ChristianMatch
 


Forum

Pronkjuweel
ChristianMatch forum index » Van alles wat
Auteur Bericht
CHATULIEM368





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 19:07
 
Een pronkjuweel met een gouden rand, is een van de zinnen van ons Gronings volkslied. Op dit moment zijn we veel in het nieuws ivm de gaswinning. Zelf woon ik midden op de gasbel. De eerste installatie is ongeveer 3 km bij mij vandaan. Verder staat hier op 300 meter een gasinstallatie, en als ik eens door de omgeving kijk kom ik tot een redelijk (Gronings redelijk) aantal.
Ik heb gelukkig niet teveel scheuren in het huis, wel is de grond gezakt, maar dat is dan gelijkmatig gegaan, niet met schokken. Zo zou het ook moeten gaan van de NAM, maar helaas zien we dat het in Loppersum niet zo gebeurt.
Wat is nu de frustratie van ons Groningers? En ja, daar hoor ik ook bij. Dat het westen teveel van ons geprofiteerd heeft en dat we eigenlijk niks ervoor terug kregen. Ons gasveld heeft voor maar liefst 500 miljard bijgedragen aan de economie van NL. En dat heeft ons als provincie niet de welvaart gegeven die we eigenlijk wel zouden moeten hebben. Mijn persoonlijke hoop is, dat we als energieprovincie voor het land kunnen functioneren, want niet alleen het gas wordt hier weggehaald, maar ook worden er twee nieuwe energiecentrales gebouwd. Maar het wordt tijd voor erkenning van de rest van het land.
Ik sta niet achter de acties, want ik vind de plannen van het kabinet een goede aanzet, maar het feit dat we als provincie gebruikt zijn door de rest van NL wordt hier heel diep gevoeld.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 20:06
 
Zelfs in het koloniale tijdperk was 500 miljard veel. Een wingewest is Groningen dus wel. In theorie is als de welvaartsbasis in Nederland 100 is, die van Groningen 140. Een uiterst rijke provincie van Nederland, zou je zeggen.
Ik ken de omgeving waar je woont en we weten allemaal wel beter. Boven de gasbel vindt gewoon ontvolking plaats en de inkomens zijn laag, zeker als je die van de stad niet meeneemt.
Een veel te groot deel gaat naar de NAM, zeker als je let op de prestatie die ze ervoor leveren. Het is natuurlijk wel zo dat de overheid, wat de gemeenschap zou moeten zijn, wel plezier heeft van de opbrengsten en ook de economie van ons land. We zouden gezien het exportbedrag in een recessie zitten als het gas er niet was.
Nu gaat er veel geld naar Groningen - terug dus - en zowaar 0,2 procent van de opbrengsten als mogelijke toezegging. Maar ja Nederland voor een deel onder water vanwege aardbevingen, dat is ook niet zo goed voor het imago, hè.
De Friese veldjes zijn klein in vergelijking met Slochteren. Als je daar de productievermindering in Groningen mee moet opvangen, krijg je daar na een tijdje dezelfde ellende. Leuk voor de beschermde historische kernen van de Friese kustdorpjes daar, die zitten recht boven het Waddengas.
Het is een zaak van rechtvaardigheid als de randstedelijke kapitalisten zoveel geld uit de provincie weghalen dat ze niet moeten zeuren over een vergoeding van de scheuren in huizen als gevolg van die bevingen. Het recht voor iedereen gelijk? Vraag het de mensen in de gescheurde huizen van Loppersum. Maar daar maakt het randstedelijk dedain zich niet druk om. Bovendien kopen die mensen meer gas om hun tochtig geworden huizen te verwarmen, toch? Kassa dus en een een advocaat kunnen ze toch niet betalen dus het recht zal zegevieren. Of het kapitaal natuurlijk.

Thomas, investeren in de infrastructuur van Groningen als tegenprestatie is toch wel het minste, zelfs bij de huidige liberalen.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 18 januari 2014, 20:22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 20:15
 
CHATULIEM368 schreef:
Een pronkjuweel met een gouden rand, is een van de zinnen van ons Gronings volkslied. Op dit moment zijn we veel in het nieuws ivm de gaswinning. Zelf woon ik midden op de gasbel. De eerste installatie is ongeveer 3 km bij mij vandaan. Verder staat hier op 300 meter een gasinstallatie, en als ik eens door de omgeving kijk kom ik tot een redelijk (Gronings redelijk) aantal.
Ik heb gelukkig niet teveel scheuren in het huis, wel is de grond gezakt, maar dat is dan gelijkmatig gegaan, niet met schokken. Zo zou het ook moeten gaan van de NAM, maar helaas zien we dat het in Loppersum niet zo gebeurt.
Wat is nu de frustratie van ons Groningers? En ja, daar hoor ik ook bij. Dat het westen teveel van ons geprofiteerd heeft en dat we eigenlijk niks ervoor terug kregen. Ons gasveld heeft voor maar liefst 500 miljard bijgedragen aan de economie van NL. En dat heeft ons als provincie niet de welvaart gegeven die we eigenlijk wel zouden moeten hebben. Mijn persoonlijke hoop is, dat we als energieprovincie voor het land kunnen functioneren, want niet alleen het gas wordt hier weggehaald, maar ook worden er twee nieuwe energiecentrales gebouwd. Maar het wordt tijd voor erkenning van de rest van het land.
Ik sta niet achter de acties, want ik vind de plannen van het kabinet een goede aanzet, maar het feit dat we als provincie gebruikt zijn door de rest van NL wordt hier heel diep gevoeld.

Graag even een gerichte vraag stellen als je een topic start.

Moderator CM
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 20:20
 
Wat vinden jullie van het probleem in Groningen wat betreft de gasbel?
Wat vinden jullie van de acties die gevoerd worden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 20:29
 
THOMAS968 schreef:
Zelfs in het koloniale tijdperk was 500 miljard veel. Een wingewest is Groningen dus wel. In theorie is als de welvaartsbasis in Nederland 100 is, die van Groningen 140. Een uiterst rijke provincie van Nederland, zou je zeggen.
Ik ken de omgeving waar je woont en we weten allemaal wel beter. Boven de gasbel vindt gewoon ontvolking plaats en de inkomens zijn laag, zeker als je die van de stad niet meeneemt.
Een veel te groot deel gaat naar de NAM, zeker als je let op de prestatie die ze ervoor leveren. Het is natuurlijk wel zo dat de overheid, wat de gemeenschap zou moeten zijn, wel plezier heeft van de opbrengsten en ook de economie van ons land. We zouden gezien het exportbedrag in een recessie zitten als het gas er niet was.
Nu gaat er veel geld naar Groningen - terug dus - en zowaar 0,2 procent van de opbrengsten als mogelijke toezegging. Maar ja Nederland voor een deel onder water vanwege aardbevingen, dat is ook niet zo goed voor het imago, hè.
De Friese veldjes zijn klein in vergelijking met Slochteren. Als je daar de productievermindering in Groningen mee moet opvangen, krijg je daar na een tijdje dezelfde ellende. Leuk voor de beschermde historische kernen van de Friese kustdorpjes daar, die zitten recht boven het Waddengas.
Het is een zaak van rechtvaardigheid als de randstedelijke kapitalisten zoveel geld uit de provincie weghalen dat ze niet moeten zeuren over een vergoeding van de scheuren in huizen als gevolg van die bevingen. Het recht voor iedereen gelijk? Vraag het de mensen in de gescheurde huizen van Loppersum. Maar daar maakt het randstedelijk dedain zich niet druk om. Bovendien kopen die mensen meer gas om hun tochtig geworden huizen te verwarmen, toch? Kassa dus en een een advocaat kunnen ze toch niet betalen dus het recht zal zegevieren. Of het kapitaal natuurlijk.

Thomas, investeren in de infrastructuur van Groningen als tegenprestatie is toch wel het minste, zelfs bij de huidige liberalen.


Dat is wel gebeurd, met de N33 en A7 kom je een heel eind en het project 'Blauwe Stad' was ook een goed project wat helaas stagneert.


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zaterdag 18 januari 2014, 20:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 21:00
 
ANNETTE050 schreef:
Dat is wel gebeurd, met deA7 en N33 kom je een heel eind en het project 'Blauwe Stad' was ook een goed project wat helaas stagneert.

Terwijl Nederland al behoorlijk vol lag met snelwegen was er nog een tweebaansweg van Groningen naar Nieuweschans. De autobahn over de grens vereiste die aansluiting dus ook wel. Bovendien goed voor Nederland ivm de aansluiting naar Noord-Duitsland. Het gaat wel om de wereldstad Hamburg en Bremen. En of ik nou zo onder de indruk ben van de verbreding van de N33, ook wel eens de rijksdodenweg genoemd, dat weet ik niet, eigenlijk. De tweebaansweg van Assen naar de Eemshaven, die nu voor een deel met meer rijbanen wordt aangelegd, is een verbetering. De weg is wat breder geworden en dat was geen overbodige luxe, gewoon een voorwaarde voor de bereikbaarheid van de Eemshaven, het kon gewoon niet anders. En als je via de snelweg van het oosten naar Assen of naar het westen wilt, moet dat via de rondweg van Groningen. Het is echt geen luxe. Neem de eerdere wegen daar eens in gedachten Het had al lang gemoeten. Maar goed, we zijn erg dankbaar, natuurlijk. Gefrustreerde smiley

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 18 januari 2014, 22:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 21:06
 
ANNETTE050 schreef:
Dat is wel gebeurd, met deA7 en N33 kom je een heel eind en het project 'Blauwe Stad' was ook een goed project wat helaas stagneert.
De N33 is de autoweg tussen de A7 en Assen. Na lang gesteggel is er eindelijk toestemming om hier een vierbaansweg van te maken.
De zuidelijke ringweg in Groningen is een grote ramp, die zou al 10 jaar geleden aangepakt worden. Van een kruispunt zouden ze een fly over maken. Nog niet veel gebeurd.
Er zou een tram komen, is niet doorgegaan.

Amsterdam heeft files vanwege de dichte bevolking. Groningen vanwege de slechte infrastructuur.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: zaterdag 1 februari 2014, 15:23
 
Momenteel volg ik de gesprekken omtrent de gaswinning in Groningen en de gevolgen voor de provincie. Als ik de media moet geloven kan een volgende aardbeving een groot deel van de provincie beïnvloeden.

Het is jammer dat deze discussie is weggezakt, want ik ben erg geïnteresseerd in wat er nu werkelijk speelt onder de Groningers, misschien leden van cm die daar wonen.

Wordt alles opgeklopt in de media of is het juist erger dan het lijkt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 1 februari 2014, 15:54
 
Wetenschappelijk moet het wel hout snijden. Het blijven schattingen en de te verwachten kracht van een aardbeving kun je alleen extrapoleren. Extrapoleren doe je op basis van wat er is gebeurd, wat voor effect dat had en wat er redelijkerwijs zal gebeuren als de gaswinning door blijft gaan zoals nu. Het blijft een schatting. Extrapoleren is eigenlijk schatten op basis van bestaande ontwikkelingen en zodanig dat die zo door zullen gaan, aangevuld met schattingen over zaken die hier weer invloed op kunnen hebben.

Het wordt echter een probleem als de wetenschappers banden hebben met bedrijven die belang hebben bij de gaswinning. Dan is er gevaar dat dingen anders worden voorgesteld of verzwegen. Schattingen hebben wel een basis maar ervaring is er niet echt. Daar zit dus ruimte.

De overheid heeft echter ook belangen in de gaswinning en de opbrengsten zijn zo hoog dat het Nederland uit de recessie houdt. Het belang voor de overheid zelf aan inkomsten is zeer groot. Het is maar de vraag hoe betrouwbaar die overheid is. Zeker meer betrouwbaar dan het bedrijfsleven maar ook in Den Haag verdwijnen dingen in een la. Achteraf kan men zeggen dat het niet zo relevant leek.

Het feit dat Den Haag 1,2 miljard in Groningen stopt en de gaswinning afremt, geeft aan dat er iets aan de hand is. De problematiek is al langer bekend, dus er moet een verklaring zijn voor deze steun. Dat komt niet echt boven water.

De overheid is echter van ons allemaal en moet betrouwbaar zijn als het om informatievoorziening gaat. Er wordt weinig meegedeeld en weliswaar niet echt gelogen maar het is maar de vraag of het volledig is wat er over wordt gezegd. Als er veel mensen zijn die belang bij de overheidssteun hebben, wordt het lastig. Een gedeputeerde die een worst van 1,2 miljard voorgehouden wordt, kan zijn mond houden en als het mis gaat komt men met: dit was het worstcasescenario en daar hadden wij uiteraard ook niet op gerekend.

Per saldo is het echter een gunstige ontwikkeling en een teken dat de onrust wel degelijk een grond heeft. Maar het doorbreken van de dijken in Groningen, is wel erg sombere gedachte. Nederland zou met zijn waterbouwkundige kennis ernstig behoorlijk voor schut staan. Dat kost meer dan 1,2 miljard.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 3 februari 2014, 11:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 februari 2014, 17:52
 
Om het bericht, dat te lezen is als je op de hier onderstaande link klikt, moest ik wel even lachen. Groningen eist vergoeding voor de bodemdaling door de gaswinning, Friesland ook en nu volgt Limburg.
Deze provincie eist nu een schadevergoeding voor schade die ontstaan is door de 'bodembeweging' als gevolg van het winnen van kolen in kolenmijnen............ Engeltje smiley

Nu kunnen de andere provincies niet achterblijven vind ik..... Lachende smiley met blinkend witte tanden



http://nos.nl/data/teletekst/gif/P115_01.gif?v=1391532615


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op dinsdag 4 februari 2014, 19:44
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: donderdag 6 februari 2014, 21:46
 
Tsja, ik ben erg in geologie geïnteresseerd, blijkbaar één van de weinigen op cm....lol.
Heb we een topic helemaal voor onszelf..... Clown smiley ......lol

Ik keek zojuist nog even op een website van verontruste Groningers...Maar gisteren, woensdag 5 februari is er weer een aardbeving geweest, magnitude 2,0. Toch niet niks, maar het komt niet eens meer in het nieuws.
Er zijn dit jaar al meer dan 10 aardbevingen geweest in Noord-Oost Groningen, wel allemaal minder sterk als deze. Toch wel zorgwekkend.
Zie gegevens bij KNMI - Seismologie....


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op donderdag 6 februari 2014, 21:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 februari 2014, 02:14
 
ANNETTE050 schreef:
Tsja, ik ben erg in geologie geïnteresseerd, blijkbaar één van de weinigen op cm....lol.
Heb we een topic helemaal voor onszelf..... Clown smiley ......lol

Ik keek zojuist nog even op een website van verontruste Groningers...Maar gisteren, woensdag 5 februari is er weer een aardbeving geweest, magnitude 2,0. Toch niet niks, maar het komt niet eens meer in het nieuws.
Er zijn dit jaar al meer dan 10 aardbevingen geweest in Noord-Oost Groningen, wel allemaal minder sterk als deze. Toch wel zorgwekkend.
Zie gegevens bij KNMI - Seismologie....

Was het geen geluidsknal Clown smiley Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Van alles wat
Pagina 1 van 1