ChristianMatch
 


Forum

Kennis ondergeschikt aan de Geest
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 oktober 2011, 13:22
 
Kennis van goed en kwaad is ondergeschikt aan het luisteren naar en gehoorzamen van de Heilige Geest.


Wat is jouw gedachte hierover?


Laatst aangepast door
MOMO697
op zaterdag 29 oktober 2011, 13:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 oktober 2011, 22:02
 
MOMO697 schreef:
Kennis van goed en kwaad is ondergeschikt aan het luisteren naar en gehoorzamen van de Heilige Geest.


Wat is jouw gedachte hierover?

Hallo Momo

Ik kan me hier in wel vinden want de kennis van goed en kwaad weten we volgens mij allemaal alleen vergeten we wel eens dat we moeten luisteren want daar gaat het ook om volgens mij.
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: zondag 30 oktober 2011, 10:08
 
MOMO697 schreef:
Kennis van goed en kwaad is ondergeschikt aan het luisteren naar en gehoorzamen van de Heilige Geest.


Wat is jouw gedachte hierover?

Ik denk dat deze niet ondergeschikt is, maar samen hand in hand gaan.
Toen de mens in het paradijs afvallig werd van God en naar de duivel luisterde, toen hij van de vrucht at, is hij het volmaakte beeld van God kwijt geraakt. Dus ook de volmaakte kennis van goed en kwaad.
Maar doordat Jezus heeft geleden voor zondaren is het weer mogelijk om dicht bij Hem te leven. Als je dicht bij Jezus leeft, en mag weten dat Hij jouw Verlosser is dan werkt de Heilige Geest in je hart en leert je weer wat goed en wat niet goed is. En als je de Heilige Geest in je hart hebt en dus Jezus 'discipel ' bent, dan wil je ook niets liever doen als Jezus volgen, en doen wat God wil dat je doet. Maar om te weten wat God wil wat je wel en niet doet... hoe je Hem volgen en gehoorzamen kunt, daarvoor heb je vanzelf de Heilige Geest nodig die jou daarin leid, en leert.

Niemand kan tot de Vader komen tenzij Jezus hem trekt. Jezus wil dit doen bij mensen die het volmaakte niet meer hebben, maar is teruggegaan naar de hemel. Hij zond daarna op de pinksterdagen Zijn Heilige Geest, Die nu nog steeds werkt in de harten van Jezus volgelingen. Net zolang als de aarde zal bestaan.

Daarom gaan deze twee hand in hand. Als de Heilige Geest in je werkt, dan leert Hij jou weer het echte verschil tussen goed en kwaad.
De echte kennis van goed en kwaad kan een mens zonder God dus niet hebben. Wel de gewone dagelijkse verschillen zoals....mag ik door rood rijden of niet, dat weet ieder mens, dus ook de mens die God niet kent. Maar leven zoals God het wil, die verschillen tussen wat vind God goed dat ik doe, of wat vind God niet goed wat ik doe....dat kan alleen de Heilige Geest je leren.

Zo denk ik er over.


Laatst aangepast door
JOLAN931
op zondag 30 oktober 2011, 10:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: zondag 30 oktober 2011, 18:26
 
JOLAN931 schreef:
Ik denk dat deze niet ondergeschikt is, maar samen hand in hand gaan.
Toen de mens in het paradijs afvallig werd van God en naar de duivel luisterde, toen hij van de vrucht at, is hij het volmaakte beeld van God kwijt geraakt. Dus ook de volmaakte kennis van goed en kwaad.
.

Ben het grotendeels met je eens Jolan behalve hetgeen ik nu even hierboven quote.
Die vrucht kwam van de boom van kennis van goed en kwaad. Door het eten van de vrucht kwam ook die kennis. En in de wet leren we wat goed en wat kwaad is. Maar die wet is ondergeschikt.
Abraham wist heel goed dat hij niet mocht doden.
Toen Gods Geest hem echter zei dat ie zijn zoon moest offeren, gehoorzaamde hij de Geest.
In het ot had niet iedereen die Geest. Na pinksteren heeft elke gelovige die Geest ontvangen. Luisteren naar de Geest is dus ondergeschikt aan de kennis.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: zondag 30 oktober 2011, 20:44
 
MOMO697 schreef:
Ben het grotendeels met je eens Jolan behalve hetgeen ik nu even hierboven quote.
Die vrucht kwam van de boom van kennis van goed en kwaad. Door het eten van de vrucht kwam ook die kennis. En in de wet leren we wat goed en wat kwaad is. Maar die wet is ondergeschikt.
Abraham wist heel goed dat hij niet mocht doden.
Toen Gods Geest hem echter zei dat ie zijn zoon moest offeren, gehoorzaamde hij de Geest.
In het ot had niet iedereen die Geest. Na pinksteren heeft elke gelovige die Geest ontvangen. Luisteren naar de Geest is dus ondergeschikt aan de kennis.

Je wil eigenlijk zeggen dat in het paradijs de mens helemaal geen kennis van het kwade had, enkel van het goede?
In dat geval ben ik het daar idd mee eens. de kennis van het kwade is pas gekomen nadat de zonde in de wereld kwam.

En als je zegt dat Abraham luisterde naar de Geest terwijl hij wist dat doden niet mocht, dan zou je stelling naar mijn idee ook kloppen. Maar in die tijd was de Heilige Geest nog niet uitgestort dacht ik. Dus ook niet op Abraham. Abraham gehoorzaamde enkel Gods bevel.
En dan nog een punt in die gescheidenis:
Toen Izak vroek waar het lam was, had Abraham het vaste geloof om tegen hem te zeggen dat God daar zelf in zou voorzien. Abraham wist dat hij niet doden mocht, en toch gebood God het hem. Hij had God dus liever als zijn eigen zoon, en als ik dan zijn antwoord in de bijbel lees, dan denk ik niet dat Abraham geloofde dat zijn zoon niet in leven zou blijven,(of weer levend zou worden) want God had hem voor die tijd al beloofd dat er uit Izak een groot vok zou komen.

Voor Abraham ging dus de gehoorzaamheid voor de kennis, maar wel in combinatie met zijn rotsvaste geloof.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: zondag 30 oktober 2011, 22:45
 
JOLAN931 schreef:
Je wil eigenlijk zeggen dat in het paradijs de mens helemaal geen kennis van het kwade had, enkel van het goede?
In dat geval ben ik het daar idd mee eens. de kennis van het kwade is pas gekomen nadat de zonde in de wereld kwam.

.

Ik denk dat de mens helemaal het verschil niet wist en dus ook geen kennis had van het goede. Want hoe kun je weten wat goed is als het tegenovergestelde niet bestaat?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: zondag 30 oktober 2011, 22:48
 
is logisch ja

Laatst aangepast door
JOLAN931
op zondag 30 oktober 2011, 22:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: zondag 30 oktober 2011, 22:49
 
JOLAN931 schreef:
Maar in die tijd was de Heilige Geest nog niet uitgestort dacht ik. Dus ook niet op Abraham. Abraham gehoorzaamde enkel Gods bevel.
.

Voor mij is de Heilige Geest hetzelfde als de stem van God. Alleen was het toen niet constant aanwezig bij Abraham. Het is Gods Geest. En volgens mij was het Gods Geest die Abraham opriep om te doen wat ie moest doen.

Na pinksteren kreeg elke gelovige de Geest van God, de Heilige Geest. Tot die tijd was een enkeling in contact geweest met Gods Geest.

Of zie jij dat anders?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: zondag 30 oktober 2011, 23:56
 
MOMO697 schreef:
Voor mij is de Heilige Geest hetzelfde als de stem van God. Alleen was het toen niet constant aanwezig bij Abraham. Het is Gods Geest. En volgens mij was het Gods Geest die Abraham opriep om te doen wat ie moest doen.

Na pinksteren kreeg elke gelovige de Geest van God, de Heilige Geest. Tot die tijd was een enkeling in contact geweest met Gods Geest.

Of zie jij dat anders?

Goede vraag...
de Stem van God is niet de Geest van God denk ik. De stem is een gesproken woord, en dat is de Geest niet. De Geest gaat uit van de Vader en de Zoon, en zo vormen Zij samen de Drieenige God. De Heilige Geest was er ook voor de tijd van Abraham al wel, want er staat dat de Geest van God zweefde op de wateren tijdens de schepping.
Zelf heb ik altijd gedacht dat God ( de Vader) Abraham de opdracht gaf om Izak te offeren, en dat de Geest voor Pinksteren nog niet op iemand was uitgestort voor die tijd van Pinksteren. Maar dat zou betekenen dat de Geest werkeloos is geweest tot Pinksteren.
Dit laatste klopt natuurlijk niet aangezien Mozes ook de Geest opgelegd kreeg toen hij 70 wijze mannen moest uitkiezen om samen met hem het volk te leiden op advies van Jethro zijn schoonvader.
Ik denk dat de werking van de Heilige Geest in het oude testament er wel was, maar in veel mindere mate openbaar kwam.


Laatst aangepast door
JOLAN931
op zondag 30 oktober 2011, 23:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 08:50
 
JOLAN931 schreef:
Goede vraag...
de Stem van God is niet de Geest van God denk ik. De stem is een gesproken woord, en dat is de Geest niet. De Geest gaat uit van de Vader en de Zoon, en zo vormen Zij samen de Drieenige God. De Heilige Geest was er ook voor de tijd van Abraham al wel, want er staat dat de Geest van God zweefde op de wateren tijdens de schepping.
Zelf heb ik altijd gedacht dat God ( de Vader) Abraham de opdracht gaf om Izak te offeren, en dat de Geest voor Pinksteren nog niet op iemand was uitgestort voor die tijd van Pinksteren. Maar dat zou betekenen dat de Geest werkeloos is geweest tot Pinksteren.
Dit laatste klopt natuurlijk niet aangezien Mozes ook de Geest opgelegd kreeg toen hij 70 wijze mannen moest uitkiezen om samen met hem het volk te leiden op advies van Jethro zijn schoonvader.
Ik denk dat de werking van de Heilige Geest in het oude testament er wel was, maar in veel mindere mate openbaar kwam.

Zowel God de Vader als God de Geest als God de Zoon waren er al voor de schepping. Zij zijn immers eeuwig. Van voor de grondlegging der aarde. Ben het met je eens dat in het ot de Heilige Geest in mindere mate openbaar kwam. Als ik het heb over het verstaan van de stem van God, dan is dit altijd in mijn gedachten; een hele duidelijke, krachtige "stem". Absoluut niet te verwarren met eigen gedachten of een geweten. Of dit in het ot ook zo was of dat het een luide stem was, dat weet ik niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 08:52
 
Hey Jolan,

Wat is het toch heerlijk om gewoon met elkaar van gedachten te kunnen wisselen zonder heftige discussies van welles/nietes.

En dat terwijl we een andere kerkelijke achtergrond hebben.

Getuigd van respect, thanks
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 11:22
 
MOMO697 schreef:
Hey Jolan,

Wat is het toch heerlijk om gewoon met elkaar van gedachten te kunnen wisselen zonder heftige discussies van welles/nietes.

En dat terwijl we een andere kerkelijke achtergrond hebben.

Getuigd van respect, thanks

Bij het openen van Gods Woord gaat de Heilige Geest werken, om je duistere verstand, dat komt door de zonde, verlichten en ontwaken. Maar ook tot bekering op Zijn tijd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 11:28
 
MOMO697 schreef:
Hey Jolan,

Wat is het toch heerlijk om gewoon met elkaar van gedachten te kunnen wisselen zonder heftige discussies van welles/nietes.

En dat terwijl we een andere kerkelijke achtergrond hebben.

Getuigd van respect, thanks

Helemaal juist...Weet je dat ik van jullie zit te genieten???
Ik bedoel...ik leer en dan te zien...dat het hier wel zeker in liefde kan!!!

(Ineke die juist moeite heeft met zich te uitten!!)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 12:54
 
MOMO697 schreef:
Hey Jolan,

Wat is het toch heerlijk om gewoon met elkaar van gedachten te kunnen wisselen zonder heftige discussies van welles/nietes.

En dat terwijl we een andere kerkelijke achtergrond hebben.

Getuigd van respect, thanks




ZEELAND736 schreef:
Helemaal juist...Weet je dat ik van jullie zit te genieten???
Ik bedoel...ik leer en dan te zien...dat het hier wel zeker in liefde kan!!!

(Ineke die juist moeite heeft met zich te uitten!!)

Om eerlijk te zijn vind ik het zelf ook moeilijk Ineke, om in letters te uiten wat je geloofd en denkt. Het wordt zo gemakkelijk verkeerd opgevat.
Ik denk ook dat dit voor mij de enige reden is om op CM te blijven plakken. De discussies met andersdenkenden. Respect voor elkaar is de belangrijkste factor in iedere discussie, en als je goed nadenkt over een onderwerp als deze komt dat ook je eigen bijbelkennis weer ten goede.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:29
 
JOLAN931 schreef:
Goede vraag...
de Stem van God is niet de Geest van God denk ik. De stem is een gesproken woord, en dat is de Geest niet.

De Geest gaat uit van de Vader en de Zoon
wat bedoel je hier precies mee?

, en zo vormen Zij samen de Drieenige God. De Heilige Geest was er ook voor de tijd van Abraham al wel, want er staat dat de Geest van God zweefde op de wateren tijdens de schepping.

Tijdens de schepping of al voor de schepping?

Zelf heb ik altijd gedacht dat God ( de Vader) Abraham de opdracht gaf om Izak te offeren, en dat de Geest voor Pinksteren nog niet op iemand was uitgestort voor die tijd van Pinksteren. Maar dat zou betekenen dat de Geest werkeloos is geweest tot Pinksteren.
Dit laatste klopt natuurlijk niet aangezien Mozes ook de Geest opgelegd kreeg toen hij 70 wijze mannen moest uitkiezen om samen met hem het volk te leiden op advies van Jethro zijn schoonvader.
Ik denk dat de werking van de Heilige Geest in het oude testament er wel was, maar in veel mindere mate openbaar kwam.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:31
 
Hey Ineke, wat fijn dat je meeleest en de posts zo kunt waarderen.

Als er een vraag in je opkomt naar aanleiding van iets dat je leest, gewoon stellen hoor.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:33
 
MARTIN695 schreef:
Hallo Momo

Ik kan me hier in wel vinden want de kennis van goed en kwaad weten we volgens mij allemaal alleen vergeten we wel eens dat we moeten luisteren want daar gaat het ook om volgens mij.
Sjalom.
Martin

Hey Martin,

Wat is dat dan volgens jou? "Kennis van goed en kwaad" ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:39
 
Mooie discussie dames.
Heb het steeds bijgehouden maar de woorden vinden erop te reageren vind ik ook moeilijk.
Kan nu ook even geen verdere bijdrage bedenken maar lees en denk wel mee Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 21:04
 
Dank je wel Erica. Fijn om te horen dat je meeleest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 21:22
 
MOMO697 schreef:

De Geest gaat uit van de Vader en de Zoon
wat bedoel je hier precies mee?

, en zo vormen Zij samen de Drieenige God. De Heilige Geest was er ook voor de tijd van Abraham al wel, want er staat dat de Geest van God zweefde op de wateren tijdens de schepping.

Tijdens de schepping of al voor de schepping?


Allereerst het laatste punt omdat dat antwoord het makkelijkst is. Dat was tijdens de schepping, want voordat God begon te scheppen was er nog helemaal niets dan alleen God Zelf. Er was dus ook nog geen aarde en geen water, want er staat aan het begin van de bijbel:

In het begin schiep God de hemel en de aarde. De aarde was woest en leeg, en duisternis was op de afgrond. EN DE GEEST GODS ZWEEFDE OP DE WATEREN.....(sv vrij vertaald)
Pas daarna schiep God het licht. Dus als het water nog niet geschapen was kon ook de Geest Gods daar niet zweven. Maar omdat in de eeuwigheid voor de schepping God zelf wel bestond(en daarmee bedoel ik de Drie enige God) Was de Heilige Geest er dus ook al van eeuwigheid.

Het eerste punt is moeilijker. Dan zou ik uit moeten leggen hoe de Drie enigheid van God in elkaar zit, en dat is voor een mens niet te doen denk ik. Dat kunnen we enkel bewonderen, maar niet volledig begrijpen. Ik tenminste niet.
Als ik zeg dat de Geest uitgaat van de Vader en de Zoon, dan denk ik er vooral aan dat de Geest uitgezonden wordt. Op pinksteren kwam de Geest niet zelf, maar werd gezonden door Jezus. Bij Mozes kwam de Geest niet Zelf, maar werd gezonden door God de Vader als ik goed lees. En ik denk als je de hele bijbel doorspit, dat je vaak zult zien dat de Geest niet uit Zichzelf aan het werk gaat, maar iedere keer gezonden word door de Vader of Jezus. Zo word in de bijbel(sv) ook heel vaak gesproken over: de Geest des HEEREN.

Zomaar een paar voorbeelden:

exodus 31
3 En Ik heb hem vervuld met den Geest Gods, met wijsheid, en met verstand, en met wetenschap, namelijk in alle handwerk....

Marcus 1
8 Ik heb ulieden wel gedoopt met water, maar Hij zal u dopen met den Heiligen Geest

Handelingen 2
17 En het zal zijn in de laatste dagen, (zegt God) Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen.
18 En ook op Mijn dienstknechten, en op Mijn dienstmaagden, zal Ik in die dagen van Mijn Geest uitstorten, en zij zullen profeteren
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 22:09
 
MOMO697 schreef:
Hey Martin,

Wat is dat dan volgens jou? "Kennis van goed en kwaad" ?

Hallo Momo

Als ik het goed begrijp is het dat als je wedergeboren bent dat je iets doet wat niet goed is dat je dat voelt in je lijf dat het ook niet goed is.
Ik weet niet zeker of ik het zo goed verwoord maar dat lees ik dan wel .
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 15:00
 
JOLAN931 schreef:
De Geest gaat uit van de Vader en de Zoon
wat bedoel je hier precies mee?

, en zo vormen Zij samen de Drieenige God. De Heilige Geest was er ook voor de tijd van Abraham al wel, want er staat dat de Geest van God zweefde op de wateren tijdens de schepping.

Tijdens de schepping of al voor de schepping?


Allereerst het laatste punt omdat dat antwoord het makkelijkst is. Dat was tijdens de schepping, want voordat God begon te scheppen was er nog helemaal niets dan alleen God Zelf. Er was dus ook nog geen aarde en geen water, want er staat aan het begin van de bijbel:

In het begin schiep God de hemel en de aarde. De aarde was woest en leeg, en duisternis was op de afgrond. EN DE GEEST GODS ZWEEFDE OP DE WATEREN.....(sv vrij vertaald)
Pas daarna schiep God het licht. Dus als het water nog niet geschapen was kon ook de Geest Gods daar niet zweven. Maar omdat in de eeuwigheid voor de schepping God zelf wel bestond(en daarmee bedoel ik de Drie enige God) Was de Heilige Geest er dus ook al van eeuwigheid.

Het eerste punt is moeilijker. Dan zou ik uit moeten leggen hoe de Drie enigheid van God in elkaar zit, en dat is voor een mens niet te doen denk ik. Dat kunnen we enkel bewonderen, maar niet volledig begrijpen. Ik tenminste niet.
Als ik zeg dat de Geest uitgaat van de Vader en de Zoon, dan denk ik er vooral aan dat de Geest uitgezonden wordt. Op pinksteren kwam de Geest niet zelf, maar werd gezonden door Jezus. Bij Mozes kwam de Geest niet Zelf, maar werd gezonden door God de Vader als ik goed lees. En ik denk als je de hele bijbel doorspit, dat je vaak zult zien dat de Geest niet uit Zichzelf aan het werk gaat, maar iedere keer gezonden word door de Vader of Jezus. Zo word in de bijbel(sv) ook heel vaak gesproken over: de Geest des HEEREN.

Zomaar een paar voorbeelden:

exodus 31
3 En Ik heb hem vervuld met den Geest Gods, met wijsheid, en met verstand, en met wetenschap, namelijk in alle handwerk....

Marcus 1
8 Ik heb ulieden wel gedoopt met water, maar Hij zal u dopen met den Heiligen Geest

Handelingen 2
17 En het zal zijn in de laatste dagen, (zegt God) Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen.
18 En ook op Mijn dienstknechten, en op Mijn dienstmaagden, zal Ik in die dagen van Mijn Geest uitstorten, en zij zullen profeteren

Dank je voor je uitleg. Ben het helemaal met je eens. Zowel God de Vader, als God de Zoon, als de Heilige Geest waren er al voor de grondlegging.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 15:07
 
MARTIN695 schreef:
Hallo Momo

Als ik het goed begrijp is het dat als je wedergeboren bent dat je iets doet wat niet goed is dat je dat voelt in je lijf dat het ook niet goed is.
Ik weet niet zeker of ik het zo goed verwoord maar dat lees ik dan wel .
Sjalom.
Martin

Wat jij beschrijft is het zonde besef. En zonde kennen we door de wet.
Kennis van goed en kwaad zou dus iets anders moeten zijn volgens mij.
Voor de zondeval was Adam onschuldig. Was er geen besef van goed en/of kwaad. Adam deed de wil van God, gehoorzaam in alles. Met het eten van de vrucht van de boom van kennis van goed en kwaad kwam er een eigen wil / verzet tegen God. Wij hebben kennis gekregen van iets waar wij niet mee om kunnen gaan. Ons vlees is in conflict met God. En dat is ontstaan op het moment dat Adam tegen Gods wil inging.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 15:11
 
HERMAN388 schreef:
Bij het openen van Gods Woord gaat de Heilige Geest werken, om je duistere verstand, dat komt door de zonde, verlichten en ontwaken. Maar ook tot bekering op Zijn tijd.

Heb een helder verstand, maar dat word beinvloed door duisternis, net als mijn gevoel. Zaak is om je daarvan te bekeren en je te richten op het Licht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 november 2011, 22:17
 
MOMO697 schreef:
Hey Martin,

Wat is dat dan volgens jou? "Kennis van goed en kwaad" ?

Hallo Momo.
Sorrie dat ik zo laat reageer ben net weer thuis uit Israël.
Volgens mij is de kennis van het kwaad dat als je iets doet en je hebt er een slecht gevoel bij dan weet je eigelijk dat het eigelijk van het kwade is en als ik op straat loop en al het mooie zie wat GOD gemaakt heeft dan geeft dat ook weer een fijn gevoel dit bedoelde ik eigelijk.
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 november 2011, 22:39
 
MARTIN695 schreef:
Hallo Momo.
Sorrie dat ik zo laat reageer ben net weer thuis uit Israël.
Volgens mij is de kennis van het kwaad dat als je iets doet en je hebt er een slecht gevoel bij dan weet je eigelijk dat het eigelijk van het kwade is en als ik op straat loop en al het mooie zie wat GOD gemaakt heeft dan geeft dat ook weer een fijn gevoel dit bedoelde ik eigelijk.
Sjalom.
Martin

hey martin,

hoe was 't in Israel? genoten van et mooie land??? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 november 2011, 22:59
 
COOTJE711 schreef:
hey martin,

hoe was 't in Israel? genoten van et mooie land??? Knipoog smiley

Hallo Cootje
Ja het was weer fantastie,s weer heel veel gezien en ook behhrlijk gevallen en dacht dat mn pols gebroken was maar dat kon de pret niet drukken .
Ik heb ook op de muur gebeden en geproklameert wat een heel bijzondere ervaring was waar je na afloop helemaal stil van word en als het mogelijk is ga ik er weer heen want het is een verslaving aan het worden.
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 november 2011, 23:05
 
MARTIN695 schreef:
Hallo Cootje
Ja het was weer fantastie,s weer heel veel gezien en ook behhrlijk gevallen en dacht dat mn pols gebroken was maar dat kon de pret niet drukken .
Ik heb ook op de muur gebeden en geproklameert wat een heel bijzondere ervaring was waar je na afloop helemaal stil van word en als het mogelijk is ga ik er weer heen want het is een verslaving aan het worden.
Sjalom.
Martin

Ben je alleen in Jeruzalem geweest of het hele land door?
Ik zou zo ook nog een keer terug willen!
Mooi land met een geweldige geschiedenis!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 november 2011, 15:20
 
Ik zou die reisplannen nog maar ff onder de pet houden voorlopig.
Alle kans op nieuw oorlogje daar met Iran en/of Syrie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 november 2011, 21:34
 
PIETER649 schreef:
Ik zou die reisplannen nog maar ff onder de pet houden voorlopig.
Alle kans op nieuw oorlogje daar met Iran en/of Syrie.

In Israël loop je dat risico altijd.
Een eerdere reis was uitgesteld omdat ze weer eens bekogeld werden door Syrië. Gevolg negatief reisadvies.
Zie op dit moment de ontwikkelingen met zorg....
Contacten met Egypte worden er ook niet beter op.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2