ChristianMatch

Forum

Berichten van DAVID923
Ga naar pagina Vorige 1 ... 6 7 8 9 10 11 12 ... 22 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van DAVID923
Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 17:26
BerichtOnderwerp: Calvijn

vraag me af hoe betrouwbaar de bron is... Boze smiley Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 16:59
BerichtOnderwerp: Calvijn

we moeten geen mensen volgen! waar iemand wat goeds leert, kan er gelijk wat duivels uitkomen de volgende zin. toets alles en behoud het goede. dus ook Calvijn. Maar bij zijn theologisch werk is bij 90% Bijbels gezien geen speld tussen te krijgen.

Dus niet blind volgen, kijken wat de man schrijft, toetsen, en het goede behouden. toen Thomas vroeg wie we nu eigenlijk volgde moest ik denken aan:

1kor 1
(je kan er calvijn in vullen bij de namen)

12 Ik bedoel dit, dat ieder uwer zijn leus heeft: Ik ben van Paulus! En ík van Apollos! En ík van Kefas! En ík van Christus! 13 Is Christus gedeeld? Is Paulus dan voor u gekruisigd, of zijt gij in de naam van Paulus gedoopt?

*
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 10:14
BerichtOnderwerp: daten Bijbels?

persoonlijk denk ik dat je geen christen bent arand, maar een humanist die hier aan het trollen is. daarom reageer ik zo weinig mogenlijk op je.

maar mocht ik er naast zitten, dan nog is jouw maatstaaf de mens en de cultuur. psychologie, sociologie en humanisme. Je maatstaaf en vooronderstelling is dus niet dat de Bijbel de universele waarheid is, en dat de tijdsgest en cultuur onderworpen en getoets moet worden aan de Bijbel.

tuurlijk heef de Bijbel een context, een cultuur en leefwereld in de tijd dat het geschreven is, amar de tijdloze en algemene principes blijven staan, en zijn (als het goed is) de maatstaat van de christen.

Dus een gesprek loopt altijd al op 2 sporen tussen ons.
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 21:47
BerichtOnderwerp: Japan

om maar weer op het begintopic terug te komen

http://www.youtube.com/watch?v=blC69ZMXjl0&feature=player_embedded#at=33
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 21:32

Quote:
Tuurlijk heeft God de Holocaust niet gewild. Maar er is nog een satan. Die weet donders goed dat zonder het Joodse volk Gods plan met de wereld in duigen zou vallen. Hoe moeilijk ik het soms ook te begrijpen vind is dat God niet het kwaad is, maar het wel toestaat. Waarom? Geen idee.
Is denk ik ook niet te begrijpen.

in het oude testament waarschuwde God zijn volk en zei dat Hij ander assyrie en later Babel op hun af zou sturen.(nebukadnezar word ook zijn dienaar genoemd en ze spraken ook tot elkaar) en in deuteronomium 28 en 29 zie je heel duidelijk dat God die zaken WEL kan bewerken.

En God is altijd dezelfde, gister, vandaag, morgen en voor eeuwig.

waarom toen wel en niet in 1945?
en als het satan was, dan heeft God hem op zn minst toegelaten en niet omdat Hij niet anders kon.
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 19:53

Armanius zei dat God de mens uitverkoos op Zijn voorzienigheid, dus dat Hij al wist wie er gingen geloven. Maar dat is ook een soort van status quo.

Zijn goede boeken over, ik hoor het wel als je titels wilt.
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 19:42
BerichtOnderwerp: vrije wil versus Gods plan.

ja heb er ook weinig nog aan toe te voegen dames. well done.

verder zijn dit soort teksten ook wel behoorlijk duidelijk:

Mat 22,14
Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

hand 13
48 Toen nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich en verheerlijkten het woord des Heren; en allen, die bestemd waren ten eeuwigen leven, kwamen tot geloof; 49 en het woord des Heren verbreidde zich door het gehele land.

Laatst aangepast door
DAVID923
op woensdag 23 maart 2011, 19:43
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 16:29

Quote:
Eigenlijk zie ik alleen maar een negatieve meerwaarde van dit theologisch denken. Het beïnvloedt je Godsbeeld negatief, het geeft een fatalistische houding en mensen krijgen het gevoel dat alles wat hun overkomt een straf van God is, dus de schuld van henzelf.

Dank je voor het lezen van mijn bevindingen en persoonlijke studie. En zoals je kon lezen vind ik het ook lastige materie. Al betekend het niet dat als jij of ik iets niet kan bevatten, niet logisch of eerlijk vind, het niet per defenitie betend dat het dan niet zo kan zijn.

Eeerlijk gezegd maar je een beetje aan karikatuur nu van die leer, want Calvijn heeft een heel stuk over hou het juist geen leer van het lot is, of ''het staat in de sterren'' dat is heidens! God doet niet voor niks een beroep op de keuze en verantwoording van de mens.
Zoals Hannah al zei een antwoord op die vragen kan een hele lap tekst worden, maar zal het kort houden en doorverwijzen naar meer studie materiaal, mocht je interesse hebben.

Die leer geeft de wedergeboren christen rust, omdat Hij.zij zich in Gods handen veilig weet. En maakt bescheiden, dat het dus niet de keuze van die persoon was of goede werken, maar Gods keuze voor die persoon. 100% genade. Als iemand denk, ow nu kan ik dus alles doen wat ik wil, da is die geen echt kind van de Heer. Die volgt uit liefde en dankbaarheid de heer en wilt de Geest niet bedroeven.

Quote:
en mensen krijgen het gevoel dat alles wat hun overkomt een straf van God is, dus de schuld van henzelf.

Als iemand naar de hel gaat is dat niet onterecht. dat Hij uberhaupt iemand redt uit de mensheid an de zondeval is pure genade.
De arminiaan heeft jusit een verkeerd Godsbeeld, niet alles wat een christen overkomt is gelijk door zonde (Job). zie ook zondag 10.
in calvinistische kerken hoor je niet dat alle ziekte en ongemak van satan komt, of dat je niet geneest door gebrek aan geloof. Al gaan we nu oftopic. maar de arminiaan onderschat echt de vrije wil van de mens.

youtube eens: john macarthur election.
keuze uit korte en lange behandelingen, naar de verhouding hoeveel zin en tijd je er voor hebt. op sermonindex.net kan je op topic goede preken luisteren.
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 16:07

Quote:
arminius leerde namelijk dat wij door eigen werken het koninkrijk van God binnen kunnen gaan, als ik het goed heb.......

Nee absoluut niet, pelagius kwam er wel dicht bij in de buurt als het al niet zo was, maar Arminius niet, die was in sommige opzichten meer calvinistisch dan die kerken nu. Kan je goede boekentips geven.
of anders zoek je eens online zeer interessant.

Ben ik het eigenlijk wel eens met wat je verder schrijft, valt wel te rijmen met mijn gedachten in mijn persoonlijke studie (andere topic). zeer lastige materie.

Laatst aangepast door
DAVID923
op woensdag 23 maart 2011, 16:10
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: woensdag 23 maart 2011, 16:00

dank je voor het luisteren, en ja dit is meer op tieners gericht, er zijn ook kortere en meer algemenere bahandelingen van dit onderwerp van hem.
had misschien die moeten geven.

en ja soms is hij wel heel erg kuis en braa,f bijna onrealistisch, maar de kern klopt wel. de uitvoering zal wel verschillen per situatie.
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 22:50

Omdat Hij al wist wat er ging gebeuren, wat Judas zou doen stond al in een profetie.

En nogmaals we hebben een vrije wil, maar met een limit een beperking.
zie het als een schaakpartij met God, je bent vrij om te zetten, maar uiteindelijk bepaald God de uitkomst.
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 21:50

JAN786 schreef:
Dat is wel hele vrije exegese Knipoog smiley
Ze wilden daarmee alleen maar aangeven dat ze zelf de volledige verantwoordelijkheid van zijn dood op zich namen en zelfs voor de verantwoording van hun nageslacht....

Zij wilden helemaal geen bloed voor verzoening. Joden dachten gerechtvaardigt te worden door het houden van de wet. Waarom zouden ze dan Jezus bloed wensen?

precies +1

wou ook zo iets zeggen over die exegese maar zal niet in goede aarde vallen dacht ik, e dan hebben we weer een hele oftopic reeks over de toon en vorm Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 21:49

@hannah pinksterdag is de uitstorting van de Geest op de apostelen en discipelen van Jezus.

Je interpretatie van wat er op het kruis gebeurde is echt een arminaanse gedachte. Het bloed heeft alleen nut voor mensen die bekeren en wedergeboren worden.

Die mensen die dat riepen hebben 70 na christus gemerkt wat dat betekende.....

verder ben ik het eens met jan`s reactie.

goed boek: ''Future israel'' van Horner.
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 19:25
BerichtOnderwerp: jaartelling in de Bijbel

goede tekst tessy!
hier leren we wat van, ik kwam er zelf niet eens op.

dank je. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 19:18
BerichtOnderwerp: jaartelling in de Bijbel

over water lopen ook niet...
uit de dood opstaan ook niet....

Persoonlijk denk ik dat de gevolgen van de zondeval en de kracht van vlakna het paradijs nog in de genen zaten. en zo konden ze ook flink voortplanten, kan ook dus een speciale gave zijn.

Laatst aangepast door
DAVID923
op dinsdag 22 maart 2011, 19:24
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 19:15

beun; vroeger heeft er niks mee te maken, en dat is juist zijn punt van de cultuur, na de seksuele revolutie is die houding ook in de kerken geslopen. wat nu normaal is in deze tijd en cultuur, was 50 jaar geleden niet zo, zelfs bij niet christenen.

heb je de hele preek geluisterd?
dan had je niet zo gereageerd.
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 15:34

Natuurlijk is er een groot verschil tussen 2 volwassen christenen, (volwassen; lichamelijk, mentaal en geestelijk (als christen), die verantwoord ontmoeten en de naieve tiener waar het kermis is op de hormonen afdeling. Heb een preek gehoord en aan een goede kennis gegeven die met wat problemen zat op dit gebied, maar na het luisteren zelf vroeg ik me wel af hoe Bijbels het is om lid te zijn van een dating site? Soms is het verschil tussen ''recreatief'' daten en kijken of het klikt voor eventueel huwelijk erg groot.

Zou zeggen; Luister eens naar deze overdenkingen over dit onderwerp:

(deze Amerikaan is een beetje ''over the top'' soms, hoop dat je dat met een korreltje zout kan nemen)

[/url] http://www.youtube.com/watch?v=LfyJMSeYUN0&feature=related [url]

Alle delen staan er naast.

Enjoy

Laatst aangepast door
DAVID923
op dinsdag 22 maart 2011, 15:38
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: maandag 21 maart 2011, 17:45
BerichtOnderwerp: chantage???

Ben er een beetje klaar mee mod. maar tnx.(en Leonard)
ja weet dat er ander denkbeelden zijn, maar de manier van debateren/discussieren is echt meer emotie en over vorm dan inhoudelijk.
als iemand me Bijbels kan laten zien waar ik fout zit, graag.

ZIT NIET VOOR NIETS ALLEEN OP DE BIJBELSTUDIE SECTIE.

om nog maar te zwijgen van de ad hominem reactie`s....

parels voor de zwijnen (spreekwoordelijk niet letterlijk, voor we daar weer wat van horen) Coole smiley met zonnebril
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 20:35

@ hannah zeer suggestief stukje van je en waar je ook woorden in mijn mond legt. geen reactie waardig.
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 19:53
BerichtOnderwerp: Bijbels vermanen en ego.

blijkbaar. Coole smiley met zonnebril
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 19:52

SUSANNAH475 schreef:
Als jij voor bent, prima David, maar kom dan met goede argumenten.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niks kan aanvangen met een spreuk van Calvijn, ik heb liever een tekst uit de bijbel, en dan graag niet uit z'n verband gerukt, en mogelijk onderbouwd waarom...

WIST gewoon dat dit zou komen, en dat tegen de persoon die steeds alles Bijbels onderbouwd! zovaak worden Bijbelteksten hier totaal genegeerd. en nu ik iemand quote over de inhoudelijke zaak , dus waar het omging in chats vraag, kom jij om de bocht. lol! Gefrustreerde smiley

heb een hele persoonlijke studie vol argumenten en Bijbelse onderbouwing gemaakt/gepost, weinig tot geen inhoudelijke theologische reactie, en dan het gore lef dit hier tegen mij te zeggen! o my goodness...

dit is de Bijbelstudie sectie! op die andere zit ik express niet...
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 19:46

LISA610 schreef:
Hoop dat je nog eens zover komt dat je gewoon Nederlandse woorden weet te gebruiken in plaats van Griekse... Ah, pas afgestudeerde huisartsen hebben het ook over influenza in plaats van griep, dus waarschijnlijk duurt dat nog een poosje. En nee, je hoeft de begrippen voor mij niet te vertalen, ik weet wat ze betekenen. Wat betreft jou opmerking over dat je waarschijnlijk veel meer weet over de Romeinenbrief dan ik.. Zodra iemand het niet met jou eens zit, verschuil jij je achter de gedachte dat jij het allemaal veel beter weet dan een ander. Maar David, juist daarom even het volgende, speciaal voor jou:
Spreuken 16:
18 Hooghartigheid gaat vooraf aan ellende, hoogmoed komt voor de val.

dat zijn 2 hele normale termen, zeker als reactie op jouw stukje.
dus mij hoogmoedig noemen is niet alleen geen argument, en op de man, maar levert niks bij aan de discussie, noch ga je ergen inhoudelijk op in.

zit serieus te denken om hier te kappen, zonde van mijn tijd.
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 18:57

geen probleem. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 18:48

Quote:
Ik ben tegen predestinatie

hahahaha, niet te filmen hier..
alsof jouw mening een fluit uitmaakt of het teniet kan doen, als dat de waarheid is. Gefrustreerde smiley

@chat:

om calvijn te quoten:

“omdat wij niet weten, wie tot het getal der gepredestineerde behoort, of wie niet, moeten we zo gestemd zijn, dat wij zouden willen dat allen zalig werden. Zo zal het geschieden dat we ons beijveren een ieder, die ons ontmoet, te maken tot deelgenoot aan de vrede: maar onze vrede zal rusten op de kinderen des vredes’’

Laatst aangepast door
DAVID923
op zondag 20 maart 2011, 18:48
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 18:44

Quote:
Maar, david, zeggen dat het Joodse volk de holocaust verdiend heeft......dat kun je niet maken, joh.

a u b geen woorden in mijn mond leggen....dat heb ik nergens geschreven.

verder moet de ook de bedelingen niet tegen elkaar uitspelen.
satan heef en zal nooit iets kunnen doen wat God niet toestaat, niet bij Job en niet als bij de apostelen die hij wou ''zeven'.'
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 15:40

Quote:
En probeer dat nou eens wel te beantwoorden vanuit jou persoonlijke beleving en ervaring zonder er weer meteen een heel theologisch verhaal van te maken.

nee Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 15:39
BerichtOnderwerp: Bijbels vermanen en ego.

ja. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 15:37

ik weet alles over het lezen in de context, en ik weet waarschijnlijk meer over de romeinenbrief dan jou, zeker als het aankomt op exegese en hermeneutiek, maar dat neemt niet weg dat je uit romeinen 9 tijdloze principes kan halen.

verder denk ik dat er weinig tegen zondag 10 kan worden ingebracht.
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 13:28

CHATULIEM619 schreef:
Zou het niet alleen maar oppervlakkig geluk zijn, die je verwart met het naar zn zin hebben? Veel mensen beseffen wel dat hun leven niet af is, als ze God niet kennen.

mensen willen het vaak ook neit weten:

Joh 7,7
U kan de wereld niet haten, maar Mij haat zij, omdat Ik van haar getuig, dat haar werken boos zijn.

joh 3:

19 Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos.
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923 (45)

BerichtGeplaatst: zondag 20 maart 2011, 13:25

Quote:
Elke theologie heeft ook te maken met een Godsbeeld. En naar dat Godsbeeld vraag ik dus. Hoe heeft datgene wat je geleerd is, invloed gehad op je kijk naar God. Zie je Hem als een straffende willekeurige God, of zie je Hem als een liefdevolle God.

het gaat er niet om hoe ik wil of vind dat God moet zijn maar wat de Bijbel openbaart.

straffend en willekeurig gaan niet hand in hand, is niet aan elkaar verbonden zoals je misschien suggereert door je zinsopbouw.

God is al Zijn eigenschappen tegelijk, Heilig en rechtvaardig (waar uit toorn en straf kan voortkomen) en Liefde (zie het kruis).

en/en niet of/of.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van DAVID923
Ga naar pagina Vorige 1 ... 6 7 8 9 10 11 12 ... 22 Volgende
Pagina 9 van 22