| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 08:54
|
|
|
|
Vrijdag 12 Oktober, Psalm 119: 1-8; Welzalig.
De langste psalm: psalm 119. Kunstig opgebouwd. Net zoveel strofen als er letters zijn in het Hebreeuwse alfabet. Elke strofe begint met een volgende letter. En elke regel van zo’n strofe begint met die letter. In de Hebreeuwse Bijbel die open voor me ligt nu ik dit schrijf, is het een mooi gezicht! De dichter zal hebben gedacht: het oog wil ook wat… Misschien heeft hij op die manier wel willen verbeelden wat die berijmer van deze psalm noemt: ‘de schoonheid van uw wet.’ Waarom is die wet zo ‘schoon’? Omdat die wet mensen gelukkig maakt. Dolgelukkig. Zeg maar gerust: welgelukzalig. Dat klinkt een beetje plechtig, een tikje deftig en misschien ook wel wat ouderwets, maar ik vind het zo gek nog niet. Je gaat er zelfs van stotteren, zo mooi, zo goed is het. Overgelukkig de mens die gaat op de weg van der wet! Probeer het maar, beproef het maar, je zult het zelf wel ontdekken: geen betere, geen mooiere weg dan de weg van de wet. Laat bij het woord ‘wet’ nu niemand gaan denken aan een soort wetboek van strafrecht. Wie zou daar vrolijk van worden, laat staan dolgelukkig? Nee, hier staat in het Hebreeuws het woord Thora en dat betekent echt iets anders. Thora is: leidraad, onderwijzing, richtlijn. Je moet dan eerder denken aan een vriendelijke gids dan aan een strenge politieagent. Die vijf boeken van Mozes, van Genesis tot en met Deuteronomium, vormen samen de Thora. Zeker, daar staan de Tien Woorden óók in. Maar die vormen slechts een onderdeel van de Thora. Ook de verhalen over schepping en aarstvaders, over uittocht en doortocht, doen volop mee in die Thora. Samen wijzen die vijf eerste Bijbelboeken de weg, als een goede gids.
Welzalig wie de rechte wegen gaan, wie in de regels van Gods wijsheid treden Zalig wie zijn getuigenis verstaan, van ganser harte zoeken naar zijn vrede. Geen onrecht en geen dwaling lokt hen aan. De weg der zondaars wordt door hen gemeden.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 08:56
|
|
|
|
mijn pleegdochter is vandaag jarig, dus we hebben gister samen een mon-chou taartje gemaakt. wat was ze trots; een zelfgemaakte taart voor de juf!
afijn; vanmorgen;
kom op meid; deur open en lopen, naar school, anders kom je nog te laat!! zij de kindertractatie, ik de taart..........en o, nog even haar tasje meenemen, dus ik pak die nog even mee half achter me.......
PATS..........taart op zijn kop op de grond............
we hebben er maar smakelijk om gelachen; je zult maar jarig zijn en een sufketel-moeder hebben. ze vertelde het in geuren en kleuren aan de juf hoe dom HAAR moeder wel niet is...............
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA944
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 08:56
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | in de stringroom uiteraard.....................wat een vragen durf jij stellen, visser!!  |
eerlijk gezegd kwam me ex een keer en hij bukte en wat zagen we boven zijn broek uit steken een string Al me kinderen gingen over hun nek, maar zeiden niets en ik dacht wat ben ik toch blij dat hij me ex is, dat was 3 jaar geleden toen hij 56 was, ha ha maar ja als je een 25 jaar jongere vrouw hebt, moet je er natuurlijk sexie proberen uit te zien
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TINK100
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 08:59
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | mijn pleegdochter is vandaag jarig, dus we hebben gister samen een mon-chou taartje gemaakt. wat was ze trots; een zelfgemaakte taart voor de juf!
afijn; vanmorgen;
kom op meid; deur open en lopen, naar school, anders kom je nog te laat!! zij de kindertractatie, ik de taart..........en o, nog even haar tasje meenemen, dus ik pak die nog even mee half achter me.......
we hebben er maar smakelijk om gelachen; je zult maar jarig zijn en een sufketel-moeder hebben. ze vertelde het in geuren en kleuren aan de juf hoe dom HAAR moeder wel niet is...............  |
een slecht moment dat goed werd of een goed moment dat slecht werd.... een rommeltaartje werd het dus wel, gewoon een nieuw soort...weer es wat anders dan een appeltaart of cup-cakes 
fijne verjaardag en de felicitaties, ook namens Mars
Laatst aangepast door
|
TINK100
|
op vrijdag 12 oktober 2012, 09:00
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA944
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 09:00
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | mijn pleegdochter is vandaag jarig, dus we hebben gister samen een mon-chou taartje gemaakt. wat was ze trots; een zelfgemaakte taart voor de juf!
afijn; vanmorgen;
we hebben er maar smakelijk om gelachen; je zult maar jarig zijn en een sufketel-moeder hebben. ze vertelde het in geuren en kleuren aan de juf hoe dom HAAR moeder wel niet is...............  |
oh dat is zeker slecht begin van de dag, maar gefeliciteerd, vraag me alleen af hoe dat klinkt als je lang zal ze leven zingt met een picknick stem
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
QSJE546
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 09:04
|
|
|
|
is er al iemand die een party tent mee gaat nemen? anders worden we zo nat en koud iiiiiiiiiieks
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
QSJE546
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 09:06
|
|
|
|
en ik loop nu al te niezen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 09:08
|
|
|
|
| QSJE546 schreef: | is er al iemand die een party tent mee gaat nemen? anders worden we zo nat en koud iiiiiiiiiieks  |
Ja zeg, jullie zijn toch die-hard picknickers tegenwoordig? Regenpak en kaplaarzen aan en gaan
(Natterman en Vicks gaan goeie zaken doen volgende week )
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
QSJE546
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 09:09
|
|
|
|
mannen....wat vinden jullie nou een woest aantrekkelijk bij een vrouw
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 09:09
|
|
|
|
afijn; vanmorgen;
Oh no... dit moment gaat dus in het familie-archief. Gefeliciteerd en fijne dag met elkaar :)
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 09:10
|
|
|
|
| ANNA415 schreef: | Nee dat is weer te..  |
ik zei ook: iets
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA944
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 09:11
|
|
|
|
| ELISHEBA163 schreef: | Hai allemaal, Fijn om jullie verhalen te lezen en de tips te horen:) Zoveel herkenbaar!
Ik ben er sinds een tijdje ook achter gekomen dat ik hoog sensitief ben.o.a. ook door een burnout. Toen ik er net achter kwam had ik zeer gemengde gevoelens erover. Enerzijds vielen de puzzelplaatjes op hun plek anderzijds moest het acceptatieproces komen. Het is iets wat je je hele leven mee draagt. Ik geloof dat je hoogsensitief geboren wordt. Gevoeliger voor reuk,geur,geluid,sfeer etc. Daarbij kun je ook overgevoelig zijn. Dit kan te maken hebben met wat je aan nare ervaringen mee hebt gemaakt in je leven. Voor die overgevoeligheid kun je therapie volgen en genezing ervaren,zodat je van die overgevoeligheid afkomt. Maar je bent en blijft nog steeds hoogsensitief.
Ik had laatst een positieve ervaring opgedaan tijdens een kringavond. Een ander meisje die ik ken is ook hooggevoelig. Door onze hoogsensitiviteit voelen we ook wat er gebeurt aan sfeer in de groep en weten we ook wat we kunnen doen om op God gefocused te blijven of als de sfeer te oppervlakkig blijft meer diepe vragen te stellen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hoe je hoogsensitiviteit als positief ervaart. Ook wat voor banen geschikt zijn |
hoogsentive mensen zijn vaak wat gevoeliger dan de gemiddelde mens, hebben daardoor vaak meer gevoel voor hun mede mensen en er zijn nog al wat helden in de geschiedenis van hoogsentive mensen in de wereld die hun leven in hebben gezet voor anderen. las ik ooit. Zelf is me ook wel es gezegd ik hoogsentisief ben, eh so wat, ik heb er geen last van, behalve als ik een paar uur door een drukke stad loopt, word ik beetje moe van alle mensen die ik tegen kom en allemaal moet bekijken. maar ik vind het allemaal betrekkelijk al die etiketten van jij bent hoogsentisief etc. so wie so na een burnout ben je gevoeliger, dus krijg je natuurlijk makkelijker de verklaring hoog sen tisief. Ik zie het niet als een handicap, maar je zal wel verschillende maten van hoogsentisief hebben. ik vind de woorden van willemijn wel goed, ooit een normaal mens tegen gekomen Soms word ik beetje moe van al die emnsen die zeggen ik heb bla bla bal, en zich daar dan op focussen en zich er op aanpassen, soms ben ik bang dat mensen zich zelf te snel een etiket opplakken van ik ben hoogsentisief of zoiets. er vervolgens ene probleem van maken, is toch prachtig dat je gevoel hebt voor van alles? Ik ben liever hoogsentisief dan het omgekeerde
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
QSJE546
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 09:11
|
|
|
|
dames...wat vinden jullie nou woest aantrekkelijk bij of aan een man? Qua karakter,qua uiterlijk?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA944
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 09:14
|
|
|
|
|
[quote=SHANITA130] hmmm volgens een therapeut ben ik hoogsentisief maar autisme nee hoor totaal niet. ben het er helemaal mee eens, kijk uit met effe testje doen op internet en vervolgens jezelf een etiket opplakken.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA944
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 09:25
|
|
|
|
| TINK100 schreef: | Enerzijds vielen de puzzelplaatjes op hun plek anderzijds moest het acceptatieproces komen.
ok, acceptatie van mezelf is geen probleem, ik ben zo..ik heb er niet om gevraagd maar ik zal het er mee moeten doen....zo iets, maar dan positief bedoelt....dan blijft er nog een probleem over: de omstanders, je naaste, die moeten óók accepteren dat je "anders" bent.......en daardoor anders reageerd......en dat ben ik nog niet tegen gekomen....daardoor lopen sommige relaties errug moeizaam op dit moment en ik weet niet hoe ik dat kan veranderen...... |
ik snap het probleem niet als je alleen hoogsentisief bent, maar misschien heb jij het dan wel heel erg? het stoort mij totaal niet in me relaties, enigste is dat iedereen me altijd heel lief vind en mensen snel hun hart bij me uitstorten, omdat ze denk ik aanvoelen ik een mens ben met veel gevoel voor anderen? En ja je moet bij mij niet heel hard bepaalde muziek draaien, daar kan ik minder snel tegen , of uren door een drukke stad, maar daar kan je jezelf effe van terug trekken.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA944
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 09:40
|
|
|
|
| QSJE546 schreef: | dames...wat vinden jullie nou woest aantrekkelijk bij of aan een man? Qua karakter,qua uiterlijk?  |
yeahhhhhh een echte man groter als mij, met mooie ogen en borsthaar en een leuke lach zo eentje als je die ziet dat je denkt yeahhh en verlegen van word en ik me dan ineens heel klein voel als hij je een hand geeft dat je het gevoel hebt dat je over de aarde zweeft en eentje die je makkelijk effe optilt omdat zijn spieren zo sterk zijn
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 09:41
|
|
|
|
| QSJE546 schreef: | dames...wat vinden jullie nou woest aantrekkelijk bij of aan een man? Qua karakter,qua uiterlijk?  |
Nou.. vervolg op ander topic: dus (iets meer dan) stoppelbaardje... Iemand die onverstoorbaar humor heeft ... Een zekere bende fluitend opruimt.. en nog steeds humor heeft...
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op vrijdag 12 oktober 2012, 09:42
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA944
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 09:42
|
|
|
|
oh en karakter, nuchter, goed voor het evenwicht...., en iets van autoriteit uitstraalt, niet dat hij bazig is, maar hoe moet ik het omschrijven en lief etc. bla bla bla ha ha mannen.....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA944
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 09:44
|
|
|
|
| JOL252 schreef: | Nou.. vervolg op ander topic: dus (iets meer dan) stoppelbaardje... Iemand die onverstoorbaar humor heeft ... Een zekere bende fluitend opruimt.. en nog steeds humor heeft... |
en ja humor heel belangrijk, maar eentje die fluitend opruimt? eh waar vind je die
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 09:44
|
|
|
|
| PETRA944 schreef: | oh en karakter, nuchter, goed voor het evenwicht...., en iets van autoriteit uitstraalt, niet dat hij bazig is, maar hoe moet ik het omschrijven en lief etc. bla bla bla ha ha mannen.....  |
Stabiliteit? Zelfverzekerd?
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op vrijdag 12 oktober 2012, 09:45
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 09:45
|
|
|
|
| PETRA944 schreef: | en ja humor heel belangrijk, maar eentje die fluitend opruimt? eh waar vind je die  |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA944
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 09:46
|
|
|
|
| JOL252 schreef: | ik zei ook: iets  |
ik zou in een duek liggen als er nu es een man inlogde op dit topic met profielfoto met beetje stoppelbaard , rond jols leeftijd. ha ha kijken of jol dan stil word of wat ze gaat schrijven.... lol, zo,n hele knappe dat iedereen denkt. oehhhhh ha ha ha
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 09:47
|
|
|
|
| PETRA944 schreef: | | ik zou in een duek liggen als er nu es een man inlogde op dit topic met profielfoto met beetje stoppelbaard , rond jols leeftijd. ha ha kijken of jol dan stil word of wat ze gaat schrijven.... lol, zo,n hele knappe dat iedereen denkt. oehhhhh ha ha ha |
Dan pas ik een andere tactiek toe...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA944
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 09:48
|
|
|
|
| JOL252 schreef: |  |
gemeen zeg, dat je dat niet wil zeggen, dan zeg ik niet waar die pool werkt in de straat
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA944
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 09:51
|
|
|
|
| JOL252 schreef: | Dan pas ik een andere tactiek toe...  |
whaaa haaa haaa , komen er ineens heeele lieve berichten van de dames hier ook al heeft hij witte sportsokken....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETRA944
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 09:53
|
|
|
|
| JOL252 schreef: | | Stabiliteit? Zelfverzekerd? |
ja zoiets , blijkbaar moet ik iets hebben om tegen aan te kijken, en om naar te kijken en als hij praat moet het me boeien.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TINK100
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 10:07
|
|
|
|
| PETRA944 schreef: | | ik snap het probleem niet als je alleen hoogsentisief bent, maar misschien heb jij het dan wel heel erg? het stoort mij totaal niet in me relaties, enigste is dat iedereen me altijd heel lief vind en mensen snel hun hart bij me uitstorten, omdat ze denk ik aanvoelen ik een mens ben met veel gevoel voor anderen? En ja je moet bij mij niet heel hard bepaalde muziek draaien, daar kan ik minder snel tegen , of uren door een drukke stad, maar daar kan je jezelf effe van terug trekken. |
ik kan er niet teveel over zeggen want dit forum is openbaar, maar laat ik je wel zeggen dat begrip van de mensen van wie je houdt, niet overvloedig aanwezig is.....wel in mijn relatie maar bij anderen is het begrip ver te zoeken....helaas...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ELISHEBA163
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 10:30
|
|
|
|
ok, acceptatie van mezelf is geen probleem, ik ben zo..ik heb er niet om gevraagd maar ik zal het er mee moeten doen....zo iets, maar dan positief bedoelt....dan blijft er nog een probleem over: de omstanders, je naaste, die moeten óók accepteren dat je "anders" bent.......en daardoor anders reageerd......en dat ben ik nog niet tegen gekomen....daardoor lopen sommige relaties errug moeizaam op dit moment en ik weet niet hoe ik dat kan veranderen......
ja dat is vervelend als mensen je niet accepteren. Uit mijn ervaring komt dat eerder uit onbegrip dan dat mensen je niet willen accepteren. Zodra ik uitleg wat bepaalde dingen met mij doen of overkomen, omdat ik gevoeliger ben snappen ze ook meer. Andersom is het ook belangrijk dat ik begrip toon voor mensen die anders in elkaar steken als ik. Als ik ook naar hen verhaal luister. En rekening met hun probeer te houden dan ontstaat er wederzijds acceptatie.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ELISHEBA163
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 10:50
|
|
|
|
Ik roep niemand om dingen die uit mensen zijn gekomen te onderhouden, maar G'ds Verordeningen te onderhouden.
Ik weet weinig van de joodse wetten etc. maar zou er graag van willen leren. ik ga het aanbevolen boek lezen. Toch wil ik je ook vragen om toch een aantal dingen hier al uit te leggen van die verordeningen en wat ze betekenen waardoor we God beter leren kennen. Dat zou ik heel fijn vinden zodat we elkaar beter leren begrijpen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 10:58
|
|
|
|
| PETRA944 schreef: | gemeen zeg, dat je dat niet wil zeggen, dan zeg ik niet waar die pool werkt in de straat  |
Ik ken geen pools dus la'maar...
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|