ChristianMatch
 


Forum

Berichten van IMRE695
Ga naar pagina Vorige 1 ... 48 49 50 51 52 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van IMRE695
Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: donderdag 11 februari 2010, 17:41
BerichtOnderwerp: winter
 
De eerste pinguïns zijn hier al in een weiland gezien. Clown smiley

Het wachten is nog op de ijsberen. Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: donderdag 11 februari 2010, 14:30
BerichtOnderwerp: Ruilhoekje
 
MARISKA601 schreef:
wanneer kom je hem brengen?

Pfff, het is wel een eind fietsen naar jouw regio. Maar goed, daar krijg ik het weer lekker warm van! Dus, zet de chocolademelk alvast maar op de kachel! Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: donderdag 11 februari 2010, 14:25
BerichtOnderwerp: zondag
 
ANNETTE792 schreef:
Aan onszelf de taak om te zorgen dat onze eigen zondag wel de Dag des Heren blijft lijkt me?
Als de winkels op zondag opengaan hoef hoef je niets aan je eigen zondag te veranderen toch? Je hoeft er toch niet heen als je dat niet wilt?

Het punt is gewoon dat wij het ontheiligen van de zondag door niet-christenen als normaal zijn gaan beschouwen en het zelfs gaan verdedigen, rechtvaardigen, met het beroep op vrijheid voor allen.

Echter de maatschappelijke werkelijkheid wordt zo langzamerhand wel dat christenen die niet met de opvattingen van de 'wereld' mee willen doen en de zondag als rust- en bezinningsdag willen behouden, het steeds moeilijker krijgen. Ik heb ooit gesolliciteerd bij een culturele instelling die 2 zondagen per jaar open zou zijn. Ik heb aangegeven dat ik dit niet echt wilde. Of het een rol heeft gespeeld bij mijn afwijzing toen, weet ik niet. Maar je 'scoort' er niet mee in de wereld, als je de zondag apart wilt houden. We kunnen niemand iets opleggen, maar de 'wereld' verwacht wel dat we ons steeds meer aan hun opvattingen conformeren.

Het is helemaal niet zo vrijblijvend, zoals veel van jullie denken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: donderdag 11 februari 2010, 08:09
BerichtOnderwerp: Ruilhoekje
 
MARISKA601 schreef:
mag ik jouw vest dan lenen?

Ja hoor! Ik heb nog wel een lekker warm vest voor jou!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 21:35
BerichtOnderwerp: Ruilhoekje
 
MARISKA601 schreef:
Gratis af te halen:

bergen sneeuw.


Gevraagd:

warm zonnig weer


Je moet ook een lekker warm vest aantrekken, i.p.v. een t-shirt. Clown smiley Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 20:46
BerichtOnderwerp: zondag
 
RELLOK036 schreef:
cool vorige pagina was ik de eerst en daat laatste Coole smiley met zonnebril
sorry moets er ff tussen door zeggen maar ga gerust verder met de koppen i elkaar rammen en zo. ik kijk wek toe Coole smiley met zonnebril

Je moet mooie wedstrijd niet willen wegfluiten. Clown smiley Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 20:16
BerichtOnderwerp: zondag
 
ANNETTE792 schreef:
Wij christen houden(of proberen in elk geval) ons aan de tien geboden.
Maar is het goed om een niet- of ander gelovige te verplichten zich daar ook aan te houden? Ik vind van niet, dat moet je toch uit liefde doen, niet uit dwang.

Maar daar gaan jij en ik het gewoon niet over eens worden Knipoog smiley

Nee, het is niet goed om anderen onze normen en waarden op te leggen. Al bestaat er in Nederland nog wel een Zondagswet, maar dat is een wet uit de 20e eeuw, waarmee confessionele politici dat wel wilden bereiken.

Nu zijn we echter (weer) in de minderheid en is iedereen vrij om te doen en laten wat hij of zij wil.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 20:06
BerichtOnderwerp: zondag
 
PIETERVD711 schreef:
ieder zijn mening toch?

maar wie heeft er nu gelijk??

graag reacties

We hebben vrijheid van geloof en geweten in Nederland. Dat is een lange geschiedenis, maar onze vader des vaderlands, Willem van Oranje, heeft hier altijd voor gepleit, bij mijn weten. Hij was geen nauwdenkende calvinist, maar iemand die graag had gezien dat er ruimte was in de Nederlanden voor elke uiting van christelijk geloof.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 20:02
BerichtOnderwerp: zondag
 
ANNETTE792 schreef:
En waar schreef ik dat ik dat een ander niet gun?
Het geloof is een keuze, je kan het een ander niet opleggen, was het maar waar, dan hadden we de hele wereld snel bekeerd!

En die boodschap uitdragen moet je toch elke dag doen, niet enkel op zondag? En de boodschap uitdragen van een liefdevolle God lukt volgens mij heel moeilijk als je eerst met regels gaat beginnen.

Ik ben er van overtuigd dat jij het iedereen gunt. Gelukkig maar!
Of het geloof een keuze is, weet ik niet zo. Dat heb ik anders geleerd, maar dan belanden we in een heel andere discussie. Het is wel een antwoorden op Gods nodiging en Zijn antwoord op de nood in de wereld.

En verder heb je gelijk dat je iedere dag die boodschap mag uitdragen. Alleen: de zondag is wel apart gezet. En dat 4e gebod, geldt dat eigenlijk niet voor iedereen? Dat is geen wet van mensen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 19:49
BerichtOnderwerp: zondag
 
ANNETTE792 schreef:
Het gaat er niet om wat ik liever zie, maar hebben wij het recht hun onze leefregels op te leggen?Ik vind van niet. En draagt de verplichte zondagsrust bij aan het tot geloof komen van mensen? Of stoot het een grote groep juist meteen af?
Ik zou er ook niet van houden dat een ander geloof mij bepaalde dingen op gaat leggen. Ik vind dat het een vrijwillige keuze moet zijn, ik ben christen en daarom doe ik bepaalde dingen wel en bepaalde dingen niet.
Zoals Chatuliem er voor kiest wel gras te maaien op zondag kies ik ervoor het niet te doen. We hebben daar beiden onze eigen reden voor en dat vind ik beter dan verplicht stellen hoe het zou moeten.


En bovendien....een niet-gelovige gaat ook verloren als hij zondag wel volgens onze regeltjes leeft.


Het gaat mij niet om de regeltjes en wetjes. Het gaat mij er om dat we een missie hebben in de wereld. Een boodschap van verlossing. Een aanbod van vrije genade. Een liefdevolle God.

Dat gun je toch iedereen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 19:45
BerichtOnderwerp: zondag
 
PIETERVD711 schreef:
het feit ligt er en blijft er
this wel erg triest dat er zoveel verschillend anders denkende mensen zijn
even niet hebben over welk geloof is er goed!!!!!

nederland was een christelijk land is het dan niet jammer dat dat niet meer zo is??

Pieter, tot 1800 was Nederland een overwegend protestantse natie. Maar het geloof zoals jij dat beleeft, is steeds meer het geloof van een kleine minderheid geworden. Ik denk dat in de 17e en 18e eeuw het (in naam) wel opging, maar Nederland is altijd een veel diverser land geweest, dan je zou denken: vrijzinnigen, confessionelen, Doopsgezinden, Remonstranten, vrijdenkers en sinds halverwege de 19e eeuw konden ook de rooms-katholieken weer hun geloof in vrijheid belijden.

Al rond 1900 begon een zekere ontkerkelijking en die heeft alleen maar doorgezet tot op deze dag. Binnen de groep van bevindelijk-gereformeerden nog het minst, maar voor veel mensen is dit iets uit het verleden tegenwoordig; niet meer actueel. Jammer, want ik denk dat jullie ook zeker een boodschap voor de wereld hebben. Al zul je die dan op straat moeten durven verkondigen. En ook hoop op verlossing bieden; niet alleen maar de nadruk leggen op ellende. Jij begrijpt waarschijnlijk wel wat ik hiermee bedoel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 19:33
BerichtOnderwerp: zondag
 
THOMAS968 schreef:
Je hebt wel gelijk wat dat definieren betreft maar dat is uiterst lastig. Ik heb ook geleerd dingen op CM niet al te zwaar te maken. Ik denk dat minder dan 200.000 wel past voor de gereformeerde gemeenten (104.000) en wat daar dichtbij staat, al internetten de leden van die kerken die ik ken gewoon op zondag. Die twee procent SGP aanhang is ook een indicatie, al weet ik dat ook PKN-leden daar wel op stemmen.
Maar de essentie blijft overeind, mondiaal is het een kleine groep, ook als je Schotland en Noord-Amerika meerekent. Deze groep vormt niet de norm voor de rest van de Christenen. Als het er 180 miljoen zijn aan bevindelijk gereformeerden is het nog maar 1 procent. En daar kom je niet aan, ook niet met die ruim 10000 leden van de gergem in Noord Amerika. In Noord-Amerika zijn wel grote groepen met ze verwant, dat is zo.
En om nu de leden van de Bond qua opvattingen bij de wat zwaardere variant van de gergem op te tellen dat past niet in mijn definitie. Hersteld Hervormd misschien wel.
Overigens vind ik dit het minst belangrijke deel van mijn bijdrage hierboven.

Thomas

Een deel van de Bonders zit wel in de gereformeerd-bevindelijke hoek, eerlijk gezegd. Maar hoeveel precies, durf ik ook niet te zeggen.
In 1e instantie reageerde ik ook op jouw betoog, omdat de feiten niet helemaal klopten, maar die heb je prima verbeterd.

Inhoudelijk zou ik er dit nog aan toe willen voegen. Jij hebt de zondag nodig om je te ontspannen na een drukke werkweek en daar is ook helemaal niks mis mee. Wat ikzelf geleerd heb, is om de zaterdag daarvoor te gebruiken: onthaasten en ontspannen. Zodat de zondag niet mijn enige dag is om de batterij weer op te laden. Maar ja, die luxe heb ik nu eenmaal en ik begrijp ook wel dat dit bij veel mensen en in veel gezinnen niet kan. En zeilen is een heel bijbels. Lachende smiley


Laatst aangepast door
IMRE695
op woensdag 10 februari 2010, 19:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 19:28
BerichtOnderwerp: zondag
 
ANNETTE792 schreef:
En daar heb ik nou een beetje moeite mee.
Omdat wij christenen bepaalde waarden en normen hebben, zoals de zondagsrust, moeten dan niet-gelovigen zich allemaal maar aan ons aanpassen? Die moeten dan ook maar niet kunnen tanken, niet kunnen winkelen, niet uit eten kunnen en niet mogen werken? Ik vind van niet, komt op mij hetzelfde over als dat ik verplicht zou worden me aan te passen aan bv islamitische gewoontes.
Ook als zijn de winkel op zondag open, ik ben niet verplicht te gaan winkelen. Ik vind dat zondagsrust een keuze moet zijn, en niet een verplichting.

Hier begrijp ik eigenlijk niks van. Zou je niet liever zien dan dat al die niet-christenen die op zondag werken voor andere niet-christenen eigenlijk ook tot geloof mogen komen en naast ons in de gemeente of kerk komen zitten als mensen die door Christus ook gered zijn??

Kortom, laat de niet-christenen maar rustig werken op zondag..... en verloren gaan. Geschokte, onthutste smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 16:05
BerichtOnderwerp: zondag
 
RELLOK036 schreef:
maar even goed euhm niet het merendeel van de christelijke bevolking...

Helemaal gelijk Rellok! Je hoort mij ook niet zeggen dat ze het gelijk aan hun kant hebben. Ik kom zelf uit die hoek en weet dat er goede tussen zitten en minder aardige. Het zijn net mensen. Knipoog smiley

Wel is het lekker rustig wonen (op zondag) in een dorp met een refo-bevolking. Zo stil.... Heerlijk! Je komt helemaal tot rust. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 15:34
BerichtOnderwerp: zondag
 
Het zwaar reformatorisch gedachtengoed kent in Nederland minder dan honderdduizend aanhangers....

Fout: het zijn er minstens 200.000 en dan nog zo'n half miljoen Gereformeerde Bonders. De SGP haalde bij de vorige landelijke verkiezingen ruim 150.000 stemmen binnen. En stemmen mag je pas vanaf je 18e levensjaar. Er is dus nog een aanstormdende generatie bevindelijk-gereformeerden in opkomst. Hun ledentalllen blijven ook redelijk stabiel.

Of anders beter definiëren wat je onder 'zwaar reformatorische gedachtengoed' verstaat. Coole smiley met zonnebril


(oorspronkelijk stond er een aantal van minder dan 100.000 vermeld, uitstekend verbeterd!) Lachende smiley

Wereldwijd zijn er echter nog meer: in Noord-Amerika bijvoorbeeld.


Laatst aangepast door
IMRE695
op woensdag 10 februari 2010, 15:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 15:17
BerichtOnderwerp: Aardbeving
 
Het is een verschijnsel van alle tijden dat mensen tot inkeer kunnen komen na een ingrijpende gebeurtenis. Dat ze troost, bemoediging en zingeving zoeken in het geloof. Gedurende de 2e wereldoorlog zaten de kerken in Nederland ook wat voller dan er voor en vooral daarna.

God kan zeker tegenspoed gebruiken om mensen tot geloof te brengen.
Maar of een ramp een bewust wilsbesluit is, vind ik moeilijk om te onderschrijven. Een aardbeving kun je je nauwelijks tegen wapenen. En er zijn ook gebieden op aarde waar de aarde wel beeft, maar waar nauwelijks mensen wonen, zoals bij een zeebeving die niet noodzakelijkerwijs een tsunami hoeft te worden.

In Nederland hebben we overstromingen ook lang als een waarschuwing van de hemel beschouwd. En natuurlijk is het goed om dan stil te staan bij ons leven (als we dat behouden hebben) en nog beter om God nog ijveriger te gaan zoeken. Echter, stevige en hoge dijken, de deltawerken en rivierverruiming zorgen er tegenwoordig voor dat we droge voeten houden. Dàt wel iets om heel dankbaar voor te zijn in ieder geval.


Laatst aangepast door
IMRE695
op woensdag 10 februari 2010, 15:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 06:05
BerichtOnderwerp: Aardbeving
 
EVA685 schreef:
Mensen in Haiti werden door onderdompeling gedoopt.
Ik heb eens gehoord dat er met de Tjunami verschillende
kerken bij zijn gekomen.

GOD alleen kan toch de aarde doen beven?
Wil HIJ ons wakker schudden?

Dit vind ik een beetje gevaarlijke stelling. Alsof er een verbinding is tussen eerst een ramp en er dan pas sprake kan zijn van opwekking tot geloof. Welke ramp hangt Nederland dan boven het hoofd om de kerken weer vol te krijgen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 21:39
BerichtOnderwerp: zondag
 
Toch wil ik een spin-off creëren binnen dit topic met de volgende vraag:

Hoe denken jullie over het 4e gebod?

En dan heb ik het niet over verzorgend en verplegend personeel, artsen, voorgangers, veehouders en alle mensen die essentiële diensten in stand houden. Ik heb ooit iemand gekend, die bijvoorbeeld wel op zondag met zijn auto reed, maar niet gebruik wilde maken van een pontveer over de rivier, omdat andere mensen dan voor hem op zondag moesten werken. Zit wel iets in. Die pont kon ook niet varen op zondag. Er zijn 2 grote verkeersbruggen in de buurt. Maar ja, die ijscoman haalt op zondag vaak wel zijn hoogste omzet... Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 17:39
BerichtOnderwerp: zondag
 
Voor alle duidelijkheid: Pieter heeft een reformatorische achtergrond en in dit type kerk is het gebruikelijk om op zondag niet te internetten, twee keer per zondag naar de kerk te gaan en de zondag te heiligen zoals hij dat geleerd heeft. We mogen zeker nadenken hoe we onze zondag invullen: dat het tot eer van God mag zijn.

Christus heeft ons geleerd: de sabbat is er voor de mens, de mens is er niet voor de sabbat. Internet of een museum bezoeken vind ik zelf geen probleem op zondag. Maar ik zal niet naar het strand gaan, niet gaan winkelen op zondag, niet naar een pretpark en gebruik deze dag ook voor wat extra bijbelstudie of het lezen van christelijke lectuur.

Volgens mij hebben we hier met een cultuurverschil tussen christenen te maken. 'Moet toch allemaal kunnen' tegenover: de rustdag in ere houden.


Laatst aangepast door
IMRE695
op dinsdag 9 februari 2010, 17:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 08:19
BerichtOnderwerp: Stel je je eens voor dat
 
Wat mij soms aan het denken zet bij klimaatwetenschappers, is dat het inderdaad maar 1 kant op kan bij de opwarming van de aarde, namelijk dat er meteen een rampenscenario aan wordt gekoppeld. Alsof de opwarming van de aarde alleen maar nadelen kent.

Vergelijk de Club van Rome in de jaren 1970.

Verder heeft de wetenschap inderdaad bepaalde negatieve ontwikkelingen gesignaleerd, maar we hebben daar wel adequaat op gereageerd: het oppervlaktewater in Nederland is weer schoon, de zure regen valt niet meer en het gat in de ozonlaag hoor je zelden meer over.

Verder vervuilen we al ruim anderhalve eeuw de aarde met CO2 en de aarde houdt het nog steeds met ons vol. Wel zou een reductie goed zijn, maar ja, wie gaat dat betalen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: maandag 8 februari 2010, 22:29
BerichtOnderwerp: Stel je je eens voor dat
 
Ik vind het voorlopig alleen maar koud.
En dat is een wetenschappelijk feit! Clown smiley

En al die auto's met hun uitlaatgassen.
Die rijden mij snel voorbij als ik fiets. Lachende smiley

Ook een keer gelezen: de aarde zal niet sterven als het klimaat verandert. Zij wordt alleen maar onleefbaar voor mensen. Geschokte, onthutste smiley

Zijn wij, qua klimaat, wel zulke goede rentmeesters van de aarde? Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: maandag 8 februari 2010, 20:16
BerichtOnderwerp: Stel je je eens voor dat
 
Misschien dat het woordje abortus een belletje doet rinkelen? Of het werkwoord 'te vondeling leggen van dochters' ?

Maar verder een mooi land hoor, China, je kunt er nog leuk vissen in de Gele rivier bijvoorbeeld... komen hele rare vissen uit... je kunt ze zo op de bbq leggen, dood zijn ze al.
Je kunt er ook heel goedkoop dingetjes bestellen, arbeid kost wat minder dan hier.
Gelukkig hebben ze goede sociale omstandigheden zo is minimum jeugdloon voor 8-jarigen al gauw een kommetje rijst per dag, incl. sambal nog wel!!

Maarre... hoezo moeten de 3e wereldlanden opdraaien voor onze rijkdom en levensstandaard??
Sponsoren ze ons ofzo??
Volgens mij gaan er kapitalen die kant op, ieder jaar weer.
Helaas met als resultaat: onvoldoende
Beetje onzinnig om met dat argument te komen, het is geeneens een argument, het is een misplaatste manier om schuld aan te praten.


Abortus is heel triest. Te vondeling leggen van dochters is cultureel bepaald, omdat jongens hoger worden geacht dan meisjes. Ook in andere culturen kom je dit tegen. Daarom ontstaat er ook een mannenoverschot in China.

Vervuiling, hemeltergende sociale omstandigheden, uitbuiting van werknemers en kinderen en protectie van de eigen thuismarkt: zo zijn bijna alle welvaartslanden begonnen. 19e eeuwse toestanden. Ook Nederland kon er wat van in de 19e eeuw. Het is niet goed te praten.

Ontwikkelingshulp heeft niet het succes gebracht wat we er van hoopten en verwachten. Echter, we worden er niet echt armer van in het rijke Westen. Integendeel, vaak 'verdienen' we er ook nog aan. En verder zijn we in het rijke westen verslaafd aan goedkope grondstoffen uit 3e wereldlanden. Per saldo stroomt er meer geld vanuit het zuiden naar het noorden dan andersom. Tenzij het olielanden zijn. Het verschil tussen wat ze zelf verdienen en willen uitgeven, lenen ze bij. Misschien eerlijker prijzen voor grondstoffen zoals koper en landbouwproducten??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: maandag 8 februari 2010, 18:53
BerichtOnderwerp: Stel je je eens voor dat
 
Ik denk dat er rigoreuze keuzes gemaakt moeten gaan worden...
Keuzes die ik persoonlijk nooit zou willen en kunnen maken.

Verplichte geboortebeperking is een optie... en ja ik weet waar dat in China toe heeft geleid.

Ook heb ik mijn twijfels over de goedbedoelde inentingsprogramma´s voor ontwikkelingslanden: je red een baby maar creeert een hongerige.
En wat gaan hongerigen doen? Proberen aan voedsel te komen, dus oorlogen voeren....
Misschien is het een optie om ipv een inenting, een sterilisatie te sponsoren?
Klinkt heel kil en heel hard, dat realiseer ik me ook wel, maar word het geen tijd om kwaliteit boven kwantiteit te zetten?
Het is nu eenmaal zo dat deze aarde ook grenzen heeft.


Ik weet even niet waartoe verplichte geboortebeperking toe heeft geleid in China, behalve in een zeer succesvolle groei-economie, die zelfs weinig tot niets merkt van de financiële crisis.

Voor de rest zou ik willen zeggen: waarom moeten de 3e wereldlanden, de armen van deze aarde opdraaien voor onze kwaliteit van leven?

Oorlogen om voedsel, heb ik nooit van gehoord. Wel om grondstoffen, olie met name. Zou de aarde niet groot genoeg zijn om ons allen te voeden? Is het niet een kwestie van niet kunnen betalen en distributie?

Verder stemmen arme mensen met hun voeten: ze lopen weg uit de armoede en komen naar Noord-Amerika of naar de Europese Unie. Op zoek naar een beter bestaan. Het zijn net mensen zoals jij en ik: ze willen ook een beter leven, meer kwaliteit en een goede toekomst voor hun kinderen. Wie zijn wij om hen dat te ontzeggen???


Laatst aangepast door
IMRE695
op maandag 8 februari 2010, 18:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: maandag 8 februari 2010, 16:09
BerichtOnderwerp: Stel je je eens voor dat
 
RELLOK036 schreef:
weet nu wat die string theorie is valt me wel tegen.... Clown smiley
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stringtheorie


Niet bepaald een sexy onderwerp.... Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: maandag 8 februari 2010, 10:04
BerichtOnderwerp: Stel je je eens voor dat
 
Men heeft vastgesteld dat de wereldtemperatuur niet meer dan 2 graden mag stijgen. Als de temperatuur gemiddeld over een jaar gesproken meer dan 2 graden stijgt kan het zijn dat grote gebieden op aarde onleefbaar worden. Dan is het mogelijk dat bepaalde gebieden uitsterven en dat miljoenen mensen elders in de wereld moeten gaan wonen.

Dat is wel een verontrustende boodschap. Als de aarde opwarmt door menselijk gedrag en hele grote gebieden worden onleefbaar, dan hebben we een groot probleem. Blijft over de vraag: hoe kunnen we het gedrag van mensen veranderen, zodat de opwarming van de aarde stopt? En als dat niet lukt, hoe kunnen we de mensen opvangen uit bijvoorbeeld Bangla Desh, als hun deltaland permanent onder water komt te staan? Of als Spanje in een woestijn veranderd. Of Holland, Zeeland en Friesland onder de golven verdwijnen? Geschokte, onthutste smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: maandag 8 februari 2010, 07:49
BerichtOnderwerp: Stel je je eens voor dat
 
Wetenschap is een weids begrip. Theologie pretendeert ook een wetenschap te zijn, maar het heeft vaker te maken met welke dogma's iemand aanhangt of juist niet.

Geschiedenis wordt ook als wetenschap gebracht, maar daarin kun je, al naar gelang je politieke voorkeur, uitkomen op heel andere interpretaties.

Wat betreft klimaatveranderingen: je kunt bepaalde dingen meten, zoals langjarig gemiddelde temperatuur. Als je dat maar lang genoeg doet (tientallen jaren of een eeuw) kun je constateren dat de aarde iets aan het opwarmen is of beter: de gemiddelde temperatuur neemt toe (misschien vindt de aarde het wel heel fijn om wat warmer te worden Coole smiley met zonnebril )

Vraag is: waarom wordt het wat warmer op aarde? Is dat een natuurlijk proces (er is zo veel dat we nog niet begrijpen van het klimaat) of komt het door uitstoot van allerlei gassen? Dat laatste kun je wel lokaal meten, maar nooit wereldwijd, denk ik. Dan zou je een wereldomspannend netwerk van meetpunten moeten hebben om gegevens te vergelijken en ook de gegevens van pakweg een eeuw terug moeten hebben (maar die zijn er niet).

Maar goed, de zure regen valt al niet meer, het gat in de ozonlaag lijkt ook gedicht, de rivieren in West-Europa zijn een stuk schoner, dat het in Nederland een paar graadjes warmer lijkt te worden, vinden we vast niet erg met z'n allen en dijken bouwen kunnen we al eeuwenlag heel goed.

Schiet (wat Nederland betreft) het fijnstof in de lucht over. Ook hier geldt: was dat fijnstof er vroeger niet of konden we het gewoonweg niet meten?

Laatste vraag: als we tussen 2010 en 2020 ineens merken dat het kouder wordt in de wereld, een soort mini-ijstijd, hoe zou de wetenschap dàt dan weer verklaren? Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: zondag 7 februari 2010, 17:04
BerichtOnderwerp: werking deze site
 
Je kunt pas gevonden worden, als je weet wat je zoekt in de ander.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 19:09
BerichtOnderwerp: De rijke en de arme man
 
SOLAFIDE630 schreef:
Smiley die vol vragen zit Nou, daar ben ik niet zo zeker van......er leven heel wat zwervende mensen OP STRAAT hier in Nederland.....Niet zo heel aanlokkelijk......nee, ik ben er niet zo zeker van, dat je hier in Nederland zo goed door anderen wordt geholpen. Dat valt volgens mij best tegen.

Ik begrijp je bezorgdheid. Dakloosheid maakt armoede heel zichtbaar. Dakloos wordt je ook niet zomaar, daar zitten vaak hele trieste verhalen achter.
Echter: er wordt wel veel nood door particulier initiatief gelenigd, door kerken en ook de overheid probeert beleid uit te stippelen om daklozen van straat te krijgen. Dat is best moeilijk; dwingen kan niet altijd en wijkbewoners zijn zelden blij met een project waarin verslaafden, psychiatrische patiënten en andere 'kansloze' mensen aan een permanent onderdak worden geholpen. Sommige zwervers willen niet eens opgevangen worden of houden vast aan hun eigen stekje.
Toch weet ik dat er best wat gedaan wordt in Nederland aan het daklozenprobleem, maar het is een heel diverse groep. Er zitten bijvoorbeeld ook uitgeprocedeerde asielzoekers tussen, die als ze wel een verblijfsvergunning zouden krijgen, in Nederland graag een toekomst zouden willen opbouwen.
Dak- en thuislozen op straat herinneren er ons inderdaad aan dat ons vangnet nog grote mazen kent. Voor een gedeelte is dat ook een politieke keuze, helaas. Voor een ander gedeelte moet de zorg gewoon verbeterd worden en deze mensen een kans krijgen om in ieder geval van straat af te raken. Niemand 'kiest' voor een leven op straat. Hier ligt een werkveld voor ons allen, door b.v. een daklozenkrant te kopen, een politieke partij te kiezen die gemotiveerd is om aan dit probleem te werken en binnen je eigen kerk kun je ook aandacht vragen voor dit probleem. Ik zou bijna willen zeggen: 'Adopteer als kerk een dakloze'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 09:00
BerichtOnderwerp: De rijke en de arme man
 
MATTHI636 schreef:
Op een heleboel dingen die hier op het forum worden geschreven ga ik niet op in, jullie komen met allerlei betweterige dingen aan waardoor de hele boodschap die ik heb geplaatst wordt ontkracht. Zeker ken ik het verhaal van de weduwe en het stuk waarin Jezus de farizeeen terechtwijst dat ze het voor het uiterlijk van de mensen doen. Maar ik vind het allemaal inlegkunde in iets wat ik helemaal niet zo bedoeld heb.


Maar hoe jij het bedoelt en hoe wij het oppakken hier, daarin zijn we vrij. Je boodschap is wel overgekomen, maar ook jou wordt de maat genomen. Of je dat nu wilt of niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 06:15
BerichtOnderwerp: De rijke en de arme man
 
Bidden dat God de mensen kracht geeft om de vervolging te doorstaan, maar je hebt ook verschillende organisaties zoals open doors en de ondergrondse kerk, waardoor je b.v. door donaties kunt helpen. Maar ik weet ook dat open doors reizen organiseert naar vervolgde christenen. Jacobus zegt dit jacobus2vers14 Wat baat het, mijn broeders, of iemand al beweert geloof te hebben, als hij geen werken heeft? Kan dat geloof hem behouden? 15 Stel, dat een broeder of zuster gebrek heeft aan kleding en aan dagelijks voedsel, 16 en iemand uwer zegt tot hen: Gaat heen in vrede, houdt u warm en eet goed, zonder hen echter van het nodige voor het lichaam te voorzien, wat baat dit? In de eerste plaats gaat dat helpen van een broeder/zuster in je eigen omgeving, maar ik denk ook zeker in landen waar ze onderdrukt worden. Hier heb je een paar organisaties http://www.opendoors.nl/ en http://www.sdok.nl/


Nou, ik vind dit nogal standaard, eerlijk gezegd. Thuis bidden en een girootje uitschrijven en ons geweten is weer gesust. Je blaast hoog van de toren met je parabel in eigen woorden. Maar jouw 'oplossing' vind ik graatmager, eerlijk gezegd.
Je kunt ook denken aan:

1) lid worden van Amnesty International
2) brieven schrijven aan Kamerleden om aandacht te vragen voor vervolgde christenen.
3) Contact leggen met Zuidkoreaanse kerken, want zij zullen onze zorgen niet alleen delen, maar ook voelen, want vaak hebben Zuidkoreanen familie en vrienden wonen in Noord-Korea
4) er voor pleiten en bidden dat Noordkoreanen hun land mogen verlaten (gebed en politieke actie)
5) al het geld dat je zelf kunt missen en zelf niet nodig hebt, schenken aan organisaties die vervolgde christenen ondersteunen
6) vluchtelingen die vanwege hun christelijke geloof naar Nederland zijn gevlucht helpen en hen opvangen (lopen vaak het risico weer teruggestuurd te worden)
7) denk ook eens aan het mooie vakantieland Egypte, waar Koptische christenen het niet makkelijk hebben. Noord-Korea kunnen we niet in.
In Egypte kunnen we hen wel opzoeken en steunen.

En heel die discussie over arm en rijk staat me erg tegen. We leven in een heel rijk land. Zelfs al geef je weg wat je eigenlijk niet kunt missen, dan zorgt God toch voor je door middel van anderen. De gave van de muntjes van de weduwe stond bij Christus in hoger aanzien dan al het goud van de rijken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van IMRE695
Ga naar pagina Vorige 1 ... 48 49 50 51 52 Volgende
Pagina 51 van 52