ChristianMatch
 


Forum

Christenen na de verkiezing: teleurstelling en bezorgdheid
Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: donderdag 10 juni 2010, 18:18
 
Christenen maken balans op: teleurstelling en bezorgdheid
CIP.nl peilde de stemming

De verkiezingsuitslag is een grote klap voor de christelijke politiek. CIP peilde de stemming onder bekende christelijke gezichten. Het CDA verloor 21 zetels, de ChristenUnie moet met 5 zetels genoegen nemen, en de SGP behoudt haar twee zetels. Demissionair premier Balkenende verlaat de politiek. Sinds 1918 zijn er nog nooit zo weinig zetels naar de christelijke partijen gegaan. Het aantal zetels is gehalveerd.

Bert Dorenbos, directeur van Schreeuw om Leven: "Nederland kiest hiermee voor de dood. Het CDA en ChristenUnie zijn de grote verliezers. Ze hebben het pro-life standpunt laten zitten en ik beschouw dit als een spreken van God. De Heere geeft een enorme verwarring en roept ons op nu nog krachtiger voor het leven op te komen." De verkiezingsuitslag is volgens hem een wake-up call voor christenen, ook voor de christelijke politici. "Als christenen nu nog niet wakker worden dan halen we de ellende zelf over ons heen. Gods oordelen komen verder over dit land. Het is nu de keuze of je je lamp brandende wil houden of ten onder gaat. Ons verkiezingsprogramma zou het Woord moeten zijn. De uitslag laat zien dat het speelkwartier voorbij is."

Inleveren
Peter Sleebos, voorzitter Verenigde Pinkster- en Evangeliegemeenten: "Het christelijke veld heeft moeten inleveren. Daarover moeten we ons bezinnen als christenen. We zijn niet meer zo n christelijke natie als vroeger, maar een minderheid. Dat moet ons tot nadenken stemmen. Het christelijk getuigenis begint bij onszelf. Misschien is er voor de christelijke partijen toch nog een mogelijkheid om op een of andere manier mee te regeren. Op die manier zouden we toch enige invloed kunnen uitoefenen."

Ds de Fijter van de Protestants Kerk in Kampen zegt "teleurgesteld" te zijn, maar is "niet ontmoedigd". "Mensen met het christelijk getuigenis zullen zich opnieuw hergroeperen. Het is een impuls voor hen die de christelijke politiek liefhebben om orde op zaken te stellen. Ik ben niet helemaal van slag, maar ben er wel echt van geschrokken. CDA en CU hebben met verve geprobeerd gestalte te geven aan christelijke politiek. Ik had verwacht dat ze wellicht samen met SGP nieuw elan teweeg zouden kunnen brengen in christelijke politiek. We hebben elkaar nodig. Voor de nog gekozen partijen moet het nu een weg van compromis worden, dat betekent dat er water bij de wijn gedaan moet worden. Hopelijk gloort na de teleurstelling over zo'n compromis van die partijen een hernieuwing van de christelijke politiek in het publiek domein."

"Het is triest dat de christelijke partijen gehalveerd zijn," zegt HeartCry-directeur Arjan Baan. "Ik ben zelf een fervent SGP-stemmer, die hebben er procentueel wat stemmen bijgekregen. Wat ik wel heel aangrijpend vindt is dat het Roomse Zuiden waar voorheen veel CDA-stemmers waren, nu politiek verschoven is en mensen veel op de PVV stemmen. Zo'n radicale verschuiving laat iets van het Nederlandse hart zien, dat van God los is. Overigens vraag ik me af of we als christenen veel in de politiek bezig moeten zijn. De Bijbel leert dat we als christenen een stil en gerust leven moeten leiden, en moeten bidden voor ons land. Maar natuurlijk zijn politici niet in eerste instantie bezig om het Evangelie te brengen. Wij als christenen moeten daar vooral onverminderd mee voortgaan. Ik ben benieuwd hoe het politieke landschap in Nederland zich verder zal ontwikkelen," aldus de evangelist.

Henk van Rhee, directeur van Tot Heil des Volks (THdV): "Een half jaar geleden heb ik gezegd dat de CU een zetel zou verliezen, omdat ze zich te weinig profileren. Ze hebben zich te veel opgesteld als bestuurlijke partij en te weinig hun eigen gedachtegoed naar voren gebracht, met uitzondering van dhr. Voordewind. Als je kijkt naar christelijke partijen zie je een wat reëlere afspiegeling van de werkelijke hoeveelheid christenen. Een troost is dat dit kabinet niet lang zal zitten en we waarschijnlijk binnen 2 jaar weer gaan stemmen. Christelijke partijen zitten in een riante positie, omdat ze daarvan kunnen profiteren."

CDA-uitvaart
Zendeling en CIP-columnist Marten Visser reageert al twitterend op het verlies van het CDA. "Nou ja, als Jack de Vries + minnares op de CDA-uitvaart mogen komen, verdienen ze ook niet meer dan 21 zetels."

"Mijn eerste gedachte was: 'Nederland is totaal ontworteld,'" vertelt voormalig EZA-directeur Hans Keijzer. "We zijn in Nederland de koers kwijt en gematerialiseerd. Het viel mij op dat alles tijdens de campagne over geld ging. We gaan van gekte tot gekte. Straks richten we ons niet meer op de verkiezingsgekte, maar is het de voetbalgekte." Hans Keijzer vermoedt dat christenen minder op de CU hebben gestemd vanwege de opmerkingen van Andre Rouvoet over homoseksualiteit. Die zouden wellicht te scherp zijn. "Het roept de vraag op of er wellicht onder christenen een onbijbels denken over ethische kwesties ons land binnendringt."

"Zorgelijke ontwikkeling"
Ds W. Visscher, gereformeerde gemeente predikant te Amersfoort, spreekt van een "buitengewone zorgelijke ontwikkeling". "Wat al lang in onze samenleving aan de gang is vertaald zich nu ook in de politiek: we zijn steeds meer een heidens en seculier land aan het worden en ik verwacht dat het de komende jaren nog erger wordt. Stukje bij beetje zullen christelijke normen en vrijheden worden ingeperkt."

"Ik was er stil van," zegt EO-presentator Arie van der Veer. "Het bevestigd wat ik diep in mijn hart gedacht heb. Het feit dat twee christelijke partijen het land hebben geregeerd vond ik een wonderlijk gebeuren. De werkelijkheid is dat christelijk Nederland een minderheid is. Je zou moeten analyseren waar die stemmen zijn gebleven. Het is niet per definitie zo dat alle christenen op een christelijke partij stemmen. Ik heb ook gemerkt dat een aantal mensen vanwege het Israël-standpunt op de PVV hebben gestemd. Ook onder sommige christenen heerst angst voor de islamisering."

"Achteraf zie je dat de CU tol heeft betaald voor de regeringsdeelname," vervolgt Van der Veer. "Rouvoet is daardoor minder zichtbaar geworden. Je ziet mensen vooral stemmen op personen in plaats van partijen. Wat bij de EO speelt, speelde ook bij CU een belangrijke rol, namelijk het verschrikkelijk moeilijke standpunt over homoseksualiteit. Lange tijd alleen in de richting van de EO gekeken, alsof wij heel ander beleid voerden binnen christelijke Nederland. Daarover zijn mensen verdeeld."

Redelijk naast
Hoogleraar en schrijver Willem Ouweneel viel allereerst op dat de peilingen er "weer redelijk naast zaten." "Het verlies en de winst van bepaalde partijen is groter dan in de peilingen werd voorspeld. De drie christelijke partijen hebben met afstand nog nooit zo weinig zetels gehaald. Er zijn ook christenen in seculiere partijen, dus we moeten het niet dramatischer maken dan het is. Het is niet zo dat Nederland losgeslagen is." De vele stemmen op de PVV baart Ouweneel zorgen. "Het is erg dat er zoveel onvrede is die de gewone partijen niet hebben opgepakt. Als Camiel Eurlings - demissionair minister van VWS - na de val van het kabinet het CDA had geleid, hadden we een totaal andere uitslag gehad. Men was een beetje op Balkenende uitgekeken."

Ds. P. Van der Voorde, hervormd predikant te Wijngaarden, vindt het "teleurstellend dat de christelijke politiek een klap heeft gekregen. Je ziet sowieso dat het politieke veld erg versplinterd is." Ds. Hans Esbach, predikant-directeur evangelisch werkverband, spreekt over een "desastreuze uitslag voor christenen in Nederland. Dit betekent dat stemmen van de christelijke partijen naar de seculiere partijen zijn gegaan en dat is zorgelijk: ook in de politiek moet Christus verheerlijk worden."

Droevig
"Het was een droevige avond," laat voormalig PKN-scriba Bas Plaisier, weten. "Ik was verbijsterd en tamelijk verpletterd. Ik heb het gevoel dat we hier staan van een behoorlijke afbraak van de christelijke politiek, misschien zelfs een breuk in onze geschiedenis die de christelijke politiek niet meer te boven komt. Ik vind op dit moment geen woorden van troost en bemoediging. Het is van belang dat we nadenken hoe het verder moet, een tijd van bezinning is zeker nodig om deze klap te boven te komen. Ik heb het gevoel dat christelijke politiek het grote vraagpunt is geworden in de Nederlandse samenleving."

Volgens Plaisier moet de christelijke politiek zich afvragen of de zaak van het Evangelie wordt bevorderd. "Er moet worden gekeken of hieruit blijkt dat het christendom door velen als benepen, niet te vertrouwen en niet meer relevant wordt gezien, waardoor het christendom in een moeilijkere positie is gekomen. Dat maakt mij zeer verdrietig en ontredderd. We moeten echt verder nadenken hoe het verder moet. CU en CDA moeten de verantwoordelijkheid nu aan anderen overlaten."

"Het helpt niet om jezelf te zijn in het stemhokje als Nederland zichzelf is in de uitslag," vindt uitgever Henk Medema. "Als je stemt, dan doe je wat je moet doen, maar als je dan naar de uitslag kijkt, dan baart me dat zorgen. Voornamelijk omdat er sprake is van verpaarsing - geen ruimte voor God, en een ver-Wildersing - geen ruimte voor gewone mensen."
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: donderdag 10 juni 2010, 19:21
 
JONATHAN890 schreef:
Christenen maken balans op: teleurstelling en bezorgdheid
CIP.nl peilde de stemming

De verkiezingsuitslag is een grote klap voor de christelijke politiek. CIP peilde de stemming onder bekende christelijke gezichten. Het CDA verloor 21 zetels, de ChristenUnie moet met 5 zetels genoegen nemen, en de SGP behoudt haar twee zetels. Demissionair premier Balkenende verlaat de politiek. Sinds 1918 zijn er nog nooit zo weinig zetels naar de christelijke partijen gegaan. Het aantal zetels is gehalveerd.

Bert Dorenbos, directeur van Schreeuw om Leven: "Nederland kiest hiermee voor de dood. Het CDA en ChristenUnie zijn de grote verliezers. Ze hebben het pro-life standpunt laten zitten en ik beschouw dit als een spreken van God. De Heere geeft een enorme verwarring en roept ons op nu nog krachtiger voor het leven op te komen." De verkiezingsuitslag is volgens hem een wake-up call voor christenen, ook voor de christelijke politici. "Als christenen nu nog niet wakker worden dan halen we de ellende zelf over ons heen. Gods oordelen komen verder over dit land. Het is nu de keuze of je je lamp brandende wil houden of ten onder gaat. Ons verkiezingsprogramma zou het Woord moeten zijn. De uitslag laat zien dat het speelkwartier voorbij is."
Een wake-up call voor christenen ? Ik vraag me af wat daarmee bedoeld wordt.
Ik sta voor waar ik in geloof, of dat nou voor de verkiezingen was of erna, maar daarbij: Hoeveel invloed heb je op de politiek in Nederland ?
En van wie is die verwarring, van God of van de satan ?
Ik weet wel dat we gewaarschuwd zijn, en dat het nu niet bepaald een steeds betere tijd zal zijn, eerder slechter... dus dat is misschien wat ons christenen tot hoop kan brengen.
Toch vind ik de uitslag van de verkiezingen bedroevend en voorspelt mijns inziens niet veel goeds.



Inleveren
Peter Sleebos, voorzitter Verenigde Pinkster- en Evangeliegemeenten: "Het christelijke veld heeft moeten inleveren. Daarover moeten we ons bezinnen als christenen. We zijn niet meer zo n christelijke natie als vroeger, maar een minderheid. Dat moet ons tot nadenken stemmen. Het christelijk getuigenis begint bij onszelf. Misschien is er voor de christelijke partijen toch nog een mogelijkheid om op een of andere manier mee te regeren. Op die manier zouden we toch enige invloed kunnen uitoefenen."

Ds de Fijter van de Protestants Kerk in Kampen zegt "teleurgesteld" te zijn, maar is "niet ontmoedigd". "Mensen met het christelijk getuigenis zullen zich opnieuw hergroeperen. Het is een impuls voor hen die de christelijke politiek liefhebben om orde op zaken te stellen. Ik ben niet helemaal van slag, maar ben er wel echt van geschrokken. CDA en CU hebben met verve geprobeerd gestalte te geven aan christelijke politiek. Ik had verwacht dat ze wellicht samen met SGP nieuw elan teweeg zouden kunnen brengen in christelijke politiek. We hebben elkaar nodig. Voor de nog gekozen partijen moet het nu een weg van compromis worden, dat betekent dat er water bij de wijn gedaan moet worden. Hopelijk gloort na de teleurstelling over zo'n compromis van die partijen een hernieuwing van de christelijke politiek in het publiek domein."

"Het is triest dat de christelijke partijen gehalveerd zijn," zegt HeartCry-directeur Arjan Baan. "Ik ben zelf een fervent SGP-stemmer, die hebben er procentueel wat stemmen bijgekregen. Wat ik wel heel aangrijpend vindt is dat het Roomse Zuiden waar voorheen veel CDA-stemmers waren, nu politiek verschoven is en mensen veel op de PVV stemmen. Zo'n radicale verschuiving laat iets van het Nederlandse hart zien, dat van God los is. Overigens vraag ik me af of we als christenen veel in de politiek bezig moeten zijn. De Bijbel leert dat we als christenen een stil en gerust leven moeten leiden, en moeten bidden voor ons land. Maar natuurlijk zijn politici niet in eerste instantie bezig om het Evangelie te brengen. Wij als christenen moeten daar vooral onverminderd mee voortgaan. Ik ben benieuwd hoe het politieke landschap in Nederland zich verder zal ontwikkelen," aldus de evangelist.

Henk van Rhee, directeur van Tot Heil des Volks (THdV): "Een half jaar geleden heb ik gezegd dat de CU een zetel zou verliezen, omdat ze zich te weinig profileren. Ze hebben zich te veel opgesteld als bestuurlijke partij en te weinig hun eigen gedachtegoed naar voren gebracht, met uitzondering van dhr. Voordewind. Als je kijkt naar christelijke partijen zie je een wat reëlere afspiegeling van de werkelijke hoeveelheid christenen. Een troost is dat dit kabinet niet lang zal zitten en we waarschijnlijk binnen 2 jaar weer gaan stemmen. Christelijke partijen zitten in een riante positie, omdat ze daarvan kunnen profiteren."

CDA-uitvaart
Zendeling en CIP-columnist Marten Visser reageert al twitterend op het verlies van het CDA. "Nou ja, als Jack de Vries + minnares op de CDA-uitvaart mogen komen, verdienen ze ook niet meer dan 21 zetels."

"Mijn eerste gedachte was: 'Nederland is totaal ontworteld,'" vertelt voormalig EZA-directeur Hans Keijzer. "We zijn in Nederland de koers kwijt en gematerialiseerd. Het viel mij op dat alles tijdens de campagne over geld ging. We gaan van gekte tot gekte. Straks richten we ons niet meer op de verkiezingsgekte, maar is het de voetbalgekte." Hans Keijzer vermoedt dat christenen minder op de CU hebben gestemd vanwege de opmerkingen van Andre Rouvoet over homoseksualiteit. Die zouden wellicht te scherp zijn. "Het roept de vraag op of er wellicht onder christenen een onbijbels denken over ethische kwesties ons land binnendringt."

"Zorgelijke ontwikkeling"
Ds W. Visscher, gereformeerde gemeente predikant te Amersfoort, spreekt van een "buitengewone zorgelijke ontwikkeling". "Wat al lang in onze samenleving aan de gang is vertaald zich nu ook in de politiek: we zijn steeds meer een heidens en seculier land aan het worden en ik verwacht dat het de komende jaren nog erger wordt. Stukje bij beetje zullen christelijke normen en vrijheden worden ingeperkt."

"Ik was er stil van," zegt EO-presentator Arie van der Veer. "Het bevestigd wat ik diep in mijn hart gedacht heb. Het feit dat twee christelijke partijen het land hebben geregeerd vond ik een wonderlijk gebeuren. De werkelijkheid is dat christelijk Nederland een minderheid is. Je zou moeten analyseren waar die stemmen zijn gebleven. Het is niet per definitie zo dat alle christenen op een christelijke partij stemmen. Ik heb ook gemerkt dat een aantal mensen vanwege het Israël-standpunt op de PVV hebben gestemd. Ook onder sommige christenen heerst angst voor de islamisering."

"Achteraf zie je dat de CU tol heeft betaald voor de regeringsdeelname," vervolgt Van der Veer. "Rouvoet is daardoor minder zichtbaar geworden. Je ziet mensen vooral stemmen op personen in plaats van partijen. Wat bij de EO speelt, speelde ook bij CU een belangrijke rol, namelijk het verschrikkelijk moeilijke standpunt over homoseksualiteit. Lange tijd alleen in de richting van de EO gekeken, alsof wij heel ander beleid voerden binnen christelijke Nederland. Daarover zijn mensen verdeeld."


Wat het standpunt betreft homo's moeten christenen mijns inziens oppassen dat ze achter het homo zijn de mens niet veroordelen.
Homo's voor de klas, waarom niet eigenlijk ? 't zijn net zo goed mensen... en moeten we ons niet afvragen... "wat zou Jezus gedaan hebben?" i.p.v. het homo zijn gelijk te zien als ... want het staat in de bijbel... ? Waren de Farizeeers in die tijd niet net zo bezig ??
Ik denk dat we juist als christenen kunnen laten zien hoe met mensen om te gaan, of die nu homo is, een bijstand moeder of een vreemdeling... elk beetje helpt !


Redelijk naast
Hoogleraar en schrijver Willem Ouweneel viel allereerst op dat de peilingen er "weer redelijk naast zaten." "Het verlies en de winst van bepaalde partijen is groter dan in de peilingen werd voorspeld. De drie christelijke partijen hebben met afstand nog nooit zo weinig zetels gehaald. Er zijn ook christenen in seculiere partijen, dus we moeten het niet dramatischer maken dan het is. Het is niet zo dat Nederland losgeslagen is." De vele stemmen op de PVV baart Ouweneel zorgen. "Het is erg dat er zoveel onvrede is die de gewone partijen niet hebben opgepakt. Als Camiel Eurlings - demissionair minister van VWS - na de val van het kabinet het CDA had geleid, hadden we een totaal andere uitslag gehad. Men was een beetje op Balkenende uitgekeken."

Ds. P. Van der Voorde, hervormd predikant te Wijngaarden, vindt het "teleurstellend dat de christelijke politiek een klap heeft gekregen. Je ziet sowieso dat het politieke veld erg versplinterd is." Ds. Hans Esbach, predikant-directeur evangelisch werkverband, spreekt over een "desastreuze uitslag voor christenen in Nederland. Dit betekent dat stemmen van de christelijke partijen naar de seculiere partijen zijn gegaan en dat is zorgelijk: ook in de politiek moet Christus verheerlijk worden."

Droevig
"Het was een droevige avond," laat voormalig PKN-scriba Bas Plaisier, weten. "Ik was verbijsterd en tamelijk verpletterd. Ik heb het gevoel dat we hier staan van een behoorlijke afbraak van de christelijke politiek, misschien zelfs een breuk in onze geschiedenis die de christelijke politiek niet meer te boven komt. Ik vind op dit moment geen woorden van troost en bemoediging. Het is van belang dat we nadenken hoe het verder moet, een tijd van bezinning is zeker nodig om deze klap te boven te komen. Ik heb het gevoel dat christelijke politiek het grote vraagpunt is geworden in de Nederlandse samenleving."

Volgens Plaisier moet de christelijke politiek zich afvragen of de zaak van het Evangelie wordt bevorderd. "Er moet worden gekeken of hieruit blijkt dat het christendom door velen als benepen, niet te vertrouwen en niet meer relevant wordt gezien, waardoor het christendom in een moeilijkere positie is gekomen. Dat maakt mij zeer verdrietig en ontredderd. We moeten echt verder nadenken hoe het verder moet. CU en CDA moeten de verantwoordelijkheid nu aan anderen overlaten."

"Het helpt niet om jezelf te zijn in het stemhokje als Nederland zichzelf is in de uitslag," vindt uitgever Henk Medema. "Als je stemt, dan doe je wat je moet doen, maar als je dan naar de uitslag kijkt, dan baart me dat zorgen. Voornamelijk omdat er sprake is van verpaarsing - geen ruimte voor God, en een ver-Wildersing - geen ruimte voor gewone mensen."
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARIN303





Berichten: 1230

BerichtGeplaatst: donderdag 10 juni 2010, 19:40
 
Wat het standpunt betreft homo's moeten christenen mijns inziens oppassen dat ze achter het homo zijn de mens niet veroordelen.
Homo's voor de klas, waarom niet eigenlijk ? 't zijn net zo goed mensen... en moeten we ons niet afvragen... "wat zou Jezus gedaan hebben?" i.p.v. het homo zijn gelijk te zien als ... want het staat in de bijbel... ? Waren de Farizeeers in die tijd niet net zo bezig ??
Ik denk dat we juist als christenen kunnen laten zien hoe met mensen om te gaan, of die nu homo is, een bijstand moeder of een vreemdeling... elk beetje helpt !


Dank je Susannah!
Dit onderwerp heeft mijn hart doordat ik veel christelijke homo`s ken .
Ik zie ze juist als extra gezegend ( hoe raar dit ook klinkt ) omdat ze èn bewust kiezen voor God en door een vaak jarenlange strijd echt zijn wie ze werkelijk zijn.
Doen hetero`s daar soms niet hun hele leven over? Zichzelf accepteren?

Ik voel mij zeer bevoorrecht dat ik een kijkje in het hart mocht krijgen van christelijke broers en zussen die er voor uit kwamen dat ze homo zijn.
En ik leer ook erg veel van hun.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: donderdag 10 juni 2010, 21:49
 
CARIN303 schreef:

Dank je Susannah!
Dit onderwerp heeft mijn hart doordat ik veel christelijke homo`s ken .
Ik zie ze juist als extra gezegend ( hoe raar dit ook klinkt ) omdat ze èn bewust kiezen voor God en door een vaak jarenlange strijd echt zijn wie ze werkelijk zijn.
Doen hetero`s daar soms niet hun hele leven over? Zichzelf accepteren?

Ik voel mij zeer bevoorrecht dat ik een kijkje in het hart mocht krijgen van christelijke broers en zussen die er voor uit kwamen dat ze homo zijn.
En ik leer ook erg veel van hun.

Ik heb geen moeite met iemand die homo is. Hierover heb ik verder geen zin om te gaan zitten discussieren. Maar het standpunt van bepaalde christenen kan ik ook wel begrijpen.

Stel je bent een andere mening toegedaan dan ik en zoals jou, dus je beschouwd het als zonde. Dan leer jij je kinderen jouw normen en waarden, gaan ze echter naar een school waar een homo voor de klas staat. Dan kan ik mij voorstellen dat je dat niet wilt.

Die scholen zijn er genoeg die dus dergelijke dingen niet willen en niet kunnen verantwoorden naar de ouders en ook niet door de ouderraad en dergelijke heen kunnen krijgen.

Wat dan als de overheid ze gaat dwingen homo's WEL aan te moeten nemen? hoe moet dat?
Jaren is er strijd geweest om het bijzonder onderwijs van de grond te krijgen. Christelijke scholen, Joodse scholen, Islamitische scholen en noem maar op. Nu zouden die gedwongen kunnen worden personeel aan te nemen, waarvan ze weten dat ouders en kinderen daar grote moeite mee hebben.

Dan denk ik....waarom solliciteert iemand daar? Waarom maakt de pers en politiek er zo'n drama van? Nou dat is alleen om maar te schoppen tegen de heilige huisjes van het bijzonder onderwijs.

Denk je dat een homo voor een islamitische school mag lesgeven? net zo min heeft die gemeenschap daar grote problemen mee.
Wat nu bepaalde politieke partijen proberen is dat bijzonder onderwijs op deze manier onderuit te halen. Hierin zie ik een zeer kwalijke ontwikkeling. Ook een PVV die de islamitische scholen het liefst morgen al afschaft. Laat die scholen lekker bestaan, want als die verboden worden, moeten christelijke scholen er ook aan geloven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: donderdag 10 juni 2010, 22:05
 
misschien vinden sommigen mijn bovenstaande stukje wat dubbel.

maar ik heb het geschreven niet vanuit mijn eigen standpunt, maar vanuit de denk-trend van bijvoorbeeld reformatorische scholen, die daar grote moeite of eigenlijk een onmogelijkheid mee hebben.

ik vind dat een homo dus wel degelijk voor zijn homo zijn mag uitkomen.

maar je gaat als mega Feijenoord fan ook niet in je feijenoord kloffie in het ajax stadion werken, en dan t gek vinden dat je ontslagen wordt.

Nu weet ik dat dit ineens wel duidelijk is, maar dat van scholen en homo's opeens anders wordt beleefd
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: donderdag 10 juni 2010, 22:21
 
JONATHAN890 schreef:
misschien vinden sommigen mijn bovenstaande stukje wat dubbel.

maar ik heb het geschreven niet vanuit mijn eigen standpunt, maar vanuit de denk-trend van bijvoorbeeld reformatorische scholen, die daar grote moeite of eigenlijk een onmogelijkheid mee hebben.

ik vind dat een homo dus wel degelijk voor zijn homo zijn mag uitkomen.

maar je gaat als mega Feijenoord fan ook niet in je feijenoord kloffie in het ajax stadion werken, en dan t gek vinden dat je ontslagen wordt.

Nu weet ik dat dit ineens wel duidelijk is, maar dat van scholen en homo's opeens anders wordt beleefd

Het lijkt mij wel een verschil of je een homo voor de klas laat staan die de regels binnen die school onderschrijft en zelf christen is, dan een andere homo die zijn eigen beleid gaat voeren. Ik vind dat een wezenlijk verschil.

Ik vind het ook best lastig, want als iemand gaat solliciteren bij de EO die die visie onderschrijft maar zelf geen christen is, wat doe je dan ? Word je dan als EO omroep verplicht om zo iemand aan te nemen ? Het gevaar daar van is dat de basis ontbreekt en ik zou het begrijpen dat je bijv. als EO omroep niet wilt dat iemand langs die basis heenwerkt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARIN303





Berichten: 1230

BerichtGeplaatst: donderdag 10 juni 2010, 22:31
 
SUSANNAH475 schreef:
Het lijkt mij wel een verschil of je een homo voor de klas laat staan die de regels binnen die school onderschrijft en zelf christen is, dan een andere homo die zijn eigen beleid gaat voeren. Ik vind dat een wezenlijk verschil.

Ik vind het ook best lastig, want als iemand gaat solliciteren bij de EO die die visie onderschrijft maar zelf geen christen is, wat doe je dan ? Word je dan als EO omroep verplicht om zo iemand aan te nemen ? Het gevaar daar van is dat de basis ontbreekt en ik zou het begrijpen dat je bijv. als EO omroep niet wilt dat iemand langs die basis heenwerkt.


Helemaal mee eens Susannah! Goed punt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: donderdag 10 juni 2010, 22:40
 
CARIN303 schreef:
Helemaal mee eens Susannah! Goed punt!

tnx Carin... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: donderdag 10 juni 2010, 22:55
 
JONATHAN890 schreef:
misschien vinden sommigen mijn bovenstaande stukje wat dubbel.

maar ik heb het geschreven niet vanuit mijn eigen standpunt, maar vanuit de denk-trend van bijvoorbeeld reformatorische scholen, die daar grote moeite of eigenlijk een onmogelijkheid mee hebben.

ik vind dat een homo dus wel degelijk voor zijn homo zijn mag uitkomen.

maar je gaat als mega Feijenoord fan ook niet in je feijenoord kloffie in het ajax stadion werken, en dan t gek vinden dat je ontslagen wordt.

Nu weet ik dat dit ineens wel duidelijk is, maar dat van scholen en homo's opeens anders wordt beleefd

Die Feijenoord fan zal dan helaas zijn eigen kloffie thuis moeten laten en een shirt moeten aantrekken van het ajax kloffie... Clown smiley
Grote kans dat die Feijenoord fan niet komt opdagen... hahaha Smiley met dichtgeplakte mond

(Susannah, die wel in is voor een geintje tussen de serieuze bedrijven door... Engeltje smiley ).


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op donderdag 10 juni 2010, 22:56
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 juni 2010, 14:59
 
SUSANNAH475 schreef:
Die Feijenoord fan zal dan helaas zijn eigen kloffie thuis moeten laten en een shirt moeten aantrekken van het ajax kloffie... Clown smiley
Grote kans dat die Feijenoord fan niet komt opdagen... hahaha Smiley met dichtgeplakte mond

(Susannah, die wel in is voor een geintje tussen de serieuze bedrijven door... Engeltje smiley ).


De verkiezingsuitslag van woensdag brengt het christelijk onderwijs verder in problemen. Ook de positie van islamitische scholen kan in het gedrang komen. Dat heeft de Besturenraad, de belangenorganisatie van het protestants-christelijk onderwijs, donderdag gezegd.

Met name de partijen die geen uitgesproken fans zijn van christelijk onderwijs, zoals D66 en GroenLinks, hebben woensdag bij de verkiezingen zetels gewonnen. De grote winnaar van de verkiezingen, de PVV van Geert Wilders, is weliswaar voorstander van christelijk en joods onderwijs, maar juist niet van islamitische scholen. Ook daar kunnen dus klappen vallen, vreest voorzitter Wim Kuiper van de Besturenraad. Zijn organisatie wil ook opkomen voor islamitisch bijzonder onderwijs.

Er is de laatste jaren steeds meer discussie om de vrijheid van scholen te beperken, bijvoorbeeld om segregatie tegen te gaan. Zo werken PvdA, D66 en GroenLinks aan een wetsvoorstel om scholen te dwingen alle leerlingen te accepteren, dus ook leerlingen met een andere achtergrond dan een christelijke.

Volgens voorzitter Kuiper worden christelijke scholen door het voorstel in ’de beklaagdenbank’ gezet. „Het komt nooit voor dat kinderen worden geweigerd, maar zo wordt toch die indruk gewekt.”

Hij is bang dat het nieuwe kabinet de viijheid van onderwijs, vastgelegd in de grondwet, verder zal beperken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 juni 2010, 15:45
 
JONATHAN890 schreef:
De verkiezingsuitslag van woensdag brengt het christelijk onderwijs verder in problemen. Ook de positie van islamitische scholen kan in het gedrang komen. Dat heeft de Besturenraad, de belangenorganisatie van het protestants-christelijk onderwijs, donderdag gezegd.

Met name de partijen die geen uitgesproken fans zijn van christelijk onderwijs, zoals D66 en GroenLinks, hebben woensdag bij de verkiezingen zetels gewonnen. De grote winnaar van de verkiezingen, de PVV van Geert Wilders, is weliswaar voorstander van christelijk en joods onderwijs, maar juist niet van islamitische scholen. Ook daar kunnen dus klappen vallen, vreest voorzitter Wim Kuiper van de Besturenraad. Zijn organisatie wil ook opkomen voor islamitisch bijzonder onderwijs.

Er is de laatste jaren steeds meer discussie om de vrijheid van scholen te beperken, bijvoorbeeld om segregatie tegen te gaan. Zo werken PvdA, D66 en GroenLinks aan een wetsvoorstel om scholen te dwingen alle leerlingen te accepteren, dus ook leerlingen met een andere achtergrond dan een christelijke.

Volgens voorzitter Kuiper worden christelijke scholen door het voorstel in ’de beklaagdenbank’ gezet. „Het komt nooit voor dat kinderen worden geweigerd, maar zo wordt toch die indruk gewekt.”

Hij is bang dat het nieuwe kabinet de viijheid van onderwijs, vastgelegd in de grondwet, verder zal beperken.

Het is voor mij volslagen nieuw dat leerlingen met een andere achtergrond op christelijke scholen worden geweigerd. Integendeel; ik heb altijd andere geluiden gehoord. Moslimouders die een voorkeur hebben voor christelijk onderwijs vanwege de normen en waarden die er onderwezen worden. En wellicht ook vanwege de godsdienst (mss beter dan atheïstisch). En klachten van seculiere ongelovige ouders die hun kids wel op christelijke scholen doen, maar vervolgens moeite hebben met de christelijke identiteit.

Iemand andere ervaringen hiermee?

GrZing!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 juni 2010, 15:49
 
ZINGA672 schreef:
Het is voor mij volslagen nieuw dat leerlingen met een andere achtergrond op christelijke scholen worden geweigerd. Integendeel; ik heb altijd andere geluiden gehoord. Moslimouders die een voorkeur hebben voor christelijk onderwijs vanwege de normen en waarden die er onderwezen worden. En wellicht ook vanwege de godsdienst (mss beter dan atheïstisch). En klachten van seculiere ongelovige ouders die hun kids wel op christelijke scholen doen, maar vervolgens moeite hebben met de christelijke identiteit.

Iemand andere ervaringen hiermee?

GrZing!

Nee, ik moet het met je eens zijn!
Mijn eigen zoontje zit op een katholieke school en aangezien wij echt in multi-culti wijk wonen, zit echt een enorme variatie aan kinderen met anders-religieuze achtergronden.
Kan me ook herinneren dat in "mijn tijd" (ik zat zelf op een CBS) ook gewoon alle kinderen geaccepteerd werden, en heb eigenlijk ook nooit anders gezien.
Die klachten komen me ook niet bekend voor...immers, je weet toch van te voren als je je kind op een christelijke school plaatst dat ze dat ook meekrijgen in dat onderwijs?!


Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op vrijdag 11 juni 2010, 15:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 juni 2010, 16:07
 
Ik zelf heb op een gereformeerd vrijgemaakte school gezeten,
en helaas mochten kinderen van andere religies niet op die school komen.
Zelfs het personeel moest BELIJDEND lid zijn van de gkv.
Nu is die situatie wel iets veranderd.
Er zitten leerlingen op van andere kerken.
Er gaan ook geluiden rond, als een leerkracht van kerk verhuisd,
dat hij/zij ontslagen wordt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 juni 2010, 16:12
 
MARISKA601 schreef:
Ik zelf heb op een gereformeerd vrijgemaakte school gezeten,
en helaas mochten kinderen van andere religies niet op die school komen.
Zelfs het personeel moest BELIJDEND lid zijn van de gkv.
Nu is die situatie wel iets veranderd.
Er zitten leerlingen op van andere kerken.
Er gaan ook geluiden rond, als een leerkracht van kerk verhuisd,
dat hij/zij ontslagen wordt.

Zo'n school hebben we hier idd ook een poos gehad. De kinderen van mijn broer zaten daarop. Het was zelfs zo dat er aanvankelijk alleen kinderen van één bepaalde kerk op zaten. De laatste paar jaar zijn er ook kinderen aangenomen van andere kerken, maar voorwaarde blijft dat de ouders praktiserend christen zijn en aangesloten bij een kerk.
Maar dat is eigenlijk het enige voorbeeld dat ik ken...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 juni 2010, 16:16
 
Als het aan mij lag verdwenen de gkv scholen en de refo scholen
en de islamitische scholen.
Zo wordt geen enkel kind meer wereld vreemd.
En intergreert ieder kind beter in de samenleving.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 juni 2010, 16:26
 
MARISKA601 schreef:
Als het aan mij lag verdwenen de gkv scholen en de refo scholen
en de islamitische scholen.
Zo wordt geen enkel kind meer wereld vreemd.
En intergreert ieder kind beter in de samenleving.


dank je Maris, als ik dit gezegd zou hebben kreeg ik weer de baggerwagen over me heen Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 juni 2010, 16:50
 
ZINGA672 schreef:
Het is voor mij volslagen nieuw dat leerlingen met een andere achtergrond op christelijke scholen worden geweigerd. Integendeel; ik heb altijd andere geluiden gehoord. Moslimouders die een voorkeur hebben voor christelijk onderwijs vanwege de normen en waarden die er onderwezen worden. En wellicht ook vanwege de godsdienst (mss beter dan atheïstisch). En klachten van seculiere ongelovige ouders die hun kids wel op christelijke scholen doen, maar vervolgens moeite hebben met de christelijke identiteit.

Iemand andere ervaringen hiermee?

GrZing!

Hier weigert de Christelijke school(overwegend Gereformeerd synodaal)geen kinderen maar verlangt wel van de ouders dat je een papier ondertekent waarin je verklaart het kind Christelijk op te voeden........is ook een manier he? Knipoog smiley
Mijn oudste heeft er 2 jaar op gezeten,toen was ik de hierarchie zat("moedertje zonder mondige man moet naar de meesters luisteren",dacht het niet he? Clown smiley )
Volgens de wet mogen openbare scholen geen kinderen weigeren,het bijzonder onderwijs wel.........ik ben er weer tegenaan gelopen toen ik mijn oudste op het Christelijk voortgezet onderwijs wilde plaatsen,dan heb je helaas toch de stempel "openbaar".
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 juni 2010, 16:50
 
MARISKA601 schreef:
Als het aan mij lag verdwenen de gkv scholen en de refo scholen
en de islamitische scholen.
Zo wordt geen enkel kind meer wereld vreemd.
En intergreert ieder kind beter in de samenleving.

Wat een ongenuanceerde opmerking zeg. Twijfelende smiley Ik vind het kwetsend dat je zegt dat kinderen, die op deze scholen zitten, wereldvreemd zijn. Alsof zij niet geïntegreerd zijn, hoe kom je daarbij Smiley die vol vragen zit Dan moet je ook de PC-scholen, RK-scholen, Jenaplan-scholen, enz. verbieden! Hier ben ik het dus totaal niet mee eens. Kom op zeg, we leven in een vrij land toch?! Het is toch mooi dat je als ouders je kind naar een school kunt sturen, die aansluit bij de opvoeding die wilt voor je kind.


Laatst aangepast door
MARIJAN072
op zaterdag 12 juni 2010, 09:02
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 juni 2010, 17:08
 
MARISKA601 schreef:
Als het aan mij lag verdwenen de gkv scholen en de refo scholen
en de islamitische scholen.
Zo wordt geen enkel kind meer wereld vreemd.
En intergreert ieder kind beter in de samenleving.

Is dat ook werkelijk zo Mariska ? Integreert ieder kind beter in de samenleving zonder bijv. christelijke achtergrond ?
Ik denk juist dat een belangrijk deel van de opvoeding van een kind ligt in de schooltijd; als je daar de basis weghaalt, mis je dus een belangrijk stukje opvoeding.

Ik heb zelf nooit op een streng geref. kerk gezeten, maar wel een christelijke kleuter- en basisschool. Ik weet nu nog bijv. welke liedjes we daar zongen... als je dat weghaalt, beland je dan niet in een openbare school ? Mis je ook als ouder dan niet de christelijke basis van die school ?
Ik vind toch dat je als ouder een verantwoordelijkheid hebt t.o.v. je kinderen... als de helft (of meer) van die opvoeding geen christelijke basis meer heeft lijkt me dat geen goede zaak.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 juni 2010, 17:12
 
MARISKA601 schreef:
Als het aan mij lag verdwenen de gkv scholen en de refo scholen
en de islamitische scholen.
Zo wordt geen enkel kind meer wereld vreemd.
En intergreert ieder kind beter in de samenleving.

Ik sluit me aan bij Marijan. Ik heb geen moeite met het bestaan van de bijzondere scholen; sterker nog, ik zie het als een voorrecht dát ze er zijn!
Hierdoor kunnen kinderen in een veilig, vetrouwde en beschermde omgeving onderwijs krijgen, ook godsdienstonderwijs.
Ik denk ook niet dat de zgn. integratie van een kind in de samenleving afhangt van de school. Dat zal meer te maken hebben met de opvoeding die ouders bieden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 juni 2010, 18:03
 
LIESBETH326 schreef:
Ik sluit me aan bij Marijan. Ik heb geen moeite met het bestaan van de bijzondere scholen; sterker nog, ik zie het als een voorrecht dát ze er zijn!
Hierdoor kunnen kinderen in een veilig, vetrouwde en beschermde omgeving onderwijs krijgen, ook godsdienstonderwijs.
Ik denk ook niet dat de zgn. integratie van een kind in de samenleving afhangt van de school. Dat zal meer te maken hebben met de opvoeding die ouders bieden.

ik ben het met je eens.
ik vind het een voorrecht dat er scholen zijn die aansluiten op de opvoeding die je je kinderen geeft. het voorkomt veel verwarring bij kinderen en ik merk vooral dat de juf sommige dingen beter uit kan leggen als ikzelf.
de juf(school) is hier het verlengstuk van thuis, en dat is prettig.
moet er niet aan denken om mijn kinderen naar een school te sturen waar iedere juf of meester anders gelooft.
naar mijn idee zijn basisschoolkids te klein om het godsdienstonderwijs te nuanceren...kinderen willen zekerheid, en één lijn in wat grote mensen zeggen.
en integreren in de samenleving...dat doe je zelf, niet de school.


Laatst aangepast door
JOLAN931
op vrijdag 11 juni 2010, 18:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 juni 2010, 18:29
 
Zo! Na de baggerwagen even een ander spoor. Knipoog smiley

Ja, natuurlijk is het ergens mooi dat er bijzondere scholen zijn voor bepaalde levensbeschouwingen. Maar of dat altijd de weg is??? Als we bijzondere scholen af zouden schaffen, dan is er nog steeds alle ruimte om kinderen een en ander mee te geven vanuit jouw levensovertuiging. Dit kan thuis en via de kerk. Daar is voldoende potentie om kinderen mee te nemen op de weg van jouw levensbeschouwing. Op school kan dan vooral ingestoken worden op algemene ontwikkeling, waar school toch in eerste instantie voor bedoeld is.

En nu waarschijnlijk met Maris en Pieter de baggerwagen weer tegemoet zien Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 juni 2010, 22:58
 
HENK710 schreef:
Zo! Na de baggerwagen even een ander spoor. Knipoog smiley

Ja, natuurlijk is het ergens mooi dat er bijzondere scholen zijn voor bepaalde levensbeschouwingen. Maar of dat altijd de weg is??? Als we bijzondere scholen af zouden schaffen, dan is er nog steeds alle ruimte om kinderen een en ander mee te geven vanuit jouw levensovertuiging. Dit kan thuis en via de kerk. Daar is voldoende potentie om kinderen mee te nemen op de weg van jouw levensbeschouwing. Op school kan dan vooral ingestoken worden op algemene ontwikkeling, waar school toch in eerste instantie voor bedoeld is.

En nu waarschijnlijk met Maris en Pieter de baggerwagen weer tegemoet zien Clown smiley

Beetje overdreven, om onze reacties als 'de baggerwagen' te zien. Natuurlijk zijn de ouders in eerste instantie verantwoordelijk voor de geloofsopvoeding van kinderen en hangt dit niet van de schoolkeus af. Wel kan een school veel invloed op een kind hebben, dus het kan een meerwaarde hebben om te kiezen voor een school die bij je past. Maar verder: ieder zijn keus!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 juni 2010, 23:35
 
HENK710 schreef:
Zo! Na de baggerwagen even een ander spoor. Knipoog smiley

Ja, natuurlijk is het ergens mooi dat er bijzondere scholen zijn voor bepaalde levensbeschouwingen. Maar of dat altijd de weg is??? Als we bijzondere scholen af zouden schaffen, dan is er nog steeds alle ruimte om kinderen een en ander mee te geven vanuit jouw levensovertuiging. Dit kan thuis en via de kerk. Daar is voldoende potentie om kinderen mee te nemen op de weg van jouw levensbeschouwing. Op school kan dan vooral ingestoken worden op algemene ontwikkeling, waar school toch in eerste instantie voor bedoeld is.

En nu waarschijnlijk met Maris en Pieter de baggerwagen weer tegemoet zien Clown smiley
Het gaat ervan uit dat het onderwijs waardenvrij zou moeten zijn. Dit is echter totaal niet het geval. En het is alleen maar goed, dat we in NL de gelegenheid hebben om de kinderen volgens onze waarden op te voeden.
Onderwijs is per definitie het doorgeven van waarden en normen. Want hoe denk je dat geschiedenisles of aardrijkskunde waardenvrij gegeven kan worden? We geven automatisch onze kijk op het koningshuis door of onze kijk op de aarde..........
En wat denk je van biologielessen? Of, onze kijk op seksualtieit? Het is m.i. heel noodzakelijk niet alleen de lichamelijke aspecten centraal te stellen, maar ook andere aspecten hiervoor te benaderen...
Als er geen christelijk onderwijs meer zal zijn, zal de waarde hiermee verloren gaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zondag 13 juni 2010, 10:42
 
CHATULIEM619 schreef:
Het gaat ervan uit dat het onderwijs waardenvrij zou moeten zijn. Dit is echter totaal niet het geval. En het is alleen maar goed, dat we in NL de gelegenheid hebben om de kinderen volgens onze waarden op te voeden.
Onderwijs is per definitie het doorgeven van waarden en normen. Want hoe denk je dat geschiedenisles of aardrijkskunde waardenvrij gegeven kan worden? We geven automatisch onze kijk op het koningshuis door of onze kijk op de aarde..........
En wat denk je van biologielessen? Of, onze kijk op seksualtieit? Het is m.i. heel noodzakelijk niet alleen de lichamelijke aspecten centraal te stellen, maar ook andere aspecten hiervoor te benaderen...
Als er geen christelijk onderwijs meer zal zijn, zal de waarde hiermee verloren gaan.

Die waarde blijft nog steeds bestaan als we thuis het christelijke sausje blijven opdienen! De thuisplek is bij uitstek de plek om waarden en normen door te geven. School is meer de plek waar je leert dat er ook andere waardenpatronen bestaan.


Laatst aangepast door
HENK710
op zondag 13 juni 2010, 10:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: zondag 13 juni 2010, 11:54
 
CHATULIEM619 schreef:
Het gaat ervan uit dat het onderwijs waardenvrij zou moeten zijn. Dit is echter totaal niet het geval. En het is alleen maar goed, dat we in NL de gelegenheid hebben om de kinderen volgens onze waarden op te voeden.
Onderwijs is per definitie het doorgeven van waarden en normen. Want hoe denk je dat geschiedenisles of aardrijkskunde waardenvrij gegeven kan worden? We geven automatisch onze kijk op het koningshuis door of onze kijk op de aarde..........
En wat denk je van biologielessen? Of, onze kijk op seksualtieit? Het is m.i. heel noodzakelijk niet alleen de lichamelijke aspecten centraal te stellen, maar ook andere aspecten hiervoor te benaderen...
Als er geen christelijk onderwijs meer zal zijn, zal de waarde hiermee verloren gaan.


Het onderwijs hoeft niet waardenvrij te zijn, maar ik denk dat je dat meer moet zien als de waarden en normen van Nederland, niet de waarden en normen van een religie, ook al zijn die in Nederland misschien grotendeels op de bijbel gebaseerd.

Ik geloof overigens ook niet dat ik op de christelijke school waar ik ging een ander soort biologieles kreeg dan op de openbare school waar mn vriendinnetje zat. Onderwijs draait volgens mij voornamelijk om de feiten, niet om onze kijk op dingen. je krijgt toch ook hetzelfde eindexamen op een christelijke school dan op een openbare school?

Waar het verschil volgens mij het meest in zit zijn de omgangsvormen op scholen. Waar de leraar op de openbare school bij de voornaam genoemt werd moesten wij netjes meneer en mevrouw zeggen. Ook het gedrag van leerlingen onder elkaar werd streng in de gaten gehouden.
Verder werd de dag geopend met gebed en hadden we wekelijks een uurtje godsdienstles.....maar of ik daar nou zoveel van opgestoken heb Smiley die vol vragen zit
Mijn mbo heb ik op een openbare school gedaan, daar werden de leraren dan ook bij de voornaam genoemt en hield godsdienstles in dat je uitleg kreeg over de verschillende religie's in Nederland.


Mijn eigen kinderen gaan ook niet naar een christelijke school.
We hebben hier een Katholieke dorpsschool, wil ik ze daar niet op hebben dan moeten ze 15 km verderop naar een openbare school. Dat laatste belemmert de kinderen in hun sociale leven hier op dorp, want alle andere kinderen gaan wel naar de dorpsschool. Dus heb ik gekozen voor de dorpsschool. Goed onderwijs, das het belangrijkste, en dan aan ons thuis de taak uit te leggen waarom wij dingen anders zien dan de Katholieken. Ook normen en waarden leer je volgens mij voornamelijk gewoon thuis,al ver voor je naar school gaat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RENSKE067





Berichten: 555

BerichtGeplaatst: maandag 14 juni 2010, 09:47
 
mijn zoon zit op een gereformeerde school en ik heb daar ook altijd op gezeten
en ik ben daar nogsteeds erg blij mee
ook kinderen van andere kerken zitten bij ons op school en ook als je geen lid zou zijn van een kerk mag een kind bij ons op school komen
daar zit wel de voorwaarde aan vast dat ze achter de identiteit van onze school staan
ik zou mezelf nou niet bepaald wereldvreemd willen noemen en ben dat ook nooit geweest
en als ik nu naar de jeugd kijk die bij ons op school zitten zijn die nu ook niet bepaald wereldvreemd
maar gelukkig wordt er meer aandacht gegeven aan de (christelijke) waarden en normen
als ik kijk naar de christelijke scholen hier in de buurt kun je daar het woord christelijk weinig meer terugzien
en aangezien mijn zoon een groot deel van de dag op school doorbrengt ben ik blij dat ik de keuze heb voor deze school
er wordt gewerkt vanuit de basis dat God onze schepper is
bij bepaalde vakken geeft dat een andere benadering dan op andere scholen
neem bv de evolutietheorie of sexuele voorlichting
vindt ik het wel heel belangrijk vanuit welke basis er gesproken wordt
en wereldvreemde kinderen met tv en internet Smiley die vol vragen zit
lijkt me sterk Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 14 juni 2010, 10:32
 
HENK710 schreef:
Die waarde blijft nog steeds bestaan als we thuis het christelijke sausje blijven opdienen! De thuisplek is bij uitstek de plek om waarden en normen door te geven. School is meer de plek waar je leert dat er ook andere waardenpatronen bestaan.
Misschien heb je dat niet bedoeld, maar je schrijft over een christelijk sausje, dat geeft mij de indruk dat het alleen maar iets oppervlakkigs is, iets aan de buitenkant alleen. Terwijl in mijn ogen het christelijk geloof de basis vormt van de opvoeding. Daarbij is zowel een rol weggelegd voor de ouders als wel voor de school. Op de basisschool begint het en vooral op de middelbare school heeft het een heel belangrijke functie. Een kind kan nog niet onderscheiden, en waarom zou je ze dan moeten confronteren met verschillende normen en waarden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: maandag 14 juni 2010, 11:06
 
Kan zeggen dat ik niet bezorgd ben.
We leven in een tijd wat alles kan en mag maar houden liefst de hele Bijbel zoveel mogelijk dicht want er staan onderwerpen in die ons te zwaar aanvoelen en liever met een korreltje zout nemen en dingen onder de vloerkleed blijven vegen die inwezen buiten huis behoren.

En zo zijn er nog vele meer andere dingen waar je dieptriest van word misschien sommige ook niet maar ik wel Twijfelende smiley Let eens op de media of lees de kranten wat er verteld word op negetieve situatie schilderen ze Israël af en bekijken de dingen niet van 2 kanten van het verhaal maar zoeken ook werkelijk alles op om Israël in negetief daglicht te stellen en alles in hun schoenen proberen te schuiven wat dan niet hun schuld is maar die van de tegenpartij (moslims) de vijand de baaälisme die een haat aan de joden hebben en liefst hen in de zee willen verdrijven het naam Israël van de kaart willen vegen. Die mensen mijn mede broeders en zusters hebben het zwaar en die inwezen Gods oogappel is het Verbondsvolk waarmee Hij mee heeft gesloten zoals we kunnen lezen in de Bijbel die blijft als een zegel voor hen voor altoos en in Eeuwigheid. De Tijd waar we nu leven zijn in de weeën en er zullen dingen voorvallen en meer chaos en erger worden het word niet meer beter neej het staat zo allemaal geschreven de tekenen der tijd ja het is 5 voor 12 lees de Bijbel goed door en bestudeer en onderzoek het want het zal niet meer lang duren zie hoe de volkeren meer de rug naar Israël zullen toekeren. Uit onderzoek van 2010 is gebleken dat 70% van NL tegen Israël is en D 60% ja zowel onder de ongelovigen maar helaas ook onder de christenen omdat ze niet weten wat er werkelijk speelt in Israël die door de media verkeerd worden beinvloed door negetiviteit. Verder is het noodzakelijk om je Bijbel te bestuderen en te onderzoeken want dan weet je in welke situatie we leven.
Gods Woord is Waarheid en Oprecht en willen we groeien dan is het van belang om te lezen zoals het kinderlied weergeeft:
Lees je Bijbel en Bidt elke dag zodat je Groeien mag. Lachende smiley
Vind je het misschien moeilijk om de Bijbel te lezen dan mag je daarom bidden omdat wel te begrijpen (mijn voorkeur SV maar NBG ook goed hoor) want elk mens zit nog in een Leerschool om dingen bij te leren en om elke dag stap voor stap dichter tot de Vader te mogen komen dat die Dijk zo stevig mag worden want als de Storm loeit dat je zeilen in goede wind staat en dat de Stuurman het Scheepje al veilig de haven doet leiden als we de koers maar voor ogen blijven houden.

Intressante link is de keerzijde van de andere medaile Knipoog smiley

http://www.israelnationalnews.com/

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: maandag 14 juni 2010, 19:01
 
CHATULIEM619 schreef:
Misschien heb je dat niet bedoeld, maar je schrijft over een christelijk sausje, dat geeft mij de indruk dat het alleen maar iets oppervlakkigs is, iets aan de buitenkant alleen. Terwijl in mijn ogen het christelijk geloof de basis vormt van de opvoeding. Daarbij is zowel een rol weggelegd voor de ouders als wel voor de school. Op de basisschool begint het en vooral op de middelbare school heeft het een heel belangrijke functie. Een kind kan nog niet onderscheiden, en waarom zou je ze dan moeten confronteren met verschillende normen en waarden.

Het sausje kan ook bekeken worden als uiteindelijke smaakmaker. Kwijlende smiley Dan is het dus meer dan iets oppervlakkigs. Dat een school een rol speelt in de opvoeding, is helder. Maar of dit persé de rol moet zijn van normen-en-waardenbepaler? Dat blijft in mijn ogen toch echt het gezin zelf! Bovendien zal een kind hoe dan ook wel geconfronteerd worden met verschillende normen en waarden, aangezien het kind omgaat met andere kinderen op velerlei manieren.


Laatst aangepast door
HENK710
op maandag 14 juni 2010, 19:02
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende
Pagina 1 van 4