ChristianMatch
 


Forum

christen houding ?
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: woensdag 25 mei 2011, 13:13
 
LISA610 schreef:
Wanneer is er volgens jou sprake van een bewuste keuze Leonard? Denk je niet dat er heel wat aan vooraf gaat als iemand er bewust voor kiest om uit het leven te stappen? Over het algemeen is dat het gevolg van ondragelijk lijden en/of een uitzichtloze situatie. Ik meen dan ook dat je met deze opmerking veel te kort door de bocht gaat.

De kwestie betrof een psychose met als uitvlucht de zelfdoding. Je kunt in veel gevallen vraagtekens zetten met de keuze van zelfdoding. Als je letterlijk stelt dat ondragelijk lijden de basis zou kunnen zijn voor zelfdoding, dan rijst mij de vraag waarom er op medisch gebied er veel aan is gelegen tot het verzachten van pijnen tot een aanvaardbaar niveau. Uitzichtloze situatie is in veel gevallen verschillend en we mogen zelf niet bepalen, wanneer we kunnen of moeten sterven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 25 mei 2011, 13:44
 
Dit topic ging over een christelijke houding, maar het lijkt me toch goed om eerst even een paar dingen recht te zetten,

Het is niet zo dat zelfmoord doorgaans te maken heeft met borderline. Het aantal borderliners dat zelfmoord pleegt wordt geschat op 9%. Wel is het zo dat de meerderheid van de zelfmoorden te maken heeft met een psychiatrische stoornis. Ongeveer de helft van de zelfmoordpogingen wordt gedaan door mensen met een depressie of een manisch depressieve stoornis. Ander psychische stoornissen die tot zelfmoord kunnen leiden zijn schizofrenie en verslaving aan drugs of alcohol. Een klein deel van de pogingen wordt gedaan nadat de persoon de balans van het leven heeft opgemaakt. Vaak komt dit dan ook voort uit een depressie, die gecombineerd gaat met eenzaamheid.

Zelfmoordpogingen bij tieners zijn vaak impulsief en volgen vaak na ruzie of het uitraken van een verkering. Deze pogingen zijn lang niet altijd een vastbesloten wens om dood te gaan, maar lopen wel regelmatig slecht af.

Zelfmoordpogingen komen bij vrouwen vaker voor dan bij mannen. Bij mannen slaagt de poging echter vaker omdat de methoden die zij gebruiken effectiever zijn. Men schat dat er in Nederland per jaar circa 1700 mensen aan zelfdoding sterven.

En nu back on topic. De vraag was namelijk niet wat de oorzaak was van zelfmoord. De vraag was ook niet hoe gemeenten moeten omgaan met mensen met psychische stoornissen (al lijkt het nu wel een beetje die kant op te gaan met dit topic).

De vraag was of het getuigt van een christelijke houding als men weigert om een mis te houden voor iemand die zelfmoord heeft gepleegd en diegene weigert te begraven op het kerkhof van de kerk. Ik de verschillende bijdragen gelezen en het wordt me eigenlijk niet duidelijk of er ook andere gemeenten zijn, buiten de RK om, waar dit kan gebeuren. Vandaar dat ik op voorhand meldt dat ik op geen enkele manier probeer de RK (of een andere gemeente waar dit kan gebeuren) probeer te veroordelen. Ik vraag me echter wel af waar dit op gebaseerd is en dit wordt me niet duidelijk uit de geleverde bijdragen.

David zegt een aantal keren dat de priester verantwoording aan God moet afleggen en met een strengere maatstaf beoordeeld wordt. Dit neemt niet weg dat ook voor priesters, dominees of wat voor voorgangers dan ook geldt dat zij het Woord van God (dus de Bijbel) moeten toepassen toch?

Waar staat in de Bijbel dat iemand die zelfmoord heeft gepleegd niet begraven mag worden op het kerkhof van de kerk? En waar staat in de Bijbel dat er geen mis (of dienst) gehouden mag worden voor mensen die zelfmoord hebben gepleegd?

Verderop in deze discussie zie ik dat mensen die gescheiden zijn in sommige kerken niet mogen deelnemen aan het avondmaal. En nee, dit komt zeker niet alleen bij de RK voor maar ook bij andere gemeenten. Ook dit kan ik niet plaatsen. En ja, ik realiseer me daarbij heel goed dat een echtscheiding zonde is. Maar er is niet voor niets zoiets als vergeving van zonde. Jezus is niet voor niets aan het kruis gegaan. En Hij is notabene degene die het avondmaal heeft ingesteld als teken van het verbond dat Zijn lichaam voor ons werd gegeven en dat Zijn bloed voor ons zou vloeien. Hij heeft inderdaad zelf gezegd: “doe dit ter mijn gedachtenis” en Hij zei er niet bij dat mensen die gezondigd hebben niet mochten deelnemen aan het avondmaal. Als dat zo zou zijn, zou volgens mij niemand aan het avondmaal mogen gaan.

Persoonlijk meen ik dat een afscheidsdienst en een graf meer gericht zijn op de nabestaanden van een overledene dan op de overledene zelf. Per slot van rekening merkt de overledene er niets meer van. Maar een afscheidsdienst kan wel veel troost bieden aan de nabestaanden en het graf kan een plek zijn waar zij naartoe gaan om de overledene te herinneren. Ik denk dat je daaraan voorbij gaat als je als kerk c.q. voorganger besluit om geen afscheidsdienst te willen houden in de kerk en iemand ook niet op de begraafplaats van de kerk te willen begraven, omdat die grond alleen bedoeld is voor “goede” christenen.

Tja, het is nu eenmaal zo dat al die verschillende kerken allemaal verschillende regels hebben. En op zich begrijp ik best dat er regels zijn hoor. Een kerk is een organisatie en binnen een organisatie moeten dingen geregeld worden die tot uitdrukking komen in regels. En toch vind ik het een triest gegeven als de regels blijkbaar zwaarder lijken te wegen dan medemenselijkheid, dan begrip en vergevingsgezindheid. En ja, dan vraag ik mij ook regelmatig af: WWJD…
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 25 mei 2011, 17:43
 
LISA610 schreef:
Als een regel al eeuwen oud is wil dat nog niet zeggen dat de regel per definitie goed is. Bovendien denk ik dat er zat mensen zijn die bij hun oorspronkelijke kerkelijke gemeente zijn, zonder dat de "regels" van die kerkelijke richting (nog) bij hen passen. Ik ben met je eens dat ze daar dan wel zelf voor kiezen, maar ik denk dat die keuzes op andere gronden worden gemaakt dan jij hier stelt. En ja, mensen zijn en blijven verantwoordelijk voor de keuzes die zij maken. Dat neemt niet weg dat de discussie hier best gevoerd kan worden en niet meteen hoeft te worden aangemerkt als "heisa".
Als een regel al eeuwenoud is, mag deze toch als bekend verondersteld worden? Je kunt er best wel over praten, maar om daar meteen een kerk voor in een kwaad daglicht te stellen vind ik gewoon te ver gaan. Dit had je van tevoren kunnen weten vind ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: woensdag 25 mei 2011, 18:06
 
CHATULIEM619 schreef:
Als een regel al eeuwenoud is, mag deze toch als bekend verondersteld worden? Je kunt er best wel over praten, maar om daar meteen een kerk voor in een kwaad daglicht te stellen vind ik gewoon te ver gaan. Dit had je van tevoren kunnen weten vind ik.


ik denk niet dat het de bedoeling is om een gemeente in een kwaad daglicht te stellen;
we hadden het er over dat er mensen zijn, die het erg pijnlijk vinden wanneer iemand die door suicide om het leven komt niet door een voorganger wordt begraven.
zo pijnlijk, dat zij de keuze maken zich bij een andere gemeente aan te sluiten.

twee heel verschillende dingen, denk ik!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 25 mei 2011, 19:41
 
CHATULIEM619 schreef:
Als een regel al eeuwenoud is, mag deze toch als bekend verondersteld worden? Je kunt er best wel over praten, maar om daar meteen een kerk voor in een kwaad daglicht te stellen vind ik gewoon te ver gaan. Dit had je van tevoren kunnen weten vind ik.

Aangezien je op een opmerking van mij reageert, wil ik graag weten waar ik volgens jou een kerk in een kwaad daglicht stel... Smiley die vol vragen zit Dat is namelijk wat ik nou juist niet probeer te doen (en volgens mij proberen anderen dat net zo min). Aangeven dat je moete hebt met bepaalde regels van een bepaalde kerk of gewoon vragen waar bepaalde regels op zijn gebaseerd is in mijn ogen niet hetzelfde als meteen een hele kerkgemeenschap in een kwaad daglicht stellen. Het getuigt eerder van een gezonde kritische manier van nadenken en volgens mijn is daar helemaal niets mis mee. Maar goed, back on topic lijkt me.


Laatst aangepast door
LISA610
op woensdag 25 mei 2011, 19:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 25 mei 2011, 20:53
 
LISA610 schreef:
Aangezien je op een opmerking van mij reageert, wil ik graag weten waar ik volgens jou een kerk in een kwaad daglicht stel... Smiley die vol vragen zit Dat is namelijk wat ik nou juist niet probeer te doen (en volgens mij proberen anderen dat net zo min). Aangeven dat je moete hebt met bepaalde regels van een bepaalde kerk of gewoon vragen waar bepaalde regels op zijn gebaseerd is in mijn ogen niet hetzelfde als meteen een hele kerkgemeenschap in een kwaad daglicht stellen. Het getuigt eerder van een gezonde kritische manier van nadenken en volgens mijn is daar helemaal niets mis mee. Maar goed, back on topic lijkt me.
kerk in een kwaad daglicht stellen was een algemene opmerking, niet speciaal naar jou toe gericht. Wat ik naar jou duidelijk wilde maken is, dat men van tevoren het al had moeten weten dat de kerk zo reageert. En eerlijk gezegd ik kan er ook nog wel iets bij voorstellen. Want het kerkhof was ook verboden terrein voor misdadigers. Het probleem met deze zonde is nl. dat hij niet te vergeven is. Luister goed, dit is niet zoals ik denk,maar zoals gedacht wordt in de RK kerk.
Bij streng refo hebben ze ook van die regels. Als iemand gezondigd heeft tegen de Heilige Geest, wordt hij/zij ook niet door de kerk begraven...
Je hebt te maken met een bepaald dilemma. Aan de ene kant zoekt men naar zekerheid in het geloof en dan zijn die regels, hoewel onmenselijk toch een houvast voor deze mensen. Aan de andere kant zou je graag willen dat die regels niet zo rigide worden uitgevoerd en dat men dezelfde barmhartigheid naar de mens toepast als God.
Verder heb ik moeite met gezond kritisch. Ik zou het willen veranderen in gelovig kritisch. Want dat geeft de tegenstelling tussen beide weer. Ik geloof dat je alert moet zijn over dingen die de kerk je leert. Maar dat moet niet eindigen in negatief ongeloof. Tenslotte een persoonlijke noot: Het begint me wat te irriteren als ik voor de zoveelste keer lees dat we back on topic moeten. Zelf vind ik dat er best wel meer vrijheid mag zijn in de bijdrages, want van het een komt het ander.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: woensdag 25 mei 2011, 21:59
 
LISA610 schreef:
Wanneer is er volgens jou sprake van een bewuste keuze Leonard? Denk je niet dat er heel wat aan vooraf gaat als iemand er bewust voor kiest om uit het leven te stappen? Over het algemeen is dat het gevolg van ondragelijk lijden en/of een uitzichtloze situatie. Ik meen dan ook dat je met deze opmerking veel te kort door de bocht gaat.

Ik dacht bij die opmerking (van Leonard) dat als je zoiets schrijft je m.i. je niet kunt inleven in de situatie van een ander... in elk geval niet weet waar je over praat.

Soms verbazen mij bepaalde opmerkingen echt die hier op het forum worden geschreven... al kan ik me dan wel weer erg vinden in deze mooie aanvulling van Lisa.


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op woensdag 25 mei 2011, 22:02
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: woensdag 25 mei 2011, 22:21
 
MARYLIEN613 schreef:
Martin en Chat, ik kan dat best geloven,
maar het komt zo over alsof iemand zomaar, gekend of ongekend afgewimpeld wordt wanneer hulp gevraagd wordt wegens borderline,
ik weet zeker dat jullie zo niet zijn en zo niet reageren,
maar wanneer en hoe trek je de grens?
\
Hallo Marylien
Ik zal je zeggen dat ik er heel lang mee bezig geweest ben een dikke 2 jaar maar toen kon ik niet meer en dan moet je het loslaten en ik bid nog elke dag voor haar dat de HEER haar vast houd.
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: woensdag 25 mei 2011, 22:27
 
SUSANNAH475 schreef:
Ik dacht bij die opmerking (van Leonard) dat als je zoiets schrijft je m.i. je niet kunt inleven in de situatie van een ander... in elk geval niet weet waar je over praat.

Soms verbazen mij bepaalde opmerkingen echt die hier op het forum worden geschreven... al kan ik me dan wel weer erg vinden in deze mooie aanvulling van Lisa.

Mij ook Susannah en ik ben blij dat jij heel duidelijk aangegeven hebt dat het niet de borderliner is of de psychoot..die een poging tot zelfmoord doet..het zijn gewone mensen net als jij en ik..ze zijn alleen zo eenzaam..kunnen het leven soms niet aan, door allerlei oorzaken...

En of je als christen zelfmoord kan/mag plegen?
Als mens mag je denk niet je eigen leven doden of dodelijk gevaar opzoeken..degene die zelfmoord wil plegen kiest er op een bepaalde manier ook niet voor..op een gegeven moment is er gewoon nog maar één manier van leven..en dat is doodgaan..rust...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: donderdag 26 mei 2011, 01:06
 
MARIAN519 schreef:
Mij ook Susannah en ik ben blij dat jij heel duidelijk aangegeven hebt dat het niet de borderliner is of de psychoot..die een poging tot zelfmoord doet..het zijn gewone mensen net als jij en ik..ze zijn alleen zo eenzaam..kunnen het leven soms niet aan, door allerlei oorzaken...

En of je als christen zelfmoord kan/mag plegen?
Als mens mag je denk niet je eigen leven doden of dodelijk gevaar opzoeken..degene die zelfmoord wil plegen kiest er op een bepaalde manier ook niet voor..op een gegeven moment is er gewoon nog maar één manier van leven..en dat is doodgaan..rust...

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik die vraag creeerde n.a.v. de blindheid die sommigen lijken te hebben als het op zelfdoding aankomt.
Idd. zijn het vaak de gewone mensen, en is het een combinatie van een aantal factoren.
Of het mag, daar denk ik persoonlijk toch heel anders over... daar ben je niet mee bezig op zo'n moment, en met de nabestaanden ben je al helemaal niet bezig... het enige wat je ziet is een zwart gat en dat wordt heel moeilijk als je niks meer ziet dan dat zwarte gat.

Ik denk dat het niet erom gaat of mensen willen leven of niet, het gaat m.i. om het niet meer te kunnen...

Er wordt in dit topic vaak gesproken als het om zelfdoding gaat over borderliners... Nu heb ik geen enquete gehouden ofzo, maar de meeste zware gevallen van borderline en narcistische persoonlijkheden (de zgn. "moeilijke mensen") maken meestal juist gebruik (misbruik) van anderen...

Ik vermoed dat mensen die zelfdoding plegen of hieraan denken juist vaak in het isolement zitten.
Nogmaals ik ben niet op de hoogte, maar ik geloof wel dat de samenleving van nu steeds meer op zichzelf is en geen oog meer heeft voor anderen, en daar (in combinatie met een neg. zelfbeeld) schuilt m.i. het gevaar.
Het is m.i. de gebrokenheid van deze wereld die dat soort mensen oh zo duidelijk voelen en daarin geen uitweg of positieve klank meer zien, het enige waar dan naar verlangt wordt is een wereld waar je die pijn niet meer voelt.
Mijn mening...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: donderdag 26 mei 2011, 01:18
 
LISA610 schreef:
Wanneer is er volgens jou sprake van een bewuste keuze Leonard? Denk je niet dat er heel wat aan vooraf gaat als iemand er bewust voor kiest om uit het leven te stappen? Over het algemeen is dat het gevolg van ondragelijk lijden en/of een uitzichtloze situatie. Ik meen dan ook dat je met deze opmerking veel te kort door de bocht gaat.


Zo denk ik er ook over. Er kan bij sommige mensen een heel groot en intens verlangen zijn om naar Hem toe te gaan. Toch wordt er op die mensen zodanig ingepraat en worden ze beladen met schuldgevoelens want de 'achterblijvers' hebben dan heel veel verdriet en dergelijke zaken meer. Het zou ook een laffe daad zijn, wordt veelal gezegd. Terwijl ik denk dat het veel moed vraagt. De mens met het doodsverlangen blijft dan in de kou staan. En als dat verlangen heel groot en oprecht is mag je er een hoop therapeuten tegenaan gooien zonder dat het iets zal bij dragen aan de levenskwaliteit van diegene die de 'laffe' daad wil stellen. Het tegendeel zal eerder waar zijn.

Zo moet ik denken aan de woorden van Paulus.

"...het uur van mijn heengaan is nabij. Ik heb de goede strijd gestreden,
de wedloop voleind, het geloof bewaard. Nu wacht mij de krans der gerechtigheid..."
2 Timoteüs 4,6-8


Laatst aangepast door
FRANKT627
op donderdag 26 mei 2011, 01:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: donderdag 26 mei 2011, 08:56
 
FRANKT627 schreef:
Zo denk ik er ook over. Er kan bij sommige mensen een heel groot en intens verlangen zijn om naar Hem toe te gaan. Toch wordt er op die mensen zodanig ingepraat en worden ze beladen met schuldgevoelens want de 'achterblijvers' hebben dan heel veel verdriet en dergelijke zaken meer. Het zou ook een laffe daad zijn, wordt veelal gezegd. Terwijl ik denk dat het veel moed vraagt. De mens met het doodsverlangen blijft dan in de kou staan. En als dat verlangen heel groot en oprecht is mag je er een hoop therapeuten tegenaan gooien zonder dat het iets zal bij dragen aan de levenskwaliteit van diegene die de 'laffe' daad wil stellen. Het tegendeel zal eerder waar zijn.

Zo moet ik denken aan de woorden van Paulus.

"...het uur van mijn heengaan is nabij. Ik heb de goede strijd gestreden,
de wedloop voleind, het geloof bewaard. Nu wacht mij de krans der gerechtigheid..."
2 Timoteüs 4,6-8

Hoi Frank,

Zo zet je de woorden van Paulus bij een onderwerp over zelfdoding, zodat het net lijkt of Paulus dit zou vóóstaan.

Paulus heeft - om Jezus' wil - veel strijd gestreden..
Ná zijn bekering heeft hij aan den lijve én geestelijk veel pijn geleden om Christus...

Hij is door anderen gedood en heeft niet zichzelf het leven genomen.

http://www.bijbelseplaatsen.nl/onderwerpen/P/Paulus%20leven%20en%20werk/219/


Het ergste is dat je niet weet wanneer een ander in dat zwarte gat terecht komt, wat de aanleiding ertoe is.
In het begin van dit topic heb ik al geschreven dat de vrouw die ooit een poging tot zelfmoord deed, dat ook juist zó omschreven heeft en nu ook zegt dat het nooit Gods wil kan zijn.

Daarbij geloof ik ook dat het een gevolg is van de gebrokenheid van deze wereld..we gaan allemaal voor onszelf en de naaste is soms zo ver weg.
zo haast niet te bereiken omdat we allemaal zelf zo druk zijn.

En dan zie je het als gevolg van een zware depressie en/of traumatische ervaring(en) soms allemaal niet meer zitten en dit wordt een last die op een bepaald moment zo zwaar is dat je er niet meer uitkomt en slechts nog dit zwarte gat ziet.

Deze jonge vrouw geeft nu workshops over stervensbegeleiding..heel zwaar voor haar, vertelde ze, maar ook zo mooi, omdat ze zo vanuit haar eigen ervaring anderen tot steun kan zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: donderdag 26 mei 2011, 09:13
 
frank haalt een andere tekst aan, maar ik denk dat de wens om dit leven te verlaten wel degelijk speelde; niet vanuit een gevoel van het leven te zwaar vinden, maar wel een verlangen om de eeuwige rust binnen te gaan;
hij zegt immers ook;
ik wenste wel ontbonden, en met Christus te zijn.
daar zit toch een groot stuk verlangen in.

zelf heb ik dat niet; maar ieder mens heeft een eigen karakter;
ik zie nog zoveel op deze aarde, waar ik een steentje aan bij zou willen dragen;
er is nog zoveel te doen; nog zoveel mensen die Hem niet kennen!
zoveel nood; zoveel verdriet; zoveel pijn!

dus ik doe wat mijn hand vind om te doen; en als de Heere Jezus me roept, vertrouw ik erop dat Hij iemand anders de "werkjes" wel over laat nemen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: donderdag 26 mei 2011, 11:58
 
SUSANNAH475 schreef:
Ik dacht bij die opmerking (van Leonard) dat als je zoiets schrijft je m.i. je niet kunt inleven in de situatie van een ander... in elk geval niet weet waar je over praat.

Soms verbazen mij bepaalde opmerkingen echt die hier op het forum worden geschreven... al kan ik me dan wel weer erg vinden in deze mooie aanvulling van Lisa.

Ter aanvulling Suus, begrijp ik eerlijk gezegd dat je schrijft dat m.n. het inleven in een ander persoon in mijn bijdrage ontbreekt. Lees jij wat anders dan ik bedoel. Stel toch heel duidelijk dat een mens per definitie nooit over zijn of haar einde mag beslissen en ja er zijn situaties die kunnen verklaren, waarom mensen kiezen voor suïcide in een moment die ik inderdaad misschien nooit zal begrijpen. Wil toch ook stellen dat het niet mijn taak is om te veroordelen en wij als taak als gemeente van Christus is om zoveel als in je vermogen ligt de ander te helpen.


Laatst aangepast door
LEONARD480
op donderdag 26 mei 2011, 11:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 26 mei 2011, 17:33
 
MARIAN519 schreef:
Mij ook Susannah en ik ben blij dat jij heel duidelijk aangegeven hebt dat het niet de borderliner is of de psychoot..die een poging tot zelfmoord doet..het zijn gewone mensen net als jij en ik..ze zijn alleen zo eenzaam..kunnen het leven soms niet aan, door allerlei oorzaken...

En of je als christen zelfmoord kan/mag plegen?
Als mens mag je denk niet je eigen leven doden of dodelijk gevaar opzoeken..degene die zelfmoord wil plegen kiest er op een bepaalde manier ook niet voor..op een gegeven moment is er gewoon nog maar één manier van leven..en dat is doodgaan..rust...
Dat eerste weerspreek ik. Het overgrote deel van de mensen dat zelfmoord pleegt, lijdt aan een psychische aandoening. Dat maakt de discussie zuiverder vind ik. Een redelijk normaal denkend en functionerend mens doet dat niet zo snel. Het gaat ook in tegen de overlevingsdrift die bij de mens heel sterk aanwezig is. Wat betreft de houding van de kerk, vind ik dat je iemand door depressie overmand niet kunt aanrekenen dat ze zelfmoord plegen.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op donderdag 26 mei 2011, 17:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: donderdag 26 mei 2011, 18:32
 
MARIAN519 schreef:
En of je als christen zelfmoord kan/mag plegen?
Als mens mag je denk niet je eigen leven doden of dodelijk gevaar opzoeken..degene die zelfmoord wil plegen kiest er op een bepaalde manier ook niet voor..op een gegeven moment is er gewoon nog maar één manier van leven..en dat is doodgaan..rust...

zo zie ik het ook Marian,
ik denk dat een mens soms gewoon niet meer kan, dat het geen kwestie meer is om je eigen leven te doden of niet, maar dat je op een bepaald moment zo diep, moe, uitgeput, uitzichtloos, verdrietig en eenzaam bent dat je niet anders meer kan.
Het is ook delicaat om hierover te oordelen,
soms zeg ik wel eens dat het een laffe daad is, dat ze niet gedacht hebben op wie achterblijft,
maar soms denk ik ook dat men heel dapper moet zijn om zoiets te kunnen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: donderdag 26 mei 2011, 18:46
 
CHATULIEM619 schreef:
Dat eerste weerspreek ik. Het overgrote deel van de mensen dat zelfmoord pleegt, lijdt aan een psychische aandoening. Dat maakt de discussie zuiverder vind ik. Een redelijk normaal denkend en functionerend mens doet dat niet zo snel. Het gaat ook in tegen de overlevingsdrift die bij de mens heel sterk aanwezig is.
Hierbij heb ik mijn bedenkingen Chat, heb jammer genoeg al te vaak gehoord van suicides waarbij soms heel duidelijk was bij anamnese dat er geen psychische aandoening aanwezig was,
dat mensen met een psychische aandoening makkelijker overgaan tot suicide kan ik wel aannemen,
ik vrees echter dat de maatschappij en de wereld bij velen de druk zo hoog legt dat psychische aandoeningen en gevolgen zoals suicide niet uitblijven.

Wat betreft de houding van de kerk, vind ik dat je iemand door depressie overmand niet kunt aanrekenen dat ze zelfmoord plegen.
Met je laatste uitspraak getuig je van menselijkheid en respect voor je medemens naast een gelovig leven met God, en dit kan ik alleen maar toejuichen. Maar ik had niet anders verwacht!


Laatst aangepast door
MARYLIEN613
op donderdag 26 mei 2011, 18:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: donderdag 26 mei 2011, 20:31
 
CHATULIEM619 schreef:
Dat eerste weerspreek ik. Het overgrote deel van de mensen dat zelfmoord pleegt, lijdt aan een psychische aandoening. Dat maakt de discussie zuiverder vind ik. Een redelijk normaal denkend en functionerend mens doet dat niet zo snel. Het gaat ook in tegen de overlevingsdrift die bij de mens heel sterk aanwezig is. Wat betreft de houding van de kerk, vind ik dat je iemand door depressie overmand niet kunt aanrekenen dat ze zelfmoord plegen.

Volgens mij noemde jij eerder alleen psychoses en borderliners... Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 26 mei 2011, 20:32
 
SUSANNAH475 schreef:
Volgens mij noemde jij eerder alleen psychoses en borderliners... Gefrustreerde smiley
Ik citeer Lisa in dit verband...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: donderdag 26 mei 2011, 20:40
 
LEONARD480 schreef:
Ter aanvulling Suus, begrijp ik eerlijk gezegd dat je schrijft dat m.n. het inleven in een ander persoon in mijn bijdrage ontbreekt. Lees jij wat anders dan ik bedoel. Stel toch heel duidelijk dat een mens per definitie nooit over zijn of haar einde mag beslissen en ja er zijn situaties die kunnen verklaren, waarom mensen kiezen voor suïcide in een moment die ik inderdaad misschien nooit zal begrijpen. Wil toch ook stellen dat het niet mijn taak is om te veroordelen en wij als taak als gemeente van Christus is om zoveel als in je vermogen ligt de ander te helpen.

En dat bepaal jij voor een ander ? Twijfelende smiley
Dan denk ik Leonard, je weet niet waar je over praat... vind dat echt een te kort door de bocht reactie.
Dat laatste wat je schrijft vind ik wel goed, maar (een ander helpen,) dat zou vanzelfsprekend moeten zijn en dat is het bijna niet meer...
Ik hoop dat er meer hulp komt en vooral betere hulp voor mensen die aan zelfdoding denken.
Als mensen ergens naar toe kunnen met hun verhaal en daadwerkelijk hulp krijgen met hun leven weer op orde te krijgen is dat een eerste stap naar herstel...

Wij roepen hier met z'n allen dat het niet mag... ik vraag me dan af... hoe kan je dat zeggen als je zelf niet weet hoe het voelt ?
En ga niet zeggen dat God het niet wil, God wil zoveel dingen niet die we ook regelmatig doen... en nog iets... zelfdoding heeft bijna altijd te maken met de gebrokenheid van deze wereld... en de gebrokenheid is volgens mij ook niet iets wat God wil.... ik denk dat iemand die aan zelfdoding denkt het liever ook anders zou zien, maar geen mogelijkheden meer ziet om door te kunnen... ik vind dat we dan open moeten staan mochten we zelf ooit met zo'n persoon in aanraking komen. Dat getuigt m.i. van meer liefde dan zeggen dat je iemand niet veroordeelt maar ondertussen wel met het vingertje staat om te zeggen dat het niet kan...


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op donderdag 26 mei 2011, 20:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 29 mei 2011, 20:00
 
MARYLIEN613 schreef:
zo zie ik het ook Marian,
ik denk dat een mens soms gewoon niet meer kan, dat het geen kwestie meer is om je eigen leven te doden of niet, maar dat je op een bepaald moment zo diep, moe, uitgeput, uitzichtloos, verdrietig en eenzaam bent dat je niet anders meer kan.
Het is ook delicaat om hierover te oordelen,
soms zeg ik wel eens dat het een laffe daad is, dat ze niet gedacht hebben op wie achterblijft,
maar soms denk ik ook dat men heel dapper moet zijn om zoiets te kunnen!
Waarom kun je dan niet stellen dat de persoon in kwestie last heeft van depressie??? En depressie kan in zelfmoord eindigen....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: zondag 29 mei 2011, 20:59
 
CHATULIEM619 schreef:
Waarom kun je dan niet stellen dat de persoon in kwestie last heeft van depressie??? En depressie kan in zelfmoord eindigen....

Ik bedoel eigenlijk dat er mensen zijn die regelmatig depressies doormaken die hiervoor een psychische voorbeschiktheid hebben, een soort erfelijke belasting of andere. Dit noem ik zelfmoord tgv ziek zijn.
Anderen kunnen het leven niet meer aan, zijn niet weerbaar genoeg meer door de situaties en de gebeurtenissen die ze in hun leven meemaken. Deze personen worden uiteindelijk ook depressies, waardoor ze inderdaad ook suicide kunnen plegen, maar de oorzaak, oorsprong van de depressie is anders. Hier wou ik onderscheid in maken.

De voorbije week in de media : verpleger pleegde zelfmoord de dag dat hij zwijggeld moest betalen wegens chantage met verkrachtingsfeiten.
Ja ok je kan natuurlijk stellen dat die man ook ziek was wanneer hij zulke feiten pleegde, maar zijn zelfmoord zie ik hier meer als geen andere uitweg meer zien dan als suicide door zuiver depressie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 29 mei 2011, 21:13
 
MARYLIEN613 schreef:
Ik bedoel eigenlijk dat er mensen zijn die regelmatig depressies doormaken die hiervoor een psychische voorbeschiktheid hebben, een soort erfelijke belasting of andere. Dit noem ik zelfmoord tgv ziek zijn.
Anderen kunnen het leven niet meer aan, zijn niet weerbaar genoeg meer door de situaties en de gebeurtenissen die ze in hun leven meemaken. Deze personen worden uiteindelijk ook depressies, waardoor ze inderdaad ook suicide kunnen plegen, maar de oorzaak, oorsprong van de depressie is anders. Hier wou ik onderscheid in maken.

De voorbije week in de media : verpleger pleegde zelfmoord de dag dat hij zwijggeld moest betalen wegens chantage met verkrachtingsfeiten.
Ja ok je kan natuurlijk stellen dat die man ook ziek was wanneer hij zulke feiten pleegde, maar zijn zelfmoord zie ik hier meer als geen andere uitweg meer zien dan als suicide door zuiver depressie.


Helemaal met je eens Marylien! ik denk ook dat het niet alleen bij mensen met depressies voorkomt dat ze suicidaal zijn.......Je weet ook vaak niet wat mensen bezighoudt en wat voor last ze op hun schouders hebben....
Wel zie ik veel, en dat zul jij ongetwijfeld ook, veel mensen met een psychische stoornis een poging doen tot...........en dat is toch weer wat anders dan het ook werkelijk doen........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 29 mei 2011, 21:43
 
MARYLIEN613 schreef:
Ik bedoel eigenlijk dat er mensen zijn die regelmatig depressies doormaken die hiervoor een psychische voorbeschiktheid hebben, een soort erfelijke belasting of andere. Dit noem ik zelfmoord tgv ziek zijn.
Anderen kunnen het leven niet meer aan, zijn niet weerbaar genoeg meer door de situaties en de gebeurtenissen die ze in hun leven meemaken. Deze personen worden uiteindelijk ook depressies, waardoor ze inderdaad ook suicide kunnen plegen, maar de oorzaak, oorsprong van de depressie is anders. Hier wou ik onderscheid in maken.

De voorbije week in de media : verpleger pleegde zelfmoord de dag dat hij zwijggeld moest betalen wegens chantage met verkrachtingsfeiten.
Ja ok je kan natuurlijk stellen dat die man ook ziek was wanneer hij zulke feiten pleegde, maar zijn zelfmoord zie ik hier meer als geen andere uitweg meer zien dan als suicide door zuiver depressie.
De reden dat ik dit vermeld is, dat men te vaak ervan uit gaat, dat zelfmoord een bewuste keuze is. In mijn ogen is het vaker een gevolg van ziekte, dan een bewuste keuze. Je zult verbaasd staan hoe mensen met frustraties kunnen omgaan. Bij relatief weinig mensen is dat de aanleiding tot zelfmoord, terwijl je ook ziet, dat mensen die relatief gelukkig zijn, toch geneigd zijn tot zelfmoord.
Op een of andere manier spelen omstandigheden niet een belangrijke rol, meer hoe men ermee om gaat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAJARO438





Berichten: 159

BerichtGeplaatst: maandag 30 mei 2011, 08:42
 
Net zoals dat je er versteld van zult staan dat mensen die `goed`bij hun verstand zijn toch heel bewust een euthanasie keuze maken. Uitzichtloos lijden heet dat en dat is toch een heel wijd versrpreide reden om bewust een einde aan je leven te maken. Heel humaan ook, je hond laat je een spuitje geven, de vogel draai je de nek om als ie van zijn stokje gaat en wij Christenen gaan door tot het bittere eind. Ik denk dat God mededogen heeft als het echt niet langer gaat, en dat bepaald ieder mens voor zich, er is niemand die kan voelen wat een ander voelt.

Zelfs mensen die chronisch depressief zijn kunnen die keuze heel overwogen maken, of die aan schizofrenie lijden. Het is echt niet alleen iets voor de psychisch zwakken.

Majaro


Laatst aangepast door
MAJARO438
op maandag 30 mei 2011, 13:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: maandag 30 mei 2011, 13:22
 
SUSANNAH475 schreef:
En dat bepaal jij voor een ander ? Twijfelende smiley
Dan denk ik Leonard, je weet niet waar je over praat... vind dat echt een te kort door de bocht reactie.
Dat laatste wat je schrijft vind ik wel goed, maar (een ander helpen,) dat zou vanzelfsprekend moeten zijn en dat is het bijna niet meer...
Ik hoop dat er meer hulp komt en vooral betere hulp voor mensen die aan zelfdoding denken.
Als mensen ergens naar toe kunnen met hun verhaal en daadwerkelijk hulp krijgen met hun leven weer op orde te krijgen is dat een eerste stap naar herstel...

Wij roepen hier met z'n allen dat het niet mag... ik vraag me dan af... hoe kan je dat zeggen als je zelf niet weet hoe het voelt ?
En ga niet zeggen dat God het niet wil, God wil zoveel dingen niet die we ook regelmatig doen... en nog iets... zelfdoding heeft bijna altijd te maken met de gebrokenheid van deze wereld... en de gebrokenheid is volgens mij ook niet iets wat God wil.... ik denk dat iemand die aan zelfdoding denkt het liever ook anders zou zien, maar geen mogelijkheden meer ziet om door te kunnen... ik vind dat we dan open moeten staan mochten we zelf ooit met zo'n persoon in aanraking komen. Dat getuigt m.i. van meer liefde dan zeggen dat je iemand niet veroordeelt maar ondertussen wel met het vingertje staat om te zeggen dat het niet kan...

Wil ondanks je wat grijs bent geworden, benadrukken dat ik niemand wil veroordelen over een keuze qua zelfdoding. Is niet aan ons om te oordelen Suus en wil alleen benadrukken dat als iemand hiervoor kiest een zonde begaat die gelijk staat aan moord.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: maandag 30 mei 2011, 22:00
 
[quote=MAJARO438]Net zoals dat je er versteld van zult staan dat

Hallo Majaro

Zelf geloof ik dat als het te veel word voor je dat de HEER je vast houd

Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: dinsdag 31 mei 2011, 12:16
 
[quote=MARTIN695]

mooi gezegd martin:

1 Korintiërs 10,13
U hebt geen beproevingen te doorstaan die niet voor mensen te dragen zijn. God is trouw en zal niet toestaan dat u boven uw krachten wordt beproefd: hij geeft u mét de beproeving ook de uitweg, zodat u haar kunt doorstaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: dinsdag 31 mei 2011, 14:15
 
[quote=DAVID923]

mooi gezegd martin:

1 Korintiërs 10,13
U hebt geen beproevingen te doorstaan die niet voor mensen te dragen zijn. God is trouw en zal niet toestaan dat u boven uw krachten wordt beproefd: hij geeft u mét de beproeving ook de uitweg, zodat u haar kunt doorstaan


Hoe wil jij deze uitspraak pastoraal goedpraten, als bijvoorbeeld nabestaanden van zelfmoord bij jou komen met een hulpvraag hierover (1Kor 10:13)??

Volgens mij gaat 1 Kor 10:13 terug naar 1 Kor. 9:16 waarin Paulus zegt dat het hem slecht zal vergaan als .... en dat is dan de beproeving waar 1 Kor. 10:13 over gaat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARY052





Berichten: 655

BerichtGeplaatst: dinsdag 31 mei 2011, 15:37
 
Nou David dat is natuurlijk de waarheid. maar als je net gehoord hebt dat iemand die je lief hebt zelfmoord heeft gepleegd kun je even niets met deze tekst. Zou me zelfs voor kunnen stellen dat mensen daar boos op reageren als iemand hun op dat moment die tekst voor schoteld.


Mary
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Pagina 3 van 4