ChristianMatch
 


Forum

Berichten van CHRISTIAN146
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
ChristianMatch forum index » Berichten van CHRISTIAN146
Auteur Bericht
CHRISTIAN146 (51)





Berichten: 61

BerichtGeplaatst: donderdag 1 september 2011, 19:39
BerichtOnderwerp: Mc Church
 
Ik heb gekeken wat de auteur zelf bedoelde met McDonaldisering van de kerk. Hij lijkt daarbij niet uit te gaan van een tegenstelling van een geMcDonaliseerde evangelische gemeente en een zuiver gebleven calvinistische cq. gereformeerde gemeente. Ik citeer hierbij:

"...In de afgelopen maanden heeft het label ‘McChurch' (over de McDonaldisering van de kerk) me nogal achtervolgd....Zonder daar nu weer op in te gaan, wil ik wel gezegd hebben dat een McChurch precies daar de fout in gaat waar het dit wezen van de kerk betreft. De organisatie wint het van het organisme, de formaliteiten winnen het van de spontaniteit, de opgelegde regels winnen het uiteindelijk ook van de missionaire intimiteit. De structuur van een kerk is bedoeld om het gemeenteleven alle gelegenheid te geven. Het instituut kerk is louter en alleen faciliterend bedoeld - zij is geen doel op zich. Waar de organisatie, de regels en de formaliteiten de overhand krijgen, worden kerkleden in een keurslijf geperst en wordt het spontane karakter van de missionaire gemeenschap gehinderd, of misschien wel uitgeblust...."

Bron: <http://www.whitefield.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=43&Itemid=55>

Met vriendelijke groet,
Christian146
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van CHRISTIAN146
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
Pagina 3 van 3