ChristianMatch
 


Forum

Zingen in de kerk.
Ga naar pagina 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 12:38
 
Nu ik de laatste tijd op de zondag de vrijheid heb andere gemeentes te bezoeken, valt me op, dat er heel veel veranderd is. En in mijn ogen niet ten goede.
Tegenwoordig heeft men de gewoonte om kleine muziekgroepjes te vormen op het podium en dat begint me eigenlijk enorm tegen te staan. Temeer daar zij zich helemaal niet bezig houden met het leiden van de gemeente in samenzang, veel meer zijn ze bezig met hun eigen aanbidding.
Het gevolg is, dat de gemeente veel minder zingt. Ze beschouwen het als een optreden van de plaatselijke band, en kijken toe. Ik vind dat een zorgelijke ontwikkeling. In mijn ogen, zou de gemeente massaal moeten zingen, iets waarvoor je vroeger naar de kerk ging, en zou het muziekgroepje een ondersteuning voor de gemeente moeten zijn.

Wat is jullie mening hierover? Zingen jullie vaak en veel tijdens een dienst? Of zing je nooit?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 12:42
 
CHATULIEM619 schreef:
Nu ik de laatste tijd op de zondag de vrijheid heb andere gemeentes te bezoeken, valt me op, dat er heel veel veranderd is. En in mijn ogen niet ten goede.
Tegenwoordig heeft men de gewoonte om kleine muziekgroepjes te vormen op het podium en dat begint me eigenlijk enorm tegen te staan. Temeer daar zij zich helemaal niet bezig houden met het leiden van de gemeente in samenzang, veel meer zijn ze bezig met hun eigen aanbidding.
Het gevolg is, dat de gemeente veel minder zingt. Ze beschouwen het als een optreden van de plaatselijke band, en kijken toe. Ik vind dat een zorgelijke ontwikkeling. In mijn ogen, zou de gemeente massaal moeten zingen, iets waarvoor je vroeger naar de kerk ging, en zou het muziekgroepje een ondersteuning voor de gemeente moeten zijn.

Wat is jullie mening hierover? Zingen jullie vaak en veel tijdens een dienst? Of zing je nooit?

Ik herken dit totaal niet Chat.
Wij zingen gewoon nog de berijmde psalmen en uit op toonhoogte met orgel of piano.
En ik heb er ook totaal geen behoefte aan.
Muziek is mooi en leuk maar hoeft voor mij niet in een eredienst.
Als er een concert is dan vind ik het anders en mooi, maar ben blij dat ik zelf mag zingen in de dienst met de gemeente.

Wij hebben tegenwoordig een keer in de maand na de middagdienst een uurtje zingen met elkaar. Erg fijn!


Laatst aangepast door
ERIKA129
op dinsdag 8 november 2011, 12:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 12:45
 
ERIKA129 schreef:
Ik herken dit totaal niet Chat.
Wij zingen gewoon nog de berijmde psalmen en uit op toonhoogte met orgel of piano.
En ik heb er ook totaal geen behoefte aan.
Muziek is mooi en leuk maar hoeft voor mij niet in een eredienst.
Als er een concert is dan vind ik het anders en mooi, maar ben blij dat ik zelf mag zingen in de dienst met de gemeente.

Wij hebben tegenwoordig een keer in de maand na de middagdienst een uurtje zingen met elkaar. Erg fijn!
Het is ook een fenomeen dat meer in de evangelische gemeentes voorkomt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 12:47
 
CHATULIEM619 schreef:
Het is ook een fenomeen dat meer in de evangelische gemeentes voorkomt.

Dacht ik al maar wilde het niet noemen Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARRY942





Berichten: 1117

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 12:49
 
Wij, in de St.Jan in Gouda hebben geen band, alleen een organist (die mijns inziens beter vakkenvuller bij C-1000 had kunnen worden). Wij zingen dus met zn allen, gewoon psalmen (oude en nieuwe berijming) maar ook wel opwekkingsliederen. Ongeveer eens per 5 weken hebben we dan een speciale dienst (mét band) en die zingen nooit alleen, alles is samenzang, en in zo'n dienst....das natuurlijk mijn persoonlijke mening....ga ik helemaal uit me dak, we jubelen het uit! En dat drumstel en zo...dat geeft dan een super speciaal tintje. Dat heet dus echt het geloof beleven! in de ruimste zin des woords, en ik sla geen dienst over! Heerlijk! Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 13:05
 
ERIKA129 schreef:
Dacht ik al maar wilde het niet noemen Knipoog smiley
Ik durf ook best wel hand in eigen boezem te steken hoor, ik hoef hier geen groepering te verdedigen toch? Ik heb een eigen mening...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DANIEL777





Berichten: 536

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 13:06
 
CHATULIEM619 schreef:
Nu ik de laatste tijd op de zondag de vrijheid heb andere gemeentes te bezoeken, valt me op, dat er heel veel veranderd is. En in mijn ogen niet ten goede.
Tegenwoordig heeft men de gewoonte om kleine muziekgroepjes te vormen op het podium en dat begint me eigenlijk enorm tegen te staan. Temeer daar zij zich helemaal niet bezig houden met het leiden van de gemeente in samenzang, veel meer zijn ze bezig met hun eigen aanbidding.
Het gevolg is, dat de gemeente veel minder zingt. Ze beschouwen het als een optreden van de plaatselijke band, en kijken toe. Ik vind dat een zorgelijke ontwikkeling. In mijn ogen, zou de gemeente massaal moeten zingen, iets waarvoor je vroeger naar de kerk ging, en zou het muziekgroepje een ondersteuning voor de gemeente moeten zijn.

Wat is jullie mening hierover? Zingen jullie vaak en veel tijdens een dienst? Of zing je nooit?
Jammer chatdat je nu zelf een topic opent met een äanval"op een bepaalde groep kerken en dat je ander in een andere topic afkaffert dat ze mensen aan zou vallen.
Dit ben ik helaas nog eerder tegen gekomen van jou dus maakt me wel een beetje treurig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 13:08
 
DANIEL777 schreef:
Jammer chatdat je nu zelf een topic opent met een äanval"op een bepaalde groep kerken en dat je ander in een andere topic afkaffert dat ze mensen aan zou vallen.
Dit ben ik helaas nog eerder tegen gekomen van jou dus maakt me wel een beetje treurig.
Ach, ook hier geldt, ik kraak geen groep af, ik geef gewoon mijn eigen mening, temeer daar het een heel centraal onderdeel in de dienst is.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 8 november 2011, 13:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 13:13
 
Afgelopen zondag kon ik voor het eerst weer naar de kerk, en vreemd genoeg had ik exact een tegenovergestelde gedachte als jij nu hier neer zet.( apart, allebij op de zelfde dag, over het zelfde onderwerp_ Knipoog smiley )

Toen ik daar was viel het me juist op hoe geweldig een gemeente zingen kan, meer dan 1000 mensen, en uit volle borst, meerstemmig, met een goede organist...voor mij een kippenvel moment... Het kan dus nog wel Chat, alleen misschien niet waar jij het zoekt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 13:18
 
JOLAN931 schreef:
Afgelopen zondag kon ik voor het eerst weer naar de kerk, en vreemd genoeg had ik exact een tegenovergestelde gedachte als jij nu hier neer zet.( apart, allebij op de zelfde dag, over het zelfde onderwerp_ Knipoog smiley )

Toen ik daar was viel het me juist op hoe geweldig een gemeente zingen kan, meer dan 1000 mensen, en uit volle borst, meerstemmig, met een goede organist...voor mij een kippenvel moment... Het kan dus nog wel Chat, alleen misschien niet waar jij het zoekt!
Ik ben bang dat de muziek de aanbidding bij ons overgenomen heeft Jolan. Daarom ook dit topic. Wat is lofprijzing en aanbidding. Alleen luisteren of juist ook meedoen? Op een blauwe maandag heb ik voor de basisschool godsdienstles gegeven. En daar hoorde ook het aanleren van liedjes bij. En anderen kunnen het bevestigen, die er ook mee te maken hebben, het gaat erom dat de kinderen zingen, niet hoe goed jij kunt zingen.
Ik merk dat men gewoon geen oog meer heeft voor het zingen van de gemeente. Men is te vaak en te veel met zichzelf bezig. Het zingen is echt heel veel minder geworden, de muziek is wel mooier, maar in mijn ogen verliest het daarmee het hart van de aanbidding...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 13:22
 
Ik kan met vreugde zeggen dat het samen zingen bij ons nog wel een grote rol heeft. Normaal gesproken met het orgel, maar ook wel met een combo.
Maar wat voor instrumenten er ook gebruikt worden...de nadruk ligt altijd op het samen zingen!

Ik zing zelf heel erg graag en ik ben dan ook blij lid te mogen zijn van een gemeente waar bijna iedereen erg graag zingt en muziek maakt!


Laatst aangepast door
JOSINA022
op dinsdag 8 november 2011, 13:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 17:02
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik durf ook best wel hand in eigen boezem te steken hoor, ik hoef hier geen groepering te verdedigen toch? Ik heb een eigen mening...

Nee klopt daarom noemde ik het ook niet Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 17:05
 
Ik geloof dat in charismatische gemeentes vaker bandjes zijn dan in de reformatoriche gemeentes.
Bandjes hoeft voor mij nou eenmaal niet zo.

In de kerken waar ik kwam was het orgel het enige instrument wat de zang begeleidde.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 17:07
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik ben bang dat de muziek de aanbidding bij ons overgenomen heeft Jolan. Daarom ook dit topic. Wat is lofprijzing en aanbidding. Alleen luisteren of juist ook meedoen? Op een blauwe maandag heb ik voor de basisschool godsdienstles gegeven. En daar hoorde ook het aanleren van liedjes bij. En anderen kunnen het bevestigen, die er ook mee te maken hebben, het gaat erom dat de kinderen zingen, niet hoe goed jij kunt zingen.
Ik merk dat men gewoon geen oog meer heeft voor het zingen van de gemeente. Men is te vaak en te veel met zichzelf bezig. Het zingen is echt heel veel minder geworden, de muziek is wel mooier, maar in mijn ogen verliest het daarmee het hart van de aanbidding...

Dat is idd erg jammer Chat.
Ik mag ervan genieten als ik kinderstemmetjes hoor zingen.
Maar ook om idd met de gehele gemeente te zingen de liederen tot zijn eer en heerlijkheid.
Ik geef zelf club aan de kinderen van 5t/m 7 jaar heerlijk om samen met ze te zingen of ze een liedje aan te leren.
Wel mis ik soms die liederen die wij vroeger leerden, tegenwoordig is het wat moderner.
Als ik denk aan het liedje eens brachten de moeders de kinderen tot Jezus. Schitterend maar de jeugd kent die niet meer en ze worden ook niet in bundels opgenomen.
IK lijk wel oud Twijfelende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 17:24
 
ERIKA129 schreef:
Dat is idd erg jammer Chat.
Ik mag ervan genieten als ik kinderstemmetjes hoor zingen.
Maar ook om idd met de gehele gemeente te zingen de liederen tot zijn eer en heerlijkheid.
Ik geef zelf club aan de kinderen van 5t/m 7 jaar heerlijk om samen met ze te zingen of ze een liedje aan te leren.
Wel mis ik soms die liederen die wij vroeger leerden, tegenwoordig is het wat moderner.
Als ik denk aan het liedje eens brachten de moeders de kinderen tot Jezus. Schitterend maar de jeugd kent die niet meer en ze worden ook niet in bundels opgenomen.
IK lijk wel oud Twijfelende smiley

OUD???
Onzin Erica...alleen hebben...wij(!!!!) met deze leeftijd...onze leeftijd...daar een heel ander gevoel en gedachte over..
Ik denk en voel net zo als jij...
Ik kan me nog herinneren dat ik vroeger met de kinderen..SAMEN zong als ik ze naar bed bracht.
Wat kan daar iets vanuit gaan!!!
Trouwe Vader deze dag...(of nacht)
Hield U over mij de wacht.
Wilt U ons vandaag nog sparen.
Voor de zonde ons bewaren..
Geef ons een hartje wat U mind
Maak mij een gehoorzaam kind...
Als ik er aan denk kan het me nog heel veel doen.
Daar hoef je vandaag misschien(???) ook niet meer mee aan te komen.
Trouwens...staan niet veel gezangen en psalmenbundels dicht op de banken....Jammer heel jammer.
Hoop dat de jongeren sowieso nog trouw mee gaan naar de kerk...
Zouden jullie daar eens wat over willen vertellen hoe de jeugd bij jullie denkt...leeft en voelt...Ik hoop ook niet dat zanggroepen(hoe mooi ook om te horen) de kerkdiensten zullen gaan vervangen om zo nog jongeren te trekken naar een kerkdienst!!!!
Geloof toch (en hoop) dat het het woord wat gesproken wordt...de jeugd mag trekken...Dat God ze wil roepen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 17:29
 
ZEELAND736 schreef:
OUD???
Onzin Erica...alleen hebben...wij(!!!!) met deze leeftijd...onze leeftijd...daar een heel ander gevoel en gedachte over..
Ik denk en voel net zo als jij...
Ik kan me nog herinneren dat ik vroeger met de kinderen..SAMEN zong als ik ze naar bed bracht.
Wat kan daar iets vanuit gaan!!!
Trouwe Vader deze dag...(of nacht)
Hield U over mij de wacht.
Wilt U ons vandaag nog sparen.
Voor de zonde ons bewaren..
Geef ons een hartje wat U mind
Maak mij een gehoorzaam kind...
Als ik er aan denk kan het me nog heel veel doen.
Daar hoef je vandaag misschien(???) ook niet meer mee aan te komen.
Trouwens...staan niet veel gezangen en psalmenbundels dicht op de banken....Jammer heel jammer.
Hoop dat de jongeren sowieso nog trouw mee gaan naar de kerk...
Zouden jullie daar eens wat over willen vertellen hoe de jeugd bij jullie denkt...leeft en voelt...Ik hoop ook niet dat zanggroepen(hoe mooi ook om te horen) de kerkdiensten zullen gaan vervangen om zo nog jongeren te trekken naar een kerkdienst!!!!
Geloof toch (en hoop) dat het het woord wat gesproken wordt...de jeugd mag trekken...Dat God ze wil roepen.

Bij ons zingen de kleintjes nog het liedje
HAndjes gevouwen, sluit oogjes nu.
En ik ga slapen ik ben moe.
Gelukkig hebben wij over jeugd in de kerken niet te klagen, er zijn bij ons geen zanggroepjes maar er wordt wel veel georgeniseerd voor de jeugd rondom de ere diensten heen.
Denk aan jeugdclubs, jeugdverenigingen vanaf 12 jarige leeftijd die druk bezocht worden.
Twee keer per jaar is er jeugdzondag dat betekent opening op sluiting jeugd werk dan wordt de dienst in het teken gezet van de jeugd.
De kinderen zitten dan voor in de kerk.
Pubers hebben we veel de meeste blijven kerkelijk meelevend en gaan met vrienden en vriendinnen naar de kerk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 17:34
 
aub zondagsschoolleidsters, hou je ff in...want daar gaat het niet om.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 17:36
 
CHATULIEM619 schreef:
aub zondagsschoolleidsters, hou je ff in...want daar gaat het niet om.

Ik leid geen zondagsschool Knipoog smiley
Maar heb mijn antwoorden over het zingen in de kerk dacht ik duidelijk weergeven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 17:42
 
CHATULIEM619 schreef:
Nu ik de laatste tijd op de zondag de vrijheid heb andere gemeentes te bezoeken, valt me op, dat er heel veel veranderd is. En in mijn ogen niet ten goede.
Tegenwoordig heeft men de gewoonte om kleine muziekgroepjes te vormen op het podium en dat begint me eigenlijk enorm tegen te staan. Temeer daar zij zich helemaal niet bezig houden met het leiden van de gemeente in samenzang, veel meer zijn ze bezig met hun eigen aanbidding.
Het gevolg is, dat de gemeente veel minder zingt. Ze beschouwen het als een optreden van de plaatselijke band, en kijken toe. Ik vind dat een zorgelijke ontwikkeling. In mijn ogen, zou de gemeente massaal moeten zingen, iets waarvoor je vroeger naar de kerk ging, en zou het muziekgroepje een ondersteuning voor de gemeente moeten zijn.

Wat is jullie mening hierover? Zingen jullie vaak en veel tijdens een dienst? Of zing je nooit?

Bij ons zijn regelmatig bandjes in speciale diensten,de muziek vind ik leuk en er wordt goed meegezongen maar ik vind al die getuigenissen van de muzikanten tussendoor een beetje vermoeiend.........."toen ik op straat liep........" zucht,na een keer of 6 weet je het wel Knipoog smiley
Het is voor mij trouwens een reden minder vaak te gaan,een dienst die 2,5 uur duurt en waarin de bandleden 1,5 uur aan het woord zijn is niet aan mij besteed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 17:57
 
CHATULIEM619 schreef:
aub zondagsschoolleidsters, hou je ff in...want daar gaat het niet om.

ik denk juist dat daar de basis kan liggen om graag geestelijke liederen te zingen, en kinderen van jongst af aan het evangelie mee te geven.
dat beperkt zich mijns inziens niet tot de zondagschool.

zelf heb ik toen ik mijn meisje voor het eerst in mijn armen wiegde, als dank aan God een aantal liederen gezongen voor haar.
en nog steeds; iedere avond zing ik alle coupletten van "ik ga slapen, ik ben moe" voor haar, en daarna zo'n beetje de hele psalm en gezangenbundel, tot zij in slaap is gevallen.

bijkomend verschijnsel is wel dat zij door de supermarkt loopt en al rondhuppelend zingt; "daar ruist langs de wolken, een lieflijke naam"......
en ach, dat zie ik dan maar als straat-evangelisatie. (of ehm...supermarkt-evangelisatie?)
en wanneer mensen omkijken naar ons, dan glimlach ik maar gewoon even vriendelijk...... Lachende smiley met blinkend witte tanden
ik moet overigens zeggen dat ik haar zingen liever hoor, dan "mama, ik mot een koekkieeee".
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 18:06
 
HANNAH810 schreef:
ik denk juist dat daar de basis kan liggen om graag geestelijke liederen te zingen, en kinderen van jongst af aan het evangelie mee te geven.
dat beperkt zich mijns inziens niet tot de zondagschool.

zelf heb ik toen ik mijn meisje voor het eerst in mijn armen wiegde, als dank aan God een aantal liederen gezongen voor haar.
en nog steeds; iedere avond zing ik alle coupletten van "ik ga slapen, ik ben moe" voor haar, en daarna zo'n beetje de hele psalm en gezangenbundel, tot zij in slaap is gevallen.

bijkomend verschijnsel is wel dat zij door de supermarkt loopt en al rondhuppelend zingt; "daar ruist langs de wolken, een lieflijke naam"......
en ach, dat zie ik dan maar als straat-evangelisatie. (of ehm...supermarkt-evangelisatie?)

en wanneer mensen omkijken naar ons, dan glimlach ik maar gewoon even vriendelijk...... Lachende smiley met blinkend witte tanden
ik moet overigens zeggen dat ik haar zingen liever hoor, dan "mama, ik mot een koekkieeee".

GEWELDIG TOCH????


Ik geniet hier van als ik het hoor...
Denk met heimwee terug aan toen ze klein waren...

Doet me denken aan....
Uit de kindermond.....Gods lof getuigen.......MOOI!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 18:07
 
CHATULIEM619 schreef:
aub zondagsschoolleidsters, hou je ff in...want daar gaat het niet om.

Daar ging het wel zeker om!!!!
Dus...ff niet inhouden!!!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNEKE421





Berichten: 30

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 18:12
 
Heerlijk vindt ik het als in mijn gemeente opwekking wordt gezongen samen met een leuke band.
En we zingen de opwekkingsliederen iedere week maar in dezelfde dienst worden ook de psalmen en gezangen gezongen
Een goede band/organist/pianist kan een dienst maken of breken.
Dus ik vindt het wel belangrijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 18:30
 
DANIEL777 schreef:
Jammer chatdat je nu zelf een topic opent met een äanval"op een bepaalde groep kerken en dat je ander in een andere topic afkaffert dat ze mensen aan zou vallen.
Dit ben ik helaas nog eerder tegen gekomen van jou dus maakt me wel een beetje treurig.

En mij maakt het blij, ik hou er wel van als iemand de minpunten van zijn eigen stroming ook durft te benoemen.
Zou je ook zo gereageerd hebben als het een posting was over het zingen met orgel (wat met de verkeerde organist ook niet bepaald fijn is)?
Dat iemand iets in een bepaalde stroming niet plezier ervaart, wil niet zeggen dat hij heel de stroming aanvalt.


Ik heb persoonlijk heel weinig met opwekkingsliederen en het zingen in de gemeente zoals Chat het beschreef.
Iedereen beleefd dat anders, maar op mij komt het ' uit je dak gaan voor de Heer' altijd een beetje oneerbiedig over. Je zult mij dus ook niet tegenkomen op de evangelische festivals, maar net zo min op zangavonden in traditionele kerken. Zingen in de dienst prima, en dan het liefst uit verschillende bundels, maar buiten de dienst hoeft het voor mij niet.
Ik kan me dus goed voorstellen dat je het jammer vind dat de zelfbenoemde zangtalenten meer een concert lijken te geven dan een samenzang leiden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 18:44
 
Ik zit in een in een traditionele kerk waar veelal met een orgel psalmen en gezangen in een prettig tempo en vol gevoel gezongen worden. Er is ook wel eens een koor of een soort band en ik vind het prima. Het is een maatschappelijke trend om er meer als individu te zijn en dat geldt, soms vaak stiekem, ook voor mensen die "optreden" terwijl een begeleidingsgroep een dienende functie heeft. Het lijkt een maatschappelijke trend maar in de katholieke kerken is het idee van een koor dat de liederen zingt toch heel normaal hoor. Je komt daarmee wel even tot jezelf, dat is wel zo .Voor mij is zingen en de liederen, teksten en melodieën ervaren niet alleen versiering maar een deel van de geloofsbeleving. Toen ik laatst op de begrafenis van een tante de oude liederen weer zong, deed me dat best wat.

Ouders die met kinderen zingen, voelen dit intuïtief ook goed aan.

Thomas, die het door Hannah gezongen ''maak van mij een gehoorzaam kind'' niet altijd aanstond op die leeftijd. Engeltje smiley


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 8 november 2011, 19:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 18:57
 
ANNETTE792 schreef:
En mij maakt het blij, ik hou er wel van als iemand de minpunten van zijn eigen stroming ook durft te benoemen.
Zou je ook zo gereageerd hebben als het een posting was over het zingen met orgel (wat met de verkeerde organist ook niet bepaald fijn is)?
Dat iemand iets in een bepaalde stroming niet plezier ervaart, wil niet zeggen dat hij heel de stroming aanvalt.


Ik heb persoonlijk heel weinig met opwekkingsliederen en het zingen in de gemeente zoals Chat het beschreef.
Iedereen beleefd dat anders, maar op mij komt het ' uit je dak gaan voor de Heer' altijd een beetje oneerbiedig over. Je zult mij dus ook niet tegenkomen op de evangelische festivals, maar net zo min op zangavonden in traditionele kerken. Zingen in de dienst prima, en dan het liefst uit verschillende bundels, maar buiten de dienst hoeft het voor mij niet.
Ik kan me dus goed voorstellen dat je het jammer vind dat de zelfbenoemde zangtalenten meer een concert lijken te geven dan een samenzang leiden.


Ik ben het met je eens Annette, al dat uit je dak gaan voor de Heer geeft mij persoonlijk weinig rust....en al die getuigenissen nog minder.is me allemaal veel te druk, ik houd van de stilte en een rustig lied begeleidt door piano of orgel....en af en toe een klassieker ertussen is ook heerlijk om te zingen......en dan kan je jezelf ook eens bezinnen....
Nu ben ik lid van een kerk waar ook vrij veel muziek uit Taizé en Iona wordt gezongen dus dat geeft al rust....
Dat is ook wat me tegenstaat als ik weleens bij een Evangelie gemeente ben, het is me veel te onrustig....Zelfs als ze aan het bidden zijn bid er achter je of voor je weer iemand hardop mee of moet er wat doorheenzeggen.Mij geeft dat onrust.... Het mooie is natuurlijk dat een ieder de vorm kan kiezen die bij hem/haar past......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 19:06
 
ANNETTE792 schreef:
En mij maakt het blij, ik hou er wel van als iemand de minpunten van zijn eigen stroming ook durft te benoemen.
Zou je ook zo gereageerd hebben als het een posting was over het zingen met orgel (wat met de verkeerde organist ook niet bepaald fijn is)?
Dat iemand iets in een bepaalde stroming niet plezier ervaart, wil niet zeggen dat hij heel de stroming aanvalt.


Ik heb persoonlijk heel weinig met opwekkingsliederen en het zingen in de gemeente zoals Chat het beschreef.
Iedereen beleefd dat anders, maar op mij komt het ' uit je dak gaan voor de Heer' altijd een beetje oneerbiedig over. Je zult mij dus ook niet tegenkomen op de evangelische festivals, maar net zo min op zangavonden in traditionele kerken. Zingen in de dienst prima, en dan het liefst uit verschillende bundels, maar buiten de dienst hoeft het voor mij niet.
Ik kan me dus goed voorstellen dat je het jammer vind dat de zelfbenoemde zangtalenten meer een concert lijken te geven dan een samenzang leiden.
Ik vind het grappig dat je het over zelfbenoemde zangtalenten hebt, en je hebt natuurlijk gelijk. Veel mensen worden niet geselecteerd vanwege hun zangkwaliteiten, maar meer om hun positie. Waar ik me echter zorgen om maak, is dat het meer om de muziek gaat, dan om de Heer. Het lijkt wel alsof het ene nog mooier is dan het andere, maar dat het hart niet meer op Hem gericht is. Ik laat de gemeente wel eens a capella zingen, en vaak is het dan nog mooier en oprechter. Stille Nacht zingen krijgt opeens een nieuwe dimensie... In hoeverre ondersteunt de muziek nog de aanbidding en in hoeverre staat hij die aanbidding juist in de weg???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 19:11
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik vind het grappig dat je het over zelfbenoemde zangtalenten hebt, en je hebt natuurlijk gelijk. Veel mensen worden niet geselecteerd vanwege hun zangkwaliteiten, maar meer om hun positie. Waar ik me echter zorgen om maak, is dat het meer om de muziek gaat, dan om de Heer. Het lijkt wel alsof het ene nog mooier is dan het andere, maar dat het hart niet meer op Hem gericht is. Ik laat de gemeente wel eens a capella zingen, en vaak is het dan nog mooier en oprechter. Stille Nacht zingen krijgt opeens een nieuwe dimensie... In hoeverre ondersteunt de muziek nog de aanbidding en in hoeverre staat hij die aanbidding juist in de weg???

Ik denk als er in de gemeente mensen gaan zingen, en dan bedoel ik niet de samenzang, maar juist zij die zelf vinden dat ze goed kunnen zingen, of juist omdat ze zo goed kunnen zingen, daarvoor gevraagd worden, dat dat het moment is waarop de mensverheerlijking, de Godsverheerlijking in de weg gaat staan.

Aanbidding als de mens in het middelpunt staat kan toch niet mogelijk zijn, hoe mooi het ook kan klinken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 19:13
 
ANNETTE792 schreef:
En mij maakt het blij, ik hou er wel van als iemand de minpunten van zijn eigen stroming ook durft te benoemen.
Zou je ook zo gereageerd hebben als het een posting was over het zingen met orgel (wat met de verkeerde organist ook niet bepaald fijn is)?
Dat iemand iets in een bepaalde stroming niet plezier ervaart, wil niet zeggen dat hij heel de stroming aanvalt.


Ik heb persoonlijk heel weinig met opwekkingsliederen en het zingen in de gemeente zoals Chat het beschreef.
Iedereen beleefd dat anders, maar op mij komt het ' uit je dak gaan voor de Heer' altijd een beetje oneerbiedig over. Je zult mij dus ook niet tegenkomen op de evangelische festivals, maar net zo min op zangavonden in traditionele kerken. Zingen in de dienst prima, en dan het liefst uit verschillende bundels, maar buiten de dienst hoeft het voor mij niet.
Ik kan me dus goed voorstellen dat je het jammer vind dat de zelfbenoemde zangtalenten meer een concert lijken te geven dan een samenzang leiden.

Helemaal met je eens annette.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 november 2011, 19:30
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik vind het grappig dat je het over zelfbenoemde zangtalenten hebt, en je hebt natuurlijk gelijk. Veel mensen worden niet geselecteerd vanwege hun zangkwaliteiten, maar meer om hun positie. Waar ik me echter zorgen om maak, is dat het meer om de muziek gaat, dan om de Heer. Het lijkt wel alsof het ene nog mooier is dan het andere, maar dat het hart niet meer op Hem gericht is. Ik laat de gemeente wel eens a capella zingen, en vaak is het dan nog mooier en oprechter. Stille Nacht zingen krijgt opeens een nieuwe dimensie... In hoeverre ondersteunt de muziek nog de aanbidding en in hoeverre staat hij die aanbidding juist in de weg???


Je kan ook denken door de muziek komt de Geest bij je binnen? Noem als voorbeeld dan maar weer de Taize muziek......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 1 van 5