ChristianMatch
 


Forum

doop en uitverkiezing.
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 19 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 21:01
 
Dit is dus een casus. Dat betekent dat ik een voorbeeld neem uit de praktijk en dat we aan de hand daarvan gaan discussiëren.

Iemand wordt als kind gedoopt. Hij groeit op, wijst het geloof af, wordt seriemoordenaar. Is hij dan wel behouden? Hij is immers gedoopt en hoort bij het volk van God. Heeft keurig zijn belijdenis gedaan en kwam regelmatig in de kerk.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 10 oktober 2011, 21:03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIELLE664





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 21:09
 
[quote=CHATULIEM619]Dit is dus een casus. Dat betekent dat ik een voorbeeld neem uit de praktijk en dat we aan de hand daarvan gaan discussiëren.

Iemand wordt als kind gedoopt. Hij groeit op, wijst het geloof af, wordt seriemoordenaar. Is hij dan wel behouden? Hij is immers gedoopt en hoort bij het volk van God. Heeft keurig zijn belijdenis gedaan en kwam regelmatig in de kerk.[/

Wie zijn wij om daar over te oordelen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 21:09
 
Mijn antwoord is simpel.
Alleen God kan het weten.
Het is alleen aan de persoon zelf of hij
vergeving aan God heeft gevraagd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 21:25
 
CHATULIEM619 schreef:
Dit is dus een casus. Dat betekent dat ik een voorbeeld neem uit de praktijk en dat we aan de hand daarvan gaan discussiëren.

Iemand wordt als kind gedoopt. Hij groeit op, wijst het geloof af, wordt seriemoordenaar. Is hij dan wel behouden? Hij is immers gedoopt en hoort bij het volk van God. Heeft keurig zijn belijdenis gedaan en kwam regelmatig in de kerk.



laat ik er een praktijkvoorbeeldje tegenover stellen Lachende smiley

Iemand werd als kind besneden. Hij groeit op, gooit de wetten overboord en word moordenaar. Word veroordeeld en samen met 2 andere veroordeelden ter dood gebracht door middel van kruisiging.
Terwijl zn levenskracht snel afneemt, erkend hij Jezus als de Christus.
Nog dezelfde dag was hij bij Jezus in het paradijs.....

Die laatste minuut is alles nog mogelijk Chat.... gedoopt of ongedoopt.
Concentreer je daar liever op Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOFIE807





Berichten: 254

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 21:28
 
CHATULIEM619 schreef:
Iemand wordt als kind gedoopt. Hij groeit op, wijst het geloof af, wordt seriemoordenaar. Is hij dan wel behouden? Hij is immers gedoopt en hoort bij het volk van God. Heeft keurig zijn belijdenis gedaan en kwam regelmatig in de kerk.

En Chat , iemand die als volwassene gedoopt is en verder dezelfde weg opging ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 21:48
 
Goed ik ga even verder redeneren. Hoop dat ik dan wat meer inhoudelijke antwoorden krijg. Ik zie hier nl. een enorm dilemma in. Bij de kinderdoop wordt gesteld dat men bij het volk van God hoort. Het gaat zelfs verder. God verkiest de mens om bij het volk van God te horen. Maar ligt uitverkiezing niet veel breder dan alleen maar gedoopt zijn als kind? De doop is geen garantie, dat weet ik wel. Maar is het niet, dat men met de kinderdoop eigenlijk voor God invult wie Hij moet kiezen? En kan het niet zijn, dat die uitverkiezing veel breder ligt? Heeft God die kinderdoop eigenlijk wel nodig om mensen uit te kiezen? En kiest Hij dan alleen diegene die als kind gedoopt zijn of die bij een bepaalde kerk horen???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 21:56
 
CHATULIEM619 schreef:
Goed ik ga even verder redeneren. Hoop dat ik dan wat meer inhoudelijke antwoorden krijg. Ik zie hier nl. een enorm dilemma in. Bij de kinderdoop wordt gesteld dat men bij het volk van God hoort. Het gaat zelfs verder. God verkiest de mens om bij het volk van God te horen. Maar ligt uitverkiezing niet veel breder dan alleen maar gedoopt zijn als kind? De doop is geen garantie, dat weet ik wel. Maar is het niet, dat men met de kinderdoop eigenlijk voor God invult wie Hij moet kiezen? En kan het niet zijn, dat die uitverkiezing veel breder ligt? Heeft God die kinderdoop eigenlijk wel nodig om mensen uit te kiezen? En kiest Hij dan alleen diegene die als kind gedoopt zijn of die bij een bepaalde kerk horen???


inhoudelijk antwoord gevraagd? wor lastig.... Knipoog smiley

geen enkele doop geeft garantie, das 1
en 2. God kiest voor iedereen, voor ieder mens, ongeacht ras geloof etc. maar wat essentieel is... kiest de persoon ook voor God?
en dan vallen opeens zoveel dogma´s om Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 22:16
 
CHATULIEM619 schreef:
Goed ik ga even verder redeneren. Hoop dat ik dan wat meer inhoudelijke antwoorden krijg. Ik zie hier nl. een enorm dilemma in. Bij de kinderdoop wordt gesteld dat men bij het volk van God hoort. Het gaat zelfs verder. God verkiest de mens om bij het volk van God te horen. Maar ligt uitverkiezing niet veel breder dan alleen maar gedoopt zijn als kind? De doop is geen garantie, dat weet ik wel. Maar is het niet, dat men met de kinderdoop eigenlijk voor God invult wie Hij moet kiezen? En kan het niet zijn, dat die uitverkiezing veel breder ligt? Heeft God die kinderdoop eigenlijk wel nodig om mensen uit te kiezen? En kiest Hij dan alleen diegene die als kind gedoopt zijn of die bij een bepaalde kerk horen???


Het opdragen van een kind is eigenlijk toch ook zoiets van dat je wilt dat God het kind in zijn verbond opneemt?
We kunnen als mens niet God doorgronden.

Als God van te voren al weet wie de uitverkorenen zijn,
dan heeft de opdragen/doop/belijdenis of wat dan ook voor velen geen nut gehad.

En wat de bijbel verteld over de uitverkiezing is best een pittig iets.
Uit iedere stam van Israel zullen er zoveel uitverkoren zijn.
(Weet even niet waar het staat en het getal is 144.000).


Ik weet wel dat er kerken zijn die VROEGER dachten dat zij de uitverkorenen waren.
Daar zijn ze van terug gekomen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 22:19
 
CHATULIEM619 schreef:
Goed ik ga even verder redeneren. Hoop dat ik dan wat meer inhoudelijke antwoorden krijg. Ik zie hier nl. een enorm dilemma in. Bij de kinderdoop wordt gesteld dat men bij het volk van God hoort. Het gaat zelfs verder. God verkiest de mens om bij het volk van God te horen. Maar ligt uitverkiezing niet veel breder dan alleen maar gedoopt zijn als kind? De doop is geen garantie, dat weet ik wel. Maar is het niet, dat men met de kinderdoop eigenlijk voor God invult wie Hij moet kiezen? En kan het niet zijn, dat die uitverkiezing veel breder ligt? Heeft God die kinderdoop eigenlijk wel nodig om mensen uit te kiezen? En kiest Hij dan alleen diegene die als kind gedoopt zijn of die bij een bepaalde kerk horen???

Bij de kinderdoop wordt er niet ingevuld voor God wie hij moet kiezen,met de kinderdoop zeggen de ouders dat zij hun kinderen willen opvoeden tot zijn eer en heerlijkheid het dopen is een teken en zegel van zijn verbond maar je legt God niks op mijn inziens.
Komt het niet hetzelfde neer als dat de evangelische kringen het kind opdragen? dan zeggen ze toch eigenlijk hetzelfde eigenlijk zeggen we allemaal bij opdragen en de doop Heer zie wij hebben dit kind ontvangen wij mogen er voor zorgen maar wilt U het in uw heiligdom opnemen en het beschermen in de gevaren van de wereld.

in de reformatorische kringen nemen we de doop van onze ouders eigenlijk over en zeggen we zie Heer hier ben ik ik wil graag een schaapje van uw grote kudde zijn en nemen we de verantwoording van onze ouders over.
Doe je dat in de evangelische kringen niet met het dopen van de volwassenen? Zeggen die niet hetzelfde? Zie Heer hier ben ik?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
STEENTJE178





Berichten: 2167

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 22:30
 
CHATULIEM619 schreef:
Goed ik ga even verder redeneren. Hoop dat ik dan wat meer inhoudelijke antwoorden krijg. Ik zie hier nl. een enorm dilemma in. Bij de kinderdoop wordt gesteld dat men bij het volk van God hoort. Het gaat zelfs verder. God verkiest de mens om bij het volk van God te horen. Maar ligt uitverkiezing niet veel breder dan alleen maar gedoopt zijn als kind? De doop is geen garantie, dat weet ik wel. Maar is het niet, dat men met de kinderdoop eigenlijk voor God invult wie Hij moet kiezen? En kan het niet zijn, dat die uitverkiezing veel breder ligt? Heeft God die kinderdoop eigenlijk wel nodig om mensen uit te kiezen? En kiest Hij dan alleen diegene die als kind gedoopt zijn of die bij een bepaalde kerk horen???

Ik geloof niet dat je met de kinderdoop God een "voorselectie" voordraagt, waaruit Hij kan kiezen. Ik geloof dat we verder terug moeten. God heeft alles in Zijn hand, en met alles een Plan.
Uitverkiezing van mensen en ook het verloren laten gaan van mensen, hoe onmogelijk voor ons om te rijmen, is Zijn beslissing. Het Waarom kunnen we niet begrijpen.
Ik geloof dan ook dat God mensen uitkiest om Zijn kinderen te zijn. Veel van die kinderen mogen ook kinderen krijgen, die net zo goed opgenomen zijn in zijn reddingsplan. In de Bijbel zijn daar genoeg voorbeelden van, denk aan Abraham die met zijn hele huis besneden moest worden. Die hoorden er allemaal bij, ook die kleintjes.
In het Nieuwe Testament wordt Cornelius gedoopt, samen met zijn hele gezin, als teken van het verbond wat de Here met hem, en zijn gezin, sloot.

God heeft dus helemaal geen doop nodig, om mensen naar Zich toe te halen. Dopen is dan ook alleen een teken voor een kind dat het bij Gods volk mag horen, en als iemand later tot geloof komt, als teken van zijn/haar geloof in de beloften van en de verkiezing door God. Daarom is de kinderdoop ook een belijdenis naar God toe dat je gelooft dat jouw kind in Gods Verlossingsplan thuishoort, omdat hij/zij uit gelovige ouders geboren is. Naderhand kan dat kind zelf ervoor kiezen niet bij God te horen. Die keuze hebben we allemaal.
En juist met belijdenis doen zeg je tegen God dat je gelooft dat Hij je uitgekozen heeft, en dat je graag op Zijn uitnodiging ingaat.
En dat dan nog niet enkel uit jezelf, maar dankzij Zijn Geest kun je "JA!!" zeggen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 22:32
 
CHATULIEM619 schreef:
Dit is dus een casus. Dat betekent dat ik een voorbeeld neem uit de praktijk en dat we aan de hand daarvan gaan discussiëren.

Iemand wordt als kind gedoopt. Hij groeit op, wijst het geloof af, wordt seriemoordenaar. Is hij dan wel behouden? Hij is immers gedoopt en hoort bij het volk van God. Heeft keurig zijn belijdenis gedaan en kwam regelmatig in de kerk.

Ik denk dat de bijbel hier zelf heel duidelijk over is.
Ondanks dat wij niet mogen oordelen mogen wij wel duidelijk stellen wat er in de bijbel staat.
In de bijbel staat dat iemand die sterft IN zijn zonden, voor eeuwig verloren is. Je zou dus bijbels gezien kunnen stellen dat een seriemoordenaar tijdens een moord gedood word door bijvoorbeeld de politie, voor eeuwig verloren is. Dit is geen oordelen, maar uitkomen voor wat de bijbel zegt.

maar er staat ook dat een groot zondaar( neem even dezelfde moordenaar) die tot inkeer komt, voor eeuwig behouden is.

Kortom...wij kunnen niet eens oordelen over het hiernamaals van anderen als die persoon een gewoon leven leid, maar als er overduidelijke feiten zijn dat iemand sterft in zijn zonden, of juist tot inkeer komt na zijn zonden, dan mogen wij mensen ook weten waar die persoon is na zijn dood.

Wij weten niet wat er gebeurt in de laatste minuten van andermans leven, dat klopt. Maar wij kunnen wel weten uit de bijbel, dat als iemand in zijn zonden sterft, verloren is. Zo hoeven we niet te twijfelen over de eeuwige staat van een directeur die een overspelige wip maakt met zijn secretaresse en een hartaanval krijgt tijdens de daad.
Dit is geen oordelen, maar geloven wat de bijbel zegt...hoe hard dit ook klinkt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 22:37
 
MARISKA601 schreef:
Het opdragen van een kind is eigenlijk toch ook zoiets van dat je wilt dat God het kind in zijn verbond opneemt?
We kunnen als mens niet God doorgronden.

Als God van te voren al weet wie de uitverkorenen zijn,
dan heeft de opdragen/doop/belijdenis of wat dan ook voor velen geen nut gehad.

En wat de bijbel verteld over de uitverkiezing is best een pittig iets.
Uit iedere stam van Israel zullen er zoveel uitverkoren zijn.
(Weet even niet waar het staat en het getal is 144.000).


Ik weet wel dat er kerken zijn die VROEGER dachten dat zij de uitverkorenen waren.
Daar zijn ze van terug gekomen.
Wat voor alternatief hebben ze daar voor gevonden? Het gaat me in dit geval enkel en alleen om de vraag hoe uitverkiezing werkt. Dan gaat het me ook niet eens om de bijbelteksten, maar veel meer over hoe het beleefd wordt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 22:42
 
CHATULIEM619 schreef:
Wat voor alternatief hebben ze daar voor gevonden? Het gaat me in dit geval enkel en alleen om de vraag hoe uitverkiezing werkt. Dan gaat het me ook niet eens om de bijbelteksten, maar veel meer over hoe het beleefd wordt.

Met dat laatste ben ik het pertinent oneens. Als je je focust op de beleving(ander woord is bevinding) dan doe je net als de zwaardere bevindelijke reformatorische gemeenten.
Bevinding voorop, en dan de bijbel.

Ik kom uit die kringen, en daar loop ik vaak tegen aan.
Juist wat de bijbel, Gods woord, zegt is belangrijk. Daar kan onze simpele, menselijke beleving toch niet tegen op?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 22:51
 
CHATULIEM619 schreef:
Wat voor alternatief hebben ze daar voor gevonden? Het gaat me in dit geval enkel en alleen om de vraag hoe uitverkiezing werkt. Dan gaat het me ook niet eens om de bijbelteksten, maar veel meer over hoe het beleefd wordt.


Ik zelf heb me nooit beziggehouden met de uitverkiezing.
Omdat het voor mij best pittige stof is.
Maar ik kan me er later wel eens meer in gaan verdiepen.


Laatst aangepast door
MARISKA601
op maandag 10 oktober 2011, 22:52
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 23:40
 
CHATULIEM619 schreef:
Dit is dus een casus. Dat betekent dat ik een voorbeeld neem uit de praktijk en dat we aan de hand daarvan gaan discussiëren.

Iemand wordt als kind gedoopt. Hij groeit op, wijst het geloof af, wordt seriemoordenaar. Is hij dan wel behouden? Hij is immers gedoopt en hoort bij het volk van God. Heeft keurig zijn belijdenis gedaan en kwam regelmatig in de kerk.

Stel dat het zou kunnen, een kind kiest voor volwassen doop (bv 18j) hij wordt een serie moordenaar, op zijn 17 komt hij onder een trein hij is dood.
En dan het zelfde verhaal van jou.... Ik vind het eerlijk gezegd een beetje koffie dik kijken. Dan alleen, wat voor de mens onmogelijk is...... Is mogelijk bij God. En dan kan je hier dagen over praten je komt er toch nooit uit, of eens worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 00:08
 
STEENTJE178 schreef:
Ik geloof niet dat je met de kinderdoop God een "voorselectie" voordraagt, waaruit Hij kan kiezen. Ik geloof dat we verder terug moeten. God heeft alles in Zijn hand, en met alles een Plan.
Uitverkiezing van mensen en ook het verloren laten gaan van mensen, hoe onmogelijk voor ons om te rijmen, is Zijn beslissing. Het Waarom kunnen we niet begrijpen.
Ik geloof dan ook dat God mensen uitkiest om Zijn kinderen te zijn. Veel van die kinderen mogen ook kinderen krijgen, die net zo goed opgenomen zijn in zijn reddingsplan. In de Bijbel zijn daar genoeg voorbeelden van, denk aan Abraham die met zijn hele huis besneden moest worden. Die hoorden er allemaal bij, ook die kleintjes.
In het Nieuwe Testament wordt Cornelius gedoopt, samen met zijn hele gezin, als teken van het verbond wat de Here met hem, en zijn gezin, sloot.

God heeft dus helemaal geen doop nodig, om mensen naar Zich toe te halen. Dopen is dan ook alleen een teken voor een kind dat het bij Gods volk mag horen, en als iemand later tot geloof komt, als teken van zijn/haar geloof in de beloften van en de verkiezing door God. Daarom is de kinderdoop ook een belijdenis naar God toe dat je gelooft dat jouw kind in Gods Verlossingsplan thuishoort, omdat hij/zij uit gelovige ouders geboren is. Naderhand kan dat kind zelf ervoor kiezen niet bij God te horen. Die keuze hebben we allemaal.
En juist met belijdenis doen zeg je tegen God dat je gelooft dat Hij je uitgekozen heeft, en dat je graag op Zijn uitnodiging ingaat.
En dat dan nog niet enkel uit jezelf, maar dankzij Zijn Geest kun je "JA!!" zeggen.
Het is niet mijn bedoeling een nieuwe discussie over de doop te houden, want dat hebben we in een ander topic ook al gedaan. Ik ben het niet met je standpunt eens, maar dat moet je dan maar lezen in een ander topic. En anders kun je me pv benaderen, maar laten we de discussie over doop even rusten en ons richten op het begrip uitverkiezing.
Als je gelooft dat God uitkiest, zou het dan niet logischer zijn te wachten totdat Zn keuze duidelijk is? Het heeft er toch de schijn van dat jullie alvast de keuze voor Hem maken. Heeft God nog echt de ruimte te kiezen als die keuze al voor Hem gedaan is. Heeft de mens nog ruimte te kiezen als een ander die keuze al voor hem gemaakt heeft? In die zin vind ik het eigenlijk heel aanmatigend om te stellen dat ieder kind dat gedoopt is, bij het volk van God hoort.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 08:52
 
CHATULIEM619 schreef:
Het is niet mijn bedoeling een nieuwe discussie over de doop te houden, want dat hebben we in een ander topic ook al gedaan. Ik ben het niet met je standpunt eens, maar dat moet je dan maar lezen in een ander topic. En anders kun je me pv benaderen, maar laten we de discussie over doop even rusten en ons richten op het begrip uitverkiezing.
Als je gelooft dat God uitkiest, zou het dan niet logischer zijn te wachten totdat Zn keuze duidelijk is? Het heeft er toch de schijn van dat jullie alvast de keuze voor Hem maken. Heeft God nog echt de ruimte te kiezen als die keuze al voor Hem gedaan is. Heeft de mens nog ruimte te kiezen als een ander die keuze al voor hem gemaakt heeft? In die zin vind ik het eigenlijk heel aanmatigend om te stellen dat ieder kind dat gedoopt is, bij het volk van God hoort.


Ik stel het nog sterker..
Ieder kind, gedoopt of ongedoopt is Gods geschapen kind...
Iedereen hoort bij Gods volk..
Het gaat erom of we dat willen of dat we onze eigen weg gaan..en dat kan ná een bewuste keuze die we als volwassenen maken, gedoopt of ongedoopt..
De doop is altijd slechts een teken..( denk bijna dat jij het zaligmakend vind... Gefrustreerde smiley )

Dat"jullie" in jouw antwoord? wie zijn dat?
"Wij " maken de keuze voor God niet...al zijn er "mensen' die menen dat wel te mogen/kunnen doen..
Het zijn dan altijd bepaalde personen. Voor zover ik weet is dit niet de overtuiging van "ons."

God kiest ons..en wij beantwoorden/gehoorzamen..uit liefde voor Hem en doen wat Hij van ons vraagt..( al denken we daar allemaal anders over..)

De uitverkiezing is iets wat bij God ligt.Het is Zijn uitverkiezing en we moeten niet in God schoenen willen gaan staan.
Als zelfs Jezus zegt dat niemand weet van Zijn wederkomst dan de Vader..zelfs Jezus niet..wat willen wij dan weten van Gods uitverkiezingsplan?


Laatst aangepast door
MARIAN519
op dinsdag 11 oktober 2011, 09:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 09:34
 
Wat leert de Bijbel over de uitverkiezing?

Vraag: Wat geloven mensen die de uitverkiezing leren en is dit Bijbels?

Antwoord: In het kort gezegd houdt de leer van de uitverkiezing het volgende in. Men gelooft dat God de ene mens uitkiest om bij Hem in de hemel te komen, terwijl Hij de andere mens uitkiest om in de eeuwigheid verloren te zijn. Sommigen geloven zelfs, dat zoals de ene mens in de hemel is “tot eer van God”, zo de ander ook “tot eer van God” naar de hel gaat.
Wij menen echter, dat deze leer beslist onbijbels is. De Bijbel leert, dat God niets liever wil, dan dat alle mensen gered worden (1 Timotheüs 2:4). Daarom heeft Hij de mens een vrije wil gegeven om te kiezen tussen het leven en de dood (vgl. Jozua 24:15). Het is de eigen keuze van de mens of hij voor eeuwig behouden is, dan wel voor eeuwig verloren.

Er is wel een uitverkiezing van het volk Israël. Dit is geen uitverkiezing zodat alle Israëlieten voor eeuwig behouden zijn. Het is de verkiezing, waarbij God uit alle volken dit volk gekozen heeft om Zijn volk op aarde te zijn en om door middel van dit volk tot de gehele mensheid te spreken en de gehele mensheid te zegenen. Duidelijk spreekt de apostel Paulus over deze uitverkiezing in Romeinen 9-11 (zie vooral 9:13). Het is de uitverkiezing waarbij verwezen wordt naar de keuze die God gemaakt heeft tussen de nakomelingen van Isaak. Daarbij heeft Hij Jakob uitverkoren en liefgehad en Esau afgewezen en gehaat. Dit betekent, dat Esau en zijn nakomelingen niet behoren bij de lijn van Abraham tot aan de Messias. God wist welk leed de nakomelingen van Esau Zijn uitverkoren volk zouden aandoen en kon daarom al van tevoren zeggen, dat Hij Esau en zijn nakomelingen haatte. Dit betekende dus niet, dat alle nakomelingen van Jakob “dus” voor eeuwig behouden zijn (zoals soms gesuggereerd wordt naar aanleiding van Romeinen 11:26, een tekst die verwijst naar de Israëlieten die bij de wederkomst van de Here Jezus op aarde leven en die van de ellende van de grote verdrukking gered worden) en ook niet dat alle nakomelingen van Esau “dus” voor eeuwig verloren zijn. Alleen de rechtvaardigen uit beide volken zijn behouden en de onrechtvaardigen zijn verloren.

Mensen die al behouden zijn, kunnen nu uitverkoren, dat is uitgekozen worden om een bepaald werk voor God te doen. Zie Handelingen 9:15; 1 Corinthe 1:27,28; Ephese 1:4; 1 Petrus 2:9. Ook de Here Jezus heet “uitverkoren” (1 Petrus 2:4) Zelfs engelen worden “uitverkoren” genoemd (1 Timotheüs 5:21). De Levieten waren uitverkoren om de ark te dragen (1 Kronieken 15:2). Het zal duidelijk zijn, dat bij de Here Jezus, de engelen en de Levieten geen sprake was van uitverkiezing tot behoud maar ook uitverkiezing tot een bepaalde taak.

Bron : http://www.hetlichtdeslevens.nl/vragen/onderwerpen/uitverkiezing.html



Ik geloof dat God altijd al heeft geweten wie er uitverkoren zijn.
God wilt dat iedereen behouden wordt.
God heeft dus al gekozen wie behouden zijn.
Het is aan de mens zelf wat ze er mee doen.
Volgen ze de weg des levens of de weg des doods.
Daarin kiest men zelf.

Jezus zegt in Johannes 15 vers 16: "Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren."


Laatst aangepast door
MARISKA601
op dinsdag 11 oktober 2011, 09:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 19:42
 
CHATULIEM619 schreef:
Het is niet mijn bedoeling een nieuwe discussie over de doop te houden, want dat hebben we in een ander topic ook al gedaan. Ik ben het niet met je standpunt eens, maar dat moet je dan maar lezen in een ander topic. En anders kun je me pv benaderen, maar laten we de discussie over doop even rusten en ons richten op het begrip uitverkiezing.
Als je gelooft dat God uitkiest, zou het dan niet logischer zijn te wachten totdat Zn keuze duidelijk is? Het heeft er toch de schijn van dat jullie alvast de keuze voor Hem maken. Heeft God nog echt de ruimte te kiezen als die keuze al voor Hem gedaan is. Heeft de mens nog ruimte te kiezen als een ander die keuze al voor hem gemaakt heeft? In die zin vind ik het eigenlijk heel aanmatigend om te stellen dat ieder kind dat gedoopt is, bij het volk van God hoort.

Ik kom toch weer terug op mijn eerdere antwoord hierin!
Het dopen is een teken en zegel van God's verbond die hij met ons heeft gesloten, als je het kind opdraagt vraag je toch eigenlijk hetzelfde??

En kiezen wij dan voor God ipv dat Hij uitkiest.
Maar mijn tegen vraag is als wij geloven in de uitverkiezing hoe kan het dan dat niet de hele wereld christen is??
God wil toch dat alle mensen over de hele wereld over Hem horen en in hem geloven??
Als wij kiezen dan zouden wij verkeerd kiezen denk ik.
God vraagt aan een ieder volg mij en vertrouw op mij en dat wil Hij volgens mij van ieder mens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 21:47
 
[quote=MARISKA601]
Als God van te voren al weet wie de uitverkorenen zijn,
dan heeft de opdragen/doop/belijdenis of wat dan ook voor velen geen nut gehad.

Hallo mariska

GOD kende je al voor dat je geboren was dus in mijn ogen weet HIJ ook hoe het leven van jou verder zal gaan.
Maar dat wil in mijn ogen niet zeggen dat je er geen moeite voor moet doen.
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 22:13
 
[quote=MARTIN695]

die gedachte komt er dan in mij op.
hoeveel waarde heeft de opdragen/doop/belijdenis doen dan.

maar om behouden te blijven, daar moet je toch wel wat voor doen.
en dat is niet alleen maar eventjes je laten dopen en het
is klaar, nee je moet blijven geloven.
hoe groot de macht van satan ook mag zijn, laat je niet verleiden door hem.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 22:45
 
MARIAN519 schreef:
[/b]Ik stel het nog sterker..
Ieder kind, gedoopt of ongedoopt is Gods geschapen kind...
Iedereen hoort bij Gods volk..
Het gaat erom of we dat willen of dat we onze eigen weg gaan..en dat kan ná een bewuste keuze die we als volwassenen maken, gedoopt of ongedoopt..
De doop is altijd slechts een teken..( denk bijna dat jij het zaligmakend vind... Gefrustreerde smiley )

Dat"jullie" in jouw antwoord? wie zijn dat?
"Wij " maken de keuze voor God niet...al zijn er "mensen' die menen dat wel te mogen/kunnen doen..
Het zijn dan altijd bepaalde personen. Voor zover ik weet is dit niet de overtuiging van "ons."

God kiest ons..en wij beantwoorden/gehoorzamen..uit liefde voor Hem en doen wat Hij van ons vraagt..( al denken we daar allemaal anders over..)

De uitverkiezing is iets wat bij God ligt.Het is Zijn uitverkiezing en we moeten niet in God schoenen willen gaan staan.
Als zelfs Jezus zegt dat niemand weet van Zijn wederkomst dan de Vader..zelfs Jezus niet..wat willen wij dan weten van Gods uitverkiezingsplan?
Met jullie bedoel ik de mensen die kinderdoop en verbondstheologie aanhangen. Zelf heb ik in heel veel reacties aangegeven, dat ik het geen doop vind en ook grote bezwaren heb tegen verbondstheologie.
Uitverkiezing in de zuiverste vorm sluit de keuze van de mens uit, en daar geloof ik niet in. Ik ben ook niet iemand die alleen de keuze bij de mens legt, vaak is het een samenspel.
Blijven er toch een aantal vragen over: waarom die kinderdoop dan? Want die impliceert toch dat het kind erbij hoort? Terwijl we eigenlijk het er over eens zijn, dat de keuze op een latere leeftijd plaatsvindt. En ik ken veel mensen die dat ervaren als een juk op hun leven...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENKWAL969





Berichten: 194

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 23:32
 
Mensen discussieren over de doop.
Of men nu kiest voor de kinderdoop of de volwassendoop, maakt volgens mij niet uit. Want de doop leidt niet tot behoudenis.

Joh3.3 Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’
4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?’
5 Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest.
6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk.
7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden.

We moeten opnieuw geboren worden. De zogenaamde wedergeboorte.
De opdracht was ook: "Bekeert u en laat u dopen."
Ik geloof dat de doop alleen een uiterlijk getuigenis is, van het feit dat men de zonde wil afleggen en Jezus wil volgen.

Wel of niet gedoopt, maakt niet zoveel uit. Het gaat er om of je Jezus als Heer accepteerd en Hem wil gehoorzamen en volgen.

Ik ben als kind gedoopt, maar na mijn bekering ben ik ook als volwassene gedoopt. Een baby kan zich niet bekeren en dus ook niet bewust kiezen voor de doop.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 09:53
 
CHATULIEM619 schreef:
Dit is dus een casus. Dat betekent dat ik een voorbeeld neem uit de praktijk en dat we aan de hand daarvan gaan discussiëren.

Iemand wordt als kind gedoopt. Hij groeit op, wijst het geloof af, wordt seriemoordenaar. Is hij dan wel behouden? Hij is immers gedoopt en hoort bij het volk van God. Heeft keurig zijn belijdenis gedaan en kwam regelmatig in de kerk.

Dit is gewoon dezelfde vraag als: stel, iemand is 'opgedragen' als kind, hij groeit op en laat zich dopen. wijst het geloof af en wordt seriemoordenaar.

Dan is hij niet behouden, zelfde als jou voorbeeld met kinderdoop, ook niet.

Ja, of hij moet zich ertussen weer bekeerd hebben, dan wel.

Er worden ongeveer dezelfde vragen gesteld bij kinderdoop, en 'opdragen'.

Kinderen zijn geheiligd in hun ouders, net als een 'ongelovige' man is geheiligd in zijn vrouw.

Waar het omgaat is of je als volwassene gelooft, of je nu belijdenis hebt gedaan, of als volwassene gedoopt bent. Daar gaat het om
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 10:05
 
JOLAN931 schreef:
Ik denk dat de bijbel hier zelf heel duidelijk over is.
Ondanks dat wij niet mogen oordelen mogen wij wel duidelijk stellen wat er in de bijbel staat.
In de bijbel staat dat iemand die sterft IN zijn zonden, voor eeuwig verloren is. Je zou dus bijbels gezien kunnen stellen dat een seriemoordenaar tijdens een moord gedood word door bijvoorbeeld de politie, voor eeuwig verloren is. Dit is geen oordelen, maar uitkomen voor wat de bijbel zegt.

maar er staat ook dat een groot zondaar( neem even dezelfde moordenaar) die tot inkeer komt, voor eeuwig behouden is.

Kortom...wij kunnen niet eens oordelen over het hiernamaals van anderen als die persoon een gewoon leven leid, maar als er overduidelijke feiten zijn dat iemand sterft in zijn zonden, of juist tot inkeer komt na zijn zonden, dan mogen wij mensen ook weten waar die persoon is na zijn dood.

Wij weten niet wat er gebeurt in de laatste minuten van andermans leven, dat klopt. Maar wij kunnen wel weten uit de bijbel, dat als iemand in zijn zonden sterft, verloren is. Zo hoeven we niet te twijfelen over de eeuwige staat van een directeur die een overspelige wip maakt met zijn secretaresse en een hartaanval krijgt tijdens de daad.
Dit is geen oordelen, maar geloven wat de bijbel zegt...hoe hard dit ook klinkt.

Quote:
JOLAN931 schreef: Dit is geen oordelen, maar geloven wat de bijbel zegt...hoe hard dit ook klinkt.
Wáár zegt de bijbel dat?

Aan de ene kant klinkt dat hard, aan de andere kant niet.

En als die man nu verder in zijn hele leven wél 'netjes' heeft geleefd,
In een ander stuk staat weer dat niemand zich aan alle 10 geboden kan houden...

Wat met al die christelijke mannen die porno kijken? (Bron Nederlands Dagblad) Dat zijn er veel, ik heb nu geen zin om met cijfers te komen.

Smiley die vol vragen zit


Laatst aangepast door
SHANITA130
op woensdag 12 oktober 2011, 10:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYAN401





Berichten: 275

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 10:08
 
CHATULIEM619 schreef:
Dit is dus een casus. Dat betekent dat ik een voorbeeld neem uit de praktijk en dat we aan de hand daarvan gaan discussiëren.

Iemand wordt als kind gedoopt. Hij groeit op, wijst het geloof af, wordt seriemoordenaar. Is hij dan wel behouden? Hij is immers gedoopt en hoort bij het volk van God. Heeft keurig zijn belijdenis gedaan en kwam regelmatig in de kerk.

Op deze vraag kan ik niet antwoorden, dat is aan God. Maar volgens mij stel je eigenlijk de volgende vraag; Is een kind, dat gedoopt is, vanzelfsprekend behouden? Het antwoord op deze vraag is; nee. De doop is geen garantie, maar dat is belijdenis doen en de volwassendoop toch ook niet? In de RK gold/geldt(nog?) dat wel zo. Als het niet klopt, hoor ik het graag. Wie als kind gedoopt is, is behouden. Het bewijs daarvan is, dat doodgeboren kinderen op niet gewijde grond begraven werden. Ook de bediening voor/tijdens het sterven moest op tijd zijn. Als je te laat was, had je een probleem. De Prot. Kerk heeft volgens mij een andere visie op de Doop, dan de RK.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 10:13
 
MARYAN401 schreef:
Op deze vraag kan ik niet antwoorden, dat is aan God. Maar volgens mij stel je eigenlijk de volgende vraag; Is een kind, dat gedoopt is, vanzelfsprekend behouden? Het antwoord op deze vraag is; nee. De doop is geen garantie, maar dat is belijdenis doen en de volwassendoop toch ook niet? In de RK gold/geldt(nog?) dat wel zo. Als het niet klopt, hoor ik het graag. Wie als kind gedoopt is, is behouden. Het bewijs daarvan is, dat doodgeboren kinderen op niet gewijde grond begraven werden. Ook de bediening voor/tijdens het sterven moest op tijd zijn. Als je te laat was, had je een probleem. De Prot. Kerk heeft volgens mij een andere visie op de Doop, dan de RK.

In de katholieke kerk geld dat allang niet meer zo, hebben 'ze' me gezegd in de Gereformeerd Vrijgemaakte kerk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 10:18
 
We weten gewoon weg niet, hoe God zijn keuze heeft gemaakt.
Laten we niet oordelen over het gedrag van mensen.

Het is nog al makkelijk om te zeggen wie gedoopt is , is uitverkoren.
Hoeveel baby's komen niet te sterven voor/na hun geboorte?
Hoeveel baby's mogen het levenslicht niet zien door abortus?

Zijn ze dan allemaal verloren?
Nee.
Gods wilt dat iedereen behouden wordt.
Het is aan de mens zelf om te kiezen welke pad hij gaat.

Ik heb het getroffen.
Ik ben geboren in een christellijk gezin.
Ik ben opgevoed met de bijbel.
God wilde dat ik daar opgroeide.
God had die keus voor mij gemaakt.

Ik heb gekozen voor een christelijke levenwandel.
Want ik heb JA gezegd tegen God.


Laatst aangepast door
MARISKA601
op woensdag 12 oktober 2011, 10:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYAN401





Berichten: 275

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 10:19
 
SHANITA130 schreef:
In de katholieke kerk geld dat allang niet meer zo, hebben 'ze' me gezegd in de Gereformeerd Vrijgemaakte kerk.

Gelukkig maar!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 10:29
 
MARYAN401 schreef:
Gelukkig maar!

Ja, 'gelukkig maar'. Want ik ben door mijn moeder Katholiek gedoopt, en dat geld dáár ook, in de Gereformeerd Vrijgemaakten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 19 Volgende
Pagina 1 van 19