ChristianMatch
 


Forum

God, onze Vader
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
IESJE369





Berichten: 164

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 juni 2013, 16:45
 
Studie over het Onze Vader (deel 1)

Het Onze Vader laat zien hoe we kunnen bidden naar de wil van God.

De bergrede zet steeds dingen tegenover elkaar: “Hebt gij niet gehoord: …., maar Ik zeg u: …..”

Het Onze Vader is een voorbeeldgebed. In de inleiding hiervan zet Jezus dit tegenover twee andere manieren van bidden, hoe het dus niet moet: die van de farizeeërs en die van de heidenen.
In dit eerste deel licht ik de manier van bidden van de ‘heidenen’ er uit.

De Baälpriesters. (1 Koningen 18 ) Vierhonderd vijftig priesters baden van de morgen tot de middag, hinkend rond het altaar: “Baäl, antwoord ons!” ’s Middags gingen ze harder roepen en zichzelf snijden met zwaard en speren tot ze dropen van het bloed. Vervolgens raakten ze in geestvervoering.
Een dwingende manier van bidden.

Wat voor godsbeeld spreekt hieruit?
Alsof hun God niet allang volledig oor is, gretig om hun gebeden te horen. Zoals onze God, die zichzelf Vader noemt en zich als een Vader gedraagt. God is belangstellend. Het Onze Vader is een gesprek wat plaats vindt in “familiekring”. Ondanks de toevoeging “in de hemelen” wat aangeeft hoe verheven God is, wat het nog mooier maakt dat we zo intiem tot God kunnen bidden.

Ook Elia geeft een voorbeeld hoe je naar Gods wil kunt bidden: “Here, God van Abraham, Isaak en Israel, heden moge bekend worden, dat Gij God zijt in Israel, en dat ik uw knecht ben, en op uw bevel al deze dingen doe. Antwoord mij, opdat dit volk wete, dat Gij, Here, God zijt, en dat Gij hun hart weer terugneigt.” 1 Koningen 18: 36b-37.
De eer is aan God. God staat centraal in zijn gebed.

Lang bidden niet nodig. We hoeven ‘geen veelheid van woorden te gebruiken, want God uw Vader weet, wat gij van node hebt’. (Mat. 6: 7-8 )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DENNIS196





Berichten: 7

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 juni 2013, 18:43
 
Ben benieuwd hoe het verder gaat! Heb zelf, jaartje of wat geleden, op dit forum ook het Onze Vader eens onder de aandacht gebracht, al was mijn insteek wel een heel andere. In veel gelovige kringen wordt dit als voorbeeld of zelfs het volmaakte gebed genoemd. Wat mij in dat opzicht in de eerste plaats opvalt is dat het gebed niet leert dat we iets in Jezus Naam mogen bidden. Zou je in je vervolg delen hier misschien iets over willen zeggen, waarom het Onze Vader niet in Jezus Naam gebeden wordt? En als het Onze Vader niet in Jezus Naam gebeden wordt, is het dan wel het "volmaakte" gebed?
Dennis


Laatst aangepast door
DENNIS196
op vrijdag 14 juni 2013, 18:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IESJE369





Berichten: 164

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 juni 2013, 18:55
 
Ik zou het meer een voorbeeldgebed dan een volmaakt gebed noemen. Jezus gebruikt hetzelfde onderwijs bij verschillende gelegenheden. Ook het Onze Vader vinden we bij twee verschillende gelegenheden genoemd. Het laatste gedeelte (de lofprijzing) ontbreekt soms. Dus welke versie zou dan volmaakt zijn??

Mijn insteek is: wat betekent bidden naar Gods wil. Dat ga ik in het derde deel proberen uit te leggen. Het bidden in Jezus naam is een ander onderwerp, volgens mij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 juni 2013, 22:05
 
Bidden naar Gods wil is mi, bidden om dingen die je zelf wilt en waarvan je wel redelijkerwijs sterk kan vermoeden dat God ze ook wil....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BAPPI605





Berichten: 122

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 juni 2013, 23:21
 
Bidden naar Gods wil is het Woord van God bidden! Bidden voor jezelf, anderen etc. geïnspireerd op de Bijbel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 juni 2013, 02:57
 
Bidden is op een legio manieren contact zoeken met God.
Jezus hoefde niet in Zijn naam naar de Vader te bidden omdat zelf ook God is. Wij Zijn door Jezus ahw verheven tot Gods kinderen, want ik denk dat er voordat Hij het "Onze Vader " leerde, niemand tot God bad met de aanroep van Vader.

Er is veel van het Onze vader te leren, bijvoorbeeld de opbouw van hoe een gebed er uit kan zien, te beginnen met verering, dan mag men vragen om wat werkelijk nodig is en eindigen met hem de eer te geven die Hij verdient.

Gebed is een ondergewaardeerd iets en ook de manier van bidden kan zo veel meer en anders zijn. Een bidstond of gebedsuur kan men daar alleen al aanwezig te zijn, mee bidden door een amen op een gebed van een ander te zeggen en het zo ook jou bede laten worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IESJE369





Berichten: 164

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 juni 2013, 08:28
 
PIETER619 schreef:
Er is veel van het Onze vader te leren, bijvoorbeeld de opbouw van hoe een gebed er uit kan zien, te beginnen met verering, dan mag men vragen om wat werkelijk nodig is en eindigen met hem de eer te geven die Hij verdient.


Klopt Pieter. Je eerst op God richten (met je hart en je gedachten) in plaats van meteen je eigen 'verlanglijstje' in te dienen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 18 juni 2013, 18:44
 
IESJE369 schreef:
Studie over het Onze Vader (deel 1)

Het Onze Vader laat zien hoe we kunnen bidden naar de wil van God.

De bergrede zet steeds dingen tegenover elkaar: “Hebt gij niet gehoord: …., maar Ik zeg u: …..”

Het Onze Vader is een voorbeeldgebed. In de inleiding hiervan zet Jezus dit tegenover twee andere manieren van bidden, hoe het dus niet moet: die van de farizeeërs en die van de heidenen.
In dit eerste deel licht ik de manier van bidden van de ‘heidenen’ er uit.

De Baälpriesters. (1 Koningen 18 ) Vierhonderd vijftig priesters baden van de morgen tot de middag, hinkend rond het altaar: “Baäl, antwoord ons!” ’s Middags gingen ze harder roepen en zichzelf snijden met zwaard en speren tot ze dropen van het bloed. Vervolgens raakten ze in geestvervoering.
Een dwingende manier van bidden.

Wat voor godsbeeld spreekt hieruit?
Alsof hun God niet allang volledig oor is, gretig om hun gebeden te horen. Zoals onze God, die zichzelf Vader noemt en zich als een Vader gedraagt. God is belangstellend. Het Onze Vader is een gesprek wat plaats vindt in “familiekring”. Ondanks de toevoeging “in de hemelen” wat aangeeft hoe verheven God is, wat het nog mooier maakt dat we zo intiem tot God kunnen bidden.

Ook Elia geeft een voorbeeld hoe je naar Gods wil kunt bidden: “Here, God van Abraham, Isaak en Israel, heden moge bekend worden, dat Gij God zijt in Israel, en dat ik uw knecht ben, en op uw bevel al deze dingen doe. Antwoord mij, opdat dit volk wete, dat Gij, Here, God zijt, en dat Gij hun hart weer terugneigt.” 1 Koningen 18: 36b-37.
De eer is aan God. God staat centraal in zijn gebed.

Lang bidden niet nodig. We hoeven ‘geen veelheid van woorden te gebruiken, want God uw Vader weet, wat gij van node hebt’. (Mat. 6: 7-8 )

Quote:
Vervolgens raakten ze in geestvervoering.
Een dwingende manier van bidden.

Quote:
Wat voor godsbeeld spreekt hieruit?
Alsof hun God niet allang volledig oor is, gretig om hun gebeden te horen

Quote:
Zoals onze God, die zichzelf Vader noemt en zich als een Vader gedraagt. God is belangstellend. Het Onze Vader is een gesprek wat plaats vindt in “familiekring”. Ondanks de toevoeging “in de hemelen” wat aangeeft hoe verheven God is, wat het nog mooier maakt dat we zo intiem tot God kunnen bidden.

Ik heb even er uitgelicht wat me aanspreekt nu, en: "idd".
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IESJE369





Berichten: 164

BerichtGeplaatst: zondag 14 juli 2013, 13:57
 
God is liefde.
Wat is het tegenovergestelde van liefde?
Onverschilligheid!
De Baälpriesters hadden een godsbeeld van een god die onverschillig was. Of het goed of slecht ging met de mensen, het kon Baäl niet veel schelen.
Onze God is niet onverschillig wanneer het niet goed met ons gaat. Maar het is God ook niet onverschillig wanneer wij hem vergeten. Toen Hofni en Pinehas het godshuis ontheiligden, werden zij daar hard voor gestraft. Het is Jezus niet onverschillig wanneer het tempelplein ontheiligd wordt. In het Oude Testament is het God niet onverschillig wanneer het volk Hem min of meer vergeet. Na vele waarschuwingen zijn er wel degelijk gevolgen. Is God daarom wreed? Nee!
Liefde heeft altijd twee kanten: het beste met iemand voorhebben, dat wil zeggen: zegenen, maar ook corrigeren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1