ChristianMatch
 


Forum

Andrew Wommack
Ga naar pagina Vorige 1 2
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: maandag 8 oktober 2012, 18:21
 
[quote=EDWIN451]Ik drukte me wellicht wat ongelukkig uit met 'nergens in de bijbel gebruikt God ziekte tot Zijn glorie'. laten we inderdaad eens naar Joh. 11:4 kijken.
De NBV zegt:

4 Toen Jezus dit hoorde zei hij: ‘Deze ziekte loopt niet uit op de dood, maar op de eer van God, zodat de Zoon van God geëerd zal worden.’

Ik interpreteer dat als zijnde:
Martha en Maria waren hartstikke ongerust over de toestand van Lazarus en stuurden iemand naar Jezus toe, in de hoop dat Hij Lazarus zou genezen. Toch?
En Jezus stelde gerust: "Maak je niet druk, want hij gaat niet dood! Sterker nog; ik zorg ervoor dat ie beter wordt, zodat jullie Mij zullen eren om hetgeen wat ik gedaan heb, namelijk hem genezen."
Zo lees ik het.

Ik wil maar zeggen: God wil geen ziekten! Daar geloof ik niks van. Hij wil juist dat mensen van hun ziektes afkomen! Dat lees ik in dit vers. En niet 'Oh laten we de Here eren met (of om) die ziekte.'
Ziek zijn kan m.i. nooit Gods wil zijn. Welke vader wenst zijn kind nu ziekte toe?

Welke vader geneest zijn kind dan niet gewoon en wacht eerst tot er aan allerlei voorwaarden zijn voldaan tot dat hij geneest. Dat vind ik pas een nare vader

Wat Exodus 4:11 betreft: in het oude testament liet God een bepaalde kant van Zich zien, die nodig was om de mens in toom te houden en de mens te bestraffen wanneer dit nodig was. God doet de meest 'rare' dingen in het OT, van 'onmogelijke wetten' tot aan een ezel laten praten toe!

Wil je zeggen dat de God van het oude testament een andere is dan de God die wij hebben. Is de tegenwoordige God niet de soevereine God die de mensen maakt zoals Hij wil?
En trouwens geloof me God doet nog steeds zeer ongewone dingen zo af en toe.
Dat verhaal over die klei/OT en die potten?NT waar baseer je dat op?


Laatst aangepast door
ROELANDE345
op maandag 8 oktober 2012, 18:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EDWIN451





Berichten: 58

BerichtGeplaatst: maandag 8 oktober 2012, 23:40
 
Nee, je hoort mij nergens beweren dat de God van het oude testament een andere God is. Wel hoor je mij zeggen dat ik denk dat God Zich daar van een andere kant laat zien (het kneden). Dus, ja ik geloof weldegelijk dat God soeverein is.
Dat verhaal over die klei baseer ik op het feit dat God verschillend werkt in het OT en NT. Het kwam in me op en ik denk zelf wel dat het een passende vergelijking is.
Ondanks dat het in me opkwam, heb ik het idee dat het niet van mezelf afkomt. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 oktober 2012, 09:55
 
EDWIN451 schreef:
Nee, je hoort mij nergens beweren dat de God van het oude testament een andere God is. Wel hoor je mij zeggen dat ik denk dat God Zich daar van een andere kant laat zien (het kneden). Dus, ja ik geloof weldegelijk dat God soeverein is.
Dat verhaal over die klei baseer ik op het feit dat God verschillend werkt in het OT en NT. Het kwam in me op en ik denk zelf wel dat het een passende vergelijking is.
Ondanks dat het in me opkwam, heb ik het idee dat het niet van mezelf afkomt. Knipoog smiley

oh oke ja je noemt in het vorige stukje de God van het oude testament ten opzichte van die van het nieuwe vandaar mijn vraag. Op zich een interessante gedachte van die klei, maar in hoeverre die Bijbels is........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EDWIN451





Berichten: 58

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 oktober 2012, 17:09
 
Het kwam dus in me op en ik vond het geweldig om mijn standpunt duidelijk te maken. Ik Google nu op 'bijbel pottenbakker' en vind dit:

Jeremia 18: 1-12
Bij de pottenbakker


[18] 1 De HEER richtte zich tot Jeremia: 2 ‘Ga naar de werkplaats van een pottenbakker, daar zal ik laten horen wat ik je te zeggen heb.’ 3 Ik ging naar een werkplaats, waar een pottenbakker juist op zijn draaischijf aan het werk was. 4 Als de pot die hij maakte mislukte, begon hij opnieuw en vormde hij de klei tot een andere pot, precies zoals hij zich die had voorgesteld. 5 De HEER zei: 6 ‘Volk van Israël, ik kan met jullie hetzelfde doen als die pottenbakker – spreekt de HEER. Immers, jullie zijn in mijn handen als klei in de handen van een pottenbakker. 7 De ene keer zeg ik tegen een volk en een koninkrijk dat ik het zal uitrukken, verwoesten en ombrengen – 8 maar als dat volk met zijn kwalijke praktijken breekt, (18:8) als dat volk met zijn kwalijke praktijken breekt
– Volgens de Septuaginta en de Pesjitta. MT: ‘als dat volk met zijn kwalijke praktijken breekt, die ik ertegen gesproken heb’. dan zie ik af van het onheil waarmee ik het wilde treffen. 9 De andere keer zeg ik tegen een volk en een koninkrijk dat ik het zal opbouwen en planten – 10 maar luistert dat volk daarna niet naar mij en doet het wat slecht is in mijn ogen, dan zie ik af van al het goede dat ik had beloofd te doen. 11 Daarom, zeg tegen de inwoners van Juda en Jeruzalem: Dit zegt de HEER: Uit mijn hand komt onheil over jullie en ik beraam kwade plannen. Breek met je kwalijke praktijken, beter je leven. 12 Maar ze zullen antwoorden: “Laat ons begaan, we willen onze eigen plannen volgen.” Ze zullen zeggen dat ze zich alleen willen laten leiden door hun koppig en boosaardig hart.


Kun je je voorstellen hoe ik me voelde toen ik dat (dus achteraf!!! Nu pas!) las??? Lachende smiley
Ik ging alleen verder door het bakken van de zachte, kwestbare klei, te vergelijken met de kruisdood van Jezus, die na Zijn dood opstond (uit de oven kwam) en schitterde als sterke overwinnaar, zoals de pot ook sterk en glanzend is geworden.

Of dat bijbels is? Ik geloof in ieder geval dat ook dat een passende vergelijking is, hoe dan ook.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JEFFREY984





Berichten: 42

BerichtGeplaatst: donderdag 11 oktober 2012, 22:23
 
Ongetwijfeld goed bedoelt, maar Andrew Wommack behoort tot de categorie wordfaith aanhangers (prosperity gospel, name it claim it). Deze leer put, zoals eerder aangegeven, uit new-age/hindoeistische bronnen. Lees je Bijbel en toets alles wat je wordt vertelt want er is veel mis met deze leer. (Staat zoiets overigens niet ook in de Bijbel?) Knipoog smiley

God's zegen


Laatst aangepast door
JEFFREY984
op vrijdag 12 oktober 2012, 15:25
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EDWIN451





Berichten: 58

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 01:52
 
JEFFREY984 schreef:
Ongetwijfeld goed bedoelt, maar Andrew Wommack behoort tot de categorie wordfaith aanhangers (prosperity gospel, name it claim it). Deze leer put, zoals eerder aangegeven, uit new-age/hindoeistische bronnen. Lees je Bijbel en toets alles wat je wordt vertelt want er is veel mis in de hedendaagse leer. (Staat zoiets overigens niet ook in de Bijbel?) Knipoog smiley

God's zegen

Waar baseer je dat op? Ik lees mijn Bijbel en ik probeer inderdeaad zoveel mogelijk te toetsen. Ik ben echter nog niks tegengekomen wat m.i. onbijbels is. Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd waar je dit op baseert.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARITIME853





Berichten: 637

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 02:10
 
EDWIN451 schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat mede christenen hier van zijn leer vinden.
Hij brengt nogal een 'extreme' leer, zoals hij zelf ook zegt.
Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen, waarom wel of geen goede of dwaalleer?

Deze citaat van hem zegt genoeg:

Volgens Andrew Wommack heeft de mens satan gemaakt. Hij schrijft: “God schiep Lucifer de mens maakte satan. Lucifer was in de hof van Eden om Adam en Eva te dienen.”

Waar staat dat nu in de bijbel?
Een zelf verzonnen "religie" dwaalleer.
Zo zijn er nog meerdere citaten dat onbijbels is.


Laatst aangepast door
MARITIME853
op vrijdag 12 oktober 2012, 02:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 12:02
 
EDWIN451 schreef:
Waar baseer je dat op? Ik lees mijn Bijbel en ik probeer inderdeaad zoveel mogelijk te toetsen. Ik ben echter nog niks tegengekomen wat m.i. onbijbels is. Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd waar je dit op baseert.

ik heb al verschillende dingen aangegeven, maar heb je niet zo op gereageert
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EDWIN451





Berichten: 58

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 16:23
 
MARITIME853 schreef:
Deze citaat van hem zegt genoeg:

Volgens Andrew Wommack heeft de mens satan gemaakt. Hij schrijft: “God schiep Lucifer de mens maakte satan. Lucifer was in de hof van Eden om Adam en Eva te dienen.”

Waar staat dat nu in de bijbel?
Een zelf verzonnen "religie" dwaalleer.
Zo zijn er nog meerdere citaten dat onbijbels is.
Satan werd als een heilige engel geschapen. Jesaja 14:12 noemt mogelijk de naam van Satan vóór zijn val: Lucifer, oftewel Morgenster. Ezechiël 28:12-14 beschrijft Satan als iemand die geschapen werd als een cherub, en als degene die kennelijk de hoogst geschapen engel was. Door zijn schoonheid en status werd hij arrogant en hij besloot dat hij op een troon wilde zitten die zich boven die van God bevond (Jesaja 14:13-14; Ezechiël 28:15; 1 Timoteüs 3:6). Satan’s hoogmoed leidde tot zijn val. Let eens op de vele “Ik zal…” uitspraken in Jesaja 14:12-15 (Statenvertaling, bijvoorbeeld). Vanwege zijn zonden werd Satan door God uit de hemel gegooid.

Satan werd de heerser van deze wereld die onafhankelijk van God functioneert, en de prins van de machten in de lucht (Johannes 12:31; 2 Korintiërs 4:4; Efeziërs 2:2). Hij is een aanklager (Openbaring 12:10), een verleider (Matteüs 4:3; 1 Tessalonicenzen 3:5) en een bedrieger (Genesis 3; 2 Korintiërs 4:4; Openbaring 20:3). Zijn naam betekent zelf “tegenstander” of “iemand die tegenwerkt”. Een andere naam die voor Satan wordt gebruikt, de “duivel”, betekent “lasteraar.”

Maar hoe kreeg satan die macht om te heersen? Want aanvankelijk was door God die macht aan de mens gegeven (Gen 1:26) om te heersen over de aarde.
Door naar de slang te luisteren, heeft de mens zijn macht uit handen gegeven aan de satan, want deze had de mens nu in zijn greep. Als de mens had gezegd: "Zeg luister eens slang, dit en dat heeft God ons opgedragen en met jouw verhaaltjes hebben wij niks te maken.", dan had satan geen macht kunnen krijgen over de mens. Dus in die zin klopt het wel dat door toedoen van de mens, satan (=tegenstander) min of meer gecreeerd werd. Want daarvoor is er nog geen sprake van een tegenstander, maar alleen van de engel Lucifer, waarbij onrecht geconstateerd werd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2
Pagina 2 van 2