ChristianMatch
 


Forum

Wanneer ben je er klaar voor?
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 juli 2010, 21:09
 
Iemand wees mij op de volgende spreuk:

Liefde is een luxe die je je pas kunt veroorloven als al je vijanden zijn uitgeschakeld. Tot die tijd is iedereen van wie je houdt een gijzelaar die je moed ondermijnt en je beoordelingsvermogen aantast.
-Orson Scott Card-


Hij werd me uitgelegd als dat je pas de liefde zult vinden als je daar aan toe bent en niet eerder...vond k een beetje een vreemde uitlegVerraste, verbaasde smiley
er zullen altijd mensen zijn die iets met je hebben...als je die dan eerst allemaal uit moet schakelen heb je daar wel een heel leven voor nodig denk ik. Geen tijd voor de liefde dus! En sowieso ligt het er maar aan hoe je het bekijkt of liefde je beoordelingsvermogen aantast...door de liefde ga je de dingen met andere ogen bekijken en heb je meer voor een ander over...Wat ook wel weer ten goede komt aan het "uitschakelen van je vijanden"...Je zult dan namelijk minder de behoefte voelen om dat te doen omdat je die liefde in je hebt, toch?
Maar het zet me aan het denken...als ik naar mezelf kijk denk ik dat ik steeds meer een stapje in de buurt kom, maar toch nog niet klaar ben voor een nieuwe liefde. Simpelweg omdat ik op dit moment nog heel erg op mezelf gericht ben, mijn eigen weg aan het vinden. Maar ooit moet er toch een moment komen dat je er klaar voor bent? Hoe weet je dat nou eigenlijk? En...is God het daar eigenlijk wel mee eens?
We zeggen allemaal wel heel geduldig..."Op Zijn tijd"...maar wat nou als Zijn tijd er nog niet lijkt te zijn, terwijl we zelf het idee hebben er wel aan toe te zijn? Hoe gaan we daar dan mee om?

Ben benieuwd hoe jullie hier over denken... Knipoog smiley


Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op dinsdag 13 juli 2010, 21:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRACE585





Berichten: 1464

BerichtGeplaatst: woensdag 14 juli 2010, 09:41
 
TESSYBEAR731 schreef:
Iemand wees mij op de volgende spreuk:

Liefde is een luxe die je je pas kunt veroorloven als al je vijanden zijn uitgeschakeld. Tot die tijd is iedereen van wie je houdt een gijzelaar die je moed ondermijnt en je beoordelingsvermogen aantast.
-Orson Scott Card-


Hij werd me uitgelegd als dat je pas de liefde zult vinden als je daar aan toe bent en niet eerder...vond k een beetje een vreemde uitlegVerraste, verbaasde smiley
er zullen altijd mensen zijn die iets met je hebben...als je die dan eerst allemaal uit moet schakelen heb je daar wel een heel leven voor nodig denk ik. Geen tijd voor de liefde dus! En sowieso ligt het er maar aan hoe je het bekijkt of liefde je beoordelingsvermogen aantast...door de liefde ga je de dingen met andere ogen bekijken en heb je meer voor een ander over...Wat ook wel weer ten goede komt aan het "uitschakelen van je vijanden"...Je zult dan namelijk minder de behoefte voelen om dat te doen omdat je die liefde in je hebt, toch?
Maar het zet me aan het denken...als ik naar mezelf kijk denk ik dat ik steeds meer een stapje in de buurt kom, maar toch nog niet klaar ben voor een nieuwe liefde. Simpelweg omdat ik op dit moment nog heel erg op mezelf gericht ben, mijn eigen weg aan het vinden. Maar ooit moet er toch een moment komen dat je er klaar voor bent? Hoe weet je dat nou eigenlijk? En...is God het daar eigenlijk wel mee eens?
We zeggen allemaal wel heel geduldig..."Op Zijn tijd"...maar wat nou als Zijn tijd er nog niet lijkt te zijn, terwijl we zelf het idee hebben er wel aan toe te zijn? Hoe gaan we daar dan mee om?

Ben benieuwd hoe jullie hier over denken... Knipoog smiley


idd een aparte uitleg tess,ik zou t eerder interpreteren als dat je wanneer je verliefd bent en de ander weet t niet dat je dan vaak verlegen en dus geen moed hebt om die ander het te laten weten omdat men bang is dat het niet wederkerig is en wat betrefd oordelingsvermogen zou ik dan zeggen liefde maakt blind,dat zijn dan dus de vijanden die uitgeschakeld moeten worden.maar goed dat is dus mijn mening. Knipoog smiley

opnieuw liefhebben als je er aan toe bent?
ja dat is idd heel dubbel.wij maken onze eigen keuzes om wel of niet met iemand verder te gaan,het wel of niet durven ligt denk ik aan het rugzakje wat je meeneemt.
wat had men t in de bijbelse tijd dan gemakkelijk daar werd een bruid uitgekozen (zoals bv voor Isaack,abraham zond z'n knecht die met een bruid terugkwam en Isaack nam haar tot vrouw ,omdat het gewoon was dit zo te doen in die tijd) Geschokte, onthutste smiley en ook hier had God bemoeienis.
maar ik ben toch wel blij dat ik hier zelf mee mag kiezen en denk dat als men je rugzakje verwerkt heeft dat men dan ook makkelijker hier mee om kunt gaan.dus ik raad aan verwerk je rugzakje zodat je weer vooruit durft,dit doe je dan ook samen met God natuurlijk
als je voor jezelf weet dat je weer stabiel en lekker in je vel zit durf je weer te leven,en ik geloof wel dat God daar ook zeker mee bezig is want hij vormd ons door alles heen,het leven blijft altijd een groeiproces(werk in uitvoering.)


Laatst aangepast door
GRACE585
op woensdag 14 juli 2010, 09:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: woensdag 14 juli 2010, 10:03
 
Liefde is een luxe die je je pas kunt veroorloven als al je vijanden zijn uitgeschakeld. Tot die tijd is iedereen van wie je houdt een gijzelaar die je moed ondermijnt en je beoordelingsvermogen aantast.
-Orson Scott Card-


ik denk dat je deze spreuk ook anders kunt lezen;
als je angst, onverwerkt verdriet en boosheid die nog niet is verwerkt ziet als de vijanden die nog "verslagen" moeten worden, dan is het wel een ware uitspraak denk ik.
wanneer je door die boosheid verdriet en angst heen bent, komen relaties een stuk beter tot hun recht, omdat je niet meer zo snel allergisch reageert als er een trigger is die een apel doet op die emoties.
(je beoordelings vermogen)
wanneer er steeds sociale contacten onder druk komen doordat je wél alergisch reageert, dan zou je inderdaad de moed kunnen verliezen om nog contacten aan te gaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: woensdag 14 juli 2010, 13:35
 
HANNAH810 schreef:
Liefde is een luxe die je je pas kunt veroorloven als al je vijanden zijn uitgeschakeld. Tot die tijd is iedereen van wie je houdt een gijzelaar die je moed ondermijnt en je beoordelingsvermogen aantast.
-Orson Scott Card-


ik denk dat je deze spreuk ook anders kunt lezen;
als je angst, onverwerkt verdriet en boosheid die nog niet is verwerkt ziet als de vijanden die nog "verslagen" moeten worden, dan is het wel een ware uitspraak denk ik.
wanneer je door die boosheid verdriet en angst heen bent, komen relaties een stuk beter tot hun recht, omdat je niet meer zo snel allergisch reageert als er een trigger is die een apel doet op die emoties.
(je beoordelings vermogen)
wanneer er steeds sociale contacten onder druk komen doordat je wél alergisch reageert, dan zou je inderdaad de moed kunnen verliezen om nog contacten aan te gaan.

Das inderdaad een heel andere, maar toch ontzettend mooie uitleg...
maar dan blijft de vraag rijzen, zullen we ooit echt helemaal zonder "vijanden" zijn Smiley die vol vragen zit
Volgens mij niet, tegenslag hoort bij het leven en pijn en verdriet dus net zo goed. Maar dat zou dan alsnog betekenen dat de liefde geen kans heeft...
Dus kom ik terug op mijn aanvankelijke vragen, wanneer zijn we er dan klaar voor...en welke rol speelt God in dit plaatje?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IESJE369





Berichten: 164

BerichtGeplaatst: woensdag 14 juli 2010, 14:27
 
TESSYBEAR731 schreef:
Das inderdaad een heel andere, maar toch ontzettend mooie uitleg...
maar dan blijft de vraag rijzen, zullen we ooit echt helemaal zonder "vijanden" zijn Smiley die vol vragen zit
Volgens mij niet, tegenslag hoort bij het leven en pijn en verdriet dus net zo goed. Maar dat zou dan alsnog betekenen dat de liefde geen kans heeft...
Dus kom ik terug op mijn aanvankelijke vragen, wanneer zijn we er dan klaar voor...en welke rol speelt God in dit plaatje?

De vraag houdt mij ook wel bezig.
Wanneer ik kijk naar mensen die wél een relatie hebben/krijgen, die zijn ook niet perfect in balans met hun verleden. Niemand is perfect. Je leert en ontwikkelt je leven lang door.
Waarom krijgt een ander wel een relatie en ik niet? Ik denk dat Gods leiding hierin een grote rol speelt. Maar die begrijp ik dus niet altijd.
Daarom laat ik dat maar bij God en blijf zelf wel actief op cm. Ik bid daarbij dat God deuren zal sluiten die leiden naar relaties die niet naar Zijn wil zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: woensdag 14 juli 2010, 23:35
 
TESSYBEAR731 schreef:
Iemand wees mij op de volgende spreuk:

Liefde is een luxe die je je pas kunt veroorloven als al je vijanden zijn uitgeschakeld. Tot die tijd is iedereen van wie je houdt een gijzelaar die je moed ondermijnt en je beoordelingsvermogen aantast.
-Orson Scott Card-



Ben benieuwd hoe jullie hier over denken... Knipoog smiley

Ik vind liefde geen luxe, maar een 1e levensbehoefte. Dan bedoel ik natuurlijk meerdere soorten van liefde; niet alleen de romantische liefde.

En dan nog: God is liefde, en die kun je maar beter zo snel mogelijk vinden.

Ik weet niet zeker of ik de uitspraak goed begrijp, maar ik zou willen zeggen dat, zolang iedereen van wie je houdt een gijzelaar is, dit een goede oefening is voor je liefde. Die kan groeien en sterker worden. Je kunt moediger worden en je (aangetaste) beoordelingsvermogen oefenen.
Zoiets? Verlegen lachende smiley

GrZing!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zondag 18 juli 2010, 08:58
 
TESSYBEAR731 schreef:
Iemand wees mij op de volgende spreuk:

Liefde is een luxe die je je pas kunt veroorloven als al je vijanden zijn uitgeschakeld. Tot die tijd is iedereen van wie je houdt een gijzelaar die je moed ondermijnt en je beoordelingsvermogen aantast.
-Orson Scott Card-





Ik hoor wel eens "kijk naar voren"
Door evaring is er 'anders' geboren
En kijk je soms een stukje terug
Ik Weet dàt, het is soms te vlug
Gaan in vertrouwen, een volgende stap
Zonder dat een onluikende bloem wordt vertrapt
Moet ik daarom dan maar stil blijven staan?
Nee ik wil van hier een stuk verdergaan.
Waarheen op weg ... ik weet t niet?
Wel, dat er is een kans op verdriet.
Als 't maar niet is vanwege pijn
Want daarvoor is mijn hart veel te klein.
-jonathan-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Pagina 1 van 1