ChristianMatch
 


Forum

Leugentje om best wil?
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
LAURENS814





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 november 2010, 17:49
 
Vandaag heb me ziek gemeld voor mijn studie, omdat ik morgen voor mijn stage een belangrijke presentatie moet houden voor meer dan honderd mensen.
Ik heb me deze week goed voorbereid en weet wat ik wil zeggen. Deze week had ik echter al zes dagen gewerkt en was dood en dood moe.Het college van vandaag kon ik missen als kiespijn, en heb me ziek gemeld ook al ben ik dat niet.

Mijn vraag aan jullie:
Bega ik hiermee nu een doodzonde en moet ik om vergiffenis vragen bij God? Of zou Hij deze actie wel begrijpen?

Graag jullie reacties.

Groet,
Laurens
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 november 2010, 17:55
 
LAURENS814 schreef:
Vandaag heb me ziek gemeld voor mijn studie, omdat ik morgen voor mijn stage een belangrijke presentatie moet houden voor meer dan honderd mensen.
Ik heb me deze week goed voorbereid en weet wat ik wil zeggen. Deze week had ik echter al zes dagen gewerkt en was dood en dood moe.Het college van vandaag kon ik missen als kiespijn, en heb me ziek gemeld ook al ben ik dat niet.

Mijn vraag aan jullie:
Bega ik hiermee nu een doodzonde en moet ik om vergiffenis vragen bij God? Of zou Hij deze actie wel begrijpen?

Graag jullie reacties.

Groet,
Laurens

Moeten wij dat bepalen???
God weet het, en je zou Hem moeten kennen hoe Hij daarover reageert.
Iemand die de Heilige Geest heeft, is een Geest van waarheid.

Vraag vergeving wanneer je er niet goed bij voelt...


Laatst aangepast door
MAR907
op vrijdag 5 november 2010, 17:56
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 november 2010, 18:32
 
LAURENS814 schreef:
Vandaag heb me ziek gemeld voor mijn studie, omdat ik morgen voor mijn stage een belangrijke presentatie moet houden voor meer dan honderd mensen.
Ik heb me deze week goed voorbereid en weet wat ik wil zeggen. Deze week had ik echter al zes dagen gewerkt en was dood en dood moe.Het college van vandaag kon ik missen als kiespijn, en heb me ziek gemeld ook al ben ik dat niet.

Mijn vraag aan jullie:
Bega ik hiermee nu een doodzonde en moet ik om vergiffenis vragen bij God? Of zou Hij deze actie wel begrijpen?

Graag jullie reacties.

Groet,
Laurens

Ben het wel met Mar eens. Maar een andere benadering is: is er geen betere manier om tot rust te komen en nieuwe kracht te krijgen? Hoe was die tekst ook al weer: "... maar wie de Here verwachten..." Engeltje smiley

GrZing!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 november 2010, 18:48
 
Sja, persoonlijk ben ik nogal van het eerlijk zijn...omdat mijn geweten anders meteen met me aan de haal gaat!
Dat geweten is ons door God gegeven, en liegt nooit! Wij weten dus zelf ook het beste of we wel of niet goed zitten met ons gedrag.
Daarom neem ik dus zelf liever het zekere voor het onzekere en ben gewoon eerlijk. Waarom zou je je niet een dagje ziek mogen melden omdat je een enorm drukke week hebt gehad, daarom doodmoe bent en morgen een heel belangrijke dag hebt? Maar persoonlijk zou ik ook gewoon zeggen dat het om die reden is. Tenslotte, een goede "kracht" kent zijn/haar grenzen en zwakheden. Dit dagje rust zorgt er wel voor dat je morgen kunt presteren op je beste kunnen... Knipoog smiley

Succes!


Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op vrijdag 5 november 2010, 19:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917





Berichten: 838

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 november 2010, 18:59
 
LAURENS814 schreef:
Vandaag heb me ziek gemeld voor mijn studie, omdat ik morgen voor mijn stage een belangrijke presentatie moet houden voor meer dan honderd mensen.
Ik heb me deze week goed voorbereid en weet wat ik wil zeggen. Deze week had ik echter al zes dagen gewerkt en was dood en dood moe.Het college van vandaag kon ik missen als kiespijn, en heb me ziek gemeld ook al ben ik dat niet.

Mijn vraag aan jullie:
Bega ik hiermee nu een doodzonde en moet ik om vergiffenis vragen bij God? Of zou Hij deze actie wel begrijpen?

Graag jullie reacties.

Groet,
Laurens

Is het niet zo dat je op school ook een aantal vrij te plannen dagen hebt??
(verzuim met reden, binnen een bepaald percentage)
Dat had je dan nu kunnen gebruiken. Een presentatie, op een dag buiten schooltijd, lijkt me een legitieme reden.
Stel je voor dat je dit bij je werk gaat doen en een ander moet jou dienst op gaan lossen.........
En ik ben het met de anderen eens, wat zegt je geweten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RUTH485





Berichten: 17

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 november 2010, 19:14
 
Laurens ,

Volgens mij heb je al gewetens wroeging ,anders had je hier die vraag niet gesteld.
Gelukkig hebben wij een genadig God en Hij zal het je zeker vergeven , als je Hem daar oprecht om vraagt en berouw hebt .

Dat is wel de volgorde , belijden , berouw , vergeving vragen ennnnnnn
je ervan bekeren .[ dat betekent dat je het niet weer doet op deze manier ] Dan kun je het met een gerust hart achter je laten en nieuwe kracht krijgen om het morgen beter te doen .

Veel succes met je presentatie .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARY052





Berichten: 655

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 november 2010, 19:15
 
LAURENS814 schreef:
Vandaag heb me ziek gemeld voor mijn studie, omdat ik morgen voor mijn stage een belangrijke presentatie moet houden voor meer dan honderd mensen.
Ik heb me deze week goed voorbereid en weet wat ik wil zeggen. Deze week had ik echter al zes dagen gewerkt en was dood en dood moe.Het college van vandaag kon ik missen als kiespijn, en heb me ziek gemeld ook al ben ik dat niet.

Mijn vraag aan jullie:
Bega ik hiermee nu een doodzonde en moet ik om vergiffenis vragen bij God? Of zou Hij deze actie wel begrijpen?

Graag jullie reacties.

Groet,
Laurens

een doodzonde is wel een heel groot woord, maar toch vind ik wel een leugentje om bestwil is nog altijd een leugen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BASTIAAN161





Berichten: 114

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 00:00
 
LAURENS814 schreef:
Vandaag heb me ziek gemeld voor mijn studie, omdat ik morgen voor mijn stage een belangrijke presentatie moet houden voor meer dan honderd mensen.
Ik heb me deze week goed voorbereid en weet wat ik wil zeggen. Deze week had ik echter al zes dagen gewerkt en was dood en dood moe.Het college van vandaag kon ik missen als kiespijn, en heb me ziek gemeld ook al ben ik dat niet.

Mijn vraag aan jullie:
Bega ik hiermee nu een doodzonde en moet ik om vergiffenis vragen bij God? Of zou Hij deze actie wel begrijpen?

Graag jullie reacties.

Groet,
Laurens
Het is toch niet, Laten wij het kwade doen opdat het goede eruit voortkome? (Rom.3:8).
Leugenlippen zijn de HERE een gruwel (Spr.12:22)
Leg daarom de leugen af en spreekt de waarheid (Ef.4:25).

Ongeacht de beweegreden; of het is uit eigen bestwil of voor het bestwil van een ander, uit angst of uit nood, of uit liefde,
staan blijft dat elk liegen, gewoon liegen is.
En liegen is zonde.
Elke zonde leidt tot de dood,
Tenzij we God om vergiffenis vragen.
En een ieder die Jezus aanneemt zal vergeving geschonken worden omdat Hij al voor ons betaald heeft.


Maar ik kan me je situatie heel goed voorstellen. Succes met je presentatie!


Lieg alsjeblieft niet tegen me
niet over iets groots niet over iets
anders. Liever hoor ik het
vernietigendste dan dat je liegt
want dat is nog vernietigender.

Lieg niet over de liefde
iets dat je voelt of iets dat je
zou willen voelen. Liever word ik
bedroefd dan dat je liegt
want dat is nog bedroevender.

Lieg niet tegen me over gevaar
want ik voel toch je angst
en wat ik gewaar word is waar
of ik ken je niet en dat
is nog gevaarlijker.

Lieg niet tegen me over ziekte
liever kijk ik die diepte in
dan dat ik mij verlies in één
van jouw lieve verzinsels
want daarmee verlies ik me dieper.

Lieg niet tegen me over sterven
want zo lang we er nog zijn
vind ik dat toegangsloze
niet mededelen wat je denkt
erger en zo veel doder.


Judith Herzberg


Laatst aangepast door
BASTIAAN161
op zaterdag 6 november 2010, 00:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 00:15
 
Eerlijkheid duurt het langst, want daar is God ook bij....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 08:53
 
LAURENS814 schreef:
Vandaag heb me ziek gemeld voor mijn studie, omdat ik morgen voor mijn stage een belangrijke presentatie moet houden voor meer dan honderd mensen.
Ik heb me deze week goed voorbereid en weet wat ik wil zeggen. Deze week had ik echter al zes dagen gewerkt en was dood en dood moe.Het college van vandaag kon ik missen als kiespijn, en heb me ziek gemeld ook al ben ik dat niet.

Mijn vraag aan jullie:
Bega ik hiermee nu een doodzonde en moet ik om vergiffenis vragen bij God? Of zou Hij deze actie wel begrijpen?

Graag jullie reacties.

Groet,
Laurens

De vraag die je nu stelt, na de feiten, had je beter jezelf gesteld voordat je je ziek zou melden?
Een doodzonde is het het niet hoor. Tijdens een beichtgesprek kan jet het wel vermelden natuurlijk. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 09:59
 
On topic, maar toch een ander onderwerp...

Wat denken jullie van leugen(tje)s in crisis- en oorlogstijd?

Als voorbeeld het welbekende verhaal van de oudere dame die tijdens de Koude oorlog bijbels smokkelde naar Rusland. Aangehouden bij de grens, durfde ze niet te liegen tegenover de douanier die vroeg of ze nog iets had aan te geven. En ze antwoordde hem lachend dat de ze hele achterbak vol bijbels had. Wat ook zo was. De man lachtte hartelijk terug en liet haar doorrijden.

Prachtig verhaal maar ik betwijfel of het altijd zo gaat.

In de Wereldoorlog II schijnen er mensen geweest te zijn die Joden onderdak boden, maar hierover niet tegen de Duitsers wilden / konden liegen.

En zo zijn er vast nog meer voorbeelden te noemen. Wat te doen als een leugen om bestwil mensenlevens kan redden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917





Berichten: 838

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 10:17
 
ZINGA672 schreef:
On topic, maar toch een ander onderwerp...

Wat denken jullie van leugen(tje)s in crisis- en oorlogstijd?

Als voorbeeld het welbekende verhaal van de oudere dame die tijdens de Koude oorlog bijbels smokkelde naar Rusland. Aangehouden bij de grens, durfde ze niet te liegen tegenover de douanier die vroeg of ze nog iets had aan te geven. En ze antwoordde hem lachend dat de ze hele achterbak vol bijbels had. Wat ook zo was. De man lachtte hartelijk terug en liet haar doorrijden.

Prachtig verhaal maar ik betwijfel of het altijd zo gaat.

In de Wereldoorlog II schijnen er mensen geweest te zijn die Joden onderdak boden, maar hierover niet tegen de Duitsers wilden / konden liegen.

En zo zijn er vast nog meer voorbeelden te noemen. Wat te doen als een leugen om bestwil mensenlevens kan redden?

Schiet me tijdens het lezen van jou vraag te binnen...Wat deed Rachel toen haar stadsgenoten de verspieders zochten in haar huis???
Zij zullen haar zeker flink aan de tand hebben gevoeld maar zij heeft niet verteld dat zij idd joodse mannen in huis had........ Gods plan (dmv bijbelsmokkel, beschermen van zijn volk) met de wereld gaat door.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DANIEL777





Berichten: 536

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 10:18
 
ZINGA672 schreef:
On topic, maar toch een ander onderwerp...

Wat denken jullie van leugen(tje)s in crisis- en oorlogstijd?

Als voorbeeld het welbekende verhaal van de oudere dame die tijdens de Koude oorlog bijbels smokkelde naar Rusland. Aangehouden bij de grens, durfde ze niet te liegen tegenover de douanier die vroeg of ze nog iets had aan te geven. En ze antwoordde hem lachend dat de ze hele achterbak vol bijbels had. Wat ook zo was. De man lachtte hartelijk terug en liet haar doorrijden.

Prachtig verhaal maar ik betwijfel of het altijd zo gaat.

In de Wereldoorlog II schijnen er mensen geweest te zijn die Joden onderdak boden, maar hierover niet tegen de Duitsers wilden / konden liegen.

En zo zijn er vast nog meer voorbeelden te noemen. Wat te doen als een leugen om bestwil mensenlevens kan redden?
Een moeilijke vraag maar ik denk dat je als je mensenlevens ermee kan redden een leugen om bestwil zou moeten kunnen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 11:00
 
LAURENS814 schreef:
Vandaag heb me ziek gemeld voor mijn studie, omdat ik morgen voor mijn stage een belangrijke presentatie moet houden voor meer dan honderd mensen.
Ik heb me deze week goed voorbereid en weet wat ik wil zeggen. Deze week had ik echter al zes dagen gewerkt en was dood en dood moe.Het college van vandaag kon ik missen als kiespijn, en heb me ziek gemeld ook al ben ik dat niet.

Mijn vraag aan jullie:
Bega ik hiermee nu een doodzonde en moet ik om vergiffenis vragen bij God? Of zou Hij deze actie wel begrijpen?

Graag jullie reacties.

Groet,
Laurens

Als je heel erg moe zijn als ziek zijn zou kunnen zien, wat volgens mij kan dan wel. Zeker ook omdat je je college kan missen, als kiespijn zelfs.
En omdat die stage belangrijk is, en op die manier ook met je studie te maken heeft, en wat niet kan, kan niet. Dan moet je kiezen als je zo moe bent, of een college wat je kan missen of een belangrijke presentatie voor je stage die je niét kan missen.
Dus ik denk, dat ik wel zeker weet dat God deze actie begrijpt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 11:06
 
BASTIAAN161 schreef:
Het is toch niet, Laten wij het kwade doen opdat het goede eruit voortkome? (Rom.3:8).
Leugenlippen zijn de HERE een gruwel (Spr.12:22)
Leg daarom de leugen af en spreekt de waarheid (Ef.4:25).

Ongeacht de beweegreden; of het is uit eigen bestwil of voor het bestwil van een ander, uit angst of uit nood, of uit liefde,
staan blijft dat elk liegen, gewoon liegen is.
En liegen is zonde.
Elke zonde leidt tot de dood,
Tenzij we God om vergiffenis vragen.
En een ieder die Jezus aanneemt zal vergeving geschonken worden omdat Hij al voor ons betaald heeft.


Maar ik kan me je situatie heel goed voorstellen. Succes met je presentatie!


Lieg alsjeblieft niet tegen me
niet over iets groots niet over iets
anders. Liever hoor ik het
vernietigendste dan dat je liegt
want dat is nog vernietigender.

Lieg niet over de liefde
iets dat je voelt of iets dat je
zou willen voelen. Liever word ik
bedroefd dan dat je liegt
want dat is nog bedroevender.

Lieg niet tegen me over gevaar
want ik voel toch je angst
en wat ik gewaar word is waar
of ik ken je niet en dat
is nog gevaarlijker.

Lieg niet tegen me over ziekte
liever kijk ik die diepte in
dan dat ik mij verlies in één
van jouw lieve verzinsels
want daarmee verlies ik me dieper.

Lieg niet tegen me over sterven
want zo lang we er nog zijn
vind ik dat toegangsloze
niet mededelen wat je denkt
erger en zo veel doder.


Mooi gedicht hoor.
Ook helemaal mee eens.
Praktijk is dat erg veel mensen liegen ook christenen.
Omdat ze bijvoorbeeld bang zijn, voor de reaktie als ze eerlijk zouden zijn.
Dan weet je als het ware dat iemand heeft gelogen alleen je kan niets bewijzen.
En iemand ermee confronteren heeft ook al geen zin, dan krijg je ontkennig.
En vaak heeft degene die liegt ´het´zo diep verdrongen, dat het in zijn-haar eigen bewustzijn nauwelijks nog bestaat.

Judith Herzberg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 11:44
 
Lieg alsjeblieft niet tegen me
niet over iets groots niet over iets
anders. Liever hoor ik het
vernietigendste dan dat je liegt
want dat is nog vernietigender.

Lieg niet over de liefde
iets dat je voelt of iets dat je
zou willen voelen. Liever word ik
bedroefd dan dat je liegt
want dat is nog bedroevender.

Lieg niet tegen me over gevaar
want ik voel toch je angst
en wat ik gewaar word is waar
of ik ken je niet en dat
is nog gevaarlijker.

Lieg niet tegen me over ziekte
liever kijk ik die diepte in
dan dat ik mij verlies in één
van jouw lieve verzinsels
want daarmee verlies ik me dieper.

Lieg niet tegen me over sterven
want zo lang we er nog zijn
vind ik dat toegangsloze
niet mededelen wat je denkt
erger en zo veel doder.

Judith Herzberg


Bastiaan,

Dusz ik begrijp dat gedicht wel heel erg goed.
Ik voel het goed aan zeg maar.
Liegen is vernietigend, bedroevend enzovoort.
Veel meer vernietigender en bedroevender als dat de waarheid zou zijn.

Sterkte en Zegens!

Shanita
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 11:46
 
Er zijn zelfs mensen die hun eigen leugens geloven ja echt waar.

En da´s best wel heel ernstig, denk ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DANIEL777





Berichten: 536

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 11:48
 
SHANITA130 schreef:
Er zijn zelfs mensen die hun eigen leugens geloven ja echt waar.

En da´s best wel heel ernstig, denk ik.
Wat bedoel je met deze opmerking shanita
ik kan deze opmerking niet echt volgen in kader van deze topic
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 12:16
 
DANIEL777 schreef:
Wat bedoel je met deze opmerking shanita
ik kan deze opmerking niet echt volgen in kader van deze topic

Hoi!

Wat ik ermee bedoel.

Nou, ik heb gelezen en gehoord )en gezien maar da´s te persoonlijk', dat mensen hun eigen leugens gaan geloven. dat ze zóvaak over iets liegen, en da´s dan vaak over iets dat ze zelf verdringen, omdat het iets is wat maatschappelijk helemaal niet wordt geaccepteerd bijvoorbeeld.
Dat ze daar dus zovaak en al zólang over liegen, dat ze het zelf gaan geloven.

Da´s eigenlijk een ernstige ziekte waarmee je mensen ook kan kwetsen, want die kunnen dan bepaald gedrag niet plaatsen en kunnen zo in de war raken.

Dus eigenlijk aanvankelijk eerst gezien, daarna gehoord dat dat zo is, dat mensen hun eigen leugens gaan geloven op den duur.
daar zit natuurlijk een afweer en of ´overlevings´ mechaninsme achter.

Kijk maar naar daders van ´incest´ bijvoorbeeld, die vertellen alleen de waarheid als het voor hun beter uitkomt.

En hier laat ik het even bij.
Wil je er meer over weten, dan kun je googelen en erover lezen in boeken.

Fijne Week!!!!!!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 12:19
 
DANIEL777 schreef:
Wat bedoel je met deze opmerking shanita
ik kan deze opmerking niet echt volgen in kader van deze topic

En in het kader van dit topic.
Nou dit topic gaat over liegen, over een onschuldig leugentje van een college afzeggen om een stage presentatie goed te kunnen doen.

En daar ben ik even verder over gaan denken, en kwam ik uit op phatologische leugenaars, die voor hunzelf heel erg schadelijk zijn. Maar ook voor andere mensen kunnen zijn, omdat die dus in de war kunnen raken omdat die dan ´gedrag´ niet kunnen plaatsen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 16:30
 
Een leugentje om best wil kan leiden dat men een pathologisch leugenaar wordt.

Het kan ook zo zijn dat als men van je weet dat je weleens een leugentje om best wil gebruikt, dat ze je als een leugenaar gaan bestempelen.

Wees voorzichtig met het gebruik ervan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 17:55
 
MARISKA601 schreef:
Een leugentje om best wil kan leiden dat men een pathologisch leugenaar wordt.

Het kan ook zo zijn dat als men van je weet dat je weleens een leugentje om best wil gebruikt, dat ze je als een leugenaar gaan bestempelen.

Wees voorzichtig met het gebruik ervan.

Hoi Mariska :)

Ik zelf weet niet of dat een leugentje om 'bestwil' in de 'categorie'zoals Laurens die schetst, vrij onschuldig mijns inziens leidt tot een phatologiche leugenaar worden, ik denk het namelijk helemaal niet.
Een pathologische leugenaar is in het algemeen gemeen denk ik.

Ach, en als 'men' weet, men 'weet' zoveel en denk zoveel te weten...

Ik ben er wel achter gekomen(soms door schade), dat het erom gaat hoe en wat God van je denkt. als ik zou moeten afgaan om wat mensen van mij denken....Gelukkig hoeft dat niet, en gelukkig weten de mensen die er toe doen wél genoeg van mij om mij te kennen.
En..moet je altijd alles aan iedereen vertellen?
Zoals bijvoorbeeld Laurens? is het echt zó belangrijk dat de school denkt dat hij ziek is in plaats van oververmoeid, met als motief dat hij zijn stagepresentatie goed wil doen? (dus niét dat hij het hele weekend is doorgezakt ofzo en door de kater niet op school kan komen? Dat is iets heel anders.

Groetjes en fijne week!!!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BASTIAAN161





Berichten: 114

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 20:51
 
ZINGA672 schreef:
On topic, maar toch een ander onderwerp...

Wat denken jullie van leugen(tje)s in crisis- en oorlogstijd?
(...)
In de Wereldoorlog II schijnen er mensen geweest te zijn die Joden onderdak boden, maar hierover niet tegen de Duitsers wilden / konden liegen.

En zo zijn er vast nog meer voorbeelden te noemen. Wat te doen als een leugen om bestwil mensenlevens kan redden?
Interessant onderwerp. Ik zou het als volgt willen formuleren,

Ik geloof niet in een keuze tussen 2 kwaden. En als je die al ervaart dat nog geloof ik dat het vermeende minste kwaad nog steeds een kwaad blijft. En niet iets wat daardoor goed is geworden of zegenswaardig. Het blijft zonde. Een zonde die vergeving nodig heeft.

Want dan kun je alles wel rechtvaardigen door er een groter kwaad tegenover te stellen:
Mag je je eigen kind vermoorden?
Wat als een moordenaar dreigt al je kinderen te doden als jij niet 1 van je eigen kind zelf doodt ?

Betreft het oorlogsvoorbeeld. Wat te doen als er een SS-er voor de deur staat die je vraagt of er Joden zijn.

Het gaat er dan m.i. helemaal niet om of de jood er is of niet. Stel maar eens dat je echt geen jood verborgen houdt. Dan zou je antwoord moeten zijn dat je geen antwoord geeft omdat je niet meewerkt aan (Joden)moordenaars. Maar inplaats van zoiets te antwoorden zal men geneigd zijn: te liegen door huichelachtig het beeld te scheppen dat je een vriend bent van de jodenvervolgers. De kern is dat je eigen hachje in het gevaar is. Als je openlijk zegt dat je hun beschouwt als bezetter en vijand, ben je eerlijk en loop je goede kans dat ze niet verder zoeken omdat ze je zelf al gevangen gaan nemen. Om maar eens een dwarsstraat te fantaseren. Punt is dat door een verborgen jood aan het verhaal toe te voegen, het voorbeeld uit het verband wordt gerukt van waar het om gaat. De waarheid spreken- niet alleen door ja of nee te zeggen maar juist ook door op alle andere mogelijke manieren de goede naam van je naaste te beschermen. Dat is de waarheid spreken en de vijand erop wijzen dat ze strijden tegen God’s geboden en dat je niet meewerkt aan welke manier van jodenvervolging dan ook.
Het is theoretisch – maar dat is het voorbeeld dan ook.

Als je leven in gevaar is doordat je partij kiest voor een jood, natuurlijk lieg je dan als je gevraagd wordt of je er iets mee te maken hebt. Dat is onze menselijke natuur. We kiezen uit verschillende kwaden. Toch zegt Jezus exact over die situatie: nog eer de haan zal kraaien heb je mij driemaal verloochend. Als Jezus het verloochening noemt, waarom zouden wij het dan het uitvoeren van zijn geboden noemen?! Het is een kwestie van op je in laten werken maar het eindresultaat is steeds dat de geboden niet voor niets van God verordineerd zijn en dat de satan er zijn werk van maakt om ons bespiegelingen voor te houden alsof God ons met zijn geboden in verlegenheid brengt. Het tegendeel is waar. Als wij de geboden heel erg serieus nemen worden wij een gevaar voor ons zelf, en wellicht voor de staat. Dan ook zeg je ronduit tegen de jodenvervolgers dat jouw God verbiedt om op wat voor manier ook met ze mee te werken. Met het risico dat we direct zelf afgevoerd worden. Dat heet naastenliefde. En als wij dat niet durven en voor ons eigen hachje liegen, dan is het wel zo netjes om ook voor je naaste te liegen.
Maar laten we dan niet roepen dat dat liegen geen liegen is.

Over Rachab.
Het feit dat Rachab’s geloof geprezen wordt houdt niet in dat al haar daden goed zijn, of dat ze geen zonden kent. Haar liegen ( en beroepskeuze) blijven verkeerd.


Want wat hád bijvoorbeeld een martelaar nog evangelisatie kunnen doen als hij op 1 moment maar gelogen had.
Maar wat ís de zonde belangrijk voor ons dat we haar heilig verklaren als we in de problemen komen.

Misschien is het zo erg met ons dat God ons wel wil helpen met een wonder maar blijken wij geen vertrouwen in hem te hebben om hem onvoorwaardelijk te dienen en zoeken we liever ons heil bij de zonde (b.v. de noodleugen).

Laten we een voorbeeld nemen aan Jezus: Hij loog nooit.
Ook niet bij de vele strikvragen die tot doel hadden Hem tot een Ja / Nee -antwoord te verleiden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 7 november 2010, 01:42
 
BASTIAAN161 schreef:
Interessant onderwerp. Ik zou het als volgt willen formuleren,

Ik geloof niet in een keuze tussen 2 kwaden. En als je die al ervaart dat nog geloof ik dat het vermeende minste kwaad nog steeds een kwaad blijft. En niet iets wat daardoor goed is geworden of zegenswaardig. Het blijft zonde. Een zonde die vergeving nodig heeft.

Want dan kun je alles wel rechtvaardigen door er een groter kwaad tegenover te stellen:
Mag je je eigen kind vermoorden?
Wat als een moordenaar dreigt al je kinderen te doden als jij niet 1 van je eigen kind zelf doodt ?

Betreft het oorlogsvoorbeeld. Wat te doen als er een SS-er voor de deur staat die je vraagt of er Joden zijn.

Het gaat er dan m.i. helemaal niet om of de jood er is of niet. Stel maar eens dat je echt geen jood verborgen houdt. Dan zou je antwoord moeten zijn dat je geen antwoord geeft omdat je niet meewerkt aan (Joden)moordenaars. Maar inplaats van zoiets te antwoorden zal men geneigd zijn: te liegen door huichelachtig het beeld te scheppen dat je een vriend bent van de jodenvervolgers. De kern is dat je eigen hachje in het gevaar is. Als je openlijk zegt dat je hun beschouwt als bezetter en vijand, ben je eerlijk en loop je goede kans dat ze niet verder zoeken omdat ze je zelf al gevangen gaan nemen. Om maar eens een dwarsstraat te fantaseren. Punt is dat door een verborgen jood aan het verhaal toe te voegen, het voorbeeld uit het verband wordt gerukt van waar het om gaat. De waarheid spreken- niet alleen door ja of nee te zeggen maar juist ook door op alle andere mogelijke manieren de goede naam van je naaste te beschermen. Dat is de waarheid spreken en de vijand erop wijzen dat ze strijden tegen God’s geboden en dat je niet meewerkt aan welke manier van jodenvervolging dan ook.
Het is theoretisch – maar dat is het voorbeeld dan ook.

Als je leven in gevaar is doordat je partij kiest voor een jood, natuurlijk lieg je dan als je gevraagd wordt of je er iets mee te maken hebt. Dat is onze menselijke natuur. We kiezen uit verschillende kwaden. Toch zegt Jezus exact over die situatie: nog eer de haan zal kraaien heb je mij driemaal verloochend. Als Jezus het verloochening noemt, waarom zouden wij het dan het uitvoeren van zijn geboden noemen?! Het is een kwestie van op je in laten werken maar het eindresultaat is steeds dat de geboden niet voor niets van God verordineerd zijn en dat de satan er zijn werk van maakt om ons bespiegelingen voor te houden alsof God ons met zijn geboden in verlegenheid brengt. Het tegendeel is waar. Als wij de geboden heel erg serieus nemen worden wij een gevaar voor ons zelf, en wellicht voor de staat. Dan ook zeg je ronduit tegen de jodenvervolgers dat jouw God verbiedt om op wat voor manier ook met ze mee te werken. Met het risico dat we direct zelf afgevoerd worden. Dat heet naastenliefde. En als wij dat niet durven en voor ons eigen hachje liegen, dan is het wel zo netjes om ook voor je naaste te liegen.
Maar laten we dan niet roepen dat dat liegen geen liegen is.

Over Rachab.
Het feit dat Rachab’s geloof geprezen wordt houdt niet in dat al haar daden goed zijn, of dat ze geen zonden kent. Haar liegen ( en beroepskeuze) blijven verkeerd.


Want wat hád bijvoorbeeld een martelaar nog evangelisatie kunnen doen als hij op 1 moment maar gelogen had.
Maar wat ís de zonde belangrijk voor ons dat we haar heilig verklaren als we in de problemen komen.

Misschien is het zo erg met ons dat God ons wel wil helpen met een wonder maar blijken wij geen vertrouwen in hem te hebben om hem onvoorwaardelijk te dienen en zoeken we liever ons heil bij de zonde (b.v. de noodleugen).

Laten we een voorbeeld nemen aan Jezus: Hij loog nooit.
Ook niet bij de vele strikvragen die tot doel hadden Hem tot een Ja / Nee -antwoord te verleiden.

Dit is een goed stuk, vind ik. voor wie zouden we überhaupt moeten liegen, als christenen? Laurens had inderdaad ook kunnen zeggen van dat hij veels te moe was om op het colege te komen, omdat hij dagenlang aan een presentatie voor zijn stage had gewerkt. Achteraf gezien.

En ook naar je naaste, wáárom zou je moéten liegen, daar heb je jezelf mee. je-iemand zou kunnen liegen uit onzekerheid, om zijn échte eigen mening te geven. Bang dat de ander boos wordt, omdat de ander nu eenmaal anders denkt. zoiets. iedereen heeft het recht op zijn eigen gedachten en zijn eigen mening. en niemand heeft het recht om dáárover boos te worden, en te verbieden om iemand op zijn eigen manier te laten denken. Behalve natuurlijk als het tegen God´s wetten enzo ingaat, maar daar heb ik het hier niet over, dát spreekt vanzelf en voor zich, vind ik.

Dan kán het moeilijk zijn, om voor jezelf en je eigen mening op te komen, en assertief te zijn, zeker als je, zoals ik, in de jeugd, dat het mij verboden werd een eigen mening te hebben en zélf te denken. dus ik heb dat zelf aan moeten leren, wat voor een ander als vanzelfprekend kan zijn, namelijk voor jezelf opkomen en een eigen mening kunnen hebben.

Maar ja, gelukkig is het nooit te laat.

Het kan ook anders, als ik iemand zou tegenkomen die gewend is om ziun zin te krijgen door verbaal geweld zoals schreeuwen enzo. Dan zou dat kunnen botsen als ik het nog niet onder de knie zou hebben om assertief te zijn, zeg maar.
Dan zou ik alles maar over me heen laten komen, zonder ook maar iets te durven zeggen. Omdat ik ook overdonderd zou zijn, zo van dat zeg je niet als christen ofzo. Of te snel iemand te vertrouwen.

Maar het blijven allemaal patronen die in de jeugd zijn aangeleerd, dus iemand kan er natuurlijk niet áltijd iets aan doen. Ook omdat het dan dus voor het grootste deel, of helemaal onbewust gaat. En ook weer afgeleerd kan worden, daarom zijn ´grenzen aangeven´voor mij heel erg belangrijk. Dan zorg ik voor mezelf én de ander kan zich dan bewust worden van waar ik niet tegen kan. of kon. En dat nu even moet-wil kunnen verwerken. En daarvor dus grenzen moet en wil stellen. en dingen moet en wil wijzigen en veranderen.

Trouwens, ik denk zelf dat een mens steeds veranderd in zijn leven. en ik denk dat het niet goed is als iemand zich heel star aan bepaalde regels houdt, als die regels er niet mee toe doen bijvoorbeeld. Regels zijn er voor de mens en de mens is er niet voor de regels. Net zoiets als van dat je werkt om te leven en niet leeft om te werken. Denk ik. En het ´huishouden doe je ook niet als dagtaak, maar als zijnde nou eenmaal noodzakelijk. maar het is niet goed om daar een hoofdzaak van te maken, denk ik. Nou, nu ging ik wel even off/topic. waar ik heenwil is dat we eigenlijk niet hoeven te liegen als christenen, omdat we aan God in de eerste plaats verantwoording af moeten leggen, en dan aan onszelf.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 7 november 2010, 01:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIEKIE042





Berichten: 141

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 12:50
 
ik bedenk...kan ik en wil ik accepteren dat mijn kinderen tegen mij liegen? Nee!!..ik wil eerlijkheid.

en een leugentje om best wil is gelijk ook nee..
is voor mij een leugen..

groot of kleine leugen,

ik stempel het als....niet betrouwbaar.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EGGIE989





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 december 2010, 15:22
 
Tja ik weet niet wat voor studie je doet maar bij veel studies is aanwezigheid je eigen verantwoording. Geen aanwezigheidsplicht dus.
Dus ga dat even na, dan hoef jij je ook niet meer "ziek" te melden.

En ach, als je zo bekaf bent dan ben je misschien wel ziek van de vermoeidheid?

Je voelt je er niet prettig bij dus naast gebed kijken hoe je dat de volgende keer kan oplossen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1