ChristianMatch
 


Forum

Hoe gaan we om met anderen/atheisten
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: zondag 13 juli 2014, 17:04
 
Deze afbeelding kreeg van een hele wijze persoon.
Ik heb vrienden die heel anders denken over het geloof, maar enorme wijsheid hebben. Hoe denken jullie over de onderstaande afbeelding. Mag een christen een conflict aangaan met een medemens over het geloof of moeten we een andersdenkende medemens met rust laten v.w.b. het geloof en gewoon genieten van wat er gedeeld wordt..




Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zondag 13 juli 2014, 17:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zondag 13 juli 2014, 18:05
 
[quote=ANNETTE050]Deze afbeelding kreeg van een hele wijze persoon.
Ik heb vrienden die heel anders denken over het geloof, maar enorme wijsheid hebben. Hoe denken jullie over de onderstaande afbeelding. Mag een christen een conflict aangaan met een medemens over het geloof of moeten we een andersdenkende medemens met rust laten v.w.b. het geloof en gewoon genieten van wat er gedeeld wordt..

Interessante vraag ...

Ik vertaal het stukje even dat leest misschien makkelijker voor de mensen die de Engelse taal niet beheersen.

"Wanneer je jezelf een Indiaan, een moslim, een Christen, een Europeaan of iets anders noemt, dan ben je "gewelddadig".
Zie je waarom het geweld aandoet?
Omdat je hiermee jezelf afscheidt van de rest van de mensheid.
Wanneer je jezelf afscheidt door geloof, nationaliteit, traditie, dan werkt dat gewelddadigheid in de hand.
Dus een man die deze gewelddadigheid probeert te begrijpen, behoort bij geen enkel land, hangt geen enkele religie aan, geen enkel systeem, hem gaat het begrijpen van de gehele mensheid aan."

Ik wil er in alle bescheidenheid iets over kwijt.
Allereerst is de vraag: wat is wijsheid?
De bijbel leert en toont dat het begin van alle wijsheid is: ontzag hebben voor God. Paulus gaat nog verder en zegt dat alles draait om het kennen van de Heer Jezus. De rest is voor hem compleet vuilnis. Ik interpreteer dat als: alle kennis die buiten Christus omgaat, daar heb je uiteindelijk niets aan. Laat je dus niet te snel onder de indruk brengen van wat mensen je vertellen, maar probeer goed te luisteren naar wat ze nu werkelijk zeggen. En stel daarbij de vraag: Wat is hun bron? Is dat God, of is dat satan?

Ik denk dat je een conflict met een anders-gelovige niet uit de weg hoeft te gaan. Sterker nog:
als je "gewoon" getuigt van wie Jezus voor jou is, dan zal het conflict vanzelf ontstaan als je te maken hebt met iemand die Christus niet heeft aangenomen. Het zal zijn: licht tegenover duisternis. En dat merk je vanzelf :) Waar de naam van Jezus genoemd wordt, zal er iets gebeuren in de Hemelse gewesten.

Over de poster en Krisnamurti: naar mijn mening is hij een dwaalleraar die new age verkondigde in zijn leven. Zo'n leer zit vol met redeneringen die wel aardig klinken en "humaan" aandoen, maar buiten Jezus om is er ook voor deze man geen redding, en ook niet voor zijn volgelingen.

De hele new age is trouwens gebaseerd op de allereerste leugen van de slang: "Wist je dat je als God kunt zijn?"
Voordat ik Jezus aannam, heb ik me nogal in de new age verdiept.
Mijn conclusie is dat de gehele new age inderdaad vuilnis is, en hoort in de afvalbak.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zondag 13 juli 2014, 19:01
 
ANNETTE050 schreef:
Deze afbeelding kreeg van een hele wijze persoon.
Ik heb vrienden die heel anders denken over het geloof, maar enorme wijsheid hebben. Hoe denken jullie over de onderstaande afbeelding. Mag een christen een conflict aangaan met een medemens over het geloof of moeten we een andersdenkende medemens met rust laten v.w.b. het geloof en gewoon genieten van wat er gedeeld wordt..

De titel van je onderwerp luidt: hoe gaan we om met anderen/atheïsten. Mij is niet helemaal duidelijk wie je met anderen bedoelt. In het topic spreek je over andersdenkenden. Ook onder christenen kom je al veel medemensen tegen die anders denken dan je zelf doet, andersdenkenden dus. Mensen die hun eigen waarheid verkondigen en verdedigen, grote woorden spreken en hun denken en handelen als norm aan anderen willen opleggen en alles wat niet binnen hun beperkte denken past verdacht vinden of afkeuren.

Volgens mij zit er ook nog wel iets tussen een conflict aangaan en het met rust laten van je medemens. Ik moest hier denken aan de uitspraak van Franciscus van Assisi: ''Verkondig het Evangelie, desnoods met woorden.” Die woorden zouden een gesprek kunnen zijn, waarin je niet je gelijk hoeft te krijgen en God hoeft te bewijzen. Laat maar zien met je daden dat je een christen bent en christenen zijn net mensen, maken ook fouten en hoeven zich niet beter te voelen dan niet-christenen.

Een poosje geleden las ik van je dat je geen liefde voelde voor je Islamitische buurman, maar alleen intense afkeer. Hoe denk je daar nu over? En hoe ga je zelf om met andersdenkenden (christenen) en/of atheïsten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: zondag 13 juli 2014, 19:43
 
Off-topic,,, maar leuke foto jans Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: zondag 13 juli 2014, 20:00
 
ANNETTE050 schreef:
Deze afbeelding kreeg van een hele wijze persoon.
Ik heb vrienden die heel anders denken over het geloof, maar enorme wijsheid hebben. Hoe denken jullie over de onderstaande afbeelding. Mag een christen een conflict aangaan met een medemens over het geloof of moeten we een andersdenkende medemens met rust laten v.w.b. het geloof en gewoon genieten van wat er gedeeld wordt..

Allereerst over de afbeelding; die spreekt mij niet aan. (En dat is een understatement.) Ik vind het ook niet wijs overkomen wat er op staat. Maar dat is wellicht voer voor een andere discussie.

Als ik jou was zou ik tijdens dit soort gesprekken vooral bidden of God een opening geeft en afstemmen op de Heilige Geest. In discussie gaan met niet-gelovigen, zeker uit new-age, heeft vaak weinig zin en werkt idd vaak averechts.

Als je een discussie probeert te winnen dmv woorden bereik je vaak niets. Maar als God een opening geeft kan 1 woord, geïnspireerd door de Heilige Geest voldoende zijn om een hart te bereiken.

Het kan volgens mij geen kwaad om dit soort 'wijsheden' te ontmaskeren in een gesprek; om mensen tot (beter) nadenken aan te sporen.
Verder mogen wij gewoon liefhebben (Rom 13:10) en bidden voor onze medemensen. Ik zou hier vooral ontspannen mee omgaan en de woorden spreken die God je ingeeft.


Laatst aangepast door
LAURA291
op zondag 13 juli 2014, 20:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: zondag 13 juli 2014, 21:28
 
JANS221 schreef:
De titel van je onderwerp luidt: hoe gaan we om met anderen/atheïsten. Mij is niet helemaal duidelijk wie je met anderen bedoelt. In het topic spreek je over andersdenkenden. Ook onder christenen kom je al veel medemensen tegen die anders denken dan je zelf doet, andersdenkenden dus. Mensen die hun eigen waarheid verkondigen en verdedigen, grote woorden spreken en hun denken en handelen als norm aan anderen willen opleggen en alles wat niet binnen hun beperkte denken past verdacht vinden of afkeuren.

Volgens mij zit er ook nog wel iets tussen een conflict aangaan en het met rust laten van je medemens. Ik moest hier denken aan de uitspraak van Franciscus van Assisi: ''Verkondig het Evangelie, desnoods met woorden.” Die woorden zouden een gesprek kunnen zijn, waarin je niet je gelijk hoeft te krijgen en God hoeft te bewijzen. Laat maar zien met je daden dat je een christen bent en christenen zijn net mensen, maken ook fouten en hoeven zich niet beter te voelen dan niet-christenen.

Een poosje geleden las ik van je dat je geen liefde voelde voor een islamiet, maar alleen intense afkeer. Hoe denk je daar nu over? En hoe ga je zelf om met andersdenkenden (christenen) en/of atheïsten?

Inderdaad moet de titel zijn 'andersgelovigen'.
Deze islamiet waar je op doelt' had zelf een agressieve houding en behoort derhalve absoluut niet tot min vriendenkring.

Dit stukje zette mij aan het denken en daarvoor was het ook bedoeld denk ik. Maar deze persoon is in zijn doen en laten 'christen' ...ik schrijf niet voor niets 'wijze persoon'...
Kijk eens naar de verdeeldheid onder de kerken en gemeentes in Nederland...op zich is dat al iets waardoor het een gegeven is dat het 'evangelie' niet goed werkt bij ons. Dan heb je eigenlijk al geen weerwoord meer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEANT124





Berichten: 7

BerichtGeplaatst: zondag 13 juli 2014, 21:47
 
Er is maar één Weg en één Waarheid en één Leven dat ons tot de Vader brengt, en dat is niemand anders dan Jezus.

Anders denkenden cq gelovigen (behoudens Zijn volk) zullen deze weg ook moeten gaan volgen, maar wel op de juiste wijze aan hen gebracht.

Mede omdat Zijn volk ziende bind en horend doof moesten worden gemaakt zo dat men het evangelie eerst wereldwijd kon gaan verkondigen.
Nu Jezus de Weg is, zullen wij hen, die Hem nog niet hebben aan genomen, in Zijn liefde tegemoet moeten treden, dus alleen getuigen van wie Hij is en kan Zijn voor een ieder. Dus niet met Bijbelteksten ons eigen gelijk halend maar in Liefde dienend wel teksten gebruiken, om het christen zijn te verduidelijken


Laatst aangepast door
BEANT124
op maandag 14 juli 2014, 01:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: maandag 14 juli 2014, 11:11
 
ANNETTE050 schreef:
Inderdaad moet de titel zijn 'andersgelovigen'.
Deze islamiet waar je op doelt' had zelf een agressieve houding en behoort derhalve absoluut niet tot min vriendenkring.

Dit stukje zette mij aan het denken en daarvoor was het ook bedoeld denk ik. Maar deze persoon is in zijn doen en laten 'christen' ...ik schrijf niet voor niets 'wijze persoon'...
Kijk eens naar de verdeeldheid onder de kerken en gemeentes in Nederland...op zich is dat al iets waardoor het een gegeven is dat het 'evangelie' niet goed werkt bij ons. Dan heb je eigenlijk al geen weerwoord meer.

Vind d e persoon niet echt cristen als hij zoiets schrijft. Inderdaad meer new age achtig gedoe als ik zoiets lees.

verdeeld heid in de kerken komt vooral door dat we zo stom zijn om met kerk bepaalde wetten erbij t e gooien, en niet goed Gods woord snappen.... zo denk ik er over, maar steeds meer zie je kerken ook samengaan...( ondanks bepaalde verschillen) er is nog hoop.

Plus ik zie het evangelie wel werken... het evangelie werkt... alleen op gods werkterrein( de kerk) zijn mensjes... ha ha ha, allemaal in verschillende fases van geloofsgroei en met hun fouten.

Ik denk dat een geloof hebben gewelddadig word als je denkt dat anderen die dat niet geloven, niks zijn, dat je daar geen respect voor hebt, of denkt als je de anders denkende uitmoord, je in d e wil van God staat....
het evangelie, leert ons iets heel anders.....
heb iedereen lief, ook je vijanden, behandel ze met respect, zoals je zelf behandelt wil worden.
Dus als wij crsitenen ons echt aan het evangelie houden, zie ik er niks geweldadigs in.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: maandag 14 juli 2014, 12:06
 
ANNETTE050 schreef:
Inderdaad moet de titel zijn 'andersgelovigen'.
Deze islamiet waar je op doelt' had zelf een agressieve houding en behoort derhalve absoluut niet tot min vriendenkring.

Dit stukje zette mij aan het denken en daarvoor was het ook bedoeld denk ik. Maar deze persoon is in zijn doen en laten 'christen' ...ik schrijf niet voor niets 'wijze persoon'...
Kijk eens naar de verdeeldheid onder de kerken en gemeentes in Nederland...op zich is dat al iets waardoor het een gegeven is dat het 'evangelie' niet goed werkt bij ons. Dan heb je eigenlijk al geen weerwoord meer.

Maar Annette,
als iemand beweert Christen te zijn, wat heeft hij dan met de leer van Krisnamurti te maken? En wat is "wijs" is jouw ogen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 14 juli 2014, 12:38
 
ANNETTE050 schreef:
Deze afbeelding kreeg van een hele wijze persoon.
Ik heb vrienden die heel anders denken over het geloof, maar enorme wijsheid hebben. Hoe denken jullie over de onderstaande afbeelding. Mag een christen een conflict aangaan met een medemens over het geloof of moeten we een andersdenkende medemens met rust laten v.w.b. het geloof en gewoon genieten van wat er gedeeld wordt..



Hai Annette

Knipoog smiley


Ben het er wel mee eens, met de tekst op de foto.

Als je naar verschillen blijft kijken krijg je ruzie, en heb je geen respect voor andersdenkenden.

Anders wordt het als men me een vraag stelt over het christelijk geloof, ja, dan leg ik natuurlijk wel even het verschil uit tussen christelijk geloof en Islam, indien van toepassing.

Maar ja dan, omdat er om wordt gevraagd, ja, dan maak je je de gelegenheid nuttig, staat ergens in het NT.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 14 juli 2014, 15:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 14 juli 2014, 12:43
 
ANNETTE050 schreef:
Inderdaad moet de titel zijn 'andersgelovigen'.
Deze islamiet waar je op doelt' had zelf een agressieve houding en behoort derhalve absoluut niet tot min vriendenkring.

Dit stukje zette mij aan het denken en daarvoor was het ook bedoeld denk ik. Maar deze persoon is in zijn doen en laten 'christen' ...ik schrijf niet voor niets 'wijze persoon'...
Kijk eens naar de verdeeldheid onder de kerken en gemeentes in Nederland...op zich is dat al iets waardoor het een gegeven is dat het 'evangelie' niet goed werkt bij ons. Dan heb je eigenlijk al geen weerwoord meer.

Ik lees dit stukje van je en denk meteen aan Rom 2

13 want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden. 14 Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; 15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt ...

Doen, tonen....dat de wet in hun hart is, ofschoon ze de wet niet kennen dat doen veel heidenen, en zijn dus gerechtvaardigd bij God.

Groetjes!

Ps: Nog even voor degenen die zeggen dat buiten het kennen van Christus/Evangelie geen redding is, wat wél zo is, blijkt duidelijk uit voorgaande stuk uit de bijbel..hier nog een stukje: Mat 9 13 Gaat heen en leert, wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.

En Luc 5: 31 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Zij, die gezond zijn, hebben geen geneesheer nodig, maar zij, die ziek zijn. 32 Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars, tot bekering.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 14 juli 2014, 12:56
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: maandag 14 juli 2014, 15:26
 
ANNETTE050 schreef:
Dit stukje zette mij aan het denken en daarvoor was het ook bedoeld denk ik. Maar deze persoon is in zijn doen en laten 'christen' ...ik schrijf niet voor niets 'wijze persoon'...
Kijk eens naar de verdeeldheid onder de kerken en gemeentes in Nederland...op zich is dat al iets waardoor het een gegeven is dat het 'evangelie' niet goed werkt bij ons. Dan heb je eigenlijk al geen weerwoord meer.

Het is waar dat sommige christenen een voorbeeld zouden kunnen nemen aan sommige niet-christenen.

Maar christen word je niet door je doen en laten, maar door te geloven in Jezus Christus als Zoon van God die voor jouw zonden is gestorven èn weer is opgestaan uit de dood.

De essentie van het christelijke geloof is nu net dat de mens het niet moet hebben van zijn eigen (vleselijke) werken, omdat deze nooit voldoende zijn om door God aangenomen te worden. In geloof erkennen wij dat wij zondig zijn en Gods vergeving nodig hebben.

Hoe 'goed' iemand voor onze begrippen ook kan zijn, de bijbel zegt dat niemand uit zichzelf God zoekt. God peilt als Enige de diepten van ons hart en Zijn diagnose is dat ieder mens Zijn genade nodig heeft. Beter weten dan God is hoogmoed.


Laatst aangepast door
LAURA291
op maandag 14 juli 2014, 15:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: maandag 14 juli 2014, 19:36
 
Het is gewoon zo dat je gaat houden van vrienden, merken dat ze zoveel te geven hebben, je niet laten vallen, terwijl christen vrienden klaar staan om te oordelen. Dan vraag ik me soms wel eens af hoe ik me moet profileren als christen. Dan komt er een druk op me om een geweldige christen te moeten en dat kan ik niet en ben ik niet. Sommigen zijn uit grote teleurstelling in de kerken maar humanist geworden. En ik ben geen betere persoon. Het enige is dat je moet terugvallen op de inwoning van de Heilige Geest in je hart en proberen Jezus' hart te ontdekken in een situatie en het maar an hem overgeven, zoals je al zei. Woorden helpen inderdaad niets. De puurheid en zuiverheid van een hart moeten dan de ander tot nadenken zetten. Het gelukkig zijn in een relatie met Jezus.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op maandag 14 juli 2014, 21:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: maandag 14 juli 2014, 20:11
 
ANNETTE050 schreef:
Het is gewoon zo dat je gaat houden van vrienden, merken dat ze zoveel te geven hebben, je niet laten vallen, terwijl christen vrienden klaar staan om te oordelen. Dan vraag ik me soms wel eens af hoe ik me moet profileren als christen. Dan komt er een druk op me om een geweldige christen te moeten en dat kan ik niet en ben ik niet. Sommigen zijn uit grote teleurstelling in de kerken maar humanist geworden. En ik ben geen betere persoon. Het enige is dat je moet terugvallen op de inwoning van de Heilige Geest in je hart en proberen Jezus' hart te ontdekken in een situatie en het maar an hem overgeven, zoals je al zei. Woorden helpen inderdaad niets. De puurheid en zuiverheid van een hart moeten dan de ander tot nadenken zetten. Het gelukkig zijn in een relatie met Jezus. Maar ik heb gewoon niet de indruk dat ik die ander een leven met Jezus moet voorleven.
Elke keer zijn het niet-christenen waar ik een enorme klik mee krijg...hoe kan dat dan....

Je moet echt zijn denk ik. Verder weet ik niet of dit een goed onderwerp voor op een forum is omdat er eigenlijk heel veel aspecten aan zitten. Mss iets voor een goed gesprek?

Btw; het is mijn ervaring dat vriendschappen met ongelovigen op een gegeven moment 'spaak lopen'. Omdat ze maar beperkt kunnen groeien; er komt een moment dat je merkt dat je allebei op een ander fundament bouwt...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZWALUWTJE610





Berichten: 317

BerichtGeplaatst: maandag 14 juli 2014, 20:27
 
BEANT124 schreef:
Er is maar één Weg en één Waarheid en één Leven dat ons tot de Vader brengt, en dat is niemand anders dan Jezus.

Anders denkenden cq gelovigen (behoudens Zijn volk) zullen deze weg ook moeten gaan volgen, maar wel op de juiste wijze aan hen gebracht.

Mede omdat Zijn volk ziende bind en horend doof moesten worden gemaakt zo dat men het evangelie eerst wereldwijd kon gaan verkondigen.
Nu Jezus de Weg is, zullen wij hen, die Hem nog niet hebben aan genomen, in Zijn liefde tegemoet moeten treden, dus alleen getuigen van wie Hij is en kan Zijn voor een ieder. Dus niet met Bijbelteksten ons eigen gelijk halend maar in Liefde dienend wel teksten gebruiken, om het christen zijn te verduidelijken


Mooi....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: maandag 14 juli 2014, 22:43
 
SHANITA130 schreef:
Ps: Nog even voor degenen die zeggen dat buiten het kennen van Christus/Evangelie geen redding is, wat wél zo is,

Begrijp ik je nu goed als je zegt dat je buiten Jezus om ook gered bent / kunt worden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: maandag 14 juli 2014, 22:46
 
ANNETTE050 schreef:
Het is gewoon zo dat je gaat houden van vrienden, merken dat ze zoveel te geven hebben, je niet laten vallen, terwijl christen vrienden klaar staan om te oordelen. Dan vraag ik me soms wel eens af hoe ik me moet profileren als christen. Dan komt er een druk op me om een geweldige christen te moeten en dat kan ik niet en ben ik niet. Sommigen zijn uit grote teleurstelling in de kerken maar humanist geworden. En ik ben geen betere persoon. Het enige is dat je moet terugvallen op de inwoning van de Heilige Geest in je hart en proberen Jezus' hart te ontdekken in een situatie en het maar an hem overgeven, zoals je al zei. Woorden helpen inderdaad niets. De puurheid en zuiverheid van een hart moeten dan de ander tot nadenken zetten. Het gelukkig zijn in een relatie met Jezus.

Ja die druk herken ik ook wel Annette.
Maar toch hoef ik niet zo geweldig te zijn om Zijn naam te belijden.
Juist dan word ik weer erg klein als ik dat doe. Dat dat niet altijd in dank wordt afgenomen, soi het zij zo. Toch kan ik Hem onmogelijk verloochenen.

Aan de andere kant, als je echt blijk geeft van wat je gelooft en hoe je dat beleeft, dan bouwt dat soms ook weer een brug naar die ander waardoor je in respect met elkaar kunt blijven omgaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HOMEAGAIN970





Berichten: 37

BerichtGeplaatst: maandag 14 juli 2014, 23:53
 
[quote=ROADY558]

Roady,

Jezus is voor mij niet naar deze wereld gekomen om een geloof te stichten

Dus wat dat betreft ben ik eigenlijk ook geen christen

Ben geen hokje, hokje is religie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HOMEAGAIN970





Berichten: 37

BerichtGeplaatst: maandag 14 juli 2014, 23:56
 
[quote=HOMEAGAIN970]

Jezus is Liefde

Hoe simpel kan het zijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 juli 2014, 06:40
 
ROADY558 schreef:
Begrijp ik je nu goed als je zegt dat je buiten Jezus om ook gered bent / kunt worden?

Ja,

Als je/iemand het Evangelie='Goed Nieuws', niet heeft gehoord(dus geen kans heeft gehad om God aan te nemen), en wel doet wat de wet gebied.

'Ja', zei er iemand laatst, 'in bijvoorbeeld Nederland heeft iedereen wel van het evangelie gehoord....'

Niet mee eens...ze horen dan erg vaak dat ze zonden hebben, als ze zich er niet van bekeren naar de hel gaan, etc.
Als dat wordt verteld aan heidenen die zo doen en ook tonen dat de wet in hun hart geschreven is(en daarom gerechtvaardigd zijn bij God, zijn ze dus ook gered, anders ben je niet gerechtvaardigd bij God), en dan te horen krijgen dat ze grote zondaars zijn(=beschuldigen), en dan, als ze zich niet bekeren naar de hel gaan=dreigen...dan hebben zij niet het evangelie gehoord...

Zie nogmaals mijn post Geplaatst: maandag 14 juli 2014, 12:43:

Quote:
Rom 2

13 want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden. 14 Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; 15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt ...

Doen, tonen....dat de wet in hun hart is, ofschoon ze de wet niet kennen dat doen veel heidenen, en zijn dus gerechtvaardigd bij God.

Groetjes!

Ps: Nog even voor degenen die zeggen dat buiten het kennen van Christus/Evangelie geen redding is, wat wél zo is, blijkt duidelijk uit voorgaande stuk uit de bijbel...hier nog een stukje: Mat 9 13 Gaat heen en leert, wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.

En Luc 5: 31 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Zij, die gezond zijn, hebben geen geneesheer nodig, maar zij, die ziek zijn. 32 Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars, tot bekering.

---

Dusz, je kan wel getuigen aan mensen die van nature al doen wat de wet gebied en daarom gerechtvaardigd zijn bij God, van het evangelie, maar dan om ze gerust te stellen(eeuwig leven). Maar ja, als men gaat beschuldigen en dreigen en dat evangeliseren(=goed nieuws brengen) noemt, dan hebben die mensen dus géén evangelie gehoord...Dit heb ik jarenlang zelf in evangelischen en dergelijke gemeentes gezien....Deze manier van 'evangeliseren', ja dan beledig je mensen en ze zijn dan, terecht, verontwaardigt omdat ze van allerlei zonden worden beschuldigt die ze niet eens doen, ze doen namelijk wat de wet gebied... en ze worden bedreigt met de hel........

Even een tegenvraag: hoe kan iemand gerechtvaardigd zijn bij God en niet gered Smiley die vol vragen zit


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 15 juli 2014, 11:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 juli 2014, 09:03
 
Ik meen te begrijpen wat je hier aanhaalt.

Maar ik lees toch ook in Romeinen dat elk mens Gods heerlijkheid mist, want allen hebben gezondigd. En dat er maar 1 weg is tot God de Vader, en dat is door Jezus. Dat God maar 1 manier heeft gegeven om tot verzoening te komen met Hemzelf, en dat is door Jezus.

Ik zou persoonlijk niet willen ruilen met iemand die vanuit zichzelf de wet wil/moet houden. Hij zal de GEHELE wet moeten houden wil hij/zij gerechtvaardigd worden. Jezus was haarscherp dat dat simpelweg niet lukt.

Je spreekt over zonden, maar is het niet de Heilige Geest die als enige van zonden kan overtuigen?

Ik vind dat je je op glad ijs begeeft door te stellen dat je buiten Jezus om volkomen verzoening en rechtvaardiging kunt vinden bij God.

Je weet zelf wel hoe Jezus over de Farizeeërs dacht, die precies hetzelfde geloofden. Je weet ook wel hoe Jezus volkomen korte metten maakten met dat wettisch gedoe.

Als je spreekt over de rechtvaardiging voor God, ik geloof waarlijk dat een mens enkel en alleen gerechtvaardigd kan worden door het Bloed van het Lam. Niet meer, niet minder. Ik spreek dan even niet over "de goede werken" die hier uit voort kunnen komen. Maar ik spreek even over wat ten diepste rechtvaardiging voor God inhoudt....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 juli 2014, 15:05
 
Hai Roady,

Omdat ik niet zomaar ff wil antwoorden uit de losse pols, maar er even eerst goed over na wil denken, antwoord ik je later, misschien vanavond, of anders over enkele dagen.

Laterz!:)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 juli 2014, 16:40
 
Shanita en Roady: om te voorkomen dat de discussie offtopic raakt, bij deze het verzoek om hier een apart topic over te openen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HOMEAGAIN970





Berichten: 37

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 juli 2014, 16:47
 
CHRISTIANMATCH schreef:
Shanita en Roady: om te voorkomen dat de discussie offtopic raakt, bij deze het verzoek om hier een apart topic over te openen.

Vraag mij nu af is een discussie nog wel gewenst.

Discussie zijn iets van de wereld niet van God

Discussies hebben zijn langste tijd gehad

In Jezus Heilige Naam
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 juli 2014, 17:27
 
CHRISTIANMATCH schreef:
Shanita en Roady: om te voorkomen dat de discussie offtopic raakt, bij deze het verzoek om hier een apart topic over te openen.

Dat offtopic-gevoel bekroop mij al enigzins :)
Geen probleem, ik laat het rusten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 juli 2014, 17:44
 
HOMEAGAIN970 schreef:
Vraag mij nu af is een discussie nog wel gewenst.

Discussie zijn iets van de wereld niet van God

Discussies hebben zijn langste tijd gehad

In Jezus Heilige Naam

@ Homeagain,

Je vraagt of een discussie 'nog' wel gewenst is.

Hoe bedoel je dat?

Ik denk dat het van degene die hier een discussie over wil openen afhangt, of hierover een discussie gewenst is, de Redactie verzoekt ook om hier een apart topic over te openen, om te voorkomen dat déze discussie off-topic raakt.

Waarom zijn discussies niet van God? Heeft God ons geen hersens gegeven om zelf na te denken over dingen? En wij kunnen praten, denken, typen, schrijven en lezen. Waarom kan dat niet worden gebruikt voor een discussie? volgens jou?


Smiley die vol vragen zit

De vraag van TS was: Hoe gaan we om met anderen/atheïsten?

Als dat onderwerp dan een andere kant opgaat, dan is het mi beter om dat te laten rusten, of er een keer een apart topic over te beginnen.

:)


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 15 juli 2014, 17:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 juli 2014, 17:44
 
HOMEAGAIN970 schreef:
Vraag mij nu af is een discussie nog wel gewenst.

Discussie zijn iets van de wereld niet van God

Discussies hebben zijn langste tijd gehad

In Jezus Heilige Naam



Hoe zou jij dan om willen gaan met anderen/andersdenkenden? Heb je een goede discussie toch wel voor nodig...

tjee we zijn gelijk weer on-topic. Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 juli 2014, 18:37
 
HOMEAGAIN970 schreef:
Vraag mij nu af is een discussie nog wel gewenst.

Discussie zijn iets van de wereld niet van God

Discussies hebben zijn langste tijd gehad

In Jezus Heilige Naam

Feitelijk heb je gelijk: in de bijbel worden discussies afgeraden, oh nee, zinloze discussies worden afgeraden. Maar ja, je weet pas of een discussie zinloos is, als je hem aangaat....
Of ... zou je op voorhand al iets kunnen stellen over "een discussie", en denken: "ik maak me uit de voeten, want dit gaat niets goeds opleveren..."

Maar, waar moet ik dan mijn mening ventileren?

Misschien moeten we het woord "discussie" vervangen door "dialoog".
Dat klinkt al wat vriendelijker nietwaar?

Nog een laatste opmerking (Mod, vergeef me, ik ben vreselijk offtopic bezig nu).

Weet je dat de uitspraak "In Jezus heilige naam" een pleonasme bevat?

Goed, nu ga ik weer ontopic discussieren, ehh dialogeren, ehhh praten, nee typen
Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 juli 2014, 18:42
 
HOMEAGAIN970 schreef:
Roady,

Jezus is voor mij niet naar deze wereld gekomen om een geloof te stichten

Dus wat dat betreft ben ik eigenlijk ook geen christen

Ben geen hokje, hokje is religie
Dus als ik het stukje op de poster goed lees, dan denk jij ongeveer hetzelfde als krisnamurti, gezien je opmerking over "hokjes"
Op de poster lees ik een theorie dat we geen hokjes, geen oordelen, geen scheidingen moeten aanbrengen omdat we anders de mensheid geweld aandoen.....

Hoe interpreteer jij de inhoud van die poster Homeagain?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 juli 2014, 19:01
 
ROADY558 schreef:
Dus als ik het stukje op de poster goed lees, dan denk jij ongeveer hetzelfde als krisnamurti, gezien je opmerking over "hokjes"
Op de poster lees ik een theorie dat we geen hokjes, geen oordelen, geen scheidingen moeten aanbrengen omdat we anders de mensheid geweld aandoen.....

Hoe interpreteer jij de inhoud van die poster Homeagain?

Nee, dat lees ik er niet in, ik interpreteer het als dusdanig, dat je een mens niet mag afwijzen om zijn/haar religie. Dat een mens een mens blijft met al zijn gevoelens en emoties en alles. Dat als je een christen bent je niet het recht hebt om een ander af te wijzen omdat hij/zij niet hetzelfde geloof heeft. sommigen kunnen het erg goed met elkaar vinden, alleen kan iemand volledig afgeknapt zijn op een religie/geloof. Hoe ga je dáár mee om, dat is mijn vraag. De persoon die me het aanreikte miste denk ik de volledige afwezigheid van compassie in de manier waarop mensen van verschillende religies elkaar kunnen benaderen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2