ChristianMatch
 


Forum

Pasen en de Bijbel
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
SJAOULSKI147





Berichten: 8

BerichtGeplaatst: maandag 21 april 2014, 23:33
 
Hallo Broeders en Zusters,

Nu dat we zowel Pesach als Pasen achter de rug hebben, ging ik dieper onderzoeken wat Mattheus schrijft over de gebeurtenissen en tijdlijn rondom de Kruisiging en Opstanding.

Helaas wat ik zie is dat de tijd lijn niet klopt met wanneer we pasen vieren, en kijkend naar de historische kant is zelfs de zondag niet zeker. Eerlijk gezegd is er heel veel niet zeker als je simpel weg gaat tellen!

Hebben jullie andere kijk op Matt. 26 - 28?

Ter info is hier mijn gemaaktte chronologische volgorde van de gebeurtenissen, hierin kijkend naar zowel het evangelie van Matt. als naar de algemene traditie in die tijd.

Chronologisch zien we de volgende punten gebeuren (hierin lopend in Matt. 26 - 28):

- Dag voor Pesach: Yeshua stuurt zijn leerlingen om een plek te zoeken voor de Seder (Matt. 26:18). Yeshua heeft de Seder gehouden met Zijn leerlingen (Matt. 26:20), Ook is er na de Hillel’s het bezoek van de Olijfberg en Getsemane. Tijdens deze nacht tegen de ochtend (dus eerste dag Pesach – Sjabbatdag) is Hij gevangen genomen.

- Tijdens Sjabbat (eerste Pesach dag): Hier gebeurde het verhoor bij de
Oudsten en de Kohen. Ook op deze dag heeft Petrus Yeshua verloochend.
Eerlijk gezegd ik denk dat het een dag later is want op Sjabbat worden deze zaken eigenlijk niet gedaan want het is verboden, maar laat ons zo doorgaan.

- Dag 2 van Pesach: Werd Yeshua geleverd aan Pilatus (Matt. 27: 1 – 26).
Hierna in eens werd er gesproken dat Pilatus tijdens Pesach een gevangene losliet en stelde het volk / aanwezigen de vraag voor vrijlating tussen Barrabas en Yeshua.

Het is hierin onduidelijk op welke dag van Chag HaMatsa’ot
het ging maar zeker in de dagen tussen 2 en 5. We hebben namelijk hier
historische gat in de vertelling van Mattheus. Waarschijnlijk zat er hier
een gewone Sjabbat (zaterdag) tussen omdat op die dag worden deze dingen niet gedaan.

- Dag 6 van Pesach (de dag voor de tweede Seder): Werd Yeshua gekruisigd. Rond het middaguur is Hij overleden en voor de avond (begin van de Sjabbat en de tweede Seder maaltijd) is Hij begraven.

- De tweede Sjabbatdag van Pesach (de 7de dag): kwamen de oudsten en de kohen bij Pilatus om te vragen of het graf beveiligd kon worden. Dit ook zo geregeld Matt. 27:66.

- Matt. 28: Nu krijgen we een rare verschijning. Want de Profetieen en
Yeshua hebben gezegd “3 dagen en 3 nachten in het graf”, maar Matt. zegt “Na de Sjabbat! toen de ochtend van de eerste dag van de week gloorde – Matt. 28:1”, is Yeshua opgestaan uit de doden.

Hoe zit het met deze verandering. Of de 3 dagen en nachten geen enkele waarde heeft (Dus ook alle profetieen en de woorden van Yeshua), of is er een gat van paar dagen die Mattheus niet vermeld. Dit kan als bijvoorbeeld de 7de dag van Pesach op donderdag valt, dan zal de zondag kloppen, maar dan is de Kruisiging op de woensdag gebeurt.

Hoe denken jullie hierover?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 april 2014, 11:31
 
Dat de kruisiging op woensdags is gebeurd. anders kan het dus niet.

Met kerst klopt het niet, heb ik gehoord, Jezus is al in Oktober geboren.(al heb ik mij als kind echt lopen piekeren. elk jaar enzo wat, in Hemelsnaam Kerst nu eigenlijk betekende....)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 april 2014, 12:34
 
SHANITA130 schreef:
Dat de kruisiging op woensdags is gebeurd. anders kan het dus niet.

Met kerst klopt het niet, heb ik gehoord, Jezus is al in Oktober geboren.(al heb ik mij als kind echt lopen piekeren. elk jaar enzo wat, in Hemelsnaam Kerst nu eigenlijk betekende....)

De Germanen vierden het Midwinterfeest als de dagen niet meer korter werden en dus weer gingen lengen. Dat was het feest van het licht. De christelijke zendelingen speelden hier slim op in en maakten er het (christelijke) feest van het Licht van. Daarom hebben we nog steeds een Germaanse kerstboom in huis.
Nu denken sommigen op basis daarvan dat 25 december kennelijk de geboortedatum van Christus was. Dat is klinkklare onzin, die geboortedatum is niet bekend. Die datum kennen we niet en zullen we ook niet kennen, vrees ik. Er is geen goed bronnenmateriaal. De herders hielden de wacht in het veld en daarom zal het ook in een warmere periode van het jaar geweest zijn.
De betekenis van Pasen is in de Joodse traditie de bevrijding uit de slavernij in Egypte. Dat is dus een andere dan in de Christelijke al kun je in overdrachtelijke zin wel een betekenis van bevrijding in beide opvattingen zien.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 24 april 2014, 14:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SJAOULSKI147





Berichten: 8

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 april 2014, 15:12
 
Even ter correctie paar dingen die eigenlijk bekend zijn maar worden niet erkend door de kerken.
- Geboorte van Yeshua (Jezus) is hoogstwaarschijnlijk tijdens de Rosj HaSjana (joodse religieuze nieuwejaar) want toen is er een telling van het volk gebeurt en het is gebruikelijk om op deze feestdag ieder naar zijn originele stad te gaan. Jozef kwam uit Bethlehem, en daarom ging hij met de hoogzwangere Maria daar naar toe. Rosj HaSjana valt meestal in September of Oktober en in deze tijd zijn de Herders nog in de velden.
- Het introduceren van de huidige christelijke feestdagen (Kerst, Pasen en Zondag) zijn gebeurt in het jaar 350 onder Keizer Constantijn in Rome. Ook is toen de christendom geboren als nieuwe religie en werd de Hoofd religie van de romeinse rijk.
Hiervoor was de christendom namelijk een stroming van de jodendom, met daarin ook het onderhouden van de feestdagen zoals beschreven in Leviticus 23.
- Joodse Pesach is niet alleen de bevrijdingsfeest uit Egypte. Pesach is ook het moment dat de Eeuwige Zijn Sterke Arm heeft laten zien aan de wereld en heeft de kinderen van Israel als Zijn Volk aangenomen. Ook is hierin het belofte van de Eeuwige om de Messias te sturen. zie de uitleggen uit de Haggada (de liturgie van de Seder maaltijd).

In het algemeen:
Ik denk dat Mattheus niet letterlijk heeft vermeld wanneer Yeshua is gekruisigd omdat het uiteindelijk niet als nieuwe feestdag moet komen boven de heilige dagen die de Eeuwige heeft vastgesteld. Maar waarom doen we nog steeds als gelovigen in Yeshua als onze Messias en Heer toch aan de heidense dagen en vergeten wat de Eeuwige heeft vastgesteld, waarin Hij ook zegt: "Een Eeuwigdurende opdracht!"?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 april 2014, 19:16
 
Het introduceren van de huidige christelijke feestdagen (Kerst, Pasen en Zondag) zijn gebeurD in het jaar 350 onder Keizer Constantijn in Rome. Ook is toen de Christendom geboren als nieuwe religie en werd de(?) Hoofd religie van de(?) romeinse rijk.
Hiervoor was de christendom namelijk een stroming van de jodendom, met daarin ook het onderhouden van de feestdagen zoals beschreven in Leviticus 23.


Kijk nog een kritisch naar je taal als je een bewering doet, er is soms geen touw aan vast te knopen.

Paulus leefde in de eerste eeuw, veel eerder dus dan 350 na Christus - eigenlijk leefde Constantijn tot bijna 23 jaar eerder maar dat terzijde - en hij nam al afstand van het Jodendom en gaf aan dat bekeerde Christenen, toen nog veelal Grieken, dan wel mensen die Grieks als voertaal kenden, zich niet eerst tot het Jodendom hoefden te bekeren om Christen te kunnen worden. Historisch gezien kwam hier een al scheiding tussen Christendom en Jodendom tot stand met overigens later dramatische gevolgen. Er waren ook bekeerde Joden die zich toen van het Christendom afwendden. Daarvoor beschouwde men de Christenen uiteraard vaak nog wel als een Joodse sekte.
Christus werd ook door iedereen aanvankelijk gezien als een soort Joodse rabbijn en niet als de stichter van een nieuw geloof.
Na deze uitspraak van Paulus kwam er ook een grote groei in het Christendom. Nieuwbekeerden hadden geen zin in de Joodse gebruiken en Paulus was zo wijs dat hij stelde dat dat ook niet hoefde. Daarbij speelde een rol dat het bekeren van de Joden in wat we nu Israel noemen, niet goed lukte en daarbuiten zeker wel.

Constantijn maakte het Christendom tot staatsgodsdienst in de vierde eeuw maar je stelling dat het Christendom daarvoor een stroming van het Jodendom was, is pertinent onjuist. Dat was het wel voor de uitspraken van Paulus maar toen je niet meer Jood moest worden voordat je Christen kon zijn, was dat niet meer het geval. Paulus leefde en predikte in de eerste (!) eeuw.

Constantijn belegde een concilie waarbij de ruziende Christenen tot een en dezelfde interpretatie moesten komen. De ruziende theologen werden beschaafd opgesloten en mochten er pas uit als ze het helemaal eens waren.
Subtiel was het niet van Constantijn maar het werkte wel. Ondanks alle meningsverschillen daarvoor was men het nu volledig eens. Dat daar twijfels over bestonden mag duidelijk zijn maar het gevolg was uiteindelijk zeker een grotere eenheid. De verandering in betekenis van de Joodse feesten is hier wel bekrachtigd. De datum van Pasen werd ook in 325 vastgesteld, over de christelijke betekenis was men het al eens. Het werd overigens de eerste zondag na de eerste volle maan na het begin van de lente.

Maar ook historische uitspraken over Bijbelse zaken moeten dus historisch verantwoord zijn. Of eigenlijk: juist die uitspraken. Wat je zegt in bovenstaand citaat is aantoonbaar onjuist.
Het Christendom is toen niet geboren, het kreeg een andere status in staatkundige zin. Het was er toen voor de niet-Joden al iets minder dan gedurende 250 jaar.

Of het goed is geweest dat het Christendom staatgodsdienst werd, is een aardige discussie maar het aantal beschikbare boeken daarover past in ieder geval niet in mijn woonkamer.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 22 april 2014, 21:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SJAOULSKI147





Berichten: 8

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 april 2014, 22:57
 
Beste Thomas968,
Als eerste mijn excuses als mijn taal jou irriteert. Helaas door de huidige medicatie die ik moet nemen is mijn concentratie niet altijd even goed.

Wat betreft Paulus, denk ik dat jou bewering dat hij afstand nam van de jodendom niet juist is. Hierin kijk ik naar de Bijbel (Het Heilige Woord). In Handelingen wordt er ten eerste beschreven dat de apostelen (de vrienden van onze Heer) hebben geleefd. Daarin zien we dat ze als ijverige joden leefden en dat Paulus in Jeruzalem de tempel bezocht en offer bracht. Indien hij afstand had gedaan van de jodendom zoals je stelt dan is hij een behoorlijke huichelaar om dan dit te doen.
Wat Paulus, Petrus en Johannes zijn overgekomen volgens de boek Handelingen is dat er niet vanaf het begin de gelovigen uit de volken alle zware dingen worden opgelegd maar eerst moeten zich houden aan de noachitische geboden (onthouden van bloed, afgoderijdiensten en ontucht) zie handelingen 15. Heel bijzonder de tweede voorwaarden die Johannes stelt zie Hand. 15:21!

Dat al deze wijzigingen die de gelovigen uit de volken hebben gedaan te schrijven aan Paulus, vind ik echt fout. Want Paulus was en is altijd een Jood gebleven net als Yeshua HaMaschiach.
Het is ook niemand minder als Yeshua die heeft gezegd: Wie een jot of een teken wijzigt aan het Woord, zal voor hem moeilijker zijn de hemel te betreden dan een kameel die door de oog van de naald kruipt!. Welke Woord bedoelt Yeshua hiermee? De brieven van Paulus of de Heidenen? Nee!!! Hij bedoelt niets minder als de Tora. Want dat is Het Woord van de Eeuwige!

Laat ons dat nooit vergeten als we over de Eeuwige, Yeshua Ha Maschiach, de apostelen, paulus of wie dan ook die vermeld staat in de Bijbel hebben.
Deze Boek hebben de gelovigen uit de volken te leen, want het is Het Woord van de Eeuwige die aan het Huis van Yisrael is gegeven en niet aan de grieken! Iedere andere uitleg of contextwijzigingen zijn dus niet van de Eeuwige! Het is uit de Genade van de Eeuwige en Zijn Liefde voor de mensheid dat Hij toeliet dat een griek tot geloof komt.

Bij het kijken naar deze zaken laat het eerste en het laatste woord Zijn Woord zijn en niet die van een mens. Wij hebben als mensen best wel veel verandert aan hoe Hij het heeft bedoelt dat we eigenlijk moeten ons schamen ervoor, maar alleen door Zijn Liefde en Genade weten we dat we vergeven worden en dat Hij ons naar de Waarheid zal Leiden!

Maar sowieso bedankt voor je reactie...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 24 april 2014, 05:23
 
THOMAS968 schreef:
De Germanen vierden het Midwinterfeest als de dagen niet meer korter werden en dus weer gingen lengen. Dat was het feest van het licht. De christelijke zendelingen speelden hier slim op in en maakten er het (christelijke) feest van het Licht van. Daarom hebben we nog steeds een Germaanse kerstboom in huis.
Nu denken sommigen op basis daarvan dat 25 december kennelijk de geboortedatum van Christus was. Dat is klinkklare onzin, die geboortedatum is niet bekend. Die datum kennen we niet en zullen we ook niet kenne, vrees ik. Er is geen goed bronnemateriaal. De herders hielden de wacht in het veld en daarom zal het ook in een warmere periode van het jaar geweest zijn.
De betekenis van Pasen is in de Joodse traditie de bevrijding uit de slavernij in Egypte. Dat is dus een andere dan in de Christelijke al kun je in overdrachtelijke zin wel een betekenis van bevrijding in beide opvattingen zien.

Thomas

Dank Thomas voor deze duidelijkheid!Lachende smiley

Is me weer iets wijsgemaakt wat niet zo is, dat Jezus in oktober is geboren.... Zieke smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: zondag 27 april 2014, 20:40
 
Ik lees in Matt 20 vers 19 dat Jezus op de derde dag zal opstaan. Niet zozeer dat Hij 3 dagen in het graf zal liggen. Op de eerste dag van de week, zondag gebeurde dat. Als dat de derde dag is dan is de sabbat de 2de en de vrijdag de 1ste dag van het lijden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SJAOULSKI147





Berichten: 8

BerichtGeplaatst: maandag 28 april 2014, 22:02
 
ANNA415 schreef:
Ik lees in Matt 20 vers 19 dat Jezus op de derde dag zal opstaan. Niet zozeer dat Hij 3 dagen in het graf zal liggen. Op de eerste dag van de week, zondag gebeurde dat. Als dat de derde dag is dan is de sabbat de 2de en de vrijdag de 1ste dag van het lijden.

Dag Anna,
Wat je leest kan die conclusie duiden als we niks weten van de achtergrond van Mattheus en de profetische waarde van 3 dagen in het graf. Mattheus was een joodse historicus en zo benaderde hij alle feiten in zijn evangelie. Waarom zal hij alles nauwkeurig schrijven en alleen hier van afwijken. Uit de context kunnen we ook zien dat wanneer in de vertaling 3 dagen is vermeld is dat 3 nachten en 3 dagen (dus volle dagen). Ook vergeet je hier het feit dat Sjabbat betekent niet alleen Zaterdag maar ook iedere Heilige Dag voor de Eeuwige, dit volgens de hebreeuwse tekst. Daarom denk ik dat het hier niet om de Zaterdag Sjabbat gaat maar om de laatste dag van de feest van ongezuurde broden Sjabbat gaat. Dan weten we eigenlijk ook niet meer wanneer die eerste werkdag was.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 mei 2014, 08:28
 
SJAOULSKI147 schreef:
Dag Anna,
Wat je leest kan die conclusie duiden als we niks weten van de achtergrond van Mattheus en de profetische waarde van 3 dagen in het graf. Mattheus was een joodse historicus en zo benaderde hij alle feiten in zijn evangelie. Waarom zal hij alles nauwkeurig schrijven en alleen hier van afwijken. Uit de context kunnen we ook zien dat wanneer in de vertaling 3 dagen is vermeld is dat 3 nachten en 3 dagen (dus volle dagen). Ook vergeet je hier het feit dat Sjabbat betekent niet alleen Zaterdag maar ook iedere Heilige Dag voor de Eeuwige, dit volgens de hebreeuwse tekst. Daarom denk ik dat het hier niet om de Zaterdag Sjabbat gaat maar om de laatste dag van de feest van ongezuurde broden Sjabbat gaat. Dan weten we eigenlijk ook niet meer wanneer die eerste werkdag was.

Sorry hoor maar volgens mij maak je het nodeloos ingewikkeld.
Ook in de andere evangeliën lees ik precies hetzelfde. Neem bij voorbeeld Lucas:

54 Het was de voorbereidingsdag, de sabbat was bijna aangebroken. 55 De vrouwen die met Jezus waren meegereisd uit Galilea, volgden Josef naar het graf om het te bekijken en om te zien hoe Jezus’ lichaam er werd neergelegd. 56 Daarna gingen ze naar huis en bereidden ze geurige olie en balsem. Op sabbat namen ze de voorgeschreven rust in acht.

Maar op de eerste dag van de week gingen ze bij het ochtendgloren naar het graf met de geurige olie die ze bereid hadden. 2 Bij het graf aangekomen, zagen ze echter dat de steen voor het graf was weggerold, 3 en toen ze naar binnen gingen, vonden ze het lichaam van de Heer Jezus niet. 4 Hierdoor raakten ze helemaal van streek. Plotseling stonden er twee mannen in stralende gewaden bij hen. 5 Ze werden door schrik bevangen en sloegen de handen voor hun ogen. De mannen zeiden tegen hen: ‘Waarom zoekt u de levende onder de doden? 6 Hij is niet hier, hij is uit de dood opgewekt. Herinner u wat hij u gezegd heeft toen hij nog in Galilea was: 7 de Mensenzoon moest worden uitgeleverd aan zondaars en moest gekruisigd worden en op de derde dag opstaan.’ 8 Toen herinnerden ze zich zijn woorden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1