ChristianMatch
 


Forum

doop en uitverkiezing.
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 ... 19 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 19:41
 
GERRIT084 schreef:
Dat bedoel ik niet, meer wat je als gemeente vraagt of wil, om iemand te dopen of trouwen. Hoe zijn leven ook is, ik weet van mensen, met een verslaving die graag gedoopt zouden willen worden. Als zij dan netjes aanwezig zijn, dus niet onder invloed van. Dan kunnen zowel de gemeente als de voorganger/predikant toch niet weigeren, uiteindelijk zijn die als vertegenwoordiger van Christus. En dus niet op de veroordelende stoel, voor de gemeente. Want hoe je het ook went of keert, het is dan veroordelen.
We mogen niet veroordelen, echter wel beoordelen. Daarom is een doopgesprek altijd zinvol en doopt men op grond van het getuigenis. Vaak voelt men dan wel aan of het verlangen echt is, want uiteindelijk draait het daar om.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 20:05
 
CROSSROAD317 schreef:


De kinderdoop is geen status om het behouden te laten zijn.
De ouders dragen het kind op en leggen een belofte af.

God wil iedereen behouden die geboren was, is en wordt.
Ik noem nergens de kerkleer,die haal jij er weer bij.

Er is ergens in de bijbel een tekst waarin oa gezegd word dat al voor de grondlegging der wereld....


Johannes 17:24
Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.

Openbaring 17:8
Het beest, dat gij gezien hebt, was en is niet; en het zal opkomen uit den afgrond, en ten verderve gaan; en die op de aarde wonen, zullen verwonderd zijn (welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens van de grondlegging der wereld), ziende het beest, dat was en niet is, hoewel het is.

Efeziërs 1:4
Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;


Laatst aangepast door
MARISKA601
op woensdag 12 oktober 2011, 20:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 20:17
 
CHATULIEM619 schreef:
We mogen niet veroordelen, echter wel beoordelen. Daarom is een doopgesprek altijd zinvol en doopt men op grond van het getuigenis. Vaak voelt men dan wel aan of het verlangen echt is, want uiteindelijk draait het daar om.
Dus niemand wordt gewijgerd op grond van, seksuele geaardheid, of een verslaving in welke vorm dan ook? Misschien een domme vraag, maar ik heb er wel mijn twijfels over. Ik weet uit onze gemeenschap wel, dat in het verleden, jongeren die(moesten) trouwden, boete moesten doen voor predikant en ouderlingen. Deden zij dat niet, werd er niet getrouwd, en dat is in mijn ogen veroordelen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 20:39
 
GERRIT084 schreef:
Dus niemand wordt gewijgerd op grond van, seksuele geaardheid, of een verslaving in welke vorm dan ook? Misschien een domme vraag, maar ik heb er wel mijn twijfels over. Ik weet uit onze gemeenschap wel, dat in het verleden, jongeren die(moesten) trouwden, boete moesten doen voor predikant en ouderlingen. Deden zij dat niet, werd er niet getrouwd, en dat is in mijn ogen veroordelen.



Dat rare gebruik is er nog steeds.

Dan werd er van de kansel verteld dat die en die voor de kerkeraad schuldbelijdenis hadden gedaan... wegens het overtreden van het 7e gebod Geschokte, onthutste smiley
Persoonlijk heb ik dit altijd walgelijk gevonden, de halve kerkeraad bestond bij ons uit boeren en tuinders die ook niet elke zak aardappels of bossie bloemen dat verkocht werd opgaven aan de belasting.
Daarbij heb ik bij diversen van hen als scholier zwart gewerkt.
Officieel is dat STELEN... maar das niet zo interessant als het 7e gebod.
Maar zo´n jong stelletje mocht dan op het bankie komen bij de mannenbroeders...
Gewoon voyeurisme dat mogelijk was omdat het stelletje anders de kerk en de familie uitgelazerd zou worden.
Bah Zieke smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 20:41
 
GERRIT084 schreef:
Dus niemand wordt gewijgerd op grond van, seksuele geaardheid, of een verslaving in welke vorm dan ook? Misschien een domme vraag, maar ik heb er wel mijn twijfels over. Ik weet uit onze gemeenschap wel, dat in het verleden, jongeren die(moesten) trouwden, boete moesten doen voor predikant en ouderlingen. Deden zij dat niet, werd er niet getrouwd, en dat is in mijn ogen veroordelen.
Seksuele geaardheid is bij ons nog steeds een reden niet te trouwen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 20:44
 
CHATULIEM619 schreef:
Seksuele geaardheid is bij ons nog steeds een reden niet te trouwen.

Bij ons worden ook alleen maar man en vrouw in het echt verbonden geen mensen van dezelfde sekten!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 20:47
 
ERIKA129 schreef:
Bij ons worden ook alleen maar man en vrouw in het echt verbonden geen mensen van dezelfde sekten!


dus mensen uit jouw sekte moeten wel buiten jullie sekte trouwen?
gek, bij de meeste sekten word het op prijs gesteld juist binnen dezelfde sekte te trouwen. Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 20:49
 
PIETER649 schreef:
dus mensen uit jouw sekte moeten wel buiten jullie sekte trouwen?
gek, bij de meeste sekten word het op prijs gesteld juist binnen dezelfde sekte te trouwen. Smiley die vol vragen zit

Euh schrijffout Verlegen lachende smiley

dezelfde sekse dus dus mannen mogen niet met mannen trouwen en vrouwen niet met vrouwen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BERT168





Berichten: 340

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 21:21
 
verwijderd door mezelf
Smiley met dichtgeplakte mond Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt


Laatst aangepast door
BERT168
op woensdag 12 oktober 2011, 21:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 21:31
 
Het heeft ook weinig zin om de doop bij de uitverkiezing aan te halen.

Met die teksten die ik plaatste wilde ik zeggen, dat al voor ons bestaan
al bekend was of we uitverkoren zijn of niet.

Dus God reikt ons de hand.
Het is aan ons om die hand te grijpen.
Als wij Gods hand grijpen zijn we dan behouden?
Staan we dan in het boek des levens?
Ik geloof dat we er dan in staan.


Maar wie niet de hand van God grijpt, is die wel behouden dan?
Staan hun namen niet in het boek des levens?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 21:38
 
ERIKA129 schreef:
Euh schrijffout Verlegen lachende smiley

dezelfde sekse dus dus mannen mogen niet met mannen trouwen en vrouwen niet met vrouwen.

En een omgeschoolde Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 21:40
 
GERRIT084 schreef:
En een omgeschoolde Smiley die vol vragen zit

Je bedoeld een man die een vrouwtje geworden is en andersom??
God heeft de mens naar zijn beeld geschapen een man is een man de vrouw een vrouw!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 21:43
 
ERIKA129 schreef:
Je bedoeld een man die een vrouwtje geworden is en andersom??
God heeft de mens naar zijn beeld geschapen een man is een man de vrouw een vrouw!

Hoe moet je daar dan achter komen voor het Huwlijk Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 21:44
 
GERRIT084 schreef:
Hoe moet je daar dan achter komen voor het Huwlijk Smiley die vol vragen zit

Tja daar vraag je me wat!
Iemand die verbouwd is zal daar toch eerlijk in moeten zijn lijkt me voordat er gehuwd wordt en voordat de liefde bedreven wordt Zieke smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 21:47
 
ERIKA129 schreef:
Tja daar vraag je me wat!
Iemand die verbouwd is zal daar toch eerlijk in moeten zijn lijkt me voordat er gehuwd wordt en voordat de liefde bedreven wordt Zieke smiley

Tja maar zo eerlijk is dat mensdom soms niet, het is in het verleden al eens gebeurd. En je hoeft tegenwoordig je verbouwing niet in je paspoort meer te zetten. Lang leve de democratie, of toch niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 20:15
 
CHATULIEM619 schreef:
Seksuele geaardheid is bij ons nog steeds een reden niet te trouwen.
Ik neem aan dat u hier niet heteroseksuelen mee bedoeld. Anders wordt er maar weinig tot niemand getrouwd bij u in de kerk Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 20:53
 
ERIKA129 schreef:
Tja daar vraag je me wat!
Iemand die verbouwd is zal daar toch eerlijk in moeten zijn lijkt me voordat er gehuwd wordt en voordat de liefde bedreven wordt Zieke smiley


moet dat wel als optie door cm aangegeven kunnen worden op het profiel!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 21:31
 
PIETER649 schreef:
moet dat wel als optie door cm aangegeven kunnen worden op het profiel!!

Neeeeeee Huilende smiley, smiley in tranen niet nog een nieuw lijstjeee Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 22:04
 
ERIKA129 schreef:
Neeeeeee Huilende smiley, smiley in tranen niet nog een nieuw lijstjeee Gefrustreerde smiley

Kun je toch gewoon een optie toevoegen:

* anders, nl..................................
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 00:46
 
Bij het speuren op internet over de oorsprong van de kinderdoop kwam ik het volgende tegen en wil het een ieder hier niet onthouden



Indertijd, 24 jaar geleden, heb ik me laten dopen en ben toen ook op zoek geweest naar het moment waarop de kinderdoop zijn intrede heeft gedaan.
Ik zocht in de bibliotheek naar literatuur daarover en heb nog enkele fotokopieën van bladzijden over dit onderwerp.
Hier zijn mijn notities daarover.

Tertullianus (plm. 160-22 na Chr.) bestrijdt, zoals blijkt uit verschillende boeken, de kinderdoop. Waarom deed hij dat? Als dit altijd zo was geweest sinds Pinksteren, had hij dat niet hoeven doen.

Mijn indruk is dat men steeds vroeger ging dopen, om verzekerd te zijn van het voortbestaan van de kerk. Verder was er de invloed van heidense culturen, die in die tijd erg groot was. Ik heb gelezen over heidenkinderen, die pasgeboren met water werden besprenkeld bij de naamgeving (Glossarium I. IHRE)
Vóór het christendom werden jonggeboren kinderen door water bij de Noorse heidenen gehuldigd. Dit kwam ook wel bij de Germanen voor. (Grimm)

(Nu even gegoogled:
During the High Middle Ages, Scandinavian paganism became marginalized and blended into rural folklore. In folklore and legend, elements of Germanic mythology survived, and appears in the guise of fairy tales such as those collected by the Brothers Grimm and other folk tales and customs (see Walpurgis Night, Holda, Berchta, Weyland, Krampus, Lorelei, Nix), as well as in medieval courtly literature (Nibelungs).Wikipedia)

"Bij Grieken en Romeinen moesten ook de pasgeboren kinderen de heilige reiniging ondergaan, bij welke gelegenheid zij tevens onder de bescherming van eenige godheid geplaatst werden". (Lenoir)

Uit het werk "Antiquitates selectae septentrionales et celticae" het volgende citaat: "Een krijgsman vond in het woud Mokred een jonggeboren kind. Hij bracht het tot de koning. Deze beval dat het volgens heidense wijze gedoopt zou worden en dat het de naam van Canut ontvangen zou." Zelfs na hun bekering tot het christendom waren de Livoniërs gewoon hun kinderen op heidense wijze te herdopen, of - zoals de kerkelijke schrijver het uitdrukt - de christelijke doop, alreede door die kinderen ontvangen, te bezoedelen met hunne heidensche reiniging. Op deze gewoonte ziet ook de 12e brief van Paus Gregorius aan Bonifacius, den Apostel der Duitschers. In dit schrijven toch beveelt de Opperbisschop aan den ijverigen heidenbekeerder, dat de kinderen, welke door heidensche priesters, die aan Jupiter offeren, gedoopt waren, herdoopt moesten worden in naam van de Heilige Drieëenheid."

Dit laatste citaat stamt uit de achtste eeuw toen de christelijke doop al vervangen was door de kinderdoop, maar waaruit m.i., duidelijk blijkt dat de kinderdoop een heidense oorsprong heeft. Ook meen ik dat te moeten opmaken uit "Geschiedenis van de filosofie" van H.J. Störig bij de Oud Perzische Mithrascultuur.

Het merkwaardige standpunt (volgens boekje C.v.d.Wal) van Gregorius van Nazianze, die wel kinderen wilde dopen vanaf het derde jaar, zodat ze wel enig vermoeden zouden hebben, is gezien de overgang naar kinderdoop wel begrijpelijk, vooral gezien in het licht van mijn vermoeden, dat de leeftijd steeds jonger werd en er tenslotte ook baby's gedoopt werden. Tegelijkertijd was er een stroming die de doop wilde uitstellen, zoals ook het boekje van ds. v.d. Wal vermeldt en getuige het volgende citaat uit "Doortocht" (de gang van kerk en christendom door de wereld) van drs. N.K. v.d. Acker, blz. 71: "Dit werkelijkheidskarakter geldt ook van de doop; deze is een werkelijke afwassing van de erfzonde en van aan de doop voorafgaande zonden. Pas vrij laat komt de kinderdoop in zwang; in de christelijke oudheid stelde men de doop soms tot het sterfbed uit. Begrijpelijk wordt de opkomst van de kinderdoop i.v.m. het feit, dat bij de uitbreiding van de kerk de meesten uit christenouders werden geboren." Op blz. 22 van dit boek: (onder het hoofdstuk: de oudste eredienst):
"Tegen het paasfeest bereidden de catechuménen, die onderwijs hadden ontvangen in de christelijke leer, zich voor op de grote plechtigheid: de opneming in de gemeenschap der kerk. Na een veertigdaags vasten werd de catechumeen met plechtige handelingen aan het geweld van de duivel onttrokken door de exorxist (=duivelbanner) en ontving het "zegel der voleinding": de doop."

Uit het boek "cultuurgeschiedenis van het Christendom" deel 2 "Christus overwint het heidendom" prof. Waterink, Grosheide e.a. blz. 88

"De doop is de dood van de oude en de opstanding van de nieuwe mens bezield door de Geest des levens van Christus. Men moet uitgaan van Rom. 6 vs. 1-14 en daarmee de doopliturgie verstaan zoals deze al; zeer vroeg door de kerk gepractiseerd werd."
Er volgt een voorbeeld van volwassendoop met een verwijzing naar Galaten 2:20, noemt het geen "automatisch werkende assuratie". Daarna:

"De witte klederen waren meer dan een uitwendig teken of sieraad, maar een poging om een zó sterke bewustheid van het herboren zijn in het geloof te vestigen, dat men deze opvallende onderscheiding van gewone kledij niet mocht schromen." Dan vergelijkt de schrijver deze doop met onze gewoonte van belijdenis doen: "Stellen wij ons tegenwoordig iemand voor, aan wiens uiterlijke dracht te zien is, dat hij geconfirmeerd is, belijdenis heeft afgelegd!"

In het boek "terug naar de bron" van Cor Sinnema:
"In het begin van de derde eeuw is er voor het eerst iets te lezen over de kinderdoop (bij Origenes) en bestaat de praktijk van de kinderdoop (afwassing van de erfzonde en redmiddel voor de hemel). En zeker sinds het christendom staatskerk was geworden werd de kinderdoop een volksgebruik.
Het is iets als "je kunt het maar gehad hebben" of "baat het niet, het schaadt ook niet". In de zesde eeuw is de kinderdoop heel normaal geworden.

Ik heb nog wel meer citaten. Ook uit het boek "De bijbel en het Christendom" onder redactie van Prof. Dr. G. Steinberger (uitg, de Haan Haarlem). Hierin staat ook een doopvoorbeeld van de vroege kerk vermeld en wordt - evenals Aslanning naar voren bracht - de Didache geciteerd (pag.66)

In die tijd beschikte ik nog niet over internet. Dit is allemaal bibliotheekwerk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 08:50
 
CHATULIEM619 schreef:
Seksuele geaardheid is bij ons nog steeds een reden niet te trouwen.

Ik volg het even niet meer?

Het ging hier toch over doop en uitverkeizing?
Is de seksuele geaardheid een reden om niet gedoopt te worden?


Laatst aangepast door
MARIAN519
op vrijdag 28 oktober 2011, 08:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 09:34
 
MARIAN519 schreef:
Ik volg het even niet meer?

Het ging hier toch over doop en uitverkeizing?
Is de seksuele geaardheid een reden om niet gedoopt te worden?

Het lijkt mij juist van wel, in de hoop voor de gedoopte dat hij celibair verder gaat leven, zonder die seksueleigenschap, dan alleen vienden voor het leven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 11:36
 
MARIAN519 schreef:
Ik volg het even niet meer?

Het ging hier toch over doop en uitverkeizing?
Is de seksuele geaardheid een reden om niet gedoopt te worden?

Tja bij de kinderdoop weten de ouders niet dat hun kind eventueel anders geaard zou zijn, dus krijgt het kind al het teken van het verbond mee.
Ik zie niet in waarom ze geen belijdenis zouden mogen doen als ze maar niet praktiserend homo zijn.
En reken maar dat de christelijke homo's een zwaar kruis te dragen hebben zij hebben er niet om gevraagt en toch zijn zehet.
Als ze goed naar de bijbel willen leven weten ze dat ze de rest van hun leven vrijgezel zullen moeten blijven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 12:18
 
CHATULIEM619 schreef:
Seksuele geaardheid is bij ons nog steeds een reden niet te trouwen.

Met alle respect, maar ik zet toch wel wat kantekeningen bij een hoop uitspraken die er op forum gesteld worden. Eerst wordt er aangegeven dat jullie niet onder of vanuit de wet leven, maar uit die van de genade. En jullie niet angstig zijn voor de zonde, omdat je uit de genade leeft. Dan is mijn vraag, geld dit dan niet voor je homoseksuele of anders levende mede mens. Die voor zich zelf, ook gedoopt wenst te worden, ongeacht wat zijn zonden ook zijn mogen. Vooralsnog zegend de mens niet maar God. Als voorganger/dominee vraag je aan God om een persoon te zegenen of op te nemen als zijn kind. En volgens mij weet God meer dan alle voorgangers/dominees en weet ik veel nog meer. Dus Hij vraagt ook aan jullie geen voorselectie. Hij maakt zelf wel uit wie te zegenen en wie niet.


Laatst aangepast door
GERRIT084
op vrijdag 28 oktober 2011, 12:27
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 12:37
 
Ik denk, ik zet ff wat info over het onderwerp ertussen. Zodat we weer ontopic gaan maar t helpt ook geen ene malle moer.

Word gewoon genegeerd, niet ik maar mijn schrijfsel, en gaat verder met de discussie over seksuele geaardheid Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 13:03
 
MOMO697 schreef:
Ik denk, ik zet ff wat info over het onderwerp ertussen. Zodat we weer ontopic gaan maar t helpt ook geen ene malle moer.

Word gewoon genegeerd, niet ik maar mijn schrijfsel, en gaat verder met de discussie over seksuele geaardheid Gefrustreerde smiley

Dat gebeurt vaker Momo ... Twijfelende smiley

Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 12:03

De kinderdoop is een gebruik dat vanaf ca. de 12e eeuw na Christus door de kerk werd voorgeschreven als de methode van dopen. Zij beroept zich hierbij op diverse delen uit onder meer de Handelingen der Apostelen waaruit afgeleid wordt dat hele gezinnen, inclusief onmondigen, gedoopt zouden zijn.

Vanuit de Evangeliën is er geen indicatie voor het dopen van kinderen. Het is door Jezus niet ingesteld en ook door zijn discipelen niet gepraktizeerd.

Justianus de Martelaar zette omstreekts 140 n.Chr. aan de Romeinse keizer Antonius Pius in zijn verdediging-geschrift tot in details uiteen wat de geloofspraktijk van Christenen was. De kinderdoop was hiervan geen onderdeel. Justianus gaf in dit verslag -waarvan de echtheid door niemand wordt bestreden- een heel nauwkeurige beschrijving, hoe de gelovigen zich in de doop aan God en Zijn dienst wijdden, en dat de dopelingen van de waarheid van de nieuw-testamentische leer overtuigd moesten zijn (wat een kinderdoop uitsluit) alvorens gedoopt te worden.

In de Didache, een vroegchristelijk geschrift van omstreeks 120 n. Chr., lezen we in hoofdstuk VII het volgende met betrekking tot de doop: "U moet als volgt dopen: nadat u al het bovenstaande hebt gezegd, doop in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest met stromend water. Indien u geen stromend water hebt, doop dan met ander water. Indien het niet mogelijk is met koud water, dan met warm. Indien u geen van beide ter beschikking hebt, giet dan water over het hoofd in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest. Degeen die de doop verricht moet voor de doop vasten. De dopeling, en zo mogelijk enige anderen, moet ook vasten. Wat de dopeling betreft, u moet hem opdragen dit een of twee dagen te doen." Hier wordt weliswaar voor het eerst melding gemaakt van een begieten in plaats van onderdompelen, maar ook hier is de dopeling geen baby, maar een volwassen persoon. Een zuigeling immers kun je moeilijk opdragen om een of twee dagen te vasten.

Verder is er in de vroegchristelijke literatuur geen vermelding van een andere wijze van dopen dan de onderdompeling, tot aan de bekende kerkvader en schrijver Tertullianus (155-220 n.Chr.) omstreeks het jaar 200 n.Chr. Hij tekende ernstige bezwaren aan tegen een vorm van kinderdoop, die hier en daar scheen plaats te vinden. Voortkomend uit de wereld der heidense mysteriën werd de kinderdoop zo langzaam ingevoerd binnen de Christelijke gemeenten, net als andere heidense gewoonten, en werkten veelvuldig en vroegtijdig op de leer en het geloofsleven van de vroege kerk in, nadat zij zich van haar (oorspronkelijk Joodse) identiteit had losgemaakt. En zo is het daarom niet verwonderlijk, dat ook de kinderdoop haar oorsprong vindt in een heidense reinigingsritus, die onmiddellijk na de geboorte als initiatie tot het leven plaatsvond. Door de kerk is dit religieuze oersymbool overgenomen als werkzaam teken van de wedergeboorte uit het oude bestaan.

In zijn geschrift "De Baptismo" (Over de Doop) somde Tertullianus reeds alle latere bezwaren tegen de kinderdoop, aan de hand van bijbelse gegevens, op. Desondanks werd de kinderdoop in de synode van Carthago (251 n.Chr.) als regel vastgelegd.

In het begin van de 4e eeuw geraakte de kinderdoop in brede kring in discrediet, maar tegen het einde van de 4e eeuw werd deze crisis bezworen en sinds die tijd motiveert de kerk de kinderdoop als wegneming of "afwassing" van de erfzonde (Augustinus in "Pelagius").

Tot aan de 12e eeuw werd door heel Europa heen echter nog volwassen gedoopt. Een bekend voorbeeld hiervan was de Friese Koning Radbout: hij liet zich na zijn bekering onderdompelen. In de navolgende periode werden echter, in de periode 1200-1515, in opdracht van de kerk alleen nog kinderen gedoopt. Vanaf 1515 ontstond er weer discussie over de doop, met de komst van John Smith, Dirk Philips, Menno Siemons en vele anderen die hun leven riskeerden door de 'volwassendoop' weer te praktizeren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 13:08
 
Tja, zover had ik niet terug gelezen Knipoog smiley

mei 2010 Verraste, verbaasde smiley

en ipv zelf goed onderzoek te doen, negeren mensen liever de feiten en blijven vasthouden aan "traditie"

ai ai dat word vast niet gewaardeerd dat ik dit zeg Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 15:17
 
ERIKA129 schreef:
Tja bij de kinderdoop weten de ouders niet dat hun kind eventueel anders geaard zou zijn, dus krijgt het kind al het teken van het verbond mee.

Het teken van het verbond ... ik kan hier niet zo veel mee. Als ik de Bijbel lees, dan zie ik toch een hele andere uitleg van het teken van het verbond ...
Wat heel belangrijk is in het verbond is het woord nageslacht
Alleen de nakomelingen van Izak vallen onder het nageslacht van Abraham en met Izak heeft God zijn verbond gemaakt ...

Abraham -- vader van een menigte volken -- vader van allen die geloven.
Ismaël -- uitermate talrijk -- groot volk -- niet gerekend tot het "nageslacht" van Abraham
Izak -- nageslacht van Abraham -- Jacob = Israël -- gelachtsregister van Jezus

Om dit alles Bijbels te onderbouwen staan hieronder de Bijbelteksten die hierop betrekking hebben ... (Herziene Statenvertaling)

Genesis 17:2 Ik zal Mijn verbond sluiten tussen Mij en u, en u uitermate talrijk maken.
3 Toen wierp Abram zich met het gezicht ter aarde en God sprak met hem:
4 Wat Mij betreft, zie, Mijn verbond is met u! U zult vader worden van een menigte volken.

Genesis 17:9 Verder zei God tegen Abraham: En wat u betreft, u moet Mijn verbond in acht nemen, u en uw nageslacht na u, al hun generaties door.
10 Dit is Mijn verbond dat u moet houden tussen Mij en u en uw nageslacht na u: al wie mannelijk is bij u moet besneden worden.
11 U moet het vlees van uw voorhuid laten besnijden en dat zal een teken zijn van het verbond tussen Mij en u.
12 Elk kind bij u van acht dagen oud, al wie mannelijk is, moet besneden worden, al uw generaties door: degene die in uw huis geboren is én degene die van enige vreemdeling voor geld gekocht is, die niet tot uw nageslacht behoort.

Genesis 17:19 God zei: Integendeel, uw vrouw Sara zal u een zoon baren en u moet hem de naam Izak geven. Ik zal Mijn verbond met hem maken, tot een eeuwig verbond voor zijn nageslacht na hem.
20 Wat Ismaël betreft, heb Ik u verhoord. Zie, Ik heb hem gezegend en zal hem vruchtbaar maken en hem uitermate talrijk maken: twaalf vorsten zal hij verwekken en Ik zal hem tot een groot volk maken.
21 Mijn verbond echter zal Ik met Izak maken, de zoon die Sara u volgend jaar op deze vastgestelde tijd zal baren.

Genesis 21:12 Maar God zei tegen Abraham: Laat deze zaak met betrekking tot de jongen en uw slavin niet kwalijk zijn in uw ogen. Bij alles wat Sara u zegt, luister naar haar stem, want alleen het nageslacht van Izak zal uw nageslacht genoemd worden.

Matteus 1: 1 Het geslachtsregister van Jezus Christus, de Zoon van David, de Zoon van Abraham.
2 Abraham verwekte Izak, Izak verwekte Jakob, Jakob verwekte Juda en zijn broers;
3 Juda verwekte Perez en Zerah bij Tamar; Perez verwekte Hezron, Hezron verwekte Aram;
4 Aram verwekte Aminadab, Aminadab verwekte Nahesson, Nahesson verwekte Salmon;
5 Salmon verwekte Boaz bij Rachab, Boaz verwekte Obed bij Ruth, Obed verwekte Isaï;
6 Isaï verwekte David, de koning; David, de koning, verwekte Salomo bij haar die de vrouw van Uria was;
7 Salomo verwekte Rehabeam, Rehabeam verwekte Abia, Abia verwekte Asa;
8 Asa verwekte Josafat, Josafat verwekte Joram, Joram verwekte Uzzia;
9 Uzzia verwekte Jotham, Jotham verwekte Achaz, Achaz verwekte Hizkia;
10 Hizkia verwekte Manasse, Manasse verwekte Amon, Amon verwekte Josia;
11 Josia verwekte Jechonia en zijn broers, ten tijde van de Babylonische ballingschap.
12 Na de Babylonische ballingschap verwekte Jechonia Sealthiël, Sealthiël verwekte Zerubbabel;
13 Zerubbabel verwekte Abihud, Abihud verwekte Eljakim, Eljakim verwekte Azor;
14 Azor verwekte Zadok, Zadok verwekte Achim, Achim verwekte Eliud;
15 Eliud verwekte Eleazar, Eleazar verwekte Matthan, Matthan verwekte Jakob;
16 Jakob verwekte Jozef, de man van Maria, uit wie geboren is Jezus, Die Christus genoemd wordt.
17 Al de geslachten dus, van Abraham tot David, zijn veertien geslachten; en van David tot de Babylonische ballingschap zijn veertien geslachten; en van de Babylonische ballingschap tot Christus zijn veertien geslachten.


Romeinen 9: 3 Want ik zou zelf wel wensen vervloekt te zijn, weg van Christus, ten gunste van mijn broeders, mijn familieleden wat het vlees betreft.
4 Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften.
5 Tot hen behoren de vaderen, en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen, Die God is, boven alles, te prijzen tot in eeuwigheid. Amen!
6 Ik zeg dit niet alsof het Woord van God vervallen is, want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël.
7 Ook niet omdat zij Abrahams nageslacht zijn, zijn zij allen kinderen. Maar: Alleen dat van Izak zal uw nageslacht genoemd worden.
8 Dat is: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend.
9 Want dit is het woord van de belofte: Rond deze tijd zal Ik komen, en dan zal Sara een zoon hebben.
10 En dit niet alleen, maar zo was het ook met Rebekka, die zwanger was van één man, namelijk Izak, onze vader.

Romeinen 4:9 Geldt deze zaligspreking nu alleen voor besneden mensen of ook voor onbesneden mensen? Wij zeggen immers dat aan Abraham het geloof gerekend is tot gerechtigheid.
10 Hoe is het hem dan toegerekend? Toen hij besneden was of als een onbesnedene? Niet als besnedene, maar als onbesnedene!
11 En hij heeft het teken van de besnijdenis ontvangen als een zegel van de gerechtigheid van het geloof dat hij had toen hij nog onbesneden was, opdat hij een vader zou zijn van allen die geloven, hoewel zij onbesneden zijn, opdat ook hun de gerechtigheid toegerekend zou worden;
12 en om een vader te zijn van hen die besneden zijn, voor hen namelijk die niet alleen besneden zijn, maar die ook wandelen in de voetsporen van het geloof van onze vader Abraham dat hij had toen hij nog onbesneden was.
13 Want niet door de wet is de belofte aan Abraham of zijn nageslacht gedaan dat hij een erfgenaam van de wereld zou zijn, maar door de gerechtigheid van het geloof.


Als dus de kinderdoop voor de besnijdenis in de plaats is gekomen, door de kinderdoop het teken van het verbond wordt toegekend, dan vraag ik me af hoe jullie dit willen verklaren ... Of is iedereen die gedoopt is als kind Iraëliet (nageslacht van Izak ...) ???

..


Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op vrijdag 28 oktober 2011, 15:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 15:26
 
MARIAN519 schreef:
Ik volg het even niet meer?

Het ging hier toch over doop en uitverkeizing?
Is de seksuele geaardheid een reden om niet gedoopt te worden?
Voor doop geldt maar één eis: Ken je Jezus als Heer en Heiland?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 17:59
 
CHATULIEM619 schreef:
Voor doop geldt maar één eis: Ken je Jezus als Heer en Heiland?


Voor de doop zoals jullie het toepassen wel ja.
Voor de doop zoals anderen die toepassen gelden weer andere criteria. Lachende smiley

Dan ga jij nu heel hard roepen dat de toepassing van doop zoals jullie hebben, de enige juiste is.
Die mening mag je hebben, das je goed recht.

Ik denk dat ieders mening wel vaststaat in deze, daarom vraag ik me af wat de meerwaarde van deze discussie is..
Tevens al omdat deze al zoooooo vaak gevoerd is op cm-forum.
Het word nu al zo gek dat bijdragen uit het verleden gepost worden op de nieuw geopende topics Gefrustreerde smiley
Jammer vind ik wel dat Cross niet mijn reactie op die post in 2010 erbij zet.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 ... 19 Volgende
Pagina 3 van 19