ChristianMatch
 


Forum

Berichten van DAVID923
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4 5 6 7 8 9 10 ... 22 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van DAVID923
Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 19:00
BerichtOnderwerp: Taize liederen
 
nogmaals waarom zon hele lap kopieren als je in 1 zin er vlak onder het gewoon kan zeggen. snap daar niks van is erg irritant om zo een topic door te scrollen.

vriendelijk advies. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 17:12
BerichtOnderwerp: Taize liederen
 
vind dit anders wel schokkend:

De troebele wel van Taizé

Door S.C. Bax

Vijf grote klokken, een camping, een kerk, glas-in-loodramen, kaarsjes en iconen, de Oyak-bazar voor pizza's en hotdogs, jolige corveeërs, roestige tractoren, verzoekbriefjes met gebedsonderwerpen, een winkel, een introductievideo met weeë stem, hosties en Gregoriaans gezang. Taizé, sinds vijftig jaar een bron vol spiritualiteit onder de warme Bourgondische zon. Maar met een vage boodschap.

Taizé wil een bron zijn waaraan mensen met een joodse, rooms-katholieke, gereformeerde, evangelische (en iedere andere) achtergrond zich kunnen laven. Het doel? "Om één te worden." Het is de vraag waarin en op welke grond men één wil worden. Het antwoord is dat de vrienden van Taizé "eenheid zoeken in het Koninkrijk gods." Maar bij de zoektocht van Taizé wordt de waarheidsvraag vrijwel geheel overgeslagen. Het gevoel overheerst. En dat is niet voor het eerst in de kerkgeschiedenis. Deze plek, bijna naast de franse Route du Soleil, biedt ook in dit opzicht geen nouveautés.

Prachtige vergezichten en pittoreske dorpjes doemen op rond Taizé, een vlek nauwelijks een gehucht, in het rustieke Bourgondische land, vlak bij de eeuwenoude kloosterstad Cluny. Bordjes wijzen de weg naar de cummunauté van broeder Frère Roger. De enkele dorpsbewoner bekijkt je wat meewarig. Lifters met rugzakken zie je nauwelijks, al heet Taizé een ontmoetingsplaats voor jongeren. Naast een Duitse autobus ligt wel een stapel moderne rugzakken. De eigenaars melden zich even later en zetten 'en masse' koers richting de camping.

Video

Een vriendelijke Franse jongeling komt direct op me af als ik in de infostand wat rondneus. Een journalist mag de Nederlandstalige video bekijken. De titel verheelt niets: "Jongeren op zoek naar God." Het blijkt dat de orde, die protestants van start ging, maar ondertussen de paus van Rome als de grote christelijke leider aanvaardt, een levensvorm nastreeft als die van de eerste christengemeenten. Kernwoorden in hun benadering zijn: eenvoud, vertrouwen en hoop op verzoening. De vele houten bezems die in een open loods hangen, passen wel bij dat eenvoudsbeeld uit de eerste eeuwen. De driecilinder groene Deutz-tractors zijn wel hoogbejaard, maar toch niet van die hele vroege tijd.

In een historisch overzicht vertelt de video iets van broeder Roger, de weliswaar oude maar nog vitale oprichter, ongetwijfeld een ernstig en bewogen mens. Tijdens de oorlog hielp hij eerst joden en later Duitse krijgsgevangenen. Beide activiteiten waren tegendraads en getuigden op z'n minst van moed. Maar je moet wel oppassen zoiets direct als een geloofsdaad uit te leggen.

De eenvoud van Taizé blijkt vooral in korte bijbellezingen met veel gemakkelijke en eenvoudige meezingers en gregoriaanse klanken. Op de een of andere manier maken alle geïnterviewden in de videopresentatie duidelijk dat een diep verlangen naar rust hen naar Taizé dreef. Stilte is ook belangrijk in Taizé. Het blijkt vooral wazig-spiritueel gevulde stilte te zijn.

Ergens

Wat is nu het geheim van de communauté? de zoetgevooisde stem van de presentator, soft en op het irritante af trouwens, geeft aan dat in de mens, "ergens een verlangen is, iets ondefinieerbaars. Er is een zoek." Vervolgens heet het dat er mogelijk iets is te vinden als men de vrijheid neemt om te zoeken. Dan ontvang je meet vrede met jezelf en "wordt God je Vrind." De schoonheid van het gebed, zo wordt gesteld, is de eenvoud. Zo is God gemakkelijk te vinden verteld de video.

Gaandeweg dringt het door dat Taizé niet ander kan dan "zware massieve dogma's" af te wijzen. Het radicale van Gods Woord, waarin sprake is van de werkelijkheid van de zonde en de vergeving uit genade alleen, past in dit religieuze schema niet. De internationale ontmoetingen worden "pelgrimages van vertrouwen" genoemd. Duizenden ontmoeten elkaar, uit vrijwel alle werelddelen. Zeker zeventig nationaliteiten geven regelmatig acte de présence.

Een mens wrijft zich de ogen uit bij zinnen als: "Wie kan echt bidden zoals hij wil? Neem daarom het risico van vertrouwen." "Zodoende ontdekken we dingen in het gebed. In uw handen beveel ik mijn geest." "Het is zo eenvoudig." De eerste én ook de laatste indruk is dat eenvoud verward wordt met simplisme, met eenzijdigheid en met een overtrokken gevoelsmatige invulling.

Watergevecht

Vlak na de ingang, als het ware onder de klokkenstoel, staan grote kookpotten in een halfopen ruimte. Jongelui zijn bezig met een watergevecht en gebruiken daarvoor de slangen die bedoeld zijn om de keuken schoon te spuiten. Even verderop deelt een corveeër koek en frisdrank uit. Onder een halfopen tent zijn groepjes bezig met bijbelstudie. Oud en jong zit door elkaar heen in Taizé.

In de "Kerk der Verzoening" vallen donkerrode en zachtblauwe stralen van de Bourgondische zon door de glas-in-loodramen met bijbelse voorstellingen. Rode doeken hangen voor in de kerk en geven, mede door de wijze waarop ze gedrapeerd zijn en door het licht dat er subtiel op valt, een mystieke, bijna New-Age-achtige uitstraling. Overal staan kaarsjes. Bij de ingang markeren kaarsjes de plaats waar de gebedsbrieven van frère Roger in vele talen liggen. Een enkeling ligt geknield. Verderop zit een gezinnetje stil voor zich uit te staren.

Een overijverige dienaar van de communauté verbiedt mij bars te fotograferen. Ik leg hem vriendelijk uit dat het me, terwijl ik net een video gezien heb van kerkdiensten, vreemd voorkomt dat er in een bijna lege kerk niet gefotografeerd mag worden. Hij lijkt nauwelijks overtuigd, maar gaat een verdere confrontatie uit de weg.

Sfeer

Iconen, afbeelding van Maria, een klaterend vijverpartijtje, zachte orgelmuziek en een halfduistere kerk met wat gedempt licht, ideale omstandigheden voor wegebbende gedachten. Het is het sfeertje waarin mensen nauwelijks nadenken over de diepere betekenis van woorden en nogal oppervlakkig en snel geroerd worden. Je ontmoet hier als het ware de traditie van Rome en die van de oosterse orthodoxie.

Het beste bewijs is dat bisschop Gouri, van het patriarchaat van Moskou, met als standplaats Parijs, vorig jaar een zogenaamd Antimension ten geschenke gaf aan de "orthodoxe kapel" van Taizé. Dat is in die traditie het eigenlijke altaar en bestaat uit een stuk stof met de reliek van een martelaar. Voor orthodoxen is het een teken van een "werkelijke, mystieke en zichtbare band met de universele orthodoxie."

Maria

De invloed van het rooms-katholicisme is met de handen te tasten en met de ogen te aanschouwen. De kerk van Taizé heeft een stenen altaar met daarbij een icoon van Maria met het kind Jezus. Sinds Taizé de paus erkent als universele pastor lijkt de visie op Maria zeer in Rome’s richting opgeschoven. In allerlei omschrijvingen wordt de lof op Maria bezongen. Frère Roger: "Van Maria hebben we geleerd het offerandegebaar te maken. Zij behield haar zoon niet voor zichzelf, maar schonk Hem aan de wereld."

Verder zei de oprichter van de communauté over Maria: "Indien wij ons richten tot haar, verenigt ons dat met Christus." De kern van de bijbelse boodschap zoals die ook in de Reformatie vertolkt is, sneeuwt op deze manier volledig onder. In een artikel in een van de Taizé-uitgaven wordt grote bewondering uitgesproken over een rooms-katholieke kardinaal die als wapenspreuk voert: "Tot Jezus door Maria" (Ad Jesum par Mariam). Verder leert Taizé de tenhemelopneming van Maria, ook wel heeft men wel bezwaar tegen het dogma in dezen. De eucharistie wordt regelmatig gevierd. Niet de preek, niet het Woord staat centraal, maar de rooms-katholieke invulling van de diensten. Taizése dienaren met witte priesterkleding doorkruisen de kerk om de hostie uit te delen. Op vrijdagavonden wordt gebeden rondom de kruisicoon. Het zaterdagavondgebed heeft iets speciaals, omdat iedereen dan een kaars brandende houdt om de opstanding te symboliseren.

Eucharistie

Jammer genoeg ontbreekt bij veel jongeren het geringste besef over het verschil tussen avondmaal een eucharistie. Dat de eucharistie een zogeheten onbloedige herhaling is van christus' dood, een steeds opnieuw plaatshebbend zoenoffer, weet hier nauwelijks iemand. Ik vraag het enkele Poolse en Italiaanse jongeren. Ze blijken niets, maar dan ook niets te weten van een reformatorische kijk op deze wezenlijke zaken. Dat het offer van Jezus Christus eenmalig en algenoegzaam was, zegt hen niets.

De achterliggende gedachte bij Taizé is dat verzoening met Rome onopgeefbaar is. In onszelf moeten we verzoening tot stand brengen, leert Frère Roger. Daarbij heeft hij, getuige enkele uitspraken, de gehele mensheid op het oog.

Voor een vorm van alverzoening beroept Roger zich nota bene op Augustinus. Deze schreef ooit dat hij God te laat beminde, maar dat God toch in hem werkte, hoewel Augustinus niet aan Hem dacht. Voor broeder Roger is dat een soort bewijs dat Christus in mensen aanwezig is, ook als ze dat (nog) niet weten. Hij zou toch Augustinus nog eens moeten lezen. En dan beter.

Verzoening

Verzoening betekent voor Taizé niet in de eerste plaats verzoening tussen God en de mens, maar meer interkerkelijke verzoening. Rome en Reformatie moeten op één stoel komen te zitten, gelovigen en ongelovigen aan één tafel. Christenen moeten één worden met aanhangers van andere religies. Het einddoel? Kofi Anan, de secretaris-generaal van de Verenigde Naties, schreef enkele weken geleden aan Taizé: Het vuur van jullie inzet en de oprechtheid van jullie overtuigingen zijn een bron van inspiratie voor allen die in de Verenigde Naties proberen te werken aan een betere wereld."

Kofi Anan heeft in de gaten dat het streven -hoe mystiek ook ingekleurd, hoe spiritueel ook verwoord en beleefd- ten diepste geen andere dimensie heeft dan voor het hier en nu. Hoewel Frère Roger dat uiteraard bestrijdt, want in zijn visie lijkt de hemel ieder toebereid. Ooit zei Roger dat hij er zich rekenschap van geeft "dat de Kerk heel veelmeer omvat dan wij ons voorstellen." Hij zei dat nadat boeddhisten en moslims in Taizé kwamen bidden en "Christus als hun broeder" zeiden te erkennen. Christus is daarmee niet de Unieke, Die het algenoegzame offer bracht, maar slechts een Broeder. Verzoening door voldoening behoort dan natuurlijk tot een "ergerlijk en zwaar dogma" dat alleen maar afgewezen kan worden.

Onderscheid

Het is niet ongebruikelijk dat men in Taizé niet allen bidt tot Jezus, maar ook tot de grondleggers van de grote wereldreligies als Mohammed en Boeddha. Elementen uit de oosterse mystiek spelen hier een grote rol, waarbij men ten diepste uitgaat van een onbijbels mensbeeld, van een visie op de mens die zichzelf door contemplatie en (transcendente?) meditatie opwerkt naar de hemel.

Taizé is de plaats waar de kern van de bijbelse boodschap uit het oog verloren is. Er blijft dan weliswaar een gezellige, maar ook een volledig lege, algemene spiritualiteit over. De gave des onderscheid is niet de sterkste kant van de communauté

Door S.C. Bax

**

persoonlijk@ thomas: verder weet ik dat deze site soms het kind met het badwater weggooid, maar ze hebben goede info en eye opening artikelen.
lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk dat jij in de korte periode tussen onze reacties al hun info hebt gelezen.

De Bijbel is de ultieme maatstaaf niet deze sites of ene thomas.
verder vind ik je behoorlijk arrogant als je suggereert dat een spellingsfout de boodschap of inhoud teniet doet. AD HOMINEM!(de persoon maakt een spellingsfout; dus is wat hij zegt niet juist).
aanval op de vorm en niet de inhoud. kansloos...
De studie die ik doe (al staat ie in de koelkast) is denk ik niet de opleiding die jij denkt. het is geen universiteit maar hbo opleiding. Het is meer een toerustings opleiding. Godsdienst pastoraalwerker bij de C.H.E in ede. deeltijd op zaterdagen. Maar ookal was het uni, dan nog is de ''wetenschap'' beperkt, in de zin van droge info en emirisch bewijs.
(zoals bijv tekstdatering en kritiek en een boel feiten uit je hoofdleren) er word ook gewaarschuwd dat dit je beleving en spiritualiteit in gevaar kan brengen. Er zijn professoren in de theologie die niet eens zijn wedergeboren, en dus God niet kennen, en naar de hel gaan.
Theologie zegt niks. Ik doe het meer als verdieping in de Bijbel, dus leren over exegese, hermeneutiek, grondtekst en de leefwereld van de Bijbelse tijden om zo DE BIJBEL beter te leren kennen en uitleggen/doorvertalen.


Laatst aangepast door
DAVID923
op vrijdag 8 april 2011, 17:30
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 14:11
BerichtOnderwerp: Zwangerschap plannen: sinds gisteren makkelijker geworden
 
het is wel voor God spelen, net als euthanasie, abortus, donor zijn of ontvangen , een mens proberen te klonen via DNA, etc etc.

Ik geef toe, als je me vraagt waar ligt de grens dan is dat lastig soms, maar deze gevallen zijn zeer duidelijk.


Laatst aangepast door
DAVID923
op vrijdag 8 april 2011, 14:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 14:08
BerichtOnderwerp: Taize liederen
 
Thomas de bron is van ap geelhoed. zeker niet calvinistisch, verkeerd gegokt. en wetticisme leg je mij/de schrijver in de mond.

http://www.toetsalles.nl/belond3.htm

hij staat tussen de lijst, en is wel zeker goed onderbouwd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 11:34
BerichtOnderwerp: Jezus: God en mens tegelijk?
 
lisa als Jezus God is dan doet Hij dat toch Zelf via de vader?


joh 10:17

17 De Vader heeft mij lief omdat ik mijn leven geef, om het ook weer terug te nemen. 18 Niemand neemt mijn leven, ik geef het zelf. Ik ben vrij om het te geven en om het weer terug te nemen – dat is de opdracht die ik van mijn Vader heb gekregen.’
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 11:23
BerichtOnderwerp: Taize liederen
 
DAVID923 schreef:
Heb er mijn kanttekeningen bij, en waakzame terughoudendheid.

Taize is een onderdeel van de oecumenische beweging. Men aanvaardt een ieder die zich christen noemt als medechristen, ongeacht wat men gelooft. Zelfs voor andere religies staat men open. Zoals b.v. ook een interfaith gelovige als Henri Nouwen dat doet. Ze hebben een mystieke visie op religie. Ze denken dat via de mystieke ervaringen van elke religie God is te bereiken. Het gaat hen niet om de Christus der Schriften, het gaat om een 'christuservaring'. Allen verenigen zich op basis van valse spirituele ervaringen. Alles in Taize is er op gericht om die mystieke ervaringen te bereiken.

dus dit klopt totaal niet? Twijfelende smiley Boze smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: donderdag 7 april 2011, 18:18
BerichtOnderwerp: Taize liederen
 
Het is niet ongebruikelijk dat men in Taizé niet allen bidt tot Jezus, maar ook tot de grondleggers van de grote wereldreligies als Mohammed en Boeddha. Elementen uit de oosterse mystiek spelen hier een grote rol, waarbij men ten diepste uitgaat van een onbijbels mensbeeld, van een visie op de mens die zichzelf door contemplatie en (transcendente?) meditatie opwerkt naar de hemel.

Taizé is de plaats waar de kern van de bijbelse boodschap uit het oog verloren is. Er blijft dan weliswaar een gezellige, maar ook een volledig lege, algemene spiritualiteit over. De gave des onderscheid is niet de sterkste kant van de communauté
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: donderdag 7 april 2011, 17:32
BerichtOnderwerp: Taize liederen
 
Heb er mijn kanttekeningen bij, en waakzame terughoudendheid.

Taize is een onderdeel van de oecumenische beweging. Men aanvaardt een ieder die zich christen noemt als medechristen, ongeacht wat men gelooft. Zelfs voor andere religies staat men open. Zoals b.v. ook een interfaith gelovige als Henri Nouwen dat doet. Ze hebben een mystieke visie op religie. Ze denken dat via de mystieke ervaringen van elke religie God is te bereiken. Het gaat hen niet om de Christus der Schriften, het gaat om een 'christuservaring'. Allen verenigen zich op basis van valse spirituele ervaringen. Alles in Taize is er op gericht om die mystieke ervaringen te bereiken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: donderdag 7 april 2011, 17:30
BerichtOnderwerp: Calvijn
 
soooodeju ben ff paar dagen weg en kijk een hoeveel er is geschreven.
Vind dat bastiaan zeer goed zijn punten onderbouwt en de rest soms snel oftopic gaat. maar er is zoveel gezegd dat ik eerst eens achterover ga zitten en de discussie volg. erg interessant. dieper en Bijbelser dat normaal op dit forum. aangenaam verrast.

Toch even kort zelf zit ik er precies tussen, sommige punten kies ik voor de evangelische kant, maar meeste toch de calvinistishe kant. ik wou dat ik alles wat me beviel van beiden denominaties kon plukken en een eigen kerk beginnen, maar goed dat is een illusie, en overal waar mensen zijn is feilbaarheid.

Met betrekking tot de Geest, want die afsplitsing is er in die onderwerp gekomen; vind ik dat je bij de evangelische/pinkster kerk soms van die onbijbelse excessen hebt, zelf meegemaakt, waardoor ik het kind met het badwater weggooi merk ik zelf. Als wedergeboren christen ken ik de Geest en weet ik hoe belangrijk Hij is in Leer en leven. En in de calvinistische kerken waar ik ben wezen kerkshoppen is het vaak stil en kil op dat gebied. Maar de rest van de leer is heel Bijbels.
lastig.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 17:47
BerichtOnderwerp: Andere afkomst/huiskleur en relatie`s.
 
ik zou christelijke dame met een andere kleur niet erg vinden, integendeel, een vrouw als beyonce zou niet mis zijn Coole smiley met zonnebril Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 maart 2011, 18:03
BerichtOnderwerp: Andere afkomst/huiskleur en relatie`s.
 
mooie tekst voor het predestinatie topic, maar in de context van deze discussie zie ik het niet zo...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 maart 2011, 17:10
BerichtOnderwerp: Jezus: God en mens tegelijk?
 
Ik denk dat Jezus wel beperkingen had door zijn goddelde menselijke natuur. Maar dat Hij in zo`n eenheid met de Vader en Geest leefde, dat het net was alsof God in menselijke vorm gekomen was. en Feitelijk is dat ook zo.

joh 14:

8 Daarop zei Filippus: ‘Laat ons de Vader zien, Heer, meer verlangen we niet.’ 9 Jezus zei: ‘Ik ben nu al zo lang bij jullie, en nog ken je me niet, Filippus? Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Waarom vraag je dan om de Vader te mogen zien? 10 Geloof je niet dat ik in de Vader ben en dat de Vader in mij is? Ik spreek niet namens mezelf als ik tegen jullie spreek, maar de Vader die in mij blijft, doet zijn werk door mij. 11 Geloof me: ik ben in de Vader en de Vader is in mij. Als je mij niet gelooft, geloof het dan om wat hij doet.

*

Verder wil ik er niet te veel over denken, want die zaken gaan ons petje zo0o00o0o ver te boven....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 maart 2011, 16:51
BerichtOnderwerp: Andere afkomst/huiskleur en relatie`s.
 
Quote:
btw, ik hou nog steeds niet van vrouwen met een kunstgebit.

hahahaaa... Lachende smiley Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:14
BerichtOnderwerp: Calvijn
 
ja idd ook een hele goede leraar.

De meest noemenswaardige controverses op theologische gebied ging over het Calvinisme. Wesley ontwikkelde tijdens zijn studie een afkeer van Calvijns' doctrines van uitverkiezing en voorbestemming. Net als zijn vader was hij Arminianist. Zijn vriend Whitefield hing wel Calvijns' gedachtegoed aan. In 1739 viel Wesley in een preek de leer van uitverkiezing aan. Whitefield vroeg hem deze niet te herhalen of te publiceren, want hij wilde geen twist. Maar Wesley publiceerde zijn preek toch en daarom braken beide mannen hun vriendschap in 1741. Toch was deze vriendschap snel daarna weer hersteld.

mooi citaat van deze held:

Of whatever opinion or denomination we are, we must serve either God or
the devil. If we serve God, our agreement is far greater than our difference.
Therefore, as far as may be, setting aside that difference, let us unite in
destroying the works of the devil, in bringing all we can from the power of
darkness into the kingdom of God’s dear Son. And let us assist each other
to value more and more the glorious grace whereby we stand, and daily to
grow in that grace and in the knowledge of our Lord Jesus Christ.


Laatst aangepast door
DAVID923
op maandag 28 maart 2011, 19:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:08
BerichtOnderwerp: Japan
 
Goed voorbeeld Susannah.

Daar zie je Gods voorzienigheid, natuurlijk was dit zo voorbestemd te gebeuren. met de jaren die zouden komen waar er geen oogst was en zo voorzien kon worden. ALs je het met een partij schaken had vergeleken had je het zo kunnen zien, maakte niet uit wlke zetten die mensen maakte, links of rechts om had God zijn plan uitgevoerd.
Niet zo van; Owww nu even van deze onvoorziene mistanden het beste maken..


jes 46

9 Denkt aan hetgeen vroeger, vanouds, gebeurde; Ik immers ben God, en er is geen ander, God, en niemand is Mij gelijk; 10 Ik, die van den beginne de afloop verkondig en vanouds wat nog niet geschied is; die zeg: Mijn raadsbesluit zal volbracht worden en Ik zal al mijn welbehagen doen; 11 die uit het oosten een roofvogel roep, uit een ver land de man van mijn raadsbesluit; Ik heb gesproken, Ik doe het ook komen; Ik heb het ontworpen, Ik breng het ook tot uitvoering.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 18:56
BerichtOnderwerp: Calvijn
 
CHATULIEM619 schreef:
Dus jij vindt het wel een goede zaak hoe hij met hekserij omging??? Je moet geen mensen verheerlijken en geen theologie verabsoluteren. Ik denk dat het laatste vooral gedaan is met Calvijn/Gomarus.

Ik ga niet af op die secondaire bronnen, en kunnen we van een ieder iets in het leven zoeken wat fout is en dan suggereren dat alles wat hij zegt fout is. Zelfde als iemand jou op een fout of zwak moment betrapt chat, en dan zegt als je voor de gemeente staat, weg met jou zondaar!

@ thomas, dat was ook precies mijn punt in een eerdere reactie, veel dingen (predestinatie, soevereiniteit versus vrije wil) die calvijn leerde was al eerder besproken (augustinus/pelagius), niks nieuw onder de zon.

Simpel, toets alles en behoudt het goede. Ook met meneer calvijn., chat, thomas en ik. Sola scriptura!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 18:50
BerichtOnderwerp: Andere afkomst/huiskleur en relatie`s.
 
@maria: Lachende smiley echt mooi.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 13:58
BerichtOnderwerp: Japan
 
Quote:
Gisteren het ook in de gemeente erover gehad. Wist je dat de grootste opwekking van de vorige eeuw gepaard gegaan is met de grootste ramp? God wilde die ramp niet, maar het gevolg was dat veel mensen tot de Heer gekomen zijn...

verbaasd me niks:

rom 8:

28 Wij weten nu, dat [God] alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 13:50
BerichtOnderwerp: Calvijn
 
Quote:
maar slaan toch bij een aantal theologische stellingen de plank volledig mis.


volgens chat. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zondag 27 maart 2011, 19:38
BerichtOnderwerp: Andere afkomst/huiskleur en relatie`s.
 
mee eens, maar dat is zonde wat in de weg staat, niet afkomst of cultuur.
Wat ik bedoelde is dat die verschillen te relativeren zijn als je God op nr 1 hebt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zondag 27 maart 2011, 18:49
BerichtOnderwerp: Andere afkomst/huiskleur en relatie`s.
 
een wedergeboren christen heeft God toch op nr 1?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zondag 27 maart 2011, 17:54
BerichtOnderwerp: De oude vogelkooi
 
Had die oude idd niet gelezen, ander had ik die met een reactie van amen ofzo naar boven gehaald. nogmaals theologisch zijn er wat kritische noten zoals de suggestie van alverzoening, en dat atan wel erg veel te vertellen heeft en Jezus maar met moeite en onderhandelen ons vrij kan kopen.

Maar daar kan je elders over praten. de kern is super. kippevel gewoon.
Opbouwend ook, herinneren wat jezus heeft gedaan, en dat uit liefde en dankbaarheid in je leven terug willen laten zien.

En ja bedoel in eerste instantie mezelf als ik het heb over verwende westerse christen. We hebben het hier goed in nederland, fun en afleiding genoeg, welvaart geen vervolging om ons geloof zoals de opendoor christenen. Meer in die zin bedoel ik het, en steek het in eigen zak.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zondag 27 maart 2011, 13:30
BerichtOnderwerp: Calvijn
 
SUSANNAH475 schreef:
Wat mijzelf betreft, ik zou het juist verwarrend vinden als het er niet staat.
Nu weet je tenminste waar iemand op reageert en omdat de reakties niet altijd gelijk na de vragen komen vind ik de aangehaalde tekst waarop men reageert wel zo handig.

dan schrijf je @ ''de persoon'' of kopieert het stukje waar je op wilt reageren. Dan is het overzichtelijker.

nogmaals is maar een tip, doe er mee wat je wilt. Lachende smiley

(natuurlijk reageer ik niet verder op dat kinderachtige gedoe van sommige mensen gister, het express kopeiren van hele lappen, en woorden verdraaien)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zondag 27 maart 2011, 13:25
BerichtOnderwerp: De oude vogelkooi
 
Niet van mezelf, maar van het internet geplukt.
Hier gaat het me even niet om theologie, maar de oproep en de spiegel die dit stuk voor houdt.

We moeten als verwende luie consumerende westerse christenen eens goed relativeren en prioriteiten stellen.

***

Een oude vogelkooi...

Er was eens een man, genaamd George Thomas. Hij was dominee in een kleine stad in Engeland.
Op Paasmorgen ging hij naar de kerk met een oude, roestige vogelkooi en zette deze op de preekstoel. Vele wenkbrauwen werden gefronst.
Dominee Thomas begon te vertellen. Gemeente, ik liep gisteren in de stad, toen ik een kleine jongen zag met deze kooi in zijn handen. Op de bodem van de kooi zaten drie vogeltjes te bibberen van angst.
Ik stopte en vroeg hem: "Wat heb je daar bij je, jongen?" "Een paar oude vogels", zei de jongen.. "Wat ga je met ze doen?", vroeg ik. "Ik neem ze mee naar huis en ga er plezier mee maken", antwoordde hij. "Ik trek ze de veren uit en laat ze met elkaar vechten. Daar heb ik plezier in".
"En als je genoeg hebt van deze vogels, wat doe je dan met ze?", vroeg ik hem. "O, we hebben een paar katten", zei de jongen, "en die houden wel van een vogeltje".
Ik was even sprakeloos en vroeg toen: "hoeveel wil je voor die vogels hebben?" Hij vroeg: "Waarom wilt u deze vogels hebben, meneer? ? Ze zijn oud en lelijk en zingen niet eens". Opnieuw vroeg ik hem: "Hoeveel wil je er voor hebben?' De jongen keek me aan en dacht vast: "Die is gek", en zei: "Tien pond". Ik betaalde hem tien pond en in minder dan geen tijd was hij verdwenen.
Ik ben toen naar het eind van de straat gewandeld, naar een plantsoen met bomen. Ik heb de kooi op de grond gezet en de vogels vrijgelaten.
Daarom die lege vogelkooi op de preekstoel. Toen begon hij aan zijn preek. "
Op een dag waren satan en Jezus aan het converseren. Satan was net terug van een bezoek aan de aarde en pochte: "Ik heb net de aarde en alle mensen gekocht. Ik heb een valstrik gezet die ze niet konden weerstaan, en ik heb ze allemaal".
"Wat ben je van plan met ze te doen?", vroeg Jezus Satan antwoordde: "O, ik ga plezier met ze maken! Ik ga ze leren hoe ze kunnen trouwen en weer kunnen scheiden, hoe ze elkaar moeten haten, en hoe ze elkaar moeten misbruiken.
Hoe ze kunnen roken en drinken, ik ga ze leren hoe ze wapens en bommen moeten maken en hoe ze elkaar moeten vermoorden. Dus ik heb echt veel plezier met ze!"
"En wat ga je met ze doen als je klaar bent met hun?", vroeg Jezus. "Oh, ik vermoord ze allemaal", zei satan trots
"Hoeveel wil je voor hen hebben?", vroeg Jezus "Wat wil je met deze mensen", vroeg satan. "Ze zijn slecht, waarom wil je ze hebben? Ze haten je en ze spugen je in het gezicht, ze vervloeken en vermoorden je! Je wilt deze mensen niet!". "Hoeveel", vroeg Jezus weer.
Satan keek Jezus aan en lachte. "Al je tranen en je bloed", zei hij. Jezus zei: "DEAL", en Hij betaalde de prijs.
Toen pakte dominee Thomas de oude vogelkooi en liep de preekstoel af. Is het niet erg eenvoudig om God de schuld te geven dat de wereld ten onder gaat?
Is het niet droevig dat wij alles geloven wat de kranten schrijven en kwesties in de kiem smoren die de Bijbel stelt?
Is het niet droevig dat iedereen verwacht naar de hemel te gaan, terwijl ze niet eens in Christus geloven, nooit denken of spreken over hun geloof in God, of iets doen wat God van hen vraagt?
Is het niet beangstigend hoe sommigen zeggen: "Ik geloof in God", en toch satan volgen? Terwijl satan wel degelijk in God gelooft.
Het is droevig dat je duizend grappen per e-mail kan versturen en iedereen neemt ze over, maar als je iets met betrekking tot God verstuurt, dan zullen maar weinig mensen het doorsturen. Is het niet droevig hoe gemeenheid, grofheid, ordinaire dingen, onzedelijkheid en porno vrije doorgang krijgen, maar een gesprek over Jezus op school en op het werk wordt afgehouden?
Is het niet droevig dat iemand op zondag in vuur en vlam kan staan voor Christus, maar door de week een onzichtbare christen is? Lach je nu?
Is het niet droevig, dat je dit verhaal niet naar iedereen in je adresboek durft te sturen, omdat je niet weet of hij of zij geloven, of hoe ze over je zullen denken, als je ze deze e-mail toestuurt.
Is het niet droevig dat je bezorgder bent over de vraag hoe mensen over je denken, dan hoe God over jou denkt?
Het is tijd vrienden dat we een keuze maken om Jezus te danken voor wat Hij voor ons heeft gedaan.
En weten wat we willen : the One who cares for you !! or the one who wants to destroy you?
Toen pakte dominee Thomas de oude vogelkooi en liep de preekstoel af.

Ik wens ieder een gezegende zondag toe...


Laatst aangepast door
DAVID923
op zondag 27 maart 2011, 13:27
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zondag 27 maart 2011, 13:22
BerichtOnderwerp: Andere afkomst/huiskleur en relatie`s.
 
Zelf zie ik de problemen niet, er is maar 1 ras, het menselijk ras, we stammen allemaal af van adam en eva, en zijn allen in gevallen staat.

als je het wilt hebben over cultuur verschillen denk ik dat die geen problemen opleveren als beiden personen God op nr 1 hebben en ze van elkaar houden.

In het oude testament mocht het volk van God niet buiten het volk trouwen, maar dat stond, denk ik, in de contex van afgoderij.

deut 7:

3 Gij zult u ook met hen niet verzwageren; uw dochters zult gij aan hun zonen niet geven, noch hun dochters nemen voor uw zonen; 4 want zij zouden uw zonen van Mij doen afwijken, zodat zij andere goden zouden dienen, en de toorn des HEREN tegen u zou ontbranden en Hij u weldra zou verdelgen.
*

Daarom moet je als christen ook met een christen trouwen.(1cor 7)

zelfs salomo de wijste man ooit ging op het einde zo toch nog de fout in:

1 Kon 11,4
Het geschiedde namelijk, toen Salomo oud geworden was, dat zijn vrouwen zijn hart meevoerden achter andere goden, zodat zijn hart de HERE, zijn God, niet volkomen was toegewijd gelijk dat van zijn vader David.

*

Dus als de persoon ook (wedergeboren) christen is. zou afkomst geen enkel probleem moeten zijn.


of wel?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:49
BerichtOnderwerp: vrije wil versus Gods plan.
 
hmm, goed punt Kathy. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 21:47
BerichtOnderwerp: Calvijn
 
waarom moet je nu dat hele stuk kopieren als je er vlak onder je steun wilt betuigen? is erg irritant, want dan moet je veel verder scrollen en de treats worden langer dan nodig.

is maar een vriendelijke tip.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 19:50
BerichtOnderwerp: Calvijn
 
bestewillemijn mijn tekst doelde op het neit blind de eigen wil en ''vrijheid'' volgen. Paulus zei ook tegen zijn gemeente, ga niet op eigen inzicht af.

jouw tekst slaat gezien de context en discussie als een tang op een varken.

maar zal proberen meer met eigen woorden NAAST de teksten te reageren. (en wat aardiger, want kreeg gister via een PM , de Heilige Geest en 2 tim 2 :24 op mijn donder)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 19:46
BerichtOnderwerp: vrije wil versus Gods plan.
 
HANNAH810 schreef:
(je hatelijke aanhef van je posting laat ik maar even voor wat die is;)

wat je met je you-tube filmpje dus zeggen wilt, is precies wat kathy in haar allereerste reactie al aangaf, david.......?


ja en nee, in haar postings vind ik nog te veel nadruk op de vrije wil. eigen verantwoordlijkeheid en vrije wil zijn niet per defenitie hetzelfde.

maarja, dat je Gods soevereiniteit en onze verantwoordelijkheid naast elkaar moet laten staan doet ze goed, en vond die vergelijking met die rails echt super.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923 (45)





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 17:43
BerichtOnderwerp: vrije wil versus Gods plan.
 
De leer van de uitverkiezing mag nooit gebruikt worden om er zich achter te verschuilen en om de oproep tot bekering naast zich neer te leggen.
God roept ieder mens op zich te bekeren (Hd 17:30,31). Die oproep is een bevel en dat bevel vraagt om gehoorzaamd te worden. Geen mens kan of mag zeggen: 'Ik weet niet of ik uitverkoren ben en zo lang ik dat niet weet, kan ik mij niet bekeren'.
Js 53:1 luidt namelijk niet: 'Aan wie is de arm des Heren geopenbaard' met daarna: 'Wie heeft onze prediking gelooft'. Nee, de volgorde is juist andersom.
Hetzelfde zien we in Jh 1:12. Er staat in dat vers niet: 'Hun die Hij macht gegeven heeft kinderen Gods te worden hebben Hem aangenomen', maar andersom: 'Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden'.
Vaak is in dit verband de volgende illustratie gebruikt: het is ermee als met het binnengaan in een kamer waar aan de buitenkant boven de deur staat: 'Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven'. Terwijl de mens die de deur binnengaat en omkijkt naar de binnenkant van de deur er boven ziet staan: 'Gij zijt uitverkoren van voor de grondlegging der wereld'. Om dat laatste te zien moet je echter naar binnen zijn gegaan.

Wat betreft de verhouding tussen Gods raad en de menselijke verantwoordelijkheid moeten we eveneens zeggen dat ons die niet is geopenbaard. We moeten niet menen dat we die twee zo kunnen harmoniëren dat alles voor ons gevoel 'klopt'.
Wel zijn er enkele teksten die ons iets kunnen helpen. Daar is in de eerste plaats Js 10:5-10 waar staat dat Assur de roede van Gods toorn is tegen Zijn volk (Juda). Wil dat zeggen, dat Assur bewust God wilde dienen en Zijn toorn over Juda wilde brengen? Geen sprake van. Assur trok op naar Juda omdat het dat zelf wilde. Assur wilde zijn gebied uitbreiden en buit behalen en om de God van het volk Israël lachte Assur. Vandaar dat God kan zeggen: 'Wee de Assyriër die de roede van Mijn toorn is'.
Assur werd door God dus niet gedwongen om te doen wat het deed. Anderzijds deed Assur het ook niet vrijwillig met de zin om een taak voor God te verrichten. Nee, Assur deed volkomen zijn eigen wil en daarmee deed het precies wat God besloten had dat gebeuren moest. Die laatste twee zaken gingen dus samen.
Hetzelfde vinden we in Hd 4:28. We lezen daar dat Israël, de volken en hun koningen precies doen wat God in Zijn raad besloten had dat gebeuren zou. Betekent dat, dat Pilatus bepaalde dingen deed of gedaan heeft om daarmee de raad van God te dienen? Geen sprake van: Pilatus zocht de weg die voor hem het beste uitkwam en trok zich van God en Zijn raad niets aan. En toch liep alles precies volgens Gods plan. Kijk, dat gaat boven ons verstand. Zonder dat God van de mens een automaat maakt die wel moet doen wat Hij, de Allerhoogste, zegt, voert de mens precies uit wat Hij wil.
Zo is het ook met de verkiezing en de verharding. De mens vervult daarin Gods plannen, Zijn raad, zonder daarbij tot een willoos werktuig, een automaat gemaakt te worden. Zodra we dit geheim echter verder willen verklaren gaan we de mist in. Dit moet ons voldoende zijn.

bron :

http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.php?page=artikel&id=2104
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van DAVID923
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4 5 6 7 8 9 10 ... 22 Volgende
Pagina 7 van 22