ChristianMatch
 


Forum

Goede Vrijdag
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 maart 2010, 18:08
 
Wat betekent Goede Vrijdag voor je en hoe ga je dit vieren?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 maart 2010, 19:18
 
CHATULIEM619 schreef:
Wat betekent Goede Vrijdag voor je en hoe ga je dit vieren?

Voor mij is dat een dag van bezinning.

Zien wat Jezus voor mij heeft overgehad. mijn zonden, de dingen die ik allemaal fout gedaan hebt, al die dingen waar ik zelf al veel pijn en verdriet van heb, al die dingen heeft Hij voor mij gedragen.

Hij is voor mij in de plaats gaan staan... Goede vrijdag is dag van genade, liefde, overgave.


Allereerst moet ik werken, s Avonds mijn kinderen bij mij, en naar de kerk. Wij vieren die avond het avondmaal.
Donderdagavond wil ik ook...jaarlijkse traditie...de film The Passion of the Christ gaan kijken.

Dan vrijdag avond naar huis en na die tijd van bezinning, een heerlijk opgewekt gevoel....nog paar dagen dan is t PASEN !!
De ultieme overwinning !!

En wij mogen dat pasen altijd ervaren !!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 maart 2010, 19:23
 
Goede Vrijdag is een dag van bezinning inderdaad. Een dag waarop ik extra stil sta bij het indrukwekkende werk van Jezus op Golgotha. Voor mij is Goede Vrijdag de centrale dag in mijn geloofsbeleven. Denkend aan de helse pijnen die Jezus heeft doorstaan voor mij...iets om stil en dankbaar van te worden!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 maart 2010, 21:48
 
Goede Vrijdag... de dag dat Jezus stierf aan het kruis...

's Avonds in de kerk vieren we het Heilig Avondmaal... Voor mij heeft dat een nóg bijzondere lading op Goede Vrijdag. He died for me, I live for Him! Gedenken aan Zijn dood en delen in Zijn gemeenschap...
Ik zie er naar uit...

Goede Vrijdag... een dag van hoop. Jezus heeft volbracht! Ik kan dus niet anders dan deze dag te zien in het perspectief van Pasen... Mijn Verlosser leeft!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 maart 2010, 22:41
 
HENK710 schreef:
Goede Vrijdag is een dag van bezinning inderdaad. Een dag waarop ik extra stil sta bij het indrukwekkende werk van Jezus op Golgotha. Voor mij is Goede Vrijdag de centrale dag in mijn geloofsbeleven. Denkend aan de helse pijnen die Jezus heeft doorstaan voor mij...iets om stil en dankbaar van te worden!


Ik denk dat Jezus de meeste pijn al heeft geleden voordat Hij werd gevangen genomen en aan het kruis hing....
Lukas 22:41 .... Hij bad: 42 ‘Vader, als u het wilt, neem dan deze beker van mij weg. Maar laat niet wat ik wil, maar wat u wilt gebeuren.’ 43 Uit de hemel verscheen hem een engel om hem kracht te geven. 44 Hij werd overvallen door doodsangst, maar bleef bidden; zijn zweet viel in grote druppels als bloed op de grond. Engeltje smiley

We houden bij ons in de gemeente een stille week, elke avond een dienst van gebed, overdenking en zang, om stil te staan bij het lijden en sterven, maar bovenal de verlossing die dit heeft teweeggebracht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 maart 2010, 22:44
 
CROSSROAD317 schreef:
Ik denk dat Jezus de meeste pijn al heeft geleden voordat Hij werd gevangen genomen en aan het kruis hing....
Ik snap je gedachtengang nav het bloedzweet. Toch heeft Hij juist aan het kruis Godverlatenheid ten volle ervaren. Maar inderdaad het lijden is niet enkel beperkt tot de kruisdood. Eigenlijk is de lijdensweg al begonnen toen Jezus mens werd... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: woensdag 31 maart 2010, 17:27
 
Voor mij betekend "goede vrijdag" niet veel.

Bijbels gezien en vanuit de joodse wortels is de Here Jezus gestorven voor de "grote shabbath". Dat zou inhouden op woensdag. Net zoals het daarvoor lettelijk tussen twee avonden een lam geslacht werd vanuit de O.T. Knipoog smiley


Laatst aangepast door
MAR907
op woensdag 31 maart 2010, 17:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: woensdag 31 maart 2010, 20:43
 
CHATULIEM619 schreef:
Wat betekent Goede Vrijdag voor je en hoe ga je dit vieren?

De veertigdagentijd is heel nadrukkelijk het onderwerp van elke dienst in de gemeente waar ik kerk. Op Aswoensdag vieren we een sobere maaltijd, gevolgd door een Vesper, ik heb die medegeorganiseerd en probeer dagelijks te 'vasten' op z'n protestants, bezinning, dagelijks in de Psalmen lezen en laten bezinken, iedere dag een gebed voor lijdenden, voor inspiratie naar Zijn Wil te leven.

Goede Vrijdag is de grote dag die ik als de moeilijkste ervaar in deze tijd; de gruwelijke marteldood van Jezus om onze redding te bewerkstelligen herdenken. De Passion of the Christ kan ik niet zien, een paar passages kon ik nauwelijks bekijken zonder misselijk te worden van afschuw. Ik zal naar de dienst gaan, het avondmaal meebeleven, denken aan Maria, zijn moeder en zijn vrienden, hun enorme verdriet. Bewust worden meer en meer van de macht van het kwaad waarop we zo beducht moeten zijn. Intens dankbaar zijn voor wat Hij voor ons deed. Nog meer proberen te leven zoals Hij graag van ons wil daartoe vragen om inspiratie van de Heilige Geest.
Dan het stille ontzag op zaterdag. Op tv kijk ik dan graag naar de nachtmis in de St Pieter, het groots gevierde - op menselijke wijze - van het ontwaken van het Licht, de ultieme overwinning op het kwaad. Het Licht van Christus dat de duisternis overwon. De grote vreugde na de lijdenstijd. Het elkaar de hand reiken na de dienst, elkaar in de ogen kijken en elkaar vertellen; de Heer is waarlijk opgestaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917





Berichten: 838

BerichtGeplaatst: donderdag 1 april 2010, 21:45
 
CHATULIEM619 schreef:
Wat betekent Goede Vrijdag voor je en hoe ga je dit vieren?

Vanavond hebben in de gemeente avondmaal gevierd met elkaar. Morgenavond komen we bij elkaar om, in alle rust, het lijden en sterven van Jezus te gedenken.
Zaterdagvond komen we samen om stil te zijn bij Jezus dood.
En zondag.... is het FEEST!!!
Jezus leeft..Hij is opgestaan!!!

(er worden zondag ook 2 mensen gedoopt, 3 dubbel feest dus)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 20:39
 
Gisteren las ik iets moois en boeiends...

Net nadat Jezus geboren werd op aarde, werd het licht in de nacht.
Net voordat Jezus stierf, werd het donker op de dag...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 20:51
 
LIESBETH326 schreef:
Gisteren las ik iets moois en boeiends...

Net nadat Jezus geboren werd op aarde, werd het licht in de nacht.
Net voordat Jezus stierf, werd het donker op de dag...

En dat is inderdaad een mooie gedachte en immers helemaal waar

Joh1:1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen. 5 Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen.

Jezus is het licht, dat kwam in een donkere nacht, een ster en engelen getuigden hiervan, door de nacht op te lichten.
Toen Jezus daar aan t kruis hing, en vlak voor de dood was, trok God de stekker (heel kort door de bocht gezegd) eruit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1