ChristianMatch
 


Forum

Belijdenis
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
SPIT085





Berichten: 5

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 13:22
 
Hallo lieve mensen,

gister was het een grote en belangrijke dag voor mij. Ik
heb in de kerk belijdenis gedaan! Afgelopen jaar heb ik de catechisatie voor 18+ bezocht en nam ik heb besluit om belijdenis te gaan doen.
Jammergenoeg was ik de enige die tot dit besluit kwam.
Maar daar liet ik me niet door tegenhouden. Samen met mijn ouders heb ik de liturgie inelkaar gezet en met de dominee heb ik de dienst doorgenomen. En toen was het dus gister zover. Zelf heb ik een gedicht voorgelezen en tot mijn grote verassing heeft mijn moeder ook nog het een en ander gezegd. Al met al was het een inspirerende dag. Ook het handen schudden bij de deur was indrukwekkend. Het betekende veel voor de gemeente dat ik belijdenis deed.

Hoe staan jullie tegenover belijdenis. Heb je het al gedaan, of denk je erover na? Laat het weten, ik ben heel nieuwschierig!


Laatst aangepast door
SPIT085
op maandag 29 maart 2010, 13:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NOUMOE974





Berichten: 17

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 13:28
 
SPIT085 schreef:
Hallo lieve mensen,

gister was het een grote en belangrijke dag voor mij. Ik
heb in de kerk belijdenis gedaan! Afgelopen jaar heb ik de catechisatie voor 18+ bezocht en nam ik heb besluit om belijdenis te gaan doen.
Jammergenoeg was ik de enige die tot dit besluit kwam.
Maar daar liet ik me niet door tegenhouden. Samen met mijn ouders heb ik de liturgie inelkaar gezet en met de dominee heb ik de dienst doorgenomen. En toen was het dus gister zover. Zelf heb ik een gedicht voorgelezen en tot mijn grote verassing heeft mijn moeder ook nog het een en ander gezegd. Al met al was het een inspirerende dag. Ook het handen schudden bij de deur was indrukwekkend. Het betekende veel voor de gemeente dat ik belijdenis deed.

Hoe staan jullie tegenover belijdenis. Heb je het al gedaan, of denk je erover na? Laat het weten, ik ben heel nieuwschierig!


Welkom in de strijd
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HDBAS635





Berichten: 62

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 14:02
 
NOUMOE974 schreef:
Welkom in de strijd
Gisteren was het ook bij ons in de gemeente. Aan de belijdenis word ik bijna elke dag herrinnerd. Gisteren dacht ik vooral na,toen ik daar voorin stond. Overigens met 23 man(en vrouw). Dan lijkt me dat voor jou veel persoonlijker,omdat je helaas de enige was. Maar in ieder geval, God's zegen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 16:28
 
ik heb belijdenis gedaan toen ik 21 was.
ik was ook de enige die belijdenis deed op dat moment.
ik had zelf ook een tekst uitgezocht.



wat mij wel opviel was, dat mensen mij raar aankeken
dat ik toen pas belijdenis deed.
het was in die kerk een gewoonte om met 18 jaar
belijdenis te doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 21:19
 
MARISKA601 schreef:
ik heb belijdenis gedaan toen ik 21 was.
ik was ook de enige die belijdenis deed op dat moment.
ik had zelf ook een tekst uitgezocht.



wat mij wel opviel was, dat mensen mij raar aankeken
dat ik toen pas belijdenis deed.
het was in die kerk een gewoonte om met 18 jaar
belijdenis te doen.

Eigenlijk is dat best schrikken. Ik vind het prima als iemand op zijn achttiende belijdenis doet maar als het een gewoonte is in die kerk dan is het dus feitelijk geen persoonlijke keuze die je doet en uit op een moment dat je zover bent. Kerkelijke gewoontes gaan me dan veel te ver.

Nu was het in mijn jeugd gebruikelijk in de gereformeerde kerk vrijgemaakt dat men dat zo deed. En waarom? In principe zegende men in deze kerk alleen huwelijken tussen twee vrijgemaakte mensen in - die dus belijdenis gedaan hadden. Even nadenken, ja! En dan zie je dat kerkelijke gewoontes toch onzuivere bijeffecten kunnen hebben.

Thomas, wel vrij gemaakt maar niet vrijgemaakt.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 29 maart 2010, 21:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 21:24
 
THOMAS968 schreef:
Thomas, wel vrij gemaakt maar niet vrijgemaakt.

Ook vrijgemaakt kun je vrij gemaakt worden vanuit een eigen keuze, ook op de leeftijd van 18-20 jaar. Zelf heb ik vol overtuiging belijdenis gedaan toentertijd en ik weet ook van anderen uit diezelfde periode die duidelijk kozen om nog geen belijdenis te doen. Vrijgemaakt en vrijgemaakt is dus niet altijd hetzelfde Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 21:55
 
HENK710 schreef:
Ook vrijgemaakt kun je vrij gemaakt worden vanuit een eigen keuze, ook op de leeftijd van 18-20 jaar. Zelf heb ik vol overtuiging belijdenis gedaan toentertijd en ik weet ook van anderen uit diezelfde periode die duidelijk kozen om nog geen belijdenis te doen. Vrijgemaakt en vrijgemaakt is dus niet altijd hetzelfde Knipoog smiley

Daar ben ik me heel erg van bewust Henk. Als je goed leest - en dat doe jij meestal wel - gaf ik dat ook aan. Maar het is wel iets om over na te denken. Ik weet bijna zeker dat dat soort dingen toen speelden en ik ken dit wereldje wel een beetje. Dat de huidige vrijgemaakten en nederlands gereformeerden het veel beter doen in mijn ogen is dan ook een vorm van voortschrijdend inzicht.

Thomas, die nogal wat pijn heeft meegemaakt van de Vrijmaking
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 21:57
 
THOMAS968 schreef:
Eigenlijk is dat best schrikken. Ik vind het prima als iemand op zijn achttiende belijdenis doet maar als het een gewoonte is in die kerk dan is het dus feitelijk geen persoonlijke keuze die je doet en uit op een moment dat je zover bent. Kerkelijke gewoontes gaan me dan veel te ver.

Nu was het in mijn jeugd gebruikelijk in de gereformeerde kerk vrijgemaakt dat men dat zo deed. En waarom? In principe zegende men in deze kerk alleen huwelijken tussen twee vrijgemaakte mensen in - die dus belijdenis gedaan hadden. Even nadenken, ja! En dan zie je dat kerkelijke gewoontes toch onzuivere bijeffecten kunnen hebben.

Thomas, wel vrij gemaakt maar niet vrijgemaakt.



Ik kom dus uit de gkv hoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 22:01
 
THOMAS968 schreef:
Daar ben ik me heel erg van bewust Henk. Als je goed leest - en dat doe jij meestal wel - gaf ik dat ook aan. Maar het is wel iets om over na te denken. Ik weet bijna zeker dat dat soort dingen toen speelden en ik ken dit wereldje wel een beetje. Dat de huidige vrijgemaakten en nederlands gereformeerden het veel beter doen in mijn ogen is dan ook een vorm van voortschrijdend inzicht.

Thomas, die nogal wat pijn heeft meegemaakt van de Vrijmaking

Ik snap dat er pijn zit vanuit ervaring, Thomas. En ja, ik weet dat je niet zomaar iedereen over een kam scheert. Zo was mijn reactie zeker niet bedoeld.

Ja, er is voortschrijdend inzicht. Maar tegelijk blijft er ook wel verschil per plaats/persoon. Want ik ben op diverse plaatsen binnen de GKv opgegroeid, maar heb daar nooit het zware juk ervaren dat hier nog wel eens afgeschilderd wordt. Dat dit elders wel gespeeld heeft, geloof ik meteen, want ik ken wel de verschillende interpretaties van bepaalde documenten en zo...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 22:10
 
HENK710 schreef:
Ik snap dat er pijn zit vanuit ervaring, Thomas. En ja, ik weet dat je niet zomaar iedereen over een kam scheert. Zo was mijn reactie zeker niet bedoeld.

Ja, er is voortschrijdend inzicht. Maar tegelijk blijft er ook wel verschil per plaats/persoon. Want ik ben op diverse plaatsen binnen de GKv opgegroeid, maar heb daar nooit het zware juk ervaren dat hier nog wel eens afgeschilderd wordt. Dat dit elders wel gespeeld heeft, geloof ik meteen, want ik ken wel de verschillende interpretaties van bepaalde documenten en zo...

Is het ook niet heel persoonlijk hoe iemand dat ervaart? De een vind het een zwaar juk terwijl de ander denkt waar heb je het over?

Willemijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 23:03
 
SPIT085 schreef:
Hallo lieve mensen,

gister was het een grote en belangrijke dag voor mij. Ik
heb in de kerk belijdenis gedaan! Afgelopen jaar heb ik de catechisatie voor 18+ bezocht en nam ik heb besluit om belijdenis te gaan doen.
Jammergenoeg was ik de enige die tot dit besluit kwam.
Maar daar liet ik me niet door tegenhouden. Samen met mijn ouders heb ik de liturgie inelkaar gezet en met de dominee heb ik de dienst doorgenomen. En toen was het dus gister zover. Zelf heb ik een gedicht voorgelezen en tot mijn grote verassing heeft mijn moeder ook nog het een en ander gezegd. Al met al was het een inspirerende dag. Ook het handen schudden bij de deur was indrukwekkend. Het betekende veel voor de gemeente dat ik belijdenis deed.

Hoe staan jullie tegenover belijdenis. Heb je het al gedaan, of denk je erover na? Laat het weten, ik ben heel nieuwschierig!





Allereerst hartelijk gefeliciteerd met deze mooie keuze die je hebt gemaakt.
Ik heb catechisatie gehad, nooit belijdenis gedaan, ben wel als kind gedoopt en heb een paar jaar geleden i.p.v. belijdenis, de volwassendoop/onderdompeling gedaan.

Groetjes van Eva. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 23:03
 
SPIT085 schreef:
Hallo lieve mensen,

gister was het een grote en belangrijke dag voor mij. Ik
heb in de kerk belijdenis gedaan! Afgelopen jaar heb ik de catechisatie voor 18+ bezocht en nam ik heb besluit om belijdenis te gaan doen.
Jammergenoeg was ik de enige die tot dit besluit kwam.
Maar daar liet ik me niet door tegenhouden. Samen met mijn ouders heb ik de liturgie inelkaar gezet en met de dominee heb ik de dienst doorgenomen. En toen was het dus gister zover. Zelf heb ik een gedicht voorgelezen en tot mijn grote verassing heeft mijn moeder ook nog het een en ander gezegd. Al met al was het een inspirerende dag. Ook het handen schudden bij de deur was indrukwekkend. Het betekende veel voor de gemeente dat ik belijdenis deed.

Hoe staan jullie tegenover belijdenis. Heb je het al gedaan, of denk je erover na? Laat het weten, ik ben heel nieuwschierig!

In de discussie komt jouw persoonlijk verhaal niet naar voren en dat is niet goed. Ik wil je van harte gelukwensen. Het is de beste keuze die je ooit gemaakt hebt. Je bent 18 en op de lange wegen die je nog zult gaan, gaat God met je mee. Hou Hem vast, zoals Hij jou vast houdt. Het is de persoonlijke keuze die telt en of dit nu zichtbaar wordt in belijdenis of volwassendoop, doet uiteindelijk niet ter zake. En bij twijfel is het hoogste gebod altijd het gebod van liefde en vergeving. Ik wens je alles wat goed is en gelukkig maakt.

Thomas.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 maart 2010, 00:05
 
SPIT085 schreef:
Hallo lieve mensen,

gister was het een grote en belangrijke dag voor mij. Ik
heb in de kerk belijdenis gedaan! Afgelopen jaar heb ik de catechisatie voor 18+ bezocht en nam ik heb besluit om belijdenis te gaan doen.
Jammergenoeg was ik de enige die tot dit besluit kwam.
Maar daar liet ik me niet door tegenhouden. Samen met mijn ouders heb ik de liturgie inelkaar gezet en met de dominee heb ik de dienst doorgenomen. En toen was het dus gister zover. Zelf heb ik een gedicht voorgelezen en tot mijn grote verassing heeft mijn moeder ook nog het een en ander gezegd. Al met al was het een inspirerende dag. Ook het handen schudden bij de deur was indrukwekkend. Het betekende veel voor de gemeente dat ik belijdenis deed.

Hoe staan jullie tegenover belijdenis. Heb je het al gedaan, of denk je erover na? Laat het weten, ik ben heel nieuwschierig!


Van harte gefeliciteerd met een mooi en moedig besluit om belijdenis te doen en daar ook van te genieten met je dierbaren. Je beschrijft het sfeervol, als een feest, een beetje als geslaagd zijn na een opleiding. Een belangrijke keuze!

Ik ben nederlands hervormd opgevoed en mijn oudste broer deed belijdenis waardoor hij ook kon meedoen aan het avondmaal.
Ik ben nu sinds september participerend in een groep die naar belijdenis toeleidt. De oudste is in de zestig en de jongste begin twintig, allemaal eigen keuze belijdenaars dus. Met Pinksteren doen wij belijdenis, niet allemaal maar met zes of zeven, ik ook.
Ik kwam tot die beslissing tijdens de ontwikkeling die ik doormaakte tijdens een studie; ik had het diepe verlangen het voor mijzelf en de gemeente waarin ik mij zo op mijn plaats voel uit te spreken; dat ik mij geroepen voel door Hem en bevestigen wil dat ik mijn leven aan Hem toevertrouw en met Hem wil leven.
Veel geluk in je leven als belijdend christen, dat je mag leven in het licht van Zijn Liefde!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 maart 2010, 18:39
 
SPIT085 schreef:
Hallo lieve mensen,

gister was het een grote en belangrijke dag voor mij. Ik
heb in de kerk belijdenis gedaan! Afgelopen jaar heb ik de catechisatie voor 18+ bezocht en nam ik heb besluit om belijdenis te gaan doen.
Jammergenoeg was ik de enige die tot dit besluit kwam.
Maar daar liet ik me niet door tegenhouden. Samen met mijn ouders heb ik de liturgie inelkaar gezet en met de dominee heb ik de dienst doorgenomen. En toen was het dus gister zover. Zelf heb ik een gedicht voorgelezen en tot mijn grote verassing heeft mijn moeder ook nog het een en ander gezegd. Al met al was het een inspirerende dag. Ook het handen schudden bij de deur was indrukwekkend. Het betekende veel voor de gemeente dat ik belijdenis deed.

Hoe staan jullie tegenover belijdenis. Heb je het al gedaan, of denk je erover na? Laat het weten, ik ben heel nieuwschierig!

Wat mooi dat je dit met ons wilt delen. Het is toch een hele stap in je leven.
Wil je dan ook van harte feliciteren en ben blij dat het voor jou een bijzonder inspirerende dag is geweest!
Wil je in je verdere leven ook alle goeds toewensen met de mensen die je lief zijn!


Willemijn


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op dinsdag 30 maart 2010, 18:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SPIT085





Berichten: 5

BerichtGeplaatst: woensdag 31 maart 2010, 16:33
 
Bedankt voor al de leuke reacties.
Wel wil ik nog even kwijt dat het echt mijn eigen keuze was.
Tijdens de catechisatie waren er nog meer jongeren maar die kozen ervoor nog geen belijdenis te doen. Dat was geheel hun eigen keuze, toch vond ik het geweldig dat ze vervolgens wel bij mijn belijdenisdienst aanwezig waren. Ik zal die dag zeker niet vergeten en zoals mijn moeder zei:
'Het is geen eindpunt maar juist een nieuw begin.'

Gods zegen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: woensdag 31 maart 2010, 21:00
 
MARISKA601 schreef:
Ik kom dus uit de gkv hoek.

Soms ervaar ik het als shockerend hoe mensen worden geknecht door regels. Dat je huwelijk alleen in die gemeente mag worden voltrokken als je beiden belijdenis hebt gedaan. Weer zo'n regel waarbij mensen liefdeloos worden buitengesloten en hoe kan dat aankomen als je bij een groep wilt horen en tot de periferieƫn wordt veroordeeld omdat je niet aan alle regeltjes voldoet. Dan komen mensen niet tot hun recht maar worden beperkt en kunnen zich niet ontplooien, niet groeien en dat is schadelijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 31 maart 2010, 21:06
 
MIEKE364 schreef:
Soms ervaar ik het als shockerend hoe mensen worden geknecht door regels. Dat je huwelijk alleen in die gemeente mag worden voltrokken als je beiden belijdenis hebt gedaan. Weer zo'n regel waarbij mensen liefdeloos worden buitengesloten en hoe kan dat aankomen als je bij een groep wilt horen en tot de periferieƫn wordt veroordeeld omdat je niet aan alle regeltjes voldoet. Dan komen mensen niet tot hun recht maar worden beperkt en kunnen zich niet ontplooien, niet groeien en dat is schadelijk.



Ik heb die kerk vaarwel gezegd met al hun regeltjes.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: donderdag 1 april 2010, 22:26
 
ik heb jaren geleden een keer een gesprek gevoerd met iemand over blijdenis te doen en naar het avondmaal gaan.
ik vergeleek belijdenis doenen naar het avondmaal gaan, met autorijden.
voordat je auto mag rijden moet je eerst de theorie goed onder de knie hebben, ben je daar voor geslaagd mag je de auto in en lessen nemen als je alles goed hebt gedaan krijg je een papiertje.
zo is hetook met belijdenis doen en naar het avondmaal gaan.
men moet eerst weten wat het christelijk geloof inhoud, cathechisatie lessen nemen.
bij voldoende kennis mag je belijdenis doen en daarmee naar het avondmaal gaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: vrijdag 2 april 2010, 22:56
 
MARISKA601 schreef:
ik heb jaren geleden een keer een gesprek gevoerd met iemand over blijdenis te doen en naar het avondmaal gaan.
ik vergeleek belijdenis doenen naar het avondmaal gaan, met autorijden.
voordat je auto mag rijden moet je eerst de theorie goed onder de knie hebben, ben je daar voor geslaagd mag je de auto in en lessen nemen als je alles goed hebt gedaan krijg je een papiertje.
zo is hetook met belijdenis doen en naar het avondmaal gaan.
men moet eerst weten wat het christelijk geloof inhoud, cathechisatie lessen nemen.
bij voldoende kennis mag je belijdenis doen en daarmee naar het avondmaal gaan.

Met ouderschap werkt het niet zo ... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SPIT085





Berichten: 5

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 14:46
 
Ik snap beide kanten van het verhaal wel. Zelf ben ik in ieder geval blij dat ik het heb gedaan. En ik voelde me donderdag dan ook heel gelukkig toen ik deel mocht nemen aan het Heilig Avondmaal. Tja, nu hoorde ik er toch echt bij. Het was een mooi moment en het geeft zoveel meer betekenis aan het Avondmaal.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1