ChristianMatch
 


Forum

Zondagsheiliging
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 09:39
 
De zondagsheiliging wordt gebaseerd op het vierde gebod uit de Tien geboden. Dat luidt als volgt (NBV):

Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag.
Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten,
maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen.
Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.


Wat mij opvalt is , is dat er teksten zijn die het 4de gebod tegenspreken:

Romeinen 14 vers 5 (NBV):

De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen.

Kolossenzen 2 vers 16 (NBV):

Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.

Johannes 5 vers 17

Maar Jezus zei: ‘Mijn Vader werkt aan één stuk door, en daarom doe ik dat ook.


Hoe zit het nou met het 4de gebod?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARC212





Berichten: 112

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 11:47
 
Dat gebod is door de komst van Jezus in een heel ander daglicht komen te staan, lijkt mij. Ikzelf zie het wel als rustdag maar doe gewoon mijn dingen ook op zondag. Sport is bijvoorbeeld vaak op zondag.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 12:12
 
MARISKA601 schreef:
De zondagsheiliging wordt gebaseerd op het vierde gebod uit de Tien geboden. Dat luidt als volgt (NBV):

Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag.
Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten,
maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen.
Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.


Wat mij opvalt is , is dat er teksten zijn die het 4de gebod tegenspreken:

Romeinen 14 vers 5 (NBV):

De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen.

Kolossenzen 2 vers 16 (NBV):

Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.

Johannes 5 vers 17

Maar Jezus zei: ‘Mijn Vader werkt aan één stuk door, en daarom doe ik dat ook.


Hoe zit het nou met het 4de gebod?

Ik vermoed dat je die teksten in zijn verband moet lezen, Mariska.
Wat betreft die tekst in Colossenzen, het gaat God (Jezus) niet zozeer om uiterlijke gebruiken en dat is nou precies waar die mensen zich op concentreerden, in plaats van te kijken waar het nou werkelijk om ging... Jezus Christus.

De sabbath was overigens op zaterdag, maar welke dag het precies is, volgens mij maakt het niet veel uit, en 't zou moeilijk zijn om de sabbath i.p.v. de zondag te gaan houden, denk dat Nederland daar niet aan mee wil werken.
Voor mij is de zondag toch een dag die eruit springt zeg maar... de hele week mag ik het huishouden doen, maar ben blij dat ik het een dagje mag laten liggen, denk dat dat goed is om ff op adem te komen, dus doe het ook voor mezelf...
(Doe dat trouwens ook wel als ik zie dat het mooi weer is, denk dan... kan beter het werk ff laten rusten en van de zon genieten (gisteren nog Knipoog smiley ) en daar ben ik nu blij mee, want de zon wacht niet en het werk wacht wel Clown smiley ).

Maar als dat je doel wordt: de sabbath, kon het zomaar eens zijn dat je voorbij loopt waar het Jezus echt om te doen is.... God liefhebben boven alles en je naaste liefhebben als jezelf...
Dat is hoe ik het zie.


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op vrijdag 16 april 2010, 12:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BRAZEEVEL772





Berichten: 161

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 12:41
 
SUSANNAH475 schreef:
Ik vermoed dat je die teksten in zijn verband moet lezen, Mariska.
Wat betreft die tekst in Colossenzen, het gaat God (Jezus) niet zozeer om uiterlijke gebruiken en dat is nou precies waar die mensen zich op concentreerden, in plaats van te kijken waar het nou werkelijk om ging... Jezus Christus.

De sabbath was overigens op zaterdag, maar welke dag het precies is, volgens mij maakt het niet veel uit, en 't zou moeilijk zijn om de sabbath i.p.v. de zondag te gaan houden, denk dat Nederland daar niet aan mee wil werken.
Voor mij is de zondag toch een dag die eruit springt zeg maar... de hele week mag ik het huishouden doen, maar ben blij dat ik het een dagje mag laten liggen, denk dat dat goed is om ff op adem te komen, dus doe het ook voor mezelf...
(Doe dat trouwens ook wel als ik zie dat het mooi weer is, denk dan... kan beter het werk ff laten rusten en van de zon genieten (gisteren nog Knipoog smiley ) en daar ben ik nu blij mee, want de zon wacht niet en het werk wacht wel Clown smiley ).

Maar als dat je doel wordt: de sabbath, kon het zomaar eens zijn dat je voorbij loopt waar het Jezus echt om te doen is.... God liefhebben boven alles en je naaste liefhebben als jezelf...
Dat is hoe ik het zie.

heelemaal mee eens sus
heel de week al druk met werken
laat de zondag rustdag zijn de dag des Heere even geen werk
we moeten he niet nnaar ons toe willen zetten wat ons het beste past
maar de wil des Heere doen en dan ga ik ook niet sporten op zondag want dat kan door de week ook wel als je dat wil
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 14:07
 
BRAZEEVEL772 schreef:
heelemaal mee eens sus
heel de week al druk met werken
laat de zondag rustdag zijn de dag des Heere even geen werk
we moeten he niet nnaar ons toe willen zetten wat ons het beste past
maar de wil des Heere doen en dan ga ik ook niet sporten op zondag want dat kan door de week ook wel als je dat wil

oke, wil je hiermee beweren dat sporten niet mag op zondag ?
Voor jezelf mag je dat zo zien hoor, maar ik hoor hier bijna een veroordeling naar mensen toe die misschien juist op zondag de tijd hebben ff lekker te sporten en ik denk dan ... wat is daar mis mee.

P.S. Als je een topsporter ben vind ik het dan net ff iets anders liggen, maar ook daar vind ik dat je voorzichtig moet zijn met het vingertje te wijzen...
Laten ook wij in deze tijd niet uit het oog verliezen waar we ons als christen op zouden moeten richten, en dat zijn volgens mij niet die regeltjes, maar zoals ik al schreef: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 14:15
 
BRAZEEVEL772 schreef:
heelemaal mee eens sus
heel de week al druk met werken
laat de zondag rustdag zijn de dag des Heere even geen werk
we moeten he niet nnaar ons toe willen zetten wat ons het beste past
maar de wil des Heere doen en dan ga ik ook niet sporten op zondag want dat kan door de week ook wel als je dat wil

Ik zal het je nog sterker vertellen... ik heb de hele week de tijd om te sporten, dus wat ? zou ik het dan niet op zondag mogen doen ?
Wie zegt dat ? waar staat dat ?
Juist op zondag vind ik vaak de rust om zoiets te doen en hardlopen of skaten kan juist erg ontspannend werken... of inspannend, maar dan is het nog steeds voor je plezier, of niet dan ?
Denk je juist niet dat God ons dat plezier wil geven ?
Ik heb het idee dat je de plank helemaal mis slaat... in elk geval weet je nu hoe ik erover denk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 14:23
 
Zondagheiliging komt hier vandaan:


Zondag is genoemd naar de dag die in de voorchristelijke tijd aan de zon en naar de Godin Sól of Sunna was gewijd (Latijn: dies solis) en die in het overgrote deel van de christelijke wereld als de 'dag des Heren' wordt gevierd (Latijn: dies domenica, waarvan Frans: dimanche; Italiaans: domenica). De dag wordt algemeen als geluksdag beschouwd.


In 313 na Chr. vaardigde keizer Constantijn, zelf tot op zijn sterfbed opperpriester van de zonnecultus (Sol Invictus), het edict van Milaan uit dat Rome onder één godsdienst bracht.
Hij gaf met deze verordening de christenen de facto vrijheid van godsdienst.
Constantijn liet veel kerken bouwen, waarin heel wat van de gangbare heidense symbolen werden ingebouwd, en in 321 na Chr. stelde hij de zondag als rustdag in voor het gehele rijk.
Dit was aan de ene kant ten gunste van de christenen die de zondag als rustdag wilden houden, maar viel anderzijds goed bij de lokale bevolking die destijds nog de zon een belangrijke plaats in het religieuze leven gaf en waar zondag de rustdag was.
Op die manier maakte hij zijn nieuw gevestigde godsdienst voor alle partijen aanvaardbaar.


Nergens in de bijbel wordt gesproken over "zondags oftewel 1e dags" heiliging.
Eigenlijks komt het hierop neer welke "God" wil je dienen.
De god van de zondag, of die van de Shabbat.

Er is èèn tekst die ik vast hou:

Rev 22:14 Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad.

Men zegt het geld niet voor ons maar voor God wel.
Dus ook de 4e gebod. God is immers onveranderlijk.
Wij passen als mens onze regels aan. God niet.

En wat de LIEFDE betreft:
2Jn 1:6 En dit is de liefde, dat wij wandelen naar Zijn geboden. Dit is het gebod, gelijk gijlieden van den beginne gehoord hebt, dat gij in hetzelve zoudt wandelen.

Ook inclusief de 4e gebod.


Laatst aangepast door
MAR907
op vrijdag 16 april 2010, 14:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 14:30
 
MAR907 schreef:
Zondagheiliging komt hier vandaan:


Zondag is genoemd naar de dag die in de voorchristelijke tijd aan de zon en naar de Godin Sól of Sunna was gewijd (Latijn: dies solis) en die in het overgrote deel van de christelijke wereld als de 'dag des Heren' wordt gevierd (Latijn: dies domenica, waarvan Frans: dimanche; Italiaans: domenica). De dag wordt algemeen als geluksdag beschouwd.


In 313 na Chr. vaardigde keizer Constantijn, zelf tot op zijn sterfbed opperpriester van de zonnecultus (Sol Invictus), het edict van Milaan uit dat Rome onder één godsdienst bracht.
Hij gaf met deze verordening de christenen de facto vrijheid van godsdienst.
Constantijn liet veel kerken bouwen, waarin heel wat van de gangbare heidense symbolen werden ingebouwd, en in 321 na Chr. stelde hij de zondag als rustdag in voor het gehele rijk.
Dit was aan de ene kant ten gunste van de christenen die de zondag als rustdag wilden houden, maar viel anderzijds goed bij de lokale bevolking die destijds nog de zon een belangrijke plaats in het religieuze leven gaf en waar zondag de rustdag was.
Op die manier maakte hij zijn nieuw gevestigde godsdienst voor alle partijen aanvaardbaar.


Nergens in de bijbel wordt gesproken over "zondags oftewel 1e dags" heiliging.
Eigenlijks komt het hierop neer welke "God" wil je dienen.
De god van de zondag, of die van de Shabbat.

Er is èèn tekst die ik vast hou:

Rev 22:14 Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad.

Men zegt het geld niet voor ons maar voor God wel.
Dus ook de 4e gebod. God is immers onveranderlijk.
Wij passen als mens onze regels aan. God niet.

En wat de LIEFDE betreft:
2Jn 1:6 En dit is de liefde, dat wij wandelen naar Zijn geboden. Dit is het gebod, gelijk gijlieden van den beginne gehoord hebt, dat gij in hetzelve zoudt wandelen.

Ook inclusief de 4e gebod.

uuuh Rev ? Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 15:34
 
MAR907 schreef:
...
Nergens in de bijbel wordt gesproken over "zondags oftewel 1e dags" heiliging.
Eigenlijks komt het hierop neer welke "God" wil je dienen.
De god van de zondag, of die van de Shabbat.
...

Het gaat me veels te ver Mar, om de God van de zondag tegenover de God van de Shabbat te stellen...

Ik heb lang gedacht dat het terecht was dat de zondag in plaats van de sabbat is gekomen, omdat het Jezus' opstandingsdag zou zijn... In de discussie die onlangs hier gevoerd werd, bleek dat dat echter niet waarschijnlijk is...
Toch denk ik, zoals Susannah al verwoordde, dat het in wezen niet veel uitmaakt welke dag apart wordt gezet. Het gaat er om dat er één dag in de week is dat we mogen rusten van ons werk.
Voor mij is dat de zondag; een dag bij uitstek voor mij om bezig te zijn met God en Zijn Woord en om te genieten van wat God geeft in de mensen om me heen en in Zijn schepping... zonder de druk van allerlei bezigheden die gedaan moeten worden...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 15:49
 
SUSANNAH475 schreef:
uuuh Rev ? Smiley die vol vragen zit

Rev=openbaringen.

Er zijn meer teksten in openbaringen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 15:49
 
......?

Laatst aangepast door
MAR907
op vrijdag 16 april 2010, 15:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 15:53
 
LIESBETH326 schreef:
Het gaat me veels te ver Mar, om de God van de zondag tegenover de God van de Shabbat te stellen...

Ik heb lang gedacht dat het terecht was dat de zondag in plaats van de sabbat is gekomen, omdat het Jezus' opstandingsdag zou zijn... In de discussie die onlangs hier gevoerd werd, bleek dat dat echter niet waarschijnlijk is...
Toch denk ik, zoals Susannah al verwoordde, dat het in wezen niet veel uitmaakt welke dag apart wordt gezet. Het gaat er om dat er één dag in de week is dat we mogen rusten van ons werk.
Voor mij is dat de zondag; een dag bij uitstek voor mij om bezig te zijn met God en Zijn Woord en om te genieten van wat God geeft in de mensen om me heen en in Zijn schepping... zonder de druk van allerlei bezigheden die gedaan moeten worden...


Het maakt mij niet uit wanneer iemand een rustdag voorzichzelf uit kiest.

Ik weet alleen dat ik mijn God dien waarvan Hij zegt: "hieraan weet Ik dat Ik de Here uw God ben"
Je kunt het zelf opzoeken waar YHWH dat zegt.

"Heiligt mijn sabbatten, dan zullen deze een teken zijn tussen Mij en u, opdat gij weet, dat Ik, de Here uw God ben." Ezechiël 20:20


Of wil je niet bij Gods volk horen.


Laatst aangepast door
MAR907
op vrijdag 16 april 2010, 16:00
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 16:04
 
MAR907 schreef:
Het maakt mij niet uit wanneer iemand een rustdag voorzichzelf uit kiest.

Ik weet alleen dat ik mijn God dien waarvan Hij zegt: "hieraan weet Ik dat Ik de Here uw God ben"
Je kunt het zelf opzoeken waar YHWH dat zegt.

"Heiligt mijn sabbatten, dan zullen deze een teken zijn tussen Mij en u, opdat gij weet, dat Ik, de Here uw God ben." Ezechiël 20:20


Of wil je niet bij Gods volk horen.

Sterker nog... ik mag weten bij Gods volk te horen... ook al houd ik sabbat op zondag...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 16:08
 
De Israëlieten plaatsten boven hun deuren een teken van bloed om te kennen te geven dat zij Gods eigendom waren.
Zo zullen Gods kinderen in deze tijd het teken dragen, dat God heeft bepaald.
Zij zullen in harmonie met Gods heilige wet leven.
Een teken wordt geplaatst op ieder van Gods volk evenals een teken werd geplaatst boven de deuren van de Hebreeuwse woningen om het volk te bewaren voor de algemene ondergang.

God zegt: “Ik heb hun Mijn sabbatten gegeven als een teken tussen Mij en hen, opdat zij zouden weten dat Ik, de Here, hen heilig.” (Ezech. 20:12).

Verder ga ik er niet op in.


Laatst aangepast door
MAR907
op vrijdag 16 april 2010, 16:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 16:47
 
MAR907 schreef:
"Heiligt mijn sabbatten, dan zullen deze een teken zijn tussen Mij en u, opdat gij weet, dat Ik, de Here uw God ben." Ezechiël 20:20[/i][/b][/color][/size]


Of wil je niet bij Gods volk horen.

Evangelische, charismatische, katholieke en alle andere christenen met wat ruimere opvattingen dan in de reformatorische kerken die de zondag vieren in plaats van op de oorspronkelijk voorgeschreven zaterdag horen net zo goed bij Gods volk even als reformatorische christenen. Een dergelijke vraag behoor je zo niet te stellen aan medechristenen.

Thomas, die vindt dat de letter doodt en dat reformatorischen niet de norm zijn voor andere gelovigen.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 16 april 2010, 19:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 16:57
 
THOMAS968 schreef:
Evangelische, charismatische, katholieke en alle andere christenen met wat ruimere opvattingen dan in de reformatorische kerken die de zondag vieren in plaats van op de oorspronkelijk voorgeschreven zaterdag horen net zo goed bij Gods volk als reformatorische christenen. Een dergelijke vraag behoor je zo niet te stellen aan medechristenen.

Thomas, die vindt dat de letter doodt en dat reformatorischen niet de norm zijn voor andere gelovigen.

Thomas, bepaal jij het of is het YHWH?
Ik behoor niet bij het "christendom".
Ik ben slaaf (dienstknecht) van God, niks meer en niet anders.
Ben geen slaaf van "christendom".


Laatst aangepast door
MAR907
op vrijdag 16 april 2010, 17:02
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 17:02
 
mar, mag ik je een vraag stellen?
heb je wel eens van voorwaardelijk christendom gehoord?
heb je wel eens gehoord van "de sabbath is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbath?"

ik stel overigens niet, dat je de dingen die God in Zijn Woord noemt, allemaal zomaar over boord zou moeten gooien; begrijp me goed!!
maar om te suggereren, dat iemand die de shabbath (rustdag) niet op de zaterdag viert, dan dus geen kind van de levende God zou zijn, gaat me eerlijk gezegt drie stappen te ver!!

wanneer jij ergens een verkeerd inzicht hebt, ben jij dan ook uit Gods genade gevallen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 17:09
 
HANNAH810 schreef:
mar, mag ik je een vraag stellen?
heb je wel eens van voorwaardelijk christendom gehoord?
heb je wel eens gehoord van "de sabbath is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbath?"

ik stel overigens niet, dat je de dingen die God in Zijn Woord noemt, allemaal zomaar over boord zou moeten gooien; begrijp me goed!!
maar om te suggereren, dat iemand die de shabbath (rustdag) niet op de zaterdag viert, dan dus geen kind van de levende God zou zijn, gaat me eerlijk gezegt drie stappen te ver!!

wanneer jij ergens een verkeerd inzicht hebt, ben jij dan ook uit Gods genade gevallen?

Hannah als het om drie stappen te ver zou gaan, hoeveel stappen zijn dit dan??

Rev 12:17 En de draak vergrimde op de vrouw, en ging heen om krijg te voeren tegen de overigen van haar zaad, die de geboden Gods bewaren, en de getuigenis van Jezus Christus hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 17:17
 
Het was toch HET ZAAD die de kop zou vermorzelen??

Gen 3:15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.

Mijn Heer is de Heer van de Shabbat. Dat is Zijn autoriteit.


Laatst aangepast door
MAR907
op vrijdag 16 april 2010, 17:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 17:25
 
mar,


even een ander vraag waarom gebruik jij de term rev.
in plaats van openbaringen?


het woord openbaringen is bij de meesten mischien beter bekend.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 17:48
 
MARISKA601 schreef:
mar,


even een ander vraag waarom gebruik jij de term rev.
in plaats van openbaringen?


het woord openbaringen is bij de meesten mischien beter bekend.


Rev: is de afkorting van revelation. In het Nederlands Openbaringen.

Dat is omdat ik de KJV gebruik, omdat deze woord voor woord uit het Grieks vertaald is.

De NBV: nederlandse bijbel vervalsing pas ik niet toe.

De tekst die jij gebruikt:

Kolossenzen 2 vers 16 (NBV):
Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.

Is in de kontekst: SABBATTEN. Dat is heel wat anders.

Col 2:16 Let no man therefore judge you in meat, or in drink, or in respect of an holyday, or of the new moon, or of the sabbath days:



sab'-bat-on
Of Hebrew origin [H7676]; the Sabbath (that is, Shabbath), or day of weekly repose from secular avocations (also the observance or institution itself); by extension a se'nnight, that is, the interval between two Sabbaths; likewise the plural in all the above applications: - sabbath (day), week.


Laatst aangepast door
MAR907
op vrijdag 16 april 2010, 17:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 18:21
 
HANNAH810 schreef:
mar, mag ik je een vraag stellen?
heb je wel eens van voorwaardelijk christendom gehoord?
heb je wel eens gehoord van "de sabbath is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbath?"

ik stel overigens niet, dat je de dingen die God in Zijn Woord noemt, allemaal zomaar over boord zou moeten gooien; begrijp me goed!!
maar om te suggereren, dat iemand die de shabbath (rustdag) niet op de zaterdag viert, dan dus geen kind van de levende God zou zijn, gaat me eerlijk gezegt drie stappen te ver!!

wanneer jij ergens een verkeerd inzicht hebt, ben jij dan ook uit Gods genade gevallen?



Hannah als het om drie stappen te ver zou gaan, hoeveel stappen zijn dit dan??

Rev 12:17 En de draak vergrimde op de vrouw, en ging heen om krijg te voeren tegen de overigen van haar zaad, die de geboden Gods bewaren, en de getuigenis van Jezus Christus hebben.




héél véél stappen te ver, mar; dat ben ik met je eens....
maar wat kun je anders verwachten van de draak die aanvalt op de bruid van Christus, in de laatste tijden voor Hij terugkomt?

ik begrijp je bedoeling denk ik niet helemaal;
ik heb je drie vragen gesteld, en ik zie het verband niet met dit antwoord...... Verlegen lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 20:11
 
MAR907 schreef:
Rev: is de afkorting van revelation. In het Nederlands Openbaringen.

Dat is omdat ik de KJV gebruik, omdat deze woord voor woord uit het Grieks vertaald is.

De NBV: nederlandse bijbel vervalsing pas ik niet toe.

De tekst die jij gebruikt:

Kolossenzen 2 vers 16 (NBV):
Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.



En laten we svp ophouden met het afkraken van wat betreft de vertalingen van de bijbel.

Is in de kontekst: SABBATTEN. Dat is heel wat anders.

Col 2:16 Let no man therefore judge you in meat, or in drink, or in respect of an holyday, or of the new moon, or of the sabbath days:



sab'-bat-on
Of Hebrew origin [H7676]; the Sabbath (that is, Shabbath), or day of weekly repose from secular avocations (also the observance or institution itself); by extension a se'nnight, that is, the interval between two Sabbaths; likewise the plural in all the above applications: - sabbath (day), week.



Aangezien er velen zijn dier hier de NBV lezen heb ik de NBV versie geplaatst.

Net nadeel van de KJV is, hij is in het engels.
Helaas is mijn engels niet perfect.
En ik woon in Nederland.. waarom niet de KJV in het nederlands?


Laatst aangepast door
MARISKA601
op vrijdag 16 april 2010, 20:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 20:18
 
MAR907 schreef:
Rev: is de afkorting van revelation. In het Nederlands Openbaringen.

Dat is omdat ik de KJV gebruik, omdat deze woord voor woord uit het Grieks vertaald is.

De NBV: nederlandse bijbel vervalsing pas ik niet toe.

De tekst die jij gebruikt:

Kolossenzen 2 vers 16 (NBV):
Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.

Is in de kontekst: SABBATTEN. Dat is heel wat anders.

Col 2:16 Let no man therefore judge you in meat, or in drink, or in respect of an holyday, or of the new moon, or of the sabbath days:



sab'-bat-on
Of Hebrew origin [H7676]; the Sabbath (that is, Shabbath), or day of weekly repose from secular avocations (also the observance or institution itself); by extension a se'nnight, that is, the interval between two Sabbaths; likewise the plural in all the above applications: - sabbath (day), week.
Eerlijk gezegd vind ik je opmerkingen vrij naief. Zowel deNBG51 als de NBV zijn vertaald uit de Griekse grondtekst. Dat is niet alleen voorbehouden aan de KJV. Het NIV is zeker ook niet goed genoeg voor je. Als je zulke opmerkingen maakt, moet je wel weten waar je over praat. Een bijbelvertaling een bijbelvervalsing te noemen is heel wat en ik vind dat je die uitspraak zou moeten funderen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 20:19
 
MARISKA601 schreef:
De zondagsheiliging wordt gebaseerd op het vierde gebod uit de Tien geboden. Dat luidt als volgt (NBV):

Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag.
Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten,
maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen.
Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.


Wat mij opvalt is , is dat er teksten zijn die het 4de gebod tegenspreken:

Romeinen 14 vers 5 (NBV):

De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen.

Kolossenzen 2 vers 16 (NBV):

Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.

Johannes 5 vers 17

Maar Jezus zei: ‘Mijn Vader werkt aan één stuk door, en daarom doe ik dat ook.


Hoe zit het nou met het 4de gebod?

Tegenspreken is in mijn ogen geen sprake van. De teksten maken eerder duidelijk dat het houden van de sabbat iets moet zijn van jouw hart en niet omdat anderen dat willen of omdat het zo hoort. Niet voor niets heeft Jezus ook met het voorbeeld van de genezing op een sabbat laten weten dat de sabbat er is voor de mens (hartsgesteldheid) en niet de mens voor de sabbat (regeltjescultuur).

God schrijft rust voor tbv ruimte voor onszelf en Hem. Dat is ergens in de kern de boodschap van het 4e gebod, welke ook wel naar voren komt vanuit de teksten die je aanhaalt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 20:28
 
om terug te keren naar het topic.

Ik hoor vele mensen zeggen, het gaat om je persoonlijke relatie met God.
Maar als groep zijnde hebben wij toch ook een relatie met God?
Als een ieder zo zijn eigen dingen heeft,op de zondag, hoe kunnen we dan als groep zijnde samenkomsten organiseren?
Als je als groep zijnde kan je elkaar stimuleren in de dingen, je kan dan dingen echt delen.

Ik vergelijk het dan met een gezin, met een vader en moeder en een aantal kinderen.
Iedereen heeft door de weeks allemaal wat en de zelfs in de weekenden ook.
Is het niet prettig om als gezin zijnde 1 dag in de week met zijn allen een keer bij elkaar te zijn.

Is het ook niet zo dat wij christenen zo in het leven moeten staan?
Dat wij 1 dag in de week als gemeenteleden samenkomen.
Alle andere activiteiten laten.
Op die ene dag in de week God loven, dienen, aanbidden enz.


Moeten wij degenen die er niet aan willen deelnemen, onze regels opleggen?

Als ik die bijbelteksten zo lees, dan hoeven wij degenen die niet willen deelnemen aan samenkomsten, onze wil niet op te leggen.

In hoeverre gaat de zondagsheiliging?


Laatst aangepast door
MARISKA601
op vrijdag 16 april 2010, 20:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 20:33
 
HENK710 schreef:
Tegenspreken is in mijn ogen geen sprake van. De teksten maken eerder duidelijk dat het houden van de sabbat iets moet zijn van jouw hart en niet omdat anderen dat willen of omdat het zo hoort. Niet voor niets heeft Jezus ook met het voorbeeld van de genezing op een sabbat laten weten dat de sabbat er is voor de mens (hartsgesteldheid) en niet de mens voor de sabbat (regeltjescultuur).

God schrijft rust voor tbv ruimte voor onszelf en Hem. Dat is ergens in de kern de boodschap van het 4e gebod, welke ook wel naar voren komt vanuit de teksten die je aanhaalt.
Ik zou zelfs verder willen gaan. Er is helemaal niks op tegen als christenen een andere dag te vieren als rustdag dan Joden. We zijn per slot van rekening niet joods. Het principe blijft immers hetzelfde en eigenlijk is tijd maar een heel relatief begrip. We hebben als mens de uren en de weken ingesteld. Dagen en jaren zijn door God ingesteld. Maar absoluut is het natuurlijk niet. We noemen de zondag de eerste en zaterdag de laatste dag van de week. Maar eigenlijk zijn dat maar heel relatieve begrippen. Sommige agenda's beginnen met maandag en noemen dat de eerste dag van de week. Dus volgens die agenda's vieren we de sabbath op zondag. Om maar te laten zien dat alles toch wel heel relatief is.
Vreemd genoeg hoor ik de sabbathsaanhangers nooit over de vrijdag. Terwijl als je heel precies bent, je de sabbath op vrijdagavond zou moeten vieren. Dat geeft wel weer een mogelijkheid extra, je kunt bv. zeggen, we houden op vrijdagavond een dienst voor de sabbathfans en op zondagmorgen een dienst voor de overigen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 20:35
 
MARISKA601 schreef:
Is het ook niet zo dat wij christenen zo in het leven moeten staan?
Dat wij 1 dag in de week als gemeenteleden samenkomen.
Alle andere activiteiten laten.
Op die ene dag in de week God loven, dienen, aanbidden enz.

Het is zeker een levenshouding om in je leven rust en ruimte voor God te zoeken. Daar kan de samenkomst een onderdeel in zijn...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NISHA834





Berichten: 108

BerichtGeplaatst: zondag 18 april 2010, 01:52
 
...Het Oude Testament is toch veelal een heenwijzing naar het Nieuwe Testament.

Omdat Christus op de eerste dag der week opstond uit de doden is het voor Zijn Kerk de zondag om die af te zonderen van de andere dagen van de week.

Met afzonderen bedoel ik dan dat je geen alle daagse dingen doet, maar die juist besteed voor Hem.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BRAZEEVEL772





Berichten: 161

BerichtGeplaatst: zondag 18 april 2010, 16:21
 
NISHA834 schreef:
...Het Oude Testament is toch veelal een heenwijzing naar het Nieuwe Testament.

Omdat Christus op de eerste dag der week opstond uit de doden is het voor Zijn Kerk de zondag om die af te zonderen van de andere dagen van de week.

Met afzonderen bedoel ik dan dat je geen alle daagse dingen doet, maar die juist besteed voor Hem.

helemaal met je eens nisha

vind het een vreemde discussie
maar ja zoveel geloven zoveel meningen daarom zijn dr ook zoveel kerken
maar dr is maar 1 God
en dr zijn ook maar 10 geboden
dat zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2