| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 13:43
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | dus je had geen hamster meegenomen??? |
Ik heb mij ingehouden
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 13:47
|
|
|
|
| JOSINA022 schreef: | domdom  |
Inderdaad meid, dat is wel erg dom...hopelijk krijgen we nog zonnig weer deze week zodat ze wat kunnen drogen. Ik heb ze net eens in geprobeerd in de droger te krijgen en dat lukt wel. Ik weet niet of het een goed idee is om ze dan met de machine te drogen...er zit een zo'n dinges in de kussen, ik ken de naam niet, maar dat maakt een kussen zacht en ik weet niet hoe dat reageert in de droger.
Effe afwachten dan maar op zulk -type weer...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 13:48
|
|
|
|
| JOSINA022 schreef: | Ik heb mij ingehouden  |
Ingehouden??? ...en dat is gelukt??? ik effe...je weet wel
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 13:53
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Ingehouden??? ...en dat is gelukt??? ik effe...je weet wel  |
Het was wel héél moeilijk, maar ach...heb ook zo mijn goede dagen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 13:54
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | | En toch denk ik, Marian, dat dieren wel een geweten hebben. Sommige dieren toch. Denken we maar eens aan de olifanten. Kijk eens hoe lief de moeder en tantes omgaan met een pasgeboren olifantje. Deze liefdevolle daden zijn, volgens mij, te wijten aan een geweten. Een geweten dat hen drijft om liefdevol te zijn of om agressief te beschermen. Een geweten in mens en dier zet een bepaalde denkwijze in gang waardoor er gehandeld wordt. Ik spreek nu even niet over een geweten dat gevormd werd door een gelovige levenswandel of over een goed of slecht geweten. |
Jonge dieren hebben allemaal erg ronde vormen. Deze ronde vormen zorgen ervoor dat een volwassen dier behoedzaam met een jong omgaat. Dat is niet zozeer een kwestie van geweten, maar meer instinctmatig. Persoonlijk denk ik dat het hebben van een geweten gekoppeld is aan het hebben van een geest. Mensen hebben een lichaam, ziel én geest. Mijns inziens hebben dieren een lichaam en een ziel. In de ziel worden de wil, emoties en gevoelens waargenomen. En deze zijn bij een dier toch wel tot op bepaalde hoogte aanwezig. Elk dier is geschapen naar zijn aard, maar de mens is geschapen naar de gelijkenis en het beeld van de Heere God. Elk dier kan naar zijn aard met soortgenoten communiceren. Een dier kan wel genegenheid uiten...al naar gelang zijn aard. Bijv. de aard van een kat is dat deze altijd de beste optie kiest voor zichzelf, (erg vermakelijk om te observeren). Een hond kiest in principe niet voor zichzelf, maar volgt de roedelleider. Zo 'spreken' dieren hun eigen taal. Bijvoorbeeld: als een hond/pup op de rug gaat liggen is dat een teken van onderwerping. Als een kat bij het spelen/stoeien/vechten op de rug gaat liggen is dit juist voor een kat de beste vechtpositie......daarom zo bijzonder om de interactie dan te observeren.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zondag 14 augustus 2011, 15:36
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 14:03
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Inderdaad meid, dat is wel erg dom...hopelijk krijgen we nog zonnig weer deze week zodat ze wat kunnen drogen. Ik heb ze net eens in geprobeerd in de droger te krijgen en dat lukt wel. Ik weet niet of het een goed idee is om ze dan met de machine te drogen...er zit een zo'n dinges in de kussen, ik ken de naam niet, maar dat maakt een kussen zacht en ik weet niet hoe dat reageert in de droger.
Effe afwachten dan maar op zulk -type weer... |
Ben heel benieuwd, heb niet zoveel vertrouwen in de combinatie kussen en droger Dus laten we idd maar hopen op het mooie weer
Laatst aangepast door
|
JOSINA022
|
op zondag 14 augustus 2011, 14:04
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
AARTJE289
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 14:06
|
|
|
|
Het is hier droog, en de zon probeert er doorheen te komen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 15:03
|
|
|
|
Hier probeert de zon nu goede pogingen, maar lukken...ho maar
Maar vanaf morgen steeds meer ruimte voor de zon
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 15:06
|
|
|
|
dubbel geplaatst.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 14 augustus 2011, 15:10
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 15:19
|
|
|
|
|
het is droog buiten.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 15:21
|
|
|
|
hier schijnt een waterig zonnetje, heb dus de deuren naar het oerwoud (ook wel 'tuin' genoemd) open staan.
en ondanks dat ik (redelijk) midden in het centrum woon, is het hier heerlijk rustig... ondanks 'n sporadisch langstuffende bus, aan de andere kant van het hek achterin het oerwoud, op 30m hiervandaan.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 15:24
|
|
|
|
ik denk niet dat dieren een geweten hebben. er zijn dieren in het wild die hun eigen jongen vertrappen doodbijten of verstoten.
als een dier een geweten zou hebben, waarom blijft het het instinct volgen?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
YELNIN491
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 15:31
|
|
|
|
Hele morgen regen gehad, pijpestelen, maar nu is het droog. Tijd voor zonnestralen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 15:40
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | ik denk niet dat dieren een geweten hebben. er zijn dieren in het wild die hun eigen jongen vertrappen doodbijten of verstoten.
als een dier een geweten zou hebben, waarom blijft het het instinct volgen? |
Dat God toch de mens en de dieren naar ZIJN beeld heeft geschapen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
YELNIN491
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 15:41
|
|
|
|
| HERMAN388 schreef: | Is je pc zo traag dan?  |
Ja, af en toe heeft die ook vakantie, of een geen zin dag
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
YELNIN491
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 15:44
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Het intellect van de Belgen is soms ontoereikend voor de eigenaardigheden van de Nederlanders. Niet elk mysterie dient opgelost te worden. Leggen jullie die pil maar op de stoel en ga er maar opzitten. Je kan er maar heil bij hebben.
Je kan misschien ook nog een ligpil uitvinden.
Pffff, een zitpil. Het moet nog niet gekker worden. Ben ik dan echt de serieuste op deze site??? |
moet zeker ook nog getest worden
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 15:50
|
|
|
|
God schiep de dieren naar HUN soort en de mens naar ZIJN beeld..
24 En God zei: Laat de aarde levende wezens naar hun soort voortbrengen: vee, kruipende dieren en wilde dieren van de aarde, naar zijn soort! En het was zo. 25 En God maakte de wilde dieren van de aarde naar hun soort, het vee naar hun soort, en alle kruipende dieren van de aardbodem naar hun soort. En God zag dat het goed was. 26 En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en laten zij heersen over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht, over het vee, over heel de aarde en over al de kruipende dieren die over de aarde kruipen! 27 En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen.
De uitleg van Annette vind ik wel erg mooi..de mens heeft net iets meer zie je? het kan de geest of ziel genoemd worden, maar het is er wel..
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op zondag 14 augustus 2011, 15:55
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 15:52
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | | Dat God toch de mens en de dieren naar ZIJN beeld heeft geschapen. |
Nee Mario, ik denk het niet. God heeft de MENS naar Zijn beeld geschapen. En de dieren naar hun aard.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 15:58
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | | En toch denk ik, Marian, dat dieren wel een geweten hebben. Sommige dieren toch. Denken we maar eens aan de olifanten. Kijk eens hoe lief de moeder en tantes omgaan met een pasgeboren olifantje. Deze liefdevolle daden zijn, volgens mij, te wijten aan een geweten. Een geweten dat hen drijft om liefdevol te zijn of om agressief te beschermen. Een geweten in mens en dier zet een bepaalde denkwijze in gang waardoor er gehandeld wordt. Ik spreek nu even niet over een geweten dat gevormd werd door een gelovige levenswandel of over een goed of slecht geweten. |
Het is inderdaad bij sommige dieren een liefdevolle omgang..met anderen ook niet..het is net als bij de mensen die ook van elkander verschillen.. Het is niet wat ik de "ziel"noem, meer een aangeleerd of instinctmatig gedrag.. De ziel of de geest die God aan de mens gegeven heeft heeft hij uniek aan de mens gegeven en niet aan het dier..
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
YELNIN491
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 16:01
|
|
|
|
| COOTJE711 schreef: | Wat Susannah bedoeld is (denk ik) het verschil tussen luisteren of 'aanhoren' Als iemand echt goed luisterd dan lost dat soms al een gedeelte van een probleem op (afhankelijk wat het natuurlijk is) Soms is een 'praatpaal' al voldoende
1 probleem: mannen zijn vaak meer oplossingsgericht, wat vanzelfsprekend heel goed bedoeld is maar dit voldoet op dat moment alleen niet aan jou verwachtingen..... Verpleegkundige schijnen dit helaas ook snel als valkuil te hebben  |
Nou soms maar blij dat ze dat hebben dan, zie het niet altijd als valkuil
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 16:03
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | | Ik zit me ook wat af te vragen vandaag maar dat is niet geschikt voor een openbare topic. |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
AARTJE289
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 16:21
|
|
|
|
| YELNIN491 schreef: | Hele morgen regen gehad, pijpestelen, maar nu is het droog. Tijd voor zonnestralen  |
Zonnestralen hier niet te ontvangen.......het oerwoud wordt ook hier steeds dichter
Laatst aangepast door
|
AARTJE289
|
op zondag 14 augustus 2011, 16:22
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 16:34
|
|
|
|
| MARIAN519 schreef: | Het is inderdaad bij sommige dieren een liefdevolle omgang..met anderen ook niet..het is net als bij de mensen die ook van elkander verschillen.. Het is niet wat ik de "ziel"noem, meer een aangeleerd of instinctmatig gedrag.. De ziel of de geest die God aan de mens gegeven heeft heeft hij uniek aan de mens gegeven en niet aan het dier.. |
Inderdaad, ik bezie het nu ook anders mede door de bijdrage van Annette, Mariska en Marian, er zit inderdaad wel een zekere logica in.
Toch wil ik me nog eens beter informeren over de begrippen geweten en instinct. Er is ook zoiets als het morele instinct meen ik me te herinneren en misschien leunt dit aan tegen het geweten. Het zal dus weer googlen worden.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 16:55
|
|
|
|
| IMKE917 schreef: | Nee Mario, ik denk het niet. God heeft de MENS naar Zijn beeld geschapen. En de dieren naar hun aard.  |
Sorry.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 17:12
|
|
|
|
| YELNIN491 schreef: | Hele morgen regen gehad, pijpestelen, maar nu is het droog. Tijd voor zonnestralen  |
Naar het schijnt zijn er veel zonnestralen...in Griekenland...ik wens je alvast een mooie reis
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 17:14
|
|
|
|
| JOSINA022 schreef: |  |
Ach, ik ben gebonden aan -plicht...
Het is me weer wat allemaal...maar ik vraag me nu niets meer af. Ik wacht af. Is daar eigenlijk al een topic van? Neen, ik begin deze niet zelf...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 17:15
|
|
|
|
| JOSINA022 schreef: | Het was wel héél moeilijk, maar ach...heb ook zo mijn goede dagen  |
De beterschap is dus op komst en voelbaar en dat is inderdaad een mooi moment...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 18:00
|
|
|
|
| JOSINA022 schreef: | Dat ik na een aantal weken niet geweest te zijn, vanochtend weer naar de kerk kon!
Dat ik lid mag zijn van een gemeente waar erg met elkaar meegeleefd wordt en dat ik daar vandaag weer even heel erg bij stil gezet werd! |
Hey Josina,
Fijn voor je joh,en wat zeker fijn is een gemeente te hebben die met je meeleeft hier kan ik over meepraten
|
|
| Naar boven |
|
|