ChristianMatch
 


Forum

Berichten van SHANITA130
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 ... 235 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van SHANITA130
Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 december 2014, 21:27
BerichtOnderwerp: Wist je dat?
 
Je petitie kan tekenen inzake heropening onderzoek anass: http://petities.nl/petitie/de-zaak-van-anass-heropenen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 18 december 2014, 18:12
BerichtOnderwerp: Muzikaal ABC
 
DD

Danny de Munk, met MIJN STAD

http://youtu.be/ioNp-tiO0tg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 18 december 2014, 07:13
BerichtOnderwerp: Mooi filmpje datje wilt delen maar geen muziek.
 
ZEG MAAR.....http://www.eo.nl/algemeen/video/-a-/player/-mc-/s/-stream-/67388/ Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 december 2014, 23:57
BerichtOnderwerp: Besef dat in de vriendengroep de ware niet zit
 
DENISE632 schreef:
Dag Marnix,


Om jou vraag te beantwoorden..., nee, dat ken ik niet.

Wellicht heeft dit ook te maken met de achterliggende motivatie waarop vriendschappen gesloten worden. Je geeft aan dat er binnen een vriendengroep geen ware partner rondloopt. Vanuit dit standpunt of constatering van een feit, vraag ik mij dan ook af wat dan het doel van de vriendschap was op het moment dat je deze afsloot?

Groeten,

Denise
Knipoog smiley

Ja, en inderdaad, je(Marnix dus) begeeft je dan ook al gauw in een nauw straatje.
Ik bedoel, wat als je vrienden van vrienden of zelfs familie van vrienden leert kennen? en daar weer vrienden van?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 december 2014, 23:47
BerichtOnderwerp: klaagmuur
 
Zwarte Pieten(nav dat het sinterklaas was deze maand)

Typisch weer die zwarte Pieten, het hele jaar hoor je niks van ze; 'n beetje lui in Spanje hangen', maar wel ineens een discussie oprakelen als er weer keihard gewerkt moet gaan worden. Boze smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 december 2014, 08:42
BerichtOnderwerp: kreet van de week
 
Het geeft te denken dat huwelijk alleen rijmt op "gruwelijk" en "afschuwelijk".

Adriaan Roland Holst

Voor zover er op aarde een hemel kan zijn, is die te vinden in een gelukkig huwelijk.

Marie von Ebner-Eschenbach

Een huwelijk is als een huis: als het niet wordt onderhouden en bewoond, komt er al gauw verval, hoe mooi het ook werd opgebouwd.

Piet Nijs

Een huwelijk dat geen huwelijk meer is, zou ontbonden moeten kunnen worden, juist omwille van de heiligheid van het huwelijk.

Gerard Reve


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 16 december 2014, 08:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 december 2014, 08:15
BerichtOnderwerp: kreet van de week
 
Alle middelen zijn heilig als ze innerlijk noodzakelijk zijn. Alle middelen zijn zondig als ze niet stammen uit de bron van de innerlijke noodzaak.

Kandinsky
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 15 december 2014, 06:22
BerichtOnderwerp: Mooi filmpje datje wilt delen maar geen muziek.
 
Boodschap aan De Kerstman: http://youtu.be/e2C_rj1G0Aw?t=19m58s
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 10 december 2014, 13:15
BerichtOnderwerp: Zijn mensen zonder Evangelie van Jezus allemáál verloren?
 
Fragment film, over goede mensen die toevallig om wat voor reden dan ook niet geloven en wat de/een 'predikant' erover zegt....

Fragment 'highway to heaven'...http://youtu.be/4OAZv8bgtgs?t=41m15s
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 4 december 2014, 19:18
BerichtOnderwerp: ADVENT: Gij vervult ons
 
Mooi en dank, Jans!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 3 december 2014, 03:13
BerichtOnderwerp: chatuliem overleden.(Hans tichelaar)
 
Om stil van te worden.....woorden schieten tekort....

Ik wens familie en vrienden ook veel kracht toe voor de komende tijd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 13 november 2014, 11:16
BerichtOnderwerp: gebed gevraagd ivm met tandarts, half 12 vanmorgen
 
JOL252 schreef:
Ging vast goed!

Ja, gelukkig, dank!

Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 10 november 2014, 08:59
BerichtOnderwerp: Bang voor nieuwe relatie en opnieuw leren vertrouwen
 
JOL252 schreef:
Het vergt ook moed om op een datingsite te staan en zeker na een minder prettige ervaring opnieuw te beginnen.
Het is goed jezelf voor te houden wat de reden was om op een site als CM te gaan staan; namelijk je wilde opnieuw de draad oppakken (na een scheiding, of het verlies van de liefste), je leven opbouwen en ook weer opnieuw hopen op een nieuwe liefde. Als je dan dacht dat deze nieuwe liefde inderdaad in was geluid en het blijkt niet zo te zijn, moet je jezelf weer even herpakken. Maar je kúnt het! Want je stond eerder voor heter vuren. Eerst de stofwolken laten dalen en... niet opgeven, want het bestaat.

Hai Jol,

Wat zeg jij altijd toch mooie, bemoedigende, en ware dingen!

Bedankt hoor!

Zegens,

S.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 10 november 2014, 08:56
BerichtOnderwerp: gebed gevraagd ivm met tandarts, half 12 vanmorgen
 
Graag gebed voor bezoek tandarts deze morgen.

Vast bedankt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 november 2014, 12:25
BerichtOnderwerp: gebed gevraag voor opruimen en schoonmaken huis
 
Hallo Broeders en Zusters,

Ik wou gebed vragen voor dit weekend, ik ga samen met me vriend me huis opruimen en de bedoeling is dat ik weer een ordelijk huis krijg...

Dat is zoooo nodig want me hus is me basis....orde in me huis is orde in me hoofd....

Daar wou ik gebed voor vragen, voor kracht enzo

Vast bedankt!

Zegens en fijn weekend!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 november 2014, 11:36
BerichtOnderwerp: Wat zijn 'we' van plan te gaan 'doen' vandaag, behalve...
 
ITSME497 schreef:
Bed opmaken en proberen te gaan slapen na al die koffie vanavond.
ik zit nog te stuiteren van de koffie nog net niet tegen het plafond omhoog.

Daarvoor avondmaal gehad zondagavond, was hele goede dienst en goed om aan het avondmaal te gaan. maar de koffie was dus veel te sterk na de dienst, pffff

He, Itsme,

Jammer dat je er niet meer bent op CM!

Ik ga het kleine huis op de prairie kijken....vanavond.... Kwijlende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 november 2014, 11:33
BerichtOnderwerp: In hoeverre mag de vijand/boze aandacht krijgen?
 
ITSME497 schreef:
Als ik kijk naar de praktijk dan is er veel verschil inderdaad tussen de verschillende kerken en de meningen hoe veel macht of aandacht de duivel heeft of moet krijgen.

Persoonlijk denk ik dat als je maar steeds je blik gericht houdt op Jezus dat je weinig last hebt met het kwade.

Aan de andere kant hoor ik ook mensen die zeggen van ja die duivel bestaat niet die ben ik nog nooit tegengekomen. Soms denk ik dan van ja dat is logisch omdat je dezelfde kant als de duivel op loopt.

Er zijn 2 richtingen, mi, de richting waarbij men steeds te pas en te onpas, en erg vaak, het over de vijand heeft die dit en dat niet wil, en dan meerdere keren per dag, elke dag....

De andere richting is idd, als het goed gaat als christen zijnde en je hebt nergens last van bent gelukkig, dan kan je idd beschuldigd worden dat je met de vijand meeloopt, want anders zou je heus wel tegenstand ondervinden, als christen zijnde......Dit vind ik heel erg...

Het ander wat ik bedoelde, wat ik tegenkwam is dat, als het niet zo goed met iemand(je) gaat, altijd, en elke keer weer die k@# vijand erbij halen, geen eigen verantwoording.
Zo van dat iemand zo veel tegenstand ervaart van de vijand en daarom dit en dat niet kan....

Of, nog erger, als iemand ziek is zeggen dat god dat toelaat, omdat diegene wel zonden zou hebben en daarom een opening aan de vijand heeft gegeven waardoor het nu zo slecht met diegene gaat.

Ik heb dus alle varianten meegemaakt.

Ik zelf denk, je moet je niet richten op de vijand qua gedachten, negeren, want er staat geschreven: 'Fil 4
8Voorts, broeders, al wat waar, al wat waardig, al wat rechtvaardig is, al wat rein, al wat beminnelijk, al wat welluidend is, al wat deugd heet en lof verdient, bedenkt dat(Gebod); 9wat u geleerd en overgeleverd is, wat gij van mij gehoord en gezien hebt, breng dat in toepassing en de God des vredes zal met u zijn.(Belofte)

Dus, wat gebeurt er als iemand overdreven vaak de gehele dag met de vijand bezig bent, zoals ik meemaakte in groepen ja, juist dan is niet de God des Vredes met je, en wie dan wel?......


Quote:
ok kan het zijn dat de duivel het knap irritant vind dat jij je richt op Jezus en dan wordt je soms zeg het maar dwars gezeten door de duivel.
In het algemeen is daar een hele simpele oplossing voor, namelijk: Onderwerp je aan God, biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.

Gewoon naar de Here Jezus blijven kijken dus wat er ook gebeurd.

Je moet je nooit bezighouden met wat de vijand ergens van zou vinden alleen wat God ergens van zou vinden, is mijn mening!!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 6 november 2014, 16:45
BerichtOnderwerp: Yoga goed of fout.....?
 
JOL252 schreef:
Ik denk maar zo: alle waarheid is van God en veel geestelijke aspecten vind je ook terug in andere bronnen. Aspecten die geldig zijn in het algemeen en soms heel specifiek.
Voor mij geldt wel één waarheid bovenaan: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij." Met dit en het woord als richtsnoer vertrouw ik er maar op dat die mij helpen te onderscheiden wat de toets kan doorstaan.

Ha Jol Lachende smiley

Zo denk ik ook, voor mij komt op de eerste plaats als christen(gelovig in God zijnde), dat ik geloof dat christus voor ons is gestorven aan het kruis, opdat wij leven hebben in overvloed, eeuwig leven wat al begonnen is vanaf het moment dat je gelovig werd.

Wat voor mij niet inhoud dat goede mensen die het evangelie niet hebben gehoord(en beschuldigen van zonden en vervolgens dreigen met de hel, is géén evangelie...) dus maar gewoon even automatisch naar de hel zouden gaan....God is Liefde en Rechtvaardig waarom zou hij goede mensen naar de hel sturen?(algemene vraag, niet persoonlijk naar jou ;)

Ik ken een paar mooie boeddhistische uitspraken: *Godsdienst bestaat niet in het kennen van de waarheid, maar in het ernaar leven.

*Als je mededogen niet ook betrekking heeft op jezelf, dan is het incompleet.(dit heeft te maken met 'heb je naaste lief als jezelf'(gebod in de bijbel).

*Als je eenmaal zelf bevrijd bent, bevrijd dan ook anderen. Als je eenmaal op de andere oever bent aangekomen, help dan ook anderen die te bereiken.(ook hier zie je weer het 'heb het naaste lief als jezelf; het hoogste gebod!)

*Om innerlijke rust te vinden, moet je afmaken waaraan je begonnen bent.

*Een druppel tederheid is meer dan geld en macht.

*Het is voor ons belangrijk om goede gedachten te hebben, want wij worden wat wij denken. Alles wat we zijn is het resultaat van wat we dachten.

*Geduld is het beste gebed.


Uit: http://www.citaten.net/zoeken/citaten_van-boeddha.html?page=4

Nou, hier laat ik het even bij: maw, ik vind veel boeddhistische uitspraken erg zinnig en waar...

En met yoga, ik kan me voorstellen dat mensen daar hun rust oa uit kunnen vinden....ook al is het niet míjn ding. Maar wie ben ik om tegen anderen die yoga fijn vinden te zeggen dat het goed, of fout is?

Dat zal God die mensen dan wel duidelijk maken, als dat zo is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 6 november 2014, 10:38
BerichtOnderwerp: Happy birthday!
 
Jans, gefeliciteerd met je verjaardag!




Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 5 november 2014, 14:25
BerichtOnderwerp: Yoga goed of fout.....?
 
ITSME497 schreef:
Yoga is op te delen in twee delen.
Het zijn ontspanningsoefeningen en dat heeft te maken met lichaamshouding en ademhaling.
Op zich is daar niks mis mee.

Het andere gedeelte van Yoga is anders namelijk het steeds herhalen van bepaalde zinnen, wat veel gebeurd bij het zogenaamde hatjayoga (verkeerd geschreven denk ik maar ja). Deze zinnen ook wel mantra 's genoemd hebben als bron de oosterse godsdiensten. Nu gaat het mij er niet om dat ik iemand wil zeggen van doe het wel of doe het niet maar vraag ik je gewoon recht voor de raap: Wil jij putten uit die bron van Oosterse Godsdienst of wil je dat niet.

Advies geef ik wel: Er is maar 1 bron waaruit je zou moeten putten en daar is het Levende water, wat wil je dan bij een andere bron zoeken ?


Quote:
Advies geef ik wel: Er is maar 1 bron waaruit je zou moeten putten en daar is het Levende water, wat wil je dan bij een andere bron zoeken ?

Waarom zou je niet kunnen putten uit andere godsdiensten? Bijvoorbeeld het hindoeïsme en boeddhisme hebben heel veel wijze uitspraken.
1Tess 5 21'Toets alles en behoud het goede'....Of is dat ook weer niet zo bedoeld als hoe het er staat?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 5 november 2014, 11:54
BerichtOnderwerp: Zijn mensen zonder Evangelie van Jezus allemáál verloren?
 
JOL252 schreef:
In het algemeen... er zijn dus uitzonderingen. Deze schaar jij zoals ik het begrijp onder de mensen die op verstandelijk niveau niet tot een beslissing zouden kunnen komen of geen begripsvermogen hebben.

Wie zal het zeggen en wie heeft de wijsheid in pacht?

Godzijdank mijn God die het over- en inzicht heeft. Hij begrijpt de man of de vrouw die het niet meer durft of kan geloven (maar nog wel verlangt) na jaren te hebben meegemaakt van uitgestoten zijn, isolement, de wijzende vinger, de niet-getuigenis die de "gelovige" heeft afgelegd door doen en laten en daarin verzuimd heeft de liefde en de aanvaarding van onze Heer te laten zien. Het is maar 1 uitzondering op de regel van het algemeen maar er zijn er velen.
God ziet het hart. Hij heeft het overzicht. Goddank.

Hai Jol,

Ik denk dat jij gelijk hebt; ik heb te lang en teveel 'christenen' gezien die toch echt dingen deden die de heidenen zelfs helemaal niet vinden kunnen, en die elke keer zichzelf goed praatten zo van 'iedereen is zondaar', en 'God vergeeft', en 'het gaat erom of je gelooft', daden voegen niets toe', etc....
en niet alleen ik, een hele groep mensen met mij de zgnde 'ooit evangelischen';, ja, in zo'n klein stadje waar ik woon, ja, dan hoor je al gauw veel van deze dingen....ik durf al niet eens meer te zeggen dát ik christen ben...vanwege de negatieve bijklank die dat hier al gauw kan hebben....(en nee, ik bedoel dus weer niet iedereen)....ik zeg altijd gewoon dat ik in God geloof.

Het gaat in deze niet dat ik een ongelovig dierbaar iemand zou hebben verloren, en ik me er wat van aantrek dat iedereen in de gemeente roept dat diegene Dús nu in de hel zit.

Dat heb ik wel meegemaakt, dat men dat zei. iemand zei van die en die is overleden en dan meteen de vraag: 'was diegene gelovig?'. Zo ja, dat 'was diegenen nu dus in de hemel, zo nee, dan liep men gewoon weg zonder iets te zeggen, of men negeerde je gewoon.

Hoeveel mensen ken ik niet , door de jaren heen, die ik tegenkom, en die ook al niet meer naar een gemeente gaan, hoeveel mensen heb ik zelf zien vertrekken...

Quote:
JOL: Hij begrijpt de man of de vrouw die het niet meer durft of kan geloven (maar nog wel verlangt) na jaren te hebben meegemaakt van uitgestoten zijn, isolement, de wijzende vinger, de niet-getuigenis die de "gelovige" heeft afgelegd door doen en laten en daarin verzuimd heeft de liefde en de aanvaarding van onze Heer te laten zien. Het is maar 1 uitzondering op de regel van het algemeen maar er zijn er velen.

Dit bedoel ik dus, ik kan het niet zo mooi omschrijven als jij dat doet.

- Overige lap tekst verwijderd. Op te vragen bij de redactie -

Bij deze nogmaals wat regels onder de aandacht brengen:

* Plaats geen grote lappen tekst op het forum. Dit vergroot de leesbaarheid niet. Blijf to-the-point.

Ter aanvulling: reageer niet op verschillende mensen tegelijk in één post. Dit vergroot de leesbaarheid namelijk ook niet.


Laatst aangepast door
CHRISTIANMATCH
op vrijdag 7 november 2014, 20:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 november 2014, 12:35
BerichtOnderwerp: Mooi filmpje datje wilt delen maar geen muziek.
 
Quantum Mechanics Explained or Quantum Theory For Dummies

http://youtu.be/STF0moww_zQ


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 4 november 2014, 12:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 november 2014, 11:05
BerichtOnderwerp: Zijn mensen zonder Evangelie van Jezus allemáál verloren?
 
JANS221 schreef:
Voor de mensen die even niet meer begrijpen waar het over gaat (een korte samenvatting):

1. wie schrijft de grootste lap tekst (inclusief een volledige gequote tekst van de ander)?
2. wie gebruikt de meeste Bijbelteksten?
3. Wie wil het laatste woord hebben en denkt dat het nodig is dat de ander van zijn mening afgebracht wordt.

Shanita is weer aan zet, ik zie met belangstelling haar tekst tegemoet, en de onmiddellijk daarop weer volgende reactie!

Als ik tijd heb Jans;), als ik tijd heb...

Laterz!


Quote:
Slapende smiley


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 4 november 2014, 11:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 november 2014, 10:34
BerichtOnderwerp: Mooi filmpje datje wilt delen maar geen muziek.
 
http://youtu.be/iVpXrbZ4bnU
Quantum Mechanica:
Deeltjes reageren alleen voorspelbaar als ze worden geobserveerd...

(Helaas, ik kan geen enkel filmpje in het Nederlands vinden... )


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 4 november 2014, 11:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 2 november 2014, 23:15
BerichtOnderwerp: Wat zijn 'we' van plan te gaan 'doen' vandaag, behalve...
 
Slapen, werken, rusten; dingen voor mezelf doen, en slapen Slapende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 2 november 2014, 22:54
BerichtOnderwerp: Zijn mensen zonder Evangelie van Jezus allemáál verloren?
 
ITSME497 schreef:
Bijbeluitleg dient ten allen tijde te gebeuren vanuit het directe tekst verband.
Wanneer bijvoorbeeld een tekstgedeelte begint met Daarom ....dan heeft het tekstgedeelte betrekking op het vorige gedeelte. De volgende stap is dat het in verband staat met het zelfde hoofdstuk en het zelfde Bijbelboek.
De laatste stap is dat het in het juiste verband moet staan met Gods Woord als geheel en met name het Wezen en karakter van God Zelf.

Persoonlijk ben ik van mening dat door het geven van deze ene gelijkenis geen VOLLEDIG recht gedaan wordt aan de normen voor Schriftuitleg.

Deze ene schriftuitleg van de barmhartige Samaritaan, geeft mij wel uitleg.

Ik heb zelf velen malen persoonlijk meegemaakt en gezien, over een periode van 20!!! jaar, hoe christenen mensen in de kou laten staan(en nee, natuurlijk niet alle christenen..(net zoals Paulus zegt dat 'heidenen zich van nature aan de wet houden, en Paulus ook niet 'alle heidenen bedoelt...)

De gewonde man langs de weg, die verwachte juist hulp van de priester, en daarna van de Leviet, die langsliepen, want ja, dat waren ten slotte gelovigen...en juist de Samaritaan(van een ongelovig volk), juist die hielp de man en redde de man zijn leven.

Ik heb zelf ondervonden hoe christenen van wie ik het verwachte, mensen echt in de kou lieten staan, en ongelovigen juist wel mensen hielpen. en niet één keer of twee keer, nee, heel erg vaak, en over een periode van 20 jaar!(en natuurlijk waren er ook christenen die wel anderen in nood hielpen, net zoals als Paulus spreekt over heidenen die van nature doen wat de wet gebied, Paulus niet alle heidenen bedoelt, maar gewoon 'heidenen', zo bedoel ik het ook, maar dan met christenen.

Quote:
Wel komt het principe er in naar voren dat net zoals wat Paulus aangeeft de Joden niet moeten denken door hun status dat ze het Volk van God zijn en de Wet aan hun is toevertrouw moeten denken dat het dan allemaal wel goed zit. Wanneer een priester of leviet op weg was naar Jeruzalem dan gingen daar allemaal rituele wassingen aan vooraf en door die man te helpen of zelfs aan te raken zou dat in hebben gehouden dat ze al deze wassingen opnieuw zouden moeten doen en dat hadden ze er dus niet voor over klaarblijkelijk.

Daarom die vergelijking ook...je nek uitsteken om anderen te helpen, ja, dat is een hoop ongemak, en daarom juist zegt Jezus deze vergelijking: je kan nog zo gelovig zijn en God menen te dienen, als je je naaste niet helpt(liefhebt), dan betekend dat niets.

En dan wordt er nog geeneens een vijand bedoelt in de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan, want de gewonde langs de weg was geen persoonlijke vijand van de Priester, de Leviet, en de Samaritaan, het was een onbekende man...

Het : 'heb je vijanden lief', wordt erg vaak misbruikt, net zoals het 'meteen zonder voorbehoud moeten vergeven'. Dat daar berouw aangekoppeld moet zijn, wordt voor het gemak maar even over het hoofd gezien...
Als je met een verhaal bij christenen(dus natuurlijk niet alle christenen)komt, met wat je is overkomen/aangedaan hoef je echt niet te rekenen op medeogen oid, want met vraagt meteen of je al hebt vergeven en dat je diegene(n) lief moet hebben.

En niet overal: juist bij de gereformeerd vrijgemaakten heb ik een hoop herstel ervaren. Om even een voorbeeld te noemen.
Zij leefden mee en waren met mij verontwaardigd!, ipv steeds te hameren dat ik móet vergeven en degene(n) lief móet hebben...

Quote:
Wat betreft de vraag wie je naaste is denk ik dat je naaste een ieder is waarmee je direct contact hebt, dus ook medeklasgenoten, collega's op het werk en de mensen in je eigen straat.

Neehee, in de vergelijking van de Barmaharige Samaritaan is de naaste duidelijk iemand die zowel de Priester als de Leviet, als de Samaritaan helemaal niet persoonlijk kon, het was een volslagen onbekende...Maar wel een mooi excuus voor de 'gelovige' Priester, en de gelovige Leviet, waar de gewonde man het juíst van verwachte omdat de priester en de leviet gelovig zijn, om niet te hoeven helpen...Daarom juist deze gelijkenis van Jezus om aan te tonen, dat juist de ongelovige Samaritaan wel zijn naaste liefheeft, en de gelovige Priester en Leviet, gewoon met een boog om de gewonde man heenlopen...

Quote:
Wat ik bedoelde met het houden van de wet van Mozes (inclusief de overige voorschriften die van toepassing waren in het Oude Testament) is dat het veel lichter is dan de wet van Christus, zodat het niet alleen maar is van gij zult niet doden of heb uw naaste lief als uzelf, maar heb uw vijanden lief.

Hebt uw vijanden lief, dat kan gaan over onpersoonlijke vijanden, zoals een zaak die je belazerd heeft...persoonlijke mensen die je veel leed veroorzaakt hebben, die kan je niet liefhebben, kijk maar hoe boos Jezus werd toen gelovigen in de tempel(kerk) aan het handelen waren...
Zelfde geldt voor 'vergeven'. Dat kan alleen indien er berouw is...
Ik hoorde vaak, dat je meteen moet vergeven ook al is er geen berouw, want 'ik moet net zo doen als Jezus'.
Maar Jezus vergeeft alleen als 'wij onze zonden belijden, dus als er berouw is...
Maar ik snap het wel, het is voor veel christenen een veilige gedachte om door te kunnen zondigen zonder berouw en te denken dat God vergeeft....

Quote:
Wat betreft de tienden bijvoorbeeld waren de Joden klaar als ze tienden gaven maar de Wet van Christus houdt in principe niet in dat je met het geven van tienden klaar bent, want alles wat van mij is dat is eigendom van God en aan mij toevertrouwd. Ik moet dus niet denken van ik geef een tiende en dan ben ik er verder vanaf, maar misschien moet ik gewoon zeggen van Heer hoeveel mag ik voor mijzelf gebruiken want alles is van U.

Ik denk je kan geven wat in je vermogen ligt...Als je geeft boven je vermogen zorg je niet goed voor jezelf en kun je dan onmogelijk je naaste liefhebben...Hooguit laat je je dan misbruiken...

Quote:
De geest der wet is iets wat we eigenlijk pas leren kennen wanneer wij de Geest van Christus in ons inwonend hebben. Het echt goede daden doen (in Gods ogen) is dus eigenlijk pas mogelijk wanneer wij Kinderen van God zijn.

Dat denk ik dus niet, ik zie erg veel heidenen dingen doen die ik veel christenen nooit heb zien doen(en natuurlijk heb ik het nu weer niet over alle christenen...


Quote:
Als we alleen kijken naar uiterlijke daden die iemand doet, en dat geld net zo goed voor een christen als voor een niet christen, dan slaan wij dus de plank mis

Waar slaat de Barmhartige Samaritaan de plank mis, behalve dan dat hij iemands leven heeft gered?
En, aan de vruchten herkent men de boom...dat is ook uiterlijk...

Zijn er ook 'innerlijke' daden?

Quote:
omdat wij er met onze menselijke ogen naar kijken en er dan waarde aan toekennen en God kijkt naar het hart en Hij is het die de harten doorzoekt en beoordeeld.

Juist.

Quote:
Zo is het denk ik ook als we het stukje uit Romeinen isoleren van de rest van de tekst dan gaan we er van uit dat je met uiterlijke daden, even los van waar die uit voortkomen, gerechtigheid verkregen kan worden. Dan is er sprake van EIGEN gerechtigheid en niet van de gerechtigheid van God of bij God.

Nou, ik heb liever eigen gerechtigheid van heidenen, dan innerlijke daden van christenen die ik niet zie...

Quote:
Klinkt allemaal ingewikkeld hoor denk ik maar ik hoop dat je de lijn een beetje ziet die ik hiermee wil aangeven.
De grootste lijn die er in de Bijbel staat is dat wij als mensen een probleem hebben en het Evangelie zegt dat God daarvoor een oplossing heeft gegeven op Golgotha. Dat is het Evangelie, dus de blijde boodschap.
Om even helemaal terug te komen op het eerste deel van de topic,: Moet je mensen zeggen dat ze zondig zijn en zo en dat ze naar de hel gaan ?
Nee dat is niet noodzakelijk, maar het gaat er om dat wij de mensen vertellen van wie Jezus is en wat Hij heeft gedaan, ook voor hen.

Ja, en als je mensen gaat vertellen dat Jezus voor hun zonden is gestorven dan impliceer je dat ze zonden doen, en als je dat zegt tegen mensen die door middel van hun geweten(door God gegeven) goed leven, dan sla je pas echt goed de plank mis.

Jezus is niet gekomen voor rechtvaardigen, maar voor zondaars....

Met alle respect...

En Zegens!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 2 november 2014, 13:22
BerichtOnderwerp: Zijn mensen zonder Evangelie van Jezus allemáál verloren?
 
De Gelijkenis van de barmhartige Samaritaan.


De Gelijkenis van de barmhartige Samaritaan is een parabel in het Nieuwe Testament van de Bijbel, verteld door Jezus als antwoord op de vraag: "wie is mijn naaste?" in verband met het gebod "Heb je naaste lief als jezelf" (Leviticus 19:18b).

In het verhaal weigeren eerst twee hooggeplaatste Joden (een priester en een Leviet) hun handen vuil te maken om een slachtoffer van een geweldsmisdrijf langs de kant van de weg te helpen, maar later blijkt een Samaritaan (een destijds door de Joden geminacht volk) wel hulpvaardig.
Wat met deze gelijkenis moet worden overgebracht is dat telt wat iemand doet, niet wat hij is. En niet alleen de letter van de wet, ook de geest van de wet moet worden nageleefd, is de stelling. (Evangelie volgens Lucas 10:25-37).

Even uit Wikipedia geplukt.

Waar ik heen wil: als er een christelijke langs een zwaargewonde man loopt, en hem laat liggen, en daarna een heiden, die door zijn geweten en medegevoel(van nature dus), de man wel helpt, dan maakt niemand mij wijs, dat die heiden dan dus naar de hel gaat, omdat hij toevallig niet gelovig is...(en hoevelen willen niets weten van het christelijk geloof, doordat ze worden beschuldigd met dat zij zonden hebben, en vervolgens gedreigd met de hel als ze niet gaan geloven, en die zonden belijden....en dan heb je gewoon veel mensen die van zichzelf wéten dat ze goed leven, omdat hun geweten medegetuigt (Rom 2 15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt...) en die in het beste geval hun schouders ophalen en doorlopen....

Maar, vervolgens even later wel een gewonden man aan de kant van de weg helpen...

En dat terwijl de 'christenen' die net hebben staan evangeliseren het veels te druk hebben en de gewonde man gewoon laten liggen...

En dan geloof ik dus niet dat die heiden dan naar de hel gaat...

--Dat bedoelde ik ook met mijn vraagstelling: 'Zijn mensen zonder Evangelie van Jezus allemáál verloren?'

Ik denk van niet, gebaseerd op bovenstaande uitleg.

Zegens!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 2 november 2014, 09:13
BerichtOnderwerp: Mooi filmpje datje wilt delen maar geen muziek.
 
http://youtu.be/WrbgHj0bAL4,
Laatste interview met Marilyn Monroe!!!

http://youtu.be/ZfH7SzDiSiYen: The Death Of Marilyn Monroe - Conspiracy Theories. August 4th 1962



S. Liefhebber van klassiekers Knipoog smiley

Marilyn, r.i.p...


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 2 november 2014, 10:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 2 november 2014, 09:11
BerichtOnderwerp: Het weer
 
Frisje hoor, tis nu 9.09 u en nog maar 18 graden.... Knipoog smiley , en dat voor 2 november...brrrrrrrrrrrrr......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130 (52)





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 2 november 2014, 07:50
BerichtOnderwerp: Zijn mensen zonder Evangelie van Jezus allemáál verloren?
 
ITSME497 schreef:
Graag wil ik met grote terughoudendheid proberen uit te leggen waar het verschil nu inzit dat er op de ene plaats staat gerechtvaardigd wanneer iemand de werken der wet doet van nature en gerechtvaardigd door het geloof alleen.

Om te beginnen moeten we ons indenken dat wij nu de hele Romeinenbrief hebben en dat we daar een vers uit pakken en dan over een paar losse verzen gaan discussiëren, maar toen de Gemeente in Rome de brief kreeg werd die in zijn geheel ineens voorgelezen. Op die manier moeten wij ook de hele brief lezen en daarna pas kijken wat er in de afzonderlijke verzen staat anders lopen wij het risico dat we de dingen niet in het juiste verband zien.

Als we kijken naar de Romeinenbrief dan zie je dat Paulus de Joden aanspreekt die een hoge dunk hadden van zichzelf omdat aan hun de Wet was toevertrouwd. Op basis van hun eigen gerechtigheid die ze meenden te hebben daardoor omdat ZIJ juist het uitverkoren volk van God zijn, waren zij van mening dat de heidenen dus niet zo goed waren als hun, ja zelfs veel slechter en lager en dus veel zondiger. De toen algemeen aanvaardde stelling was echter wel dat het voorrecht om Jood te zijn en de wet te kennen niet voldoende was om NIET veroordeeld te worden. (vergelijk met Matth 7:21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here Here, zal het Koninkrijk der Hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de Hemelen is.)
(Jakobus 1:22 - 25 En wees daarom daders des woords en NIET ALLEEN hoorders, dan zoudt gij uzelf misleiden .....

Hoorders der wet werden de Joden genoemd omdat iedere Sabbat een gedeelte uit de Wet werd voorgelezen en ze dat dus steeds hoorden. (Hand. 15:21 en 2 Cor.3:14)

Woord voor woord vertaald uit het Grieks staat er : Niet namelijk de hoorders [van(de)] wet (zijn) rechtvaardig BIJ God maar de daders [van(de)] wet zullen gerechtvaardigd worden.

Deze toevoeging die Paulus maakt namelijk BIJ God is heel belangrijk.
Veel Joden voelden ZICHZELF namelijk wel rechtvaardig in het (uiterlijk) volbrengen van de voorschriften van de Wet. (Luc. 18:9 en Fil. 3:6)
Het is echter veel belangrijker om bij God gerechtvaardigd te worden, d.w.z. door Hem rechtvaardig verklaard te worden. Het in dit vers gebruikte werkwoord (rechtvaardigen) dikaioo heeft hier in dit gedeelte duidelijk de betekenis "als rechtvaardig erkennen, vrijspreken.

De tweede helft van het vers "maar de daders der wet zullen rechtvaardigd worden" besluit met de algemeen aanvaarde stelling, dat het niet aankomt op het horen, maar op het doen.
In Romeinen 3:10 en 12 maar ook in Galaten 3:10-12 zal Paulus uitleggen dat niemand in strikte zin een "dader van de Wet" is.

Na over de Joden gesproken te hebben brengt Paulus nu heidenen in beeld die dus GEEN hoorders der wet zijn omdat aan heidenen de wet niet is toevertrouwd.
tot hier kan ik het volgen, en nu denk ik, er zijn heidenen die de wet wél hebben, van nature, in hun hart geschreven...zie Rom 2 14Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit
Quote:
Ze zijn geen hoorders der wet, maar het is niet uitgesloten
Het is niet, niet uitgesloten, nee, zij doen van naturen wat de wet gebied zie vers 14 rom 2.
Quote:
.... dat zij in hun dagelijks leven toch doen wat de wet zegt. Door de Scheppingsopenbaring is een bepaald besef van God en van Zijn Wil bij de mens aanwezig.
Ja, en dat bedoel ik en dat staat in Rom 2 13-16/.
Quote:
In de grondtekst vertaald uit het Grieks staat Heidenen en niet DE heidenen
Dat schreef ik ook en bedoelde ik ook, en is ook uit de tekst van Rom 2 13-16 te halen, Paulus zegt niet álle heidenen, nee er staat geschreven: 14Wanneer namelijk heidenen, en niet álle heidenen, dus dat klopt, wat je nu zegt., die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet...
Quote:
Dit geeft aan dat het sommige heidenen betreft en niet ALLE heidenen.
Dat bedoelde ik dus vanaf den beginne al, en dat staat ook in Rom 2 13-16 :)
Quote:
Van nature (van geboorte, vanwege hun afkomst)hebben zij niet de wet.
Ja, zij doen het namelijk, van nature, zie Rom 2 13: 14Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet
Quote:
Ook wordt het van nature er bij betrokken als "uit zichzelf" doen zij de werken der wet.
Goed;), niet uitzichzelf, maar wel van nature...
Quote:
Paulus wil vooral aan de Joden uitleggen dat alle mensen zondaars zijn
door te zeggen dat zelfs heiden van nature de wet doen, terwijl ze de wet niet hebben?

En hier laat ik het nu eventjes bij, want dit lijkt op werken en het is zondag...Ik ga natuurlijk wel verder met reageren, deze week...



Laterz!


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 2 november 2014, 07:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van SHANITA130
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 ... 235 Volgende
Pagina 3 van 235