ChristianMatch
 


Forum

Dieren en hun 'ziel'
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 augustus 2011, 19:02
 
Er was een vraag over bij van alles wat. Of dat dieren een ziel hebben?
Ze hebben zituigen en prikkels die iets waarnemen. Dieren hebben pijn dat ze wel of niet kunnen uiten.

Dus....................... ik denk dat dieren wel een soort van ziel hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 augustus 2011, 20:49
 
MARIO216 schreef:
Er was een vraag over bij van alles wat. Of dat dieren een ziel hebben?
Ze hebben zituigen en prikkels die iets waarnemen. Dieren hebben pijn dat ze wel of niet kunnen uiten.

Dus....................... ik denk dat dieren wel een soort van ziel hebben.

Hallo Mario

Volgens mij niet maar ik wet het niet maar gis het omdat dieren niet kunnen denken wel aanleren maar ze denken niet van oh dat mag wel gedaan worden en dat mag net gedaan worden het wordt hem wel aangeleert wat hij moet gaan doen maar volgens mij meer nis er niet.
Sorrie ik praat hier over honden
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 augustus 2011, 21:36
 
MARIO216 schreef:
Er was een vraag over bij van alles wat. Of dat dieren een ziel hebben?
Ze hebben zituigen en prikkels die iets waarnemen. Dieren hebben pijn dat ze wel of niet kunnen uiten.

Dus....................... ik denk dat dieren wel een soort van ziel hebben.

Ja, ik geloof ook wel dat dieren een ziel hebben. In ieder geval hebben ze een heel scala aan gevoels- en emotiebelevingen. Bijvoorbeeld olifanten hebben een sterk familie'gevoel' en hechten sterk aan hun jongen. Ze treuren bij een familielid als die sterft en proberen eerst nog van alles om die weer op de been te krijgen. Familiegroepen begroeten elkaar uitbundig als ze elkaar een tijd niet hebben gezien. Dieren lijden aan stress en kunnen heel blij zijn, ze kunnen spelen en bang zijn en ze kennen verdriet. Iedere diersoort heeft een eigen taal.
Ze zijn alle door dezelfde Schepper gemaakt als wij en kunnen Zijn liefde voelen denk ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 augustus 2011, 21:46
 
MIEKE364 schreef:
Ja, ik geloof ook wel dat dieren een ziel hebben. In ieder geval hebben ze een heel scala aan gevoels- en emotiebelevingen. Bijvoorbeeld olifanten hebben een sterk familie'gevoel' en hechten sterk aan hun jongen. Ze treuren bij een familielid als die sterft en proberen eerst nog van alles om die weer op de been te krijgen. Familiegroepen begroeten elkaar uitbundig als ze elkaar een tijd niet hebben gezien. Dieren lijden aan stress en kunnen heel blij zijn, ze kunnen spelen en bang zijn en ze kennen verdriet. Iedere diersoort heeft een eigen taal.
Ze zijn alle door dezelfde Schepper gemaakt als wij en kunnen Zijn liefde voelen denk ik.

Idd ook ik denk dat dieren wel een ziel hebben.
Ze voelen de mens aan.
Ze missen je als je er niet bent of als hun baasje overleid,ze voelen het aan als je verdriet hebt of pijndat hoef je ze niet aan te leren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 augustus 2011, 21:48
 
Maar hoe zit dat dan met het geweten en het zondebesef? Het lijkt mij dat je daar ook een ziel voor nodig hebt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 augustus 2011, 21:49
 
JOSINA022 schreef:
Maar hoe zit dat dan met het geweten en het zondebesef? Het lijkt mij dat je daar ook een ziel voor nodig hebt?

Dat is een goeie Josina daar zou ik geen antwoord op weten. Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JVES252





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 augustus 2011, 21:52
 
Wat is een ziel eigenlijk?

Mijn gevoel zegt dat het nu juist precies de ziel is die ons (mensen) onderscheid van dieren. Er zit volgens mij ook wel verband tussen ziel en bewustzijn. Dieren hebben denk ik alleen een (onbewuste) geest en lichaam. Mensen hebben lichaam, ziel en geest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 augustus 2011, 21:56
 
ERIKA129 schreef:
Dat is een goeie Josina daar zou ik geen antwoord op weten. Smiley die vol vragen zit

Jaja, ik nog ook wel zinvolle vragen stellen hoor Knipoog smiley

Mijn idee is dat de ziel van een dier voornamelijk bestaat uit instinct. Dat wat ze leren en aanvoelen is allemaal gebaseerd op dierlijk instinct.

M.i. is er alleen sprake van een ziel wanneer er ook de mogelijkheid is tot het hebben van een geweten en dus ook zondebesef waardoor er ook de mogelijkheid is tot het vragen van vergeving.

Dus hebben dieren een ziel? Ik denk het niet.

Niettemin zijn dieren ook een schepsel van God en dienen wij ze daar ook naar te behandelen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 augustus 2011, 22:02
 
JOSINA022 schreef:
Maar hoe zit dat dan met het geweten en het zondebesef? Het lijkt mij dat je daar ook een ziel voor nodig hebt?

Een dier is geen mens. Er zal daardoor verschil bestaan tussen een mensenziel en een dierenziel. Dat er in een dier meer schuilt dan alleen instinct is voor mij zeker. Ik heb altijd dieren dichtbij om mij heen gehad en heb staaltjes meegemaakt van hun empathisch intellect en het kunnen anticiperen op situaties waarin ze uit eigen beweging een beslissing namen en daarnaar handelden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 augustus 2011, 22:06
 
MIEKE364 schreef:
Een dier is geen mens. Er zal daardoor verschil bestaan tussen een mensenziel en een dierenziel. Dat er in een dier meer schuilt dan alleen instinct is voor mij zeker. Ik heb altijd dieren dichtbij om mij heen gehad en heb staaltjes meegemaakt van hun empathisch intellect en het kunnen anticiperen op situaties waarin ze uit eigen beweging een beslissing namen en daarnaar handelden.

Ik geloof zeker dat dieren een bepaald empatisch vermogen hebben, maar echt niet alle dieren. Mijn hondje had dat nl zeker niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 augustus 2011, 22:09
 
Genesis 1: 20 en 21

En God zeide: Dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen; en het gevogelte vliege boven de aarde, in het uitspansel des hemels!

En God schiep de grote walvissen, en alle levende wremelende ziel, welke de wateren overvloediglijk voortbrachten, naar haar aard; en alle gevleugeld gevogelte naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.

Genesis 2:7

En de Heere God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel.


Leviticus 17:11a

Want de ziel van het vlees is in het bloed


Duidelijk gezegd is: ook de dieren hebben ziel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 augustus 2011, 22:24
 
NBG vertaling:

Gen 1:

20 En God zeide: Dat de wateren wemelen van levende wezens, en dat het gevogelte over de aarde vliege langs het uitspansel des hemels.

21 Toen schiep God de grote zeedieren en alle krioelende levende wezens, waarvan de wateren wemelen, naar hun aard, en allerlei gevleugeld gevogelte naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 augustus 2011, 22:48
 
HERMAN388 schreef:

Duidelijk gezegd is: ook de dieren hebben ziel

Inderdaad Herman, alles wat leeft heeft een ziel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 augustus 2011, 22:56
 
JOSINA022 schreef:
Ik geloof zeker dat dieren een bepaald empatisch vermogen hebben, maar echt niet alle dieren. Mijn hondje had dat nl zeker niet.

Dieren zullen ook verschillende talenten hebben, hè. Ik heb ook weleens een hondje gehad dat anders intelligent was. Ze was wel weer heel moedig en waakzaam. Zo hebben alle hondjes weer verschillende karakters en talenten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 14 augustus 2011, 10:17
 
Mensen onderscheiden zich natuurlijk wel van dieren. Een mens heeft naast bewustzijn ook zelfbewustzijn en kan daarmee over zichzelf maar ook over abstracte dingen nadenken. De mens heeft een ontwikkelde taal waarin hij niet-concrete dingen kan benoemen. De mens is intelligent, waarbij het natuurlijk de vraag is wat hij met zijn intelligentie doet. Wij kunnen als mensen denken in termen van goed en kwaad. Dat is wat anders dan wat je een hond leert, zoals Martin terecht opmerkt. Dat dierengedrag en mensengedrag op elkaar lijkt, is zo, maar vaak willen we dat ook graag zo zien. We spreken hier over de ziel, maar benoemen niet wat we daaronder verstaan. Hoewel dieren vaak veel betere eigenschappen hebben dan de mens, een bosuil ziet oneindig veel scherper, een hond ruikt veel beter en een duif heeft geen GPS nodig, is de mens uniek door zelfbewustzijn, intelligentie en het vermogen om met een abstracte taal om te gaan. Toch is het goed naar dieren te kijken. Ons gedrag is veel dierlijker dan we willen toegeven. De mens is, net als een dier, gericht op overleven. Sociaal gedrag helpt, net als bij een kudde olifanten, om te overleven, om maar eens wat te noemen. Bedenk dat dit bij mensen ook zo is. Afgezien van bovenstaande is het verschil tussen menselijk en dierlijk gedrag soms moeilijk af te bakenen.

Thomas, we hebben meer van de dieren dan we denken.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 14 augustus 2011, 15:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zondag 14 augustus 2011, 10:45
 
Ik geloof wel dat dieren en ziel hebben...
iets anders is een geweten..... dat ons ingeschapen is, omdat God ons schiep " naar Zijn Beeld "...dat is het unieke wat de mens verheft boven een ander levend wezen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: zondag 14 augustus 2011, 12:56
 
MARIAN519 schreef:
Ik geloof wel dat dieren en ziel hebben...
iets anders is een geweten..... dat ons ingeschapen is, omdat God ons schiep " naar Zijn Beeld "...dat is het unieke wat de mens verheft boven een ander levend wezen...

Eerlijk gezegd ben ik er niet over uit. Kan de ziel niet loskoppelen met het geweten.
Maar het is in 1e instantie denk ik idd een goede vraag wat het hebben van een ziel precies is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zondag 14 augustus 2011, 13:35
 
THOMAS968 schreef:
Mensen onderscheiden zich natuurlijk wel van dieren. Een mens heeft zelfbewustzijn en kan over zichzelf maar ook over abstracte dingen nadenken. De mens heeft een ontwikkelde taal waarin hij niet-concrete dingen kan benoemen. De mens is intelligent, waarbij het natuurlijk de vraag is wat hij met zijn intelligentie doet. Wij kunnen als mensen denken in termen van goed en kwaad. Dat is wat anders dan wat je een hond leert, zoals Martin terecht opmerkt. Dat dierengedrag en mensengedrag op elkaar lijkt, is zo, maar vaak willen we dat ook graag zien. We spreken hier over de ziel, maar benoemen niet wat we daaronder verstaan. Hoewel dieren vaak veel betere eigenschappen hebben als de mens, een bosuil ziet oneindig veel scherper en een hond ruikt veel beter, is de mens uniek door zelfbewustzijn, intelligentie en het vermogen om met een abstracte taal om te gaan. Toch is het goed naar dieren te kijken. Ons gedrag is veel dierlijker dan we willen toegeven. De mens is, net als een dier, gericht op overleven. Sociaal gedrag helpt, net als bij een kudde olifanten, om te overleven, om maar eens wat te noemen. Afgezien van bovenstaande is het verschil tussen menselijk en dierlijk gedrag soms moeilijk af te bakenen,

De prachtige wijze woorden van Thomas zijn voor mij een perfecte uiteenzetting. Een uitleg waar ik me volledig in kan vinden.

Ook al lijkt op de profielfoto zijn bril gebarsten toch vertoont zijn geen heldere blik op dit gebied geen scheurtje... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zondag 14 augustus 2011, 13:40
 
MARIAN519 schreef:
Ik geloof wel dat dieren en ziel hebben...
iets anders is een geweten..... dat ons ingeschapen is, omdat God ons schiep " naar Zijn Beeld "...dat is het unieke wat de mens verheft boven een ander levend wezen...

En toch denk ik, Marian, dat dieren wel een geweten hebben. Sommige dieren toch. Denken we maar eens aan de olifanten. Kijk eens hoe lief de moeder en tantes omgaan met een pasgeboren olifantje. Deze liefdevolle daden zijn, volgens mij, te wijten aan een geweten. Een geweten dat hen drijft om liefdevol te zijn of om agressief te beschermen. Een geweten in mens en dier zet een bepaalde denkwijze in gang waardoor er gehandeld wordt. Ik spreek nu even niet over een geweten dat gevormd werd door een gelovige levenswandel of over een goed of slecht geweten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: zondag 14 augustus 2011, 13:54
 
FRANKT627 schreef:
En toch denk ik, Marian, dat dieren wel een geweten hebben. Sommige dieren toch. Denken we maar eens aan de olifanten. Kijk eens hoe lief de moeder en tantes omgaan met een pasgeboren olifantje. Deze liefdevolle daden zijn, volgens mij, te wijten aan een geweten. Een geweten dat hen drijft om liefdevol te zijn of om agressief te beschermen. Een geweten in mens en dier zet een bepaalde denkwijze in gang waardoor er gehandeld wordt. Ik spreek nu even niet over een geweten dat gevormd werd door een gelovige levenswandel of over een goed of slecht geweten.

Jonge dieren hebben allemaal erg ronde vormen. Deze ronde vormen zorgen ervoor dat een volwassen dier behoedzaam met een jong omgaat. Dat is niet zozeer een kwestie van geweten, maar meer instinctmatig.
Persoonlijk denk ik dat het hebben van een geweten gekoppeld is aan het hebben van een geest.
Mensen hebben een lichaam, ziel én geest.
Mijns inziens hebben dieren een lichaam en een ziel.
In de ziel worden de wil, emoties en gevoelens waargenomen.
En deze zijn bij een dier toch wel tot op bepaalde hoogte aanwezig.
Elk dier is geschapen naar zijn aard, maar de mens is geschapen naar de gelijkenis en het beeld van de Heere God.
Elk dier kan naar zijn aard met soortgenoten communiceren.
Een dier kan wel genegenheid uiten...al naar gelang zijn aard.
Bijv. de aard van een kat is dat deze altijd de beste optie kiest voor zichzelf, (erg vermakelijk om te observeren). Een hond kiest in principe niet voor zichzelf, maar volgt de roedelleider.
Zo 'spreken' dieren hun eigen taal. Bijvoorbeeld: als een hond/pup op de rug gaat liggen is dat een teken van onderwerping. Als een kat bij het spelen/stoeien/vechten op de rug gaat liggen is dit juist voor een kat de beste vechtpositie......daarom zo bijzonder om de interactie dan te observeren.


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zondag 14 augustus 2011, 15:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 14 augustus 2011, 15:06
 
dubbel geplaatst.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 14 augustus 2011, 15:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: zondag 14 augustus 2011, 15:24
 
ik denk niet dat dieren een geweten hebben.
er zijn dieren in het wild die hun eigen jongen vertrappen doodbijten
of verstoten.

als een dier een geweten zou hebben, waarom blijft het het instinct
volgen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: zondag 14 augustus 2011, 15:40
 
MARISKA601 schreef:
ik denk niet dat dieren een geweten hebben.
er zijn dieren in het wild die hun eigen jongen vertrappen doodbijten
of verstoten.

als een dier een geweten zou hebben, waarom blijft het het instinct
volgen?

Dat God toch de mens en de dieren naar ZIJN beeld heeft geschapen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zondag 14 augustus 2011, 15:50
 
God schiep de dieren naar HUN soort en de mens naar ZIJN beeld..

24 En God zei: Laat de aarde levende wezens naar hun soort voortbrengen: vee, kruipende dieren en wilde dieren van de aarde, naar zijn soort! En het was zo.
25 En God maakte de wilde dieren van de aarde naar hun soort, het vee naar hun soort, en alle kruipende dieren van de aardbodem naar hun soort. En God zag dat het goed was.
26 En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en laten zij heersen over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht, over het vee, over heel de aarde en over al de kruipende dieren die over de aarde kruipen!
27 En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen.

De uitleg van Annette vind ik wel erg mooi..de mens heeft net iets meer zie je?
het kan de geest of ziel genoemd worden, maar het is er wel..


Laatst aangepast door
MARIAN519
op zondag 14 augustus 2011, 15:55
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917





Berichten: 838

BerichtGeplaatst: zondag 14 augustus 2011, 15:52
 
MARIO216 schreef:
Dat God toch de mens en de dieren naar ZIJN beeld heeft geschapen.

Nee Mario, ik denk het niet. God heeft de MENS naar Zijn beeld geschapen.
En de dieren naar hun aard. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zondag 14 augustus 2011, 15:58
 
FRANKT627 schreef:
En toch denk ik, Marian, dat dieren wel een geweten hebben. Sommige dieren toch. Denken we maar eens aan de olifanten. Kijk eens hoe lief de moeder en tantes omgaan met een pasgeboren olifantje. Deze liefdevolle daden zijn, volgens mij, te wijten aan een geweten. Een geweten dat hen drijft om liefdevol te zijn of om agressief te beschermen. Een geweten in mens en dier zet een bepaalde denkwijze in gang waardoor er gehandeld wordt. Ik spreek nu even niet over een geweten dat gevormd werd door een gelovige levenswandel of over een goed of slecht geweten.

Het is inderdaad bij sommige dieren een liefdevolle omgang..met anderen ook niet..het is net als bij de mensen die ook van elkander verschillen..
Het is niet wat ik de "ziel"noem, meer een aangeleerd of instinctmatig gedrag..
De ziel of de geest die God aan de mens gegeven heeft heeft hij uniek aan de mens gegeven en niet aan het dier..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: zondag 14 augustus 2011, 16:34
 
MARIAN519 schreef:
Het is inderdaad bij sommige dieren een liefdevolle omgang..met anderen ook niet..het is net als bij de mensen die ook van elkander verschillen..
Het is niet wat ik de "ziel"noem, meer een aangeleerd of instinctmatig gedrag..
De ziel of de geest die God aan de mens gegeven heeft heeft hij uniek aan de mens gegeven en niet aan het dier..

Inderdaad, ik bezie het nu ook anders mede door de bijdrage van Annette, Mariska en Marian, er zit inderdaad wel een zekere logica in.

Toch wil ik me nog eens beter informeren over de begrippen geweten en instinct. Er is ook zoiets als het morele instinct meen ik me te herinneren en misschien leunt dit aan tegen het geweten. Het zal dus weer googlen worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: zondag 14 augustus 2011, 16:55
 
IMKE917 schreef:
Nee Mario, ik denk het niet. God heeft de MENS naar Zijn beeld geschapen.
En de dieren naar hun aard. Knipoog smiley

Sorry.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIA576





Berichten: 341

BerichtGeplaatst: zondag 14 augustus 2011, 18:57
 
Ik ben ook even op zoek gegaan naar antwoorden en dit is wat ik vond:

In genesis wordt gesproken over de dieren die geschapen zijn. "En het was alzo" staat er dan. De mens daarentegen wordt geformeerd uit het stof der aarde (genesis 2: 7) "en blies de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens een levend wezen"
Ik zie hier dus al een groot verschil: de mens ontving zijn levensadem nádat hij gemaakt was. Pas tóén werd hij tot een levend wezen.
Is déze levensadem dan de ziel van de mens? Ik denk het wel.
'
Verder las ik ergens dat de mens een ziel heeft gekregen en de dieren ziel ZIJN. Of dat zo is weet ik niet, maar ik vind het een boeiende gedachte.
Dat dieren een ziel hébben, geloof ik wel. In Leviticus 17: 14 staat namelijk: "Want, wat de ziel van alle vlees betreft - het bloed ervan is zijn ziel; daarom het Ik tot de Israëlieten gezegd: Gij zult van generlei vlees bloed eten, want de ziel van alle vlees is in het bloed; ieder die het eet, zal uitgeroeid worden"

Ik denk ook inderdaad dat we onderscheid moeten maken tussen geest en ziel. Paulus maakt dat onderscheidt tenminste wél.
In 1 Thes. 2: 23 staat: "En Hij, de God des vredes, heilige u geheel en al, en geheel uw geest, ziel en lichaam moge bij de komst van onze Here Jezus Christus blijken in allen dele onberispelijk bewaard te zijn".
In Hebreeën 4:12 staat nog een tekst waarbij het verschil wordt gemaakt tussen geest en ziel. Ook in Lucas 1: 46,47 wordt onderscheidt gemaakt tussen die twee.

Wat is dan geest en wat is dan ziel?
'k Heb even gegoogled en vond dit: De ziel is het onbewuste, het onderbewustzijn, onze 'printplaat' die ons maakt tot onze persoonlijkheid.
Ook voelen, willen en denken behoort tot onze ziel. Zeg maar: 'de ware persoon die in het lichaam huist'.
de Geest kent de dingen als: intuïtie, geweten, Godbewustzijn

Wij mensen zijn geschapen naar God's beeld en hebben ons verstand meegekregen, dat is iets anders dan de intuïtie die dieren bezitten.

In prediker 3:19-21 staat nog een mooi stukje:
"Want het lot der mensenkinderen is gelijk het lot der dieren, ja, eenzelfde lot treft hen: gelijk dezen sterven, zo sterven genen, en allen hebben enerlei adem, waarbij de mens niets voor heeft boven de dieren; want alles is ijdelheid, alles gaat naar één plaats, alles is geworden uit stof, en alles keert weder tot stof. Wie bemerkt, dat de adem der mensenkinderen opstijgt naar boven en dat de adem der dieren neerdaalt naar beneden in de aarde?"

Prediker legt hier een vraag neer...m.a.w: wie wéét wérkelijk waar een dier of een mens heengaat na zijn sterven? Feit is dat we allen leven; dieren én mensen, en allen weer tot stof vergaan....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: zondag 14 augustus 2011, 19:12
 
MARISKA601 schreef:
ik denk niet dat dieren een geweten hebben.
er zijn dieren in het wild die hun eigen jongen vertrappen doodbijten
of verstoten.

Het hierbovengenoemde komt zelden voor en alleen als het jong of de moeder zelf verstoord gedrag vertoont en als het jong geen overlevingskansen heeft.
Wrang is het, dat in de natuur een moeder haar jongen met haar leven zal verdedigen, terwijl de abortus bij de mens gelegaliseerd is.....


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zondag 14 augustus 2011, 19:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2