ChristianMatch
 


Forum

oecumene, de eenheid van alle Kerken
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Van alles wat
Auteur Bericht
ANGELBOY999





Berichten: 40

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 21:18
 
Ik heb al een paar keer een mail gehad van gelovigen op CM, en die gebruiken het argument: "we zullen nooit een relatie kunnen opbouwen omdat onze geloofsovertuiging van een andere strekking is". Blijkbaar gaan er heel wat gelovigen van uit dat katholieken en niet katholieken geen relatie met elkaar kunnen opbouwen, en dat vind ik triestig.

Behoren wij als Christenen rond éen Heer, Jezus Christus, niet één gemeenschap te vormen? Is dit niet de essentie? Waarom werpen er gelovigen grenzen op? Waarom kunnen wij geen relatie opbouwen?

Heeft Paulus de eerste Christenen die alles gemeenschappelijk hadden, die samen het brood braken en deelden met elkaar, samen baden niet sterk aan het hart gelegd dat zij één kudde moesten blijven, dat ze er alles aan moesten doen om allen de ledematen van één lichaam te blijven, het lichaam van Christus?

Ik wil een sereen debat voeren over dit thema. Het is mijn grootste wens dat wij als Kerk rond één Heer Jezus Christus terug één lichaam worden. Graag jullie meningen?

En mag ik iedereen,maar dan ook iedereen oproepen om in alle eerlijkheid en wederzijds respect te debatteren over dit onderwerp, met respect voor ieders mening? We hoeven het absoluut niet eens te zijn of te worden met elkaar, dit is niet mijn opzet. Wel wil ik een openheid bereiken tussen katholieken en niet katholieken als broeders en zusters van één Heer, Jezus Christus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 22:01
 
[quote=ANGELBOY999]

Dertien jaar kerkte ik in een oecumene; nederlands hervormde, gereformeerde en rooms-katholieke gelovigen bij elkaar waarbij alle drie wat van hun rituelen moesten inleveren en plaats maken voor die van de ander. Dat was een groot succes en deze gemeente bloeit nog steeds, zij het minder florissant dan in het begin.
Het was een pluriforme eenheid en dat is het mooiste dat er is. ieder met behoud van eigenheid toch in hetzelfde gebouw. Nu kerk ik in een pkn-gemeente waar ook wel rooms-katholieken komen verder vooral mensen uit verschillende stromingen van de gereformeerde kerken, hervormden, lutheranen. Ik ben erin opgevoed en voel me er meer in thuis omdat het zo vertrouwd is. Ik ga om met mensen van allerlei geloven. Zo heb ik een goede kennis die boeddhist is, een hindoestaanse vriendin, een goede kennis die moslima is, aardig wat christelijke vrienden en ook vrienden die geen geloof aanhangen. De een is me nader dan de ander maar allen zijn me lief om wie ze zijn met hun geloof/ongeloof en al.
Alle religies, stromingen en geloven, filosofieën zijn ons door God gegeven, de Schepper van hemel en aarde. Ieder volk hun eigen manier van leven, ik vind het prachtig en voel me thuis bij datgene dat God mij gegeven heeft en gun een ieder het zijne/hare.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EGGIE989





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: maandag 2 mei 2011, 23:59
 
Natuurlijk kan dat wel maar niet ideereen voelt er direct wat voor, is ook wel te begrijpen. Maar als je er zelf wel voor open staat en anderen steeds niet is dat best frustrerend denk ik.

Moet wel zeggen, geef de ander een kans... en niet bij voorbaat... het wordt toch niks mocht je die persoon niet kennen.

Kennis van mij is PKN en heeft een relatie met iemand van de RK, dus het kan prima denk ik dan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 mei 2011, 00:37
 
Mijn reactie is absoluut niet persoonlijk bedoeld.

Wat ik in zo een situatie moeilijk/vrijwel onverenigbaar vind is bijvoorbeeld het bidden tot Maria en tot de heiligen, dat is iets wat erg moeilijk te combineren is met het protestantse geloof.
Als je dan een hechte relatie op wil bouwen zul je ook samen dingen in gebed willen brengen....dan heb je een probleem als de ene protestants is en de andere rooms....


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op dinsdag 3 mei 2011, 10:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 mei 2011, 10:54
 
ANGELBOY999 schreef:
Ik heb al een paar keer een mail gehad van gelovigen op CM, en die gebruiken het argument: "we zullen nooit een relatie kunnen opbouwen omdat onze geloofsovertuiging van een andere strekking is". Blijkbaar gaan er heel wat gelovigen van uit dat katholieken en niet katholieken geen relatie met elkaar kunnen opbouwen, en dat vind ik triestig.

Behoren wij als Christenen rond éen Heer, Jezus Christus, niet één gemeenschap te vormen? Is dit niet de essentie? Waarom werpen er gelovigen grenzen op? Waarom kunnen wij geen relatie opbouwen?

Heeft Paulus de eerste Christenen die alles gemeenschappelijk hadden, die samen het brood braken en deelden met elkaar, samen baden niet sterk aan het hart gelegd dat zij één kudde moesten blijven, dat ze er alles aan moesten doen om allen de ledematen van één lichaam te blijven, het lichaam van Christus?

Ik wil een sereen debat voeren over dit thema. Het is mijn grootste wens dat wij als Kerk rond één Heer Jezus Christus terug één lichaam worden. Graag jullie meningen?

En mag ik iedereen,maar dan ook iedereen oproepen om in alle eerlijkheid en wederzijds respect te debatteren over dit onderwerp, met respect voor ieders mening? We hoeven het absoluut niet eens te zijn of te worden met elkaar, dit is niet mijn opzet. Wel wil ik een openheid bereiken tussen katholieken en niet katholieken als broeders en zusters van één Heer, Jezus Christus.
Als je de Maria verering en de heiligen verering aan de kant zet, valt er misschien over te praten. Dan heb ik het nog niet eens over kwesties als kinderdoop en het vormsel...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 mei 2011, 11:44
 
ANNETTE050 schreef:
Mijn reactie is absoluut niet persoonlijk bedoeld.

Wat ik in zo een situatie moeilijk/vrijwel onverenigbaar vind is bijvoorbeeld het bidden tot Maria en tot de heiligen, dat is iets wat erg moeilijk te combineren is met het protestantse geloof.
Als je dan een hechte relatie op wil bouwen zul je ook samen dingen in gebed willen brengen....dan heb je een probleem als de ene protestants is en de andere rooms....

Same here...
Ik weet eigenlijk ook niet precies op grond van welke Bijbelteksten Maria en de heiligen worden vereerd en waarom je tot hen bid terwijl je ook gewoon rechtstreeks tot God mag gaan. Als ik mijn broer of mijn vader iets wil vertellen, bel ik ook niet mijn moeder met de vraag of zij het tegen hen wil zeggen. Als dit ongenuanceerd over komt op mensen, weet dan dat dit absoluut niet mijn bedoeling is. Ik snap het gewoon echt niet. Ik geef direct toe dat ik heel weinig weet van de geloofsbeleving van RK-mensen. Dus als er iemand is uit de RK die mij iets wijzer wil maken over waarom zij tot Maria en heiligen bidden hoor ik het graag...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 mei 2011, 13:26
 
LISA610 schreef:
Same here...
Ik weet eigenlijk ook niet precies op grond van welke Bijbelteksten Maria en de heiligen worden vereerd en waarom je tot hen bid terwijl je ook gewoon rechtstreeks tot God mag gaan. Als ik mijn broer of mijn vader iets wil vertellen, bel ik ook niet mijn moeder met de vraag of zij het tegen hen wil zeggen. Als dit ongenuanceerd over komt op mensen, weet dan dat dit absoluut niet mijn bedoeling is. Ik snap het gewoon echt niet. Ik geef direct toe dat ik heel weinig weet van de geloofsbeleving van RK-mensen. Dus als er iemand is uit de RK die mij iets wijzer wil maken over waarom zij tot Maria en heiligen bidden hoor ik het graag...

Het is meer een beeld dat de protestanten hebben. Er is bij de katholieken altijd een groot gat tussen de leer van de kerk en de dagelijkse praktijk. Dat is iets waar protestanten nu eenmaal weinig gevoel voor hebben. Maria-aanbidding en -verering komt nauwelijks voor, zelfs in huwelijken ligt de bruid niet meer onder de beeltenis van Maria om de kinderzegen af te smeken. Het zogenaamd aanbidden van beelden is al helemaal onzin. Dit soort kreten als mariaverering snijden evenveel hout als een opmerking dat protestanten hun kinderen niet inenten tegen polio, wat je in katholieke kring veel hoort. Jammer dat de katholieke kerk in Nederland geleid wordt door traag rammelende fossielen als bijvoorbeeld bisschop van Eyk, die zelfs Oosterhuis wilden verbieden. Evangelischen hebben blij het Calvinisme losgelaten, voelen zich daarvan verlost en zoeken nieuwe ijkpunten.

Persoonlijk ben ik niet zo ongelukkig met de verschillende kerken die we in Nederland hebben. Al te vaak wordt dit gezien als een verschil in leer. In de praktijk draait het vaak om een verschil in beleving. Charismatische christenen huppelen door de kerk, in de bond is het plechtig en met eerbied, vrijgemaakten drinken het Woord en in de gergem is er angst met een klein sausje reddingsmogelijkheid. Katholieken hebben symbolen en mooie liturgie en de gemeenschap met Christus staat centraal
Het zijn voor mij allemaal Christenen. Van mij mag het allemaal. Velen hier hebben ervaringen zowel in de calvinistische kerken als in de evangelische gemeenten. Wat Bottenbley preekt, wijkt echt niet zo af van wat je in een gereformeerde kerk hoort, maar de vorm is anders. Mensen komen niet meer zozeer op een leer af maar op een beleving. Het probleem bij relaties van mensen uit verschillende kerken, zit hem niet in de vele kerken maar in het feit dat we de verschillen veel te veel opblazen. Voor mij geen oecumene, de PKN heeft de bedoelde eenheid ook niet gebracht. Ik kan als ik dat wil naar een degelijk gereformeerde kerk en ook naar een wat blijere evangelische gemeente of een compromis, zoals Bottenbley en het Baptisme.
En als je verstilling en mystiek zoekt, kerk je lekker katholiek. Ze hebben daar de rijkste muziek en dat is een universele taal van God.

Of zoals het in een oud lied al gezegd werd: Kinderen van één Vader, reikt elkaar de hand.

Thomas, voelt zich verbonden en dat is wat anders dan opgelegde eenheid.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 4 mei 2011, 20:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANGELBOY999





Berichten: 40

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 mei 2011, 18:44
 
ANNETTE050 schreef:
Mijn reactie is absoluut niet persoonlijk bedoeld.

Wat ik in zo een situatie moeilijk/vrijwel onverenigbaar vind is bijvoorbeeld het bidden tot Maria en tot de heiligen, dat is iets wat erg moeilijk te combineren is met het protestantse geloof.
Als je dan een hechte relatie op wil bouwen zul je ook samen dingen in gebed willen brengen....dan heb je een probleem als de ene protestants is en de andere rooms....

Awel Anette ik vind het positief van je dat je hiervoor uit komt. Als een niet katholiek en een wel een koppen zouden vormen, dan denk ik dat je best afspraken kunt maken over zaken in het geloof die je niet deel. Wat verenigbaar doe je samen en wat niet apart. Ik vind het belangrijk dat ieder zichzelf kan en mag blijven. Ik hoef het niet met de ander over alles een te zijn, maar dit betekent niet dat we geen eenheid kunnen vormen. Zo is dit met eender welke gedachte toch ook. Je deelt toch ook niet alles wat de ander zegt, maar toch kun je van haar of hem houden. Ik denk van, dit en dat vind ik erg leuk aan de ander maar op die en die zaken heb ik een andere kijk. dat is perfect mogelijk. Het is toch logisch dat je het niet op alle vlakken met elkaar eens bent. Dat we anders denken geeft ieders eigenheid aan, en ik vind dat die altijd gerespecteerd moet worden. als je anderen veroordeeld op zaken waarmee je het niet eens bent, wie zoek je dan? Jezelf of de ander?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANGELBOY999





Berichten: 40

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 mei 2011, 18:53
 
CHATULIEM619 schreef:
Als je de Maria verering en de heiligen verering aan de kant zet, valt er misschien over te praten. Dan heb ik het nog niet eens over kwesties als kinderdoop en het vormsel...

Ik ervaar helemaal niet dat wij Maria zouden ver"eren". Er is maar één iemand die eer toekomt an dat is de Heer van alle leven. Het is echter wel zo dat Maria als moeder en middelares veel respect verdient, maar zeker geen eer! Wie heeft jou dat wijs gemaakt? Wij katholieken geloven dat God haar een bijzonder zending gegeven heeft, eerst en vooral om de moeder van Jezus te worden, en wij geloven dat haar zending blijft duren tot de dag dat alle mensen geroepen worden het eeuwig leven binnen te treden.

Laat het zeer duidelijk zijn, wij eren nog aanbidden haar, wij hebben gewoon veel respect voor haar juist omdat zij de moeder van onze Heiland is, niet meer of niet minder;
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANGELBOY999





Berichten: 40

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 mei 2011, 18:59
 
CHATULIEM619 schreef:
Als je de Maria verering en de heiligen verering aan de kant zet, valt er misschien over te praten. Dan heb ik het nog niet eens over kwesties als kinderdoop en het vormsel...
En wat de heiligen betreft, ook die vereren nog aanbidden wij! Nogmaals, wie heeft jou dit wijs gemaakt? Ik vind dit absolute nonsens. Het is wel zo dat wij de heiligen= zij die hier op aarde Christus voorbeeldig hebben gevolgd, en waarvan wij geloven dat zij nu bij God zijn en hun zending voortzetten, dat wij hen herdenken. Zij zijn levende voorbeelden voor ons en wegwijzers om waarachtig te leven.

En trouwens, onder heiligen verstaan wij alle kinderen Gods die in Christus gedoopt zijn. Ook jij en ik horen daarbij. Alleen zijn er binnen de katholieke kerk individuen die op een uitzonderlijke wijze Christus hebben nagevolgd, en die ons tot voorbeeld worden gesteld om deugdzaam te leven. wat is hier nu slecht aan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100





Berichten: 1006

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 mei 2011, 19:12
 
heilig betekent dat niet zoals apart gezet?? ik ben in dat opzicht dan ook heilig...... wat ik verder met mijn door Gods gegeven leven doe is mijn keus, zij het dat God als richting aanwijzer dient.Maar met dit gegeven, kan ik de maria verering wel begrijpen, zij wás Jezus'moeder en uitverkoren onder de vrouwen, gezegend o m de vrucht van haar schoot. Gepast eerbied mag e rvoor haar zijn, ook omdat ze al heel vroeg wist wat haar te wachten stond.
In katholieke kerkgebouwen was het gebruikelijk om "gesneden beelden "te hebben omdat de diensten in het latijn waren en de gewone boeren en burgers er niks van begrepen......nog steeds zijn die beelden aanwezig, je kan er de persoon in kwestie aan herkennen als je de moeite neemt om daarover te lezen.
Zijn de apostelen heilig, ja, moeten we ze vereren, nee. Want persoonlijk heb ik veel meer moeite met het feit dat er deze week een paus zalig verklaard is maar net nog niet heilig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANGELBOY999





Berichten: 40

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 mei 2011, 19:22
 
LISA610 schreef:
Same here...
Ik weet eigenlijk ook niet precies op grond van welke Bijbelteksten Maria en de heiligen worden vereerd en waarom je tot hen bid terwijl je ook gewoon rechtstreeks tot God mag gaan. Als ik mijn broer of mijn vader iets wil vertellen, bel ik ook niet mijn moeder met de vraag of zij het tegen hen wil zeggen. Als dit ongenuanceerd over komt op mensen, weet dan dat dit absoluut niet mijn bedoeling is. Ik snap het gewoon echt niet. Ik geef direct toe dat ik heel weinig weet van de geloofsbeleving van RK-mensen. Dus als er iemand is uit de RK die mij iets wijzer wil maken over waarom zij tot Maria en heiligen bidden hoor ik het graag...

Inzake Maria heb ik al enkele zaken gezegd. Weet je, ik bid zowel tot de Vader, de Zoon , de Heilige Geest, als tot Maria, zij zijn alle twee zeer sterk aanwezig in mijn leven. En het is niet zo dat ik mij via Maria tot de Heer wend, ik heb met hun beiden een sterke band, met ieder afzonderlijk. Wij bidden tot Maria en de heiligen juist omdat wij geloven dat zij nu al in de hemel zijn bij Jezus (denken we bv. aan de moordenaar op het kruis waartegen Jezus gezegd heeft: (nog vandaag zult gij met Mij zijn in het Koninkrijk der hemelen), omdat wij geloven dat hun zending in Christus blijft tot de wederkomst van Christus. Wij zien als als boden van de Vader om ons dichter bij Zijn Zoon te brengen, bij de verlossing dus van het kruis. Zij zetten met Jezus en de apostelen het werk verder in de kracht van de Heilige Geest. En Lisa, ik het is geenszins mijn bedoeling om anderen te overtuigen, ik laat het oordeel aan een ieder, ik ben er slecht om de boodschap over te brengen. Oordeel dus zelf maar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANGELBOY999





Berichten: 40

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 mei 2011, 19:27
 
TINK100 schreef:
heilig betekent dat niet zoals apart gezet?? ik ben in dat opzicht dan ook heilig...... wat ik verder met mijn door Gods gegeven leven doe is mijn keus, zij het dat God als richting aanwijzer dient.Maar met dit gegeven, kan ik de maria verering wel begrijpen, zij wás Jezus'moeder en uitverkoren onder de vrouwen, gezegend o m de vrucht van haar schoot. Gepast eerbied mag e rvoor haar zijn, ook omdat ze al heel vroeg wist wat haar te wachten stond.
In katholieke kerkgebouwen was het gebruikelijk om "gesneden beelden "te hebben omdat de diensten in het latijn waren en de gewone boeren en burgers er niks van begrepen......nog steeds zijn die beelden aanwezig, je kan er de persoon in kwestie aan herkennen als je de moeite neemt om daarover te lezen.
Zijn de apostelen heilig, ja, moeten we ze vereren, nee. Want persoonlijk heb ik veel meer moeite met het feit dat er deze week een paus zalig verklaard is maar net nog niet heilig.

Inderdaad, dat heeft niets te maken met apart gezet worden. Jij hebt mij goed begrepen! dank je zuster. En ook de apostelen vereren wij niet. Wij zien ze als heilig, op de eerste plaats omdat zij door Jezus zelf zijn uitgekozen, en omdat ze zijn volgelingen geworden zijn. De apostelen hebben een bijzondere plaats voor ons, omdat zij Jezus gevolgd zijn. Dus, zij zijn goede voorbeelden voor ons voor een waarachtige leven, voor een deugdzaam leven, niet meer of minder.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANGELBOY999





Berichten: 40

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 mei 2011, 19:32
 
TINK100 schreef:
heilig betekent dat niet zoals apart gezet?? ik ben in dat opzicht dan ook heilig...... wat ik verder met mijn door Gods gegeven leven doe is mijn keus, zij het dat God als richting aanwijzer dient.Maar met dit gegeven, kan ik de maria verering wel begrijpen, zij wás Jezus'moeder en uitverkoren onder de vrouwen, gezegend o m de vrucht van haar schoot. Gepast eerbied mag e rvoor haar zijn, ook omdat ze al heel vroeg wist wat haar te wachten stond.
In katholieke kerkgebouwen was het gebruikelijk om "gesneden beelden "te hebben omdat de diensten in het latijn waren en de gewone boeren en burgers er niks van begrepen......nog steeds zijn die beelden aanwezig, je kan er de persoon in kwestie aan herkennen als je de moeite neemt om daarover te lezen.
Zijn de apostelen heilig, ja, moeten we ze vereren, nee. Want persoonlijk heb ik veel meer moeite met het feit dat er deze week een paus zalig verklaard is maar net nog niet heilig.

Door ons doopsel zijn wij geheiligd en door het bloed van Christus. Alleen is die heiliging nog niet voltrokken. Zij is begonnen met de zending van Jezus, zijn dood en wederopstanding, met het ontvangen van de Heilige Geest die ons tot nieuwe mensen zal maken naar Gods beeld en gelijkenis, naar het beeld van Zijn Zoon. En Jezus vraagt aan ieder van ons, Wil je mijn leerling zijn volg Mij dan? Dat betekent dus Jezus navolgen. Heb uw naaste lief zoals uzelf, want dan zullen de mensen herkennen dat gij Mijn volgelingen zijt, dat gij elkaar liefhebt zoals ik U heb liefgehad.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 mei 2011, 20:09
 
ANGELBOY999 schreef:
En wat de heiligen betreft, ook die vereren nog aanbidden wij! Nogmaals, wie heeft jou dit wijs gemaakt? Ik vind dit absolute nonsens. Het is wel zo dat wij de heiligen= zij die hier op aarde Christus voorbeeldig hebben gevolgd, en waarvan wij geloven dat zij nu bij God zijn en hun zending voortzetten, dat wij hen herdenken. Zij zijn levende voorbeelden voor ons en wegwijzers om waarachtig te leven.

En trouwens, onder heiligen verstaan wij alle kinderen Gods die in Christus gedoopt zijn. Ook jij en ik horen daarbij. Alleen zijn er binnen de katholieke kerk individuen die op een uitzonderlijke wijze Christus hebben nagevolgd, en die ons tot voorbeeld worden gesteld om deugdzaam te leven. wat is hier nu slecht aan?
Het verschil is de magische krachten die jullie aan de zgn heiligen toebedelen. Er mag maar één aanbeden worden en dat is God, de rest is afgoderij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANGELBOY999





Berichten: 40

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 mei 2011, 20:38
 
CHATULIEM619 schreef:
Het verschil is de magische krachten die jullie aan de zgn heiligen toebedelen. Er mag maar één aanbeden worden en dat is God, de rest is afgoderij.

Nogmaals er is maar één God en Heer, en Hem alleen eren en aanbidden wij katholieken. Blijkbaar gaan er heel wat verhalen over katholieken die totaal niet kloppen, die in een totaal andere context geplaatst zijn. Mijn denken in reacties op dit thema laten dit toch duidelijk zien? Je ziet en jullie zien toch wat jullie zien? Ik spreek toch duidelijke taal niet? Waarom vervolgen jullie Mij?


Laatst aangepast door
ANGELBOY999
op dinsdag 3 mei 2011, 20:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANGELBOY999





Berichten: 40

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 mei 2011, 20:39
 
CHATULIEM619 schreef:
Het verschil is de magische krachten die jullie aan de zgn heiligen toebedelen. Er mag maar één aanbeden worden en dat is God, de rest is afgoderij.

Waar heb jij het over? Wie maakt jou dit wijs? Wij geven niemand magische krachten, wat een onzin sla je hier uit! Als katholiek kan ik mij hier totaal niet in herkennen! Dergelijke beweringen zijn menselijke overwegingen en getuigen geenszins een getuigenis van de Heilige Geest. Waarom laat jij je niet leiden door Gods Geest? Is het Gods Geest niet die één maakt, die Liefde bewerkstelligt? Waarom werp je dan een dualiteit? Chatuliem, ik vind als jij je mening geeft over het huwelijk dat je wijze zaken zegt die alleen Gods Geest je kan laten zien, en dat meen ik, maar ik vind wat je hier aanhaalt de geur heeft van menselijke overwegingen. Waarom laat je je ziel hierdoor aantasten? Ik vind dat je hier fout bent?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 mei 2011, 21:05
 
het probleem hier is dat je eindeloze discusies gaat krijgen over interpretaties van de bijbel... je geeft al verschillende meningen weer die voor jou misschien juist zijn, maar voor andere belevingen weer totaal anders. je kan misschien vinden dat men in vershillende stromingen best goed samen kan gaan in een relatie, maar ik heb me daar toch mijn bedenkingen bij... net zoals in een ongelijk span, kom je regelmatig obstakels tegen waarin je keuzes zult moeten maken, die jou eigenheid in je geloof gaan ondermijnen. Je kan wel het woord "respect" gaan toepassen? en in omgang tot je naaste kan je dat best doen, maar als je in een relatie steeds moet "werken" om een eenheid te vormen. en als je dan nog een eenheid krijgt is dan maar de vraag.
je merkt het al vaak gewoon in de omgang met je broeders en zusters in de gemeente, hoe moeilijk het soms is als men binnen een zelfde stroming al geheel op een andere golflengte zit?
ik wil best respect hebben voor anderen hun mening, maar zelf zijn er vele onderwerpen waar ik geen duimbreed meer aan toegeef kwa interpretatie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 mei 2011, 21:26
 
CHATULIEM619 schreef:
Als je de Maria verering en de heiligen verering aan de kant zet, valt er misschien over te praten. Dan heb ik het nog niet eens over kwesties als kinderdoop en het vormsel...

Dan heb je het nog niet eens gehad over de Heidelberger de bediening van het Avondmaal en de Heilige Mis.
Die staan recht tegenover elkaar. De Heilige Mis wordt ook niet erkend.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 mei 2011, 21:39
 
MARIO216 schreef:
Dan heb je het nog niet eens gehad over de Heidelberger de bediening van het Avondmaal en de Heilige Mis.
Die staan recht tegenover elkaar. De Heilige Mis wordt ook niet erkend.

en de forensische rechtvaardigheid
en ga zo maar door ..................
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MVV749





Berichten: 138

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 mei 2011, 21:52
 
Er is verschrikkelijk veel verdeeldheid in 'de Christelijke Gemeente' (in hoeverre dat zo uitgedrukt kan/mag worden). In mijn woonplaats zijn er weer scheuringen binnen gezinnen, omdat er weer een geloofsstroming moest worden opgesplitst. Op dit forum zijn er zoveel verschillende opvattingen, interpretaties en geloofsovertuigingen dat er nogal wat heftige discussies zijn ontstaan. Het frustreert me enorm, omdat ik zo min mogelijk in hokjes wil denken. We geloven allemaal in dezelfde Drieënige God, maar ondertussen proberen we elkaar alleen maar te overtuigen van ons eigen gelijk. We dreigen daarmee het doel (en elkaar) uit het oog te verliezen en geven een slecht voorbeeld aan niet-gelovigen. Oecumene zou daarom in mijn ogen zo'n enorme verbetering zijn, maar ik vrees dat het een utopie is.

Laatst aangepast door
MVV749
op dinsdag 3 mei 2011, 21:52
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 mei 2011, 22:06
 
ik dacht dat de topic gericht was of men naar aanleiding van het aangaan van een relatie naar een oecumene situatie moest kunnen gaan...
of simpel, dat het niet zou uitmaken op welke manier men geloofd dat een relatie zou moeten kunnen slagen
??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 mei 2011, 23:21
 
MVV749 schreef:
Er is verschrikkelijk veel verdeeldheid in 'de Christelijke Gemeente' (in hoeverre dat zo uitgedrukt kan/mag worden). In mijn woonplaats zijn er weer scheuringen binnen gezinnen, omdat er weer een geloofsstroming moest worden opgesplitst. Op dit forum zijn er zoveel verschillende opvattingen, interpretaties en geloofsovertuigingen dat er nogal wat heftige discussies zijn ontstaan. Het frustreert me enorm, omdat ik zo min mogelijk in hokjes wil denken. We geloven allemaal in dezelfde Drieënige God, maar ondertussen proberen we elkaar alleen maar te overtuigen van ons eigen gelijk. We dreigen daarmee het doel (en elkaar) uit het oog te verliezen en geven een slecht voorbeeld aan niet-gelovigen. Oecumene zou daarom in mijn ogen zo'n enorme verbetering zijn, maar ik vrees dat het een utopie is.
Vreemd dat je zo redeneert. Waarom verlangt men zo naar een eenheidsworst. Wees liever blij dat er verscheidenheid is. Wederzijds respect is wel goed, maar grote agglomeraties van kerken. In de praktijk zie je, hoe groter hoe minder identiteit...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 mei 2011, 23:49
 
ANGELBOY999 schreef:
Ik ervaar helemaal niet dat wij Maria zouden ver"eren". Er is maar één iemand die eer toekomt an dat is de Heer van alle leven. Het is echter wel zo dat Maria als moeder en middelares veel respect verdient, maar zeker geen eer! Wie heeft jou dat wijs gemaakt? Wij katholieken geloven dat God haar een bijzonder zending gegeven heeft, eerst en vooral om de moeder van Jezus te worden, en wij geloven dat haar zending blijft duren tot de dag dat alle mensen geroepen worden het eeuwig leven binnen te treden.

Laat het zeer duidelijk zijn, wij eren nog aanbidden haar, wij hebben gewoon veel respect voor haar juist omdat zij de moeder van onze Heiland is, niet meer of niet minder;

Angelboy,
ik ben heel katholiek opgevoed, altijd in katholieke scholen gezeten,
neem gerust van mij aan dat Moeder Maria bij de katholieken WEL DEGELIJK AANBEDEN EN VEREERD wordt!
Als jij dit niet doet ben jij mss een uitzondering als katholiek, tenzij de katholieken in nederland anders bidden dan in belgië!

Persoonlijk heb ik wel degelijk respect voor Maria, zij is de moeder van Jezus, en Zijn Woorden op het kruis aan Johannes "Zie daar uw moeder" betekenen voor mij dat Hij Zijn moeder ook aan ons gaf als moeder!
Hoe meer en hoe èchter je met de Heer Jezus leeft, hoe minder aandacht je aan Maria zal geven,
(maar ik blijf er wel degelijk bij dat hier in belgië Maria wèl degelijk aanbeden en vereerd wordt)


Laatst aangepast door
MARYLIEN613
op woensdag 4 mei 2011, 00:00
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 mei 2011, 23:55
 
ANGELBOY999 schreef:
En wat de heiligen betreft, ook die vereren nog aanbidden wij! Nogmaals, wie heeft jou dit wijs gemaakt? Ik vind dit absolute nonsens.

hierover zelfde reaktie als bij Maria,

ik ken in belgië geen katholieken die geen kaarsjes laten branden bij een beeld van Maria, van St Jozef, van de heilige rita en doe zo maar verder,

Ik wil je hier niet mee kwetsen Angelboy, maar je moet ons nu niet verwijten dat wij onnozelaars zijn (met die onzin of nonsens en waar halen jullie dit.....)
als 95% van de katholieke gelovigen dit WEL doen!

Ik ontken hiermee absoluut NIET dat er katholieken zijn die oprecht en eerlijk geloven, die voor alles steunen op de Heer Jezus, (en om die reden kan ik kwaad worden dat anders gelovigen op de katholieken reageren)
maar bidden en verering voor Maria en andere heiligen gebeurt wèl degelijk veelvuldig!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: woensdag 4 mei 2011, 00:03
 
ANGELBOY999 schreef:
Inzake Maria heb ik al enkele zaken gezegd. Weet je, ik bid zowel tot de Vader, de Zoon , de Heilige Geest, als tot Maria, zij zijn alle twee zeer sterk aanwezig in mijn leven. En het is niet zo dat ik mij via Maria tot de Heer wend, ik heb met hun beiden een sterke band, met ieder afzonderlijk. Wij bidden tot Maria en de heiligen juist omdat wij geloven dat zij nu al in de hemel zijn bij Jezus (denken we bv. aan de moordenaar op het kruis waartegen Jezus gezegd heeft: (nog vandaag zult gij met Mij zijn in het Koninkrijk der hemelen), omdat wij geloven dat hun zending in Christus blijft tot de wederkomst van Christus. Wij zien als als boden van de Vader om ons dichter bij Zijn Zoon te brengen, bij de verlossing dus van het kruis. Zij zetten met Jezus en de apostelen het werk verder in de kracht van de Heilige Geest. En Lisa, ik het is geenszins mijn bedoeling om anderen te overtuigen, ik laat het oordeel aan een ieder, ik ben er slecht om de boodschap over te brengen. Oordeel dus zelf maar.

om 18u53 schreef je nochtans wij bidden noch vereren Maria en de heiligen,
terwijl je hierboven duidelijk aangeeft : wij bidden tot maria en de heiligen.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: woensdag 4 mei 2011, 00:28
 
.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op vrijdag 6 mei 2011, 11:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANGELBOY999





Berichten: 40

BerichtGeplaatst: woensdag 4 mei 2011, 06:25
 
XABIA794 schreef:
en de forensische rechtvaardigheid
en ga zo maar door ..................
Wat bedoel jij met forensische rechtvaardigheid? Wat houd dit juist in?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANGELBOY999





Berichten: 40

BerichtGeplaatst: woensdag 4 mei 2011, 06:29
 
MVV749 schreef:
Er is verschrikkelijk veel verdeeldheid in 'de Christelijke Gemeente' (in hoeverre dat zo uitgedrukt kan/mag worden). In mijn woonplaats zijn er weer scheuringen binnen gezinnen, omdat er weer een geloofsstroming moest worden opgesplitst. Op dit forum zijn er zoveel verschillende opvattingen, interpretaties en geloofsovertuigingen dat er nogal wat heftige discussies zijn ontstaan. Het frustreert me enorm, omdat ik zo min mogelijk in hokjes wil denken. We geloven allemaal in dezelfde Drieënige God, maar ondertussen proberen we elkaar alleen maar te overtuigen van ons eigen gelijk. We dreigen daarmee het doel (en elkaar) uit het oog te verliezen en geven een slecht voorbeeld aan niet-gelovigen. Oecumene zou daarom in mijn ogen zo'n enorme verbetering zijn, maar ik vrees dat het een utopie is.

Beste MVV, juist omdat ik ondervind dat de verschillen die een serieuze afstand hebben gecreëerd tussen Christenen zo groot zijn, heb ik deze topic aangesneden. Op een gesprek op gang te brengen.


Laatst aangepast door
ANGELBOY999
op woensdag 4 mei 2011, 06:30
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 4 mei 2011, 10:33
 
ANGELBOY999 schreef:
Inzake Maria heb ik al enkele zaken gezegd. Weet je, ik bid zowel tot de Vader, de Zoon , de Heilige Geest, als tot Maria, zij zijn alle twee zeer sterk aanwezig in mijn leven. En het is niet zo dat ik mij via Maria tot de Heer wend, ik heb met hun beiden een sterke band, met ieder afzonderlijk. Wij bidden tot Maria en de heiligen juist omdat wij geloven dat zij nu al in de hemel zijn bij Jezus (denken we bv. aan de moordenaar op het kruis waartegen Jezus gezegd heeft: (nog vandaag zult gij met Mij zijn in het Koninkrijk der hemelen), omdat wij geloven dat hun zending in Christus blijft tot de wederkomst van Christus. Wij zien als als boden van de Vader om ons dichter bij Zijn Zoon te brengen, bij de verlossing dus van het kruis. Zij zetten met Jezus en de apostelen het werk verder in de kracht van de Heilige Geest. En Lisa, ik het is geenszins mijn bedoeling om anderen te overtuigen, ik laat het oordeel aan een ieder, ik ben er slecht om de boodschap over te brengen. Oordeel dus zelf maar.

Bedankt voor jouw uitleg. Uiteraard heb ik de andere bijdragen gelezen wat betreft het bidden tot Maria en de heiligen. Ik bespeur daar enige tegenstrijdigheid in, omdat jij de ene keer aangeeft dat je wel tot Maria bidt en de andere keer zeg je dat je dat niet doet. Weer iemand anders die blijkbaar ook veel kennis heeft van het Roomse geloof zegt dat er binnen de RK wel tot Maria en de heiligen wordt gebeden. Dus tja, hoe het nu zit is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Maar waarschijnlijk is dat ook heel moeilijk, want ik denk dat het net als bij mensen die tot een andere kerk behoren, afhangt van een persoonlijke geloofsbeleving. Als je het niet erg vind, oordeel ik juist niet. Jij hebt duidelijk een hele andere geloofsbeleving dan ik, maar we zijn dan ook verschillende personen die tot verschillende kerken behoren.

Wat ons allemaal bindt is dat wij allemaal geloven in de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. In het feit dat Jezus is gestorven voor onze zonden, dat Hij neder gedaald is in de hel en na drie dagen weer opgestaan is uit de dood. We geloven allemaal in de Bijbel als zijnde het woord van God.
Soms vind ik het wel eens jammer dat er meer wordt gezocht naar verschillen dan naar overeenkomsten. Aan de andere kant, als iedereen exact hetzelfde zou denken en vinden, dan zouden de discussies over het geloof ook tot het verleden behoren. En die zijn toch ook wel weer leuk nietwaar. Lachende smiley

Weet je, we zijn gewoon allemaal verschillend. Ieder mens is uniek en dat vertaald zich blijkbaar ook in verschillen in geloofsbeleving. Op zich vind ik daar niet zoveel mis mee, zolang mensen maar niet op hun gelijk gaan proberen te halen op een manier waardoor zij de ander niet in hun waarde laten.

In mijn sociale netwerk zitten veel verschillende mensen, sommigen hebben dezelfde geloofsbeleving als ik, sommigen hebben een andere geloofsbeleving, sommigen zijn ongelovig. Ze zijn mij allemaal even lief, hoewel de vriendschapsband met de één uiteraard hechter is dan met de ander. Mijn allerbeste vriendin en haar man staan door allerlei omstandigheden op dit moment best ver van het geloof af. En toch kunnen we prima samen over het geloof praten, juist doordat we elkaar in elkaars waarde laten.

MAAR: als mij op de man af wordt gevraagd of ik een relatie zou willen met iemand die een heel andere geloofsbeleving heeft, dan zou ik daar glashard "nee" op zeggen. De reden waarom zit in hele simpele dingen (die misschien toch ook wel weer niet zo eenvoudig zijn als ze lijken). Ik heb in de afgelopen twee jaar hele bewuste keuzes gemaakt, onder meer door na 42 jaar van de PKN over te stappen naar een evangelische gemeente. Op dat moment was ik belijdend lid, ik zat in het moderamen van de kerkenraad van mijn gemeente en was de beoogd opvolger van de voorzitter van die kerkenraad.

Je kunt je vast voorstellen dat er heel wat innerlijke strijd is geweest voordat ik datgene deed waartoe ik mij geroepen voelde na een zoektocht van ruim een jaar. Maar toch heb ik mij laten dopen door onderdompeling omdat ik het voorbeeld van Jezus wilde volgen als daad van gehoorzaamheid en een nieuw leven samen met Hem wilde beginnen. Sinds die tijd is mijn hele denken, voelen, beleven en ervaren nog veel meer veranderd/vernieuwd. En ik vind dat een fantastische ervaring. Ik merk iedere dag hoe dit doorwerkt in mijn leven en in dat van de mensen om mij heen.

Ik voel mij ontzettend thuis binnen de evangelische kerk waar ik nu lid van ben. En ja hoor, ik zou ook zo weer een keer een dienst in een PKN-kerk bij kunnen wonen. Dat is natuurlijk helemaal geen probleem, want voor mij is dat nog altijd bekend terrein. Ik heb er ook totaal geen moeite mee om eens een keer een dienst in een RK bij te wonen, ook dat heb ik in het verleden wel eens gedaan doordat er zich bijzondere gebeurtenissen voordeden in het leven van vrienden die lid waren van de RK.

Dat neemt niet weg dat ik me gewoon erg thuis voel bij de wijze waarop invulling wordt gegeven aan de diensten in een evangelische kerk. En als je het dan hebt over een relatie met iemand, dan kies ik bewust voor een relatie met iemand uit een vergelijkbare kerk. Het is immers wel zo prettig als je samen naar dezelfde kerk kunt gaan en als je je daar dan ook allebei thuis voelt. Dat is nog maar één praktisch punt. Zo kan ik er nog wel een paar noemen. Waar het om gaat is dat het geloof voor mij zo belangrijk is geworden, dat ik ook juist dat wil kunnen delen binnen een relatie. Ik wil gewoon graag dat iemand mij ook daarin kan aanvoelen omdat zijn geloofsbeleving niet al te veel verschilt van de mijne. En ja, als ik het zo bekijk dan staat iemand die lid is van de RK toch wel verder van mij af dan iemand die lid is van een evangelische kerk, helemaal na wat ik heb gelezen binnen dit topic. Dat is geen oordeel vellen en zeker geen veroordeling. Dat is gewoon het maken van een persoonlijke keuze over wat je wel of niet zoekt in een partner. Zo maakt iedereen denk ik zijn of haar keuzes bij het aangaan van een relatie en volgens mij is daar helemaal niets mis mee.


Laatst aangepast door
LISA610
op woensdag 4 mei 2011, 18:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Van alles wat
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Pagina 1 van 3