... Gefrustreerde smiley Clown smiley (blub blub blub)

Heb je enig idee hoeveel sneeuw op dit moment in Friesland ligt? Tijd voor een Joustra.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 17 december 2009, 18:54
BerichtOnderwerp: Christen maar niet naar de kerk of heel weinig??
 
Voor alle duidelijkheid: ik spreek geen oordeel hierover uit, maar ben wel benieuwd naar de redenen hiervan.

Groet Mary


Mary,

Ik denk dat iedereen wel zal vinden dat je beter regelmatig naar de kerk kunt gaan, al zou het alleen maar zijn dat het kaarsje dan meestal wat helderder blijft branden. Zo dramatisch als hierboven, teleurgesteld in de kerkmensen, dat zal altijd blijven. Een kerk is wel een gemeenschap der Heiligen in de oorspronkelijke betekenis, dus apart gezet, maar vooral een gemeenschap van falende mensen. Elke kerkdienst kent zijn Kyrie. Maar menselijke gemeenschappen kunnen op een gegeven moment niet meer aanspreken. Ik heb regelmatig het gevoel in een bejaardensoos te zitten met vooral heimwee naar de zekerheden van vroeger. Weinig jonge aanwas. Ik heb hier veel goeds meegemaakt en wil daarom eigenlijk niet weg, maar mis in deze geloofsgemeenschap toch ook heel veel. De Evangelische uitstapjes waren ook niet altijd succesvol. En tja, dan vraag je je wel eens wat af, of slaap je wat vaker uit

thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 16 december 2009, 16:34
BerichtOnderwerp: Arjans hoekje
 
MARISKA601 schreef:
nou, je doet zwemkleding aan met een sjaal om en muts op.
vergeet niet je handschoenen aan te doen.
en doe je schaatsen aan.
dan loop je naar een bevroren sloot en gaat er op schaatsen.
kijk ondertussen goed uit naar wakken daar kun je zwemmen.

hopelijk lukt dit. Clown smiley Smiley die vol vragen zit



En je kunt in Friesland op meer plaatsen zwemmen dan schaatsen nu. Wij ontdooien pas als het vriest he? (Friest? Knipoog smiley

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 16 december 2009, 15:51
BerichtOnderwerp: minaretverbod
 
kijk,
da's nog eens een hartelijk welkom op de vroege morgen, thomas;
k wordt gelijk maar uitgemaakt voor provo, gruwelijk, sociaal zwak, bekrompen en een miezemuizer, met daar bovenop een vleugje onverantwoordelijkheid....


Ik had het over de SGP als partij en dat vind ik ook van ze, dat wil niet zeggen dat het over jou gaat als persoon. De SGP zal waarschijnlijk nooit enige macht krijgen, dus die standpunten worden nooit geconcretiseerd. Ik noemde je omdat je een nadrukkelijk SGP-standpunt innam over het vermoorden van de Baalpriesters omdat ze kwaad deden. Een vertaling naar het huidige Nederland zou zijn: vermoord de vierhonderd meest extreme moslims omdat ze een ander geloof hebben dan wij en, dat is zeker waar, een bedreiging vormen voor het Christendom.
Een dergelijke praktische vertaling zal toch niemand echt willen. Ik geef daarmee aan dat je dingen uit de Bijbel niet zomaar op deze wijze kunt vertalen naar nu. Ik neem wel letterlijk wat er gebeurd is maar deze handelwijze zou niet christelijk zijn, lijkt me.



t is in elk geval wel echt thomas die aan t woord is; duidelijk, rechtlijnig en je woorden zijn niet voor twee-erlei uitleg vatbaar.....


toch heb ik nog wel wat kanttekeningen bij je betoog;
- waar blijf je als je niet de hele bijbel letterlijk als het woord van God neemt; als je gaat schrappen wat je niet uitkomt, dan kun je net zo goed een ander boek pakken, denk ik?

Het is veelal angst die mensen er toe brengt de Bijbel maar letterlijk te nemen zoals je het leest. Ik denk dat je moet kijken wat er echt staat en vooral: het is in een tijd geschreven met een andere maatschappelijke structuur. We kunnen de teksten overnemen maar snappen dat de verhoudingen man/vrouw en meester/slaaf anders waren. Christus zegt dat slaven hun meester onderdanig moeten zijn. Je kunt toch niet op Bijbelse gronden terug willen waar de ene mens vee was voor de ander? Het staat er wel, maar het is niet christelijk en gelukkig beschermt de rechtsstaat ons tegen slavernij. In de VOC-tijd werd dit argument overigens ook aangevoerd. Ik denk wel dat de betekenis, dat je je soms beter kunt neerleggen bij bepaalde verhoudingen, juist kan zijn. Maar ondanks dat Christus het zelf heeft gezegd, is slavernij in strijd met alles waar ik voor sta. Je kunt zoiets als Christen niet letterlijk nemen.
Het kijken naar de betekenis is niet schrappen maar vormt een verrijking. Je kunt de boodschap van Christus overnemen zonder de tijdsgebonden maatschappelijke verhoudingen van toen als norm te accepteren. Vrouwen hadden geen rechten in de praktijk, het leek qua huwelijkscultuur erg op wat we nu als achtergebleven verhoudingen binnen de Islam beschouwen en wat in Nederlandse verhoudingen niet voorkomt. In Nederland is de grondslag voor het huwelijk de liefdesverhouding, dat lijkt me beter dan de keus van je vader voor een neef die je niet wilt.


- ook heb ik niet het gevoel als vrouw achtergesteld te zijn, ik denk dat de bijbel toch ook wel heel erg veel aanknopingspunten geeft, over hoe er met de dames omgegaan dient te worden.

De ergste vijand van de vrijheid is een tevreden slaaf. Nou ben je gelukkig mans genoeg om je door alle ellende die je als gescheiden vrouw meemaakte heen te slaan. En in alle culturen waar vrouwen achtergesteld worden is er wel een constructie die werkt. Dus iets van de man is de baas naar buiten toe en de vrouw bestuurt het huishouden volledig en heeft daarmee veel macht. Ik vind het wel een vorm van achterstelling dat passief kiesrecht niet kan op basis van het feit dat je een vrouw bent. Neelie Kroes is een vrouw met talent en zou binnen de SGP nergens gekomen zijn.

....en als ik jou eens iets mag vragen: Binnen de SGP-milieus, hoe gaat men er mee om dat een echtpaar een aantal kinderen heeft en de man zwaar drinkt of de kinderen mishandelt? Hoe gaat men in deze milieus om met incest? Tsja Pa moet niet te schande gemaakt worden want het derde en het vierde geslacht en zo.... Wat voor steun krijgen de misbruikte meisjes in deze gezinnen van dominee en ouderlingen? Niemand weet het dus we houden het stil, uit liefde voor het slachtoffer natuurlijk. Er zijn ook op cm een aantal die je dat haarfijn uit kunnen leggen. En hoe sta je tegenover de rigide opvoedingsmethodes soms? Die zijn kind liefheeft, tuchtigt, jaja. Maar is die tuchtiging altijd uit liefde? (zie boven)

(en ga astjeblieft geen politieke discussie met me aan; ik heb er nl nul komma nul verstand van!!)


Het is in essentie een discussie over politiek en ik beargumenteer waarom ik het afwijs. Ik kies voor de rechtsstaat waarin democratisch tot een sociale politiek wordt besloten, maar wel met een forse controle. Theocratie heerst nu in Iran. In de praktijk een opvatting over de Koran die ze kennelijk het recht geeft tegenstanders te doden en te martelen. Allemaal Baalpriesters in een SGP-theocratie? Met een man als van der Vlies, die ik geweldig vind, niet. Maar ongecontroleerde macht op basis van een openbaring vind ik gevaarlijk en maakt mensen rechteloos. Als ik naar de interpretaties van SGP-ouderlingen in de praktijk kijk als het gaat om de omgang met vrouwen en sexualiteit, lopen me de rillingen over de rug.

en als laatste;
......toch een heerlijk gevoel dat je op een of andere manier nog van me houdt...... Lachende smiley met blinkend witte tanden .....ondanks dat we t in vrijwel alles oneens zijn.... Clown smiley

enne...........jij ook een goeiemorgen thomas!!


Tot nu toe heb ik je bijdragen altijd met belangstelling gevolgd en je bijbelinterpretatie over de man/vrouw verhouding was heel verhelderend. Ik vind je opmerking van typisch een tekst van Thomas heel liefMaar als je al moeite hebt mijn korte tekst goed te interpreteren, hoe lastig is het dan wel niet om de Bijbel ten volle te begrijpen? Er staat niet altijd wat er wordt bedoeld.

En voor mij is iemand eerst mens en individu en dan pas lid van een groep![/quote]


Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 16 december 2009, 20:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 december 2009, 21:35
BerichtOnderwerp: minaretverbod
 
Maar de motie heeft het niet gehaald. Enkel SGP en PVV waren voor.[/quote]


Vergeet niet dat de SGP een kleine getuigenispartij is en bovendien als enige in het verkiezingsprogramma heeft staan dat het voor theocratie is. Dat is dus een wetgeving niet op basis van de grondwet in de rechtsstaat zoals we die in Nederland kennen, maar op basis van een letterlijke interpretatie van de Bijbel. En daarin komt steniging voor bij overspel (alleen de vrouw wordt uiteraard gestenigd), om maar eens iets te noemen. Hiet is dus wel degelijk sprake van fundamentalisme en dat is in mijn ogen ook niet een beetje goed.
Maar laten we wel zijn: de SGP heeft sinds de Nacht van Kersten geen echte politieke invloed meer gehad. De aanhang is doorgaans klein maar constant en is vooral afkomstig uit de bevindelijke kerken. En juist die kleine aanhang staat onder druk. In Urk bleek een flink aantal jongeren richting Wilders te gaan en dat is een landelijke trend. Er is al een SGP bobo naar Urk gestuurd met dreigende taal richting deze jongeren.
De SGP-motie heeft daarom denk ik ook een pragmatische zo niet opportunistische insteek. Behoud de jongeren voor de SGP en probeer mensen uit de ChristenUnie en het CDA hiermee richting SGP te krijgen.
Natuurlijk is de SGP een fundamentalistische partij maar er is wel een groot verschil met de fanatieke Islam want laten we wel wezen: niemand denkt dat van der Vlies zijn dochter een bomgordel aan zal doen om haar midden tussen de islamitische marktlui te laten exploderen. Hoewel islamieten daar vaak geestelijk gehandicapten toe aanzetten, InchAllah.

Verder is er een verschil tussen geloofsvrijheid en godsdienstvrijheid. Geloofsvrijheid impliceert dat je mag geloven wat je wilt. Die bestond zelfs in Rusland onder het communisme. Godsdienstvrijheid is dat je het ook mag praktizeren, zonder kwalijke gevolgen, met alle rituelen die daarbij horen. In Zwitserland is derhalve de godsdienstvrijheid niet aangetast, alleen een verdere bouw van minaretten mag niet.

Wel grappig dat er in de discussie maar een keer een onvervalst SGP-argument naar voren kwam. Hannah sprak over het toestaan van andere geloven in Israel. Dat is een typische SGP-redenering. Het staat toch zo in de Bijbel, dus het mag! Nederland is echter een liberale rechtsstaat met een grondwet. De SGP houdt zich daar veelal aan.

Het vervelende van de SGP vind ik de beeldvorming die ontstaat over Christenen. Ik reken me tot de christenen maar kan me in de opvattingen van deze partij totaal niet vinden. Het gruwelijke vrouwenstandpunt is er maar een van, wat ik erger vind is de zwakke sociale paragraaf. Men sprak tot in de jaren negentig van armenzorg in het SGP-programma. Christenen komen door de SGP in beeld als mensen die vrouwenrechten ontkennen, fundamentalistisch zijn, hun kinderen niet laten inenten en miezemuizen over een wielerronde op zondag.

Toch hou ik op een of andere manier van ze, ondanks dat ik het in nagenoeg alles met de SGP oneens ben: het zijn de enige provo's in Nederland met hun onversneden geluid en broeders (en ik vind stiekem ook: zusters) in Christus. Maar ze moeten net zo klein blijven als ze nu zijn anders is het een ramp voor Christenen die deze bekrompen opvattingen afwijzen.


Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 15 december 2009, 21:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van THOMAS968
Ga naar pagina Vorige 1 ... 87 88 89 90 91 Volgende
Pagina 90 van 91