ChristianMatch
 


Forum

De rijke en de arme man
Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
MATTHI636





Berichten: 29

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 07:52
 
Er was eens een Nederlander die elk weekend ging feesten, hij had veel vrienden, daarnaast zag hij er goed verzorgd uit en droeg merkkleding. Voor hem was het leven een groot feest en hij ging ook weleens naar de kerk. Aan de andere kant van de wereld in Noord korea woont een hele arme christen. Hij wordt vervolgd door de overheid omdat hij in Jezus gelooft en is een bedelaar die ongeschoren en met kapotte kleren in de stad ligt. Hij heeft geen vrienden en ontzettende honger, als hij het klokhuis van een appel heeft gekregen, heeft hij een goede dag gehad. Dan sterven ze allebei, de Nederlandse jongen krijgt een mooi en goed verzorgde begrafenis en er zijn veel mensen aanwezig. De arme Noord koreaan sterft en er is niemand die hem mist, hij wordt in een zak gedumpt. De populaire Nederlander komt in het dodenrijk terecht, waar hij een ontzettende pijn te lijden heeft. Dan ziet hij de arme Noord koreaan zitten op een prachtige plaats samen met abraham. De Nederlander vraagt aan abraham of de Noord koreaan niet naar hem kan toekomen, om hem wat water te geven. De pijn die hij door het vuur te lijden heeft is ondragelijk. Abraham zegt "mijn kind, tijdens uw leven was je populair en heb je alle goede dingen ontvangen, de Noord koreaan was arm en heeft veel te lijden gehad tijdens zijn leven. Je had je broer kunnen helpen in dit leven maar dat heb je niet gedaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MATTHI636





Berichten: 29

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 07:53
 
Het stuk heb ik gebaseerd op het verhaal van de rijke man en de arme lazarus, het staat in Lucas16vers19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MATTHI636





Berichten: 29

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 07:53
 
matteus25v19 Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen. 42 Want ik had honger en jullie gaven mij niet te eten, ik had dorst en jullie gaven me niet te drinken. 43 Ik was een vreemdeling en jullie namen mij niet op, ik was naakt en jullie kleedden mij niet. Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten mij niet.” 44 Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis, en hebben wij niet voor u gezorgd?” 45 En hij zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij niet gedaan.” 46 Hun staat een eeuwige bestraffing te wachten, de rechtvaardigen daarentegen het eeuwige leven
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 08:22
 
Ik vind jouw bijdrages ietwat tenenkrommend.
Probeer jij nou mensen een schuldgevoel aan te praten?

Wij kunnen nooit het leed van de ganse mensheid op oplossen, dat kan er maar 1 en dat is Jezus.
Wat dat betreft heeft ook Abraham zn stekies laten vallen.

Daarnaast wil ik graag van jou weten waarom jij de suggestie opwekt dat armoe en bitter lijden een pre is om in de hemel te komen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MATTHI636





Berichten: 29

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 09:01
 
PIETER649 schreef:
Ik vind jouw bijdrages ietwat tenenkrommend.
Probeer jij nou mensen een schuldgevoel aan te praten?

Wij kunnen nooit het leed van de ganse mensheid op oplossen, dat kan er maar 1 en dat is Jezus.
Wat dat betreft heeft ook Abraham zn stekies laten vallen.

Daarnaast wil ik graag van jou weten waarom jij de suggestie opwekt dat armoe en bitter lijden een pre is om in de hemel te komen.

Je vindt mijn bijdragen tenenkrommend, nou dan heb ik het goed gedaan.
Hier gaat het om hetgeen wat in Jacobus staat Jacobus2vers13 Want onbarmhartig zal het oordeel zijn over hem, die geen barmhartigheid bewezen heeft; barmhartigheid (echter) roemt tegen het oordeel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 09:26
 
MATTHI636 schreef:
Je vindt mijn bijdragen tenenkrommend, nou dan heb ik het goed gedaan.
Hier gaat het om hetgeen wat in Jacobus staat [i]Jacobus2vers13 Want onbarmhartig zal het oordeel zijn over hem, die geen barmhartigheid bewezen heeft; barmhartigheid (echter) roemt tegen het oordeel
Eerlijk gezegd vind ik dit een onwaardig antwoord van je. Het verhaal is idd sterk moraliserend. De boodschap die je wilt brengen is wel duidelijk. De opmerking die Pieter maakt,is ook terecht. Hoeveel geef jij aan zending?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 09:27
 
MATTHI636 schreef:
Je vindt mijn bijdragen tenenkrommend, nou dan heb ik het goed gedaan.
Hier gaat het om hetgeen wat in Jacobus staat [i]Jacobus2vers13 Want onbarmhartig zal het oordeel zijn over hem, die geen barmhartigheid bewezen heeft; barmhartigheid (echter) roemt tegen het oordeel
Eerlijk gezegd vind ik dit een onwaardig antwoord van je. Het verhaal is idd sterk moraliserend. De boodschap die je wilt brengen is wel duidelijk. De opmerking die Pieter maakt,is ook terecht. Hoeveel geef jij aan zending?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
INEZ910





Berichten: 216

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 09:57
 
PIETER649 schreef:
Ik vind jouw bijdrages ietwat tenenkrommend.
Probeer jij nou mensen een schuldgevoel aan te praten?

Wij kunnen nooit het leed van de ganse mensheid op oplossen, dat kan er maar 1 en dat is Jezus.
Wat dat betreft heeft ook Abraham zn stekies laten vallen.

Daarnaast wil ik graag van jou weten waarom jij de suggestie opwekt dat armoe en bitter lijden een pre is om in de hemel te komen.

Het stuk uit de bijbel dat Matthi aanhaalt gaat ook niet over de hele wereld en zijn ellende hé maar over de mensen uit je buurt: gevangenen, eenzamen, vreemdelingen .. ze zijn in ieders buurt en stad te vinden..
Naaste zijn: dat gaat toch echt ook over mensen in je naaste omgeving Coole smiley met zonnebril ..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 10:07
 
MATTHI636 schreef:
Je vindt mijn bijdragen tenenkrommend, nou dan heb ik het goed gedaan.
Hier gaat het om hetgeen wat in Jacobus staat Jacobus2vers13 Want onbarmhartig zal het oordeel zijn over hem, die geen barmhartigheid bewezen heeft; barmhartigheid (echter) roemt tegen het oordeel



Sinds wanneer heeft barmhartigheid alleen met geld te maken?
Waarom is een "populair"mens per definitie niet barmhartig?
Er staat in Marcus 10 toch dat het moeilijk is voor de rijke om in de hemel te komen, niet dat het onmogelijk is!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 11:04
 
MATTHI636 schreef:
Je vindt mijn bijdragen tenenkrommend, nou dan heb ik het goed gedaan.
Hier gaat het om hetgeen wat in Jacobus staat Jacobus2vers13 Want onbarmhartig zal het oordeel zijn over hem, die geen barmhartigheid bewezen heeft; barmhartigheid (echter) roemt tegen het oordeel

Tja, wat is barmhartigheid...en aan wie hebben wij barmhartigheid te bewijzen? In de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan laat Jezus ons duidelijk zien dat we niet moeten vragen wie onze naaste is, maar voor wie we onze naaste moeten zijn. Maar Hij geeft daarbij niet aan dat we dan maar de last van de hele wereld ons aan moeten trekken. Zodoende is het voorbeeld van de Nederlander en de Koreaan niet echt dekkend. Jezus heeft in de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan nu juist mensen laten passeren die je zo in je omgeving kunt tegenkomen: een voorganger, een diaken en een andersdenkende. We mogen best over de grens kijken om te zien wie we kunnen helpen, maar ik geloof zeker dat je ook weer niet te ver van je bed moet gaan kijken, omdat je dan nog meer leed weet te missen....denk eens aan je buurman/buurvrouw, ook die van een blok verderop. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 11:31
 
MATTHI636 schreef:
Er was eens een Nederlander die elk weekend ging feesten, hij had veel vrienden, daarnaast zag hij er goed verzorgd uit en droeg merkkleding. Voor hem was het leven een groot feest en hij ging ook weleens naar de kerk. Aan de andere kant van de wereld in Noord korea woont een hele arme christen. Hij wordt vervolgd door de overheid omdat hij in Jezus gelooft en is een bedelaar die ongeschoren en met kapotte kleren in de stad ligt. Hij heeft geen vrienden en ontzettende honger, als hij het klokhuis van een appel heeft gekregen, heeft hij een goede dag gehad. Dan sterven ze allebei, de Nederlandse jongen krijgt een mooi en goed verzorgde begrafenis en er zijn veel mensen aanwezig. De arme Noord koreaan sterft en er is niemand die hem mist, hij wordt in een zak gedumpt. De populaire Nederlander komt in het dodenrijk terecht, waar hij een ontzettende pijn te lijden heeft. Dan ziet hij de arme Noord koreaan zitten op een prachtige plaats samen met abraham. De Nederlander vraagt aan abraham of de Noord koreaan niet naar hem kan toekomen, om hem wat water te geven. De pijn die hij door het vuur te lijden heeft is ondragelijk. Abraham zegt "mijn kind, tijdens uw leven was je populair en heb je alle goede dingen ontvangen, de Noord koreaan was arm en heeft veel te lijden gehad tijdens zijn leven. Je had je broer kunnen helpen in dit leven maar dat heb je niet gedaan.

Het verhaal van de arme en rijke man in een modern jasje. Niks mis mee. Maar, is dé les van dit verhaal idd dat je elkaar moet helpen, dus barmhartigheid moet bewijzen? Die indruk heb ik namelijk niet...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN602





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 11:56
 
Zoals je deze vergelijking met uitleg omschrijft komt mij dat heel wettisch over. Er zijn zoveel Bijbelteksten te vinden en toe te passen dat je als christen zelfs mag twijfelen of je gered bent. Leven uit genade is leven uit geloof dat is God welgevallig. Als God werkelijk zo geïnteresseerd is in hetgene wat we 'niet' gedaan hebben, waar blijft de genade dan?

Ik pleit er voor om datgene te doen wat in je vermogen ligt, maar om dan eenvoudig je schuld af te kopen om een x-bedrag te storten, dat is niet mijn manier.

Vergeet niet dat wij niet meer geoordeelt zullen worden want Jezus heeft het ons oordel gedragen. Daarentegen is het wel goed om jezelf te beoordelen (Paulus) want doe hetgene wat je doet uit geloof en liefde. Want de wet wet is vervuld in één woord: LIEFDE en liefde staat vrij van oordeel.

MATTHI636 schreef:
Je vindt mijn bijdragen tenenkrommend, nou dan heb ik het goed gedaan.
Hier gaat het om hetgeen wat in Jacobus staat Jacobus2vers13 Want onbarmhartig zal het oordeel zijn over hem, die geen barmhartigheid bewezen heeft; barmhartigheid (echter) roemt tegen het oordeel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RELLOK036





Berichten: 588

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 12:01
 
HENK710 schreef:
Tja, wat is barmhartigheid...en aan wie hebben wij barmhartigheid te bewijzen? In de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan laat Jezus ons duidelijk zien dat we niet moeten vragen wie onze naaste is, maar voor wie we onze naaste moeten zijn. Maar Hij geeft daarbij niet aan dat we dan maar de last van de hele wereld ons aan moeten trekken. Zodoende is het voorbeeld van de Nederlander en de Koreaan niet echt dekkend. Jezus heeft in de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan nu juist mensen laten passeren die je zo in je omgeving kunt tegenkomen: een voorganger, een diaken en een andersdenkende. We mogen best over de grens kijken om te zien wie we kunnen helpen, maar ik geloof zeker dat je ook weer niet te ver van je bed moet gaan kijken, omdat je dan nog meer leed weet te missen....denk eens aan je buurman/buurvrouw, ook die van een blok verderop. Knipoog smiley
ben ik het mee eens oke er is in de wereld veel leed maar hier in ons eigen kikkerlandje is er ook zat... neem de ouderen de zwakkere van deze maatschapij de zwervers de kansloze... noem maar op of idd het leed bij de buren, je eigen fam, overal waar mensen zijn is er ook helaas leed....waar ik ff ana moet denken is wat Jezus zelf zegt: heb je naatse lief als je zelf.... en wie is dan je naaste? kan letterlijk zijn he de gene die naast je woont of degene die je digt aan het hart ligt, maar idd ook de mensen die bv nu in haitie leven daar gaa het ook slecht, maar door alle elende op dees aardkloot vergeet men soms wel eens de ellende die er in je eigen straat is. De buuf die bv op sterven ligt, of de andere buuf die werkeloos is geworden door de crisis, en daar door moet wachten op WW wat ook nu lang op zich laat wachten (spreek uit eigen eraring)
Je kan je ogen wel richten op de landen die ver weg zijn maar kijk eens in je straat stad provincie of land.. er is hier ook veel leed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MATTHI636





Berichten: 29

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 12:24
 
RELLOK036 schreef:
ben ik het mee eens oke er is in de wereld veel leed maar hier in ons eigen kikkerlandje is er ook zat... neem de ouderen de zwakkere van deze maatschapij de zwervers de kansloze... noem maar op of idd het leed bij de buren, je eigen fam, overal waar mensen zijn is er ook helaas leed....waar ik ff ana moet denken is wat Jezus zelf zegt: heb je naatse lief als je zelf.... en wie is dan je naaste? kan letterlijk zijn he de gene die naast je woont of degene die je digt aan het hart ligt, maar idd ook de mensen die bv nu in haitie leven daar gaa het ook slecht, maar door alle elende op dees aardkloot vergeet men soms wel eens de ellende die er in je eigen straat is. De buuf die bv op sterven ligt, of de andere buuf die werkeloos is geworden door de crisis, en daar door moet wachten op WW wat ook nu lang op zich laat wachten (spreek uit eigen eraring)
Je kan je ogen wel richten op de landen die ver weg zijn maar kijk eens in je straat stad provincie of land.. er is hier ook veel leed
Het kan allebei, de hele boodschap is naastenliefde in de praktijk te brengen.


Laatst aangepast door
MATTHI636
op vrijdag 29 januari 2010, 12:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 12:36
 
MATTHI636 schreef:
Het stuk heb ik gebaseerd op het verhaal van de rijke man en de arme lazarus, het staat in Lucas16vers19

Laten we eens de context van dt verhaal erbij pakken:

Lucas 16:10


Quote:
Wie betrouwbaar is in het geringste, is ook betrouwbaar als het om veel gaat, en wie oneerlijk is in het geringste is ook oneerlijk als het om veel gaat. 11 Als jullie onbetrouwbaar blijken in de omgang met de valse mammon, wie zal jullie dan werkelijk belangrijke dingen toevertrouwen? 12 En als jullie onbetrouwbaar blijken met wat een ander toebehoort, wie zal jullie dan geven wat jullie zelf toekomt? 13 Geen enkele knecht kan twee heren dienen: hij zal de eerste haten en de tweede liefhebben, of hij zal juist toegewijd zijn aan de ene en de andere verachten. Jullie kunnen niet God dienen én de mammon.’
14 De farizeeën, die geldzuchtig waren, hoorden dit alles aan en ze haalden honend hun neus voor hem op. 15 Maar Jezus zei tegen hen: ‘U wilt bij de mensen altijd voor rechtvaardig doorgaan, maar God kent uw hart. Wat bij de mensen in hoog aanzien staat, is een gruwel in de ogen van God.
16 De Wet en de Profeten gaan tot aan Johannes: sindsdien wordt het koninkrijk van God verkondigd, en iedereen wordt met klem genodigd binnen te komen. 17 Maar nog eerder vergaan hemel en aarde dan dat er ook maar één tittel van de wet wegvalt. 18 Wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel, en ook wie trouwt met een vrouw die door haar man is verstoten, pleegt overspel.
19 Er was eens een rijke man die gewoon was zich te kleden in purperen gewaden en fijn linnen en die dagelijks uitbundig feestvierde. 20 Een bedelaar die Lazarus heette, lag voor de poort van zijn huis, overdekt met zweren. 21 Hij hoopte zijn maag te vullen met wat er overschoot van de tafel van de rijke man; maar er kwamen alleen honden aanlopen, die zijn zweren likten. 22 Op zekere dag stierf de bedelaar, en hij werd door de engelen weggedragen om aan Abrahams hart te rusten. Ook de rijke stierf en werd begraven. 23 Toen hij in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde. 24 Hij riep: “Vader Abraham, heb medelijden met mij en stuur Lazarus naar me toe. Laat hem het topje van zijn vinger in water dompelen om mijn tong te verkoelen, want ik lijd pijn in deze vlammen.” 25 Maar Abraham zei: “Kind, bedenk wel dat jij je deel van het goede al tijdens je leven hebt ontvangen, terwijl Lazarus niets dan ongeluk heeft gekend; nu vindt hij hier troost, maar lijd jij pijn. 26 Bovendien ligt er een wijde kloof tussen ons en jullie, zodat wie van hier naar jullie wil gaan dat niet kan, en ook niemand van jullie naar ons kan oversteken.” 27 Toen zei de rijke man: “Dan smeek ik u, vader, dat u hem naar het huis van mijn vader stuurt, 28 want ik heb nog vijf broers. Hij kan hen dan waarschuwen, zodat ze niet net als ik in dit oord van martelingen terechtkomen.” 29 Abraham zei: “Ze hebben Mozes en de profeten: laten ze naar hen luisteren!” 30 De rijke man zei: “Nee, vader Abraham, maar als iemand van de doden naar hen toe komt, zullen ze tot inkeer komen.” 31 Maar Abraham zei: “Als ze niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen ze zich ook niet laten overtuigen als er iemand uit de dood opstaat.”’

Als Jezus dit verhaal vertelt, doet Hij dat naar aanleiding van datgene wat Hij voor die tijd gezegd heeft. Hij is in gesprek met de Farizeeën en wat wil Hij ze duidelijk maken? Het allereerste wat Hij stelt, is dat het belangrijk is betrouwbaar te zijn, zorgvuldig om te gaan met datgene wat je toevertrouwd is. Als je veel geld toevertrouwd is, zoals bij de rentmeester, ga er dan goed mee om. Als je veel talenten zijn toevertrouwd, ontwikkel ze dan ten dienste van de ander. Want besef goed, het is genade, dat je meer kunt en het is genade dat je meer hebt.
Het derde wat Hij de Farizeeërs duidelijk maakt in dit gedeelte, is als mensen je toevertrouwd zijn, ga dan goed met deze mensen om. Vervang niet Gods wetten door je eigen wetten. Maak het juk niet groter dan de bedoeling is.
En dan komt de tegenstelling waar het feitelijk om draait in dit verhaal.

Wat bij de mensen in hoog aanzien staat, is een gruwel in de ogen van God(vers 14).

Jezus beschrijft de rijke man als iemand die zich in purper en fijn linnen kleedt. Dat zijn kleren die gezag en aanzien oproepen bij mensen. De moderne vergelijking zou kunnen zijn mensen die in de PC Hoofdstraat hun boodschappen doen. Deze rijke man laat veel mensen bij zich komen om vooral te laten zien hoe voornaam hij is en hoe populair hij is. Hij verstevigt daarmee zijn indruk van aanzien van mensen. Die man is rijk, die man is dus belangrijk. Want hij wilde eer ontvangen van mensen, niet van God. Opvallend daarbij is dat Jezus hem niet eens bij zijn naam noemt. De rijke man, verder staat er niet. Terwijl naam en identiteit zo belangrijk zijn voor mensen.
Lazarus was echter iemand, die er niet uitzag. Hij had zweren over zijn hele lichaam, kon niet voldoende eten. Hij was iemand door de mensen veracht, verwaarloosd en vergeten. Hoe keek God echter naar Lazarus? Toen hij in de hemel kwam kreeg hij een ereplaats, nl. op de schoot van Abraham. Alle vernedering en minachting was vergeten, hij werd daar dicht bij God de Vader neergezet.
Ik denk dat we wel kunnen aannemen, dat Lazarus gewend was om te bidden. Dat hij in zijn strijd het naar God uitgeroepen had, dat God hem zou verlossen. En God verhoorde dat gebed, door hem een belangrijke plaats in de hemel te geven.
De lessen die ik leer uit dit gedeelte is, dat God naar het hart van mensen kijkt. En wat er in je hart zit, zal bepalend zijn voor Gods koninkrijk. Heb je geleerd te bidden tijdens je leven, of is je leven zo gemakkelijk, dat je gewoon je eigen gang gaat?
Ben je op zoek naar erkenning van anderen, of is de erkenning van God al voldoende?
Wat doe je met je talenten? Gebruik je die om de ander te dienen of gebruik je die om je eigen gezag te vergroten??
Gods normen en waarden zijn anders dan die van mensen, wij kijken naar de buitenkant en kunnen daarvan onder de indruk raken, maar God ziet het hart aan en ziet andere motieven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MATTHI636





Berichten: 29

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 12:36
 
INEZ910 schreef:
Het stuk uit de bijbel dat Matthi aanhaalt gaat ook niet over de hele wereld en zijn ellende hé maar over de mensen uit je buurt: gevangenen, eenzamen, vreemdelingen .. ze zijn in ieders buurt en stad te vinden..
Naaste zijn: dat gaat toch echt ook over mensen in je naaste omgeving Coole smiley met zonnebril ..
De bedoeling van het stuk is in barmhartigheid omzien naar je naasten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN602





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 12:43
 
MATTHI636 schreef:
De bedoeling van het stuk is in barmhartigheid omzien naar je naasten.

Daar ben ik het helemaal mee eens
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 13:04
 
CHATULIEM619 schreef:
De lessen die ik leer uit dit gedeelte is, dat God naar het hart van mensen kijkt. En wat er in je hart zit, zal bepalend zijn voor Gods koninkrijk. Heb je geleerd te bidden tijdens je leven, of is je leven zo gemakkelijk, dat je gewoon je eigen gang gaat?
Ben je op zoek naar erkenning van anderen, of is de erkenning van God al voldoende?
Wat doe je met je talenten? Gebruik je die om de ander te dienen of gebruik je die om je eigen gezag te vergroten??
Gods normen en waarden zijn anders dan die van mensen, wij kijken naar de buitenkant en kunnen daarvan onder de indruk raken, maar God ziet het hart aan en ziet andere motieven.

Mooie bijdrage Chatuliem. Ben ik het helemaal mee eens.
Ik kon het alleen nog niet goed onder woorden krijgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 13:07
 
MATTHI636 schreef:
De bedoeling van het stuk is in barmhartigheid omzien naar je naasten.
De bedoeling van jouw stuk komt op mij idd over als het doen van barmhartigheid. Alleen is dat volgens mij dus een andere bedoeling als dat Jezus had toen hij dit verhaal vertelde.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MATTHI636





Berichten: 29

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 13:29
 
LIESBETH326 schreef:
De bedoeling van jouw stuk komt op mij idd over als het doen van barmhartigheid. Alleen is dat volgens mij dus een andere bedoeling als dat Jezus had toen hij dit verhaal vertelde.

Ik heb het niet over de hartstoestand of het wel of iemand wel of niet oprecht geeft of dat er andere bedoelingen zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 13:52
 
MATTHI636 schreef:
Ik heb het niet over de hartstoestand of het wel of iemand wel of niet oprecht geeft of dat er andere bedoelingen zijn.
Als je gelijkenissen in een modern jasje wilt gieten, moet je er wel voor zorgen dat de boodschap van die gelijkenis overeind blijft.
In de reacties merk je al dat dit ergens wringt. Het komt niet overeen met andere bijbelteksten, het kweekt een vals schuldgevoel. Jezus bedoelde met deze gelijkenissen niet, dat hij rijkdom veroordeelde. Ook wilde Hij ons niet een schuldgevoel aanpraten, zoals Pieter terecht zegt, wij kunnen niet in ons eentje de armoede van de hele wereld oplossen. Er moet een andere boodschap aan ten grondslag liggen die dieper is. En dat heb ik proberen te ontdekken door te lezen in de context waarin het staat. En daar komen de begrippen aanzien en status naar boven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MATTHI636





Berichten: 29

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 15:38
 
Het verhaal zoals ik het geschreven hebt blijft gewoon staan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 16:10
 
MATTHI636 schreef:
Het verhaal zoals ik het geschreven hebt blijft gewoon staan.
Tja, wat moeten we daar nu mee. We zijn hier toch om met elkaar dingen te bespreken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 16:16
 
CHATULIEM619 schreef:
Als je gelijkenissen in een modern jasje wilt gieten, moet je er wel voor zorgen dat de boodschap van die gelijkenis overeind blijft.
In de reacties merk je al dat dit ergens wringt. Het komt niet overeen met andere bijbelteksten, het kweekt een vals schuldgevoel. Jezus bedoelde met deze gelijkenissen niet, dat hij rijkdom veroordeelde. Ook wilde Hij ons niet een schuldgevoel aanpraten, zoals Pieter terecht zegt, wij kunnen niet in ons eentje de armoede van de hele wereld oplossen. Er moet een andere boodschap aan ten grondslag liggen die dieper is. En dat heb ik proberen te ontdekken door te lezen in de context waarin het staat. En daar komen de begrippen aanzien en status naar boven.



Luc 1,53
Wie honger heeft overlaadt hij met gaven, maar rijken stuurt hij weg met lege handen.



46 Maria zei:
‘Mijn ziel prijst en looft de Heer,
47 mijn hart juicht om God, mijn redder:
48 hij heeft oog gehad voor mij, zijn minste dienares.
Alle geslachten zullen mij voortaan gelukkig prijzen,
49 ja, grote dingen heeft de Machtige voor mij gedaan,
heilig is zijn naam.
50 Barmhartig is hij, van geslacht op geslacht,
voor al wie hem vereert.
51 Hij toont zijn macht en de kracht van zijn arm
en drijft uiteen wie zich verheven wanen, (1:51) en drijft uiteen wie zich verheven wanen – Ook mogelijk is de vertaling: ‘de plannen van hoogmoedigen stuurt hij in de war’.52 heersers stoot hij van hun troon
en wie gering is geeft hij aanzien.
53 Wie honger heeft overlaadt hij met gaven,
maar rijken stuurt hij weg met lege handen.

54-55 Hij trekt zich het lot aan van Israël, zijn dienaar,
zoals hij aan onze voorouders heeft beloofd:
hij herinnert zich zijn barmhartigheid
jegens Abraham en zijn nageslacht,
tot in eeuwigheid.’ 55 [54–55]



Jakobus 5 : 1 - 6

1 En nu iets voor u, rijken! Weeklaag en jammer om de rampspoed die over u komt. 2 Uw rijkdom is verrot en uw kleding is door de mot aangevreten. 3 Uw goud en zilver is verroest, en die roest zal tegen u getuigen en als een vuur uw lichaam verteren. U hebt uw schatkamers gevuld, hoewel de tijd ten einde loopt. 4 Hoor de klacht van het loon dat u de arbeiders die uw velden maaiden hebt onthouden. Het geroep van de maaiers is tot de Heer van de hemelse machten doorgedrongen. 5 U hebt op aarde in weelde gebaad en losbandig geleefd, u hebt uzelf vetgemest voor de slachttijd. 6 U hebt de rechtvaardige veroordeeld en vermoord, en hij heeft zich niet tegen u verzet.

Jak 2,6
Maar u behandelt arme mensen met minachting. Zijn het dan niet de rijken die u onderdrukken en u voor de rechter slepen?





Wie een oor heeft om te horen, die hore.


Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op vrijdag 29 januari 2010, 16:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 16:48
 
SOLAFIDE630 schreef:


Jakobus 5 : 1 - 6

1 En nu iets voor u, rijken! Weeklaag en jammer om de rampspoed die over u komt. 2 Uw rijkdom is verrot en uw kleding is door de mot aangevreten. 3 Uw goud en zilver is verroest, en die roest zal tegen u getuigen en als een vuur uw lichaam verteren. U hebt uw schatkamers gevuld, hoewel de tijd ten einde loopt. 4 Hoor de klacht van het loon dat u de arbeiders die uw velden maaiden hebt onthouden. Het geroep van de maaiers is tot de Heer van de hemelse machten doorgedrongen. 5 U hebt op aarde in weelde gebaad en losbandig geleefd, u hebt uzelf vetgemest voor de slachttijd. 6 U hebt de rechtvaardige veroordeeld en vermoord, en hij heeft zich niet tegen u verzet.

Jak 2,6
Maar u behandelt arme mensen met minachting. Zijn het dan niet de rijken die u onderdrukken en u voor de rechter slepen?





Wie een oor heeft om te horen, die hore.




Ik vind het schattig hoor Sola dat je een rijtje bijbelteksten opsomt.
Jammer dat het zonder bijbehorend commentaar gaat.
Het zijn nu precies de bijbelgedeelten die bijv. de communisten en socialisten misbruiken om hun idologie een christelijk sausje te geven.
Zeker dat vers 4 slaat in de huidige economie nergens op!

Wat mij opvalt is dat er in deze hele topic veel anti-rijken teksten gebruikt worden. Vooral de vergelijking over de rijke en de hemel en de kameel door het oog van de naald.
Ik lees in de hele bijbel nergens commentaar op de rijkdom van Abraham, Job of bijvoorbeeld koning David.
Sterker nog... God zegende deze mensen, werd er uitdrukkelijk bij gezet.

Rijkdom is een keuze, en een opdracht!! Er staat immers dat je moet woekeren met je talenten?
Het staat een ieder vrij zijn talenten te ontwikkelen en daarmee tot rijkdom te komen. Vaak word dan vergeten dat daar werkweken van 70 uur tegenover staan.
Een ander werkt 36 uur, of zelfs in het geheel niet. Dat is hun keuze.
Maar dan ook niet afgunstig zijn...

De gemiddelde werkende draagt via zijn loonbelasting, inkomstenbelasting en sociale premies al ruimhartig bij aan de sociale zekerheden.
Wat men daarnaast nog wil weggeven is een persoonlijke keuze, dat is niet af te dwingen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
INEZ910





Berichten: 216

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 16:54
 
MATTHI636 schreef:
De bedoeling van het stuk is in barmhartigheid omzien naar je naasten.

Dat zeg ik Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
INEZ910





Berichten: 216

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 17:07
 
PIETER649 schreef:
Ik vind het schattig hoor Sola dat je een rijtje bijbelteksten opsomt.
Jammer dat het zonder bijbehorend commentaar gaat.
Het zijn nu precies de bijbelgedeelten die bijv. de communisten en socialisten misbruiken om hun idologie een christelijk sausje te geven.
Zeker dat vers 4 slaat in de huidige economie nergens op!

Wat mij opvalt is dat er in deze hele topic veel anti-rijken teksten gebruikt worden. Vooral de vergelijking over de rijke en de hemel en de kameel door het oog van de naald.
Ik lees in de hele bijbel nergens commentaar op de rijkdom van Abraham, Job of bijvoorbeeld koning David.
Sterker nog... God zegende deze mensen, werd er uitdrukkelijk bij gezet.

Rijkdom is een keuze, en een opdracht!! Er staat immers dat je moet woekeren met je talenten?
Het staat een ieder vrij zijn talenten te ontwikkelen en daarmee tot rijkdom te komen. Vaak word dan vergeten dat daar werkweken van 70 uur tegenover staan.
Een ander werkt 36 uur, of zelfs in het geheel niet. Dat is hun keuze.
Maar dan ook niet afgunstig zijn...

De gemiddelde werkende draagt via zijn loonbelasting, inkomstenbelasting en sociale premies al ruimhartig bij aan de sociale zekerheden.
Wat men daarnaast nog wil weggeven is een persoonlijke keuze, dat is niet af te dwingen

Tsja.. wel een beetje beperkt zo.. delen van je rijkdom maar ook je tijd en aandacht met anderen uit liefde voor Jezus en je naaste (je hartsgesteldheid Lachende smiley met blinkend witte tanden )lijkt me toch passender dan te zeggen: ik betaal al belasting..
Het is harstikke mooi dat jou bedrijf goed draait ( ga ik even vanuit) en daar werk je hard voor en dat is ook prima natuurlijk.. maar dat betekent toch niet dat je de concrete oproep om om te zien naar gevangenen, vreemdelingen, armen enz. maar naast je neer kunt leggen onder het motto dat je al bijdraagt aan de sociale zekerheid??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 17:22
 
INEZ910 schreef:
Tsja.. wel een beetje beperkt zo.. delen van je rijkdom maar ook je tijd en aandacht met anderen uit liefde voor Jezus en je naaste (je hartsgesteldheid Lachende smiley met blinkend witte tanden )lijkt me toch passender dan te zeggen: ik betaal al belasting..
Het is harstikke mooi dat jou bedrijf goed draait ( ga ik even vanuit) en daar werk je hard voor en dat is ook prima natuurlijk.. maar dat betekent toch niet dat je de concrete oproep om om te zien naar gevangenen, vreemdelingen, armen enz. maar naast je neer kunt leggen onder het motto dat je al bijdraagt aan de sociale zekerheid??


Jahoor, mn bedijf draait prima... ik kan de salarissen betalen van het personeel, de rekeningen van de leveranciers en ook nog mn gezin onderhouden.
Dus ik voel me rijk. Coole smiley met zonnebril
Maar of het wijs is om mijn erfenis te aanvaarden mocht ik komen te overlijden? neuh zo rijk ben ik ook weer niet. ( die tijd is geweest) Smiley met dichtgeplakte mond

Ik zeg nergens dat je met alleen belastingbetalen voldoet aan het vereiste van chr. naastenliefde.
Ik doe ook wel eens wat hoor... vreest niet.
Maar dan maak ik wel zelf uit hoe, wat, waar en waarom.
Ik zie overigens in dat infantiele stuk waarmee deze topic is gstart, geen concrete oproep.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 17:34
 
PIETER649 schreef:
Ik vind het schattig hoor Sola dat je een rijtje bijbelteksten opsomt.
Jammer dat het zonder bijbehorend commentaar gaat.
Het zijn nu precies de bijbelgedeelten die bijv. de communisten en socialisten misbruiken om hun idologie een christelijk sausje te geven.
Zeker dat vers 4 slaat in de huidige economie nergens op!

Wat mij opvalt is dat er in deze hele topic veel anti-rijken teksten gebruikt worden. Vooral de vergelijking over de rijke en de hemel en de kameel door het oog van de naald.
Ik lees in de hele bijbel nergens commentaar op de rijkdom van Abraham, Job of bijvoorbeeld koning David.
Sterker nog... God zegende deze mensen, werd er uitdrukkelijk bij gezet.

Rijkdom is een keuze, en een opdracht!! Er staat immers dat je moet woekeren met je talenten?
Het staat een ieder vrij zijn talenten te ontwikkelen en daarmee tot rijkdom te komen. Vaak word dan vergeten dat daar werkweken van 70 uur tegenover staan.
Een ander werkt 36 uur, of zelfs in het geheel niet. Dat is hun keuze.
Maar dan ook niet afgunstig zijn...

De gemiddelde werkende draagt via zijn loonbelasting, inkomstenbelasting en sociale premies al ruimhartig bij aan de sociale zekerheden.
Wat men daarnaast nog wil weggeven is een persoonlijke keuze, dat is niet af te dwingen


Aan wat ik evt. zeg, Pieter, heb je niets, maar het komt erop aan, wat God zegt in Zijn woord.

Ik kan de wereld niet beoordelen.....dus mijn mening komt er in wezen niet op aan.....Het komt er op aan, wat God Zelf in Zijn woord zegt, want God zal de wereld en Zijn kinderen (be)oordelen.

Dus ik zou zeggen....ga a.u.b. eens de bijbel goed lezen op dit punt, want het schijnt je nogal te raken Pieter en ga er achter komen, wat JEZUS over deze zaken vindt.

We hebben het hier wel meer over gehad in het OUDE Forum...en iedere keer weer dezelfde tegenwerpingen.

Kijk, Abraham zat in de oude bedeling. Dat is al dus een keer ter sprake gekomen. Maar nu is Jezus gekomen en Jezus heeft t.a.v. de rijkdom heel wat andere dingen, heel wat nuanceringen aangebracht t.a.v. de rijken en de rijkdom.

Jezus zei o.a. : "De rijken hebben hun troost reeds, maar later zullen de armen bij Hem hun troost hebben" en dat komt echt helemaal overeen met het verhaal van de rijkaard en de arme Lazerus.

De rijken hebben in onze wereld alle macht.....zij verachten de armen, want de armen hebben immers geen poot om op te staan. Armen hebben immers de troost van het geld niet. Ze kunnen zich niet sterk maken tegenover de rijken, als die weer met een claim komen. In onze maatschappij is dit ook steeds weer een KNELLEND punt van zorg.

En waar heb ik het over.... We hebben net een kredietscrisis achter de rug, waar een handjevol rijke aasgieren de hele wereldeconomie naar zijn grootje heeft geholpen......en wie zijn daarvan de dupe? Juist ja...de armen.

De belangrijke banken, die zitten op rozen, want die worden door de overheden geholpen om niet om te vallen, want dan zou dan zeer destabiliserend werken voor de economie van dat land. En het zijn de belangrijke top managerrs van die banken, die toch weer doorgaan met hun hoge bonussen etc..

Goed daar gaat USA nu iets aan doen dan...gelukkig maar. OBAMA HEEFT DAAR EEN GOED PLAN VOOR.

Maar het ziijn steeds de rijken, die de armen hardvochtig achterna zitten en onrechtvaardig zijn, omdat ze steeds maar MEER willen. Steeds meer geld, terwijl ze al bulken van het geld en zich alles kunnen permitteren.

Spr 30,15
Er zijn twee soorten bloedzuigers: de eerste zegt ‘Geef!’, de andere ‘Geef!’ Drie dingen worden nooit verzadigd, vier dingen zeggen nooit ‘Het is genoeg’:

De arrogantie van veel riijken en misschien mag ik wel zeggen...de meeste rijken is hemeltergend. En ik heb daar midden onder gezeten Pieter, ik ben daar half in opgevoed..ik weet hoe arrogant de rijken zijn en hoe laatdunkend men over armen kan praten. Walgelijk gewoon.

Ook ken ik de andere kant Pieter en weet ook uit eigen ervaring hoe moeilijk het is voor een arme om aan de bak te komen. Hoe zeer de rijken de armen naar beneden trappen en ze geen kans geven, omdat de rijken zich als een veeeeel beter mens en veel stijlvoller en beschaafder achten.

De rijken spekken meestal alleen maar hun eigen buik. Geld gaat met geld om zo is dat nu eenmaal, tenminste MEESTAL, ik wil dus niet zeggen dat daar jitzonderingen op bestaan....Maar meestal hebben de rijken maar 1 god en DIE IS DE MAMMON.

DAT IS MIJN MENING!

Nou wil ik niet zeggen, dat jij je daaraan bezondigd...ik persoonlijk heb je daar nog niet op kunnen betrappen, maar ik vind wel, dat je af en toe je soms erg gemakelijk van de dingen afmaakt, het spijt me dat te moeten zeggen, zoals je daar ook weer blijk van geeft in je reactie. Op een gegeven ogenblik ben je wel erg gauw uitgepraat.

En wat de communisten zeggen of de socialisten moeten zij weten. Ik ben geen communist. Daar wil ik niets mee te maken hebben, want dat is heeeeel wat anders....IK BEN EEN CHRISTEN EN DOE MIJN BEST OM HET ZO TE ZIEN, ZOALS DE HEER HET ZIET OOK ALS HET IN MIJN EIGEN NADEEL IS...want wat heb ik eraan als ik mijn ogen sluit voor dat wat de Heer wil....helemaal niets....want eens zal ik het toch dan op mijn bordje krijgen. Ik wil geen struisvogel zijn, die zijn hoofd in het zand steekt, daar heb je niets aan.


Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op vrijdag 29 januari 2010, 17:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 18:40
 
In onderstaand citaat ligt m.i. het hart van de Heer, datgene wat Hij belangrijk vind eb waar Hij toe oproept om na te volgen. Lees dat maar eens aandachtig. Wie oren heeft om te horen, die hore.........

Lucas 12 :
13 Iemand uit de menigte zei tegen hem: ‘Meester, zeg tegen mijn broer dat hij de erfenis met mij moet delen!’ 14 Maar Jezus antwoordde: ‘Wie heeft mij als rechter of bemiddelaar over jullie aangesteld?’ 15 Hij zei tegen hen: ‘Pas op, hoed je voor iedere vorm van hebzucht, want iemands leven hangt niet af van zijn bezittingen, zelfs niet wanneer hij die in overvloed heeft.’ 16 En hij vertelde hun de volgende gelijkenis: ‘Het landgoed van een rijke man had veel opgebracht, 17 en daarom vroeg hij zich af: Wat moet ik doen? Ik heb geen ruimte om mijn voorraden op te slaan. 18 Toen zei hij bij zichzelf: Wat ik zal doen is dit: ik breek mijn schuren af en bouw grotere, waar ik al mijn graan en goederen kan opslaan, 19 en dan zal ik tegen mezelf zeggen: Je hebt veel goederen in voorraad, genoeg voor vele jaren! Neem rust, eet, drink en vermaak je. 20 Maar God zei tegen hem: “Dwaas, nog deze nacht zal je leven van je worden teruggevorderd. Voor wie zijn dan de schatten die je hebt opgeslagen?” 21 Zo vergaat het iemand die schatten verzamelt voor zichzelf, maar niet rijk is bij God.’ 22 Hij zei tegen zijn leerlingen: ‘Om deze reden zeg ik tegen jullie: maak je geen zorgen over jezelf en over wat je zult eten, noch over je lichaam en over wat je zult aantrekken. 23 Want het leven is meer dan voedsel en het lichaam meer dan kleding. 24 Kijk naar de raven: ze zaaien niet en oogsten niet, ze hebben geen voorraadkamer en geen schuur, het is God die ze voedt. Hoeveel meer zijn jullie niet waard dan de vogels! 25 Wie van jullie kan door zich zorgen te maken één el aan zijn levensduur toevoegen? 26 Als jullie dus zelfs het geringste al niet kunnen, waarom maken jullie je dan zorgen over de rest? 27 Kijk naar de lelies, kijk hoe ze groeien. Ze werken niet en weven niet. Ik zeg jullie: zelfs Salomo ging in al zijn luister niet gekleed als een van hen. 28 Als God het groen dat vandaag nog op het veld staat en morgen in de oven gegooid wordt al met zo veel zorg kleedt, met hoeveel meer zorg zal hij jullie dan niet kleden, kleingelovigen? 29 Ook jullie moeten niet nadenken over wat je zult eten en wat je zult drinken, en jullie moeten je niet door zorgen laten kwellen. 30 De volken van deze wereld jagen die dingen na, maar jullie Vader weet dat je ze nodig hebt. 31 Zoek liever zijn koninkrijk, en die andere dingen zullen je erbij gegeven worden. 32 Vrees niet, kleine kudde, want jullie Vader heeft jullie het koninkrijk willen schenken. 33 Verkoop je bezittingen en geef aalmoezen. Maak voor jezelf een geldbuidel die niet verslijt, een schat in de hemel die niet opraakt, waar een dief niet bij kan en die door geen mot kan worden aangevreten. 34 Waar jullie schat is, daar zal ook jullie hart zijn.
35 Sta klaar, doe je gordel om en houd de lampen brandend,
36 en wees als knechten die hun heer opwachten wanneer hij terugkeert van een bruiloft, zodat ze direct voor hem opendoen wanneer hij aanklopt. 37 Gelukkig de knechten die de heer bij zijn komst wakend aantreft. Ik verzeker jullie: hij zal zijn gordel omdoen, hen aan tafel nodigen en hen bedienen. 38 Gelukkig degenen die hij zo aantreft, ook al komt hij midden in de nacht of kort voor het aanbreken van de dag. 39
Besef wel: als de heer des huizes had geweten op welk uur de dief zou komen, dan zou hij niet in zijn huis hebben laten inbreken. 40 Ook jullie moeten klaarstaan, want de Mensenzoon komt op een tijdstip waarop je het niet verwacht.’
41 Petrus vroeg: ‘Heer, is deze gelijkenis alleen voor ons bedoeld of voor iedereen?’ 42 De Heer antwoordde: ‘Wie is die betrouwbare en verstandige rentmeester die de heer zal aanstellen over zijn knechten om hun op tijd het eten te geven dat hun toekomt? 43 Gelukkig de dienaar die daarmee bezig is wanneer zijn heer komt. 44 Ik verzeker jullie: hij zal hem aanstellen over alles wat hij bezit. 45 Maar als die dienaar bij zichzelf zegt: Mijn heer komt maar niet, en als hij de knechten en dienstmeisjes gaat slaan, zich volvreet en zich bedrinkt, 46 dan komt de heer van die dienaar op een dag waarop hij het niet verwacht en op een tijdstip dat hij niet kent, en dan zal hij hem straffen met zijn zwaard en hem het lot van de trouwelozen doen ondergaan.[size=18] 47 De dienaar die weet wat zijn heer wil, maar geen voorbereidingen treft en niet overeenkomstig zijn wil handelt, zal veel slagen te verduren krijgen.[/size] 48 Maar wie niet weet wat zijn heer wil en zo handelt dat hij slaag verdient, zal weinig slagen te verduren krijgen. [color=#FF0000]Van iedereen aan wie veel gegeven is, zal veel worden geëist, en hoe meer aan iemand is toevertrouwd, des te meer zal van hem worden gevraagd. [/color]49 Ik ben gekomen om op aarde een vuur te ontsteken, en wat zou ik graag willen dat het al brandde! 50 Ik moet een doop ondergaan, en ik word hevig gekweld zolang die niet volbracht is. 51 Denken jullie dat ik gekomen ben om vrede te brengen op aarde? Geenszins, zeg ik jullie, ik kom verdeeldheid brengen. 52 Vanaf heden zullen vijf in één huis verdeeld zijn: drie tegen twee en twee tegen drie. 53 De vader zal tegenover zijn zoon staan en de zoon tegenover zijn vader, de moeder tegenover haar dochter en de dochter tegenover haar moeder, de schoonmoeder tegenover haar schoondochter en de schoondochter tegenover haar schoonmoeder.’


Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op vrijdag 29 januari 2010, 18:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende
Pagina 1 van 4