ChristianMatch
 


Forum

de collecte in de kerk
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 april 2010, 09:54
 
Al geruime tijd kunnen kerkleden hun giften aan de kerk
van de belasring aftrekken.
Ze deponeren dan plastic muntjes in de collecte zak i.p.v. echt geld.
Mijn vraag is, blijft het dan een gift een aan de kerk (God)?




1 Korintiërs 16:1-2

1 Wat nu de inzameling voor de heiligen betreft, doet ook gij, evenals ik het in de gemeenten van Galatië geregeld heb: 2 elke eerste dag der week legge ieder uwer naar vermogen thuis iets weg, en hij spare dit op, opdat er niet eerst na mijn komst inzamelingen moeten gehouden worden.




2 Korintiërs 9:7

7 En ieder doe, naardat hij zich in zijn hart heeft voorgenomen, niet met tegenzin of gedwongen, want God heeft de blijmoedige gever lief.


Ik vind het dan eigenlijk geen gift meer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 april 2010, 13:02
 
MARISKA601 schreef:
Al geruime tijd kunnen kerkleden hun giften aan de kerk
van de belasring aftrekken.
Ze deponeren dan plastic muntjes in de collecte zak i.p.v. echt geld.
Mijn vraag is, blijft het dan een gift een aan de kerk (God)?




1 Korintiërs 16:1-2

1 Wat nu de inzameling voor de heiligen betreft, doet ook gij, evenals ik het in de gemeenten van Galatië geregeld heb: 2 elke eerste dag der week legge ieder uwer naar vermogen thuis iets weg, en hij spare dit op, opdat er niet eerst na mijn komst inzamelingen moeten gehouden worden.




2 Korintiërs 9:7

7 En ieder doe, naardat hij zich in zijn hart heeft voorgenomen, niet met tegenzin of gedwongen, want God heeft de blijmoedige gever lief.


Ik vind het dan eigenlijk geen gift meer.

Wij hebben kerkbonnen met een bep. waarde wat je eerder hebt overgamaakt. Het blijft toch hetzelfde??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILMA729





Berichten: 202

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 april 2010, 13:10
 
Als je de gift af kunt trekken van de belasting, is dat toch juist een mooie manier om meer te kunnen geven?? Lachende smiley Knipoog smiley
Het is wel even rekenen, maarja dat moet je er voor over hebben niet waar?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 april 2010, 13:56
 
WILMA729 schreef:
Als je de gift af kunt trekken van de belasting, is dat toch juist een mooie manier om meer te kunnen geven?? Lachende smiley Knipoog smiley
Het is wel even rekenen, maarja dat moet je er voor over hebben niet waar?

Het blijft in mijn ogen gewoon een gift voor het doel waarvoor je het muntje/bonnetje geeft. Daarnaast heeft de belasting bepaald dat je dit op een bepaalde manier terug kunt krijgen. Dan is het inderdaad mooi dat je dit geld zo nog eens kunt besteden. Tel uw zegeningen Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 april 2010, 14:34
 
WILMA729 schreef:
Als je de gift af kunt trekken van de belasting, is dat toch juist een mooie manier om meer te kunnen geven?? Lachende smiley Knipoog smiley
Het is wel even rekenen, maarja dat moet je er voor over hebben niet waar?


Belasting betalen we in dit land over de inkomsten die we ontvangen.

Bepaalde zaken heeft de overheid bepaald dat we die mogen aftrekken van het belastbaar inkomen wat we ontvangen.

hypotheek, uitzonderlijke ziektekosten, kosten levensonderhoud kinderen, en iften die we geven aan levensbeschouwelijke instanties. De overheid stimuleert hier dus mee dat mensen geven. De gift wordt dan niet belast.
Maar hoe doe je dit? Door het weer van je belastbaar inkomen af te halen en dan krijg je dus je vooruit verrekende belasting retour.

Niets mis mee lijkt mij.

Ik voer altijd die kosten op.
Bijdrage aan de kerk, collecte-bonnen, giften aan rode kruis, Dorcas, Open Doors, Haiti etc.

Ik ontvang het voordeel van het geld niet meer, maar iemand anders, dus dan hoef ik er ook geen belasting over te betalen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILMA729





Berichten: 202

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 april 2010, 14:48
 
Juist.
Je betaalt minder belasting, omdat je minder inkomen hebt (aangezien je giften van je inkomen afgetrokken worden)
Dat is winst voor je eigen portemonnee toch??

Als je nou die winst weer geeft aan collecte of goede doelen, gaat daarmee je post "giften" omhoog, en kan je dus je belastbaar inkomen weer naar beneden brengen.
Knipoog smiley Clown smiley

Daarmee kan je weer meer bonnetjes in de collectezak doen...............enz.,enz.

Mooi belastingsysteem hebben we eigenlijk hier in Nederland hé"?
Clown smiley Clown smiley Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 april 2010, 16:15
 
HENK710 schreef:
Het blijft in mijn ogen gewoon een gift voor het doel waarvoor je het muntje/bonnetje geeft. Daarnaast heeft de belasting bepaald dat je dit op een bepaalde manier terug kunt krijgen. Dan is het inderdaad mooi dat je dit geld zo nog eens kunt besteden. Tel uw zegeningen Knipoog smiley

Het maakt voor mij ook niet uit of ik een bonnetje geef of contact geld. Het lijkt mij alleen maar verstandig, zo kun je namelijk een derde meer geven. Dat is nog beter!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: zondag 18 april 2010, 13:10
 
MARIJAN072 schreef:
Het maakt voor mij ook niet uit of ik een bonnetje geef of contact geld. Het lijkt mij alleen maar verstandig, zo kun je namelijk een derde meer geven. Dat is nog beter!

Contact geld Marijan? Knipoog smiley

Het spijt me.. ik vind het nogal vroom bedacht allemaal... je giften opgeven bij de belasting zodat je (een derde) meer kunt geven... Idd, kunt, want wie doet dat werkelijk?
Ik geef mijn giften ook op bij de belasting. En ik durf best te bekennen dat ik daardoor niet meer geef omdat ik weet dat ik een deel terugkrijg...
Ik begrijp je vraag Mariska. Ik draai echter de vraag om... waarom zou een gift géén gift meer zijn omdat je er een deel van terug krijgt? Ik vind dat we daar niet zo moeilijk over moeten doen...

Sowieso denk ik dat het geven van een gift niks te maken heeft met een rekensom...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: zondag 18 april 2010, 14:42
 
Ik denk dat ze het fiscaal aantrekkelijk maken omdat er dan bijna geen mens meer iets uit "vrije wil" zou geven. Nu gaat het misschien iets makkelijk. Ik denk dat als je het allemaal zou optellen (inc. collectes aan de deur) dat je schrikt hoeveel je geeft in een jaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zondag 18 april 2010, 15:10
 
LIESBETH326 schreef:
Contact geld Marijan? Knipoog smiley

Het spijt me.. ik vind het nogal vroom bedacht allemaal... je giften opgeven bij de belasting zodat je (een derde) meer kunt geven... Idd, kunt, want wie doet dat werkelijk?
Ik geef mijn giften ook op bij de belasting. En ik durf best te bekennen dat ik daardoor niet meer geef omdat ik weet dat ik een deel terugkrijg...
Ik begrijp je vraag Mariska. Ik draai echter de vraag om... waarom zou een gift géén gift meer zijn omdat je er een deel van terug krijgt? Ik vind dat we daar niet zo moeilijk over moeten doen...

Sowieso denk ik dat het geven van een gift niks te maken heeft met een rekensom...

Geen fout blijft onopgemerkt hè, Liesbeth. Knipoog smiley

Je hebt wel gelijk. Stel dat de mogelijkheid om het af te trekken van de belasting verdwijnt, dan zou het wel erg zijn als we ineens minder gaan geven. Maar of we nu meer geven, betwijfel ik ook.
Wat nog wel een interessant topic kan zijn, is over giften in z'n algemeenheid. Doe ik dat eigenlijk wel bewust? Ik vind het best lastig om te bepalen aan wie ik hoeveel geef. Geef ik te weinig? Het is altijd wikken en wegen.

Ik denk dat de kerk er bij mij beter afkomt, doordat ze met collectebonnen werken. Ik zit altijd met een tekort aan contant Knipoog smiley geld.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BRAZEEVEL772





Berichten: 161

BerichtGeplaatst: zondag 18 april 2010, 16:12
 
ja zit wat in ik doe het niet want iemand anders hoeft niet mee te betalen aan mijn gift
ja de belasting betaald mee aan je gift
en waar komen de centen van de belastingdienst vandaan ?
en leuk hoor maar spaar jij al die bonnetjes op van al je giften ?
want je zult het wel moeten kunnen aan tonen dat je die gift hebt gedaan
laat je linker hand niet zien wat je rechter hand doet

het gaat niet om de hoogte van wat je schenkt aan de kerk

het penningske van de weduwe was meer dan al het goud wat er in de schatkist werd geworpen

als ik wat geef doe ik dat uit me zelf en hoeft voor mij de belating dienst niet mee te batelen
als we dat is afschafte die aftrekposten kon de belasting die we moeten betalen ook naar beneden toe

hou je ook geld over om weg te geven
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: zondag 18 april 2010, 16:15
 
BRAZEEVEL772 schreef:
ja zit wat in ik doe het niet want iemand anders hoeft niet mee te betalen aan mijn gift
ja de belasting betaald mee aan je gift
en waar komen de centen van de belastingdienst vandaan ?
en leuk hoor maar spaar jij al die bonnetjes op van al je giften ?
want je zult het wel moeten kunnen aan tonen dat je die gift hebt gedaan
laat je linker hand niet zien wat je rechter hand doet

het gaat niet om de hoogte van wat je schenkt aan de kerk

het penningske van de weduwe was meer dan al het goud wat er in de schatkist werd geworpen

als ik wat geef doe ik dat uit me zelf en hoeft voor mij de belating dienst niet mee te batelen
als we dat is afschafte die aftrekposten kon de belasting die we moeten betalen ook naar beneden toe

hou je ook geld over om weg te geven


Je krijgt bij die collectebonnen altijd een kwitantie en je hebt toch je rekenigafschriften als bewijsmateriaal.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BRAZEEVEL772





Berichten: 161

BerichtGeplaatst: zondag 18 april 2010, 16:28
 
[quote=MARIO216]Je krijgt bij die collectebonnen altijd een kwitantie en je hebt toch je rekenigafschriften als bewijsmateriaal.[/qu
ote]

je mag wel flink wat geven dan al wil je dr wat aan over houden want je hebt wel met je drempel inkomen te maken het drempel bedrag
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zondag 18 april 2010, 16:47
 
BRAZEEVEL772 schreef:
ja zit wat in ik doe het niet want iemand anders hoeft niet mee te betalen aan mijn gift
ja de belasting betaald mee aan je gift
en waar komen de centen van de belastingdienst vandaan ?
en leuk hoor maar spaar jij al die bonnetjes op van al je giften ?
want je zult het wel moeten kunnen aan tonen dat je die gift hebt gedaan
laat je linker hand niet zien wat je rechter hand doet

het gaat niet om de hoogte van wat je schenkt aan de kerk

het penningske van de weduwe was meer dan al het goud wat er in de schatkist werd geworpen

als ik wat geef doe ik dat uit me zelf en hoeft voor mij de belating dienst niet mee te batelen
als we dat is afschafte die aftrekposten kon de belasting die we moeten betalen ook naar beneden toe

hou je ook geld over om weg te geven

De drempel is 389 euro, ik hoop/denk dat meeste mensen jaarlijks meer (kunnen) geven. En als iemand dit niet kan, dan is het ook goed. Dan denk ik aan het verhaal over die weduwe en heb ik daar alle begrip voor. Daar is een ieder zelf verantwoordelijk voor. Ik vind het onzin dat je zegt dat de belasting meebetaalt, want die belasting heb ik namelijk eerst zelf betaald. Dat is al afgetrokken van je salaris. Je mag het aftrekken, dat is naar mijn idee iets anders dan de belasting een deel van jouw giften laten betalen. Het kan mensen stimuleren om meer te geven, als je weet dat je er geen belasting over hoeft te betalen. Daar is toch niks mis mee Twijfelende smiley Smiley die vol vragen zit Er zijn heel veel mensen, die afhankelijk zijn van onze giften.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BRAZEEVEL772





Berichten: 161

BerichtGeplaatst: zondag 18 april 2010, 16:59
 
MARIJAN072 schreef:
De drempel is 389 euro, ik hoop/denk dat meeste mensen jaarlijks meer (kunnen) geven. En als iemand dit niet kan, dan is het ook goed. Dan denk ik aan het verhaal over die weduwe en heb ik daar alle begrip voor. Daar is een ieder zelf verantwoordelijk voor. Ik vind het onzin dat je zegt dat de belasting meebetaalt, want die belasting heb ik namelijk eerst zelf betaald. Dat is al afgetrokken van je salaris. Je mag het aftrekken, dat is naar mijn idee iets anders dan de belasting een deel van jouw giften laten betalen. Het kan mensen stimuleren om meer te geven, als je weet dat je er geen belasting over hoeft te betalen. Daar is toch niks mis mee Twijfelende smiley Smiley die vol vragen zit Er zijn heel veel mensen, die afhankelijk zijn van onze giften.

volgens mij is dat verschillend voor iedereen die drempel
maar dat maakt mij niet uit hoe hoog die is maar geld geven en dan op geven aan de belating vind ik onzin
je geeft omdat je het deels terug krijgt
dus je geeft niet want je krijgt terug
hypocriet vind ik dat
ik geef jou wat maar je krijgt het eigenlijk niet van mij
maar deels van een ander

het peninkske van de weduwe was een gift van de weduwe zelf en wat zei Christus hier over ?

en de arme kunnen we toch wel steunen hebben we de belastingaftrek niet voor nodig
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOFIE807





Berichten: 254

BerichtGeplaatst: zondag 18 april 2010, 17:15
 
Die geeft wat hij heeft , is waard dat hij leeft..... Als je veel hebt geef van je rijkdom , als je weinig hebt geef van je hart, maar geef altijd met je hart.... Is niet alleen bij collectes in de kerk van toepassing . Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zondag 18 april 2010, 17:49
 
BRAZEEVEL772 schreef:
volgens mij is dat verschillend voor iedereen die drempel
maar dat maakt mij niet uit hoe hoog die is maar geld geven en dan op geven aan de belating vind ik onzin
je geeft omdat je het deels terug krijgt
dus je geeft niet want je krijgt terug
hypocriet vind ik dat
ik geef jou wat maar je krijgt het eigenlijk niet van mij
maar deels van een ander

het peninkske van de weduwe was een gift van de weduwe zelf en wat zei Christus hier over ?

en de arme kunnen we toch wel steunen hebben we de belastingaftrek niet voor nodig

Zolang jij het prima vindt en hetzelfde blijft geven, vind ik het ook helemaal goed dat je de giften niet aftrekt van de belasting. Dat zouden meer mensen moeten doen! Nu steun je én de mensen die het hard nodig hebben én de Nederlandse economie. Ik vind het sociaal. Knipoog smiley

Je hebt mij niet overtuigd, dus ik blijf m'n giften aftrekken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zondag 18 april 2010, 17:50
 
SOFIE807 schreef:
Die geeft wat hij heeft , is waard dat hij leeft..... Als je veel hebt geef van je rijkdom , als je weinig hebt geef van je hart, maar geef altijd met je hart.... Is niet alleen bij collectes in de kerk van toepassing . Knipoog smiley

Helemaal mee eens, Sofie!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: zondag 18 april 2010, 18:43
 
SOFIE807 schreef:
Die geeft wat hij heeft , is waard dat hij leeft..... Als je veel hebt geef van je rijkdom , als je weinig hebt geef van je hart, maar geef altijd met je hart.... Is niet alleen bij collectes in de kerk van toepassing . Knipoog smiley

Wat zeg je dat mooi Sofie!
Ik trek giften nooit af,zakelijke ook niet,simpelweg omdat het verkeerd voelt,alsof je wat terug verwacht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: zondag 18 april 2010, 18:56
 
LEANNE226 schreef:
Wat zeg je dat mooi Sofie!
Ik trek giften nooit af,zakelijke ook niet,simpelweg omdat het verkeerd voelt,alsof je wat terug verwacht.

Iedereen moet doen wat ie zelf goed acht, toch ?
De ene doet het zus, de ander doet het zo... vind dat je hierin ook voorzichtig moet zijn om als het op een andere manier gebeurt, iemand daarin ook te respecteren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: zondag 18 april 2010, 19:16
 
SUSANNAH475 schreef:
Iedereen moet doen wat ie zelf goed acht, toch ?
De ene doet het zus, de ander doet het zo... vind dat je hierin ook voorzichtig moet zijn om als het op een andere manier gebeurt, iemand daarin ook te respecteren.

Doe ik ook Susannah,ik kan ook alleen voor mezelf spreken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: zondag 18 april 2010, 19:58
 
LEANNE226 schreef:
Doe ik ook Susannah,ik kan ook alleen voor mezelf spreken.

'k Bedoelde het niet specifiek voor jou Leanne (al haalde ik je tekst wel aan Knipoog smiley ), maar toen ik sommige reacties las dacht ik af en toe waar gaat dit over... gift is gift Verlegen lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIANNE129





Berichten: 260

BerichtGeplaatst: zondag 18 april 2010, 21:22
 
BRAZEEVEL772 schreef:
volgens mij is dat verschillend voor iedereen die drempel
maar dat maakt mij niet uit hoe hoog die is maar geld geven en dan op geven aan de belating vind ik onzin
je geeft omdat je het deels terug krijgt
dus je geeft niet want je krijgt terug
hypocriet vind ik dat
ik geef jou wat maar je krijgt het eigenlijk niet van mij
maar deels van een ander

het peninkske van de weduwe was een gift van de weduwe zelf en wat zei Christus hier over ?

en de arme kunnen we toch wel steunen hebben we de belastingaftrek niet voor nodig


Ik heb voor de vakbond jaren mensen geholpen bij het invullen van hun belasting aangiften. De giften worden ook afgetrokken, natuurlijk waarom niet. Wat je misschien niet weet is wanneer je echt goed gaat rekenen veel christenen meer geven dan de maximale 10 procent die je mag aftrekken, want die bovengrens is er ook. Als je al je giften mee gaat tellen kom je vaak heel ver, denk ook aan onkosten die je maakt als vrijwilliger voor een goed doel. Maar buiten al die financiele giften is er natuurlijk een veel belangrijker gift. Geef jezelf aan elkaar, als iemand je nodig heeft, ik denk dat dat in deze tijd met sociale uitkeringen zeker zo belangrijk is.

Niemand is zo arm dat hij geen glimlach kan geven, niemand is zo rijk dat hij geen glimlach nodig heeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zondag 18 april 2010, 23:03
 
BRAZEEVEL772 schreef:
volgens mij is dat verschillend voor iedereen die drempel
maar dat maakt mij niet uit hoe hoog die is maar geld geven en dan op geven aan de belating vind ik onzin
je geeft omdat je het deels terug krijgt
dus je geeft niet want je krijgt terug
hypocriet vind ik dat
ik geef jou wat maar je krijgt het eigenlijk niet van mij
maar deels van een ander

het peninkske van de weduwe was een gift van de weduwe zelf en wat zei Christus hier over ?

en de arme kunnen we toch wel steunen hebben we de belastingaftrek niet voor nodig


Het is absoluut niet hypocriet.

Zoals ik al eerder schreef : Je betaalt in Nederland belasting over hetgeen je ontvangt, hetgeen dus jouw bezit is. Het salaris en andere bronnen van inkomsten worden op je llonstrook alvast voorgeheven, zodat je in feite altijd de belasting op je ontvangsten al betaald hebt.

Nu geef je dus aan een goed doel / kerk / of wat dan ook, die inkomsten zijn op dat moment niet meer in je bezit. En daarom mag je die dingen aftrekken van je inkomsten.
Dan wordt het rekensommetje opnieuw gemaakt bij je belasting aangifte en dan blijkt dus dat je teveel aan belasting hebt betaald. Dat stukje ontvang je dus terug.

Geef ik dan omdat ik weet dat ik een deel terug ontvang?
Nee ik trek het af, omdat ik niet vind dat ik meer belasting zou moeten betalen dan nodig is, dat is gewoon gerechtigheid. Je mag vanalles aftrekken bij je aangifte. En elke post die rechtvaardig is, en door de belastingdienst is aangemerkt als aftrekpost belastbaar inkomen, die voer ik op.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: maandag 19 april 2010, 21:21
 
JONATHAN890 schreef:
Het is absoluut niet hypocriet.

Zoals ik al eerder schreef : Je betaalt in Nederland belasting over hetgeen je ontvangt, hetgeen dus jouw bezit is. Het salaris en andere bronnen van inkomsten worden op je llonstrook alvast voorgeheven, zodat je in feite altijd de belasting op je ontvangsten al betaald hebt.

Nu geef je dus aan een goed doel / kerk / of wat dan ook, die inkomsten zijn op dat moment niet meer in je bezit. En daarom mag je die dingen aftrekken van je inkomsten.
Dan wordt het rekensommetje opnieuw gemaakt bij je belasting aangifte en dan blijkt dus dat je teveel aan belasting hebt betaald. Dat stukje ontvang je dus terug.

Geef ik dan omdat ik weet dat ik een deel terug ontvang?
Nee ik trek het af, omdat ik niet vind dat ik meer belasting zou moeten betalen dan nodig is, dat is gewoon gerechtigheid. Je mag vanalles aftrekken bij je aangifte. En elke post die rechtvaardig is, en door de belastingdienst is aangemerkt als aftrekpost belastbaar inkomen, die voer ik op.

Dat bedoelde ik dus! Goed verwoord, Jonathan!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 april 2010, 20:38
 
[

Jonathan:
Nee ik trek het af, omdat ik niet vind dat ik meer belasting zou moeten betalen dan nodig is, dat is gewoon gerechtigheid. Je mag vanalles aftrekken bij je aangifte. En elke post die rechtvaardig is, en door de belastingdienst is aangemerkt als aftrekpost belastbaar inkomen, die voer ik op.[/quote]



Nou Jonathan, die aftrek is bij wet toegestaan, daarmee is het niet rechtvaardig. Ik voer mijn giften ook op hoor maar zou het rechtvaardig vinden dat dat belastingvoordeel dan ook naar de kerk ging, tenzij je dat bij de bepaling van de hoogte van je gift al hebt gedaan.

Toen ik mijn moeder indertijd vertelde dat ik de kerkelijke bijdrage aftrok van de belasting was ze eigenlijk kwaad. Ze zei: "Een offer is pas echt een offer als het pijn doet." Wat dat betreft heb ik wel respect voor die kerkleden die daadwerkelijk de tienden geven maar ik wantrouw kerken die dat vragen - vaak kerken met hele charismatische leiders - ook een beetje.


Thomas, die moet kunnen schrijven en rekenen.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 20 april 2010, 23:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 07:06
 
THOMAS968 schreef:
Nou Jonathan, die aftrek is bij wet toegestaan, daarmee is het niet rechtvaardig. Ik voer mijn giften ook op hoor maar zou het rechtvaardig vinden dat dat belastingvoordeel dan ook naar de kerk ging, tenzij je dat bij de bepaling van de hoogte van je gift al hebt gedaan.

Toen ik mijn moeder indertijd vertelde dat ik de kerkelijke bijdrage aftrok van de belasting was ze eigenlijk kwaad. Ze zei: "Een offer is pas echt een offer als het pijn doet." Wat dat betreft heb ik wel respect voor die kerkleden die daadwerkelijk de tienden geven maar ik wantrouw kerken die dat vragen - vaak kerken met hele charismatische leiders - ook een beetje.


Thomas, die moet kunnen schrijven en rekenen.



Wat maakt het nou uit ? een gift is toch een gift ?
Ik weet wel dat deze opmerking niet aan mij bedoeld is, maar ik snap gewoon soms de discussie niet hier... je geeft toch ? waarom zou het niet rechtvaardig zijn dan ? Waar staat dat trouwens wat rechtvaardig is ?
Als je uiteindelijk niks zou geven... tja dan zou je een punt hebben, maar verder blijf ik er bij... een gift is een gift.


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op woensdag 21 april 2010, 07:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 20:22
 
SUSANNAH475 schreef:
Wat maakt het nou uit ? een gift is toch een gift ?
Ik weet wel dat deze opmerking niet aan mij bedoeld is, maar ik snap gewoon soms de discussie niet hier... je geeft toch ? waarom zou het niet rechtvaardig zijn dan ? Waar staat dat trouwens wat rechtvaardig is ?
Als je uiteindelijk niks zou geven... tja dan zou je een punt hebben, maar verder blijf ik er bij... een gift is een gift.

Dat is niet wat ik bedoel, Suus. Ik denk dat Jonathan de term rechtvaardig gebruikte, terwijl hij bedoelde dat het wettig gezien is toegestaan aftrekposten op te voeren. Ik vind dan het woord rechtvaardig niet goed gebruikt. Iets wat niet verboden is dan wel toegestaan, is daarmee nog niet rechtvaardig. Ik vraag me zelfs af of het toestaan van aftrekposten voor kerkelijke bijdrage rechtvaardig is. De belastingopbrengst moet er toch komen, door de aftrekpost voor giften komt er minder binnen en dat moet toch ergens worden opgebracht en dus ook door mensen die niks met de kerk hebben. Is dat rechtvaardig? Ik denk het niet, maar ja deze wetgeving komt mij en de kerk wel goed uit.....Ik ben het gewoon met je eens verder hoor en zie het pragmatisch. De kerk ontvangt door deze regeling waarschijnlijk meer dan anders en dat lijkt me prima.

Thomas, wiens moeder dit anders zag.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 23 april 2010, 20:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 21:11
 
THOMAS968 schreef:
Dat is niet wat ik bedoel, Suus. Ik denk dat Jonathan de term rechtvaardig gebruikte, terwijl hij bedoelde dat het wettig gezien is toegestaan aftrekposten op te voeren. Ik vind dan het woord rechtvaardig niet goed gebruikt. Iets wat niet verboden is dan wel toegestaan, is daarmee nog niet rechtvaardig. Ik vraag me zelfs af of het toestaan van aftrekposten voor kerkelijke bijdrage rechtvaardig is. De belastingopbrengst moet er toch komen, door de aftrekpost voor giften komt er minder binnen en dat moet toch ergens worden opgebracht en dus ook door mensen die niks met de kerk hebben. Is dat rechtvaardig? Ik denk het niet, maar ja deze wetgeving komt mij en de kerk wel goed uit.....Ik ben het gewoon met je eens verder hoor en zie het pragmatisch. De kerk ontvangt door deze regeling waarschijnlijk meer dan anders en dat lijkt me prima.

Thomas, wiens moeder dit anders zag.


Je uitleg vind ik helder, Thomas. Wat ik me afvraag: wordt belasting geheven over het door de kerk verkregen geld? Dan wordt het alsnog belast en niet door anderen dan de ontvanger......
Weet je hoe dat zit?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 april 2010, 22:29
 
MIEKE364 schreef:
Je uitleg vind ik helder, Thomas. Wat ik me afvraag: wordt belasting geheven over het door de kerk verkregen geld? Dan wordt het alsnog belast en niet door anderen dan de ontvanger......
Weet je hoe dat zit?

Nee, het is een donatie. Er wordt geen belasting over geheven. Kerken betalen aan de staat wel loonbelasting en dergelijke over het salaris van een predikant. Ook kun je als kerk BTW verrekenen. Wat dat betreft is het te vergelijken met een stichting die een algemeen doel nastreeft en geen winst mag maken. Kerken hebben ondanks dat vaak overigens wel reserves en bezittingen, maar dat geldt ook voor andere stichtingen. Maar over jouw bijdrage hoeft de kerk geen belasting te betalen en van het door jou betaalde kerkgeld gaat alles naar de kerkelijke organisatie.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2