ChristianMatch
 


Forum

Sermonettes
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 september 2014, 11:26
 
Dit topic is bedoeld voor mini-preekjes.

Korte overdenkingen, gedichten met een diepere lading of teksten/plaatjes/foto's over het christelijk geloof waardoor jij bemoedigd bent. Of waarmee jij iemand anders wilt bemoedigen.

Ze zijn te lang voor 'Kreet van de week'. Maar ze zijn wel kort en bondig genoeg om in het voorbijgaan even 'mee te nemen'. En er wellicht net die dag juist iets aan te hebben.

Blessings
(Vinnik zo'n mooie Shanita; heb em ff geleend van je Lachende smiley )


Laatst aangepast door
LAURA291
op zaterdag 6 september 2014, 20:30
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 september 2014, 20:30
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 september 2014, 13:38
 
LAURA291 schreef:

Met alle respect:
Ik denk zo even je overdenking over en denk: Waarom zou iemand veel autoriteit over anderen wíllen hebben?
Hebben wij niet allemaal een stukje autoriteit naar de ander, bijvoorbeeld famillie, vrienden etc.
Zijn wij niet allemaal trots op Zijn tijd op onszelf, als we iets bereikt hebben, oid? en dan ook meteen zelfingenomen met onszelf, zo van 'dat heb ik maar mooi even gedaan, deze middag'? Bijvoorbeeld...

Knipoog smiley

Ps: Mijn overdenking komt eraan, ik moet daar nog even over denken. Knipoog smiley


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 9 september 2014, 13:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 september 2014, 14:39
 
SHANITA130 schreef:
Met alle respect:
Ik denk zo even je overdenking over en denk: Waarom zou iemand veel autoriteit over anderen wíllen hebben?
Hebben wij niet allemaal een stukje autoriteit naar de ander, bijvoorbeeld famillie, vrienden etc.
Zijn wij niet allemaal trots op Zijn tijd op onszelf, als we iets bereikt hebben, oid? en dan ook meteen zelfingenomen met onszelf, zo van 'dat heb ik maar mooi even gedaan, deze middag'? Bijvoorbeeld...

Knipoog smiley

Ps: Mijn overdenking komt eraan, ik moet daar nog even over denken. Knipoog smiley

Vind ik een hele mooie voor een nieuw discussietopic; Autoriteit en alles wat daar bij komt kijken oid…
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEDOM687





Berichten: 149

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 september 2014, 06:58
 
LAURA291 schreef:


Mijn mening?
Wat een negatieve praat over iemand als Mozes.
Mozes was juist iemand die niet op de voorgrond trad, sterker nog hij vond zijn broer Aaron geschikter om het volk van God te leiden, ik denk dat het Mozes eerder aan vertrouwen ontbrak en ook dat is niet om gelijk van te schrikken want Mozes is een mens (en geen Jezus).

Mozes was volgens mij behoorlijk eenvoudig, hij had al wel 1 en ander meegemaakt in en nabij het huis van de Farao en dat was zeker niet mis, maar hij was jaren erna een eenvoudige schaapherder, die veel heeft kunnen nadenken over die tijd.
De relatie die Mozes met God had vind ik juist 1 van de prachtigste verhalen uit de bijbel.
Geen enkel mens kan zeggen dat hij God gezien heeft (letterlijk dan), maar Mozes had het kunnen zeggen (al was het van de achterkant), wat heeft Mozes dicht bij God gestaan zowel in letterlijke zin als figuurlijk.
Ik vind het daarom wel triest dat hier (blijkbaar door Derek Prince (Ministries) ) zo’n negatief verhaal wordt neergezet.

En nog iets, alsof autoriteit een soort status heeft. Persoonlijk heb ik gezien hoe mensen die dichtbij me stonden misbruik maakten van hun autoriteit. Als het je gegeven is mag je daar dankbaar voor zijn maar het is nooit bedoeld om mee te pronken of te zien als een hebbedingetje.
Ik vind het persoonlijk pas interessant als iemand om de wezenlijke dingen geeft. Hoe God zijn weg gaat met een ieder van ons is persoonlijk en niet te vergelijken met een ander. En de weg die God met jou gaat kan nog best wel eens heel verrassend zijn.
God koos juist Mozes uit, de manier waarop dat doet me een beetje denken aan David, ook een schaapherder die door iedereen allang vergeten leek, ow ja, je bedoelt die schaapherder? Ow ja die is er ook nog! Ik vind het echt wel iets voor God om zulke mensen op te sporen.

En mijn advies? Roep niet te gauw welke mensen God niet zou kunnen gebruiken, want misschien roept Hij wel juist iemand waar jij het niet van zou verwachten!
Als God weet dat jij het kan hoef je daar net als Mozes niet aan te twijfelen.
De stoere Mozes die wel even aan God vroeg, ik ga alleen op pad als U met ons meegaat.
Wauw! Lachende smiley


Laatst aangepast door
FREEDOM687
op vrijdag 12 september 2014, 07:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 september 2014, 09:41
 
Hele mooie reactie Freedom!!!!!!

Ben het helemaal eens met je woorden!!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 september 2014, 10:12
 
Ik denk eerder dat er sprake was een groot rechtvaardigheidsgevoel, een soort heilige verontwaardiging over de slavernij van zijn volk, het onrecht wat hen werd aangedaan. Arrogantie is denk ik niet het goede woord. Wel een hart dat schreeuwde om gerechtigheid, één van de aspecten van Gods koninkrijk. Hij nam toen alleen impulsief en zonder overleg met God actie... een trekje dat hij later nog eens liet zien toen hij op de rots sloeg.

Zo herkenbaar...


Laatst aangepast door
JOL252
op vrijdag 12 september 2014, 10:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 september 2014, 17:43
 
JOL252 schreef:
Ik denk eerder dat er sprake was een groot rechtvaardigheidsgevoel, een soort heilige verontwaardiging over de slavernij van zijn volk, het onrecht wat hen werd aangedaan. Arrogantie is denk ik niet het goede woord. Wel een hart dat schreeuwde om gerechtigheid, één van de aspecten van Gods koninkrijk. Hij nam toen alleen impulsief en zonder overleg met God actie... een trekje dat hij later nog eens liet zien toen hij op de rots sloeg.

Zo herkenbaar...

Ja, zo denk ik er eigenijk ook over. Derek vult mss iets teveel in mbt het karakter van Mozes. Of mss heeft de vertaler iets te veel vrijheid genomen.

De kern van de boodschap is denk ik wel goed: autoriteit heeft alles met karakter te maken. En idd is er veel verkeerde (geroofde) autoriteit.

Veel mensen hebben hoge ambities, maar worden onuitstaanbaar als ze die bereiken zonder karaktervorming. Ik denk dat God (het karakter van) Zijn kinderen altijd voorbereid op de taak die Hij voor hen heeft.
Dienend leiderschap is een christelijk begrip wat wij (wellicht meer zouden) moeten koesteren en in praktijk brengen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 september 2014, 18:35
 
LAURA291 schreef:
Ja, zo denk ik er eigenijk ook over. Derek vult mss iets teveel in mbt het karakter van Mozes. Of mss heeft de vertaler iets te veel vrijheid genomen.

De kern van de boodschap is denk ik wel goed: autoriteit heeft alles met karakter te maken. En idd is er veel verkeerde (geroofde) autoriteit.

Veel mensen hebben hoge ambities, maar worden onuitstaanbaar als ze die bereiken zonder karaktervorming. Ik denk dat God (het karakter van) Zijn kinderen altijd voorbereid op de taak die Hij voor hen heeft.
Dienend leiderschap is een christelijk begrip wat wij (wellicht meer zouden) moeten koesteren en in praktijk brengen.

Amen to that.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEDOM687





Berichten: 149

BerichtGeplaatst: zondag 14 september 2014, 05:09
 
JOL252 schreef:
Hij nam toen alleen impulsief en zonder overleg met God actie... een trekje dat hij later nog eens liet zien toen hij op de rots sloeg.

Zo herkenbaar...

Maar die actie had dan ook grote consequenties voor Mozes, hij mocht het beloofde land niet binnengaan.
t Mooie van God is dan weer dat Mozes wel op de berg mocht staan en het beloofde land toch nog mocht zien!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEDOM687





Berichten: 149

BerichtGeplaatst: zondag 14 september 2014, 05:16
 
LAURA291 schreef:
Ja, zo denk ik er eigenijk ook over. Derek vult mss iets teveel in mbt het karakter van Mozes. Of mss heeft de vertaler iets te veel vrijheid genomen.

De kern van de boodschap is denk ik wel goed: autoriteit heeft alles met karakter te maken. En idd is er veel verkeerde (geroofde) autoriteit.

Veel mensen hebben hoge ambities, maar worden onuitstaanbaar als ze die bereiken zonder karaktervorming. Ik denk dat God (het karakter van) Zijn kinderen altijd voorbereid op de taak die Hij voor hen heeft.
Dienend leiderschap is een christelijk begrip wat wij (wellicht meer zouden) moeten koesteren en in praktijk brengen.

'Iets' teveel? Daar ben ik het ook niet mee eens.

Om nog een voorbeeld te noemen, God kwam zoals te lezen is in de bijbel regelmatig in de verschijning van een wolkkolom in een soort tent, in het bijzonder bedoeld voor de ontmoeting met God zelf en het bijzondere was dat het toegankelijk was.
Nu zie je wel dat Mozes daar regelmatig te vinden is, maar Mozes was echt niet alleen (hij leidde een heel volk toch, dan zou het toch niet gek zijn als daar iemand tussen zit die dat verlangen ook had?), dan zou je toch denken dat er hele rijen stonden, maar dit was blijkbaar niet het geval. Ik heb zelfs niet kunnen vinden dat er überhaupt al iemand van het volk was die er naar vroeg. En toch noemde Mozes het de ontmoetingstent! (“Ieder die de Heer wilde raadplegen, ging naar de ontmoetingstent buiten het kamp”). Echter behalve Mozes, Jozua, Aaron (en znn.) (misschien Mirjam?), lees ik toch weinig over rijen die er stonden. Wel over (na)kijken als bijv. Mozes de tent binnenging.
Er gingen wel meer mensen dan Mozes de tent binnen voor een opdracht binnen die tent, maar was dat ook voor een 1-op-1 gesprek?

Daar blijkt ook weer uit hoe de relatie was tussen Mozes en God. En dat zie ik toch telkens duidelijk weer terug, hoe intiem de omgang van God met Mozes was en hoe zorgzaam God ook tegenover hem (Mozes) was.

Ik begin me nu wel af te vragen Laura of jouw “preek” nu over Mozes ging of autoriteit.
De combi begrijp ik eerlijk gezegd niet zo.

Ik geloof zelf dat het voor God niet uitmaakt wat voor karakter je ook hebt. Ieder van ons heeft wel iets in zich of een talent waar je mooie dingen mee kan doen. En het belangrijkste lijkt mij de keus of je je open wilt stellen voor God of niet. (En zelfs daar moet je voorzichtig mee zijn want niet jij weet altijd of iemand zich openstelt of niet, daar kan m.i. ook iets achter zitten wat jij misschien niet weet maar God wel).

Maar wat vind ik het dan jammer dat overal dat zelfde weer opduikt, hoe onuitstaanbaar mensen KUNNEN zijn, natuurlijk kan dat maar moet je dat dan weer bij elke communicatie als je het bijv. over “autoriteit” hebt weer naar voren brengen? Dat doet me dan een beetje denken aan veel preken die ik heb gehoord waarin toch altijd weer die negatieve kant van mensen naar voren komt.

Ik geloof niet dat dat de weg is die ik zou willen gaan, denk dat veel mensen (die meestal onopgemerkt blijven en niet zoveel aandacht vragen) veel beter het hoe en wat kunnen leren over hoe het leiderschap (of dienen) bijv. bedoeld is door ze te MOTIVEREN!

Als je bijv. preekt over "God in je dagelijks leven" kun je dat heel negatief brengen, vertellen dat “we” nooit tijd hebben (wie zijn dan eigenlijk die “we”?) en dat tijd voor God er vast altijd bij inschiet. (Alsof een ander een camera bij jou heeft opgesteld).
Je kunt ook laten zien wat het geloven in het dagelijks leven met je doet, zo kun je bijv. als mens een ervaring hebben met God en dit delen met andere gelovigen (in sommige gemeentes kun je dit ook in de dienst doen Godzijdank), ik geloof dat dat niet alleen een getuigenis is maar ook een motivatie en soms misschien zelfs een aanleiding voor een gesprek achteraf.

En verder vind ik dat je als spreker best een bepaalde vrijheid mag hebben, maar ik vond dit stukje van "DerekPrinceMinistries" toch wel even te ver gaan, ik vind dat hij er een andere persoon van maakt, maar goed dat is mijn mening vanuit mijn perspectief.

Dienend leiderschap is prima, maar laat dat dan zien wat het is in al zijn facetten (en niet alleen weer over de voorbereiding op een ander karakter,)
Hoezo dan die voorbereiding? Heb je het dan over (s)prekers of ook over de guy/ girl next door? Ik denk dan dat er talloze mensen zijn die helemaal geen voorbereiding hadden.

Nogmaals, ik denk dat het enige wat echt nodig zou zijn een "open mind" is en dat zelfs een simpel mens hier al voor geschikt zou kunnen zijn.

Tot slot zul je ook vast wel mensen tegen komen die “onuitstaanbaar” zijn, maar die kleine groep mensen krijgen al alle ‘aandacht’.
Ik wil eens op de bres staan voor velen die maar niet gehoord worden en waarover van alles wordt uitgeroepen zonder nou eens persoonlijk met hen een gesprek aan te gaan. Zeg maar de simpele mens die zachtjes de deur uitloopt van de kerk. Misschien heeft zo’n mens wel een prachtgave dus het wordt tijd dat wij als mens dat ook eens (in) gaan zien! Knipoog smiley


Laatst aangepast door
FREEDOM687
op zondag 14 september 2014, 05:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEDOM687





Berichten: 149

BerichtGeplaatst: zondag 14 september 2014, 05:17
 
ZEELAND736 schreef:
Hele mooie reactie Freedom!!!!!!

Ben het helemaal eens met je woorden!!!!

Fijn om te horen Zeeland, dank je! Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 15 september 2014, 10:32
 
LAURA291 schreef:

Ik zal even zeggen wat ik denk(en anders wat ik zelf zou willen dát ermee wordt bedoeld(kan worden bedoeld).

1ste zin: God zal niet stoppen voordat de beproeving voltooid is.

Over beproevingen gesproken:
Hebr 14 4: 4 Gij hebt nog niet ten bloede toe weerstand geboden in uw worsteling tegen de zonde.....

Ja, hébben wij al ten bloedens toe(dus niet letterlijk dat je bloed, dit is beeldspraak, hiermee wordt bedoeld, tot het uiterste...) weerstand geboden tot de zonde?

En dan: Wat ís zonde? Wat voor de een zonde is, is voor de ander geen zonde....

Maar, ik bedoel hier ook, het is (denk ik) noodzakelijk!! voor een leven in de Rust, tot bloedens toe(bij wijze van spreken dan, niet dat je letterlijk bloed natuurlijk...) weerstand te bieden aan wat jijzelf onder zonde verstaat!

En dat is natuurlijk een hele strijd.(denk ik, en dan natuurlijk niet constant de hele tijd aan een stuk door, maar kan nu en dan erg moeilijk zijn...)

Kijk alleen maar naar een ongelovige die stopt met roken, voor zo iemand is het al een hele strijd.
En ja, de een stopt makkelijk in een keer, voor de ander kan het een hele strijd zijn, met wel 100 keer op een dag een bewuste keuze moeten maken...
Het roken is een van de vele voorbeelden. Ik bedoel te zeggen als jij in je hart voelt dat roken zonde is, moet je mi stoppen. er zijn ook christenen, toffe gasten die wel roken, voor hun is dat geen zonde. en ondanks dat ik voor mezelf roken als zonde zie, kan ik, vind ik zelf, niet voor een ander bepalen dat dat zonde is.

Andere dingen zoals liegen of overspel, zijn natuurlijk(denk ik) overduidelijk wel zonde.

Eerlijkheid, over dingen kan essentieel zijn voor jezelf en de ander, om een gelukkig leven te leiden. en ook zelfs een leugen om de ander te 'sparen' kan 'zonde' voor jezelf en de ander zijn.

En met 'eerlijkheid' bedoel ik niet dat je alles maar aan iedereen moet vertellen en niets voor jezelf mag houden, zie de tekst 'wees niet al te rechtvaardig' in Prediker 7 16 Wees niet te zeer rechtvaardig en gedraag u niet al te wijs; waarom zoudt gij uzelf tot verbijstering brengen? 17 Wees niet te zeer goddeloos en wees geen dwaas; waarom zoudt gij sterven vóór uw tijd? 18 Het is goed, dat gij aan het ene vasthoudt en ook van het andere uw hand niet aftrekt....

(Ik zelf merk dat zeer veel mensen(christenen) vinden dat je echt niets voor jezelf mag houden, maar als het hunzelf betreft, houden ze wel dingen achter...dit even terzijde...wie vragen erover heeft mag mailen)

Volgende zin: Toen Mozes dacht dat hij Israël wel even kon bevrijden was hij een zeer arrogante jongeman. Veertig jaar later was hij de zachtmoedigste mens op aarde.

Ja, deze invulling van broeder Prince, laat ik maar even voor wat ie is. ik haal er alleen de woorden 'arrogant' en 'zachtmoedig' eruit.
Het lijkt mij duidelijk dat arrogant zondig is. arrogant betekend namelijk: als je jezelf heel goed vind en als je op anderen neerkijkt, Voorbeeld: `een arrogante houding, verwaand, hooghartig, uit de hoogte, zelfgenoegzaam...

En de term ‘zachtmoedig’ verwijst naar een karaktertrek die getuigt van vriendelijkheid en goeiigheid. Iemand die zachtmoedig is, heeft een vriendelijk karakter en is zacht van aard. Zachtmoedige personen zullen een ander nooit opzettelijk schade berokkenen, aangezien dat tegen hun zachtmoedige aard indruist.

Volgende zin stukje: God kan zijn autoriteit niet toevertrouwen aan arrogante, troste en zelfingenomen mensen.

Dit gaat natuurlijk op voor arrogante mensen, maar het is denk ik wel opletten met 'trost' en 'zelfingenomenheid';, want er is een gezonde trots, en een gezond gevoel van zelfingenomenheid.

Waar 'het' omgaat, en met 'het' bedoel ik eigenlijk, in het leven met het geloof, is dat je 'gemoedsrust' hebt. dat je in de rust bent.
En jezelf, de ander, en God recht aan kan kijken, zonder over je heen te laten lopen....

Ik heb namelijk ervaren dat 'over je heen laten walsen' als een vals gevoel van nederigheid kan worden opgevat, wat het natuurlijk helemaal niet is.
ja, zelfs 'over je heen laten lopen' is 'zonde', en kan een vals gevoel van 'nederigheid' geven, schadelijk voor in ieder geval jezelf, en daardoor in een later stadium ook voor anderen.

Nou, dit waren zo mijn gedachten die ik had tijdens het lezen van het stukje.

ps: En in het stukje van Prince, zit naar mijn mening een verkapte boodschap in die wil zeggen dat hij je autoritair vindt, en je waarschuwt dat je alleen dingen kan bereiken(autoriteit?) als je zachtmoedig wordt...


Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 15 september 2014, 10:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1