ChristianMatch
 


Forum

Niet trouwen met gescheiden vrouw
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MANNA420





Berichten: 93

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 16:55
 
discussie gesloten.

Laatst aangepast door
MANNA420
op donderdag 31 mei 2012, 21:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
INGE721





Berichten: 535

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 17:39
 
MANNA420 schreef:
De Bijbel zegt dat ik als alleenstaande man niet mag trouwen met een vrouw die door haar man verlaten is om een andere reden dan overspel. Ik wil leven naar het Woord van God en dus ook naar dit gebod.

Toch zie ik om me heen dat veel christelijke mannen en vrouwen dit wel doen. Ik begrijp het natuurlijk ten zeerste, want maar weinigen hebben de gave gekregen om alleen te kunnen zijn en geen verlangen te hebben naar een partner. En als je dan je ''droompartner'' tegen het lijf loopt dan wil je bij diegene zijn en volg je al snel je eigen hart/gevoel.

Toch vraag ik me wel af waarom God dit gebod instelde en waarom het lijkt alsof we dat nu niet meer zo nauw nemen. Heeft dat met de tijdsgeest te maken?

Jongen toch..............je wilt toch niet terug naar de tijd waarin je bewijzen moest zoeken dat je partner overspelig was??? Of dat je maar de "schuld"
op je nam om te kunnen scheiden????

En de man die overspelig is geweest, ook geen brave knaap dus, mag zomaar door met een nieuwe relatie?

God zij dank mogen we een nieuwe start maken.
God is Liefde, Zijn Zoon heeft ons gered en Zijn Geest geeft ons leven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 17:53
 
MANNA420 schreef:
De Bijbel zegt dat ik als alleenstaande man niet mag trouwen met een vrouw die door haar man verlaten is om een andere reden dan overspel. Ik wil leven naar het Woord van God en dus ook naar dit gebod.

Toch zie ik om me heen dat veel christelijke mannen en vrouwen dit wel doen. Ik begrijp het natuurlijk ten zeerste, want maar weinigen hebben de gave gekregen om alleen te kunnen zijn en geen verlangen te hebben naar een partner. En als je dan je ''droompartner'' tegen het lijf loopt dan wil je bij diegene zijn en volg je al snel je eigen hart/gevoel.

Toch vraag ik me wel af waarom God dit gebod instelde en waarom het lijkt alsof we dat nu niet meer zo nauw nemen. Heeft dat met de tijdsgeest te maken?

Lees de topics hier nog eens goed door...er is namelijk al heel veel over gesproken en over geschreven...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 18:05
 
MANNA420 schreef:
De Bijbel zegt dat ik als alleenstaande man niet mag trouwen met een vrouw die door haar man verlaten is om een andere reden dan overspel. Ik wil leven naar het Woord van God en dus ook naar dit gebod.

Toch zie ik om me heen dat veel christelijke mannen en vrouwen dit wel doen. Ik begrijp het natuurlijk ten zeerste, want maar weinigen hebben de gave gekregen om alleen te kunnen zijn en geen verlangen te hebben naar een partner. En als je dan je ''droompartner'' tegen het lijf loopt dan wil je bij diegene zijn en volg je al snel je eigen hart/gevoel.

Toch vraag ik me wel af waarom God dit gebod instelde en waarom het lijkt alsof we dat nu niet meer zo nauw nemen. Heeft dat met de tijdsgeest te maken?


wat een botte topictitel, sorry dit schiet me even helemaal in het verkeerde keelgat. Alsof God op mijn ongeluk uit is na jaren van ellende en volhouden. Hij is uit op mijn toekomst en maakt alles nieuw. Ik hoef alleen maar te kijken hoe Jezus omging met de vrouw die door een stel Farizeeërs werd opgebracht met triomfantelijke tronies. Of die vrouw aan de put... Ik neem Gods woord absoluut serieus maar heb ook door de jaren heen ontdekt dat je soms inderdaad moet redeneren naar de tijdgeest waarin bepaalde zaken werden geschreven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MANNA420





Berichten: 93

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 18:08
 
JOL252 schreef:
wat een botte topictitel, sorry dit schiet me even helemaal in het verkeerde keelgat. Alsof God op mijn ongeluk uit is na jaren van ellende en volhouden. Hij is uit op mijn toekomst en maakt alles nieuw. Ik hoef alleen maar te kijken hoe Jezus omging met de vrouw die door een stel Farizeeërs werd opgebracht met triomfantelijke tronies. Of die vrouw aan de put... Ik neem Gods woord absoluut serieus maar heb ook door de jaren heen ontdekt dat je soms inderdaad moet redeneren naar de tijdgeest waarin bepaalde zaken werden geschreven.

De topictitel komt anders over dan ik hem bedoel. Wil graag een open en eerlijke discussie. Geen veroordeling of iets in die vorm. Mijn excuses.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 18:38
 
MANNA420 schreef:
De topictitel komt anders over dan ik hem bedoel. Wil graag een open en eerlijke discussie. Geen veroordeling of iets in die vorm. Mijn excuses.

excuus aanvaard.

Toch wil ik hier nog even een al uitgekauwde opmerking plaatsen dat die regels van een vrouw niet verlaten om een andere reden dan overspel ontstonden in een tijd waarin de mannen het af lieten weten om redenen minder dan 3x teveel niesen. God stak een stokje voor de kwalijke praktijken van een cultuur waarin vrouwen gedumpt werden omdat zij anders aan de goden waren overgeleverd.


Laatst aangepast door
JOL252
op dinsdag 29 mei 2012, 19:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 20:20
 
MANNA420 schreef:
De Bijbel zegt dat ik als alleenstaande man niet mag trouwen met een vrouw die door haar man verlaten is om een andere reden dan overspel. Ik wil leven naar het Woord van God en dus ook naar dit gebod.

Toch zie ik om me heen dat veel christelijke mannen en vrouwen dit wel doen. Ik begrijp het natuurlijk ten zeerste, want maar weinigen hebben de gave gekregen om alleen te kunnen zijn en geen verlangen te hebben naar een partner. En als je dan je ''droompartner'' tegen het lijf loopt dan wil je bij diegene zijn en volg je al snel je eigen hart/gevoel.

Toch vraag ik me wel af waarom God dit gebod instelde en waarom het lijkt alsof we dat nu niet meer zo nauw nemen. Heeft dat met de tijdsgeest te maken?


Wetten worden in een bepaalde tijd en in een bepaalde cultuur opgesteld. De wetgeving is hier anders dan in Sri Lanka en was 150 jaar geleden in Nedrland heel anders dan nu.

In het Oude Testament was de cultuur zo dat vrouwen als eigendom van de man werden beschouwd. Een huweljk vond doorgaans plaats kort nadat de vrouw, het meisje eigenlijk, ongesteld was geworden. Maagdeljkheid was een garantie dat het nageslacht echt van de man zou zijn. De hang naar maagdelijkheid wordt daatdoor verklaard. In een dergelijke samenleving gelden dus andere wetten dan bij ons. Een huwelijk was veeleer een contract en in die tijd was het niet zoals nu dat er een lange periode was tussen lichamelijke volwassenheid en maatschappelijke volwassenheid.. In principe geldt dat een huwelijk uit liefde wordt gesloten als je je ook maatschappelijk kunt redden en trouw je niet met een meisje dat pas ongesteld is geworden.

Het klinkt heel vroom naar de wetten te willen leven maar bedenk wel dat de cultuur in Nederland heel anders is. De wetten in die tijd hadden nut en ze boden vrouwen nog enige bescherming. In de Bijbel staat dat als een man een vrouw had verkracht, dat hij verplicht was met haar te trouwen. Dat klinkt in onze ogen idioot maar had in die cultuur wel nut want dan hadden vrouwen nog enige bescherming. Naar hun mening en liefdesopvatting werd niet gevraagd. Nu kom je in de gevangenis als je de sommige wetten van Mozes volgt en wat mij betreft terecht. in de Bijbel lees je soms: zo soreekt de Heer en dan komt er een wet dat als je een vrouw veroverd hebt van een ander volk dat je een maand moet wachten voor je gemeenschap met haar mag hebben. Wij noemen dat slavernij en verkrachting. Ondanks dat het in de Bijbel staat, ga je dan hopelijk lang de gevangenis in en de Nederlandse wet is ook duidelijk in dat geval.

Die wetten kun je dus niet volledig volgen.Berdenk dat er wel echtscheiden staat maar dat was in de Joodse cultuur geen echtscheiding zoals we die nu kennen. Het was verstoten. Een man kon tegen zijn vrouw zeggen dat hij haar verstootte doordat drie keer te herhalen. De vrouw was dan verstoten en had geen enkele maatschappelijke positie. De pooiers van diet tijd wisten er wel raad mee, Daarom verbood God het ook.

Als je een gescheiden vrouw niet wilt trouwen, lijk je Bijbels te handelen maar je doet het helemaal niet. Christus heeft zelf aangegeven dat er een nieuw verbond is. De wetten om een vrouw te stenigen bij overspel lapte hij aan zijn laars omdat hij de wet van de liefde voorop stelde. Hij is, juridisch gezien, gekruisigd omdat hij de Joodse wetten niet wilde toepassen in al hun wreedheid,

De wetten die enige rechtvaardigheid brachten voor vrouwen zijn nu vervangen door de wet van de liefde en vergeving van Christus. Hijzelf ging tegen de wrede toepassing in.

Als je een vrouw niet wilt trouwen omdat ze gescheiden is, pas je de wet van Christus dus niet toe. De mozaische wetten handhaven in de huidige tijd is wreed en in strijd met de joods-christelijke beschaving. Het is wel goed te lezen wat Gods bedoeling was achter die wetgeving: nog enig recht doen aan vrouwen die onderdrukt werden.

Iemand die gescheiden is met de Bijbel in de hand nog een trap nageven is in strijd met de wet van Christus. Zo ga je niet met Gods Woord om.

Als Christus zelf de wet niet toepast (Joh 8) , waarom meen jij het dan wel te moeten doen?

Thomas, nog varkensvlees gegeten. Manna?


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 29 mei 2012, 22:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 23:47
 
Het is voor mij (ook voor anderen) pijnlijk wat jij geschreven hebt.
Scheiding is natuurlijk niet fijn en ook pijnlijk.
In de Bijbel staat ook op dat de mens niet goed om alleen te zijn.
Mag ik niet hertrouwen na mijn scheiding? Want ik ben alleenstaande
vader van 3 kinderen.
De dominee heeft geen moeite mee dat ik binnenkort weer ga trouwen.
Heb je dan bezwaar Manna?
Je weet nooit of je leuke vrouw ontmoet die ook gescheiden is.
Ik wens je succes ermee.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: woensdag 30 mei 2012, 00:33
 
misschien dat het op jou overkomt als dat mensen het "minder nauw" nemen manna, maar dat hoeft niet zo te zijn.
mijn ervaring is, dat er veel mensen worstelen met de vraag of zij een nieuwe start mogen maken als ze opnieuw van iemand zouden kunnen houden.........

misschien kun je het ook zien als dat mensen wat meer gedetailleerd bijbelonderzoek gaan doen, naar aanleiding van de scheiding / verlating...........?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MANNA420





Berichten: 93

BerichtGeplaatst: woensdag 30 mei 2012, 09:39
 
Nogmaals mijn bedoeling is nooit geweest om mensen aan te vallen. Ik vroeg mij gewoon af hoe we dit moeten lezen en hoe mensen hier een antwoord op die vraag gevonden hebben.

Ik heb de topicstart even aangepast.


Laatst aangepast door
MANNA420
op woensdag 30 mei 2012, 09:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROOS423





Berichten: 21

BerichtGeplaatst: woensdag 30 mei 2012, 10:42
 
MANNA420 schreef:
Nogmaals mijn bedoeling is nooit geweest om mensen aan te vallen. Ik vroeg mij gewoon af hoe we dit moeten lezen en hoe mensen hier een antwoord op die vraag gevonden hebben.

Ik heb de topicstart even aangepast.

Beste Manna,

Ik zie de discussie hier op het forum, en de gevoelige snaar die daarbij aangeraakt wordt. De Bijbel in het nieuwe testament zoals Jezus die bedoelt is voor een christen belangrijk. De wet is niet afgeschaft door Hem, maar heeft weer het hart zoals het bedoeld is. De wetten van het NT zijn de wetten van de Geest van God en niet naar de letter (die maakt nl dood). Dus: wanneer wij leven naar de Geest en in Christus, dan wordt alles pas helder. Kijk naar Galaten 5: vruchten van de Geest (goed en opbouwend) en naar de vruchten van het vlees (wereldgelijkvormig en veelal afbrekend, eigen visie'

In een christelijk huwelijk ga er ervan uit, en stel je je erop in dat God de leiding heeft over jouw leven. Daar kies je voor (of niet). Alle keuzes hebben concequenties. Cruciaal hierin is: ben je het hierover met elkaar eens, en ben je bereid je ego te kruisigen en aan Jezus over tegeven als het minder gaat met jezelf de ander of jullie samen. God kan overal bij: voor Hem is niet onmogelijk. Het heeft allemal te maken met je eigen vrije wil, en vertrouwen dat Hij het door je heen kan doen.

Zelf ben ik weduwe, en zie enorm veel gescheiden mensen om me heen (vooral hier), die er op hun eigen wijze naar kijken met de Bijbel in de hand.

Ik heb er voor gekozen hiernaar te wilen kijken vanuit Gods visie. Hij heeft tenslotte het beste met je voor, je bent Zijn geliefd kind. de Vader heeft zelfs Zijn Zoon voor ons gegeven. Dus wie ben ik om allelei verordeningen etc maar aan te passen aanmijn eigen )beperkte visie.

Voor mij en mijn gezin is dit zeer vruchtbaar en zegenrijk gebleken,
achteraf zie ik dat nog veel duidelijker..... en dank Hem ervoor. Hij heeft mij ook behoed voor stappen die ik niet moest maken..engeleid op wegen die ik naders niet zou zijn gegaan, en mij als mens laten groeien naar beter )langs veelal de onderste weg... Knipoog smiley

Nou, tot zover,
ik hoop dat je er wat aan hebt, en leest wat ik bedoel te schrijven
begrijpend lezen blijft weleens lastig......
Liefs, en God bless,

Roos
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: woensdag 30 mei 2012, 11:33
 
ROOS423 schreef:
Beste Manna,

In een christelijk huwelijk ga er ervan uit, en stel je je erop in dat God de leiding heeft over jouw leven. Daar kies je voor (of niet). Alle keuzes hebben concequenties. Cruciaal hierin is: ben je het hierover met elkaar eens, en ben je bereid je ego te kruisigen en aan Jezus over tegeven als het minder gaat met jezelf de ander of jullie samen. God kan overal bij: voor Hem is niet onmogelijk. Het heeft allemal te maken met je eigen vrije wil, en vertrouwen dat Hij het door je heen kan doen.

Zelf ben ik weduwe, en zie enorm veel gescheiden mensen om me heen (vooral hier), die er op hun eigen wijze naar kijken met de Bijbel in de hand.

Ik heb er voor gekozen hiernaar te wilen kijken vanuit Gods visie. Hij heeft tenslotte het beste met je voor, je bent Zijn geliefd kind. de Vader heeft zelfs Zijn Zoon voor ons gegeven. Dus wie ben ik om allelei verordeningen etc maar aan te passen aanmijn eigen )beperkte visie.

Voor mij en mijn gezin is dit zeer vruchtbaar en zegenrijk gebleken,
achteraf zie ik dat nog veel duidelijker..... en dank Hem ervoor. Hij heeft mij ook behoed voor stappen die ik niet moest maken..engeleid op wegen die ik naders niet zou zijn gegaan, en mij als mens laten groeien naar beter )langs veelal de onderste weg... Knipoog smiley

Nou, tot zover,
ik hoop dat je er wat aan hebt, en leest wat ik bedoel te schrijven
begrijpend lezen blijft weleens lastig......
Liefs, en God bless,

Roos

Hi Roos, ik heet niet Manna maar reageer even. Zie vetgedrukte stukjes in jouw tekst.

Allereerst over eigen keuze... soms is die er niet en overkomt je eb en vloed. Je staat er bij en kijkt er naar. Of God nu centraal staat in je leven of niet, soms heb je geen invloed, geen controle over iets en eigen keuze al helemaal niet. Was het maar zo SIMPEL en zo oplosbaar. Kijken vanuit Gods visie... hadden we dat maar op voorraad...
Voor God is niets onmogelijk??? Voor God is het "onmogelijk" langs de wil van de mens heen te gaan en soms laat Hij muren staan. Triomfantelijke liedje: "Wij doorbreken elke muur in de naam van de Heer.." zing ik niet zo snel mee. Soms vraagt Hij om een muur heen te lopen en je er niet stuk op te breken.. dat vergt diep en intens luisteren... Hij respecteert vrije wil want Hij heeft dat gemaakt in ons. Vertrouwen dat Hij het in je kan doen.. ja mee eens... maar soms doet Hij het niet en leert je dat er een andere weg is waar jij nog niet aan hebt gedacht omdat je het Woord van God nou eenmaal zo interpreteert zoals het je overgeleverd is.
Verordeningen aanpassen aan eigen visie? Ik proef hier een bepaalde invulling maar kan het mis hebben.. Wat bedoel je precies? Dat (veel) gescheiden mensen Gods woord toepassen zoals het hun uitkomt? De onderste weg gaan.. soms zijn er vele varianten hierop...


Laatst aangepast door
JOL252
op donderdag 31 mei 2012, 08:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SYNNIE481





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: donderdag 31 mei 2012, 19:18
 
THOMAS968 schreef:
Als je een gescheiden vrouw niet wilt trouwen, lijk je Bijbels te handelen maar je doet het helemaal niet. Christus heeft zelf aangegeven dat er een nieuw verbond is. De wetten om een vrouw te stenigen bij overspel lapte hij aan zijn laars omdat hij de wet van de liefde voorop stelde. Hij is, juridisch gezien, gekruisigd omdat hij de Joodse wetten niet wilde toepassen in al hun wreedheid,

De wetten die enige rechtvaardigheid brachten voor vrouwen zijn nu vervangen door de wet van de liefde en vergeving van Christus. Hijzelf ging tegen de wrede toepassing in.

Als je een vrouw niet wilt trouwen omdat ze gescheiden is, pas je de wet van Christus dus niet toe. De mozaische wetten handhaven in de huidige tijd is wreed en in strijd met de joods-christelijke beschaving. Het is wel goed te lezen wat Gods bedoeling was achter die wetgeving: nog enig recht doen aan vrouwen die onderdrukt werden.

Iemand die gescheiden is met de Bijbel in de hand nog een trap nageven is in strijd met de wet van Christus. Zo ga je niet met Gods Woord om.

Als Christus zelf de wet niet toepast (Joh 8) , waarom meen jij het dan wel te moeten doen?

Thomas, nog varkensvlees gegeten. Manna?






Ik schrok wel even van de topic titel. Vooral omdat ikzelf gescheiden ben..

Ik ben het hierin wel met Thomas eens. En ik vind ook dat iedereen een nieuwe kans verdient, ongeacht wat je verleden is of wat de reden van je scheiding geweest is.
Ach...wie zijn wij om een ander te veroordelen?


Gr.
Synnie - Hoi!! Ik ben nieuw Lachende smiley


Laatst aangepast door
SYNNIE481
op donderdag 31 mei 2012, 19:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 31 mei 2012, 19:23
 
SYNNIE481 schreef:
Ik schrok wel even van de topic titel. Vooral omdat ikzelf gescheiden ben..

Ik ben het hierin wel met Thomas eens. En ik vind ook dat iedereen een nieuwe kans verdient, ongeacht wat je verleden is of wat de reden van je scheiding geweest is.
Ach...wie zijn wij om een ander te veroordelen?


Gr.
Synthia - Hoi!! Ik ben nieuw Lachende smiley


Welkom Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: donderdag 31 mei 2012, 20:37
 
SYNNIE481 schreef:
Ik schrok wel even van de topic titel. Vooral omdat ikzelf gescheiden ben..

Ik ben het hierin wel met Thomas eens. En ik vind ook dat iedereen een nieuwe kans verdient, ongeacht wat je verleden is of wat de reden van je scheiding geweest is.
Ach...wie zijn wij om een ander te veroordelen?


Gr.
Synnie - Hoi!! Ik ben nieuw Lachende smiley

Ja.. wie zijn wij om over een ander te oordelen ...en wie zonder zonde is werpe de eerste steen..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MANNA420





Berichten: 93

BerichtGeplaatst: donderdag 31 mei 2012, 21:16
 
Ik zal deze thread wel verwijderen want er ontstaan alleen maar misopvattingen hier.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 31 mei 2012, 22:07
 
Manna, dat kun je niet. Ook al start je een topic, het is niet van jou en het blijft staan. Terecht want over de reacties heb je geen enkele zeggenschap.
En zo hoort het ook. Wil je een discussie dan word je altijd geconfronteerd met andere opvattingen. Als je daar niet tegen kunt, ga dan geen discussie aan. En het kan ook heel anders lopen dan je denkt. Ik val op het forum het standpunt aan dat de de cultuur en opvattingen in de bevindelijke kerken de exclusief christelijke zijn. Toch krijg ik juist uit die kringen de meeste positieve reacties.


Thomas, niet bevindelijk.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 31 mei 2012, 22:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MANNA420





Berichten: 93

BerichtGeplaatst: donderdag 31 mei 2012, 22:25
 
THOMAS968 schreef:
Manna, dat kun je niet. Ook al start je een topic, het is niet van jou en het blijft staan. Terecht want over de reacties heb je geen enkele zeggenschap.
En zo hoort het ook. Wil je een discussie dan word je altijd geconfronteerd met andere opvattingen. Als je daar niet tegen kunt, ga dan geen discussie aan. En het kan ook heel anders lopen dan je denkt. Ik val op het forum het standpunt aan dat de de cultuur en opvattingen in de bevindelijke kerken de exclusief christelijke zijn. Toch krijg ik juist uit die kringen de meeste positieve reacties.


Thomas, niet bevindelijk.

Daar gaat het hier niet om. Mijn denkt dat ik hier een oordeel heb over opnieuw getrouwde vrouwen, maar dat is helemaal niet zo.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 31 mei 2012, 22:47
 
MANNA420 schreef:
Daar gaat het hier niet om. Mijn denkt dat ik hier een oordeel heb over opnieuw getrouwde vrouwen, maar dat is helemaal niet zo.

Dat kan, er treden snel misverstanden op. Volgens mij deed je al een poging en herhaal dat desnoods. Probeer te verwoorden hoe je het wel bedoelt, daarmee haal je de angel er uit. Bovendien is er zoiets als voortschrijdend inzicht, je mag toch ook iets van anderen opsteken en je standpunt bijstellen?

Thomas.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 31 mei 2012, 22:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 juni 2012, 12:10
 
De wet naleven moet gewoon gebeuren. God heeft de relatie man vrouw heilig gemaakt, 1 man met 1 vrouw, anders had hij Adam gelijk een harem gegeven. Het is de mens geweest die er zelf wat anders van gemaakt heeft.

Zoals hier al eerder gezegd Jezus kwam niet om de wet overbodig te maken maar juist om Hem te vervullen.
Hij geeft het GROTE GEBOD en van daaruit moeten we leven, daarnaast ook gehoorzaam aan de anderen.

We kunnen en mogen niet klakkeloos alles naar eien hand zetten, maar God geeft wel uitwegen juist door het GROTE GEBOD. Jezus geeft zelf aan dat God om bepaalde reden toestemt in een scheiding, vandar de scheidbrief.

Vandaag de dag word helaas het eigen ik gevoed en willen we ons best niet doen om een huwelijk in gede banen te leiden.

LETWEL, er zijn hier veel gescheiden mensen die hun best hebben gedaan om alles toch goed te krijgen in hun relatie ten (soms zwaar) koste van hun zelf, maar uiteindelijk toch de keus hebben gemaakt om te scheiden. Ook dat men ondanks alle inspanning alsnog in de steek werd gelaten.

Als men een relatie aangaat moet het op de juist basis gebeuren en dat is de liefde. Jezus heeft one voorgeleefd hoe lief te hebben namelijk, alles opofferende leifde, wij echter vinden vaak dat liefde een kwestie is van geven en nemen. Is dat het geval dan loopt het stuk. Maakt men er gelijk Jezus voorleefde, geven en krijgen van, veranderd er veel in een relatie.

Geven en krijgen is, naar kunnen liefde geven, en de ander zal als hij/zij dat doet nooit gaan eisen ik wil dit of dat. Helaas gaat het meestal stuk door ik wil of ik moet, ik hou niet meer van jou zonder na te gaan wat er nu werkelijk aan schort, want we geven ons niet zo gauw bloot als het om emotie gaat.

Desalnietemin, wens ik een ieder dat toe wat hij/zij graag ziet in overeenstemming met wat God met ons voorheeft. Hij wil ons gelukkkig zien. daar ben ik van overtuigd en hertrouwen mag dan ook.

Dat voor hen die zoeken en weer een goede liefdevolle relatie zoeken hier of op andere manier God dat zgeenen mag, Als kleinne bemoediging de volgende clip

http://www.youtube.com/watch?v=qLNfjatLgZs


Laatst aangepast door
PIETER619
op vrijdag 1 juni 2012, 12:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 juni 2012, 12:12
 
http://www.youtube.com/watch?v=qLNfjatLgZs Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 juni 2012, 12:12
 
[url]http://www.youtube.com/watch?v=qLNfjatLgZs Knipoog smiley [/url]


Pieter, ik wilde je even helpen...... en deed het dus dubbel....staat er nu drie keer op, nou als er nu niet geluisterd wordt weet ik het niet meer..... Knipoog smiley


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op vrijdag 1 juni 2012, 12:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 juni 2012, 12:55
 
WILLEMIJN232 schreef:
[url]http://www.youtube.com/watch?v=qLNfjatLgZs Knipoog smiley [/url]


Pieter, ik wilde je even helpen...... en deed het dus dubbel....staat er nu drie keer op, nou als er nu niet geluisterd wordt weet ik het niet meer..... Knipoog smiley

Vriendelijk dank, soms wil de URl niet in één keer als ik hem plaats, nu heb ik de link met extra spatie vrij gezet met d eUrl er bij en toen deed hij het wel

Terwijl ik dit typ ff Jim Reeves er op

http://www.youtube.com/watch?v=jD81hw-uZTA
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 juni 2012, 13:21
 
PIETER619 schreef:
Vriendelijk dank, soms wil de URl niet in één keer als ik hem plaats, nu heb ik de link met extra spatie vrij gezet met d eUrl er bij en toen deed hij het wel

Terwijl ik dit typ ff Jim Reeves er op

http://www.youtube.com/watch?v=jD81hw-uZTA


Dat is toch wel echt uit de oude doos Pieter......
Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 juni 2012, 17:05
 
WILLEMIJN232 schreef:
Dat is toch wel echt uit de oude doos Pieter......
Knipoog smiley

Ja inderdaad leuk!
Dit zong ik voeger in het meisjeskamp bij het kampvuur
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 juni 2012, 17:11
 
WILLEMIJN232 schreef:
Dat is toch wel echt uit de oude doos Pieter......
Knipoog smiley

Dat klopt, ik vind alle mooie muziek leuk om te horen, hangt ook wel wat van de stemming af soms wat rustig
http://www.youtube.com/watch?v=RTQDkK43ohk&list=FLTUxe3x8P3j5tDny6DuAvjA&index=25&feature=plpp_video , soms wat meer rock http://www.youtube.com/watch?v=TEGUdKYxASI , maar niet heavy metal gelijk mijn zoon leuk vind en mee speelt op zijn gitaar, http://www.youtube.com/watch?v=1KsIDgOzrkY , kom ik benden en zeg soms zet die herrie wat zachter, krijg ik (metgrote grijns) als antwoord dit is ook christelijke muziek hoor
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 juni 2012, 17:21
 
MANNA420 schreef:
De Bijbel zegt dat ik als alleenstaande man niet mag trouwen met een vrouw die door haar man verlaten is om een andere reden dan overspel. Ik wil leven naar het Woord van God en dus ook naar dit gebod.

Toch zie ik om me heen dat veel christelijke mannen en vrouwen dit wel doen. Ik begrijp het natuurlijk ten zeerste, want maar weinigen hebben de gave gekregen om alleen te kunnen zijn en geen verlangen te hebben naar een partner. En als je dan je ''droompartner'' tegen het lijf loopt dan wil je bij diegene zijn en volg je al snel je eigen hart/gevoel.

Toch vraag ik me wel af waarom God dit gebod instelde en waarom het lijkt alsof we dat nu niet meer zo nauw nemen. Heeft dat met de tijdsgeest te maken?

He Manna,
Ik vind het zeer in je te prijzen dat je als jonge man wilt leven naar Gods Woord. En natuurlijk doe je dat dan naar het inzicht dat je nu hebt. dat doet trouwens iedereen. Ik denk dat je als je dit verlangen bij God bekend maakt Hij je wel helpt en wijsheid geeft als je ooit in zo'n moeilijke situatie komt.
En ik kan je gedachten gang ook best wel volgen Bijbels gezien en ik vind het ook logisch dat jij op jouw leeftijd nog niet zo genuanceerd denkt
Dit bedoel ik niet neerbuigend hoor het is gewoon een feit dat je meer zwart wit denkt als je jong bent
Maar ja roepen dat je niet met een gescheiden vrouw mag trouwen op het CM forum met al die gescheiden mensen is net zoiets als roepen dat roken ongezond is te midden van een groep verstokte rokers; die zijn het allemaal helemaal niet met je eens.
Een scheiding is niet goed dat weten we allemaal en de gescheiden mensen onder ons hebben dat zelf onder vonden. Ik ben zelf gescheiden en kan heel goed begrijpen dat God zegt 'Ik haat de echtscheiding"
Maar soms is het het beste van 2 kwaden.
En als iemand zich dan herstelt en God geeft een nieuw begin tussen 2 mensen dan kan ik me alleen maar verheugen. en ik denk Hij met ons.
God is veel groter in Zijn denken dan wij en in de bijbel vinden we ook voorbeelden dat Hij van Zijn eigen wetten afwijkt.
He ik hoop dat je nog vaak van je laat horen


Laatst aangepast door
ROELANDE345
op vrijdag 1 juni 2012, 17:22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MANNA420





Berichten: 93

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 juni 2012, 18:19
 
ROELANDE345 schreef:
MANNA420 schreef:
De Bijbel zegt dat ik als alleenstaande man niet mag trouwen met een vrouw die door haar man verlaten is om een andere reden dan overspel. Ik wil leven naar het Woord van God en dus ook naar dit gebod.

Toch zie ik om me heen dat veel christelijke mannen en vrouwen dit wel doen. Ik begrijp het natuurlijk ten zeerste, want maar weinigen hebben de gave gekregen om alleen te kunnen zijn en geen verlangen te hebben naar een partner. En als je dan je ''droompartner'' tegen het lijf loopt dan wil je bij diegene zijn en volg je al snel je eigen hart/gevoel.

Toch vraag ik me wel af waarom God dit gebod instelde en waarom het lijkt alsof we dat nu niet meer zo nauw nemen. Heeft dat met de tijdsgeest te maken?

He Manna,
Ik vind het zeer in je te prijzen dat je als jonge man wilt leven naar Gods Woord. En natuurlijk doe je dat dan naar het inzicht dat je nu hebt. dat doet trouwens iedereen. Ik denk dat je als je dit verlangen bij God bekend maakt Hij je wel helpt en wijsheid geeft als je ooit in zo'n moeilijke situatie komt.
En ik kan je gedachten gang ook best wel volgen Bijbels gezien en ik vind het ook logisch dat jij op jouw leeftijd nog niet zo genuanceerd denkt
Dit bedoel ik niet neerbuigend hoor het is gewoon een feit dat je meer zwart wit denkt als je jong bent
Maar ja roepen dat je niet met een gescheiden vrouw mag trouwen op het CM forum met al die gescheiden mensen is net zoiets als roepen dat roken ongezond is te midden van een groep verstokte rokers; die zijn het allemaal helemaal niet met je eens.
Een scheiding is niet goed dat weten we allemaal en de gescheiden mensen onder ons hebben dat zelf onder vonden. Ik ben zelf gescheiden en kan heel goed begrijpen dat God zegt 'Ik haat de echtscheiding"
Maar soms is het het beste van 2 kwaden.
En als iemand zich dan herstelt en God geeft een nieuw begin tussen 2 mensen dan kan ik me alleen maar verheugen. en ik denk Hij met ons.
God is veel groter in Zijn denken dan wij en in de bijbel vinden we ook voorbeelden dat Hij van Zijn eigen wetten afwijkt.
He ik hoop dat je nog vaak van je laat horen

Het is geen stellingname die ik hier poneer. Het is een vraag. Ik weet nu dat er veel gescheiden mannen en vrouwen op dit forum zitten en daarom ook de vraag: Hoe lees je dit bijbelgedeelte? Hoe lees je de opmerkingen van Paulus hierover? Daar ben ik benieuwd naar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARENDINE325





Berichten: 12

BerichtGeplaatst: maandag 4 juni 2012, 11:53
 
Los van de ethische problemen zijn er praktische problemen wanneer je met een gescheiden (man of) vrouw trouwt, vooral wanneer er kinderen in het spel zijn. In een huwelijk tussen man en vrouw moeten vaak de nodige hindernissen genomen worden, wanneer er sprake is van een samengesteld gezin komen daar meer (en grote) hindernissen bij. Het is absoluut verstandig om er vooraf bij stil te staan wat de impact op het nieuwe huwelijk is.

In een samengesteld huwelijk heb je naast de eigen partner te maken met een ex met omgangsregeling, kinderen die mogelijk moeite hebben met de nieuwe partner (of vice versa), de nieuwe partner die niet op dezelfde manier van kinderen houdt die niet van hem/haarzelf zijn. Dat zijn serieuze problemen die je samen de baas moet worden. Laatst heb ik gelezen dat een huwelijk van een samengesteld gezin met 'zijn', 'haar' en 'hun' kinderen, 85% kans had op echtscheiding, vergeleken met rond de 50% in een eerste huwelijk voor beide partners (cijfers uit de VS).

Vaak is het na eenscheiding zo dat de kinderen bij de vrouw blijven wonen, voor een gescheiden man met kinderen is het relatief makkelijker om een nieuwe relatie aan te gaan dan voor een gescheiden vrouw met kinderen. Geen vooroordeel, maar een statistiek. Kinderen blijven vaker bij de vrouw en een samengesteld gezin heeft meer hindernissen dan wanneer beide partners kinderloos zijn.

Ook denk ik dat de vraag wat er mis is gegaan in het vorige huwelijk, een legitieme vraag is voor je een relatie met een gescheiden man/vrouw aangaat. Niemand gaat een huwelijk aan met de insteek om te scheiden, maar toch zijn er veel huwelijken die stranden in een echtscheiding. Met de informatie uit het vorige huwelijk in het achterhoofd, ben je beter uitgerust om dezelfde valkuilen te vermijden die hebben bijgedragen aan het stuklopen van dat huwelijk.

Heb je na een scheiding geen 'recht' op een nieuw begin? Natuurlijk wel! Er zijn alleen meer hindernissen te overwinnen dan wanneer je geen echtscheiding achter de rug hebt. Helemaal wanneer er kinderen zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LINNY170





Berichten: 45

BerichtGeplaatst: maandag 4 juni 2012, 23:49
 
Maar nu ben ik eens nieuwsgierig hoor.
Want zoals ik het heb begrepen..als je met een partner samen het bed hebt gedeeld, ben je toch in de Gods ogen getrouwd?

Dus dan zou het voor de wet misschien lastiger zijn..met de scheiding etc dan..maar met je relatie met God toch niet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Pagina 1 van 3