ChristianMatch
 


Forum

Berichten van FLEUR260
ChristianMatch forum index » Berichten van FLEUR260
Auteur Bericht
FLEUR260 (71)





Berichten: 3

BerichtGeplaatst: zaterdag 25 februari 2012, 13:39
BerichtOnderwerp: De Bijbel in straattaal, wat vinden we ervan?
 
CHATULIEM619 schreef:
Dit is een hele gevaarlijke stelling, en ik ben bang dat dit voor een groot gedeelte de motivatie geweest is voor bijbelvertalers. Het enige waar een vertaling aan moet voldoen is dat de betekenis van de tekst correct weergegeven is. Nu lijkt het alsof de betekenis ook nog moet voldoen aan een bepaalde theologie en dan kom je snel aan inlegkunde. Bepaalde teksten begrijpen we niet, zijn onduidelijk. zie bv. de discussie over Gen. 6. Maar we mogen nooit de vertaling naar onze visie ombuigen...


De 'straat-taal-bijbel' is een hervertelling, geen vertaling. Zo is ''het boek' een parafrase. Er zijn vele kinderbijbels en sinds kort een 'frans bauer-bijbel'.
Als deze bijbels zijn geschreven voor een bepaalde doelgroep. Zodat in hun 'taal' de boodschap van Jezus begrijpelijk zal zijn.
Ik heb een moeder horen zeggen hoe blij ze was dat haar kinderen die niets van God wilden weten nu wel in deze straatbijbel lezen.
Engelen zijn blij met elk mens die voor God kiest. Wij ook?

Overigens kan elke christen ook voor een vertaling zorgen: 'een leesbare brief van Christus zijn.....'


Fleur
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FLEUR260 (71)





Berichten: 3

BerichtGeplaatst: woensdag 23 november 2011, 14:31
BerichtOnderwerp: De Bijbel in straattaal, wat vinden we ervan?
 
HANNAH810 schreef:
en voor mij klinkt de oude statenvertaling heerlijk vertrouwd, ik ken alle begrippen en de bijbehorende gevoelswaarden, omdat ik er mee ben opgegroeit.
(ik ken zelfs gedeelten uit het hoofd.) bij een andere vertaling moet ik meer nadenken, en ik merk aan mezelf, dat het me aan de ene kant aan het denken zet over bijbelgedeelten, en aan de andere kant leg ik andere vertalingen onder het lezen door automatisch naast de statenvertaling.

zo heeft denk ik ieder mens zijn/haar reden een bepaalde vertaling te lezen.
de straatbijbel staat qua woordgebruik ver van me af, maar ik leef dan ook (nog Knipoog smiley) niet op straat.

De Statenvertaling staat er om bekend dat het een nauwkeurige vertaling is, die dicht bij de grondtekst is gebleven! Zeker belangrijk. En vertrouwde woorden en zegswijzen geven soms een goed gevoel.

Maar: Ik ging jaren geleden eens samen met mijn zoon naar een kerkdienst (reformatorisch), waarin een klein familielid werd gedoopt. In die kerk kwam ik als kind en de woorden kwamen goed en vertrouwd over, toen de predikant aan de preek was begonnen. Met de gebruikelijke zegswijzen uit dogmatiek, statenvertaling en oude schrijvers. Mijn gedachten begonnen juist wat af te dwalen naar vroeger, toen mijn zoon - toen zes jaar, en nog trouw kerkganger- mij aanstootte: "Mama waarom praat deze dominee geen Nederlands?"

Fleur





.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FLEUR260 (71)





Berichten: 3

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 november 2011, 19:02
BerichtOnderwerp: De Bijbel in straattaal, wat vinden we ervan?
 
TJOKLAT313 schreef:
Dat komt omdat wij betekenis geven aan wat we lezen, aan de letterlijke tekst. Onze taal is de taal waar we mee op zijn gegroeid en waarvan we hebben geleerd dat het respectvol is. Ander taalgebruik komt dan anders over.
Een straatjongere kent ook het woord "respect", dan gaat het over iemand die in hun ogen iets geweldigs doet. En dat doet Jezus ook, iets geweldigs. Dàt respect is te vinden in de straattaalbijbel (leuk scrabblewoord). Het gaat immers over dezelfde Jezus...

Het Nieuwe testament werd ook geschreven in het 'gewone volk'- spreektaal Grieks. De meest gebruikte taal in die tijd. Niet in deftig klassiek Grieks. Met de bedoeling dat het goede nieuws voor iedereen te begrijpen zou zijn.....en om zoveel mogelijk mensen tot geloven te bewegen. Althans dit vertelde een theoloog mij eens.

Als door een dergelijke 'straattaalvertaling jongeren, die moeilijk bereikbaar zijn, blijkbaar wel aangesproken worden en tot geloof zouden komen is dat toch geweldig! ?

Fleur
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van FLEUR260
Pagina 1 van 1