Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 20:30
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het gaat me met name om de eerste zin in je vorige reactie. Je vindt het vreemd dat ik zo reageer....en zo integer vind ik trouwens dat lied niet. Als je hormonen gaan opspelen beloof je snel iets, wat je later toch niet na komt. |
IK begrijp wel wat je probeert te zeggen, het gaat in dat lied ook over sex.. Maar het lied, de woorden ...worden ten goede gekeerd om in te zetten als evangelie... blijde boodschap..? kan het niet? Ik heb vroeger heel veel blasfemie gevonden en heb de laatste jaren heel veel geleerd over hoe ongelovigen kijken naar dingen en dan denk ik nu anno 2011 dat sommige dingen erger lijken dan ze in werkelijkheid zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 20:47
|
|
|
MARIAN519 schreef: | IK begrijp wel wat je probeert te zeggen, het gaat in dat lied ook over sex.. Maar het lied, de woorden ...worden ten goede gekeerd om in te zetten als evangelie... blijde boodschap..? kan het niet? Ik heb vroeger heel veel blasfemie gevonden en heb de laatste jaren heel veel geleerd over hoe ongelovigen kijken naar dingen en dan denk ik nu anno 2011 dat sommige dingen erger lijken dan ze in werkelijkheid zijn. | Dus mijn reactie is niet zo vreemd....je hebt alleen een andere kijk hierop.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zondag 24 april 2011, 20:53
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 21:00
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Dus mijn reactie is niet zo vreemd....je hebt alleen een andere kijk hierop. |
wel, ik had gedacht dat jij als "Pinkster voorman" er juist een andere kijk op zou hebben..van daar dat ik je reactie "vreemd" vond.
En dan bedoel ik je reactie, niet dat ik jou vreemd vind.
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op zondag 24 april 2011, 21:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 21:01
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Dus mijn reactie is niet zo vreemd....je hebt alleen een andere kijk hierop. |
Ja, precies, het is maar net door welke bril je kijkt. Ik vind het ook een mooie zin 'Geef mij nu je angst, k geef je er hoop voor terug' , en begrijp ook de strekking daarvan, de meesten van ons wel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 21:09
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik veroordeel het absoluut niet, ik gaf alleen aan dat het mijn ding niet is..... Ik heb ook niets tegen die liedjes, vind het juist heerlijk om daar een avond mee uit mijn dak te gaan, ben recent nog naar de vrienden van Amstel live geweest...... Maar als ik op op dinsdag in de Spits lees dat Syb van der Ploeg een nacht in de cel heeft doorgebracht omdat hij zijn vriendin mishandelde en op donderdag zie ik hem zingen als Jesus.......tja.....maar dat is eigenlijk een detail, het sprak me niet aan...... Ik was donderdagavond in de kerk en daar hebben wij het heilig avondmaal gevierd en ik moet je eerlijk zeggen dat ik daar meer van onder de indruk was........ Maar het is toch goed als er zoveel andere mensen van genoten hebben en er van onder de indruk waren? |
Die gedachten vlogen ook even door mij heen .....maar wie is er dan wel 'goed genoeg' om te zingen?
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zondag 24 april 2011, 21:23
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 21:13
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Zou ik ook maar doen, Thomas. Want de interpretatie is echt niet vreemd. |
Ik heb de tekst van Guus Meeuwis beluisterd, want ik kon de tekst die Syb zong niet vinden, dat is natuurlijk wel jammer. Als ik de tekst goed begrijp, gaan ze de nacht samen doorbrengen maar hij spreekt ook uit: Ik laat je nu nooit meer gaan en dat spreekt ook uit de rest van de tekst. Het is meer dan alleen een uitnodiging om de nacht door te brengen. Geef mij de nacht, ik geef je de morgen terug is zeker overdrachtelijk. Verder hangt het van je definitie van overspel af of daar hier wel sprake van is, want is er een derde in het spel? Eerlijk gezegd vind ik het geen goedkoop liedje, ik vind het wel jammer dat ik het niet kende. Maar van enkel een uitnodiging met elkaar naar bed te gaan en ook van overspel is geen sprake. In zoverre ben ik het met je oneens.
De teksten van Geef me je angst, ik geef je er hoop voor terug en ook geef me de nacht, ik geef je de morgen terug, passen zeker wel, maar de context minder, gesteld dat Syb dit lied in zijn geheel gezongen heeft, wat ik dus niet weet.
Ik maak me om deze kwestie dan ook wat minder druk dan jij. Het is 2011 en de overgrote meerderheid van de jongeren heeft zelfs geen minimaal benul van wat het Christendom inhoudt. Met de door mij zo bewonderde MP spreek je maar een klein deel van de jonge mensen aan. De vraag is wel hoe ver je met het populariseren moet gaan. Ik vond het per saldo goed en heb ook voldoende vertrouwen in de EO en de RKK maar ik deel de huivering van David bij het volstrekt onnodige in het open einde wel. Nog maar eens over nadenken: hoe bereiken we de jongeren voor ze voorgoed afhaken?
Thomas, luistert nu toch maar weer naar klassieke muziek.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 24 april 2011, 22:57
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 21:39
|
|
|
De meesten kennen vast wel het christelijke liedje 'His Love is warmer', het was/is een lied die ik nog steeds erg graag op de gitaar speel. (zie eerste link)
In de tweede link (dit lied vind ik niet mooi gezongen, niet mijn genre) hoor je wie dit liedje bedacht heeft . Zo zijn er wel meer wereldse liedjes, die met hier en daar een kleine aanpassing erg tot het hart kunnen spreken en een gevoel kunnen uitdrukken. En zo zijn er veel meer christelijke liederen die een wereldse oorsprong hebben.
eerste link: http://youtu.be/kWVM60P1CpU
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op maandag 25 april 2011, 09:13
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 21:49
|
|
|
thanx.....k zit al een poos te klungelen met de links/linken....whatever....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 22:44
|
|
|
MARIA576 schreef: | Goed verwoord David, ik denk er nét zo over, het ging mij door merg en been, om eerlijk te zijn. Het deed pijn...dat open einde, zelfs zóveel dat ik mijn lidmaatschap van de E.O al heb opgezegd..met een véélzeggende brief eraan toegevoegd. Want Het Evangelie ...daar sleutel je niet aan, om zo iedereen tegemoet te komen (zoals de E.O zélf als reden aangeeft) daarmee doe je Hem in mijn ogen flink tekort. Hij hoefde ook niet populair te zijn in Zijn tijd, waarom proberen wij Hem wél 'hip' neer te zetten? Ik vond het écht verschrikkelijk |
zoals ik het begreep liet de verteller met zijn cynische houding zien zoals de meeste niet christenen er over denken. Direct daarop werden de schijnwerpers op Syb gezet die van bovenop de St Jan de Christus verbeeldde als opgestane Heer waarop het vermeende open einde een heldere boodschap werd.
Laatst aangepast door
|
MIEKE364
|
op zondag 24 april 2011, 22:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 22:53
|
|
|
Er is veel negatieve publiciteit over het Christendom en velen hebben dat er ook naar gemaakt. Maar The Passion deed het goed als je denkt in termen van public relations. Het was een feelgoodmoment over Jezus en daarmee over het Christendom. De hele reclameindustrie werkt met het goede gevoel over een product. En als er nu een goed gevoel over Jezus ontstaat bij mensen die Hem niet kennen, wie weet waar dit nog toe leidt. Bij normale reclame gaat het om een product kopen. En een feelgoodproduct dat nog te geef is ook.....
Wie weet.
Thomas, moet er nog wel een beetje aan wennen.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 24 april 2011, 23:03
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 23:52
|
|
|
gaan we nu markteting trucjes toepassen op evangeliseren? aanpassen aan de wereld en tijdsgeest ten koste van het evangelie? Dus de westerse consumerende postmoderne mens de maatstaaf maken?
Bruggen bouwen ok...de vorm in een ander jasje ok...maar het evangelie blijft het evangelie. Het kruis zal altijd een aanstoot en dwaasheid blijven. Mensen vertellen dat ze zondig zijn en redding nodig hebben is hard om te horen.
Mensen er in lokken met bedrijfs trucjes en ''reclame'' of een gedeelte van het evangelie vertellen, mensen vertellen dat God van ze houd, dat Jezus hun vriend is en hun problemen wilt oplossen. over welke Jezus hebben ze het dan, die van de Bijbel? Horen we nog over zaken als, zonde, oordeel, hel , het bloed, kruis , bekering en berouw? Of de noodzaak tot wedergeboorte?
Was Jezus in the passion niet gewoon een historisch figuur? een wijze leraar, een goede man, of waren het niet gewoon metaforen met een les?
Deze pogingen van de EO zullen eerder mensen met een vals gevoel van veiligheid en met een fopspeen naar de hel sturen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zondag 24 april 2011, 23:54
|
|
|
Een volgende keer zal ik nooit meer kijken. Straks worden de wonderen nagedaan door Hans Klok.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 00:46
|
|
|
DAVID923 schreef: | gaan we nu markteting trucjes toepassen op evangeliseren? aanpassen aan de wereld en tijdsgeest ten koste van het evangelie? Dus de westerse consumerende postmoderne mens de maatstaaf maken?
Bruggen bouwen ok...de vorm in een ander jasje ok...maar het evangelie blijft het evangelie. Het kruis zal altijd een aanstoot en dwaasheid blijven. Mensen vertellen dat ze zondig zijn en redding nodig hebben is hard om te horen.
Mensen er in lokken met bedrijfs trucjes en ''reclame'' of een gedeelte van het evangelie vertellen, mensen vertellen dat God van ze houd, dat Jezus hun vriend is en hun problemen wilt oplossen. over welke Jezus hebben ze het dan, die van de Bijbel? Horen we nog over zaken als, zonde, oordeel, hel , het bloed, kruis , bekering en berouw? Of de noodzaak tot wedergeboorte?
Was Jezus in the passion niet gewoon een historisch figuur? een wijze leraar, een goede man, of waren het niet gewoon metaforen met een les?
Deze pogingen van de EO zullen eerder mensen met een vals gevoel van veiligheid en met een fopspeen naar de hel sturen. |
Het is duidelijk dat bij de EO de kracht van verkondiging ingeruild is door de kracht van reclame.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 09:10
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het is duidelijk dat bij de EO de kracht van verkondiging ingeruild is door de kracht van reclame. |
Nou, k ben het met je eens, dat we het evangelie niet in een 'consumptieverpakking' moeten aanbieden, maar zolang dominee van der Veer daar de leiding in handen heeft denk ik, dat hij de meest integere motieven heeft om groen licht voor zoiets als dit!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 09:33
|
|
|
Om heel eerlijk te zijn doen de negatieve reacties over het lied “Geef mij nu je angst” mij een beetje verdriet. Ik ken dit lied al lang en vanaf de allereerste keer dat ik het hoorde, heeft het bij mij een gevoelige snaar geraakt. Misschien kwam het door hoe ik mij toen voelde, door de periode waarin ik verkeerde. En nee, ik zag er toen niet een evangelische boodschap in. Maar ik heb het ook geen moment gezien als een lied waar sprake was van overspel of waarin aan iemand werd gevraagd om de nacht samen door te brengen, zonder dat daar een vervolg aan werd gegeven. Het zijn juist hele andere dingen die mij hebben geraakt in dit lied. En juist door hoe ik het lied vanaf die allereerste keer heb geïnterpreteerd, vond ik het heel bijzonder om het nu in deze context te horen. Het geeft voor mij wel degelijk een nieuwe dimensie aan het lied, wat ik ook voordat ik de Passion zag al heel mooi vond. Daarom onderstaand even de tekst en vervolgens zal ik proberen jullie te laten lezen en voelen hoe ik dit lied ervaar.
Nu eerst de tekst:
Je zegt 'Ik ben vrij', maar jij bedoelt 'Ik ben zo eenzaam' je voelt je te gek zeg jij, maar ik zit niet te dromen want die blikken in je ogen zeggen alles tegen mij Ik voel me precies als jij en jij kan eerlijk zijn.
Je voelt je heel goed zeg jij, je mond begint te trillen ik weet dat ik jou kan helpen, maar je moet zelf willen. Elkaar nu een dienst bewijzen dat is alles wat ik vraag zet weg nu die angst ik wist het al het is mijn dag vandaag.
Geef mij nu je angst, ik geef je er hoop voor terug. Geef mij nu de nacht, ik geef je de morgen terug. zolang ik je niet verlies vind ik heus wel een weg met jou.
Kijk mij nu eens aan, nee zeg maar niks, je mag best zwijgen. Het valt nu nog zwaar, maar ik weet dat ik jou kan krijgen. Dit hoeft nooit meer te gebeuren als je bij me blijft vannacht. Want dan zul je zien als je straks wakker wordt dat jij weer lacht.
Geef mij het gevoel dat ik er weer bij hoor voortaan. Ik ga met je mee en ik laat je nu nooit meer gaan Geef mij nu je angst, ik geef je er hoop voor terug. Geef mij nu de nacht, ik geef je de morgen terug. Zolang ik je niet verlies vind ik heus wel een weg met jou
Geef mij het gevoel dat ik er weer bij hoor voortaan Ik ga met je mee, want ik laat je nu nooit meer gaan Geef mij nu je angst, ik geef je er hoop voor terug. Geef mij nu de nacht, ik geef je de morgen terug. Zolang ik je niet verlies vind ik heus wel een weg met jou
Lees deze tekst nu nog eens een keer goed door en probeer in het begrip nacht dan de eenzaamheid te zien die sommige mensen kunnen voelen als zij ver van Jezus zijn afgedwaald. Zie het begrip “angst” als vertaling van alle gevoelens van pijn, verdriet, schuld en schaamte over de gebrokenheid die je kunt ervaren in je leven.
En laat het dan Jezus zijn die zegt: geef Mij die angst maar, breng alle pijn, verdriet, schuld en schaamte bij Mij. Geef Mij je eenzaamheid maar. Dit hoeft nooit meer te gebeuren als jij je overgeeft aan mij. Je hoeft niets te zeggen of te doen, je hoeft alleen jou hart maar weer open te stellen voor Mij. Als Ik jou niet (opnieuw) verlies, vind Ik vind wel een weg met jou. Ik geef je hoop terug, Ik geef je de morgen terug omdat Ik het licht in jou leven terug zal brengen. Met Mij zul je je nooit meer eenzaam voelen…..
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op maandag 25 april 2011, 09:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 09:54
|
|
|
LISA610 schreef: | Om heel eerlijk te zijn doen de negatieve reacties over het lied “Geef mij nu je angst” mij een beetje verdriet. Ik ken dit lied al lang en vanaf de allereerste keer dat ik het hoorde, heeft het bij mij een gevoelige snaar geraakt. Misschien kwam het door hoe ik mij toen voelde, door de periode waarin ik verkeerde. En nee, ik zag er toen niet een evangelische boodschap in. Maar ik heb het ook geen moment gezien als een lied waar sprake was van overspel of waarin aan iemand werd gevraagd om de nacht samen door te brengen, zonder dat daar een vervolg aan werd gegeven. Het zijn juist hele andere dingen die mij hebben geraakt in dit lied. En juist door hoe ik het lied vanaf die allereerste keer heb geïnterpreteerd, vond ik het heel bijzonder om het nu in deze context te horen. Het geeft voor mij wel degelijk een nieuwe dimensie aan het lied, wat ik ook voordat ik de Passion zag al heel mooi vond. Daarom onderstaand even de tekst en vervolgens zal ik proberen jullie te laten lezen en voelen hoe ik dit lied ervaar.
Nu eerst de tekst:
Je zegt 'Ik ben vrij', maar jij bedoelt 'Ik ben zo eenzaam' je voelt je te gek zeg jij, maar ik zit niet te dromen want die blikken in je ogen zeggen alles tegen mij Ik voel me precies als jij en jij kan eerlijk zijn.
Je voelt je heel goed zeg jij, je mond begint te trillen ik weet dat ik jou kan helpen, maar je moet zelf willen. Elkaar nu een dienst bewijzen dat is alles wat ik vraag zet weg nu die angst ik wist het al het is mijn dag vandaag.
Geef mij nu je angst, ik geef je er hoop voor terug. Geef mij nu de nacht, ik geef je de morgen terug. zolang ik je niet verlies vind ik heus wel een weg met jou.
Kijk mij nu eens aan, nee zeg maar niks, je mag best zwijgen. Het valt nu nog zwaar, maar ik weet dat ik jou kan krijgen. Dit hoeft nooit meer te gebeuren als je bij me blijft vannacht. Want dan zul je zien als je straks wakker wordt dat jij weer lacht.
Geef mij het gevoel dat ik er weer bij hoor voortaan. Ik ga met je mee en ik laat je nu nooit meer gaan Geef mij nu je angst, ik geef je er hoop voor terug. Geef mij nu de nacht, ik geef je de morgen terug. Zolang ik je niet verlies vind ik heus wel een weg met jou
Geef mij het gevoel dat ik er weer bij hoor voortaan Ik ga met je mee, want ik laat je nu nooit meer gaan Geef mij nu je angst, ik geef je er hoop voor terug. Geef mij nu de nacht, ik geef je de morgen terug. Zolang ik je niet verlies vind ik heus wel een weg met jou
Lees deze tekst nu nog eens een keer goed door en probeer in het begrip nacht dan de eenzaamheid te zien die sommige mensen kunnen voelen als zij ver van Jezus zijn afgedwaald. Zie het begrip “angst” als vertaling van alle gevoelens van pijn, verdriet, schuld en schaamte over de gebrokenheid die je kunt ervaren in je leven.
En laat het dan Jezus zijn die zegt: geef Mij die angst maar, breng alle pijn, verdriet, schuld en schaamte bij Mij. Geef Mij je eenzaamheid maar. Dit hoeft nooit meer te gebeuren als jij je overgeeft aan mij. Je hoeft niets te zeggen of te doen, je hoeft alleen jou hart maar weer open te stellen voor Mij. Als Ik jou niet (opnieuw) verlies, vind Ik vind wel een weg met jou. Ik geef je hoop terug, Ik geef je de morgen terug omdat Ik het licht in jou leven terug zal brengen. Met Mij zul je je nooit meer eenzaam voelen….. |
Ja, mij sprak het lied ook aan, de eerste keer dat ik het hoorde. M.i. gaat het hier over echte liefde, onvoorwaardelijk accepteren van de ander zoals deze nu is, eerlijk mogen zijn zonder angst voor afwijzing enz., en wordt de strijd, angst weergegegeven, die iemand kan ervaren in het proces zich over te geven aan, te vertrouwen in de ander...en in deze context aan de Heere God. Denk, dat dit bij jongeren veel losmaakt en denk dat de intentie is geweest om het gesprek op gang te brengen onder jongeren, erop vertrouwende dat de christelijke jongeren hun getuigenis zullen laten horen. Misschien goed om daarvoor te bidden ......
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op maandag 25 april 2011, 10:37
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 11:01
|
|
|
@Lisa, dank je wel dat je dit zo prachtig kunt verwoorden. Het lukte mij niet maar het is precies wat ik bedoelde toen ik schreef dat ik bij die tekst/lied vaak Jezus in gedachten heb.
Al het negatieve gepraat hierover (en hoevaak praten we niet negatief over een ander, zelfs over de dominee wanneer we het niet helemaal eens zijn met wat hij heeft gepreekt, dan kunnen we hem tot aan de grond toe afkraken) maakt mij ook een beetje verdrietig. Het klopt jullie hebben gelijk wanneer je zegt dat niet de hele boodschap is overgebracht. en ik vond ook het twijfel trekken door de verteller van de opstandig heel naar. Maar welke mensen weten nu nog van het evangelei. DIt kan een goed hulp middel zijn om er met mensen in je omgeving over te praten zoals gisteren op mijn werk al gebeurde. Het is aan ons om de werkelijke boodschap te vertellen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 11:18
|
|
|
IMKE917 schreef: | @Lisa, dank je wel dat je dit zo prachtig kunt verwoorden. Het lukte mij niet maar het is precies wat ik bedoelde toen ik schreef dat ik bij die tekst/lied vaak Jezus in gedachten heb.
Al het negatieve gepraat hierover (en hoevaak praten we niet negatief over een ander, zelfs over de dominee wanneer we het niet helemaal eens zijn met wat hij heeft gepreekt, dan kunnen we hem tot aan de grond toe afkraken) maakt mij ook een beetje verdrietig. Het klopt jullie hebben gelijk wanneer je zegt dat niet de hele boodschap is overgebracht. en ik vond ook het twijfel trekken door de verteller van de opstandig heel naar. Maar welke mensen weten nu nog van het evangelei. DIt kan een goed hulp middel zijn om er met mensen in je omgeving over te praten zoals gisteren op mijn werk al gebeurde. Het is aan ons om de werkelijke boodschap te vertellen. |
Zou het kunnen dat er even twijfel werd gezaaid, juist om mensen aan het denken te zetten? Voor mij was het overduidelijk dat die twijfel werd weg genomen door Syb als slotlied "geef mij nu je angst" te laten zingen.
Juist doordat mensen aan het denken worden gezet komen gesprekken op gang. In plaats van negatief en veroordelend naar de Passion te kijken, is het misschien beter om te kijken naar de kansen die hiermee gegeven worden. Feit is immers wel dat er ontzettend veel mensen naar gekeken hebben en dat er ontzettend veel over gesproken wordt. Juist die gesprekken bieden kansen om te vertellen over God's enorme liefde en genade, over waarom Jezus aan het kruis is gegaan en wat Hij daarmee heeft volbracht. Het is nu aan alle christenen om nadere uitleg te geven aan de mensen die de Passion hebben gezien, die vragen hebben die niet beantwoord zijn, die het niet (goed) begrepen hebben. En als je daarover in gesprek raakt met iemand, pak die kans dan ook en kraak de Passion niet meteen af door een hele theologische verhandeling te geven over wat er allemaal niet klopt. Dat komt later wel. Wees eerst maar een richtingaanwijzer, een instrument in Gods handen om mensen op de juiste weg te brengen. Begin bij het begin en verwacht niet dat een pasgeboren baby meteen een marathon kan lopen....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 11:21
|
|
|
LISA610 schreef: | Zou het kunnen dat er even twijfel werd gezaaid, juist om mensen aan het denken te zetten? Voor mij was het overduidelijk dat die twijfel werd weg genomen door Syb als slotlied "geef mij nu je angst" te laten zingen.
Juist doordat mensen aan het denken worden gezet komen gesprekken op gang. In plaats van negatief en veroordelend naar de Passion te kijken, is het misschien beter om te kijken naar de kansen die hiermee gegeven worden. Feit is immers wel dat er ontzettend veel mensen naar gekeken hebben en dat er ontzettend veel over gesproken wordt. Juist die gesprekken bieden kansen om te vertellen over God's enorme liefde en genade, over waarom Jezus aan het kruis is gegaan en wat Hij daarmee heeft volbracht. Het is nu aan alle christenen om nadere uitleg te geven aan de mensen die de Passion hebben gezien, die vragen hebben die niet beantwoord zijn, die het niet (goed) begrepen hebben. En als je daarover in gesprek raakt met iemand, pak die kans dan ook en kraak de Passion niet meteen af door een hele theologische verhandeling te geven over wat er allemaal niet klopt. Dat komt later wel. Wees eerst maar een richtingaanwijzer, een instrument in Gods handen om mensen op de juiste weg te brengen. Begin bij het begin en verwacht niet dat een pasgeboren baby meteen een marathon kan lopen.... |
Helemaal mee eens Lisa !!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 12:01
|
|
|
Maar daarom kan het voor christenen, en vooral de gevordenen, wel kwetsend overkomen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 12:48
|
|
|
MARIO216 schreef: | Maar daarom kan het voor christenen, en vooral de gevordenen, wel kwetsend overkomen. |
Tja Mario, da's nu net waarom ik schreef wat ik schreef... in een poging om die gekwetste gevoelens om te buigen naar een andere manier van kijken, een andere manier van denken en een andere manier van reageren
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op maandag 25 april 2011, 12:48
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 13:11
|
|
|
Quote: | En laat het dan Jezus zijn die zegt: geef Mij die angst maar, breng alle pijn, verdriet, schuld en schaamte bij Mij. Geef Mij je eenzaamheid maar. Dit hoeft nooit meer te gebeuren als jij je overgeeft aan mij. Je hoeft niets te zeggen of te doen, je hoeft alleen jou hart maar weer open te stellen voor Mij. Als Ik jou niet (opnieuw) verlies, vind Ik vind wel een weg met jou. Ik geef je hoop terug, Ik geef je de morgen terug omdat Ik het licht in jou leven terug zal brengen. Met Mij zul je je nooit meer eenzaam voelen….. |
dit is erg vergezocht..En deze invulling staat niet in het lied. En dan nog...Jezus is geen hemelse psychoterapeut. Hij is er niet om ons goed te laten voelen en levensproblemen op te lossen. In de eerste plek is Jezus gekomen om voor de zonde aan het kruis te gaan. Om mensen te redden van de komende toorn, en plaatvervangend zijn bloed te laten vloeien aan het kruis.
Dat je door de gemeenschap met God via Zijn Geest rust, liefde en vrede ervaart is een prachtig gevolg, maar geen doel op zich.
Er werd een vals, gecomprimeerd, slap aftreksel van het Bijbelse evangelie gebracht, wat meer schade aan zal richten dan goeds.
2kor 11:
4 Want indien de eerste de beste een andere Jezus predikt, die wij niet hebben gepredikt, of gij een andere geest ontvangt, die gij niet hebt ontvangen, of een ander evangelie, dat gij niet hebt aangenomen, dan verdraagt gij dat zeer wel.
Laatst aangepast door
|
DAVID923
|
op maandag 25 april 2011, 13:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 13:38
|
|
|
LISA610 schreef: | Tja Mario, da's nu net waarom ik schreef wat ik schreef... in een poging om die gekwetste gevoelens om te buigen naar een andere manier van kijken, een andere manier van denken en een andere manier van reageren |
Ben benieuwd hoeveel predikanten dit goedkeuren. Vooral uit de wat behoudende kerken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 13:40
|
|
|
[quote=DAVID923]dit is erg vergezocht..En deze invulling staat niet in het lied. En dan nog...Jezus is geen hemelse psychoterapeut. Jezus zegt; die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet nodig, maar die ziek zijn.
Hij is er niet om ons goed te laten voelen en levensproblemen op te lossen. Hij heelt gebrokenen van harte, en Hij verbind ze in hun smarten; Hij aanschouwt de moeiten en het verdriet OPDAT wij het in Zijn hand zouden geven; wentel al uw zorgen op Mij, want Ik zorg voor u. zal Hij ons met Hem niet ALLE dingen schenken? Mijn vrede laat ik u........Hij is verlaten, opdat wij nimmermeer van Hem verlaten zouden worden; kom tot Mij allen die vermoeit en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Die aan Zijn rechterhand zit om voor óns te bidden. indien iemand wijsheid nodig heeft, dat hij ze van Mij begere, die mild geeft, en nooit verwijten maakt. moet ik nog even doorgaan? de hele bijbel staat vol met dergelijke teksten waar wij worden uitgenodigd, vooral AL onze zorgen voor Zijn voeten neer te leggen.
In de eerste plaats is Jezus gekomen om voor de zonde aan het kruis te gaan. nee, in de aller-eerste plaats is Hij gekomen om de wil van Zijn vader te doen. het gevolg is dat wij als mensheid tegelijkertijd genade mogen ontvangen. zie ps 40 Om mensen te redden van de komende toorn, en plaatvervangend zijn bloed te laten vloeien aan het kruis.
Dat je door de gemeenschap met God via Zijn Geest rust, liefde en vrede ervaart is een prachtig gevolg, maar geen doel op zich.
Er werd een vals, gecomprimeerd, slap aftreksel van het Bijbelse evangelie gebracht, wat meer schade aan zal richten dan goeds.[quote=DAVID923]je weet me steeds weer te verbazen met je bijdrages, david!!
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op maandag 25 april 2011, 13:53
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 13:42
|
|
|
DAVID923 schreef: | dit is erg vergezocht..En deze invulling staat niet in het lied. En dan nog...Jezus is geen hemelse psychoterapeut. Hij is er niet om ons goed te laten voelen en levensproblemen op te lossen. In de eerste plek is Jezus gekomen om voor de zonde aan het kruis te gaan. Om mensen te redden van de komende toorn, en plaatvervangend zijn bloed te laten vloeien aan het kruis.
Er werd een vals, gecomprimeerd, slap aftreksel van het Bijbelse evangelie gebracht, wat meer schade aan zal richten dan goeds.
2kor 11:
4 Want indien de eerste de beste een andere Jezus predikt, die wij niet hebben gepredikt, of gij een andere geest ontvangt, die gij niet hebt ontvangen, of een ander evangelie, dat gij niet hebt aangenomen, dan verdraagt gij dat zeer wel. |
De beste stuurlui staan aan wal, David. Het is nu éénmaal uitgezonden, dan kun je denk ik maar beter bidden voor de christelijke jeugd, dat zij zullen durven getuigen, dan een oordelend vingertje opheffen. En nogmaals, dominee van der Veer is directeur van de EO. Hij heeft absoluut de meest integere motieven. En om het gsprek op gang brengen is misschien wel het allerbeste. Misschien gaat een enkeling hierdoor op zoek naar antwoorden.... Jezus liet een hele kudde aan hun lot over om één verdwaald schaap te redden...wie weet hoeveel verdwaalde schapen hierdoor geprikkeld worden. Hij droeg het verdwaalde schaap op Zijn schouders naar de kudde, bracht het terug in de veiligheid en geborgenheid van de kudde.... En de vrede is een gevoel...ja....maar die kan nu heersen in ons hart, omdat Jezus de weg daarvoor heeft vrijgemaakt. Vrede zij u, vrede, vrede, vrede...steeds weer komt dat woord terug.... Ere zij God en vrede aan de mensen....vrede in het hart van een mens is welzeker een doel. Zie Fil 1: 15,16 en 17: 'Sommigen prediken de Christus wel uit nijd en twist, maar anderen doen het met een goede bedoeling. Deze verkondigen de Christus uit Liefde...... vers 18: 'Wat doet het ertoe? In ieder geval met bijoogmerk, hetzij in oprechtheid, wordt Christus verkondigd; en daarin verblijd ik mij....'.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op maandag 25 april 2011, 14:03
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 13:48
|
|
|
DAVID923 schreef: | dit is erg vergezocht..En deze invulling staat niet in het lied. En dan nog...Jezus is geen hemelse psychoterapeut. Hij is er niet om ons goed te laten voelen en levensproblemen op te lossen. In de eerste plek is Jezus gekomen om voor de zonde aan het kruis te gaan. Om mensen te redden van de komende toorn, en plaatvervangend zijn bloed te laten vloeien aan het kruis.
|
Kijk nu gewoon nog eens naar dat lied David. Je hebt gelijk Jezus is gekomen tot redding van mensen, daarvoor was zijn kruisdood nodig. Maar Jezus geeft zelf ook aan onze vriend te willen zijn. En Hij zegt komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijn en ik zal je rust geven. En dat is denk ik wat het lied verwoordt, een onderdeel van je relatie met Jezus, dat is wat Hij wil, een relatie met ons. In een relatie ga je groeien aan elkaar en helemaal in een relatie met Jezus! Gaat het lied daar niet veel meer over?? Geef alles maar aan Hem, Hij geeft je iets veel mooiers terug! Jij roept wel vaker, dat Jezus geen hemelse psychotherapeut is. Als dat zo is waar moeten mensen dan naar toe die gevangen zitten in hun pijn en verdriet en hun zonde?? Zegt Hij niet zelf, ik ben de Heelmeester/ geneesheer? Welke hoop kun je mensen geven die vast gelopen zijn in hun leven? Toch alleen de hoop die Jezus geeft, dat Hij je bevrijd van de banden van de dood?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MVV749
|
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 14:32
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Die gedachten vlogen ook even door mij heen .....maar wie is er dan wel 'goed genoeg' om te zingen? |
Mensen die wél een Christelijke achtergrond hebben! Dat zou al een betere keuze zijn denk ik. Vanzelfsprekend is er niemand 'goed genoeg' voor, maar er is nu duidelijk gekozen voor een commerciële benadering.
Hersenspinsel: Volgend jaar kan Lady Gaga als Maria spelen, want die trekt zo lekker veel publiek.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 14:46
|
|
|
MVV749 schreef: | Mensen die wél een Christelijke achtergrond hebben! Dat zou al een betere keuze zijn denk ik. Vanzelfsprekend is er niemand 'goed genoeg' voor, maar er is nu duidelijk gekozen voor een commerciële benadering.
Hersenspinsel: Volgend jaar kan Lady Gaga als Maria spelen, want die trekt zo lekker veel publiek. |
Dan geef je de boodschap af, dat christenen 'betere' mensen zijn.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MVV749
|
|
Geplaatst: maandag 25 april 2011, 14:47
|
|
|
LISA610 schreef: | Om heel eerlijk te zijn doen de negatieve reacties over het lied “Geef mij nu je angst” mij een beetje verdriet. (.....) Met Mij zul je je nooit meer eenzaam voelen….. |
Hoi Lisa,
Ik begrijp precies wat je probeerd te zeggen. Ik begrijp de keuze van dat lied ook, want het heel goed op jouw manier geïnterpreteerd worden. Maar uiteindelijk is het nummer en de tekst nooit op deze manier bedoeld. Er zijn zoveel teksten die vanuit een ander perspectief ineens een hele mooie diepe betekenis kunnen krijgen. Maar feit is dat de songwriter het op zijn manier heeft geschreven en dat heeft in dit geval helemaal niets met Het Geloof te maken.
Dat jij er wat moois en betrekkelijk toepasselijks in ziet, is voor jou goed. Maar ik denk niet dat de negatieve reacties je een beetje verdriet moeten doen, want er zijn genoeg mensen die het nummer niet als zodanig kunnen opvatten. Ik persoonlijk vind het onzin om een tekst die niet als zodanig is geschreven, om te dopen tot een tekst met Christelijke betekenis. Zo missen we uiteindelijk de echte intentie van de muzieknummers en maken we dingen Christelijk die niets met Het Geloof te maken hebben. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|