ChristianMatch
 


Forum

christen houding ?
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 16:53
 
SUSANNAH475 schreef:
Volgens mij worden er nu 2 dingen door elkaar gehaald...
Want een poging tot of daadwerkelijke zelfdoding is niet hetzelfde als God vaarwel zeggen...



[color=#00008B]Ben ik het volledig mee eens. Soms kan de kwaliteit van het leven zo erbarmelijk zijn dat je veel vlugger naar Hem toe wilt dan af te wachten, en verder, in gelijke welke ellende, te leven, omdat je weet dat het daar veel beter is.
Boze smiley ik krig de tekst niet in het blauw. Hij wordt altijd rood...

Het is jammer dat de enquete functie
eruit is... anders had ik graag de volgende vraag willen stellen:
"Kan zelfdoding als je christen bent ?" met daarachter de mogelijkheid om te kiezen: 1. "ja dat is mogelijk" ; 2."nee, dit kan echt niet" of 3. geen mening.

Dus: Ja dat kan!

Ik ben er van overtuigd dat mensen die zelfdoding plegen (of er aan denken het te gaan doen) in veel gevallen geen borderliners zijn en ook geen mensen met psychoses.

Ook hier ben ik het volledig eens met Sus.

Ik vind het wel schokkend hoe sommigen hierop reageren.
Ik denk dat het meer gebeurt bij de "gewone mens/ christen" dan mensen denken.[/color]



Laatst aangepast door
FRANKT627
op dinsdag 24 mei 2011, 16:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 18:27
 
DAVID923 schreef:
Zie je hoe egoistisch je het gelijk om de degene centreert die pastoraal zou willen ontvangen ipv de verstrekker? Los even van de theologische juistheid en katholieke theologie, zelf moord is bij hun 1 van de hoofd of doodszonden,e n dan dwing je die man om een hemelvaarts begeleiding en inzegening te doen. Terwijl hij tegen een hogere maatstaaf word gewogen als hij voor de Heer staat door zijn functie.

Uiteindelijk gaat het niet om de mens of hoe we ons zouden moeten/willen voelen, maar God en Zijn Woord.

zou je je bericht voor me kunnen verduidelijken, david?
ik hoop namelijk dat ik je bedoeling verkeerd intepreteer.





.


Laatst aangepast door
HANNAH810
op dinsdag 24 mei 2011, 18:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 18:35
 
LEONARD480 schreef:
De vraag die nu boven komt richting jouw Chat ..hoe gaan we met mensen om die lijden aan psychose en of borderline. Laten we ze links liggen of gaan we als mede(christenen) met alle liefde met ze om. Kan veel verschil maken in het al dan niet vastlopen in hun persoonlijk leven
Eerlijk gezegd vind ik dat je in het pastoraat heel erg beperkt bent. Dit is meer voor psychiaters, het belangrijkste wat je kunt doen is, ze eraan helpen te herinneren dat ze hun pilletjes op tijd moeten nemen. Psychoses zijn goed te behandelen, het probleem zit niet in de medicijnen, maar meer in de discipline die men ervoor opbrengt...En borderliners zijn vervelende mensen. Met hun dominante gedrag kunnen ze heel veel kapot maken in de gemeente. Die zie ik liever niet in de gemeente, omdat ze vaak een spoor van vernieling achterlaten. Vooral gezagsdragers moeten het ontgelden. Of ze aanbidden je op een abnormale manier, of ze proberen je de poten onder de stoel weg te zagen. Ik heb twee borderliners meegemaakt, die allebei probeerden een wig te drijven in het bestuur, en het is ze beide keren gelukt. Ze zuigen je helemaal leeg met hun aandacht vragen...je zou er maar mee getrouwd zijn..


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 24 mei 2011, 18:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917





Berichten: 838

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 18:47
 
CHATULIEM619 schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dat je in het pastoraat heel erg beperkt bent. Dit is meer voor psychiaters, het belangrijkste wat je kunt doen is, ze eraan helpen te herinneren dat ze hun pilletjes op tijd moeten nemen. Psychoses zijn goed te behandelen, het probleem zit niet in de medicijnen, maar meer in de discipline die men ervoor opbrengt...En borderliners zijn vervelende mensen. Met hun dominante gedrag kunnen ze heel veel kapot maken in de gemeente. Die zie ik liever niet in de gemeente, omdat ze vaak een spoor van vernieling achterlaten. Vooral gezagsdragers moeten het ontgelden. Of ze aanbidden je op een abnormale manier, of ze proberen je de poten onder de stoel weg te zagen. Ik heb twee borderliners meegemaakt, die allebei probeerden een wig te drijven in het bestuur, en het is ze beide keren gelukt. Ze zuigen je helemaal leeg met hun aandacht vragen...je zou er maar mee getrouwd zijn..

Ja ernstig hé Chat, die borderliners....tjonge jonge wat ben jij a-pastoraal bezig zeg!! Sorry hoor maar ik vind dit niet kunnen zoals jij je nu uitlaat over mensen met een psychiatrisch ziektebeeld. Ik noem dit geen christen houding!!
En ben jij echt van mening dat je niets anders kunt in het pastoraat met deze mensen dan ze alleen voor te houden om hun pilletjes in te nemen????
Ik zit hier echt met stomheid geslagen ...... Geschokte, onthutste smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 19:04
 
IMKE917 schreef:
Ja ernstig hé Chat, die borderliners....tjonge jonge wat ben jij a-pastoraal bezig zeg!! Sorry hoor maar ik vind dit niet kunnen zoals jij je nu uitlaat over mensen met een psychiatrisch ziektebeeld. Ik noem dit geen christen houding!!
En ben jij echt van mening dat je niets anders kunt in het pastoraat met deze mensen dan ze alleen voor te houden om hun pilletjes in te nemen????
Ik zit hier echt met stomheid geslagen ...... Geschokte, onthutste smiley
Ik ben nu eenmaal voorstander van het inschakelen van professionele hulp als het nodig is, en sorry, je mag dingen hier ook wel met een bepaalde nuchterheid benaderen. Om maar te ontkennen dat deze stoornis niet zo ernstig is doet de waarheid geweld aan. Borderliners zijn nl. uitstekend in staat om dat te misbruiken...
Bovendien vind ik dat je de mensen tekort doet, die eronder geleden hebben en er mag ook wel een gezegd worden, dat de slachtoffers van borderliners niet gek zijn, hoewel ze dat wel vaak denken.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 24 mei 2011, 19:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917





Berichten: 838

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 19:17
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik ben nu eenmaal voorstander van het inschakelen van professionele hulp als het nodig is, en sorry, je mag dingen hier ook wel met een bepaalde nuchterheid benaderen. Om maar te ontkennen dat deze stoornis niet zo ernstig is doet de waarheid geweld aan. Borderliners zijn nl. uitstekend in staat om dat te misbruiken...

Ik heb niet ontkend dat deze stoornis niet ernstig is, en ik weet van borderliners en schizofrenie, helaas.
Maar ik vind je woordkeus en manier van schrijven van weinig respect getuigen. Daar ageer ik tegen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 19:21
 
IMKE917 schreef:
Ik heb niet ontkend dat deze stoornis niet ernstig is, en ik weet van borderliners en schizofrenie, helaas.
Maar ik vind je woordkeus en manier van schrijven van weinig respect getuigen. Daar ageer ik tegen.
In mijn ogen kom je alleen maar als naief over....vooral als je stelt dat je ervaring mee hebt. Ik kan het haast niet geloven. Bovendien vraag ik me af wat er mis is met een professionele houding. Jij kunt toch ook niet bij elke patient gaan zitten en met ze meevoelen? Jij moet toch ook afstand bewaren en van tevoren al je grenzen afbakenen. Verwijt iemand dan bij jou dat je een professionele houding inneemt?
Ik vind nu eenmaal dat borderliners een gevaar vormen voor de gemeente, en dat zeg ik uit ervaring en uit de vele verhalen die ik erover gehoord heb. Sommigen hadden als sport om de voorganger uit zn bed te bellen met een of ander dramatisch verhaal.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 24 mei 2011, 19:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917





Berichten: 838

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 19:26
 
CHATULIEM619 schreef:
Bovendien vind ik dat je de mensen tekort doet, die eronder geleden hebben en er mag ook wel een gezegd worden, dat de slachtoffers van borderliners niet gek zijn, hoewel ze dat wel vaak denken.

Borderline is een ziektebeeld Chat. Jij doet net of deze mensen volledig toerekeningsvatbaar zijn.
Voorbeeldje; Kun je iemand met b.v. Alzheimer de dingen toerekenen die hij of zij zegt? Alzheimer is ook een ziektebeeld.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917





Berichten: 838

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 19:30
 
CHATULIEM619 schreef:
In mijn ogen kom je alleen maar als naief over....vooral als je stelt dat je ervaring mee hebt. Ik kan het haast niet geloven.

Dat mag je denken.

Ik weet alleen dat ik de mens er achter blijf zien, die steeds maar weer tegen zichzelf en het probleem aan loopt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 19:30
 
IMKE917 schreef:
Borderline is een ziektebeeld Chat. Jij doet net of deze mensen volledig toerekeningsvatbaar zijn.
Voorbeeldje; Kun je iemand met b.v. Alzheimer de dingen toerekenen die hij of zij zegt? Alzheimer is ook een ziektebeeld.
Het probleem is, dat ze dat juist ontkennen en daarmee heel erg gevaarlijk zijn voor anderen. Hoeveel worden er mee gesleept in hun dramatiek en hoeveel mensen komen zelf in de problemen omdat ze niet door hadden dat het een borderliner was?
Borderliners die aanvaarden dat ze dat ziektebeeld hebben, die mogen rekenen op hulp. Maar helaas zijn dat er heel weinig....
En om even op je voorbeeld in te gaan. Bij het zorgkantoor hadden ze een beleid om demente bejaarden zelf te bellen om te vragen of ze hulp nodig hadden. En de meesten ontkenden dat natuurlijk. Het gevolg was dat ze geen PGB meer kregen. Dat was het beleid van de vorige regering, en wij maar denken dat corrupte regeringen alleen maar in het buitenland voorkomen.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 24 mei 2011, 19:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917





Berichten: 838

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 19:39
 
CHATULIEM619 schreef:
Het probleem is, dat ze dat juist ontkennen en daarmee heel erg gevaarlijk zijn voor anderen. Hoeveel worden er mee gesleept in hun dramatiek en hoeveel mensen komen zelf in de problemen omdat ze niet door hadden dat het een borderliner was?
Borderliners die aanvaarden dat ze dat ziektebeeld hebben, die mogen rekenen op hulp. Maar helaas zijn dat er heel weinig....

Des te triester Chat is het idd wanneer ze het ontkennen. Daardoor blijven ze vast lopen.
Iemand met bordeline is en blijft een eenzaam mens, gevangen in zichzelf. Want alles om hem of haar heen verdwijnt op den duur.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 19:44
 
IMKE917 schreef:
Des te triester Chat is het idd wanneer ze het ontkennen. Daardoor blijven ze vast lopen.
Iemand met bordeline is en blijft een eenzaam mens, gevangen in zichzelf. Want alles om hem of haar heen verdwijnt op den duur.
Zouden ze dat doorhebben? Mijn ervaring is juist omgekeerd, niet de mensen laten hen in de steek, zij laten mensen vallen als een baksteen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAJARO438





Berichten: 159

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 19:44
 
Chat, ik ken je beter dan dat en dat is maar goed ook. Deze opmerking vind ik ronduit niet kunnen. Er zijn meer dan genoeg aanverwante autistische stoornissen, deze dan ook maar uit de gemeente bannen? Die hebben anderen net zo goed gekwetst. Wie ben jij om te bepalen wie in de gemeente mag komen en wie niet? Je mag het gedrag veroordelen, aangeven dat dat niet getolereerd wordt maar jij veroordeelt de persoon.

majaro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAJARO438





Berichten: 159

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 19:46
 
CHATULIEM619 schreef:
Zouden ze dat doorhebben? Mijn ervaring is juist omgekeerd, niet de mensen laten hen in de steek, zij laten mensen vallen als een baksteen.

Ze zijn ziek Chat. Dat betekent dan weer niet dat je door moet gaan totdat je er zelf aan onderdoor gaat maar je scheert alle borderliners over 1 kam. Hier zitten veel gradaties in, 1 van mijn collega's heeft borderline en zij heeft het er zelf het moeilijkste mee, weet wat ze aanricht, of heeft aangericht. Ze doet heel erg haar best, en als zo iemand bij jou komt, wijs je haar de deur??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917





Berichten: 838

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 19:49
 
CHATULIEM619 schreef:
Zouden ze dat doorhebben? Mijn ervaring is juist omgekeerd, niet de mensen laten hen in de steek, zij laten mensen vallen als een baksteen.

Ik blijf het gevoel van veroordeling proeven.

Vraag me af in deze...WWJD... Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAJARO438





Berichten: 159

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 19:53
 
Wij mogen toch ook steeds weer terug keren naar Jezus? ongeacht hoe vaak we de fout ingaan? Borderliners doen het niet met opzet, Chat, net zoals dat ik ervan uit ga dat jij ook niet met opzet fouten maakt. Wie zonder zonde is.............

Laatst aangepast door
MAJARO438
op dinsdag 24 mei 2011, 19:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 19:55
 
MAJARO438 schreef:
Chat, ik ken je beter dan dat en dat is maar goed ook. Deze opmerking vind ik ronduit niet kunnen. Er zijn meer dan genoeg aanverwante autistische stoornissen, deze dan ook maar uit de gemeente bannen? Die hebben anderen net zo goed gekwetst. Wie ben jij om te bepalen wie in de gemeente mag komen en wie niet? Je mag het gedrag veroordelen, aangeven dat dat niet getolereerd wordt maar jij veroordeelt de persoon.

majaro
Het gaat me niet aan wie in de gemeente wil komen. Iedereen is welkom. Het klinkt enorm idealistisch, de praktijk is dat het gewoon enorm zwaar is. Ze zuigen je leeg en achteraf zetten ze je met het grootste gemak aan de kant. En hoe meer aandacht je ze geeft, hoe meer aandacht ze zullen vragen. De avonden pastoraat die ik daaraan besteed hebben zijn talloos geweest. En uiteindelijk hielp het niks...Ik brand mn vingers er niet meer aan. Dat klinkt hard, maar soms is dat gewoon het beste. Hier is professionele hulp voor nodig.

En denk ook eens aan de mensen die hieronder geleden hebben. Bij het schrijven erover ben ik me ervan bewust dat zowel borderliners als slachtoffers van borderliners dit lezen. En tot de slachtoffers wil ik zeggen: Nee, je bent niet de schuld van alles, en nee, je hebt niet gefaald...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 19:59
 
MAJARO438 schreef:
Ze zijn ziek Chat. Dat betekent dan weer niet dat je door moet gaan totdat je er zelf aan onderdoor gaat maar je scheert alle borderliners over 1 kam. Hier zitten veel gradaties in, 1 van mijn collega's heeft borderline en zij heeft het er zelf het moeilijkste mee, weet wat ze aanricht, of heeft aangericht. Ze doet heel erg haar best, en als zo iemand bij jou komt, wijs je haar de deur??
Nee natuurlijk niet. Ze is echter een uitzondering...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917





Berichten: 838

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 20:07
 
CHATULIEM619 schreef:
Het gaat me niet aan wie in de gemeente wil komen. Iedereen is welkom. Het klinkt enorm idealistisch, de praktijk is dat het gewoon enorm zwaar is. Ze zuigen je leeg en achteraf zetten ze je met het grootste gemak aan de kant. En hoe meer aandacht je ze geeft, hoe meer aandacht ze zullen vragen. De avonden pastoraat die ik daaraan besteed hebben zijn talloos geweest. En uiteindelijk hielp het niks...Ik brand mn vingers er niet meer aan. Dat klinkt hard, maar soms is dat gewoon het beste. Hier is professionele hulp voor nodig.

En denk ook eens aan de mensen die hieronder geleden hebben. Bij het schrijven erover ben ik me ervan bewust dat zowel borderliners als slachtoffers van borderliners dit lezen. En tot de slachtoffers wil ik zeggen: Nee, je bent niet de schuld van alles, en nee, je hebt niet gefaald...

Juist in deze dingen gaat het erom om je grenzen aan te geven. En dat is vaak heel moeilijk, maar wel te doen.
Prima wanneer jij zegt dat jij deze mensen liever niet helpt, maar scheer ze alsjeblieft niet zo over één kam.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 20:25
 
IMKE917 schreef:
Juist in deze dingen gaat het erom om je grenzen aan te geven. En dat is vaak heel moeilijk, maar wel te doen.
Prima wanneer jij zegt dat jij deze mensen liever niet helpt, maar scheer ze alsjeblieft niet zo over één kam.
Tja, dat is het nadeel van een algemeen forum als deze. Ik kan niet persoonlijk ingaan op alle gevallen....


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 24 mei 2011, 20:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 20:50
 
CHATULIEM619 schreef:
@1) Eerlijk gezegd vind ik dat je in het pastoraat heel erg beperkt bent. Dit is meer voor psychiaters, het belangrijkste wat je kunt doen is, ze eraan helpen te herinneren dat ze hun pilletjes op tijd moeten nemen. Psychoses zijn goed te behandelen, het probleem zit niet in de medicijnen, maar meer in de discipline die men ervoor opbrengt...En borderliners zijn vervelende mensen. Met hun dominante gedrag kunnen ze heel veel kapot maken in de gemeente. Die zie ik liever niet in de gemeente, omdat ze vaak een spoor van vernieling achterlaten. Vooral gezagsdragers moeten het ontgelden. Of ze aanbidden je op een abnormale manier, of ze proberen je de poten onder de stoel weg te zagen. Ik heb twee borderliners meegemaakt, die allebei probeerden een wig te drijven in het bestuur, en het is ze beide keren gelukt. Ze zuigen je helemaal leeg met hun aandacht vragen...je zou er maar mee getrouwd zijn.. En wat heeft dat laatste met de gemeente te maken ... ??? Ik hoorde een tijd geleden iemand zeggen dat hij vond dat pdd-nos een zegen was, een gave van God, zou het voor mensen met een borderline stoornis anders zijn, of vallen die onder een andere categorie mensen ... ???

@2) Ik ben nu eenmaal voorstander van het inschakelen van professionele hulp als het nodig is, en sorry, je mag dingen hier ook wel met een bepaalde nuchterheid benaderen.
En dat die bepaalde nuchterheid met deze uitspraken kwetsend overkomt, maakt niet zoveel uit zeker ... ???
Om maar te ontkennen dat deze stoornis niet zo ernstig is doet de waarheid geweld aan. Borderliners zijn nl. uitstekend in staat om dat te misbruiken...
Zo ook mensen met bijv. een autist aanverwante stoornis, een narcistische persoonlijkheidstoornis of zelfs "normale mensen", dat kunnen misbruiken ... !!!
Bovendien vind ik dat je de mensen tekort doet, die eronder geleden hebben en er mag ook wel een gezegd worden, dat de slachtoffers van borderliners niet gek zijn, hoewel ze dat wel vaak denken.
Net zo min als borderliners gek zijn of standaard allemaal vervelend zijn ...



Zo zijn er zoveel mensen met psychische klachten, aandoeningen en stoornissen, veel meer dan alleen maar de borderliners.

En wat zijn borderliners .... wist je trouwens dat borderliners heel veel weg hebben, bij bepaalde symptomen, van mensen met een autist aanverwante stoornis. Wil je deze mensen dan allemaal, als ze met een hulpvraag komen of met een opmerking richting zelfdoding gelijk doorverwijzen naar deskundige hulpverleners.
Als pastoraal hulpverlener (of als voorganger), ben je vaak het eerste aanspreekpunt voor die mensen bij jou in de gemeente, doe je het dan af met "vervelende mensen" of ga je eerst het gesprek aan en kom je dan met een advies waarin je aanstuurt op deskundige hulpverlening ...

Een hulpvraag is een hulpvraag, en ook al is die persoon borderliner, dan is het nog niet aan jou, als pastoraal hulpverlener (of als voorganger) om deze persoon in de kou te laten staan door hem of haar te negeren en te bestempelen als "vervelend persoon".
Want ook al is het 9 keer aandachttrekkerij, de 10de keer kan het wel eens serieus zijn, en daarvoor ben je pastoraal werker (of voorganger) op afroep beschikbaar voor iedereen. Wat niet betekend dat je maar onbeperkt over je heen moet laten lopen, ook hier zijn grenzen onmisbaar, en die zou je dus op moeten nemen in een beleidsplan aangaande "pastorale"hulpverlening/nazorg.

Een paar taken die een pastoraal hulpverlener (of een voorganger met pastoraat in zjn pakket) heeft.

Begeleiden -- Bijstaan -- Helen -- Verzoening

Heel veel opleidingen in het pastoraat gaan ook in op psychiatrische ziektebeelden & bijbels perspectief. Denk hierbij aan: depressie, burnout, manische depressiviteit/bipolariteit, post traumatische stress, ADHD, PDD,obsessieve/compulsieve stoornis, schizofrenie, borderline, DIS enz. enz.
En één van de dingen die je al in de eerste les leert, wanneer is professionele zorg nodig, die de gemeente niet kan geven, wanneer verwijs je door naar bijvoorbeeld psychiatrische zorg. Het moet dus duidelijk zijn welke zorg de gemeente wel kan en moet geven aan de hulpvrager. Ook dit zal opgenomen moeten worden in het beleidsplan voor "pastorale" hulpverlening/nazorg.

Bij ons in de gemeente hebben we afspraken met een gediplomeerde hulpverlener, waar de pastorale hulpverlening altijd een beroep op kan doen.

..


Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op dinsdag 24 mei 2011, 20:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 21:22
 
...

Laatst aangepast door
MARYLIEN613
op zondag 29 mei 2011, 20:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 21:57
 
CROSSROAD317 schreef:
Zo zijn er zoveel mensen met psychische klachten, aandoeningen en stoornissen, veel meer dan alleen maar de borderliners.

En wat zijn borderliners .... wist je trouwens dat borderliners heel veel weg hebben, bij bepaalde symptomen, van mensen met een autist aanverwante stoornis. Wil je deze mensen dan allemaal, als ze met een hulpvraag komen of met een opmerking richting zelfdoding gelijk doorverwijzen naar deskundige hulpverleners.
Als pastoraal hulpverlener (of als voorganger), ben je vaak het eerste aanspreekpunt voor die mensen bij jou in de gemeente, doe je het dan af met "vervelende mensen" of ga je eerst het gesprek aan en kom je dan met een advies waarin je aanstuurt op deskundige hulpverlening ...
het topic ging over zelfmoord, het gaat niet over behandelen van allerlei stoornissen. Ik begrijp niet echt waarom je zo je best doet om borderline te bagateliseren. Want dat is wat ik in je bijdrage lees, het is niet zo erg, want er zijn ook andere stoornissen die minstens even erg zijn. En met die visie vind ik dat je heel veel mensen tekort doet.
CROSSROAD317 schreef:
Een hulpvraag is een hulpvraag, en ook al is die persoon borderliner, dan is het nog niet aan jou, als pastoraal hulpverlener (of als voorganger) om deze persoon in de kou te laten staan door hem of haar te negeren en te bestempelen als "vervelend persoon".
Want ook al is het 9 keer aandachttrekkerij, de 10de keer kan het wel eens serieus zijn, en daarvoor ben je pastoraal werker (of voorganger) op afroep beschikbaar voor iedereen. Wat niet betekend dat je maar onbeperkt over je heen moet laten lopen, ook hier zijn grenzen onmisbaar, en die zou je dus op moeten nemen in een beleidsplan aangaande "pastorale"hulpverlening/nazorg.
Hoe denk je dat gemeentes aan die wijsheid zijn gekomen? Omdat ze te vaak te veel verkeerde beslissingen genomen hebben. Ten eerste, ze dachten dat ze Jezus waren, want gebed was een oplossing voor alles. =Ten tweede dachten dat zij alleen de oplossing hadden voor problemen op het gebied van de psychiatrie. Beide oplossingen hebben gefaald, eindelijk heeft men oog om met beleid om te gaan in pastorale zorg. Natuurlijk heb je een gesprek om te kijken wat er aan de hand is, maar als blijkt dat er ernstige psychiatrische stoornissen aan de hand zijn, is het wijs om dat over te laten aan de psychiatrie.
En als ik gewoon zeg, dat ik borderliners niet vertrouw, dat is omdat ik te vaak heb meegemaakt, dat ze dat vertrouwen beschaamd hebben en dat het in mijn ogen water naar de zee dragen is. De ellende is dat ze ook zelfmoordpogingen gebruiken, immers zelfvernietiging in welke vorm dan ook vormt een essentieel onderdeel van de ziekte en dan komen we weer terug op het uiteindelijke topic.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 21:59
 
[quote=CHATULIEM619]

Hallo Allemaal

Ik kan alleen maar beamen wat Chatuliem hier op het forum zegt dat je inderdaad leeg gezogen word want ik heb dit zelf mee gemaakt en ik had heel veel moeite met het stoppen van de relatie en nog.
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 22:24
 
Martin en Chat, ik kan dat best geloven,
maar het komt zo over alsof iemand zomaar, gekend of ongekend afgewimpeld wordt wanneer hulp gevraagd wordt wegens borderline,
ik weet zeker dat jullie zo niet zijn en zo niet reageren,
maar wanneer en hoe trek je de grens?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 23:07
 
MARYLIEN613 schreef:
Martin en Chat, ik kan dat best geloven,
maar het komt zo over alsof iemand zomaar, gekend of ongekend afgewimpeld wordt wanneer hulp gevraagd wordt wegens borderline,
ik weet zeker dat jullie zo niet zijn en zo niet reageren,
maar wanneer en hoe trek je de grens?
Dat is een heel moeilijke vraag, Marylien. De kans dat je er toch weer op in gaat is altijd aanwezig...door schade en schande wijs worden..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 23:13
 
CHATULIEM619 schreef:
het topic ging over zelfmoord, het gaat niet over behandelen van allerlei stoornissen. Ik begrijp niet echt waarom je zo je best doet om borderline te bagateliseren. Want dat is wat ik in je bijdrage lees,
Het topic gaat over zelfmoord, maar jij was toch de persoon die in één en dezelfde zin daarbij de borderliners betrok ...
En ik weiger om minachtend te doen over borderliners of welke andere groep mensen met psychische aandoeningen ...

het is niet zo erg, want er zijn ook andere stoornissen die minstens even erg zijn. En met die visie vind ik dat je heel veel mensen tekort doet.
Nee jij doet mensen te kort door ze af te schilderen als "vervelend" wanneer ze ook maar de diagnose borderliner hebben". Maar als je het hebt over bagatelliseren, in het zelfde rijtje komt ook het woord dissimuleren voor ...


Hoe denk je dat gemeentes aan die wijsheid zijn gekomen? Omdat ze te vaak te veel verkeerde beslissingen genomen hebben. Ten eerste, ze dachten dat ze Jezus waren, want gebed was een oplossing voor alles.
Dat dat misschien in jouw gemeente is gebeurt wil niet zeggen dat dat overal zo is gebeurt. Bij mij in de gemeente is men te rade gegaan bij professionals voor het opstellen van een beleidsplan.
=Ten tweede dachten dat zij alleen de oplossing hadden voor problemen op het gebied van de psychiatrie. Beide oplossingen hebben gefaald, eindelijk heeft men oog om met beleid om te gaan in pastorale zorg. Natuurlijk heb je een gesprek om te kijken wat er aan de hand is, maar als blijkt dat er ernstige psychiatrische stoornissen aan de hand zijn, is het wijs om dat over te laten aan de psychiatrie.
Dit ben je dus met me eens, zeg dat dan gewoon ... gewoon een kwestie van handelen volgens het beleidsplan pastorale zorg
En als ik gewoon zeg, dat ik borderliners niet vertrouw, dat is omdat ik te vaak (je schreef 2 maal dat je iets had meegemaakt) heb meegemaakt, dat ze dat vertrouwen beschaamd hebben en dat het in mijn ogen water naar de zee dragen is. De ellende is dat ze ook zelfmoordpogingen gebruiken, immers zelfvernietiging in welke vorm dan ook vormt een essentieel onderdeel van de ziekte en dan komen we weer terug op het uiteindelijke topic.
En daar schreef ik dus over, net als mensen met een autist aanverwante stoornis, want borderliners hebben heel veel dezelfde symptomen ... De ellende is alleen dat jij een hele groep mensen veroordeeld voor iets wat je hebt meegemaakt met 2 borderliners ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 mei 2011, 23:45
 
Cross schreef:
Het topic gaat over zelfmoord, maar jij was toch de persoon die in één en dezelfde zin daarbij de borderliners betrok ...
En ik weiger om minachtend te doen over borderliners of welke andere groep mensen met psychische aandoeningen ...
Dat is jouw interpretatie van mijn bijdrage. Ik geef vanuit een objectieve houding mijn mening weer, dat je dat meteen als minachtend beschrijft laat ik voor jouw rekening.
Cross schreef:
Nee jij doet mensen te kort door ze af te schilderen als "vervelend" wanneer ze ook maar de diagnose borderliner hebben". Maar als je het hebt over bagatelliseren, in het zelfde rijtje komt ook het woord dissimuleren voor ...
En met dat woord geef je precies het grootste probleem weer. Wat is echt en wat is niet echt. Moeilijk te vatten en moeilijk te doorgronden.
Cross schreef:
Dat dat misschien in jouw gemeente is gebeurt wil niet zeggen dat dat overal zo is gebeurt. Bij mij in de gemeente is men te rade gegaan bij professionals voor het opstellen van een beleidsplan.
Ik heb het meer over de algemene tendens in de evangelisch/pinksterbeweging. Niet over een specifieke gemeente.
Cross schreef:
En daar schreef ik dus over, net als mensen met een autist aanverwante stoornis, want borderliners hebben heel veel dezelfde symptomen ... De ellende is alleen dat jij een hele groep mensen veroordeeld voor iets wat je hebt meegemaakt met 2 borderliners ...
Denk je echt dat ik mijn mening alleen baseer op mijn ervaringen? Ik vertel mijn ervaringen, maar ze vormen een onderdeel van datgene wat ik over het onderwerp weet. En ik begrijp nog steeds niet waarom jij er allerlei andere stoornissen bij wilt halen. Maakt dat de problematiek minder erg ofzo?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 25 mei 2011, 12:48
 
LEONARD480 schreef:
Susannah een moeilijke kwestie je probeert aan te halen ...
Persoonlijk ga ik ervan uit dat een psychische problematiek (psychose) een niet te onderschatte kwestie is die je niet kunt plaatsen onder een bewuste keuze. Is de zelfdoding een bewuste keuze, dan is deze onder geen beding goed te praten.

Wanneer is er volgens jou sprake van een bewuste keuze Leonard? Denk je niet dat er heel wat aan vooraf gaat als iemand er bewust voor kiest om uit het leven te stappen? Over het algemeen is dat het gevolg van ondragelijk lijden en/of een uitzichtloze situatie. Ik meen dan ook dat je met deze opmerking veel te kort door de bocht gaat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 25 mei 2011, 12:51
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik begrijp eerlijk gezegd die heisa niet helemaal. Je kiest een bepaalde kerkelijke richting omdat je je daar het beste kunt vinden. Omdat die "regels" het beste bij je passen. En die regel van zelfmoord is al eeuwen oud. Geen kerkdienst en geen graf op het kerkhof bij de kerk.

Als een regel al eeuwen oud is wil dat nog niet zeggen dat de regel per definitie goed is. Bovendien denk ik dat er zat mensen zijn die bij hun oorspronkelijke kerkelijke gemeente zijn, zonder dat de "regels" van die kerkelijke richting (nog) bij hen passen. Ik ben met je eens dat ze daar dan wel zelf voor kiezen, maar ik denk dat die keuzes op andere gronden worden gemaakt dan jij hier stelt. En ja, mensen zijn en blijven verantwoordelijk voor de keuzes die zij maken. Dat neemt niet weg dat de discussie hier best gevoerd kan worden en niet meteen hoeft te worden aangemerkt als "heisa".
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Pagina 2 van 4