ChristianMatch
 


Forum

Onvoorwaardelijke liefde
Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
MARIA576





Berichten: 341

BerichtGeplaatst: woensdag 17 augustus 2011, 22:39
 
'k Was dringend op zoek.....naar een nieuw onderwerp en Hannah kwam met een boeiend en prachtig item: Onvoorwaardelijke Liefde.
Wie denkt daar weleens over na en hóé denk je er dan over? Bestaat het? Als ik er over nadenk dan zie ik het als iets práchtigs...maar is het ook menselijkerwijs mogelijk? Kunnen we onvoorwaardelijk liefhebben?
Kan jij, kan ik liefhebben zonder voorwaarde? En wat houdt dat dan in? Dat we misschien ónze verlangens, grenzen, etc, willen verleggen voor de ander? Kan dat?
Als ik aan bijvoorbeeld mijn kinderen denk, dan denk ik onvoorwaardelijk van hen te houden. Maar wat nu als zij een leven kiezen waar ik niet achter kan staan? Als ze bijvoorbeeld het verkeerde pad kiezen, medemensen moedwillig kwetsen of schaden? Of als ze míj bewust pijn doen? Keer op keer? Houd ik dan nog steeds ónvoorwaardelijk van ze? En in een relatie? Kan ik onvoorwaardelijk van een man houden? Gezien mijn verleden moet ik daarop met 'nee' antwoorden...helaas. Er záten voorwaarden aan en die bepaalden mijn grens. Genoeg was genoeg.
Ik zou willen zijn als de Here Jezus, die ons mensen ónvoorwaardelijk liefheeft. Dat wil ik, dat wil ik écht: op Hém lijken! Maar....wat ik wil en wat ik nu nog ben...daar zit een groot gapend gat tussen! Toch blijf ik zoeken...naar dé persoon die ik onvoorwaardelijk lief kán hebben. Is het mogelijk? Hoe denken jullie hier over?


Laatst aangepast door
MARIA576
op woensdag 17 augustus 2011, 22:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AANGENAAM334





Berichten: 142

BerichtGeplaatst: woensdag 17 augustus 2011, 22:49
 
Ik denk dat er twee soorten liefde zijn...liefde die zichzelf zoekt...wat heb ik er aan en agape...wat kan ik voor je doen/betekenen.

Laatst aangepast door
AANGENAAM334
op woensdag 17 augustus 2011, 22:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: woensdag 17 augustus 2011, 23:07
 
MARIA576 schreef:
'k Was dringend op zoek.....naar een nieuw onderwerp en Hannah kwam met een boeiend en prachtig item: Onvoorwaardelijke Liefde.
Wie denkt daar weleens over na en hóé denk je er dan over? Bestaat het? Als ik er over nadenk dan zie ik het als iets práchtigs...maar is het ook menselijkerwijs mogelijk? Kunnen we onvoorwaardelijk liefhebben?
Kan jij, kan ik liefhebben zonder voorwaarde? En wat houdt dat dan in? Dat we misschien ónze verlangens, grenzen, etc, willen verleggen voor de ander? Kan dat?
Als ik aan bijvoorbeeld mijn kinderen denk, dan denk ik onvoorwaardelijk van hen te houden. Maar wat nu als zij een leven kiezen waar ik niet achter kan staan? Als ze bijvoorbeeld het verkeerde pad kiezen, medemensen moedwillig kwetsen of schaden? Of als ze míj bewust pijn doen? Keer op keer? Houd ik dan nog steeds ónvoorwaardelijk van ze? En in een relatie? Kan ik onvoorwaardelijk van een man houden? Gezien mijn verleden moet ik daarop met 'nee' antwoorden...helaas. Er záten voorwaarden aan en die bepaalden mijn grens. Genoeg was genoeg.
Ik zou willen zijn als de Here Jezus, die ons mensen ónvoorwaardelijk liefheeft. Dat wil ik, dat wil ik écht: op Hém lijken! Maar....wat ik wil en wat ik nu nog ben...daar zit een groot gapend gat tussen! Toch blijf ik zoeken...naar dé persoon die ik onvoorwaardelijk lief kán hebben. Is het mogelijk? Hoe denken jullie hier over?

Mooi thema, Maria!

Ik denk dat echt onvoorwaardelijke liefde niet bestaat, alleen vanuit dieren (als ik denk aan mijn hondje toen ie nog leefde) naar de mens toe.
Ik heb geen eigen kinderen, dus daar kan ik niet echt wat over zeggen.

Ook in een relatie is het niet mogelijk, simpelweg omdat je 2 unieke personen bent met allebei een eigen rugzak, gevormd door het verleden.

Mijn relatie is net een paar weken over en ik ben o.a. hierover gestruikeld. En dat terwijl het absoluut geen onoverkomelijke dingen waren, sterker nog...de voorwaarden die ik stelde waren, in mijn ogen, dingen die normaal zijn in een relatie.
Daarnaast ging hij heel vaak over mijn grenzen heen.

Maar betekent onvoorwaardelijke liefde dan dat je helemaal geen voorwaarden mag hebben of dat je partner maar over je grenzen heen mag laten gaan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: donderdag 18 augustus 2011, 03:55
 
Volgens mij is een onvoorwaardelijke liefde tussen 2 mensen die voor elkaar kiezen niet mogelijk. Tijdens het huwelijk wordt op het gemeentehuis en of in de kerk een belofte uitgesproken. Ook in de Bijbel staat in de 10 geboden iets wat je niet mag doen. Ook dat is een belofte, een voorwaarden, die je stelt aan elkaar. Als we een liefje hebben gaan we zaken beloven en afspreken. Je geeft zelf als het ware een voorwaarde waar je je wilt aan houden. En je verlangt dat ook van je partner. Daar is niets mis mee want zonder duidelijke afspraken, voorwaarden, worden er geen grenzen aangegeven die toch wel belangrijk zijn voor een leven in harmonie.

Bij de kloosterlingen, missionarissen of andere hulpverleners zie je dan weer wel die onvoorwaardelijke liefde. Een liefde die niet verbonden is aan een lichamelijk relatie zoals je die wel ziet tussen 2 geliefden. De hulpverleners zien hun werk vanuit een goddelijkheid, noem het een roeping of wat dan ook. De mensen aan wie zij hulp bieden mogen zijn wie ze willen op zowel innerlijk als uiterlijk gebied. Zij, de hulpbehoevende, verdienen die liefde van bijvoorbeeld verzorging, opvang of wat dan ook. Bij elke abdij geldt de regel: je moet iedere gast ontvangen als het ware Jezus zelf die aanklopt. Ook hier wordt een onvoorwaardelijke liefde betuigt. Het is een dus een andere soort liefde dan die tussen 2 mensen die met elkaar een liefdesrelatie van man en vrouw aangaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: donderdag 18 augustus 2011, 08:33
 
..

Laatst aangepast door
MARIAN519
op donderdag 18 augustus 2011, 08:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: donderdag 18 augustus 2011, 08:36
 
FRANKT627 schreef:
Volgens mij is een onvoorwaardelijke liefde tussen 2 mensen die voor elkaar kiezen niet mogelijk. Tijdens het huwelijk wordt op het gemeentehuis en of in de kerk een belofte uitgesproken. Ook in de Bijbel staat in de 10 geboden iets wat je niet mag doen. Ook dat is een belofte, een voorwaarden, die je stelt aan elkaar. Als we een liefje hebben gaan we zaken beloven en afspreken. Je geeft zelf als het ware een voorwaarde waar je je wilt aan houden. En je verlangt dat ook van je partner. Daar is niets mis mee want zonder duidelijke afspraken, voorwaarden, worden er geen grenzen aangegeven die toch wel belangrijk zijn voor een leven in harmonie.

Bij de kloosterlingen, missionarissen of andere hulpverleners zie je dan weer wel die onvoorwaardelijke liefde. Een liefde die niet verbonden is aan een lichamelijk relatie zoals je die wel ziet tussen 2 geliefden. De hulpverleners zien hun werk vanuit een goddelijkheid, noem het een roeping of wat dan ook. De mensen aan wie zij hulp bieden mogen zijn wie ze willen op zowel innerlijk als uiterlijk gebied. Zij, de hulpbehoevende, verdienen die liefde van bijvoorbeeld verzorging, opvang of wat dan ook. Bij elke abdij geldt de regel: je moet iedere gast ontvangen als het ware Jezus zelf die aanklopt. Ook hier wordt een onvoorwaardelijke liefde betuigt. Het is een dus een andere soort liefde dan die tussen 2 mensen die met elkaar een liefdesrelatie van man en vrouw aangaan.

En waarom is de \"onvoorwaardelijke\"liefde van de kloosterlingen etc. die jij benoemt onvoorwaardelijk? omdat ze een idealistische liefde is die geen beperkingen kent die afhangt van de status van een ander persoon.?
Want ook bij hen is er die belofte van oprechte trouw of leggen zij geen belofte af? en ook bij hen zijn er regels die ze na moeten leven zoals je zelf al aangeeft.

Ik vind dit twee tegenstellingen..een onvoorwaardelijke liefde van geliefde naar geliefde puur op menselijke basis, vergeljjken met een liefde als missionaris, want je gaat uit van een heel ander principe en brengt die bij een heel andere doelgroep.`( tot die conclusie kwam jij ook Frank? )

En dan wat is onvoorwaardelijke liefde?
Die is verbroken door de zonde..het is liefde zoals allen God die kent...Agapé-liefde..

En toch... ik geloof in een onvoorwaardelijke liefde in die zin, dat je wel voorwaarden stelt ..omdat we in een gebroken wereld leven waar de duidelijkheid, een eerlijk overzicht van hoe het hoort te zijn, niet meer is en je er allemaal wel naar verlangt..dus je spreekt regels/voorwaarden af.....en toch blijken die uiteindelijk niet bepalend te zijn...en zo is de liefde onvoorwaardelijk..maar het is dan de agapé liefde, die liefde zoals God die geeft aan ons.

Je hebt veel soorten van liefde en deze liefdessoort...is dan onvoorwaardelijk..
God houdt immers van ons zoals we zijn?...Hij zoekt zelfs het "verlorene".

Ik houd van mijn kinderen zoals ze zijn..ook al heb ik met mijn zoon al veel erge dingen meegemaakt..het schijnt niet uit te maken...
misschien omdat het "vlees van mijn vlees" is..of agapé liefde..?

Ik ben dan ook een beetje een idealist en blijf geloven dat oprechte/onvoorwaardelijke liefde bestaat..
ook die tussen man en vrouw..de vraag is..kom je hem tegen en herken je hem dan?
En over welke regels ga je het hebben ...wil je een mens in zijn karakter veranderen..die voorwaarden? of gaat het puur om praktische zaken?

En is trouw niet altijd een belofte..tegemoetkoming? of is trouw een voorwaarde?


Laatst aangepast door
MARIAN519
op donderdag 18 augustus 2011, 09:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: donderdag 18 augustus 2011, 09:13
 
Vanwege privédingen laat ik de man/vrouwverhouding nu even buiten beschouwing.

Ik ken deze onvoorwaardelijke liefde wel in mijn werk. Ik werk met zwaar verstandelijk en lichamelijk beperkten jongeren. Het zgn. "baby" niveau.
Deze mensen kunnen niets zelf en zijn dus in alles afhankelijk van mij en mijn collega's. Ik heb ze in mijn hart gesloten en ze kunnen niets verkeerds doen (zowel letterlijk als figuurlijk).

Het mooie aan deze mensen is dat ze zo puur en zuiver zijn en ook zo reageren. Zij kunnen geen voorwaarden stellen en nemen jou zoals je bent. Alle emoties die zij laten zien zijn oprecht.

Wij kunnen ons anders voordoen dan wij zijn, dragen vaak een masker of misschien ook wel een dubbelleven, maar deze mensen kunnen dat niet en daarom zijn ze zo enorm heerlijk om voor te zorgen!


Laatst aangepast door
JOSINA022
op donderdag 18 augustus 2011, 09:22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: donderdag 18 augustus 2011, 09:52
 
JOSINA022 schreef:
Vanwege privédingen laat ik de man/vrouwverhouding nu even buiten beschouwing.

Ik ken deze onvoorwaardelijke liefde wel in mijn werk. Ik werk met zwaar verstandelijk en lichamelijk beperkten jongeren. Het zgn. "baby" niveau.
Deze mensen kunnen niets zelf en zijn dus in alles afhankelijk van mij en mijn collega's. Ik heb ze in mijn hart gesloten en ze kunnen niets verkeerds doen (zowel letterlijk als figuurlijk).

Het mooie aan deze mensen is dat ze zo puur en zuiver zijn en ook zo reageren. Zij kunnen geen voorwaarden stellen en nemen jou zoals je bent. Alle emoties die zij laten zien zijn oprecht.

Wij kunnen ons anders voordoen dan wij zijn, dragen vaak een masker of misschien ook wel een dubbelleven, maar deze mensen kunnen dat niet en daarom zijn ze zo enorm heerlijk om voor te zorgen!

Dit werkt mijn vriendin Marian ook.
Zij is leidinggevende in Gorinchem, kwartier rijden van haar woonplaats.
Het is best zwaar en vermoeiend werk, sommige clienten doen smijt- en gooiwerk.
Ze werkt bij de vrouwenafdeling vanaf 22 jaar tot ongeveeer 60 jaar.
Ze heeft wel zin in voor dit werk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: donderdag 18 augustus 2011, 09:54
 
HERMAN388 schreef:
Dit werkt mijn vriendin Marian ook.
Zij is leidinggevende in Gorinchem, kwartier rijden van haar woonplaats.
Het is best zwaar en vermoeiend werk, sommige clienten doen smijt- en gooiwerk.
Ze werkt bij de vrouwenafdeling vanaf 22 jaar tot ongeveeer 60 jaar.
Ze heeft wel zin in voor dit werk.

Dan denk ik dat Marian heel goed mijn gevoel voor mijn werk begrijpt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: donderdag 18 augustus 2011, 09:57
 
JOSINA022 schreef:
Dan denk ik dat Marian heel goed mijn gevoel voor mijn werk begrijpt!

Zeker weten Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: donderdag 18 augustus 2011, 10:10
 
Ik denk dat menselijke onvoorwaardelijke liefde niets anders is als het houden van iemand, in alle omstandigheden, met al zijn/haar fouten en gebreken.Daarvoor moet je die persoon dus wel goed, en door en door kennen.
Onvoorwaardelijk is zonder voorwaarden, en ik denk dat het goed mogelijk is om ook binnen een relatie op die manier van iemand te houden, ook al is dit tijdelijk, aangezien onvoorwaardelijk niet per defenitie in houd dat het ook eeuwig is.

Zo denk ik ( uit ervaring) dat je ondanks dat je keer op keer gekwetst wordt door die persoon, toch van die persoon kan blijven houden.
Die onvoorwaardelijkheid kan in de loop van de tijd wel veranderen in voorwaardelijkheid, wat als gevolg heeft dat een relatie kan stranden.
Maar zolang je van iemand houd met als zijn/haar fouten en gebreken, dan is dat naar mijn idee , op dat moment, onvoorwaardelijke liefde.


Laatst aangepast door
JOLAN931
op donderdag 18 augustus 2011, 10:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: donderdag 18 augustus 2011, 10:18
 
JOLAN931 schreef:
Ik denk dat menselijke onvoorwaardelijke liefde niets anders is als het houden van iemand, in alle omstandigheden, met al zijn/haar fouten en gebreken.
Onvoorwaardelijk is zonder voorwaarden, en ik denk dat het goed mogelijk is om ook binnen een relatie op die manier van iemand te houden, ook al is dit tijdelijk, aangezien onvoorwaardelijk niet per defenitie in houd dat het ook eeuwig is.

Zo denk ik ( uit ervaring) dat je ondanks dat je keer op keer gekwetst wordt door die persoon, toch van die persoon kan blijven houden.
Die onvoorwaardelijkheid kan in de loop van de tijd wel veranderen in voorwaardelijkheid, wat als gevolg heeft dat een relatie kan stranden.
Maar zolang je van iemand houd met als zijn/haar fouten en gebreken, dan is dat naar mijn idee , op dat moment, onvoorwaardelijke liefde.

Mijn inziens hangt het dan wel af van de soort fouten en gebreken, met sommige valt gewoon niet te leven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AANGENAAM334





Berichten: 142

BerichtGeplaatst: donderdag 18 augustus 2011, 10:48
 
[quote=MARIAN519
En dan wat is onvoorwaardelijke liefde?
Die is verbroken door de zonde..het is liefde zoals allen God die kent...Agapé-liefde..

En toch... ik geloof in een onvoorwaardelijke liefde in die zin, dat je wel voorwaarden stelt ..omdat we in een gebroken wereld leven waar de duidelijkheid, een eerlijk overzicht van hoe het hoort te zijn, niet meer is en je er allemaal wel naar verlangt..dus je spreekt regels/voorwaarden af.....en toch blijken die uiteindelijk niet bepalend te zijn...en zo is de liefde onvoorwaardelijk..maar het is dan de agapé liefde, die liefde zoals God die geeft aan ons.

Je hebt veel soorten van liefde en deze liefdessoort...is dan onvoorwaardelijk..
God houdt immers van ons zoals we zijn?...Hij zoekt zelfs het "verlorene".

Ik houd van mijn kinderen zoals ze zijn..ook al heb ik met mijn zoon al veel erge dingen meegemaakt..het schijnt niet uit te maken...
misschien omdat het "vlees van mijn vlees" is..of agapé liefde..?

Ik ben dan ook een beetje een idealist en blijf geloven dat oprechte/onvoorwaardelijke liefde bestaat..
ook die tussen man en vrouw..de vraag is..kom je hem tegen en herken je hem dan?
En over welke regels ga je het hebben ...wil je een mens in zijn karakter veranderen..die voorwaarden? of gaat het puur om praktische zaken?

En is trouw niet altijd een belofte..tegemoetkoming? of is trouw een voorwaarde?[/quote]



Ik denk dat een mens van nature vooral eigenliefde heeft/kent. Althans dat is mijn ervaring als ik op mijn leven terugblik. Het was primair een gerichtheid op mezelf met slechts een inpassing van en te weinig aanpassing aan de ander. Door allerlei omstandigheden en ervaringen...o.a geboorte van kinderen...tot geloof komen...ben ik er achter gekomen dat het anders ligt. Liefde is niet liefde vragen maar liefde geven in alle facetten. Ik denk dat als dat gestalte krijgt...gepractiseerd wordt...het tendeert naar onvoorwaardelijke liefde.


Laatst aangepast door
AANGENAAM334
op donderdag 18 augustus 2011, 10:56
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: donderdag 18 augustus 2011, 10:56
 
JOSINA022 schreef:
Mijn inziens hangt het dan wel af van de soort fouten en gebreken, met sommige valt gewoon niet te leven.


ik weet niet of ik het in dit geval met je eens ben, josina;
wat voor de ene mens "niet leefbaar' is, vind de ander soms heerlijk of begrijpelijk.
normen, waarden en behoeften, verschillen per mens.

onvoorwaardelijk liefhebben is nogal wat, overigens;
"I love you; no mather what........"


Laatst aangepast door
HANNAH810
op donderdag 18 augustus 2011, 10:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: donderdag 18 augustus 2011, 11:08
 
HANNAH810 schreef:
ik weet niet of ik het in dit geval met je eens ben, josina;
wat voor de ene mens "niet leefbaar' is, vind de ander soms heerlijk of begrijpelijk.
normen, waarden en behoeften, verschillen per mens.

onvoorwaardelijk liefhebben is nogal wat, overigens;
"I love you; no mather what........"

Je hebt gelijk, niemand is gelijk, maar misschien moet ik mijzelf nog wat verduidelijken: ik heb het over fouten en gebreken die iemand onbetrouwbaar en ongeloofwaardig maakt en dan heb ik het dus niet over "zomaar" fouten en gebreken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: donderdag 18 augustus 2011, 11:09
 
MARIAN519 schreef:
En waarom is de \"onvoorwaardelijke\"liefde van de kloosterlingen etc. die jij benoemt onvoorwaardelijk? omdat ze een idealistische liefde is die geen beperkingen kent die afhangt van de status van een ander persoon.?

ja, inderdaad, ik sprak in mijn voorbeeld van kloosterlingen en van hulpverleners die geen kloosterling zijn. Ik schetste dus een voorbeeld van onvoorwaardelijke liefde. Een liefde die niet lichamelijk is zoals je die ziet bij een koppeltje.

Want ook bij hen is er die belofte van oprechte trouw of leggen zij geen belofte af? en ook bij hen zijn er regels die ze na moeten leven zoals je zelf al aangeeft.

Kloosterlingen leggen inderdaad een gelofte af tijdens hun eeuwige professie. De belofte van Gehoorzaamheid, armoede en zuiverheid. Ook leggen sommige de belofte af van stabilitas waarmee ze bedoelen bij die ene abdij te blijven. Dus dat heeft niets te maken met de gelofte waarover ik sprak in de eerste paragraaf. De gelofte die gegeven worden door het koppeltje tijdens het huwelijk of aan elkaar wanneer ze de relatie begonnen

Ik vind dit twee tegenstellingen..een onvoorwaardelijke liefde van geliefde naar geliefde puur op menselijke basis, vergeljjken met een liefde als missionaris, want je gaat uit van een heel ander principe en brengt die bij een heel andere doelgroep.`( tot die conclusie kwam jij ook Frank? )

En dan wat is onvoorwaardelijke liefde?
Die is verbroken door de zonde..het is liefde zoals allen God die kent...Agapé-liefde..

En toch... ik geloof in een onvoorwaardelijke liefde in die zin, dat je wel voorwaarden stelt ..omdat we in een gebroken wereld leven waar de duidelijkheid, een eerlijk overzicht van hoe het hoort te zijn, niet meer is en je er allemaal wel naar verlangt..dus je spreekt regels/voorwaarden af.....en toch blijken die uiteindelijk niet bepalend te zijn...en zo is de liefde onvoorwaardelijk..maar het is dan de agapé liefde, die liefde zoals God die geeft aan ons.

Je hebt veel soorten van liefde en deze liefdessoort...is dan onvoorwaardelijk..
God houdt immers van ons zoals we zijn?...Hij zoekt zelfs het "verlorene".

Ik houd van mijn kinderen zoals ze zijn..ook al heb ik met mijn zoon al veel erge dingen meegemaakt..het schijnt niet uit te maken...
misschien omdat het "vlees van mijn vlees" is..of agapé liefde..?

Ik ben dan ook een beetje een idealist en blijf geloven dat oprechte/onvoorwaardelijke liefde bestaat..
ook die tussen man en vrouw..de vraag is..kom je hem tegen en herken je hem dan?
En over welke regels ga je het hebben ...wil je een mens in zijn karakter veranderen..die voorwaarden? of gaat het puur om praktische zaken?

En is trouw niet altijd een belofte..tegemoetkoming? of is trouw een voorwaarde?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: donderdag 18 augustus 2011, 11:10
 
JOSINA022 schreef:
Je hebt gelijk, niemand is gelijk, maar misschien moet ik mijzelf nog wat verduidelijken: ik heb het over fouten en gebreken die iemand onbetrouwbaar en ongeloofwaardig maakt en dan heb ik het dus niet over "zomaar" fouten en gebreken.

voor jou is die persoon dan onbetrouwbaar en ongeloofwaardig, maar wat als een andere vrouw zijn manier van denken en reageren in kan voelen, en er mee om kan gaan?
misschien dat de interactie met een andere vrouw wel tot een heel andere relatie structuur leidt....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: donderdag 18 augustus 2011, 11:18
 
MARIAN519 schreef:
...en zo is de liefde onvoorwaardelijk..maar het is dan de agapé liefde, die liefde zoals God die geeft aan ons.

God houdt immers van ons zoals we zijn?...Hij zoekt zelfs het "verlorene".

..kom je hem tegen en herken je hem dan??



precies, marian;
werkelijke (onvoorwaardelijke) liefde is niet te maken, verdienen of "kopen";
het is er, of het is er niet;
ik ben ervan overtuigd dat Liefde een gave van Boven is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AANGENAAM334





Berichten: 142

BerichtGeplaatst: donderdag 18 augustus 2011, 12:16
 
HANNAH810 schreef:
precies, marian;
werkelijke (onvoorwaardelijke) liefde is niet te maken, verdienen of "kopen";
het is er, of het is er niet;
ik ben ervan overtuigd dat Liefde een gave van Boven is.

Liefde...de agapè liefde...is inderdaad een gave van God. Het is een vrucht van de Geest (Gal 5:22). De christen reflecteert mijn inziens daarmee de agapè van God in dienstvaardigheid en opofferingsgezindheid. Dat brengt mij bij de vraag of dit alleen voorbehouden is aan christenen of dat niet christenen ook enige mate van deze liefde kunnen hebben.


Laatst aangepast door
AANGENAAM334
op donderdag 18 augustus 2011, 12:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: donderdag 18 augustus 2011, 13:52
 
Of onvoorwaardelijke liefde bij en tussen mensen bestaat, weet ik niet, ik geloof het nooit....

Maar is het zo belangrijk dan??
Je kunt er niet aan voldoen, das op zeker want je bent een mens dus zondig van nature.
Het verheven streven naar die onvoorwaardelijke liefde lijkt wel op streven naar martelaarschap.
Maakt martelaarschap je een beter mens of een betere dromer?

Ik hou niet onvoorwaardelijk van iets of iemand, ook op God heb ik weleens commentaar.
Heb vrede met wie je bent, in al je zwakheden en probeer er met God uit te komen ipv streven naar t onmogelijke.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AANGENAAM334





Berichten: 142

BerichtGeplaatst: donderdag 18 augustus 2011, 14:04
 
PIETER649 schreef:
Of onvoorwaardelijke liefde bij en tussen mensen bestaat, weet ik niet, ik geloof het nooit....

Maar is het zo belangrijk dan??
Je kunt er niet aan voldoen, das op zeker want je bent een mens dus zondig van nature.
Het verheven streven naar die onvoorwaardelijke liefde lijkt wel op streven naar martelaarschap.
Maakt martelaarschap je een beter mens of een betere dromer?

Ik hou niet onvoorwaardelijk van iets of iemand, ook op God heb ik weleens commentaar.
Heb vrede met wie je bent, in al je zwakheden en probeer er met God uit te komen ipv streven naar t onmogelijke.

Ik betwijfel of onvoorwaardelijke liefde onmogelijk is. In Rom 5 staat immers "dat de liefde van God in onze harten uitgestort is door de Heilige Geest.". Is het dan onvolledig/volkomen die gave van de Geest?


Laatst aangepast door
AANGENAAM334
op donderdag 18 augustus 2011, 14:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: donderdag 18 augustus 2011, 14:07
 
PIETER649 schreef:
Of onvoorwaardelijke liefde bij en tussen mensen bestaat, weet ik niet, ik geloof het nooit....

Ik hou niet onvoorwaardelijk van iets of iemand, ook op God heb ik weleens commentaar.

er zit verschil in commentaar hebben, en liefhebben, pieter.
je kunt nog zoveel dingen in iemand zien die je minder prettig vind, en toch de mens als persoon liefhebben!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: donderdag 18 augustus 2011, 17:35
 
AANGENAAM334 schreef:
Ik betwijfel of onvoorwaardelijke liefde onmogelijk is. In Rom 5 staat immers "dat de liefde van God in onze harten uitgestort is door de Heilige Geest.". Is het dan onvolledig/volkomen die gave van de Geest?

hier op aarde is alles onvolkomen/onvolmaakt. Dat is pas in de hemel.
Maar onvolmaakt is heel iets anders als onvolwaardelijk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VIJFNUL285





Berichten: 30

BerichtGeplaatst: donderdag 18 augustus 2011, 18:05
 
[b]PIETER649 schreef:
Of onvoorwaardelijke liefde bij en tussen mensen bestaat, weet ik niet, ik geloof het nooit....


Bij deze tekst kan ik mij het meest vinden.
"Onvoorwaardelijke liefde" is niet voor ons stervelingen weggelegd, is een hersenspinsel en niet op zijn plaats. Alles hangt van factoren af of invloeden van binnen- en buitenaf.
De enige die "onvoorwaardelijk" kan liefhebben is God. We doen of willen onze best doen om in de buurt van God te komen, maar als ons geloof als een mostertzaadje is... zullen we nooit een berg naar ons toe kunnen laten komen of over water lopen, laat staan "onvoorwaardelijk" van een sterveling houden.

Dat een dier 'wel'onvoorwaardelijke liefde aan een mens geeft is louter en alleen een menselijke emotie. Het is een dier en ziet je als zijn/haar 'leider', van een roedel(jaja, ik kijk ook Cesar the dog whiperer Knipoog smiley ).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: donderdag 18 augustus 2011, 18:07
 
MARIA576 schreef:
Ik zou willen zijn als de Here Jezus, die ons mensen ónvoorwaardelijk liefheeft. Dat wil ik, dat wil ik écht: op Hém lijken! Maar....wat ik wil en wat ik nu nog ben...daar zit een groot gapend gat tussen! Toch blijf ik zoeken...naar dé persoon die ik onvoorwaardelijk lief kán hebben. Is het mogelijk? Hoe denken jullie hier over?

De liefde van Jezus voor ons is van een andere aard dan wanneer een man en een vrouw voor elkaar kiezen.

Jij, Maria, en iedereen, kan een onvoorwaardelijke liefde hebben voor iedere mens op aarde. Je kan iedereen aanvaarden zoals zij of hij is. Niet kijkende naar het materiële, lichamelijke, status of wat dan ook. Zo heeft Jezus ons ook onvoorwaardelijk lief.

Wil je als vrouw graag met een man een relatie beginnen dan zijn aan jullie liefde toch wel enkele voorwaarden of verplichtingen verbonden. Dat is toch de normaalste zaak van de wereld. Ik denk dus dat je een onderscheid moet maken tussen het soort liefde dat je wilt schenken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VIJFNUL285





Berichten: 30

BerichtGeplaatst: donderdag 18 augustus 2011, 18:48
 
FRANKT627 schreef:
De liefde van Jezus voor ons is van een andere aard dan wanneer een man en een vrouw voor elkaar kiezen.

Jij, Maria, en iedereen, kan een onvoorwaardelijke liefde hebben voor iedere mens op aarde. Je kan iedereen aanvaarden zoals zij of hij is. Niet kijkende naar het materiële, lichamelijke, status of wat dan ook. Zo heeft Jezus ons ook onvoorwaardelijk lief.

Wil je als vrouw graag met een man een relatie beginnen dan zijn aan jullie liefde toch wel enkele voorwaarden of verplichtingen verbonden. Dat is toch de normaalste zaak van de wereld. Ik denk dus dat je een onderscheid moet maken tussen het soort liefde dat je wilt schenken.



[b]Ik denk niet dat je mijn bericht hebt gelezen Frankt en ik zal je ff herhalen: (jouw citaat): jij, Maria, en iedereen, kan een "onvoorwaardelijke liefde" hebben voor iedere mens op aarde"(einde citaat).

Zoals ik al zei kan alleen maar 1 iemand "onvoorwaardelijk" liefhebben en wij zijn dat zeker niet!

Dan zeg je: (jouw citaat)wil je als vrouw graag met een man een relatie beginnen dan zijn aan jullie liefde toch wel enkele voorwaarden of verplichtingen verbonden. Dat is toch de normaalste zaak van de wereld(einde citaat).

Mijn visie(hoeft zeker niet de juiste te zijn, hou mij ten goede), wat voor jou de normaalste zaak is, is dat voor een ander niet.

Hier zeg je: (jouw citaat)"Ik denk" dus dat je een onderscheid "moet" maken tussen het soort liefde dat je wilt schenken(einde citaat).

Mijn visie. Je geeft zelf al aan wat "jij denkt" en niet wat God wil. Het woord "moeten" vind ik al helemaal zo... bevelend. Ze moet niets, ze mag.

By the way, is een visie en respecteer je als ieder ander dude Lachende smiley


Laatst aangepast door
VIJFNUL285
op donderdag 18 augustus 2011, 18:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AANGENAAM334





Berichten: 142

BerichtGeplaatst: donderdag 18 augustus 2011, 20:33
 
JOLAN931 schreef:
hier op aarde is alles onvolkomen/onvolmaakt. Dat is pas in de hemel.
Maar onvolmaakt is heel iets anders als onvolwaardelijk

Ik heb de term onvolmaakt niet verbonden met onvoorwaardelijke liefde. Het heeft volgens mij ook niets met elkaar te maken. Uit Galaten weten we dat de vrucht van de Geest o.a. liefde is. Als God (Geest) die liefde in ons hart uitstort (romeinen) dan denk ik dat die liefde ons in staat stelt om deze liefde te reflecteren. En dat tendeert mijns inziens naar...of maakt onvoorwaardelijke liefde mogelijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: donderdag 18 augustus 2011, 20:49
 
AANGENAAM334 schreef:
Ik heb de term onvolmaakt niet verbonden met onvoorwaardelijke liefde. Het heeft volgens mij ook niets met elkaar te maken. Uit Galaten weten we dat de vrucht van de Geest o.a. liefde is. Als God (Geest) die liefde in ons hart uitstort (romeinen) dan denk ik dat die liefde ons in staat stelt om deze liefde te reflecteren. En dat tendeert mijns inziens naar...of maakt onvoorwaardelijke liefde mogelijk.

Ja...zeker te weten!!!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zaterdag 20 augustus 2011, 08:15
 
peet had onlangs nog een prachtige bijdrage in een topic met de naam "1 korinthe 13"
die zou ook goed onder dit onderwerp passen............
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIA576





Berichten: 341

BerichtGeplaatst: zaterdag 20 augustus 2011, 09:36
 
HANNAH810 schreef:
peet had onlangs nog een prachtige bijdrage in een topic met de naam "1 korinthe 13"
die zou ook goed onder dit onderwerp passen............

Ja! Dat stukje hoort idd. eigenlijk in dit onderwerp thuis! Goed omschreven en ik zeg er dan ook helemaal ámen op.
Is dit menselijkerwijs mogelijk? Ja, absoluut! Noem mij maar naief als je wilt, maar ik geloof dat er méér mogelijk is dan alleen voorwaardelijke liefde! Niet omdat IK zo'n grootheid ben en tot veel in staat ben, maar omdat ik leef vanuit het Vertrouwen! (vertrouwen wat in het stukje van Peet 'geloof' genoemd wordt.
Vertrouwen neemt angst en pijn weg en geeft er hoop en geloof voor terúg.
Als je gevoed word door de Bron, kán het toch niet anders zijn dan dat je van binnenuit veranderd? Hoewel persoonlijke ervaringen hun merktekens hebben achtergelaten is dát toch niet het énige wat als referentiekader moet dienen in ons leven? We zeggen: God = Liefde....maar durven we er ook op te vertróuwen?

Toen ik in het begin van dit topic schreef dat ik op zoek zou blijven naar de persoon die ik onvoorwaardelijk lief kan/mag hebben, bedoelde ik niet alleen dat ik hoop méér te kunnen geven dan ik nú doe, of dat ik tot meer in staat mag zijn dan in het verleden het geval is geweest, nee....., Ik hoop/bid dat ik iemand tegen kom waarvan ik zeg: 'ik hou van je....no matter whát! Ik hóú gewoon van je...en daar hoef je niets voor te doen. Ik hou van je....omdat jij bent wie je bent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende
Pagina 1 van 4