| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 15:56
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Stel, je wordt mishandeld door je partner, je vlucht weg. Is er dan geen vergeving voor je? |
voor jou is dan geen vergeving nodig, want je hebt niks misdaan. er is juist de (enige) juiste beslissing genomen (lijfsbehoud). ik zie niet in waarom je vergeving zou moeten vragen voor een juiste beslissing... de enige die in dit voorbeeld vergeving zou (moeten/kunnen) vragen is de partner. maar of de vergeving er komt...'t zou bij mij heul moeilijk zijn om zoiemand te vergeven.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 16:03
|
|
|
|
|
'richting Mekka' is in Israel toevallig naar het oosten. kom je in Indonesië, is het ineens naar het westen. dus ik vrees dat die vlieger niet opgaat.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 16:04
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | Ja wat verwacht jij dan??? graties geld ofzo? tis wel gemeenschapsgeld waar andere mensen wel hard voor werken! logisch dat ze daar n bietje zorgvuldig mee omgaan, of niet? |
Aangezien ik geen zin heb om alles in te vullen ben ik bereid om het te betalen.
Ik ben tenslotte ook 1 van de vervuilers van het riool.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 16:05
|
|
|
|
| MACADAMIA298 schreef: | Ik denk dat seks voor het huwelijk op zichzelf geen zonde is. Het gaat er volgens mij God om dat er voor de man één vrouw is in zijn leven en voor de vrouw één man. Adam en Eva gingen ook niet naar het gemeentehuis.
Ik begrijp daarom niet waarom mensen schuldbelijdenis moeten doen als ze weliswaar seks voor het huwelijk hebben gehad, maar gewoon bij elkaar blijven en er nooit een ander is geweest.
Wel vind ik dat het slim is om te wachten tot na het huwelijk omdat je nooit weet wat er gebeuren zal; een verkering kan zomaar uitgaan.
Het blijft een lastig onderwerp. |
Hallo Macadamia. Welkom op het forum. Je hebt wel gelijk een heel lastig onderwerp naar boven weten te halen. Hier is in feite al heel veel over gezegd en geschreven op het forum. Het klopt dat Adam en Eva niet naar het gemeentehuis gingen, althans daar staat niets over in de Bijbel en bovendien was er toen nog geen gemeentehuis. Wel zijn er tal van voorbeelden in de Bijbel te vinden waaruit je kunt afleiden dat er sprake is geweest van een bepaalde vorm van huwelijksvoltrekking, ook in de tijd van het oude testament. Die waren anders dan de manier waarop een huwelijk nu wordt voltrokken, maar dat neemt niet weg dat er wel degelijk huwelijken werden voltrokken. En pas daarna was men man en vrouw. Het is in die zin denk ik ook wat te kort door de bocht om alleen te verwijzen naar Adam en Eva, dus wellicht is het goed als je nog wat dieper graaft in deze materie, voordat je de conclusie trekt dat er niets tegen is op seks voor het huwelijk.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 16:05
|
|
|
|
| MARRY942 schreef: | .....en mijn hoop is niet ijdel, de kattenbak ligt er vol mee  |
hebben ze daar in Gouda geen normaal toilet, dan?
logisch dat je je huis dan aan de straatstenen niet kwijtraakt
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 16:08
|
|
|
|
| GRIFFIN748 schreef: | | 'richting Mekka' is in Israel toevallig naar het oosten. kom je in Indonesië, is het ineens naar het westen. dus ik vrees dat die vlieger niet opgaat. |
Om nog preciezer te zijn ligt Mekka ten zuidoosten van Israel.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARRY942
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 16:09
|
|
|
|
| GRIFFIN748 schreef: | hebben ze daar in Gouda geen normaal toilet, dan?
logisch dat je je huis dan aan de straatstenen niet kwijtraakt  |
Jawel hoor Griffin, zelfs TWEE toiletten....en die straatstenen....nee die kopen mijn huisie niet
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 16:09
|
|
|
|
| GRIFFIN748 schreef: | | 'richting Mekka' is in Israel toevallig naar het oosten. kom je in Indonesië, is het ineens naar het westen. dus ik vrees dat die vlieger niet opgaat. |
Als je dit wereldwijd beschouwt heb je gelijk. Maar waar stond de tempel waarover Ezechiël schreef?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARRY942
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 16:13
|
|
|
|
| MACADAMIA298 schreef: | Ik ga er lekker wat ongezond studenten voer ingooien. (Denk aan pizza met een biertje ) |
Vandaag ook geen zin om te koken....heb nog een oud bakkie erwtensoep in de vriezer....appeltje toe en klaar is Mar
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARRY942
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 16:15
|
|
|
|
| ZEELAND736 schreef: | Tot nu toe???
Ik heb een akelig kuchje over me sinds ik niet meer rook. Bij de clienten komen ze steevast wel met een dropje of iets anders aanzetten...Zo ook vanmorgen... ""Ik haal even wat voor je hoor!!!"" Ik wacht braaf af wat het deze keer wordt... Kijk nou wat lief...2 gepelde mandarijntjes op een schoteltje.. ""Boordevol vitamientjes...en het beste medicijn!!""" ( En ze zijn lekker!!) Na afloop rij ik langs de groentenschuur...want deze mandarijntjes ga ik dus WEL eten!!! Wat is de thuiszorg heerlijk!!!
Over een uur met mijn lieve gehandicapte vrienden uit eten..Wat zullen we genieten!!! En vanavond zwemmen met een vriendin...wat is het allemaal fijn...ik geniet!!! |
Als er één is die ik het gun, ben jij dat Zeeland! Geniet maar lekker!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 16:18
|
|
|
|
| MARRY942 schreef: | Jawel hoor Griffin, zelfs TWEE toiletten....en die straatstenen....nee die kopen mijn huisie niet  |
wat moet jij dan in een kattenbak?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARRY942
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 16:19
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Gewoon je stem sparen. Niet zingen dus, niet nu en zeker niet op de bruiloft...laat Jolan maar genieten van de mooie dag zonder je gezang...  |
Jolan Ken ik die?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARRY942
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 16:20
|
|
|
|
| GRIFFIN748 schreef: | wat moet jij dan in een kattenbak?  |
Ik zou dr flink naastplassen denk ik....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARRY942
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 16:22
|
|
|
|
Vanochtend gewerkt en flink gebibberd! Man wat was dat koud, de buitenboel doen op een galerij waar de wind pal op stond! Me handjes vroren dr zowat af
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARRY942
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 16:23
|
|
|
|
Kkkkkkkkouddddd hierzo !
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 16:30
|
|
|
|
| MARRY942 schreef: | Kkkkkkkkouddddd hierzo !  |
Heerlijk koud  Zodra ik ff geen koortig kind op mn schoot heb glip ik lekker ff naar buiten om de hond uit te laten of in de tuin te rommelen. Ik heb normaal een hekel aan kou, maar dan dat viese natte weer van de laatste weken kan ik er zelfs van genieten!
En nu wachten tot mn 2 kleine ijsblokjes thuiskomen van de manege, zal de chocolademelk maar vast warm maken.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 16:32
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Zie maar dat je zelf niet ziek wordt...ja mag dan wel op mijn schoot zitten hoor...  |
Ik zit al 6 weken tussen die snotterende en zieke kinderen, ik ben inmiddels imuun. Elk nadeel heeft zn voordeel
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 16:36
|
|
|
|
|
Hondenweer.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 16:42
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | Je indrinken  |
a la Amy Winehouse?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 16:57
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | | Als je dit wereldwijd beschouwt heb je gelijk. Maar waar stond de tempel waarover Ezechiël schreef? |
ergens in Israel. overigens vind ik het wel een goed staaltje van inlegkunde. zo van: dit staat er in de bijbel en achteraf, na 2500 jaar, wordt er dit en dit mee bedoeld, want in de geschiedenis is er toen dat en dat gebeurd. mij te makkelijk en dus te onwaarschijnlijk.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 17:17
|
|
|
|
Vanmorgen gewerkt.... Vanmiddag een High Tea met mijn werk en met clienten... Was super gezellig en heel erg lekker( ik heb geheel en al alle geboden vertreden wat het ""lijnen"" betreft!!!) Ga dus niets meer eten nu...en duik straks het zwembad in om te proberen met zwemmen maar weer wat recht te breien!!!! Tegelijk weer even de banden versterken met mijn vriendin... We praten te weinig....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 17:22
|
|
|
|
| Quote: | Moslims moeten vijf keer per dag bidden met hun gezicht in de richting van Mekka. (Koran, soera 2:142-152). Voor hen is Mekka een heilige stad, omdat de profeet Mohammed daar geboren is in 571 na Chr. Mekka ligt in het Oosten.
Wat me opvalt is dat Mohammed ruim 1000 jaar na Ezechiël leefde. Ezechiël werd immers 597 v.C. net als vele anderen weggevoerd in de Babylonische ballingschap.Ik zit me nu dan ook af te vragen of het zo kan zijn dat in de profetie van Ezechiël wordt gedoeld op het bidden van de moslims in de richting van Mekka.
|
Nou ben ik helemaal niet thuis in het islamitische geloof, maar volgens mij schrijf je hier iets wat niet kan.
Als Mekka de heilige stad is omdat Mohammed daar geboren is, 1000 jaar na Ezechiel leefde, was het in die tijd dus nog geen heilige stad en werd er in die tijd dus ook niet gebeden met die reden.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE792
|
op woensdag 18 januari 2012, 17:23
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 17:22
|
|
|
|
Ik wacht ook nog even af... Vandaag de derde zieke..pruttelende...proestende cliënt... Begin september ben ik behoorlijk ziek geweest en ga er eigenlijk vanuit dan dat voldoende was... Maar het heeft ook iets moois opgeleverd... Ik rook al 4 maanden niet... Slecht moment??
Ja...teveel gesnoept tijdens de High Tea....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MACADAMIA298
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 17:24
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | Wellicht is het goed als je nog wat dieper graaft in deze materie, voordat je de conclusie trekt dat er niets tegen is op seks voor het huwelijk.  |
Ik heb juist heel bewust géén conclusie getrokken.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MACADAMIA298
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 17:24
|
|
|
|
Sorry, dubbele post
Laatst aangepast door
|
MACADAMIA298
|
op donderdag 19 januari 2012, 01:24
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 17:30
|
|
|
|
Dank je wel...Marry...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHRISTIAN146
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 17:34
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | 2) Er zijn voldoende voorbeelden te vinden waarin het niet mogelijk is terug te keren naar de partner. 1) En eerlijk gezegd vind ik daar ook geen grond voor in de Bijbel. De kans dat het alsnog misgaat, is levensgroot. 3) Het is wat dat betreft voor anderen gemakkelijk praten.. 2) Stel, je wordt mishandeld door je partner, je vlucht weg. Is er dan geen vergeving voor je? |
voor het overzicht heb ik je soorten reacties genummerd
1) OF we communiceren nu langs elkaar heen of je gebruikt te makkelijk te zware woorden dat mijn woorden geen bijbelse grond hebben:
10 Doch hun, die getrouwd zijn, beveel ik niet, maar de Here, dat een vrouw haar man niet mag verlaten – 11 is dit tóch gebeurd, dan moet zij ongehuwd blijven of zich met haar man verzoenen – en een man moet zijn vrouw niet verstoten. andere vertaling 10 Voor gehuwden is er een gebod, niet van mijzelf maar van de Heer: een vrouw mag haar man niet verlaten. 11 Als ze hem toch verlaten heeft, moet ze ongehuwd blijven of zich met haar man verzoenen. Ook een man mag zijn vrouw niet verstoten. 1 Korintiërs 7:10-16
2 Mishandeling is een goede uitzondering: ik zat me al vantevoren af te vragen om die als zodanig te benoemen [maar ik wilde mijn mails ook niet onnodig lang maken]: als je gevaar loopt dan mag je vluchten want David als man deed dat voor Saul en ook evangelisten worden door Jezus opgeroepen te vluchten voor vervolging. Maar we moeten niet aan de hand van uitzonderingen zoals mishandeling en sexueel misbruik algemene woorden van God krachteloos maken. Andere voorbeelden zijn als de andere partner ongelovig is waarbij die vrij is om zijn eigen weg te gaan. Andere voorbeelden zijn als er kinderen zijn verwekt in een nieuw huwelijk. Dan zijn de schepen achter je goed verbrand en kun je moeilijk terug. Maar die situatie moet ook weer niet als een escape VOORAF worden geconstrueerd.
3 "dat het voor anderen makkelijk praten is": ik denk dat ouderlingen en oudsten bij gesprekken aangaande het huwelijk jong volwassenen en volwassen VOORAF veel meer op de consequenties moeten wijzen.
Laatst aangepast door
|
CHRISTIAN146
|
op woensdag 18 januari 2012, 17:41
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 17:35
|
|
|
|
Als je dat hele bijbelgedeelte neemt dan aanbidden ze ten noorden van te tempel de god van de oogst.
Ten oosten van de tempel de god van de zon.
Ik geloof niet dat ezechiel hier doelt op de moslims.
Laatst aangepast door
|
MARISKA601
|
op woensdag 18 januari 2012, 17:39
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 17:53
|
|
|
|
5 dagen geen oplader voor mijn laptop.... Vandaag was tie niet binnen gekomen...
Helaas is mijn buuf er nu achter dat ik pc verslaafd ben....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHRISTIAN146
|
|
Geplaatst: woensdag 18 januari 2012, 17:55
|
|
|
|
| ANNETTE792 schreef: | 1 Genade heeft te maken met vergeving en het niet koesteren van wrok, NIET met goedmaken, dat zijn 2 hele verschillende dingen. 2 Ik vind het een beetje appels met peren vergelijken wat je nu doet, stelen of scheiden zijn niet vergelijkbaar.
In mijn eigen situatie:Ik kan vergeven wat er gebeurd is maar ik had het mezelf en mijn kinderen niet aan mogen doen om terug te gaan naar die situatie.
Je theorie klinkt leuk maar gaat in de praktijk niet werken. |
1 Berouw en vergeving zijn verschillende dingen maar ze hebben veel met elkaar te maken.
Om verwarring te voorkomen: een dief vraag vergeving aan God voor wat hij fout heeft gedaan en omdat hij berouw heeft geeft hij die spullen terug. Een twistziek en loslippig iemand heeft spijt en berouw tegenover God van zijn scheldpartij en belt de persoon, die hij zonder grond heeft beledigd, om zijn excuses aan te bieden. Bij het huwelijk evenzo, beiden hebben spijt berouw vragen vergeving aan God en proberen het VAN HUN KANT in orde te maken.
2 Daarom gebruikte ik naast het voorbeeld van stelen het voorbeeld van iemand uitschelden....
ik ken de achtergrond van je partner niet en zijn gedrag ook niet dus ik daarom niks zeggen over je persoonlijke situatie. De opener van het topic had het over algemene regels. Als je partner zich als christen in algemene zin onchristelijk gedraagt (uit elkaar groeien is daarbij natuurlijk geen onchristelijk gedrag) dan vind ik het een betere oplossing dat de gemeentetucht op hem wordt toegepast.
Laatst aangepast door
|
CHRISTIAN146
|
op woensdag 18 januari 2012, 17:58
|
|
| Naar boven |
|
|