ChristianMatch
 


Forum

Onvoorwaardelijke liefde
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zaterdag 20 augustus 2011, 13:26
 
Mooi, we zijn het dus eens.... onvoorwaardelijke liefde kan alleen God geven.

Dr kan dus n slotje op dit topic Lachende smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: zaterdag 20 augustus 2011, 14:44
 
" I finally understood what true love meant... Love meant that you care for another person's happiness more than your own, no matter how painful the choices you face might be." Nicholas Sparks (Dear John)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: zaterdag 20 augustus 2011, 20:49
 
Ik hoor veel om me heen dat mensen in een relatie onvoorwaardelijke liefde voor elkaar zouden hebben...
Zelf geloof ik dat niet... alleen de bekende klik is al een voorwaarde denk ik dan... niks mis mee hoor, zou ik zelf ook hebben, maar het is wel een voorwaarde om verder te gaan met die ander.

Ik denk wel dat "onvoorwaardelijke liefde" een opdracht is, zoals we in het (christelijk) geloof niemand mogen buitensluiten, zo vraagt Jezus denk ik van ons dat we de ander moeten verwelkomen, hoe die ook is...
God heeft onvoorwaardelijk lief, dat is wat ik geloof...


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op zaterdag 20 augustus 2011, 20:52
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 22 augustus 2011, 21:09
 
PIETER649 schreef:
Mooi, we zijn het dus eens.... onvoorwaardelijke liefde kan alleen God geven.

Dr kan dus n slotje op dit topic Lachende smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
In mijn ogen is onvoorwaardelijke liefde een pleonasme. Voorwaardelijke liefde is in mijn ogen hetzelfde als egoïsme....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIA576





Berichten: 341

BerichtGeplaatst: maandag 22 augustus 2011, 21:57
 
CHATULIEM619 schreef:
In mijn ogen is onvoorwaardelijke liefde een pleonasme. Voorwaardelijke liefde is in mijn ogen hetzelfde als egoïsme....

Als ik het goed heb, bedoel je te zeggen dat liefde altijd en automatisch onvoorwaardelijk is. het onvoorwaardelijke IS de liefde?
Dan, hoewel ik het met je eens ben, vraag ik me af....hoe ik mijn liefde en leven van toen dan moet zien...wás dat dan wel liefde?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 22 augustus 2011, 22:12
 
MARIA576 schreef:
Als ik het goed heb, bedoel je te zeggen dat liefde altijd en automatisch onvoorwaardelijk is. het onvoorwaardelijke IS de liefde?
Dan, hoewel ik het met je eens ben, vraag ik me af....hoe ik mijn liefde en leven van toen dan moet zien...wás dat dan wel liefde?
Kijk maar eens hoe je van je kinderen kunt houden....Ik heb zelf in twee relaties gezeten waarin men zei: Ik hou van je als..... en eerlijk gezegd is het in beide relaties een heel vermoeiend gevecht geworden en zijn ze gestrand. Want hoe meer ik mn best deed, hoe hoger de eisen werden....
Als je van elkaar houdt, ga je vanzelfsprekend voor de ander. Zonder reserve, helemaal overgegeven aan de ander. Dat is liefde in mijn ogen, bij het andere zit een stuk eigenliefde en eigenbelang.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 01:35
 
CHATULIEM619 schreef:
Kijk maar eens hoe je van je kinderen kunt houden....Ik heb zelf in twee relaties gezeten waarin men zei: Ik hou van je als..... en eerlijk gezegd is het in beide relaties een heel vermoeiend gevecht geworden en zijn ze gestrand. Want hoe meer ik mn best deed, hoe hoger de eisen werden....
Als je van elkaar houdt, ga je vanzelfsprekend voor de ander. Zonder reserve, helemaal overgegeven aan de ander. Dat is liefde in mijn ogen, bij het andere zit een stuk eigenliefde en eigenbelang.

ik ben het met je eens, chatuliem..............en werkelijke liefde is een gave van God!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 07:55
 
CHATULIEM619 schreef:
Kijk maar eens hoe je van je kinderen kunt houden....Ik heb zelf in twee relaties gezeten waarin men zei: Ik hou van je als..... en eerlijk gezegd is het in beide relaties een heel vermoeiend gevecht geworden en zijn ze gestrand. Want hoe meer ik mn best deed, hoe hoger de eisen werden....
Als je van elkaar houdt, ga je vanzelfsprekend voor de ander. Zonder reserve, helemaal overgegeven aan de ander. Dat is liefde in mijn ogen, bij het andere zit een stuk eigenliefde en eigenbelang.

Heel mooi gezegd, Chatuliem, ik geloof daar ook in... Lachende smiley
al verwacht ik dat de ander hetzelfde doet...is dat dan een voorwaarde Smiley die vol vragen zit Knipoog smiley


Laatst aangepast door
MARIAN519
op dinsdag 23 augustus 2011, 07:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 08:07
 
MARIAN519 schreef:
Heel mooi gezegd, Chatuliem, ik geloof daar ook in... Lachende smiley
al verwacht ik dat de ander hetzelfde doet...is dat dan een voorwaarde Smiley die vol vragen zit Knipoog smiley

Betekent dat dan dat je altijd maar alles moet accepteren zonder het mom van "ik hou van je", ongeacht wat iemand zegt en doet?

Ik geloof dat niet, ik geloof dat er grenzen zijn, dat ik mijn grenzen aan mag geven en dan van de ander mag verwachten dat er niet overheen gegaan wordt.
En uiteraard v.v.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 08:12
 
JOSINA022 schreef:
Betekent dat dan dat je altijd maar alles moet accepteren zonder het mom van "ik hou van je", ongeacht wat iemand zegt en doet?

Ik geloof dat niet, ik geloof dat er grenzen zijn, dat ik mijn grenzen aan mag geven en dan van de ander mag verwachten dat er niet overheen gegaan wordt.
En uiteraard v.v.

Ik geloof dat je uit liefde voor elkaar, dus beiden....uit liefde dan...
accepteert ...omdat het liefde is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 08:17
 
MARIAN519 schreef:
Ik geloof dat je uit liefde voor elkaar, dus beiden....uit liefde dan...
accepteert ...omdat het liefde is.

Ik ga hier toch niet in mee. Ik kan nog zoveel van iemand houden, maar wanneer ik iemand kans op kans op kans geef en die persoon blijft over mijn grenzen heen gaan, dan houdt het toch echt een keer op.
Ik sta niet toe dat iemand mij keer op keer kwetst, alleen omdat ik van hem hou en hij zegt ook van mij te houden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 08:20
 
JOSINA022 schreef:
Ik ga hier toch niet in mee. Ik kan nog zoveel van iemand houden, maar wanneer ik iemand kans op kans op kans geef en die persoon blijft over mijn grenzen heen gaan, dan houdt het toch echt een keer op.
Ik sta niet toe dat iemand mij keer op keer kwetst, alleen omdat ik van hem hou en hij zegt ook van mij te houden.

Ik geef je gelijk, jij kunt van die persoon houden..

maar die persoon? houdt hij wel van jou of alleen van zichzelf?

Het gaat om 2 personen zie je..als je beiden liefhebt..

En ik geloof da je zelf je antwoord al weet..je zegt het..lees maar..
hij "zegt" van mij te houden..


Laatst aangepast door
MARIAN519
op dinsdag 23 augustus 2011, 08:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 08:24
 
JOSINA022 schreef:
Ik ga hier toch niet in mee. Ik kan nog zoveel van iemand houden, maar wanneer ik iemand kans op kans op kans geef en die persoon blijft over mijn grenzen heen gaan, dan houdt het toch echt een keer op.
Ik sta niet toe dat iemand mij keer op keer kwetst, alleen omdat ik van hem hou en hij zegt ook van mij te houden.

Ik kan je begrijpen, Josina. Anders zouden er ook niet zoveel echtscheidingen zijn. Een scheiding heeft steeds een oorzaak en dat is dan meestal wanneer bepaalde grenzen zijn overschreden. Een liefde tussen 2 mensen is steeds verbonden met enkele voorwaarden. Hoe je het nu ook draait of keert het is steeds. Het is heel gemakkelijk om vanuit een christelijke visie te zeggen dat je alles en iedereen onvoorwaardelijk lief moet hebben. De werkelijkheid is echter heel anders. Vooral wanneer je met een partner door het leven wilt gaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 08:32
 
FRANKT627 schreef:
Ik kan je begrijpen, Josina. Anders zouden er ook niet zoveel echtscheidingen zijn. Een scheiding heeft steeds een oorzaak en dat is dan meestal wanneer bepaalde grenzen zijn overschreden. Een liefde tussen 2 mensen is steeds verbonden met enkele voorwaarden. Hoe je het nu ook draait of keert het is steeds. Het is heel gemakkelijk om vanuit een christelijke visie te zeggen dat je alles en iedereen onvoorwaardelijk lief moet hebben. De werkelijkheid is echter heel anders. Vooral wanneer je met een partner door het leven wilt gaan.

We zouden het inderdaad beter aan een gelukkig getrouwd stel kunnen vragen..
hoe zij onvoorwaardelijke liefde zien en of het überhaupt tussen twee mensen in een liefdesrelatie wel mogelijjk is..

En toch blijf ik erin geloven ...
de vragen en voorbeelden die hier gesteld/gegeven worden komen bij mensen vandaan met gebroken harten..verbroken relaties...

Het lijkt een ideaalbeeld, maar ik geloof dat als je oprecht van elkaar houdt...
en zelfs als de 1 meer geeft dan ontvangt..( voor ogen van de buitenwereld..) het kan..en is..

Mijn zus is mijn voorbeeld..zij heeft onvoorwaardelijk lief...ik vind haar geweldig..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 08:39
 
JOSINA022 schreef:
Ik ga hier toch niet in mee. Ik kan nog zoveel van iemand houden, maar wanneer ik iemand kans op kans op kans geef en die persoon blijft over mijn grenzen heen gaan, dan houdt het toch echt een keer op.
Ik sta niet toe dat iemand mij keer op keer kwetst, alleen omdat ik van hem hou en hij zegt ook van mij te houden.


Ik denk dat wat je aangeeft twee verschillende zaken zijn,
Je kunt van iemand houden die je keer op keer kwetst. Puur omdat het liefde is en je niet anders kunt als van die persoon houden.

Maar doordat die persoon je keer op keer kwetst kun je er niet mee samen leven.Ik denk dat gevoel en praktijk soms mijlen ver uit elkaar kunnen liggen.
Hierbij denk ik vooral aan een ouder kind relatie.
Een kind dat bijvoorbeeld in een jeugdinstelling zit opmdat het je keer op keer kwetst, en helemaal uit de band springt, daar kan je soms niet meer mee leven, maar ophouden om van je kind te houden kun je vaak niet.
Het gevoel blijft, terwijl de praktijk een stuk weerbarstiger is.

Zo ook met een partner die je keer op keer kwetst. Al komt dat in mijn ogen veel minder vaak voor, Maar er zijn er genoeg die keer op keer gekwetst zijn door hun expartner, maar stiekem nog steeds van hem/haar houden.
Echte liefde kent dan geen voorwaarden ( gevoelsmatig om op te houden lief te hebben), Ook al kan het om praktische redenen soms wel nodig zijn om voorwaarden te stellen om te voorkomen dat je aan je eigen liefde* onderdoor gaat.

(*NIET eigenliefde maar Jou eigen liefde voor iemand)

Quote Marian:
We zouden het inderdaad beter aan een gelukkig getrouwd stel kunnen vragen..
hoe zij onvoorwaardelijke liefde zien en of het überhaupt tussen twee mensen in een liefdesrelatie wel mogelijjk is..

En toch blijf ik erin geloven ...
de vragen en voorbeelden die hier gesteld/gegeven worden komen bij mensen vandaan met gebroken harten..verbroken relaties...

Het lijkt een ideaalbeeld, maar ik geloof dat als je oprecht van elkaar houdt...
en zelfs als de 1 meer geeft dan ontvangt..( voor ogen van de buitenwereld..) het kan..en is..


Ik had mijn exman onvoorwaardelijk lief. Hij kon alles flikken, mij kwetsten en vernederen, maar ik hield van hem wat hij ook deed.
Het was al een jaar geleden dat ik hem eruit zette en besefte nog steeds van hem te houden. Gelukkig slijt dat met de jaren dat je iemand niet ziet, en mocht ik iemand een man ontmoeten waar ik gelukkiger mee ben dan ooit.


Laatst aangepast door
JOLAN931
op dinsdag 23 augustus 2011, 08:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 09:01
 
[quote=JOLAN......Gelukkig mocht ik een man ontmoeten waar ik gelukkiger mee ben dan ooit.[/quote]


Lachende smiley Knipoog smiley Hier gaat het om....gelukkig zijn..en als het kan samen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 10:01
 
JOSINA022 schreef:
Betekent dat dan dat je altijd maar alles moet accepteren zonder het mom van "ik hou van je", ongeacht wat iemand zegt en doet?

Ik geloof dat niet, ik geloof dat er grenzen zijn, dat ik mijn grenzen aan mag geven en dan van de ander mag verwachten dat er niet overheen gegaan wordt.
En uiteraard v.v.
Alles gelooft zij, alles verdraagt zij, alles hoopt zij....is het een kwestie van keuze of is het gewoon een onderdeel van liefde?
Hoe kan het anders, dat je bij de ander blijft ook al is hij/zij ongeneeslijk ziek? Hoe kan het anders dat je bij de ander blijft ook al is hij/zij invalide geworden? De reden dat je teleurgesteld bent in de ander, is omdat hij je niet zo lief had, maar meer aan zichzelf dacht. Moet je dan maar het vermogen van lief te hebben opzij zetten, en vanuit je eigen belang een nieuwe relatie beginnen? Of moet je de ander de kans geven je lief te hebben en dan de kans te lopen weer teleurgesteld te raken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 15:25
 
Okee, geen slotje erop..

Dan mn volgende stelling maar:

Ware het zo dat onvoorwaardelijke liefde tussen mensen onderling mogelijk is, is dat altijd een momentopname en kan dat morgen gans anders zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 15:48
 
PIETER649 schreef:
Okee, geen slotje erop..

Dan mn volgende stelling maar:

Ware het zo dat onvoorwaardelijke liefde tussen mensen onderling mogelijk is, is dat altijd een momentopname en kan dat morgen gans anders zijn.

Onvoorwaardelijke liefde kan toch wel het fundament zijn, ook al is dat niet altiijd merkbaar.........


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op dinsdag 23 augustus 2011, 15:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AANGENAAM334





Berichten: 142

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 15:49
 
PIETER649 schreef:
Okee, geen slotje erop..

Dan mn volgende stelling maar:

Ware het zo dat onvoorwaardelijke liefde tussen mensen onderling mogelijk is, is dat altijd een momentopname en kan dat morgen gans anders zijn.

Okee daar kan ik wel mee instemmen...met de opmerking "Wees niet bezorgd over de dag van morgen, want de dag van morgen zal voor zichzelf zorgen....."
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 15:57
 
JOLAN931 schreef:
Ik denk dat wat je aangeeft twee verschillende zaken zijn,
Je kunt van iemand houden die je keer op keer kwetst. Puur omdat het liefde is en je niet anders kunt als van die persoon houden.

Maar doordat die persoon je keer op keer kwetst kun je er niet mee samen leven.Ik denk dat gevoel en praktijk soms mijlen ver uit elkaar kunnen liggen.
Hierbij denk ik vooral aan een ouder kind relatie.
Een kind dat bijvoorbeeld in een jeugdinstelling zit opmdat het je keer op keer kwetst, en helemaal uit de band springt, daar kan je soms niet meer mee leven, maar ophouden om van je kind te houden kun je vaak niet.
Het gevoel blijft, terwijl de praktijk een stuk weerbarstiger is.

Zo ook met een partner die je keer op keer kwetst. Al komt dat in mijn ogen veel minder vaak voor, Maar er zijn er genoeg die keer op keer gekwetst zijn door hun expartner, maar stiekem nog steeds van hem/haar houden.
Echte liefde kent dan geen voorwaarden ( gevoelsmatig om op te houden lief te hebben), Ook al kan het om praktische redenen soms wel nodig zijn om voorwaarden te stellen om te voorkomen dat je aan je eigen liefde* onderdoor gaat.

(*NIET eigenliefde maar Jou eigen liefde voor iemand)

Quote Marian:
We zouden het inderdaad beter aan een gelukkig getrouwd stel kunnen vragen..
hoe zij onvoorwaardelijke liefde zien en of het überhaupt tussen twee mensen in een liefdesrelatie wel mogelijjk is..

En toch blijf ik erin geloven ...
de vragen en voorbeelden die hier gesteld/gegeven worden komen bij mensen vandaan met gebroken harten..verbroken relaties...

Het lijkt een ideaalbeeld, maar ik geloof dat als je oprecht van elkaar houdt...
en zelfs als de 1 meer geeft dan ontvangt..( voor ogen van de buitenwereld..) het kan..en is..


Ik had mijn exman onvoorwaardelijk lief. Hij kon alles flikken, mij kwetsten en vernederen, maar ik hield van hem wat hij ook deed.
Het was al een jaar geleden dat ik hem eruit zette en besefte nog steeds van hem te houden. Gelukkig slijt dat met de jaren dat je iemand niet ziet, en mocht ik iemand een man ontmoeten waar ik gelukkiger mee ben dan ooit.

Mooi gezegd, Jolan, je raakt me, dank je wel!

Ik denk idd dat in mijn relatie, die overigens net over is, deze vorm van liefde voornl van mijn kant kwam. En 1-richtngsverkeer werkt idd niet, zo heb ik helaas mogen ondervinden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY641





Berichten: 208

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 18:13
 
JOSINA022 schreef:
Mijn inziens hangt het dan wel af van de soort fouten en gebreken, met sommige valt gewoon niet te leven.

Dat soort mensen moet je koesteren Josina. Als jij het toelaat, gebruikt God deze mensen om jou diep te genezen....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 18:21
 
ROADY641 schreef:
Dat soort mensen moet je koesteren Josina. Als jij het toelaat, gebruikt God deze mensen om jou diep te genezen....

Bedoel je dat je je eindeloos moet laten kwetsen zodat God dat kan gebruiken tot je genezing? Je mag jezelf niet in gevaar begeven dacht ik...lichamelijk niet, maar psychisch dus ook niet!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 19:10
 
JOLAN931 schreef:
Bedoel je dat je je eindeloos moet laten kwetsen zodat God dat kan gebruiken tot je genezing? Je mag jezelf niet in gevaar begeven dacht ik...lichamelijk niet, maar psychisch dus ook niet!

Dat was/is dus ook mijn vraag.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 19:26
 
JOSINA022 schreef:
Dat was/is dus ook mijn vraag.
Ik denk dat de vraag een andere zou moeten zijn: als ik zulke negatieve ervaringen heb gehad, zou ik dan ooit in staat zijn een ander lief te hebben zoals ik heb liefgehad.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 20:09
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik denk dat de vraag een andere zou moeten zijn: als ik zulke negatieve ervaringen heb gehad, zou ik dan ooit in staat zijn een ander lief te hebben zoals ik heb liefgehad.....

Lange tijd is dat dus ook mijn vraag geweest Chat. Stiekem stelde ik het zelfs tot een criteria waar mijn nieuwe lief aan zou moeten voldoen.
Maar om op die manier lief te hebben gaan, wat partner betreft, misschien wel jaren overheen.
En ondanks dat ik er niet meer in geloofde, begin ik toch steeds meer te denken dat je, als je de juiste treft, het wel kunt.

Maar zoals zoveel dingen in het leven speelt ook hierin je karakter mee.
De een is veel beter in staat om diepe gevoelens te koesteren als de ander. Terwijl de één een stabiel en gelijkmatig gevoelsleven heeft, kan de ander allerlei hoogte en dieptepunten hebben in zijn gevoelsleven terwijl ze in het zelfde schuitje zitten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:18
 
Zelf denk ik dat, menselijk gezien, mensen niet onvoorwaardelijk lief kunnen hebben.

Ik denk zelfs dat we onvoorwaardelijke liefde niet eens kunnen bevatten.

Agapè = De Volmaakte Liefde van God = Onvoorwaardelijk

Kunnen wij bevatten dat God, Jezus Christus, zijn enige Zoon heeft gegeven, dat de Zoon moest sterven opdat wij gered konden worden van de dood, dat wij de mogelijkheid zouden hebben om het eeuwig leven te krijgen ...
In de bijbel staat dat er geen grotere liefde is dan, dat je je leven geeft voor een vriend ... God gaf zijn Zoon ... voor zondaars ...

Onvoorwaardelijk liefhebben is ook echt onvoorwaardelijk, en niet bestemd voor 1 persoon of een beperkt aantal mensen in je omgeving.
Nee, onvoorwaardelijke liefde heb je voor iedereen je hele leven lang, zonder beperkingen, zonder in te houden, zonder voorwaarden.

En dat is Agapè -- De Volmaakte Liefde van God = Onvoorwaardelijk

Er is een maar ... De Goddelijke Liefde kan wel door jou heen stromen, als kind van God, naar anderen ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:25
 
CROSSROAD317 schreef:
Zelf denk ik dat, menselijk gezien, mensen niet onvoorwaardelijk lief kunnen hebben.

Ik denk zelfs dat we onvoorwaardelijke liefde niet eens kunnen bevatten.

Agapè = De Volmaakte Liefde van God = Onvoorwaardelijk

Kunnen wij bevatten dat God, Jezus Christus, zijn enige Zoon heeft gegeven, dat de Zoon moest sterven opdat wij gered konden worden van de dood, dat wij de mogelijkheid zouden hebben om het eeuwig leven te krijgen ...
In de bijbel staat dat er geen grotere liefde is dan, dat je je leven geeft voor een vriend ... God gaf zijn Zoon ... voor zondaars ...

Onvoorwaardelijk liefhebben is ook echt onvoorwaardelijk, en niet bestemd voor 1 persoon of een beperkt aantal mensen in je omgeving.
Nee, onvoorwaardelijke liefde heb je voor iedereen je hele leven lang, zonder beperkingen, zonder in te houden, zonder voorwaarden.

En dat is Agapè -- De Volmaakte Liefde van God = Onvoorwaardelijk

Er is een maar ... De Goddelijke Liefde kan wel door jou heen stromen, als kind van God, naar anderen ...
Dit is nu typisch een stukje inlegkunde. Waar staat dat in de Bijbel? Waar staat dat alleen Agape goddelijke liefde is? Waar staat dat we als mens die liefde niet kunnen bezitten? Paulus beschrijft dit niet met het oog op het onmogelijke, maar met het oog op het mogelijke. Ik zie nergens in dit gedeelte, dat agape alleen voor God geldt.......Dan zou nl. de oproep van Paulus geen enkele zin hebben. En die oproep is: heb elkaar lief...Liefde gaat boven hoop en geloof.
Hij schrijft dit aan een gemeente, waar veel conflict, jaloezie en concurrentiedrang was. Vooral bij mensen die uitblonken in de gaven van de Geest. Hij wijst ze in dit hele hoofdstuk er op, dat het zonder liefde geen enkele zin heeft. Hij roept ze op te streven naar die liefde.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 24 augustus 2011, 15:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:46
 
CROSSROAD317 schreef:
Zelf denk ik dat, menselijk gezien, mensen niet onvoorwaardelijk lief kunnen hebben.

Ik denk zelfs dat we onvoorwaardelijke liefde niet eens kunnen bevatten.

Agapè = De Volmaakte Liefde van God = Onvoorwaardelijk

Kunnen wij bevatten dat God, Jezus Christus, zijn enige Zoon heeft gegeven, dat de Zoon moest sterven opdat wij gered konden worden van de dood, dat wij de mogelijkheid zouden hebben om het eeuwig leven te krijgen ...
In de bijbel staat dat er geen grotere liefde is dan, dat je je leven geeft voor een vriend ... God gaf zijn Zoon ... voor zondaars ...

Onvoorwaardelijk liefhebben is ook echt onvoorwaardelijk, en niet bestemd voor 1 persoon of een beperkt aantal mensen in je omgeving.
Nee, onvoorwaardelijke liefde heb je voor iedereen je hele leven lang, zonder beperkingen, zonder in te houden, zonder voorwaarden.

En dat is Agapè -- De Volmaakte Liefde van God = Onvoorwaardelijk

Er is een maar ... De Goddelijke Liefde kan wel door jou heen stromen, als kind van God, naar anderen ...


Er bestaan verschillende soorten liefde:

1.Liefde voor mensen in het algemeen: naastenliefde, caritas of 'onbaatzuchtige liefde' (Liefde die schenkt en er niets voor terug verwacht)
2.Liefde tot/van God, of van mens tot mens met God als tussenpersoon (agape)
3.Onvoorwaardelijke liefde voor alle levende wezens (metta, begrip uit het boeddhisme)
4.Liefde tussen familieleden, de liefde van ouders voor hun kinderen, enz. (storge)
5.Liefde voor vrienden (philia)
6.Liefde voor vreemden, Gastvrijheid. (Xenia)
7.Romantische liefde (verliefdheid)
8.Platonische liefde
9.Seksuele liefde, eros
10.Liefde voor zichzelf (een ontaarde vorm hiervan is narcisme)
11.Liefde tot een abstractum (bv. waarheidsliefde, taalliefde/taalmin)
12.Rituele vormen van liefde; hoofse liefde.
13.Liefde voor een voorwerp (in extreme mate: fetisjisme)
14.Liefde voor het vaderland (vaderlandsliefde)

Persoonlijk vind ik het onzinnig om al die moeilijk namen voor soorten van liefde te gebruiken als het hier enkel gaat om onvoorwaardelijke liefde. De 'agape'liefde heeft altijd iets met God te maken, en ook mensen die van God niets willen weten kunnen anderen zo lief hebben dat ze daar alles voor over hebben.

Het woordenboek zegt over Onvoorwaardelijke Liefde ‘echte pure zuivere liefde is totaal onthecht van iedere vorm van eigenbelang’.Daarom geloof ik zeker dat er mensen zijn die onvoorwaardelijk lief kunnen hebben
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:56
 
CHATULIEM619 schreef:
Dit is nu typisch een stukje inlegkunde. Waar staat dat in de Bijbel? Waar staat dat alleen Agape goddelijke liefde is? Waar staat dat we als mens die liefde niet kunnen bezitten? Paulus beschrijft dit niet met het oog op het onmogelijke, maar met het oog op het mogelijke. Ik zie nergens in dit gedeelte, dat agape alleen voor God geldt.......Dan zou nl. de oproep van Paulus geen enkele zin hebben. En die oproep is: heb elkaar lief...Liefde gaat boven hoop en geloof.
Hij schrijft dit aan gemeente, waar veel conflict, jalouzie en concurrentiedrang was. Vooral bij mensen die uitblonken in de gaven van de Geest. Hij wijst ze in dit hele hoofdstuk er op, dat het zonder liefde geen enkele zin heeft. Hij roept ze op te streven naar die liefde.


Ik heb geen zin om op zo'n denigrerend / neerbuigend stukje, inhoudelijk te reageren, Chatuliem Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Pagina 2 van 4