ChristianMatch

Forum

Vrouwen in het (kerkelijke) ambt. Vóór of tégen....?
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5875 5876 5877 5878 5879 5880 5881 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zondag 2 februari 2014, 21:52

ANNA415 schreef:
http://herboldblog2.wordpress.com/2013/02/15/moeten-vrouwen-zwijgen-in-de-gemeente/

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/27872-mag-een-vrouw-spreken-in-de-gemeentekerk.html

voor de liefhebber Knipoog smiley

Goed bijbels onderbouwd verhaal al zullen er wel weer mensen zijn die dit als een ëigen theologie zullen zien. De historische context is in ieder geval volledig juist, theoloog ben ik echter niet dus ik hoor het wel uit deze hoek.

@Anna Persoonlijk vind ik dit stuk zo goed doordacht en bijbels doortimmerd dat je het hier in zijn geheel zou moeten neerzetten.

Thomas, de slechtste interpretatie is de letterlijke interpretatie.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 3 februari 2014, 19:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291

BerichtGeplaatst: zondag 2 februari 2014, 22:12

ANNA415 schreef:
Wat is dan de achterliggende reden dat je er niet aan kunt wennen?

Het voelt heel tegennatuurlijk. En dan bedoel ik alleen het onderwijzen aan de gemeente. Ik kan me wel vinden in de uitleg van jouw eerste link.
Het verplicht zwijgen van de vrouw spreekt mij minder aan. En mijn eigen man thuis om opheldering vragen kan ik ook al niet Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: zondag 2 februari 2014, 22:18

Deze jongen heeft het gewoon al heel vroeg begrepen en schreef er zelfs een boek over... nou ja... boek...

[url]
http://brekend.nl/2014/02/02/ge-ni-aal-hoe-vrouwen-te-begrijpen-volgens-een-12-jarige-jongen[/url]

(ik krijg het alleen helaas niet in een doorklik-link.)

Laatst aangepast door
JOL252
op zondag 2 februari 2014, 22:20
Naar boven

Auteur Bericht
MARENTH030

BerichtGeplaatst: zondag 2 februari 2014, 22:20

Ik knap op van een man die niet voorspelbaar is!
Maar mij blijft verrassen.

Gr Marenth.
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zondag 2 februari 2014, 22:28

JOL252 schreef:
Deze jongen heeft het gewoon al heel vroeg begrepen en schreef er zelfs een boek over... nou ja... boek...

[url]
http://brekend.nl/2014/02/02/ge-ni-aal-hoe-vrouwen-te-begrijpen-volgens-een-12-jarige-jongen[/url]

(ik krijg het alleen helaas niet in een doorklik-link.)

http://brekend.nl/2014/02/02/ge-ni-aal-hoe-vrouwen-te-begrijpen-volgens-een-12-jarige-jongen
'k was errug nieuwsgierig..... vandaar....Engeltje smiley

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zondag 2 februari 2014, 22:31
Naar boven

Auteur Bericht
MARENTH030

BerichtGeplaatst: zondag 2 februari 2014, 23:01

Foutje
Gr Marenth

Laatst aangepast door
MARENTH030
op zaterdag 8 maart 2014, 10:31
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: maandag 3 februari 2014, 04:56

MAMY994 schreef:
ik mezelf heb laten verleiden om het donkere dagen abo te nemen. En ik nu dus nog heel wat te lezen heb op het forum. Raar, maar als ik geen lid ben lees ik het forum ook heel zelden, dwz zo eens in de twee, drie weken. Ja, ik weet het, ik moest me schamen. Verlegen lachende smiley

ik er erg gelukkig mee ben, dat ik niet in alle onderwerpen dezelfde interesse heb. Deze dus ook niet hoef te lezen. Twijfelende smiley Gefrustreerde smiley Knipoog smiley

ik hoop hier weer een leuke en leerzame tijd te hebben. Lachende smiley

Ja, ik herken het, als je een tijdje even geen lid bent kan het zo zijn dat je minder gaat lezen.

Leuk dat je terug bent! Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: maandag 3 februari 2014, 05:34

PETRA373 schreef:
soms voelt het wel als moeten... ha ha en dan ga ik omdat ik weet als ik er ben, het me goed doet.
dus ik moet soms van me zelf en sleep me er straks na toe... petra die vandaag beetje rot bui heeft... ha ha me dag niet zo...

Hai, ja dat herken ik...;)

Zegen; ik heb een vriend(man).

Vervelend: ja, als je je haar es wilt doen, ja, in de badkamer, ja, dan moet je er dus vroeger uit, want anders is tie bezet. (en om half 8 staan de bouwvakkers hier alweer voor de deur... Knipoog smiley

Het begint hier zowaar op werken te lijken, moet niet nog gekker worden Knipoog smiley

Maar ja, iets met ochtendstond heeft goud in de mond...
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: maandag 3 februari 2014, 05:39

Ik me weleens afvraag hoe het met ex-leden gaat zeg maar, ja ik noem natuurlijk geen namen uit privacy redenen, maar ja, ik denk regelmatig, hoe zou het met hun gaan, en met die, en die, etc.

Ja...
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: maandag 3 februari 2014, 05:50

Heel herkenbaar!

Dank!

Ja, aan 'adviezen' heb je idd niets, die kan je natuurlijk zelf ook wel bedenken....

Of, idd, waarom je iets wel of niet moet voelen....

Iets oplossen, ja daar vertel je het ook niet voor....'oplossingen' kan je ook zelf wel bedenken....

Idd, alleen luisteren en pas daarna als je klaar bent, iets zeggen....
Knipoog smiley Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: maandag 3 februari 2014, 07:02

http://nieuws.nl.msn.com/achtergrond/%e2%80%98marlboro-man%e2%80%99-sterft-aan-longziekte-veroorzaakt-door-roken

Eric Lawson, die aan het eind van de jaren zeventig gestalte gaf aan de ruige “Marlboro Man” in de reclamecampagnes van dat sigarettenmerk, is op 72-jarige leeftijd overleden. Hij leed aan COPD, een ziekte die meestal het gevolg is van roken

Lawson verscheen van 1978 tot en met 1981 in de reclames van Marlboro. Als acteur was hij daarnaast in bijrollen ook in tientallen films en tv-reeksen te zien als CHiPs, Charlie’s Angels, Dynasty, The A-Team en Baywatch.

Later verscheen hij nog in antirookcampagne waarin de Marlboro Man geparodieerd werd. Lawson, die op zijn veertiende was beginnen roken, bleef wel aan zijn sigaret verknocht tot op het moment dat COPD bij hem werd vastgesteld.

Ja, ik wou dit delen, maar ja, leuk is het niet, verdrietig ook wel.
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: maandag 3 februari 2014, 07:04

LAURA291 schreef:
Het voelt heel tegennatuurlijk. En dan bedoel ik alleen het onderwijzen aan de gemeente. Ik kan me wel vinden in de uitleg van jouw eerste link.
Het verplicht zwijgen van de vrouw spreekt mij minder aan. En mijn eigen man thuis om opheldering vragen kan ik ook al niet Verlegen lachende smiley

De eerste link vind ik eigenlijk heel concreet tot ongeveer de laatste alinea's
De hele tekst wordt uitgelegd dat vrouwen eigenlijk van alles mogen. t/m profeteren (vandaar dat ik de tweede link heb toegevoegd waar heel concreet staat wat profeteren inhoud)
De eerste link legt uit dat bepaalde teksten in de culturele context gelezen moeten worden. Mijn conclusie zou dan zijn dat een vrouw wel mag preken.

Dus vandaar rare laatste alinea's. Zeker omdat er in Paulus zijn tijd ook duidelijk vrouwen aan het werk waren in de kerk. Als Paulus erop tegen was zou hij er toch direct een einde aan hebben gemaakt?
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: maandag 3 februari 2014, 07:11

LAURA291 schreef:
Nog zo'n headlinescanner Knipoog smiley

Dit topic gaat niet over Nieuws maar over het Consumeren van Nieuws. Metacommunicatie Lachende smiley met blinkend witte tanden

Volgens de schrijver van het artikel (heb ik per ongeluk wel helemaal gelezen) is het consumeren van nieuws 1 van de grootste en onbelichte verslavingen van deze tijd.

Omdat iedereen denkt dat Nieuws er gewoon bij hoort en het geen kwaad kan, ongeacht hoeveel je ervan inneemt en ongeacht hoeveel tijd je eraan besteedt, is deze verslaving niet eerder in het voetlicht gekomen.

De schrijver van het artikel doet een paar interessante uitspraken. Vind ik. Wat niet betekent dat ik het helemaal met hem eens ben. Maar bezinning zou (voor sommigen) wellicht geen kwaad kunnen.

On topic: Headlinescanner...LOL Lachende smiley Knipoog smiley

Ja, als je ziet als je 'savonds buiten loopt, in hoeveel huizen de tv en pc's aanstaan, iig, duidelijk een tv....

Ja, emn besteed uren aan nieuws, et begint 'sochtends als ze opstaan, 'het nieuws', dan in trein bus, oid, ja, de mentro, of de spits....

Dan op het werk, 'het erover hebben :(

Dan 's avonds weer hetzelfde.

Kijk, es een keertje tv, ja, of es een keertje dat je nieuws kijkt, ok, maar zo bijna obsesief zou ik willen zeggen, nee, dat vind ik niets hoor.

Je kan je tijd veel beter besteden aan lekker lezen, mooie muziek luisteren of een mooie film(gedateerde?) klassiekers oid.
Naar boven

Auteur Bericht
JANE410

BerichtGeplaatst: maandag 3 februari 2014, 10:37

@Shanita

Je kan je tijd veel beter besteden aan lekker lezen, mooie muziek luisteren of een mooie film(gedateerde?) klassiekers oid.

Of Het kleine huis op de prairie Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JANE410

BerichtGeplaatst: maandag 3 februari 2014, 10:46

Ja, luisteren inderdaad en naast luisteren je proberen in te leven omdat een ander nou eenmaal wel ergens last van kan hebben

Men vult zo gemakkelijk in wat jij zou moeten/kunnen doen. Goed bedoeld misschien maar dan denk ik: laat maar ik zeg er niks meer over en ga er alleen nog maar mee naar God toe. HIJ begrijpt het wel en zal wel met een oplossing komen
Naar boven

Auteur Bericht
DANIEL719

BerichtGeplaatst: maandag 3 februari 2014, 11:27

MARENTH030 schreef:
Ik knap op van een man die niet voorspelbaar is!
Maar mij blijft verrassen.

Gr Marenth.

Draait het alleen om uzelf?
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373

BerichtGeplaatst: maandag 3 februari 2014, 12:38

DANIEL719 schreef:

Topic gaat over waar knap je van op.

Vind het een beetje veroordelend gaan als je nu niet meer mag schrijven hier wat je leuk vind aan een man, blij van word als er dan meteen reacties komen van draait het alleen om jezelf?

En ja liefde is geven en nemen, en knap je altijd op van geven??? ehhh niet altijd.
Wie beweert dat je er altijd van opknapt om te geven... is niet eerlijk vind ik.
Uit liefde voor d e ander geef je, doe je dingen, en meestal geeft dat voldoening en bevrediging,maar knap je er altijd van op? nee hoor...
en je bent echt geen egoist als je hier schrijft dat je er bv van opknapt als een man voor jou ook iets leuks doet.

dus ontopic weer: ik knap er van op als ik bloemen krijg van een man Lachende smiley
ja, ik ben er ook met mijn gevoelens in een relatie, niet alleen zijn gevoelens
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373

BerichtGeplaatst: maandag 3 februari 2014, 12:49

SHANITA130 schreef:
Hai, ja dat herken ik...;)

Zegen; ik heb een vriend(man).

Vervelend: ja, als je je haar es wilt doen, ja, in de badkamer, ja, dan moet je er dus vroeger uit, want anders is tie bezet. (en om half 8 staan de bouwvakkers hier alweer voor de deur... Knipoog smiley

Het begint hier zowaar op werken te lijken, moet niet nog gekker worden Knipoog smiley

Maar ja, iets met ochtendstond heeft goud in de mond...

Lachende smiley ha ha heb die tijd gehad van bouwvakkers om half acht voor de deur Lachende smiley alhoewel, er komt nog een laatste lading, de dakgoot hebben ze scheef gemaakt, moet over nieuwt van de woningstichting..en nog wat op zolder.
succes met de bouwvakkers Shanita,(doorbreekt wel de sleur van het huishouden)

ha ha sommigge kwamen al om 7 uur...sta je daar in je piama... of zo,n onverstaanbare vent, met grote vrachtwagen, met vraag waar die lading moet? Dat ik dacht ohh.. aannemer natuurlijk niet bereikbaar en dat ik zei, mwhaa leg maar daar neer, ergens op straat dus... ha ha heel gedoe bouwvakkers, maar wel leuke actie... en leuk sfeertje... en ze vragen allemaal heel beleefd, mevrouw... mogen we even gebruik maken van uw toilet??? Daar zijn ze in getraind, om dat netjes te vragen...
Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373

BerichtGeplaatst: maandag 3 februari 2014, 12:57

SHANITA130 schreef:
Ik me weleens afvraag hoe het met ex-leden gaat zeg maar, ja ik noem natuurlijk geen namen uit privacy redenen, maar ja, ik denk regelmatig, hoe zou het met hun gaan, en met die, en die, etc.

Ja...

Ziiten allemaal in een gelukkigge relatie, anders zouden we ze hier wel terug zien denk ik, hoop ik Knipoog smiley

v is gelukkig en nog steeds smoorverliefd
f heeft de vrouw van zijn dromen gevonden
m is getrouwd en in blijde verwachting

oke, sommigge hebben mischien d e hoop opgegeven en bij die groep voeg ik me over paar jaar Smiley die vol vragen zit Of die kom ik dan tegen op 50 plus site, als ik weer es zo,n aanval heb om op datingsite te gaan...

tja Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit oh die leuke busschaueffeur is ook gelukkig in relatie
Naar boven

Auteur Bericht
ELINE392

BerichtGeplaatst: maandag 3 februari 2014, 14:29

PETRA373 schreef:
Ziiten allemaal in een gelukkigge relatie, anders zouden we ze hier wel terug zien denk ik, hoop ik Knipoog smiley

v is gelukkig en nog steeds smoorverliefd
f heeft de vrouw van zijn dromen gevonden
m is getrouwd en in blijde verwachting

oke, sommigge hebben mischien d e hoop opgegeven en bij die groep voeg ik me over paar jaar Smiley die vol vragen zit Of die kom ik dan tegen op 50 plus site, als ik weer es zo,n aanval heb om op datingsite te gaan...

tja Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit oh die leuke busschaueffeur is ook gelukkig in relatie

Een 50 plus site? Ik heb geen idee! Waar zou ik die kunnen vinden? Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: maandag 3 februari 2014, 19:40

De discussie over de vrouw als voorganger woedt nog wel op de rechterflank van de kerken. De Nederlands Gereformeerde Kerken staan het nu toe, het is dan ook een wat minder strenge afscheiding van de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt, waar de discussie nog wel is evenals in de CGK. De Christelijk Gereformeerden vormen wel een verband maar zijn heel erg divers, dus dat kan nog wel eens lastig worden. De bijbelse onderbouwing dat een vrouw niet in het ambt mag, is uiterst zwak, wat de theologen van deze kerken ook wel weten, maar de achterban is er vaak niet aan toe. Men is bang voor verandering want dat zien ze als verwatering. En het handhaven van tradities lijkt een doel op zich. Bovendien is men daar beducht voor kerkverlating naar de wat rechtsere richtingen. Ik ben benieuwd waar de GKV uitkomt in deze. Ze zijn er al sinds 2005 mee bezig, er ligt echter wel een helder rapport:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/advies_aan_synode_gkv_vrouw_kan_in_alle_ambten_dienen_1_766393

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 3 februari 2014, 21:05
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: maandag 3 februari 2014, 20:16

...en zo gaan de kerken verder met kerkje spelen.....

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op maandag 3 februari 2014, 20:25
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: maandag 3 februari 2014, 20:18

Maandag 3 februari, Mattheüs 9: 27-34; Samen volhouden.

Twee zijn meer dan één, zegt bijbelboek Prediker. Dat zullen deze twee blinden in Kapérnaüm ook bedacht hebben. Samen kun je meer aan. Samen ben je minder kwetsbaar. Samen kun je ook twee keer zo hard roepen. Elkaar helpend volgen zij Jezus door de straten. Uit de nood van hun leven roepen ze samen: ‘Zoon van David, heb medelijden met ons!’ Zij schreeuwden, zegt de evangelist letterlijk. Ze schreiden uit het donker van hun ziel om licht. Je ziet Jezus omkijken en omkijken, voordat Hij zijn huis binnengaat. Maar zij laten zich niet afschudden. Samen dringen zij het huis binnen.
Waarom staat Jezus niet meteen stil? Jezus lokt hen bewust weg van de straat. Niet iedereen hoeft er met z’n neus op te staan. En verder: Geloven jullie echt, dat Ik dit doen kan? Ontroerend is hun antwoord: Ja, Heer!
Wat verwachten deze twee blinden veel van Hem. In hun eentje waren ze misschien al lang in cynisme ondergegaan. Maar samen blijven ze Jezus volgen totdat ze gehoor vinden en Hij en hen zegent. Dat is heel instructief. In je eentje kun je Jezus zomaar kwijt raken, maar samen verliezen zelfs twee blinden Hem niet uit het oog.
Naar boven

Auteur Bericht
MARENTH030

BerichtGeplaatst: maandag 3 februari 2014, 21:11

DANIEL719 schreef:

Dag DANIEL.
Ik vind je beleefd in je vraagstelling aan mij, en dat waardeer ik.
Het is jammer dat je niet aan mij hebt gevraagd wat ik bedoelde met mijn opmerking! En ja, het draait alleen om mijzelf met deze opmerking. Indien er had gestaan waar knappen mannen van op bij vrouwen, en deze opmerking was geschreven door een man, had ik dit toegejuicht.

Gr Marenth.
Naar boven

Auteur Bericht
MARENTH030

BerichtGeplaatst: maandag 3 februari 2014, 21:13

[quote=PETRA373]Topic gaat over waar knap je van op.

dus ontopic weer: ik knap er van op als ik bloemen krijg van een man Lachende smiley

Mooi Petra, ik hoop dat je veel bloemen mag krijgen. En…. misschien wat onvoorspelbaar in de keuze voor de bloemen die hij voor je koopt. Maakt het spannend in de relatie!

Gr Marenth.
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373

BerichtGeplaatst: maandag 3 februari 2014, 21:24

daten...warom doen we het eigenlijk???

Echt soms denk ik waarom ben ik zo, diep in me hart altijd zoekende na die ene
hoe optimistisch kun je zijn?
als je al 48 jaar mee gaat?
ha ha en jee warom ben ik niet gewoon gelukkig met me zelf, ben ik ook vaak, maar toch liever een leuke man als maatje.
warom heb ik van die momenten dat je om je heen kijkt na mannen als eventueel slachtoffer... zou ik maar zeggen?

Omdat we niet compleet zijn alleen???
dat ik uit een stuk d.n.a. ben gemaakt van een mannenrib? Twijfelende smiley
God zag adam, maakte eva, toen was het beter, completer.
paulus voelde zich zelf prima alleen, waarom? omdat hij een geweldigge relatie had met god en zich daardoor compleet voelde?

Soms kom ik vrouwen tegen die vinden het prima alleen, maar ik, ik ken me zelf... diep in me hart blijf ik zoeken... wat zoeken we eigenlijk, liefde, een stukje geborgenheid? Waarom is het soms moeilijk om alleen te zijn?

En die vrouwen zijn die echt tevreden alleen ,diep in hun hart? of hebben ze gewoon de hoop opgegeven????
enfin gewoon wat gedachten die mischien interesante discusies teweeg brengen Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373

BerichtGeplaatst: maandag 3 februari 2014, 21:28

[quote=MARENTH030]

zucht een man, die je lachend aankijkt en spontaan een bloem voor je plukt Lachende smiley zwemel Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373

BerichtGeplaatst: maandag 3 februari 2014, 21:31

Mooi die laatste zin. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373

BerichtGeplaatst: maandag 3 februari 2014, 21:34

ach lees net mooie zin op topic van mario:

in je eentje kun je jezus zomaar verliezen, maar samen verliezen zelfs twee blinden hem niet uit het oog Lachende smiley

ja, samen ben je sterker, kun je elkaar opvullen, opbouwen etc...
elkaar helpen met elkaars zwakheden... in je eentje, doe je het allemaal alleen... duhhh ha ha toch completer dan alleen....
Naar boven

Auteur Bericht
MARENTH030

BerichtGeplaatst: maandag 3 februari 2014, 21:38

Prachtige stellingen Jans.
Geef een korte inleiding. De reden is dat ik dit in grote lijnen terug lees in de stellingen. Ik heb de keuze gemaakt om niet alle stellingen in één keer te beantwoorden. Op een later tijdstip kom ik terug op de andere stellingen. Ik zal proberen uit te leggen hoe ik je vraag en de stellingen zelf zie als vrouw.

In zijn algemeenheid spreek ik over mannen. Mannen ik wil nog even aangeven dat ik het niet naargeestig of neerbuigend bedoel met mijn toelichting in de stellingen. Indien ik het seksespecifiek bekijk zijn er verschillen in opvoeding, socialisatie, en maatschappelijke posities van mannen en vrouwen. Vanuit Bijbels oogpunt is de man en de vrouw naar Gods evenbeeld geschapen. Het wonderlijke is dat God precies wist wat een man/vrouw nodig had. De opdracht is duidelijk voor beiden. De man moet zijn vrouw liefhebben, zoals hij zichzelf liefheeft, de vrouw moet respect hebben voor haar man. (Efeze 5:33.) In relatie man/vrouw zijn dit eigenlijk de basisbehoeften.

Ondanks dat mannen en vrouwen verschillen en dit bijzonder is, verschillen wij niet in de volgende aspecten die een man/ vrouw nodig hebben. Respect/liefde/trouw en
vertrouwen. Aandacht/erkenning/tederheid/emotionele/seksuele intimiteit en verbondenheid. Behoeften die de eigenwaarde/ het zelfbeeld en zelfvertrouwen versterken.

[color=black][i]Handelt graag zijn eigen problemen af, hulp vragen is een teken van zwakte. [/[/i]color]
Mannen vragen zelden om hulp, zien dit als een nederlaag en als zwakte. Mannen hebben soms het idee dat ze zichzelf moeten bewijzen. Mannen zijn handelingsgericht, prestatiegericht, en denken vaak oplossingsgericht.
[color=blackHulp vragen is een teken van vertrouwen en versterking van de relatie.[/color]
Klopt voor mij als vrouw. Denk ik dat hier een balans in moet zijn. Ik heb geleerd om hulp te vragen en steun. Stukje bewustwording voor mijzelf. Zelf denk ik dat je een man om hulp moet vragen omdat hij zelf niet door heeft dat je hulp nodig hebt. Indien je dit vraagt zal hij je helpen dat bedoel ik met balans.

Om zich beter te voelen, trekt hij zich terug om zijn problemen op te lossen.
Het beeld is dat mannen zelfstandig zijn en onafhankelijk en dat ze alles alleen kunnen. Voor mannen is het belangrijk dat zij zich goed voelen. Zijn altijd op zoek om dat gevoel te behouden. Indien zij een slecht gevoel krijgen trekken mannen zich terug om na te denken, over het probleem. Er zijn mannen indien zij hebben nagedacht, hun zorgen kunnen delen met de partner.
Om zich beter te voelen bespreekt ze haar gevoel openhartig met een ander.
Mee eens, als vrouw belangrijk voor mij, om mijn gevoelens te kunnen delen met een ander bij wie ik mij veilig voel en mij kwetsbaar kan opstellen. Het gevoel dat de ander mij begrijpt en mij erkenning geeft voor dat gevoel.

Mannen zijn bang om te geven, zij ontvangen liever. Hij verliest zijn gevoel van eigenwaarde als hij denkt te weinig te geven. Niet mee eens, mannen zijn niet bang om te geven. Bij mannen die vaak langer in een relatie zitten zie je soms dat ze minder attent zijn voor hun vrouw in kleine dingen. Kopen vaker een groot cadeau. Ik denk niet dat hij zijn eigenwaarde verliest, voor een man is het belangrijk dat hij gewaardeerd wordt om wat hij geeft.
Vrouwen zijn bang om te ontvangen. Zij geven liever. Hieraan ontlenen zij een gevoel van eigenwaarde. Niet mee eens, ook voor mij is hier geven en ontvangen in balans. Ik ben een vrouw en gek op attenties en zorgzaamheid. Voel mij daardoor geliefd omdat er iemand aandacht aan mij schenkt. Het gaat niet om grote cadeaus, maar kleine attenties die zijn voor mij net zo waardevol. Ik geef graag iets aan de ander, uit liefde en omdat ik de ander waardeer.

Liefdevol gedrag komt tot uiting in het bagatelliseren, negeren of oplossen van haar problemen en zorgen. Niet bij alle mannen. Ik zie dat mannen soms hun vrouw niet begrijpen wat ze daadwerkelijk wil, en de vrouw ook niet duidelijk is in wat zij wil. Er zijn mannen die met een oplossing komen, en mannen die actief kunnen luisteren. Ik zie wel verschil in de meer mannelijke man die met een oplossing komt. En de man met meer vrouwelijke kanten die kan luisteren. Mannen zijn wel trager in het bespreekbaar maken van problemen in een relatie. Komt ook doordat mannen relatief slecht zijn in het afleiden van emotie uit gelaatsexpressies bij hun vrouw. Hiermee bedoel ik dat mannen vaak niet zien dat hun vrouw verdrietig is en vragen waarom ze dat is.
[iLiefdevol gedrag komt tot uiting in zorgzaamheid, het stellen van veel vragen en uiting geven aan haar bezorgdheid.[/i] Klopt als vrouw ben ik emotioneler. Heb behoefte aan emotionele verbondenheid. Voor mij is het belangrijk dat ik mijn zorgen/gevoelens bespreekbaar kan maken. Dat er geluisterd wordt naar mij, en waardering krijg voor mijn zorgzaamheid. Ik ben ook gevoeliger voor een trieste uitdrukking op het gezicht van de man.

De beste manier om een man emotioneel te laten groeien is door hem niet te willen veranderen of te verbeteren. Hier raakt hij onzeker van en trekt zich terug.
Klopt, mannen kun je niet veranderen. Mannen heb ik eerder benoemd zijn altijd op zoek naar iets waarbij ze zich goed voelen, leuke dingen die hun een goed gevoel geven. Mannen trekken zich terug indien dat wordt afgenomen. En mannen hebben periodes nodig om zich terug te trekken vooral bij emotionele conflicten.
De beste manier om een vrouw emotioneel te laten groeien is door haar te steunen, naar haar te luisteren en haar te bevestigen. Hier raakt zij zelfverzekerd van en durft zij zich te tonen. Mee eens, behalve zelfverzekerdheid en durven tonen. Belangrijk is dat ik als vrouw mijn emoties kan delen en daarin wordt gesteund. Als ik iets naar voren breng wat mij dwarszit of er is een meningsverschil dat ik dit doe als teken van liefde om een relatie gezond te houden en vanuit die behoefte.

Om zich te uiten gebruiken mannen zakelijke en korte boodschappen. Het gaat om het overbrengen van feiten en informatie. Mee eens, mannen drukken zich anders uit in hun taalgebruik/communicatie. Het gaat om het overbrengen van de feiten/informatie kort en krachtig op inhoudsniveau. Indien je aan een man vraagt wat hij voelt zul je daar mogelijk geen antwoord op krijgen, vraag je wat hij denkt dan krijg je een antwoord.
Om zich te kunnen uiten, veroorloven vrouwen zich dichterlijke vrijheden als de overtreffende trap, beeldspraak en generalisaties. Ik heb er even over nagedacht, voor dichterlijke vrijheden kan ik altijd nog een cursus volgen. Generalisaties kloppen wel, ik denk dat ik als vrouw soms de verkeerde woorden gebruik om uit te leggen met wat ik bedoel/wil wat mijn, wensen en behoeften zijn achter de boodschap.

Gr Marenth.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5875 5876 5877 5878 5879 5880 5881 ... 6194 Volgende
Pagina 5878 van 6194