ChristianMatch
 


Forum

Berichten van EVA685
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 ... 31 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van EVA685
Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: donderdag 20 januari 2011, 11:35
BerichtOnderwerp: God Vergeeft Vergeven wij ook?
 
ANITA324 schreef:
De laatste tijd ben ik regelmatig aan het nadenken over het leven en er gebeurt veel in je leven. Kan je dan wat je in je leven ook hebt meegemaakt de ander vergeven ook al mag je die hele persoon totaal niet ook al zou het je grootste vijand zijn heb je dan die persoon nog van harte lief als jezelf?
Als we nagaan zijn wij als mensen ja ook ik vol met zonden en gebreken zonder HEERE Jezus ben ik niks alleen met Hem ben ik alles en natuurlijk blijf je als mens die strijd houden net als het scheepje op zee de rustige wind kan zo omslaan in storm en wat doe je dan in zo positie?
Ga je zelf varen of laat je de Stuurman het scheepje varen tot de juiste koers naar de havens toe?

Als we kunnen lezen in HEERE Gods Woord vergeeft Hij ons 7 maal 70 maal elke dag weer. Gal.6:8. 1 Kor.11:29,32. Math.18:21. Luc.17:4.
Lees eens het verhaal op verschillende plekken in de Bijbel:
- Van de verloren zoon die alles verbraste het at bij de varkens en kreeg berouw de vader wachte hem op en het was een groot feest.
- De moordernaar aan het kruis deed alle verkeerde dingen tot aan zijn laatste adem kreeg hij berouw en Jezus vergaf en zei Hij met heden zul je in het paradijs/hemel zijn.
- Enz.

Op die manier als we die verhalen allemaal lezen dan kunnen we niet anders dan ook de ander vergeven ook al doet veel dingen pijn in je hart kunnen we dan ons nederig en zachtmoedig blijven ons ik verlagen zodat Hij meer in ons leven mag vormen ja dan kan het jou ook los laten.
Zodat we ook onze vijanden lief kunnen hebben door onze HEERE Jezus heen want dan is het niet meer ik maar Christus die in mij leeft door Hem ontvang je die kracht.

God Vergeeft Vergeven wij ook?



Denk maar eens na over dit lied Knipoog smiley
Let op het woordje kan en zal!
Misschien lukt het ons dan beter Smiley die vol vragen zit



Hoe kan ik verder leven,hoe moet ik verder gaan.
Kan ik ooit vergeven,wat mij is aangedaan.
De woorden in mijn ziel, de haat en bitterheid,
lijken niet te helen niet door woorden, niet door tijd.


Maar als er vergeving is, kan er genezing zijn
van de pijn en het verdriet diep van binnen.
Als er vergeving is,kan er genezing zijn
en de weg van herstel kan beginnen.

O God , ik heb U nodig, ik kan het zelf niet.
Ik lijk haast te verstikken,in angst en in verdriet.
Hoe kan ik ooit vergeven, zoals U mij vergeeft,
dwars door alles heen wat mij beschadigd heeft.


Geef mij de kracht van Uw liefde om verder te gaan,
ook al zal er een litteken blijven bestaan.
Want is Uw liefde niet sterker dan de dood,
en Uw vergeving niet dieper dan mijn nood?


Want waar Uw vergeving is zal genezing zijn
van de pijn en het verdriet diep van binnen,
waar Uw vergeving is zal genezing zijn
en de weg van herstel kan beginnen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: donderdag 20 januari 2011, 11:21
BerichtOnderwerp: kanker
 
MAR907 schreef:
He, het bericht van haar overlijden voelt als een speer die door mij heen gaat...Verraste, verbaasde smiley
Heb er ook geen woorden voor....ben er stil van.... Geschokte, onthutste smiley




Mar, het is vreselijk, zij had ook nog kinderen thuis Boze smiley
Laten we bidden voor troost en kracht voor ze.


Laatst aangepast door
EVA685
op donderdag 20 januari 2011, 11:22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: donderdag 20 januari 2011, 00:42
BerichtOnderwerp: Maskers
 
ANITA324 schreef:
Als je vroegtijdig wat in je leven wat meemaakt word je snel volwassen.
In die zin heb ik mijn ogen niet in de zak zitten alleen ik heb er nooit echt erover gepraat in de vorm van blogs op die manier schrijven.
Hoe dan ook zo mag je als mens tot een ander een hand en een voet zijn.
Mocht er mensen met bepaalde verhalen een luisterd oor nodig hebben kan je altijd even mij aanspreken want daar maak ik wel de tijd voor.




Een mooi gedicht:

Voor U zet ik mijn masker af
met U speel ik geen spel
U mag me zien zoals ik ben
bang maakt het me wel

Voor U zet ik mijn masker af
en weet dat U dan ziet
dat ik gewoon heel kwetsbaar ben
dat ik lach om mijn verdriet

Voor U zet ik mijn masker af
ik heb geen muren meer
Omdat U eens heel kwetsbaar was
leg ik mijn wapens neer

Voor U zet ik mijn masker af
aan U geef ik mij bloot
U bent mijn ziel en zaligheid
Uw liefde maakt slechts groot

want iemand mag het weten
hoe kwetsbaar en hoe klein
hoe bang .. om raad verlegen
ik af en toe kan zijn

mijn sterkte en zwakte
U krijgt ze allebei
Ik wil ze aan U geven
U doet iets goed in mij

Geen leugen .. geen bescherming meer
in U ben ik echt vrij
dwars door mijn dikke masker heen
kijkt U en U houd van mij !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: donderdag 20 januari 2011, 00:03
BerichtOnderwerp: Dagelijkse bemoediging van Eva/1 januari 2011
 
Woensdag 19 januari:

LIEFDE LOOPT OP DE DINGEN VOORUIT!

HEER, ik wil U zoeken.

Niemand heeft MIJ ooit tevergeefs gezocht, IK wacht met hunkerend verlangen of men een beroep op MIJ doet en IK, die de nood van je hart al heb gezien, voordat je tot MIJ riep, misschien nog voordat jij jezelf je bewust was van die nood, IK ben het antwoord al aan het voorbereiden.
Het is net als bij een moeder, die al passende geschenken voor het huwelijk van haar dochter heeft weggelegd, nog voor de grote liefde in het leven van die dochter is gekomen.

Dat de liefde van GOD al op de dingen vooruit loopt, is iets, dat de mens zich zelden realiseert.
Reken in je geest af met de gedachte aan een GOD, die je ongunstig gezind zou zijn, die benaderd moet worden met zuchten en tranen en veel woorden, voordat HIJ met tegenzin de begeerde schatten afstaat.
Wat de mensen van MIJ denken, vraagt om een revolutionaire herziening.

Probeer je een moeder voor te stellen, die voorbereidingen treft om haar kind met de verjaardag te verassen, terwijl haar moederhart zingt:
Zal ze dat niet heerlijk vinden? Wat zal ze hier blij mee zijn, ziet ze met een hart vol tedere vreugde reeds van tevoren hoe verrukt haar kind zal zijn.
Waar heeft de moeder al deze voorbereidings-vreugd vandaan?
Van MIJ - het is een zwakke echo van MIJN voorbereidings-vreugde.

Probeer het zo te zien, als zich plannen ontvouwen, die IK heb voorbereid.
Het betekent veel voor MIJ, als IK word begrepen en als je MIJ begrijpt, dan zal dat ook jou blijdschap geven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: woensdag 19 januari 2011, 23:18
BerichtOnderwerp: Piekie en Dave
 
IMKE917 schreef:
Ja Eva.....ik vraag het mij ook al een tijdje af hoe het met Piekie gaat.
Ze is inmiddels van de site af zag ik...ze is grijs.
Is er iemand die prive contact met haar heeft? en misschien wat kan/wil/mag vertellen?
En bidden doen we hoor Knipoog smiley




En daar was dus het nare bericht dat zij is overleden, laten we aan haar denken, als een gelovige en zeer moedige vrouw en bidden voor de
nabestaanden, woorden schieten verder te kort.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: woensdag 19 januari 2011, 23:02
BerichtOnderwerp: Piekie
 
MARYLIEN613 schreef:
sorry dit is geen nieuw onderwerp, maar ik vind het vorige niet meer,

Heeft er nog iemand nieuws over Piekie?
denk toch vaak aan haar!




Heb al verschillende keren een topic over haar geplaatst, maar er kwamen niet veel reacties op Twijfelende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: woensdag 19 januari 2011, 23:00
BerichtOnderwerp: kanker
 
HENK710 schreef:
In de chat vanavond begrepen dat Piek is overleden. Heeft iemand op een of andere manier nog contact met haar gehad? Is het dan misschien een optie om hier nog iets te plaatsen over de laatste dagen/weken? En wellicht kan dan ook medeleven doorgegeven worden???




Ik zag haar helemaal niet meer op CM Huilende smiley, smiley in tranen
Maakte me erg zorgen, had haar gemaild,
hoorde nooit wat terug, het was een flinke moedige vrouw.
Wat is dit vreselijk vlug gegaan, er zijn geen woorden voor Huilende smiley, smiley in tranen
Rust zacht lieve Piekie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: woensdag 19 januari 2011, 22:14
BerichtOnderwerp: Nieuws !!!
 
ANITA324 schreef:
Mijn Nieuws

Weer terug van weg geweest.
Kreeg korting en dacht waarom niet he
Dus nu weer terug naar hier
Heb ik in tussen tijd nog wat gemist ? Knipoog smiley




WELKOM Anita Knipoog smiley wat zie je er goed uit!! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: dinsdag 18 januari 2011, 23:24
BerichtOnderwerp: Niet verlengen
 
[quote=MARISKA601]Een hele fijne tijd in Engeland.
We zullen je missen.

ook de groetjes van Muischje Muisch[/quote

]



Fijne tijd daar Lielie en GODS Zegen!

Liefs van Eva.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: dinsdag 18 januari 2011, 23:22
BerichtOnderwerp: Het slechtste moment van vandaag
 
SUSANNAH475 schreef:
Ik dacht dat mijn slechtste moment was vanmiddag in de Hema, waar ik heerlijk wilde gaan zitten met een kop koffie terwijl ik in alle rust een werkformulier dacht te gaan invullen.
Gelukt, alleen niet in die rust... een eindje verder zat een man ongelofelijk te flirten met me... ('t was ook mijn typ niet... Knipoog smiley ), ik was blij toen ik er weer weg ging... Lachende smiley

Tja, dacht dat dat mijn slechtste moment was tot ik vanavond naar koor ging en voor het eerst bij de nieuwe koorleidster in ging zingen... pfff... ik dacht altijd dat zingen ontspannend was, maar het werd zo inspannend dat het me ff teveel werd...
Ik houd wel van zingen, maar niet op deze manier. Gelukkig is het een hele lieve groep en begrepen ze het dat ik ff (te) emotioneel werd.





Misschien dacht je s. avonds nog teveel aan die (leuke) man uit de HEMA Knipoog smiley Suus Knipoog smiley grapje Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: dinsdag 18 januari 2011, 23:18
BerichtOnderwerp: Hechting
 
CHATULIEM619 schreef:
Dit artikel las ik op internet. Geschreven door Rita Kohnstamm. Libelle voer of gedegen leesmateriaal?

RITA KOHNSTAMM



Ben ik hier veilig?

Toen mijn zoon jaren geleden in de eerste klas zat, nu groep drie, zei hij een enkele keer als hij m’n aandacht wilde trekken ‘juffie’ tegen mij. Hij verbeterde zich dan ook wel meteen, oh eh Rita, maar ik vond het heel lief klinken. Maar vooral vond ik het een heel geruststellend teken. Hij voelde zich kennelijk in de klas bij zijn lerares, toen nog juffrouw, vertrouwd en veilig. Zo vertrouwd en veilig dat in zijn koppetje juffie en ik af en toe even in hetzelfde laadje zaten.

Wanneer voelt een klein kind zich veilig? Veilig op de peuterspeelzaal, in de kleutergroep, in groep drie en vier?
Misschien is het goed eerst even te kijken hoe een kind zich thuis veilig gaat voelen.
Dat is de ontwikkeling van de kinderlijke hechting.

Een kind is lang afhankelijk van degenen die hem of haar verzorgen. Zeker de eerste twee jaar is die afhankelijkheid totaal, omdat een kind dan nog niet letterlijk, laat staan figuurlijk stevig op eigen benen kan gaan en staan.
Door die afhankelijkheid ontstaat een emotionele binding met degene die er altijd is. Op wie een kind leert vertrouwen. Meestal de moeder. Al kan die rol van moederfiguur ook door een andere vaste verzorger worden vervuld.
Om niet steeds ingewikkeld te praten zal ik het echter over de moeder hebben, en niet steeds over moeder, vader of andere vaste verzorgster. Maar met dus steeds in het achterhoofd dat ook een ander die belangrijke figuur in een kinderleven kan zijn.

Die hechtingsontwikkeling is vergeleken met andere ontwikkelingen die een kind doormaakt bijzonder. Dat heeft te maken met die afhankelijkheid. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat een kind afhankelijk blijft. Hij moet op den duur zelfstandig en onafhankelijk worden.
Nu is het bij allerlei ontwikkelingen zo dat een kind bij wijze van spreken iedere dag een stapje verder komt. Doelgerichter tegen de mobile kan slaan, steviger zit, opeens een woordje zegt, een rekensom begrijpt.
Maar het is niet zo dat een kind vanaf de geboorte steeds een beetje onafhankelijker wordt. In tegendeel. Om onafhankelijk, zelfstandig en emotioneel stevig te worden is het nodig dat de afhankelijkheid zich juist eerst verdiept. Dat het kind zich steeds meer als het ware uitlevert aan die een of twee vaste verzorgers, zich aan hen hecht. Meestal aan de ouders.
En pas daarna begint dan als het goed is een proces waarbij een kind met heel kleine stapjes tegelijk zelfstandig wordt.

De aanloop tot de hechting duurt ongeveer de eerste dertig weken. Er is niet zo veel van te merken. De meeste babies zijn die eerste weken en maanden zo te zien tamelijk allemansvrienden. Maar aan het eind, zo met dertig weken komt het resultaat naar voren. Het kind wordt eenkennig, soms hevig, soms maar een beetje. Maar iets ervan is bij alle kinderen wel te merken. Het ene kind draait alleen maar z’n hoofd weg als er een vreemde te dichtbij komt, het andere gaat echt huilen. Sommigen worden bang voor vreemden, anderen alleen maar een beetje achterdochtig. In ieder geval willen de meesten liever bij moeder op schoot dan bij een onbekende, en gaan huilen als ze moeder zien weggaan en ze bij een vreemde worden achtergelaten. Alsof opeens door de vaste verzorging in die eerste dertig weken het besef doordringt: van háár moet ik het hebben. Zonder dat ze natuurlijk die woorden kunnen gebruiken.
Dat proces in de eerste dertig weken heeft de bekende psycholoog Bowlby ‘attachment in the making’ genoemd. Hechting in aanbouw. En vanaf dat moment wordt die hechting alleen maar sterker en de afhankelijkheid alleen maar groter.
Dat duurt tot ergens tussen anderhalf, twee jaar. Dan heeft die gehechtheid vertrouwen en veiligheid in het kind gevestigd en durft het geleidelijkaan op eigen houtje dingen te doen, van moeder vandaan te lopen, de omgeving te verkennen.
Bij die bekende en vertrouwde voelen kinderen zich zo veilig dat ze op den duur ook korte scheidingen kunnen verdragen. Zo zeker is het kind dat die ene weer terug zal komen. En ondertussen is zijn cognitieve ontwikkeling zo ver dat hij voorstellingsbeelden van die ene, van moeder kan vasthouden ook als hij haar niet ziet of hoort. Dat helpt ook om korte perioden van scheiding te overbruggen. Al kan het ook dat natuurlijk nog niet onder woorden brengen. Het is een woordloos gevoel van vertrouwen.

In het licht van wat ik hiervoor heb gezegd wordt het ook duidelijk waarom in het algemeen wordt geadviseerd om, als kinderopvang nodig is, daarmee te beginnen voor de dertig weken en anders te wachten tot na anderhalf jaar. Maar dus niet in die tussenliggende periode als de hechting aan de vaste verzorgster zich begint te verdiepen. Dan wordt dat proces verstoord. Te lang opsparen van het zwangerschapsverlof en verlengen met vakantiedagen tot zo lang mogelijk na de bevalling, is dus niet aan te raden, als dat de acht maanden nadert.

Zo’n veilige hechting is goed voor de ontwikkeling in het algemeen. Want doordat een kind van anderhalf, twee dat veilig is gehecht ook een tijdje zonder moeder durft te zijn kan het nieuwe ervaringen opdoen. Hij gaat op eigen kracht op onderzoek uit. Hij scharrelt rond en gaat de omgeving exploreren, ontdekt daar van alles. De taalontwikkeling wordt bijvoorbeeld ook door een veilige hechting positief beïnvloed en uit een ander, ook Nederlands, onderzoek bleek dat veilig gehechte kinderen minder standjes nodig hebben om hen in het gareel te houden.
In zulk onderzoek worden veilig gehechte kinderen vergeleken met onveilig gehechte kinderen.

Want er zijn ook kinderen die onveilig zijn gehecht. Dat lijkt een rare combinatie. Aan iemand bij wie je je onveilig voelt hecht je je toch niet. Daar blijf je liever zo ver mogelijk bij uit de buurt. Maar ja, die keus heeft een klein kind nu eenmaal niet. De afhankelijkheid blijft. Kind en moeder, moederfiguur, zijn bij wijze van spreken tot elkaar veroordeeld. Het kind is wel in zekere zin op haar gericht omdat hij haar nodig heeft, maar geeft zich niet vol vertrouwen over en voelt zich niet veilig en geborgen.

Veilig of onveilig wordt wel aan het kind toegeschreven. Men zegt: dat kind is veilig gehecht. Maar eigenlijk is het een kenmerk van de relatie, de moeder-kind relatie. Er zijn veilige en onveilige hechtingsrelaties. In de wisselwerking tussen die twee ontstaat al of niet vertrouwen. De aard van het kind, zijn temperament en de aard van de moeder en vooral haar sensitiviteit, de mate waarin ze de behoeften van haar kind kan aanvoelen, moeten op een bepaalde manier op elkaar afgestemd raken.
Een voorbeeld: als een kind kwa temperament er niet van houdt om vastgehouden te worden en zijn moeder is een echte knuffelaarster, dan botst dat. En als moeder dan niet aanvoelt dat het geen afwijzing van dat kind is, maar gewoon zijn aard en als ze teleurgesteld is en geïrriteerd raakt, kan dat een niet zo goede basis zijn voor een veilige hechting.
Het omgekeerde is ook mogelijk. Een kind met een moeilijk temperament kan voor de ene moeder zo’n zware belasting zijn, dat zij geen hechte band met hem kan ontwikkelen. Maar een andere moeder met een vergelijkbaar kind en zelf lakoniek, optimistisch en zorgeloos van aard neemt het kind zoals het is en zij raken wel met elkaar vertrouwd.

Maar dat onveilig gehecht blijft een wat gekunstelde combinatie. Dat blijkt ook wel uit het feit dat er verschillende soorten moeder-kind relaties onder vallen, terwijl die relatie bij de veilige hechting veel eenduidiger is. In moeders nabijheid scharrelt het veilig gehechte kind rond, durft wat weg te lopen, komt wel steeds even terug. Even checken of ze er nog is. Maar het kan ook verdragen dat moeder even weg gaat, de kamer uit om open te doen als er wordt gebeld. Als ze terugkomt loopt het weer even naar haar toe of lacht haar vanaf een afstandje toe.

Dit soort gedrag is bestudeerd in vele malen herhaalde standaard situaties met kinderen tussen anderhalf en tweeënhalf jaar. Kinderen dus die wel kunnen kruipen en lopen, maar met wie je nog niet echt kunt praten om een uitleg te geven, waarom mamma even weg is. Maar er is in die standaardsituatie een element toegevoegd. Er is ook altijd een vreemde volwassene in het spel in een vreemde omgeving. De kinderen worden dus extra op de proef gesteld om de verschillen tussen veilige en onveilige hechting zo duidelijk mogelijk naar voren te laten komen.

Het kind speelt met moeder in een onbekende kamer. Een onbekende volwassene komt binnen en praat even met moeder. Vervolgens loopt moeder de kamer uit, trekt de deur achter zich dicht en het kind blijft met de vreemde achter. Allemaal kort, een kwestie van minuten.
Een veilig gehecht kind wordt wel onrustig, maar raakt niet echt van streek, wel kijkt, kruipt of loopt het naar de deur. Alleen als het te lang duurt gaat het huilen. Als moeder terug komt is hij duidelijk opgelucht en blij, lacht en gaat weer spelen. Als hij heeft moeten huilen laat hij zich snel door moeder troosten.

Vergelijkbaar gedrag is waarschijnlijk te zien als veilig gehechte kinderen worden weggebracht en opgehaald van de peuterspeelzaal. Of dat ook voor kleuters en derdegroepers geldt is volgens mij niet onderzocht, maar het zou me niet verbazen als u iets van dit soort interactie zou herkennen bij het halen en brengen. Even vlug naar moeder rennen voor een kus en een knuffel en dan weer weg om iets te doen. Of vanaf een afstandje toelachen als ze nog met iets bezig zijn.

Ook de onveilige hechting is in die scheidingssituaties bestudeerd en op grond daarvan is men tot de verschillen gekomen. Niet zo eenduidig als bij de veilige hechting. Er zijn onveilige hechtingen in soorten.
Sommige kinderen zijn niet op moeder gericht, maar vermijden juist contact en moeder van haar kant zoekt het ook niet. Tijdens het spelen vooraf reageert moeder niet of nauwelijks op wat het kind doet. Opvallend ook niet op moeilijke momenten als het kind bang is doordat het van iets schrikt of verdrietig is als het valt. Alsof moeder daar geen raad mee weet. Als deze moeders wel reageren gaan ze niet in op de emotie, maar proberen het kind af te leiden. Het kind zelf zoekt ook eigenlijk geen troost bij haar, houdt zich eerder groot. Als moeder weg gaat kijkt het kind niet op of om. Net zo min als wanneer zij terugkomt. Van beide kanten is er een zekere onaangedaanheid.
In andere onveilig gehechte relaties gaat het juist heel emotioneel toe. Maar met grote wisselvalligheid, van het ene uiterste in het andere. Het kind hangt het ene moment aan moeder, maar het andere moment wil het niks met haar te maken hebben. Bij moeders is iets van hetzelfde te zien. Soms gaat ze echt in op wat een kind doet, andere momenten negeert ze het totaal. De wisselvalligheid maakt het leven voor zo’n kind onvoorspelbaar. Misschien daarom ook dat juist deze kinderen in paniek kunnen raken als moeder weg gaat. Ze hebben geen vast vooruitzicht van een terugkomst. Maar als zij terugkomt zijn ze ook weer niet blij, maar boos.
Er komen bij onveilig gehechte kinderen ook allerlei mengvormen voor van de twee die ik hiervoor beschreef. Maar het zou te ver voeren daar verder op in te gaan. Zo zijn er bijvoorbeeld kinderen die als het ware in verwarring raken in situaties waarin ze moeder eigenlijk nodig hebben. Ze lopen als ze gevallen zijn huilend in haar richting, maar dan opeens draaien ze om. Alsof ze zich letterlijk geen raad weten met de relatie.

Misschien herkent u iets van dit alles wel uit uw eigen ervaring van wat u ziet in de manier waarop kinderen en moeders binnen een onveilige hechtingsrelatie met elkaar omgaan bij het halen en brengen.

Op basis van onderzoek schat men dat zo’n 65 procent van de kinderen veilig aan de moeder is gehecht en 35 onveilig. Dat laatste lijkt veel. Maar als je in aanmerking neemt dat er nogal wat moeilijke kinderen zijn en een heleboel moeilijke volwassenen is dat percentage wel begrijpelijk.
Een paar aantekeningen daarbij zijn belangrijk:
Onveilige hechting is niet hetzelfde als verwaarlozing.
Sommige pedagogen, zoals van IJzendoorn, pleiten voor een verbreding van hechtingsrelaties, door het kind vanaf de geboorte door meer dan één volwassene te laten verzorgen. Als er een wegvalt, bijvoorbeeld door echtscheiding, is er altijd nog een over.
Onveilige hechting met moeder betekent niet zonder meer dat het kind er slecht aan toe is.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat het kind wel veilig is gehecht aan de vader of aan een vaste oppas thuis.
Wat ook belangrijk is, is dat de kwaliteit van de hechting kan veranderen. Vooral onveilige kunnen veilig worden. Bijvoorbeeld doordat moeder op den duur went aan de aard van haar kind. Beter inspeelt op de behoeften van haar kind. Of doordat het moeilijke kind naar een vorm van opvang gaat, waardoor er lucht komt in de relatie.
Het is gelukkig ook niet zo dat een aanvankelijk onveilig gehecht kind zich een levenlang onveilig blijft voelen en zich nooit aan iemand kan hechten. Dat is waarschijnlijk alleen zo in extreme situaties, waar de mogelijkheid zich aan iemand te hechten volledig uitdooft. Maar veel kinderen en jongeren gaan zich in de loop der tijd ook aan anderen hechten. Bijvoorbeeld aan de leidster van de opvang of de school, aan een grootouder, aan de moeder van een vriendinnetje. Misschien niet zo intens. Dat is allemaal wel veel makkelijker als het kind een veilige hechting thuis heeft. Ze staan zekerder in het leven en kunnen zich in die nieuwe situatie ook veilig voelen. Maar ook kan het gelukkig zo zijn dat een onveilig gehecht kind zich veilig gaat voelen. De vraag is natuurlijk in hoeverre professionele leidsters en leraren tegenwicht kunnen bieden voor kinderen die zich thuis niet vanzelfsprekend geborgen voelen. Hoe schep je vertrouwen bij een kind?

Ik wil een aantal aspecten te noemen. Zeker geen uitputtend aantal. Er is vast meer. Daarover kunnen we het misschien in de discussie hebben. En ze gelden denk ik voor alle kinderen in het algemeen, niet alleen voor kinderen die het thuis niet fijn hebben.

Wie op Google-wetenschap inlogt, krijgt altijd eerst het motto te zien:
Staan op de schouders van reuzen. Ik vind dat altijd weer mooi: wat je ook bedenkt, je borduurt altijd voort op wat anderen voor je hebben bedacht. Op de schouders van hen die ons voorgingen. Maar ook altijd schiet het beeld van een klein kind door me heen, zittend op de schouders van zijn vader of moeder. Vanaf die veilige plek kan het rondkijken in de wereld van de volwassenen. Die wereld leren kennen zonder dat hij er nog echt deel aan heeft. Vader of moeder banen de wegen voor je in die wereld. Tot je het zelf kunt. Dat zitten op de schouders is volgens mij ook een beeld dat pedagoge Lea Dasberg heeft beschreven. Zo maak je het volwassen leven aantrekkelijk, als iets om naar uit te kijken. Die sterke schouders zijn geruststellend, ook in moeilijke momenten. Je geeft kinderen op die manier optimisme en zin om ook groot te groeien.

Psychologe Sybilla Escalone heeft dat genoemd ‘leven op geléénde kracht’. Kinderen leven op geleende kracht van grote mensen. Kinderen kunnen zich optrekken aan het zelfvertrouwen, het verstand en de kracht die volwassenen, die voor hen zorgen, uitstralen. Enerzijds voelen ze zich in het hier en nu veilig. Anderzijds is er dan bij hen de argeloze verwachting dat zij later net zo zullen zijn.

Maar dan moeten die volwassenen ook wel de wijste en sterkste durven zijn.
Simpel voorbeeld. Toen ik dertien was heb ik mijn ouders nog eens midden in de nacht wakker gemaakt omdat er een paar oorwurmen in mijn kamer liepen. Toen ik zelf moeder was zei ik tegen mijn dochtertje ‘Oh, dat is een oorwurm, is niet eng hoor, ik haal hem wel even weg,’ inwendig griezelde ik ervan. Maar kinderen grootbrengen, met kinderen werken betekent nu eenmaal je groter voordoen dan je bent. Dat maakt dat voor kleine kinderen die bekwaamheid van grote mensen terugslaat op hen zelf: als ik groot ben kan ik dat ook. Net als mamma, pappa, juffie Marcella.

Ik haal in dat verband graag een voorbeeld aan van een tijdje terug. Een ernstig voorbeeld dit keer. Een jongetje was door zijn vader gedood. Uiteraard waren de klasgenootjes van slag. Maar na een jaar waren ze dat nog. De leidster van de klas was de eerste anderhalve maand na de moord met ziekteverlof gegaan. En na een jaar zei ze: ‘Ik ben het rouwproces nog lang niet door. Ik ben er nog dagelijks mee bezig.’ Aan zo’n leidster hebben kinderen dus niet veel. Van haar kunnen ze weinig geleende kracht krijgen.
Om kinderen zich veilig te laten voelen in de groep, in de klas moet de leidster de wijste, de sterkste durven zijn. Ook al voelt ze zich van binnen helemaal niet zo zeker of zelfs van slag.

Ook rust is een vorm van veiligheid. Veel kinderen leven in een tamelijk onrustige wereld. En dan denk ik even met name aan de visuele onrust. Het straatbeeld met verkeer, reclameborden, etalageversieringen, verkeerslichten enzovoort. De kinderkamers volgepropt met speelgoed. De flitsende televisiebeelden. Ze kunnen het wel allemaal verwerken, maar het is toch een vorm van belasting. Misschien dat speelzaal en klaslokaal een zeker tegenwicht kunnen bieden. Hoe zorg je voor de broodnodige rust? Natuurlijk moet het er allemaal fleurig uitzien en kleurrijk. Maar ook rustige hoekjes zijn belangrijk, waar een kind zich kan terugtrekken zonder afgeleid te worden door een baaierd van kleuren en vormen.

Een ander belangrijk punt vat ik samen onder de noemer voorspelbaarheid. Kinderen voelen zich veilig als ze weten wat er komen gaat. Daar zitten verschillende kanten aan.
Regelmaat en rituelen zijn belangrijk. Als in de peuterspeelzaal om tien uur sap wordt gedronken gaan de kinderen aan de grote tafel zitten en zingen eerst het sapliedje voor ze gaan drinken. Voor de kleuters naar huis gaan zet iedereen zijn stoeltje op de tafel als hulpjes voor de schoonmakers. Het is fijn voor kinderen als de dag vol zit met zulke kleine voorspelbaarheden van ‘nu gaan we dit doen’.

Regels maken het kinderleven ook voorspelbaar en daarmee voor hun gevoel veilig. De begrenzing van wat mag en niet mag, van wat hoort en niet hoort. Al houden ze zich niet altijd aan die grenzen, ze kunnen de consequenties voorspellen. Niet te streng natuurlijk, maar wel vriendelijk consequent zijn. Vooral ook in de kleine dingen. Dat soort gezag schept zekerheid. Denk maar eens hoe een voetbalwedstrijd uit de hand kan lopen als de scheidsrechter de regels onvoorspelbaar toepast. De ene keer wel de andere keer niet buitenspel geeft. De ene keer wel een vrije trap, in een vergelijkbare situatie niet. Dan vliegt de wedstrijd uit de bocht. En de tribunes raken van slag. Kortom: ook volwassenen hebben baat bij regels. Kinderen, voor wie de wereld nog veel onoverzichtelijker is, des te meer. Je niet ongeremd gedragen, niet pesten, vechten en schreeuwen.
Een opvatting die veel in praktijk wordt gebracht is dat kinderen stoom moeten kunnen afblazen. Zich moeten kunnen uitleven.
Het idee van stoomafblazen en uitleven gaat ervan uit dat alles wat er nu eenmaal in zit, er uit moet en dat dan de drukte vanzelf uitdooft.
In de psychologie heeft men hier inmiddels twijfels over. De opwinding die het onbeheerste gedrag teweeg brengt, houdt het spanningsniveau juist hoog en het opgewonden gedrag juist gaande. Soms tot doldraaiends toe.
Dat kinderen tegenwoordig zo vaak als ‘druk’ worden ervaren zou hiermee te maken kunnen hebben. Ze worden te weinig in hun opwinding en ontlading beperkt. Niet af en toe, maar consequent en snel. Kinderen moeten zichzelf zo min mogelijk beleven als opgewonden.
Want voor hen is het vaak moeilijk uit zichzelf te kalmeren.

De leidster en leraar zelf vallen op een bepaalde manier ook onder voorspelbaarheid. Laatst sprak ik met een paar ouders uit groep drie. De klas liep niet lekker, de kinderen gingen niet graag naar school. Uit de verhalen kwam langzamerhand het beeld naar voren van een onvoorspelbare lerares. Het ene moment warm, hartelijk, grapjes makend, maar dat kon zo omslaan in kwaaiigheid om niks en een afwijzende houding. Denkend aan een van de beschrijvingen van moeders in een onveilige hechting die ik gaf, is enige overeenkomst te zien: de wisselvalligheid van sommige moeders die soms helemaal ingaan op de behoeften van het kind en aandacht geven en het ’t volgende moment totaal negeren als het kind haar nodig heeft.
Als iets vergelijkbaars zich in de klas voordoet kunnen kinderen zich daar ook moeilijker veilig voelen. Het weet niet wat het aan de leidster heeft. Kan zijn eigen gedrag niet afstemmen op wat zij blijkbaar prettig vindt.

Leidsters en leraren vinden niet alle kinderen even aardig. Je bent geneigd te denken dat dat vooral aan de kinderen ligt. En het ene is inderdaad leuker of lastiger dan het andere. Maar uit onderzoek blijkt dat het ondanks die verschillen tussen kinderen hier toch ook om een wisselwerking gaat. We lopen allemaal rond met onbewuste ideeën over wat we aardig, leuk, prettig gedrag vinden van kinderen. Kinderen die daaraan voldoen staan dichtbij. We benaderen ze positief en krijgen er aardige reacties voor terug. Kinderen die ons niet liggen staan verder van ons af, omdat ze zo helemaal niet overeenkomen met wat we onbewust graag aan kinderen zien. Een kind dat we onwillekeurig negatiever benaderen voelt dat en kan reageren met lastig gedrag. Waarmee het ons idee voortdurend bevestigt. Het is een voorspelling die zichzelf waarmaakt.
Omdat je je eigen ideeën op dit punt niet in de gaten hebt, zie je de wisselwerking niet en denk je dat het uitsluitend aan de kinderen ligt. En voor je het weet heb je lievelingetjes en zwarte schapen. Dat is fnuikend voor de sfeer in de groep.
In een Nederlands onderzoek onder basisschoolleraren werd geprobeerd hen bewust te maken van hun ideeën over wat leuke en niet leuke kinderen zijn. De deelnemers vonden het heel confronterend om zichzelf op die manier onder de loep te nemen. Maar de winst was groot. Want ze beseften dat ze zich nu bewust waren waarom ze met een bepaald kind niks hadden. En ze konden er dan ook bewust aan werken om te zoeken naar positieve punten bij dat kind die er vast ook wel zouden zijn.

Soms gaat het niet om de totale aard van een kind dat je niet ligt, maar om kleine irritaties. Maar ook die kunnen in wisselwerking leiden tot vervelend gedrag. Simon in groep vier wilde absoluut een haarband en een kettinkje om. Iedere dag. Z’n ouders begrepen niet waarom, maar lieten hem maar begaan. Zijn leraar raakte er echter door geïrriteerd. Waarom? Je zou daar allerlei psychoanalytische theorieën op los kunnen laten! In ieder geval maakte hij af en toe opmerkingen in de trant van ‘je bent toch geen meisje’. Maar in het algemeen ging hij wat geïrriteerd met Simon om. Van de weeromstuit werd Simon van een tamelijk meegaand ventje dwars en ging een beetje de clown uithangen in de klas.
Ook hier geldt, probeer ergernissen niet zonder meer te onderdrukken, maar de bron ervan te achterhalen. Soms doet een kind je in uiterlijk misschien denken aan een klasgenoot van vroeger, met wie je altijd ruzie had.

Er zijn ook hinderpalen bij het voor het eerst naar de speelzaal of nieuwe school gaan die het moeilijker maken voor een kind om zich onbevangen veilig te gaan voelen.
Sommige moeders hebben moeite hun kind af te staan. Ze zijn zich daar lang niet altijd van bewust. Maar dat maakt het alleen maar lastiger. Ze rekken het afscheid met nog een kusje, nog eens zwaaien, nog even terugkomen. En het kind krijgt de indruk dat het een groot gevaar tegemoet gaat.
Dan kinderen die overbeschermd worden opgevoed. Die niet kunnen laten zien wat ze waard zijn. Die alles uit handen wordt genomen. Die te lang mogen leven op alleen maar geleende kracht. Alles wat een kind eventueel schrik zou kunnen aanjagen als het op zichzelf zou zijn aangewezen, wordt zo veel mogelijk geweerd. Dan is het kind wat angst betreft op den duur nergens aan gewend. Ze schrikken bij wijze van spreken als ze zich bang en onzeker voelen worden, want dat gevoel herkennen ze niet als gewoon. Ze raken in paniek. Bijvoorbeeld bij het voor het eerst naar de opvang of nieuwe school of nieuwe leraar gaan.
Maar ouders kunnen hun kinderen niet blijvend beschermen. Ze moeten hen toch ook aan andere volwassenen durven toevertrouwen, zonder dat ze erbij kunnen zijn.
Het wordt ingewikkeld als ouders uit spijt- en schuldgevoel omdat ze te weinig tijd hebben voor hun kind en opeens overbeschermend worden als dat kind naar de opvang gaat. Een kind voelt dat aan en speurt dat hier iets gaat gebeuren dat niet pluis is en gaat protesteren.

Het is aan de leidsters en leraren om zulke kinderen toch met een zacht lijntje binnen te loodsen.
Dan kunnen ze alsnog hun eigen kracht ontdekken. Dat ze meer kunnen dan ze dachten. Dat alles veel minder eng is dan het leek. Overbeschermende ouders zijn dan wel eens teleurgesteld: ze blijken minder alom nodig te zijn dan ze dachten. De ouders met schuldgevoel zijn meestal opgelucht.

Ik begon met iets te vertellen over het hechtingsproces. Daar wil ik ook mee eindigen.
Met twee jaar kan een kind opeens veel. Weg lopen, niet doen wat moeder zegt. Kortom de eigen zin door te drijven. Dat leidt tot conflicten. Een nieuw verschijnsel in het kinderleven. Het kind maakt moeder regelmatig boos. Dat maakt een kind bang. Oorzaak van wat wel verlatingsangst wordt genoemd. Bang zijn in de steek gelaten te worden. Als ouders weg zijn, de angst dat ze niet meer terug zullen komen. Omdat zij zelf zo stout zijn geweest. Niet bij alle kinderen even hevig, maar toch.
En het komt slecht uit dat in veel gezinnen juist omstreeks die tijd de tweede wordt geboren. Voor de kinderlijke redenering kan het zijn dat ze een nieuw kind hebben genomen omdat hij zelf heeft afgedaan. Zoals je nieuwe bloemen koopt als de oude zijn verlept. Dat soort vervangingen heeft het kind per slot van rekening vaak meegemaakt. Bang zijn dat ze moeder zo kwaad hebben gemaakt dat die hen weg doet. Veilig gehechte kinderen zowel als sommige vormen van onveilige hechting hebben daar in bepaalde mate last van.

Toch is dit juist de leeftijd dat veel kinderen voor het eerst naar de peuterspeelzaal gaan. De oudste even van de vloer en alle tijd voor de baby. Eigenlijk geen goed moment. Het voelt als weggedaan worden. Daarom is die wen-periode zo belangrijk. Juist op deze leeftijd. En zeker als er een tweede is geboren. Eerst een tijdje samen met moeder. Dat is nu weer niet overbeschermend. Het bespaart leidsters een hoop narigheid en maakt het een kind makkelijker zich veilig te gaan voelen. En dat is toch de bedoeling.

(Lezing Regionale onderbouwdagen Schoolbegeleidingsdienst Driestar Educatief te Gouda, 24 januari 2007)
sluit dit venster





In dit artikel herken ik mezelf als overbeschermde moeder Chat Knipoog smiley Smiley die vol vragen zit
En moet ik oppassen dit niet voor m.n kleinkinderen te worden.
Veel waarheden staan erin, lang stuk, maar wel de moeite waard.


Laatst aangepast door
EVA685
op dinsdag 18 januari 2011, 23:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: dinsdag 18 januari 2011, 23:15
BerichtOnderwerp: Hechting
 
PIETER649 schreef:
Bij lezing kreeg ik de neiging om heel hard LIBELLE te roepen.... maar in de voetnoot stond driestar ( Zieke smiley ) dus ik roep nu een alternatief: EVA

(overigens sportief chat, dat juist jij als traditionelenvreter hier iets van de driestar ( Zieke smiley ) neerzet!




Haii die Pieter......je riep me toch???? Knipoog smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: dinsdag 18 januari 2011, 22:46
BerichtOnderwerp: Dagelijkse bemoediging van Eva/1 januari 2011
 
Dinsdag 18 januari:

GELOOF - WERKEN!

Bid dagelijks om geloof, het is een gave van MIJ.
Het is het enige, dat je nodig hebt om machtige daden te doen.
Natuurlijk moet je werken en moet je bidden, maar het antwoord op je gebeden hangt allèèn af van geloof, evenals je werken allèèn van geloof afhankelijk zijn.
IK geef je geloof in antwoord op je gebed, omdat geloof het wapen is, dat je nodig hebt om alle kwaad te verdrijven - om alle ongunstige omstandigheden te overwinnen en al wat goed is in je leven te bereiken en als je geloof hebt, geef het dan aan MIJ terug.
Het is de envelop, waarin ieder verzoek aan MIJ behoort te worden verzonden.

En toch.....geloof zonder de werken is dood.
Dus heb je ook werken nodig om je geloof in MIJ te voeden.
Als je iets probeert te doen, ervaar je hulpeloosheid.
Wend je dan tot MIJ.
Door op MIJ te zien groeit je geloof - en dat geloof is al wat je nodig hebt om MIJN kracht zijn werk te laten doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: maandag 17 januari 2011, 21:38
BerichtOnderwerp: BZV Topic
 
IMKE917 schreef:
Lachende smiley met blinkend witte tanden Geweldig !!!! onze eigen CM-soap Engeltje smiley



Mag ik dan bidden met de boeren??? Knipoog smiley grapje
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: maandag 17 januari 2011, 19:53
BerichtOnderwerp: Dagelijkse bemoediging van Eva/1 januari 2011
 
Maandag 17 januari:

GOD WIL GRAAG SPOEDIG GEVEN!

Zwijg, wees stil voor MIJ, tracht in alle dingen MIJN wil te kennen en dan ook te doen.
Blijf in MIJN liefde, een sfeer van liefdevol begrijpen voor alle mensen.
Dit is jouw deel om te doen en dan omring IK je met een bescherming, die alle kwaad van je weert.

IK wil je alle dingen geven, een goede, gedrukte, overlopende maat, leer deze lessen spoedig.
Je verstaat nog maar weinig van het Goddelijk ongeduld, dat zo graag snel wil geven.
Komt er een zorgelijke gedachte in je op?
Een gedachte van ongeduld?
Bestrijd die dan meteen.

Liefde en vertrouwen zijn de middelen, waardoor de bezorgdheid en zorgen en ergernissen van een leven worden opgelost.
Pas dit direct toe!.

Jullie zijn kanalen en hoewel het kanaal misschien niet helemaal verstopt zit, kunnen ergernis en ongeduld en bezorgdheden het aanvreten en op de duur onherstelbaar maken.

Volhard, o volhard!

Verlies nooit de moed, alles is goed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: zondag 16 januari 2011, 23:25
BerichtOnderwerp: Dagelijkse bemoediging van Eva/1 januari 2011
 
Zondag 16 januari:

VRIEND BIJ HET ZWOEGEN!

Het zijn de dagelijkse inspanningen die tellen, niet de hoogtepunten, die slechts een ogenblik duren.
Het dag in, dag uit gehoorzamen aan MIJN wil in de dorre vlakten telt meer dan de enkele keer op de berg der verheerlijking.
Nergens is volharding zo zeer nodig als in het godsdienstige leven.
Het is het zwoegen terwille van het Koninkrijk, dat je verzekert van MIJN intieme vriendschap.
IK ben de HEER van de kleine dingen, de Goddelijke Bestuurder van kleine gebeurtenissen.

Geen deel van de dag is te klein om in MIJN werkplan te worden opgenomen.
In een mozaïek spelen de kleine steentjes een grote rol.

Verblijd je in MIJ, blijdschap is het door GOD gegeven cement, waarin de harmonie en schoonheid van MIJN mozaïek wordt vastgelegd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 januari 2011, 23:02
BerichtOnderwerp: Dagelijkse bemoediging van Eva/1 januari 2011
 
Zaterdag 15 januari:

ONTSPAN JE!

Ontspan je, raak niet gespannen, wees niet bang, dat is het beste.
Hoe kun je bang zijn voor veranderingen als je leven met MIJ verborgen is in GOD die niet verandert en IK ben dezelfde, gisteren, heden en tot in eeuwigheid.
Je moet zelfbeheersing leren, evenwichtigheid en zelfbeheersing in een wankelende, veranderende wereld.

Maak aanspraak op MIJN macht, dezelfde macht, waarmee IK demonen uitdreef, staat vandaag tot jouw beschikking, gebruik die, zo niet, dan neem IK deze terug.
Gebruik MIJN macht voortdurend.

Je kunt MIJ niet teveel vragen.
Denk nooit, dat je het te druk hebt.
Als je maar tot MIJ terugkeert en je na elke taak met nieuwe kracht laat vullen, kan geen werk te veel voor je zijn.
IK geef je MIJN blijdschap, leef daarin.
Baad je geest erin, weerspiegel MIJN blijdschap.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 januari 2011, 22:54
BerichtOnderwerp: Dagelijkse bemoediging van Eva/1 januari 2011
 
Vrijdag 14 januari:

MACHTIG EN WONDERBAAR!

De zielen, met wie IK wandel, zijn echt blij, wie met MIJ wandelt, wandelt veilig.
Als MIJN GEEST in een leven komt en ZIJN werk doet, dan is dat niet waarneembaar, maar de gevolgen zijn machtig.

Leer van MIJ, dood het eigen ik, elke klap, die aan het eigen ik wordt toegebracht, dienst om een waarachtig, eeuwig, onvergankelijk nieuw mens van je te maken.

Wees eerlijk en streng voor jezelf, vraag je steeds af:
Gaf mijn eigen ik me dit in en als dat het geval was, verdrijf het dan
ten koste van alles.
Toen IK aan het kruis stierf, belichaamde IK al stervend het eigen ik van de gehele mensheid.
Toen dat eenmaal gekruisigd was, kon IK zelfs de dood overwinnen.
Als jij ook je eigen ik dood, verwerf je de overstelpende macht,
die IK vrijmaakte voor een afgematte wereld en zul jij eveneens de overwinning kennen.

Voor jou geldt hetzelfde wat IK tot MIJN dicipelen zei:
IK heb je nog veel te zeggen, maar je kunt dat nu nog niet dragen, je zou het niet kunnen begrijpen.
Maar als je MIJ blijft gehoorzamen en met MIJ wandelt en naar MIJ luistert, dan zul je het wel gaan verstaan en zul je inzien hoe heerlijk en wonderbaar MIJN openbaringen en onderwijzingen zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: donderdag 13 januari 2011, 13:27
BerichtOnderwerp: Dagelijkse bemoediging van Eva/1 januari 2011
 
Donderdag 13 januari:

ONZICHTBARE VRIENDEN!

Wanhoop nooit en geef nooit de moed op, wees gewoon een kanaal voor hulp aan anderen, betoon meer medeleven.
Wees fijngevoeliger voor anderen.
je leven moet niet èèn en al zorg zijn.
Goud blijft niet in de smeltkroes - slechts totdat het gezuiverd is.
IK hoor reeds de muziek en het optrekken van de onzichtbare heerscharen, die zich verheugen over je overwinning.

Geen volgeling van MIJ zou zelfs falen of vallen, als even de sluier werd weggetrokken, die hem belet te zien hoe deze struikelingen de boze geesten verheugen en de pijn en teleurstelling te zien van hen, die er naar verlangen, dat hij in MIJN kracht en in MIJN Naam zal overwinnen en de vervoering van vreugde waar te nemen als de zege is behaald.

MIJN kracht is dezelfde als die, waarmee IK satan in de woestijn overwon - en waarmee IK de inzinking en smart in de Hof en zelfs de dood op Golgotha overwon.

Denk daarover na!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: donderdag 13 januari 2011, 13:05
BerichtOnderwerp: Piekie en Dave
 
Wie heeft iets gehoord van Piekie en Dave, zoals bekend zijn deze jonge mensen ziek, laten we ze niet vergeten, blijf bidden voor ze.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: woensdag 12 januari 2011, 20:29
BerichtOnderwerp: Dagelijkse bemoediging van Eva/1 januari 2011
 
Woensdag 12 januari:

DANK VOOR BEPROEVINGEN!

Voor alles moet je Dank U zeggen, zelfs als het een beproeving of kwelling lijkt.
Blijdschap is, als je hele wezen Dank U zegt tot MIJ.
Een VADER ziet graag, dat ZIJN kinderen gelukkig zijn.
IK maak jullie zoveel bekend, geef dat door, elke waarheid is een juweel.
Probeer een hart te vinden, dat een woning wil zijn voor iedere waarheid, die IK je gaf, er zullen nog meer waarheden volgen.
Gebruik alles wat IK je geef.
Help anderen.
Vurig verlang IK een weg te vinden tot ieder leven en elk hart, opdat allen vol verwachting zullen uitroepen:
Ja, kom HEER JEZUS!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: woensdag 12 januari 2011, 13:01
BerichtOnderwerp: De jarige van vandaag...
 
CARIEN982 schreef:
Hay Annet, van harte proficiat met jou verjaardag,

een hele leuke dag toegewenst met Pieter en de kids.


Groetjes Carien.





Haa Annette....proficiat met je verjaardag, Pieter en de kids ook......
enne........niet teveel van die tulband hè Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Fijne dag allemaal!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 januari 2011, 22:19
BerichtOnderwerp: Dagelijkse bemoediging van Eva/1 januari 2011
 
Dinsdag 11 januari:

DE SMART VAN DE LIEFDE!

Roep MIJ aan en IK zal je horen en zegenen.
Er kunnen tijden komen, dat je stil zit te wachten en het lijkt alsof je allèèn gelaten bent, dan beveel IK je te bedenken, dat IK tot je gesproken heb zoals IK in Emmaüs sprak.

Maar daar was ook de tijd in de opperzaal, na MIJN hemelvaart, toen de dicipelen elkaar moesten vertroosten met de woorden:
Sprak HIJ onderweg niet met ons?

Je zult je bewust zijn van MIJN tegenwoordigheid, ook als je geen stem hoort, blijf in die tegenwoordigheid.
IK ben het licht der wereld, maar uit innige bewogenheid scherm IK een al te scherp licht voor je af, omdat je door de verblindende straling ervan, niet je dagelijkse weg en werk zou mislopen.

Eerst wannèèr de hemel bereikt is, kunnen zielen ongestoord de verrukking van GODS openbaring aan de zijnen indrinken.
Nu ben je nog een pelgrim en heb je allèèn je dagelijkse marsorders nodig en kracht en leiding voor die dag.

Luister met blijdschap naar MIJN stem, laat die nooit verdringen!
IK heb geen mededingers, die gelijkwaardig zijn en als mensen het geleuter van de wereld zoeken, dan trek IK MIJ terug!

Het leven heeft je verwond, allèèn levens, die overdekt zijn met littekens, kunnen werkelijk redden.

Je kunt de dicipline niet ontlopen, het is het waarmerk van dicipelschap.
MIJN kinderen, vertrouw MIJ altijd, rebelleer nooit!
Het vertrouwen, dat je MIJ heden schenkt, neemt de smart weg over het verwerpen van MIJN liefde, de smart, die IK op aarde leed en die IK de eeuwen door geleden heb.
IK stierf voor jullie, MIJN kinderen en zouden jullie MIJ zo kunnen behandelen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 januari 2011, 19:34
BerichtOnderwerp: honne-ponnetje
 
PIETER649 schreef:
HEY LEKKER DING!!! DATEN???





Wat leest Eva????
O, als Annette dit weet.... Knipoog smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt


Laatst aangepast door
EVA685
op dinsdag 11 januari 2011, 19:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: maandag 10 januari 2011, 23:51
BerichtOnderwerp: Dagelijkse bemoediging van Eva/1 januari 2011
 
Maandag 10 januari:

INVLOED!

Als je tot MIJ komt en IK je het eeuwige leven geef, dat IK aan allen schenk, die in MIJ geloven, dan verandert dit je hele bestaan, de woorden die je spreekt, de invloed, die je uitoefent.

Al deze dingen zijn eeuwig, dat moeten ze zijn, ze ontspringen aan het leven, dat in je is, MIJN leven, Eeuwigheidsleven, zodat ook zij eeuwig blijven voortbestaan.
Nu kun je zien hoe onmetelijk, hoe verbluffend het werk is van elke ziel, die eeuwigheidsleven bezit.
De woorden, de invloed, blijven voor immer de eeuwen doorgaan.

Over deze waarheden, die IK je geef, moet je diep nadenken, het zijn geen algemene waarheden, maar de geheimen van MIJN Koninkrijk, de verborgen parels van zeldzame waarde.

Mediteer over die waarheden, verwerk ze in je denken en in je hart.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: maandag 10 januari 2011, 22:10
BerichtOnderwerp: foto's kerstfeestje 18 december
 
ANGELIQUE327 schreef:
doen we mary!!! zeker weten




Voor elkaar gaan betekenen?? Smiley die vol vragen zit Dat doen jullie nu al......geestelijke band al opgebouwd Knipoog smiley uhhhhh.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: zondag 9 januari 2011, 22:57
BerichtOnderwerp: Dagelijkse bemoediging van Eva/1 januari 2011
 
Zondag 9 januari:

GEEN SPANNINGEN!

Blijf kalm, wat je ook overkomt, rust in MIJ, wees geduldig en laat geduld zijn volmaakt werk aan je doen.
Denk nooit, dat de dingen je ondergang betekenen, hoe kun je ten onder gaan, als IK met je ben?

Laat de spanning van het leven je niet te pakken krijgen, voor MIJN kinderen bestaat er geen spanning.
Begrijp je niet, dat IK een MEESTER Instrumentmaker ben?
Heb IK niet ieder onderdeel gevormd?
Weet ik niet precies wat het kan verdragen zonder spanning?
Zou IK, die dat gevoelige instrument gemaakt heb, er iets van eisen, dat het zou vernielen of forceren?
Neen! Er ontstaat allèèn spanning als je een andere meester dient;
de wereld, eer, wat de mensen ervan denken.....of als je op èèn dag twee daglasten probeert te dragen.
Bedenk, dat dit niet zo moet zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 januari 2011, 23:12
BerichtOnderwerp: Dagelijkse bemoediging van Eva/1 januari 2011
 
Zaterdag 8 januari:

LIEFDE SLAAT DE DEUR DICHT!

Het leven met MIJ betekent geen vrijwaring VAN moeilijkheden, maar vrede IN de moeilijkheden.
MIJN leiding komt vaak via gesloten deuren, liefde slaat deuren dicht en liefde opent deuren.

Blijdschap is het gevolg van een aanvaarden van MIJN wil, in geloof en vertrouwen, ook al schijnt het geen zaak van vreugde te zijn.
MIJN dienstknecht Paulus leerde deze les van dichtgeslagen deuren, toen hij zei:
Onze lichte verdrukking, die weldra voorbijgaat, bewerkt voor ons een alles verre te boven gaand eeuwig gewicht van heerlijkheid.

Verwacht tegenslagen tot je dit geleerd hebt - het is de enige weg.
Blijdschap is de dochter van de (innerlijke) rust.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 januari 2011, 23:19
BerichtOnderwerp: Dagelijkse bemoediging van Eva/1 januari 2011
 
Vrijdag 7 januari:

DE VERBORGEN PAREL!

Wacht, er staan wonderen te gebeuren.
Geen mens kan zonder diepe bewogenheid op de drempel van de eeuwigheid staan.
IK geef je eeuwig leven.
Het Koninkrijk komt in stilte, niemand kan bepalen wannèèr het in het hart van een mens zijn intrek neemt, het wordt allèèn gezien aan de resultaten, luister in alle rust.
Soms zul je geen boodschap ontvangen, kom toch bijeen, je zult een geestelijke invloed ervaren.
Oefen je in het stilzijn, GOD spreekt in de stilte, een stilte, het suizen van een zachte koelte kan ook een boodschap zijn, die MIJN bedoeling kenbaar maakt, hoewel geen stem of zelfs geen woord wordt gehoord.

Elk woord van je of iedere gedachten kan zijn als een parel, die je in het verborgene van iemands hart neerlegt en zie, in een tijd van nood vindt hij de schat en beseft voor het eerst de waarde ervan!

Ga niet te snel tot handelen over, maar wees iets.
IK zei:
GIJ dan zult volmaakt zijn.
IK zei niet:
Doe volmaakte dingen!
tracht dit te begrijpen, eigen inspanning helpt niet.
Allèèn het werk van de alomvattende GEEST betekent iets.
Laat je gedachten hier meer en meer mee bezig zijn.
Grote heiligen hebben een heel leven nodig gehad om zich dit eigen te maken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685 (75)





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: donderdag 6 januari 2011, 21:33
BerichtOnderwerp: Dagelijkse bemoediging van Eva/1 januari 2011
 
Donderdag 6 januari:

SCHERP EN KLAAR VOOR GEBRUIK!

O, Grote GOD, leid GIJ mij
Pelgrim door dit vreemde land
ik ben zwak, maar GIJ zijt machtig
leid mij met UW sterke hand.

Je moet bidden, GOD zorgt en ontvouwt ZIJN plannen.
Heb lief en wacht maar, liefde is de sleutel, geen deur, die niet door de liefde kan worden geopend.

Waarom zou je vrezen, heeft HIJ niet voor je gezorgd en je beschermd?
Wees stil in MIJN kracht, verwaarloos deze tijden nooit, bid en lees je Bijbel en oefen je en diciplineer jezelf, dat is jouw werk - MIJN werk is het je te gebruiken.

Zie, hoe IK heb gemaakt, dat de reinheid en goedheid van je eigen leven voor jezelf een noodzaak is geworden.

Spoedig, heel spoedig zal je wat vragen en het zal meteen geschiedden.
Aanvaard de training met vreugde.
Tob niet over het leven van anderen, dat komt allemaal wel terecht.
Je moet eerst jezelf ver-vol-maken in MIJN kracht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van EVA685
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 ... 31 Volgende
Pagina 3 van 31