| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 18:02
|
|
|
|
| AARTJE289 schreef: | Zonnestralen hier niet te ontvangen.......het oerwoud wordt ook hier steeds dichter  |
Vanmorgen hele morgen regen vanmiddag kwam echter het zonnetje er lekker door nu wordt het echter een zeer donkere lucht
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 18:03
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Hiermee bedoelt ons Erika dat ze het er volledig mee eens is...  |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 18:05
|
|
|
|
| JOSINA022 schreef: | Ik ben het zowaar een keer met je eens  |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 18:09
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: |
 |
Ja, eng hè?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 18:21
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Hey Josina,
Fijn voor je joh,en wat zeker fijn is een gemeente te hebben die met je meeleeft hier kan ik over meepraten  |
Dank je wel!
Ik kan de kaarten, mailtjes en telefoontjes niet meer op 1 hand tellen en dan vanochtend al die mensen die naar mij toe kwamen. Zo gaaf, maar ook zeker ontroerend!
Ik heb in de afgelopen weken mogen ervaren dat God en hoe God werkt, in mijn gemeente, maar ook zeker hier. Ben er af en toe gewoon stil van!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
YELNIN491
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 18:28
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Naar het schijnt zijn er veel zonnestralen...in Griekenland...ik wens je alvast een mooie reis  |
Moet ik ook in een doos wonen of zo
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
YELNIN491
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 18:34
|
|
|
|
1,2,3,4, komt er nog wat van 5,6,7 we wachten al zolang, 8,9,10 nog steeds niets gezien.
Ik wacht al hele dag
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
YELNIN491
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 18:56
|
|
|
|
| GRIFFIN748 schreef: | da's knap..wie veegt jou weer bijeen, dan?
 |
EHHMMM, bezemwagen??
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIA576
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 18:57
|
|
|
|
Ik ben ook even op zoek gegaan naar antwoorden en dit is wat ik vond:
In genesis wordt gesproken over de dieren die geschapen zijn. "En het was alzo" staat er dan. De mens daarentegen wordt geformeerd uit het stof der aarde (genesis 2: 7) "en blies de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens een levend wezen" Ik zie hier dus al een groot verschil: de mens ontving zijn levensadem nádat hij gemaakt was. Pas tóén werd hij tot een levend wezen. Is déze levensadem dan de ziel van de mens? Ik denk het wel. ' Verder las ik ergens dat de mens een ziel heeft gekregen en de dieren ziel ZIJN. Of dat zo is weet ik niet, maar ik vind het een boeiende gedachte. Dat dieren een ziel hébben, geloof ik wel. In Leviticus 17: 14 staat namelijk: "Want, wat de ziel van alle vlees betreft - het bloed ervan is zijn ziel; daarom het Ik tot de Israëlieten gezegd: Gij zult van generlei vlees bloed eten, want de ziel van alle vlees is in het bloed; ieder die het eet, zal uitgeroeid worden"
Ik denk ook inderdaad dat we onderscheid moeten maken tussen geest en ziel. Paulus maakt dat onderscheidt tenminste wél. In 1 Thes. 2: 23 staat: "En Hij, de God des vredes, heilige u geheel en al, en geheel uw geest, ziel en lichaam moge bij de komst van onze Here Jezus Christus blijken in allen dele onberispelijk bewaard te zijn". In Hebreeën 4:12 staat nog een tekst waarbij het verschil wordt gemaakt tussen geest en ziel. Ook in Lucas 1: 46,47 wordt onderscheidt gemaakt tussen die twee.
Wat is dan geest en wat is dan ziel? 'k Heb even gegoogled en vond dit: De ziel is het onbewuste, het onderbewustzijn, onze 'printplaat' die ons maakt tot onze persoonlijkheid. Ook voelen, willen en denken behoort tot onze ziel. Zeg maar: 'de ware persoon die in het lichaam huist'. de Geest kent de dingen als: intuïtie, geweten, Godbewustzijn
Wij mensen zijn geschapen naar God's beeld en hebben ons verstand meegekregen, dat is iets anders dan de intuïtie die dieren bezitten.
In prediker 3:19-21 staat nog een mooi stukje: "Want het lot der mensenkinderen is gelijk het lot der dieren, ja, eenzelfde lot treft hen: gelijk dezen sterven, zo sterven genen, en allen hebben enerlei adem, waarbij de mens niets voor heeft boven de dieren; want alles is ijdelheid, alles gaat naar één plaats, alles is geworden uit stof, en alles keert weder tot stof. Wie bemerkt, dat de adem der mensenkinderen opstijgt naar boven en dat de adem der dieren neerdaalt naar beneden in de aarde?"
Prediker legt hier een vraag neer...m.a.w: wie wéét wérkelijk waar een dier of een mens heengaat na zijn sterven? Feit is dat we allen leven; dieren én mensen, en allen weer tot stof vergaan....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
YELNIN491
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 19:04
|
|
|
|
nou ontopic.............. ik hoef nog niet verlengen, en of ik dan ga verlengen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 19:12
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | ik denk niet dat dieren een geweten hebben. er zijn dieren in het wild die hun eigen jongen vertrappen doodbijten of verstoten. |
Het hierbovengenoemde komt zelden voor en alleen als het jong of de moeder zelf verstoord gedrag vertoont en als het jong geen overlevingskansen heeft. Wrang is het, dat in de natuur een moeder haar jongen met haar leven zal verdedigen, terwijl de abortus bij de mens gelegaliseerd is.....
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zondag 14 augustus 2011, 19:41
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 19:35
|
|
|
|
| ANNETTE050 schreef: | Het komt dit zelden voor en alleen als het jong of de moeder zelf verstoord gedrag vertoont. Wrang is het, dat in de natuur een moeder haar jongen met haar leven zal verdedigen, terwijl de abortus bij de mens gelegaliseerd is..... |
Dieren verstoten hun jongen wel degelijk en laten ze aan hun lot over, naar we aannemen als ze constateren dat het geen overlevingskansen heeft. Denk aan het witte ijsbeertje in Berlijn dat epilepsie bleek te hebben. Mensen die schapen houden, kennen dit verschijnsel allemaal. Een moeder verdedigt haar jongen als ze overlevingskansen hebben. Ik verdedig het verstoten niet maar stel wel vast dat het gebeurt. Strikt genomen voert het lichaam van een zwangere vrouw na drie maanden ook een soort testmoment uit, dat in een miskraam kan eindigen. Het lichaam stoot de ongeboren vrucht dan af op een natuurlijke wijze.
De Friese zendeling Liudger constateerde dat veel ouders in het dorpje Wierum waar hij geboren was, in de achtste eeuw kinderen met het Down-syndroom, mongooltjes dus, verdronken in de sloot, wat in die tijd kennelijk gebruikelijk was. Hij protesteerde er fel tegen en omdat hij bisschop van Munster werd, had hij ook de mogelijkheid er wat aan te doen. De kerstening, het bekeren tot het Christendom dus, heeft ook daarmee veel goeds gedaan, want kennelijk zag men dit niet als moord. De mensen stonden toen in hun gedrag dicht bij de dierenwereld op dit punt.
De natuur is tamelijk wreed naar organismen met afwijkingen. Met de kerstening leerde men een kind met het Downsyndroom ook als Gods kind te zien. Het is nog steeds zo dat in veel Noord-Afrikaanse culturen geen kinderen met het Downsyndroom zijn en dat geeft te denken.
Thomas, die met deze opmerkingen uiteraard abortus niet wil verdedigen.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 14 augustus 2011, 20:08
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 19:50
|
|
|
|
| JOSINA022 schreef: | Dank je wel!
Ik kan de kaarten, mailtjes en telefoontjes niet meer op 1 hand tellen en dan vanochtend al die mensen die naar mij toe kwamen. Zo gaaf, maar ook zeker ontroerend!
Ik heb in de afgelopen weken mogen ervaren dat God en hoe God werkt, in mijn gemeente, maar ook zeker hier. Ben er af en toe gewoon stil van! |
Ook dit is zeer herkenbaar maar zeker heel mooi, weet dat er zat gemeenstes zijn waar het niet zo is
Als ik kijk dat ik hier ongeveer 200 kaarten heb liggen die ik allemaal gekregen heb de afgelopen maanden, dan wordt je daar zo warm en ontroerd van.
En tja ook vele cmleden die een mailtje of kaartje sturen, wat kan een mens een klein gebaar goeddoen he
Hopelijk mag je nu ook echt snelverder opknappen, en deze reactieswerken daar positief aan mee
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 19:51
|
|
|
|
| JOSINA022 schreef: | Ja, eng hè?  |
Heeeeeeeeeeeeel eng
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 19:51
|
|
|
|
Oeps weer off topic
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
YELNIN491
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 20:17
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Oeps weer off topic  |
het zou verboden moeten worden
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THIRZA120
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 20:41
|
|
|
|
| YELNIN491 schreef: | 1,2,3,4, komt er nog wat van 5,6,7 we wachten al zolang, 8,9,10 nog steeds niets gezien.
Ik wacht al hele dag  |
Ben jij ook zo nieuwsgierig
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 20:42
|
|
|
|
| YELNIN491 schreef: | het zou verboden moeten worden  |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 20:53
|
|
|
|
| YELNIN491 schreef: | nou ontopic.............. ik hoef nog niet verlengen, en of ik dan ga verlengen  |
Automatisch verlengen bij zonder op te geven voor het beëindigen van abonnement.
Wel uitkijken Yelnin
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 20:57
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Ook dit is zeer herkenbaar maar zeker heel mooi, weet dat er zat gemeenstes zijn waar het niet zo is
Als ik kijk dat ik hier ongeveer 200 kaarten heb liggen die ik allemaal gekregen heb de afgelopen maanden, dan wordt je daar zo warm en ontroerd van.
En tja ook vele cmleden die een mailtje of kaartje sturen, wat kan een mens een klein gebaar goeddoen he
Hopelijk mag je nu ook echt snelverder opknappen, en deze reactieswerken daar positief aan mee  |
Ik hoop het ook, Erika!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THIRZA120
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 21:03
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | | Ik zit me ook wat af te vragen vandaag maar dat is niet geschikt voor een openbare topic. |
heb jij dat nu ook al??
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 21:05
|
|
|
|
| THIRZA120 schreef: | | heb jij dat nu ook al?? |
O, help, Frank krijgt bijval
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 21:31
|
|
|
|
| THIRZA120 schreef: | | heb jij dat nu ook al?? |
Ja, ik wel en jij blijkbaar ook, Thirza. Kan jij er iets over kwijt?
Laatst aangepast door
|
FRANKT627
|
op zondag 14 augustus 2011, 21:32
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 21:33
|
|
|
|
| YELNIN491 schreef: | 1,2,3,4, komt er nog wat van 5,6,7 we wachten al zolang, 8,9,10 nog steeds niets gezien.
Ik wacht al hele dag  |
op wie of wat wacht je dan? Josina is wel erg nieuwsgierig hoor. Houdt haar niet langer in spanning...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THIRZA120
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 21:35
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Ja, ik wel en jij blijkbaar ook, Thirza. Kan jij er iets over kwijt?  |
Zou het graag willen... maar is niet zo handig op een openbaar forum...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 21:36
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Vanmorgen hele morgen regen vanmiddag kwam echter het zonnetje er lekker door nu wordt het echter een zeer donkere lucht  |
rond 2135u wordt het toch altijd donker in deze tijd van het jaar. Het hoeft daarom geen slecht weer te worden hoor.
Hier schijnt nu de zon...nog steeds niet...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 21:37
|
|
|
|
| THIRZA120 schreef: | Zou het graag willen... maar is niet zo handig op een openbaar forum...  |
Oké, zo komen we geen stap verder je mag me mailen want mijn Floshke is weer erg nieuwsgierig...
Wie is hij??? Een CM-lid?
Laatst aangepast door
|
FRANKT627
|
op zondag 14 augustus 2011, 21:38
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 21:38
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Oké, zo komen we geen stap verder je mag me mailen want mijn Floshke is weer erg nieuwsgierig...
Wie is hij??? Een CM-lid? |
alleen Floske
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zondag 14 augustus 2011, 21:39
|
|
|
|
| THOMAS968 schreef: | Dieren verstoten hun jongen wel degelijk en laten ze aan hun lot over, naar we aannemen als ze constateren dat het geen overlevingskansen heeft. Denk aan het witte ijsbeertje in Berlijn dat epilepsie bleek te hebben. Mensen die schapen houden, kennen dit verschijnsel allemaal. Een moeder verdedigt haar jongen als ze overlevingskansen hebben. Ik verdedig het verstoten niet maar stel wel vast dat het gebeurt. Strikt genomen voert het lichaam van een zwangere vrouw na drie maanden ook een soort testmoment uit, dat in een miskraam kan eindigen. Het lichaam stoot de ongeboren vrucht dan af op een natuurlijke wijze.
De Friese zendeling Liudger constateerde dat veel ouders in het dorpje Wierum waar hij geboren was, in de achtste eeuw kinderen met het Down-syndroom, mongooltjes dus, verdronken in de sloot, wat in die tijd kennelijk gebruikelijk was. Hij protesteerde er fel tegen en omdat hij bisschop van Munster werd, had hij ook de mogelijkheid er wat aan te doen. De kerstening, het bekeren tot het Christendom dus, heeft ook daarmee veel goeds gedaan, want kennelijk zag men dit niet als moord. De mensen stonden toen in hun gedrag dicht bij de dierenwereld op dit punt.
De natuur is tamelijk wreed naar organismen met afwijkingen. Met de kerstening leerde men een kind met het Downsyndroom ook als Gods kind te zien. Het is nog steeds zo dat in veel Noord-Afrikaanse culturen geen kinderen met het Downsyndroom zijn en dat geeft te denken.
Thomas, die met deze opmerkingen uiteraard abortus niet wil verdedigen. |
Wat je hier schrijft is helemaal waar. Mijn punt is enkel, dat in de natuur een levensvatbaar, gezond jong door de moeder met het eigen leven verdedigd wordt en het zelden voorkomt, dat een moeder een gezond en levensvatbaar jong zal verstoten. Er zijn erg veel geaborteerde foetussen van kinderen die volledig levensvatbaar zouden zijn geweest.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zondag 14 augustus 2011, 21:40
|
|
| Naar boven |
|
|