ChristianMatch
 


Forum

Berichten van WILLEMIJN232
Ga naar pagina Vorige 1 ... 177 178 179 180
ChristianMatch forum index » Berichten van WILLEMIJN232
Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 22:07
BerichtOnderwerp: Avondmaal
 
MARIJAN072 schreef:
Dat zijn jouw woorden. Als iemand beweert dat iedereen welkom is aan het Avondmaal, dan vraag ik me af of er ook een grens is.

Ik hoef geen oordeel te vellen (gelukkig) over die grenzen.
Wat ik wel weet dat er onder avondmaalgangers ongetwijfeld ook mensen zijn die zich beter voordoen dan ze zijn....het gaat erom wat je niet weet van mensen....Dat weet God alleen...
Ik ga voor mijzelf aan het avondmaal en iedereen bepaalt zelf maar zijn grens......dat is niet aan mij....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:52
BerichtOnderwerp: Avondmaal
 
MARIJAN072 schreef:
Heel eerlijk gezegd vind ik het erg wat jij schrijft. De vraag is wie hier bijbelse principes hanteert. Ik heb daar wel mijn gedachten over. Wat heeft het Avondmaal nog voor betekenis, als iedereen welkom is?


Ik begin nu in ieder geval te begrijpen waarom veel mensen bang of angst hebben om naar het avondmaal te gaan.........
Daarom is het ook gelukkig dat er veel kerken zijn waar iedereen welkom is.....met al zijn/haar zonden......

Willemijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:40
BerichtOnderwerp: Avondmaal
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik probeer gewoon bijbelse principes te hanteren. En dat stelt bij mij nog wat voor. Dat je dat schokt vind ik jammer, maar ik kies voor een geestelijk gezonde gemeente. In een eerdere verhandeling heb ik je al verteld hoe ik iemand zou benaderen die volgens bijbelse principes in zonde leeft.


Bij mij stelt dat ook heel wat voor en daarom vind ik het ook zo erg wat je schrijft. En ik vind absoluut niet dat je bijbelse principes hanteert.......
Als je bijbelse principes zou hanteren zou iedereen welkom zijn op het avondmaal en zich zelf voor God moeten verantwoorden........
En niet eerst aan jou verantwoording afleggen.....Zo speel je voor God....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 19:56
BerichtOnderwerp: Avondmaal
 
CHATULIEM619 schreef:
Leuke theorieën hoor, maar de praktijk werkt anders. Allereerst vinden mensen altijd wel een reden hun eigen zonde goed te praten. De zonde van de ander moet zwaar veroordeeld worden, terwijl men begrip moet hebben voor hun eigen zonde. Het gevolg is, dat er geen enkel criterium wordt gehanteerd voor het nemen van het avondmaal. Terwijl Paulus daar wel duidelijk toe oproept.
We kunnen wel gaan discussiëren over wat of geen zonde is, maar ik denk dat de antwoorden ook weer heel subjectief zijn. Wat de een zonde vindt, vindt de ander niet.
Laten we het criterium maar nemen wat hier ook al genoemd is, nl. volharden in zonde. Het gaat niet om een overtreding als door rood licht willen rijden, maar het gaat om diepere dingen, nl. dingen die je leven beheersen, die je relatie met God en anderen schaden. Voor mij is het onbespreekbaar om mensen die samenwonen toe te laten tot het avondmaal. Het gaat nl. recht in tegen het huwelijk, dat door God ingesteld is. Ik kan me best wel voorstellen dat mensen tijdelijk samenwonen, maar dan vind ik ook dat ik het recht heb ze gedurende die periode ze het avondmaal te ontzeggen. Hetzelfde geldt voor homoseksuelen.
Maar hoe vaak zou dit voorkomen is mijn vraag. Vaak komen mensen die samenwonen al niet meer in de dienst, omdat ze God niet onder ogen durven te zien. Het is niet zo dat ik ze een schuldgevoel aanpraat, zelf voelen ze wel aan wat goed en wat niet goed is.

Kan het niet zo zijn dat samenwonenden en homosexuelen naar een andere kerk dan die van jou gaan omdat ze daar wel welkom zijn aan het avondmaal? Die voelen zich waarschijnlijk helemaal niet meer thuis in jouw kerk! Ik vind het echt erg wat je allemaal opschrijft...... Je eigent jezelf nogal wat rechten toe en oordeelt ook wel makkelijk over andersdenkenden!

Willemijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 16:48
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
 
MARIJAN072 schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=mybSCz_wPn8&feature=related

Prachtig! Ik heb in mijn jonge jaren een jaar in Israel doorgebracht, een jaartje kibboets, en toen ik deze muziek hoorde was er weer jeugdsentiment en de gedachte dat ik deze mooie muziek weer eens vaker ga luisteren!


Willemijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 22 maart 2010, 10:20
BerichtOnderwerp: Avondmaal
 
CHATULIEM619 schreef:
In een ander topic heb ik al een voorschot gegeven over mijn gedachten. Ik zal nu proberen daar dieper op in te gaan. Allereerst is het in mijn ogen een heilig gebeuren binnen de gemeente, waarin we niet alleen herdenken dat Jezus zijn leven gegeven heeft, maar ook ons met het deelnemen daarmee vereenzelvigen. Met name Joh. 6 legt daar de nadruk op.

Wat betreft de uitvoering ben ik erg precies, ik vind dat het alleen maar met wijn gevierd mag worden. Druivensap vind ik een menselijke oplossing, waar ik eigenlijk geen goed woord voor over heb. Het doet af aan de symboliek en symboliek is in dit geval voor mij heel doorslaggevend. Ik word er altijd een beetje kriegel van als ik dan argumenten hoor als: ik lust geen wijn. In zo'n heilig gebeuren telt niet wat we lusten, of hoe we denken, maar het gaat om God te eren en te dienen. En is dan een slokje wijn teveel voor ons? Dat is menselijk denken over God, dan gaat het niet om God, maar om ons.
Het heilige aspect van het gebeuren wordt wat mij betreft ook versterkt door de uitlatingen van Paulus, die duidelijk stelt, dat er een verband is tussen ziekte, sterven en oneigenlijk gebruik van het avondmaal.Wat mij daarbij opvalt, is dat eigenlijk het enige rechtstreekse verband wat het NT legt tussen ziektes en zonde.
Nu weet ik dat veel kerken met calvinistische achtergrond waar veroordeling centraal staat, heel veel mensen het avondmaal ontzeggen, die in mijn ogen gewoon aan het avondmaal zouden mogen. En mijn woorden zullen deze gedachten alleen maar versterken, maar zo heftig bedoel ik het niet. Idd, de mens is in eerste instantie zelf verantwoordelijk of hij het avondmaal neemt. De verantwoordelijkheid van de leiding van de gemeente is een andere. Je waakt over de zielen van de gemeenteleden, dat betekent, dat je best wel kunt aangeven dat als mensen niet leven zoals God zou willen, je het avondmaal kunt ontraden. Ook dat is een vorm van pastoraat, want uiteindelijk wil je als gemeente het avondmaal vieren. En dat is denk ik het verschil met andere kerken. De nadruk ligt niet op veroordeling, maar op het stimuleren van het veranderen van je leven. Dat kan met hulp van God.
Judas deed mee aan het avondmaal voordat hij Jezus verraden had, hij had de zonde nog niet gepleegd. Op het moment van het avondmaal behoorde hij nog tot de 12 discipelen.


Ik ben benieuwd hoe je het persoonlijk beleeft? Je geeft een pastorale uitleg maar wat betekent het nu voor jezelf?
Kost het jou moeite om aan het avondmaal deel te nemen en hoe zie jij dat voor jezelf?

Willemijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 22 maart 2010, 10:17
BerichtOnderwerp: Avondmaal
 
Ik heb eens een verhaaltje gelezen en ik weet niet meer of het uit de chassidische vertellingen komt, denk het haast wel:

Een oude rabbi vroeg aan een van zijn leerlingen hoe je het moment kunt bepalen waarin de nacht ten einde is en de dag begint.

Is het als je uit de verte een hond van een schaap kunt onderscheiden? vroeg één van zijn leerlingen.
"Nee"; zei de rabbi
"Is het als je van verre een dadelboom van een vijgeboom kunt onderscheiden"vroeg een ander
'Nee"; zei de rabbi
"Maar wat wil je dan"? vroegen de leerlingen.
"Het is als in je in het gezicht van een mens kunt kijken en daarin je zuster en broeder ziet"

Zo moet je aan het avondmaal kunnen en ik denk dat velen wel weten dat dit nog niet zo'n eenvoudige opgave is.........

Willemijn


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op maandag 22 maart 2010, 11:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 22 maart 2010, 09:28
BerichtOnderwerp: scheppingsdoel
 
CHATULIEM619 schreef:
Dat komt omdat Paulus in 1 Kor 11 een direct verband legt tussen onjuist gebruik van avondmaal en ziekte en zonde in de gemeente. Voor mij is het een heilig gebeuren, waar ik dus per definitie voorzichtig mee omga. Als voorganger moet je deze beslissingen durven te nemen, want dat hoort bij de verantwoordelijkheid die je hebt.

Ik ben aardig thuis in de kerk en ik heb nog nooit meegemaakt dat alleen een voorganger daar over beslist. meestal zijn dat zaken die met de kerkeraad besproken worden. En ik denk dat dat ook goed is vind je niet?
Je moet niet in je eentje voor God kunnen spelen?
Ik ben het wel met je eens dat het een heilig gebeuren is maar ook dat een ieder zijn eigen verantwoording daarin heeft. Wat voor jou fout is ervaar ik niet zo, maar zou ik dan niet aan het avondmaal mogen? Bedoel dit maar even als voorbeeld.
Wij lezen de bijbel anders, maar wat is goed en wat is fout?
Wat ik als fout ervaar hoeft natuurlijk niet fout te zijn en wat jij goed vind is niet mijn mening en ervaar ik niet als goed.
En doe je dan iemand niet vreselijk tekort om niet aan het avondmaal deel te mogen nemen zolang diegene dat met volle overtuiging wil?
Niemand is zonder zonde, ook jij en ik niet......

Willemijn


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op maandag 22 maart 2010, 11:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 21 maart 2010, 22:00
BerichtOnderwerp: scheppingsdoel
 
MIEKE364 schreef:
Reageer je op mijn reactie op chat of op de bijdrage van chat, Willemijn?


Op de bijdrage van Chat, je hebt gelijk het staat er wat onhandig!

Willemijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 21 maart 2010, 21:24
BerichtOnderwerp: scheppingsdoel
 
MIEKE364 schreef:
Fijn dat je zo'n goede reactie geeft, chat. Mooi om te lezen hoe je je leven als christen wilt invullen en dat dat moeilijk is is evident. Je hebt er een wijze visie op ontwikkeld.
In het laatste wat je oppert ben ik je opponent; een praktiserende homofiel, samenwonenden, gescheiden mensen zijn ook mensen die absoluut niet mogen worden uitgesloten. Ze zijn niet minder dan wij en hebben juist onze medemenselijkheid nodig. Hen uitsluiten is zonde tegen het eerste gebod en dat gebod liegt er niet om, dat neem ik zelf hoog op, dat merk je wel.

Ik vind het niet zo'n goede reactie als ik eerlijk ben. Je wordt wel als ieder mens behandelt maar je mag niet aan het avondmaal?
Daar zeg je nogal wat......Wie ben jij om dat te beslissen en te bedenken?
Ga je dan niet voor God spelen?
Ik las vandaag toevallig in de Trouw een stukje met als titel: het grond personeel van God is niet altijd verstandig....Knipoog smiley


Willemijn


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zondag 21 maart 2010, 21:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 21 maart 2010, 11:38
BerichtOnderwerp: Waarom gaan mensen naar een waarzegger/ster?
 
SOLAFIDE630 schreef:
Willemijn....Door dit te zeggen, geef je aan, dat je er helemaal niets van begrijpt, waar het omgaat.

Het is jouw kwalificatie en daarmee zegt het dus meer van jezelf dan van mij. Heb je wel eens gehoord de uitspraak: WAT JE ZEGT DAT BEN JEZELF? Het is weer een kwestie van de balk en de splinter. Jezus zei: haal eerst de balk uit je eigen oog, dan zul je beter de SPLINTER in het oog van de ander zien, om die er dan heel voorzichtig uit te halen.

Ik zeg juist, zoals ook staat in de bijbel, dat Jezus gekomen is voor de zondaren, de hoeren, de tollenaren en hen die ziek zijn om voor hun zonden te betalen aan het kruis.

Ga de bijbel eens goed en vooral GEDEGEN lezen en doe God recht en ga niet goedkope en ongenuancerde praatjes houden hier op het forum. Daar heb je echt niets aan.

Het gaat er niet om voor een Christen bij een ander in het gevlei te komen. Integendeel.

Het gaat ten allen tijd om de Waarheid, want de liefde wil ten allen tijde de Waarheid. Lees 1 Kor. 13 maar eens, waar iets staat over wat de liefde is......

God had de wereld zo lief, dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder behouden worde.

Gods zegen....Jezus christus houdt van jullie.

Ook voor jullie zonden, Willemijn en Mieke, en ook voor die van mij en van Chat is Hij gestorven en ik moet je zeggen, dat ik er blij van wordt en het juist als een enorme troost en verlossing ervaar. Waarom ervaren jullie dat dan niet zo? Lachende smiley

Laten we het er dan maar ophouden dat ik er helemaal niets van begrijp en dat ik eerst eens naar mijzelf moet kijken......
Bedankt voor de tip Solafide.........(als ik het even uit mijn hoofd bedenk betekent Solafide dan niet door God alleen? )

Willemijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 20 maart 2010, 18:32
BerichtOnderwerp: Waarom gaan mensen naar een waarzegger/ster?
 
SOLAFIDE630 schreef:
Dat is toch wel wat simplistisch gesteld Thomas, het spijt me zeer. Het getuigt n.l. ook niet van liefde, dat wanneer we iemand zien zomndigen om dat maar eenvoudig weg te billijken en iemand maar zijn of haar gang te laten gaan. De bijbel zegt daar andere dingen over. Zo eenvoudig is het allemaal niet.

We moeten God echter liefhebben bovenal.... uit heel je hart, uit heel je ziel, uit heel je kracht en je naasten als jezelf...........

Jezus haatte de zonde, maar had de zondaar onnoemlijk lief....zelfs zo lief, dat Hij voor die zondaar aan het kruis gegaan is.

Om die zondaar te roepen , heeft Jezus toen Hij hier op aarde was, zich onder die mensen begeven, die voor die tijd als "gespuis" te boek stonden.

Hij had de hoeren lief en de tollenaren...ja, hij at notabene met ze. Dat zou je dus kunnen vergelijken met het eten met bijv pooiers in Amsterdam of zo in onze huidige tijd. Zou jij dat zomaar doen....eten met een huis vol pooiers bij elkaar? Ik denk, dat je dat misschien wel uit je hoofd zou laten....Jezus heeft het gedaan.

Ga dus a.u.b. niet zomaar simpel met de zaken om. Het ligt geloof ik iets genuanceerder, dan dat jij het hier wil doen voorkomen.

Jezus is tegen de huichelarij en tegen wetticisme, want wetticisme is een schaamlap om de leegte te verhullen (W.J. Ouweneel).

Toen de overspelige vrouw opgebracht werd door de Farizeeers, die haar wilden stenigen, (waarschijnlijk was het allemaal doorgestoken kaart, want hoe weet men nou, dat er iemand op een bepaald ogenblik op het punt staat om overspel te doen....(?) deze vrouw moet er dus volgens mij "ingeluisd" zijn en misschien wel om Jezus daarmee te confronteren,) toen zei Jezus tegen haar......ik veroordeel u ook niet, maar ga heen EN ZONDIG NIET MEER. Jezus geeft ten allen tijde Zijn genade en vergeving aan iedereen, maar Hij heeft NOOOOOOIT DE ZONDE GEBILLIJKT!

Solafide, die denkt, dat Thomas beter kan..... Lachende smiley

Ik wil hier toch graag op reageren. Ik vind het gewoon naar en triest om te lezen hoe weinig respect er voor andermans mening is, het is duidelijk dat het niet jou beleving is Sola en ook van Chat maar wat in jullie ogen zonde is is in de ogen van een ander heel waardevol en in volle overeenstemming met zijn/haar geloof. Ik heb het gevoel dat andersdenkenden niet gehoord worden door jullie en dat voelt niet prettig.
Je doet mijn inziens de mensen tekort die zoeken in ongeloof en twijfel naar een nieuw vertrouwen en een nieuwe hoop. Veroordeel niet zo zoals Jezus dat ook werd. Mensen we gaan over een week de stille week in! Laten we er werkelijk een goede week van maken met een goede vrijdag en daarna een goed Pasen met een nieuwe toekomst.

Willemijn


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zaterdag 20 maart 2010, 18:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: woensdag 17 maart 2010, 18:38
BerichtOnderwerp: Het off-topic topic
 
MIEKE364 schreef:
Blij dat je het zegt, Willemijn, mag ik even meezeuren? Boze smiley Dat voelde ik ook even......nog effe en dan mogen wij in de touringcar naar de bollenvelden.....Alsof wij vijftigers een workshop tangodansen niet gaaf vinden Coole smiley met zonnebril en speeddaten .......... we zijn nog snel genoeg..... Lachende smiley
Alsof wij niet in een romantisch kasteel in Frankrijk willen zwijmelen bij wijn en kaarslicht.....
Clown smiley Lachende smiley met blinkend witte tanden Kussende smiley
Hè dat lucht lekker op, zeg..... Knipoog smiley

Weet je hoe dat komt dat we ons alletwee nog zo snel en jong voelen?
Omdat we op .... zitten natuurlijk! Knipoog smiley Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 15 maart 2010, 17:52
BerichtOnderwerp: Waarom gaan mensen naar een waarzegger/ster?
 
Ik vraag me af wat hier op CM nu met occulte machten bedoelt wordt?
Is waarzeggerij een occulte macht? Voor mij niet, het is gewoon iets waar ik absoluut niet in geloof maar om er dan het etiket occult op te plakken?

Is Taize muziek occult? Ik vind het prachtige muziek om naar te luisteren maar ik weet dat er mensen zijn die het ook occult vinden door de vele herhalingen en de harmonie die je volgens Taize moet voelen in jezelf?
Muziek uit Iona, ik vind het mooi maar is het occult?
En zo zijn er meer zaken waar ik van denk; ik geloof er niet in maar om het nu occult te noemen?
Of ik ben een lichtzinnige gelovige, ook een optie natuurlijk!

Willemijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 14 maart 2010, 15:18
BerichtOnderwerp: Het off-topic topic
 
Ik begrijp dat ik hier even mag zeuren ......


Ga ik even zeuren over het volgende:

Er worden veel dingen door CM georganiseerd;
Tangoworkshop voor twintigers en dertigers.
Speeddate van 25 tot 45 jaar.
Singlevakantie van 35 tot 45 jaar.

Ik ben 54! Ik ben bijna bang dat er voor mijn leeftijdscategorie een busreisje georganiseerd gaat worden! Knipoog smiley


Willemijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 maart 2010, 17:45
BerichtOnderwerp: Waarom gaan mensen naar een waarzegger/ster?
 
[quote=CROSSROAD317]

Hoi Crossroad,

Je hebt gelijk, het was een beetje ongenuanceerd bericht. Excuus hiervoor.
Ik kan er niet goed tegen dat hier steeds over occulte machten wordt gesproken en dat er dan weer een site genoemd wordt waar je een en ander kan lezen.
Ik geloof ook niet in waarzeggerij edg, zit wel op yoga maar vind dat een ieder dat zelf moet weten en dat het niet aan mij is dat te veroordelen.
Maar dat hoef ik inderdaad niet op jou af te reageren.......
Ben ook maar een mens, je merkt het......

Willemijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 maart 2010, 17:40
BerichtOnderwerp: Waarom gaan mensen naar een waarzegger/ster?
 
ANNETTE792 schreef:
Mijn man, Pieter649 dus, vind dat een waarzegger die de lottogetallen van aanstaande zaterdag niet kent, een oplichter is.
En aangezien nog nooit iemand de lottogetallen goed voorspeld heeft, is er ook geen 1 echt goede waarzegger.

Wijze man heb je.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: donderdag 11 maart 2010, 20:21
BerichtOnderwerp: Waarom gaan mensen naar een waarzegger/ster?
 
CHATULIEM619 schreef:
Arjan, ik begin me mateloos te irriteren aan jouw bijdrages, je staat m.i.een goede discussie in de weg. En behoefte aan je bemiddelingspoging hebben in dit geval niks aan. Laat mensen nu ook eens keer gewoon kunnen zeggen wat ze denken, zonder dat ze meteen bang zijn van: wat zou de ander hiervan denken.
De yoga beoefenaars durven hier het achterste van hun tong niet meer te laten zien, terecht bang dat ze veroordeeld worden. Licht en duisternis gaat nl. niet samen, ook al doe je er een geestelijk sausje over heen.
De laatste dagen heb ik me bezig gehouden met de bijdrage van Willemijn, die aangaf, dat men in bepaalde kerken op zoek is naar een nieuw soort geloofsbeleving. Wat is dan het aantrekkelijke van deze religies. Waarom heeft dit zo'n aantrekkingskracht, terwijl de bijbel duidelijke andere adviezen geeft?
Het antwoord is heel simpel. Als je God wilt dienen, gaat dat ten koste van je eigen gedachten, verlangens en ideëen. Soms is het lastig om een ander idee te hebben dan anderen. Terwijl deze religies niet ten koste van jezelf hoeven te gaan. Je kunt zoeken naar ervaringen, terwijl je jezelf niet ove hoeft te geven aan God. Voeg daarbij het idee, dat het onschuldig is, wat wil je dan nog meer. Je kunt op je eigen troon blijven zitten en van tijd tot tijd religieus doen, maar je hoeft niet bereid te zijn de onderste weg te gaan. En als mensen anders denken, hebben ze nog niet die visie die jij allang ontvangen hebt. Zijn ze bekrompen ouderwets, niet met hun tijd mee. Dit is een verderfelijke geest, die niet gegrond is in Gods Woord en alleen tot doel heeft van zelfverheerlijking.

Hallo Chat,

Het lijkt of we twee verschillend Bijbels lezen vind je niet?
ben het ook niet met je eens maar dat verwacht je waarschijnlijk al. Jij leeft nog met wat ik-met alle respect overigens- de onderdrukkende invloeden van het christendom noem. De bijbel lezen naar de letter en vooral niet vanuit deze tijd. Veel mensen zijn hier nog steeds mee aan het afrekenen, ze willen van de kerk geen beeld of een zeer gedateerd beeld hebbenen dan wordt God een verre vreemde en Jezus slechts iemand van "toen en daar"jammer want christelijke geloofstraditie heeft veel meer te bieden.
En daarom is vernieuwing in de kerk ook belangrijk,het is zoeken naar een nieuw evenwicht. En juist met meditatie en gebed krijg je de omgang weer met God. En de Bijbel is niet alleen een veroordelend boek, het is een boek waar veel waardevolle verhalen staan die je doen nadenken over goed en kwaad. Vanuit liefde geschreven......

Willemijn


[img]


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op donderdag 11 maart 2010, 20:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: donderdag 11 maart 2010, 18:09
BerichtOnderwerp: Waarom gaan mensen naar een waarzegger/ster?
 
CROSSROAD317 schreef:
Ik wil jullie allemaal graag attent maken op een bijbelstudie van Wilkin van der Kamp over occultisme.
Het gaat om 4 audio cd's met als titel "De geheime wereld achter occultisme"
http://www.bevrijdingspastoraat.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=51&category_id=12&option=com_virtuemart&Itemid=321

Uitgave via Crosslight media
Postbus 32
7120 AD Aalten

Crossroad,

Jammer dat als je adviezen geeft om je een mening over een onderwerp te vormen je dan alleen sites aangeeft waar ze er negatief overdoen. Als je je een gedegen mening wilt vormen moet je m.i. verder kijken dan je eigen blik van kijken......

Willemijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 22:05
BerichtOnderwerp: Waarom gaan mensen naar een waarzegger/ster?
 
CHATULIEM619 schreef:
Je hebt gelijk als je zegt dat sommige kerken daarnee bezig zijn. Eerlijk gezegd is dat voor mij de aanleiding geweest om hier duidelijk stelling tegen te nemen. Het maakt gelovigen verward, omdat ze hier het voortouw in nemen. Terwijl de Bijbel duidelijk stelling tegen neemt. De reden dat het Thomas evangelie niet in de bijbel staat, is vanwege haar gnositsche invloeden. Dan ligt het juist voor de hand dat ze een feest aan het Thomasevangelie spenderen.
Mensen denken vaak, als het goed voelt, is het goed voor mij. Maar zo werkt het niet. Een sigaretje doet me heel goed, ik voel de stress van me afglijden en ik kan me ontspannen. Maar is een sigaretje goed? Zoals iemand treffend beschreef, is de combinatie met suikerziekte heel gevaarlijk en kan het zelfs levensbedreigend zijn. Maar een sigaretje zelf voelt nog steeds goed. Zonder sigaretje word ik zelfs chagrijnig en ben ik niet te genieten. Maar moet ik er dan mee doorgaan, terwijl ik weet dat ik mijn leven in de waagschaal stel?
Zo zie ik dat ook met yoga. Het voelt goed, maar het leidt uiteindelijk tot je geestelijke dood. Ook al gaan veel kerken je voor, ze zullen je uiteindelijk van de echte weg afhalen.
In de tekst van de Kolossenzen zie je wat het advies van Paulus is. Zoek niet naar allerlei geestelijke waarheden, maar zoek Jezus zelf en Hij zal je leiden.

Hallo Chat,

Ik vind het juist heel positief dat we de dogmatische dwang een beetje gaan verlaten. de nadruk lag misschien wel te veel op het Woord, is historisch wel te verklaren maar de kerken zijn nu een beetje aan het zoeken naar een nieuw evenwicht denk je niet?
Hoe dat allemaal gaat worden weetik natuurlijk ook niet, maar het is wel
een feit dat er een verlangen is naar beleving van het geloof in het hart en niet alleen vanuit het hoofd.
En kijk naar een kerkdienst, daar is toch ook ruimte voor meditatie en gebed en wat denk je van de opwekkingsliederen waar mensen in overgave zijn?
Hoe wil je dat dan noemen?
Ik denk dat hetjuist belangrijk is om stil te worden in jezelf, om geconcentreerd aandachtig en open te zijn. Waarin je de aanwezigheid kan ervaren van een God in wie wij"leven en bewegen".
Wat het Thomasevangelie treft; dat moet je niet verwarren met een Thomasviering. in een Thomasviering is ruimte voor een persoonlijke zegen, zingen, schilderen of een gesprek.


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op dinsdag 9 maart 2010, 22:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 8 maart 2010, 18:25
BerichtOnderwerp: Waarom gaan mensen naar een waarzegger/ster?
 
SOLAFIDE630 schreef:
De woorden van Jezus Christus overdenken en je daarbij laten leiden door de Heilige Geest om Jezus Christus te verheerlijken is de enig juiste meditatie voor een Christen, die er m.i. inziens toe doet. Lachende smiley

Precies, dat is het voor jou, dat zeg je goed.
Gelukkig hebben we de vrijheid en de mogelijkheden binnen de christelijke traditie om het anders in te vullen........

Willemijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 8 maart 2010, 18:01
BerichtOnderwerp: Waarom gaan mensen naar een waarzegger/ster?
 
CHATULIEM619 schreef:
Een synoniem voor het woord meditatie is overdenking. Allereerst denk ik dat ik de Bijbel maar eens ter hand neem. Er is nl. ook een brief over geschreven. Paulus vond het dermate belangrijk dat hij in zijn brief naar de Kolossenzen ruim aandacht aan besteedde. Hier besprak hij het zgn. gnositcisme, de toenmalige versie van New Age. In de kern heeft het dezelfde basis. Meditatietechnieken bestonden toen ook al. Men probeerde een hogere geestelijke status te bereiken door ontzegging van voedsel, waardoor men uiteindelijk een status van openbaringen bereikte.
Het woord mysterie, gevleugeld woord wordt diverse keren door Paulus gehanteerd, en hij duidt erop dat het mysterie waar mensen naar op zoek zijn ligt niet in de mensen zelf, maar in een Persoon, Jezus Christus.

En daarmee heb je meteen het verschil tussen christelijke meditatie en andere meditatie. Je moet je nl. richten op Christus, het andere is aards en vergaat.

Je hebt gelijk maar is het tegelijkertijd niet zo dat in de christelijke traditie een nieuwe stroming is die deze vormen van meditatie in elkaar op laat gaan? Je hebt niet voor niets kloosters die aan zenmeditatie doen en ook binnen de kerken heb je steeds meer vormen van meditatie, kijk naar onderdelen van een thomasviering bv, meditatieve momenten in de veertig dagen tijd enz.
De een kiest voor een vorm van aanbidding met opwekkingsliederen en de ander voor meditatie. En wat is goed en wat is fout? Is het niet het belangijkste dat we met ons geloof bezig zijn?

Willemijn


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op maandag 8 maart 2010, 18:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 8 maart 2010, 13:35
BerichtOnderwerp: Waarom gaan mensen naar een waarzegger/ster?
 
Vat het niet verkeerd op hoor, we hebben het er toch gewoon over.

Vind jij meditatie verkeerd dan? De christelijke traditie heeft toch altijd meditatieve bewegingen gekend? kijk maar naar kloosters en mensen die in retraite gaan.....meditatie kan je ook zien als een weg naar openheid naar wat God je wil laten ontdekken.......
Ik vind het juist zo jammer dat kerken en mensen soms zo'n last hebben van" doorgeslagen dogmatisme".........zoals ik het maar noem.....

Wat de yoga betreft: ik blijf het een heerlijke ontspanningstechniek vinden waarin je de drukte van alle dag even kan laten voor wat hij is....
En na een yoga les kijk ik weer fris en fruitig tegen de dingen aan.....

Willemijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 8 maart 2010, 12:50
BerichtOnderwerp: Waarom gaan mensen naar een waarzegger/ster?
 
CHATULIEM619 schreef:
In hoeverre kun je waardenvrij yoga beoefenen. Ik denk niet dat dat kan.

Gewoon een citaat van een gemiddelde yoga site:


Die oefeningen hebben dus tot doel zelfrealisatie. Waardenvrij???

In mijn stukje heb ik juist aangegeven dat er vele vormen van yoga beoefenen zijn. Ook vormen die niet mijn ding zijn.
dat jij die dan net weer even uitkiest........tja.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 8 maart 2010, 11:47
BerichtOnderwerp: Waarom gaan mensen naar een waarzegger/ster?
 
HANNAH810 schreef:
chat, yoga heeft niets te maken met bezweringsformules, maar met lichaamsoefeningen en concentratie......

misschien is het toch eens een idee om na te gaan wat yoga inhoudt?

en niet op me gaan mopperen; ik doe niet aan yoga.... Knipoog smiley

Precies Hannah, voor mij is yoga een heerlijk uurtje met lichaamsoefeningen en ademhalingsoefeningen, heerlijk om de hectiek van de dag even achter je te laten.....Niets occults aan.....voor mij in ieder geval....

Er zijn ook vormen van yoga die er vanuit gaan dat je het goddelijke in jezelf moet zoeken, dat is niet de vorm van yoga die ik zoek en ambieer....

En zo zie je maar weer;

Mensen denken heel verschillend over goed en kwaad.
Wat de een goed noemt, noemt de ander slecht.
Wat de een als norm verheft, hoeft dus niet per definitie voor de ander te gelden.......

Willemijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 8 maart 2010, 10:10
BerichtOnderwerp: Waarom gaan mensen naar een waarzegger/ster?
 
Sola, dank voor je uitleg....

Je kan je bijna niet voorstellen dat wij in dezelfde God geloven, en toch

is het zo!


Willemijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 8 maart 2010, 00:55
BerichtOnderwerp: Waarom gaan mensen naar een waarzegger/ster?
 
Ik zit al jaren op yoga en geloof al jaren in God....
Gaat prima samen is mijn ervaring.
Jammer dat mensen die niet aan yoga doen en er alleen maar een mening over hebben ( een veroordelende mening) niet weten wat ze missen!
Goed voor je lijf en goed voor de geest!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 8 maart 2010, 00:22
BerichtOnderwerp: Waarom gaan mensen naar een waarzegger/ster?
 
Als we nu iedereen eens in zijn/haar waarde laten?

En laten we elkaar in ieder geval fatsoenlijk behandelen en dat is wat anders dan aardig!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 6 december 2009, 18:34
BerichtOnderwerp: Roddelen..
 
[quote=WILLEMIJN232][/quotChatuliem,

Ik denk dat we allemaal wel het verschil weten tussen roddelen en het over iemand hebben........
En helaas roddelt iedereen weleens, jij vast ook.....
Ik vind het in ieder geval knap als je er dan ook nog op een forum vooruit komt dat jij degene was die roddelde.......

Willemijn


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zondag 6 december 2009, 18:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232 (68)





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 6 december 2009, 18:30
BerichtOnderwerp: Roddelen..
 
CHATULIEM619 schreef:
Tja de supermoralisten hebben het weer gewonnen. En iedereen is verontwaardigd over dat geroddel. De zondaar heeft schuld beleden en we voelen ons allemaal weer goed.
Eerlijk gezegd vind ik dat men eens precies na moet gaan wat geroddel is. Als je het moeilijk hebt moet je toch je hart kunnen luchten bij de ander??? Stel je eens voor dat we nooit meer zouden praten over een ander? Dat kan toch niet? We zijn allemaal betrokken in relaties, en in de relaties praat je met elkaar over elkaar. Als je anderen verbiedt om over je te praten heb je vast en zeker iets te verbergen. In veel gevallen heb ik daar begrip voor maar in veel gevallen ook niet.
Stel je eens voor dat iemand je iets aandoet en je dan verbiedt erover te praten. Hoe vaak wordt geheimhouding niet als wapen gebruikt om de ander te manipuleren.
Ik vind dus dat er gemakkelijk gezegd wordt, dat de ander roddelt, terwijl ik in veel gevallen er begrip voor heb en het onschuldig vind. Pas als men met hun gepraat anderen proberen te manipuleren, wordt het m.i. gevaarlijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van WILLEMIJN232
Ga naar pagina Vorige 1 ... 177 178 179 180
Pagina 180 van 180