ChristianMatch

Forum

DIT DOET ME /HEM PIJN!
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4951 4952 4953 4954 4955 4956 4957 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
KABOUTER722

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 08:58

HANS909 schreef:
Overigens dominee is afgeleid van domineren, en domineren is baas spelen.

gevalletje klok en klepel, lijkt me.

want: domine(e)komt niet van 'domineren':

etymologiebank.nl schreef:

Vnnl. domine ‘(katholiek) geestelijke’ [1569; WNT], later met betekenisvernauwing ‘protestants geestelijke’ [17e eeuw; WNT], Domine “Heer, Preeck-heer” [1654; Meijer].
Oorspr. de vocatief, aanspreekvorm, domine, van het Latijnse zn. dominus ‘heer’ dat is afgeleid van het zn. domus ‘huis’, zie ? dom 1.
De lange -ee aan het eind van het woord kan secundair zijn ontstaan aan het eind van de 16e eeuw, toen men de onbeklemtoonde -e blijkbaar vulgair vond. Woorden als weduwe en schaduwe werden toen tot weduwee en schaduwee. Ook -ie werd hiervoor gebruikt: doomni ‘dominee’ bij Betje Wolff en Aagje Deken [18e e.], ook Fries dominy en Schots-Engels dominy. Het is ook mogelijk dat de korte klinker in de laatste lettergreep van Latijn domine in de Nederlandse uitspraak altijd als lange -ee is gerealiseerd.

en

etymologisch woordenboek Van Dale schreef:
dominee [predikant] {r.-k. 1504, prot. 1649} < latijn domine, 5e nv., de aanspreekvorm van dominus [heer, dus lett.: meneer]. Dominus betekende oorspr. ‘heer des huizes, huisheer’, van domus [huis] (vgl. dom1); de uitspraak van de e werd in de 17e eeuw ? (ee) in kringen die de toonloze e als vulgair beschouwden ? jemenie, molla, rabbijn, dom3. Voor de uitdrukking een blikken dominee [spotnaam voor iem. die als predikant optreedt zonder het te zijn] vgl. hoogduits blecherns [blikken, holachtig]. De uitdrukking daar gaat een dominee voorbij [gezegd als een gezelschap plotseling zwijgt] is vermoedelijk ontstaan in de tijd, dat men stilhield wanneer men de zonde bedreef van bv. dansen en er een dominee langs het pand kwam.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 09:07

FRANKT627 schreef:
Boze smiley ...onlangs tikte je nog dat je niet in Zwitersland was...jokkebrok

Niet waar, ga maar eens goed checken.
Jij had het over Zwitserse verpleegsters en wat antwoorde ik daarop...? Coole smiley met zonnebril
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 09:10

HANS909 schreef:
Als je liever een vlieg wilt zijn in plaats van Zijn dienaar. Dan is dat volstrekt je eigen keuze, maar je bent niet te verontschuldigen.

Ik weet dat je jij jezelf als Dienaar beschouwt naar de maatstaven die jij denkt te herkennen en op je zelf van toepassing vindt. Dat zegt alles over jou, niet over anderen.
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 09:11

HANS909 schreef:
Als je liever een vlieg wilt zijn in plaats van Zijn dienaar. Dan is dat volstrekt je eigen keuze, maar je bent niet te verontschuldigen.

Is het zo erg om een vlieg te zijn? Ook deze is doorGod geschapen.
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 09:18

ANNA415 schreef:
Niet waar, ga maar eens goed checken.
Jij had het over Zwitserse verpleegsters en wat antwoorde ik daarop...? Coole smiley met zonnebril

Boze smiley Nergens heb ik gelezen dat je in Zwitserland was...je ontkende wel de andere landen...maar je tikte nooit expliciet dat in Suisse was...pffff, al die geheimzinnigheid...volgend jaar ga ik gewoon mee dan hoef ik niet meer te raden Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 09:21

FRANKT627 schreef:
Boze smiley Nergens heb ik gelezen dat je in Zwitserland was...je ontkende wel de andere landen...maar je tikte nooit expliciet dat in Suisse was...pffff, al die geheimzinnigheid...volgend jaar ga ik gewoon mee dan hoef ik niet meer te raden Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Is goed, gaan we dan ook wokken? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 09:22

ANNA415 schreef:
Is goed, gaan we dan ook wokken? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Ja hoor...we kunnen ook al eerder gaan wokken. Weet je al iets Kwijlende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 09:23

HANS909 schreef:
Er is een boekje van het Morgenrood wat over de brieven van Christus gaan... en dat we overduidelijk nu leven in Laodicea... dat kun je expliciet hier bemerken, maar geef de moed niet op, er zit immers altijd nog koren tussen het kaf.

Helaas zijn er velen die 2Ti_4:3 Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden; Knipoog smiley

Even een vraag, wie zijn die zij en wie bepaald dat?
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 09:24

FRANKT627 schreef:
Ja hoor...we kunnen ook al eerder gaan wokken. Weet je al iets Kwijlende smiley
Boze smiley
Eerst verhuizen. Moet 15 januari het huis uit, maar heb nog niets anders. Ben wel bezig, maar nog niets definitiefs. As dat rond is heb ik alle tijd van de wereld (oke bijna alle tijd)
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 09:29

HANS909 schreef:
De Bijbel kan toch nooit te zwaar zijn, het wordt toch zeker niet voor niets de Blijde Boodschap genoemd? Als iemand zich aan mijn profieltekst stoort omdat ze de tale Kanaäns niet verstaan, dan is dat goed vind ik, want ik ga niet met iedereen in zee. Of je hebt Zijn Woord lief of je je bent enkel en alleen maar vroom om een schoon gelaat te tonen. Iedereen is vrij te doen en laten wat hij/zij blieft.

Toch raar hoor die tale Kanaäns. Kanaänieten waren heidenen. Waarom zou ik de taal willen spreken?
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 09:33

ANNA415 schreef:
Boze smiley
Eerst verhuizen. Moet 15 januari het huis uit, maar heb nog niets anders. Ben wel bezig, maar nog niets definitiefs. As dat rond is heb ik alle tijd van de wereld (oke bijna alle tijd)

In Brabant, en dan vooral in deze buurt kan je ook leuk wonen...In de nabijheid zijn ook enkele wok-restaurants Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 09:33

HANS909 schreef:
Alles wat ik heb dat heb ik door mijn Vader..
Hij heeft ALLES gegeven en zo heb ik ALLES gegeven aan Hem.

Geen tiende deel maar ALLES!!!

God vraagt niet alles van je, 'slechts' je hart, ziel en verstand.
Als Hij alles wilde, loop je ongekleed in de buitenlucht.
We mogen best genieten van de dingen die Hij ons schenkt.
Naar boven

Auteur Bericht
KABOUTER722

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 09:39

HANS909 schreef:

ehm...ik las ergens een opmerking van jou, Hans, over 7x70x vergeven...hier een voorbeeld dat je het zou kunnen, maar het niet doet.

dus wat voor waarde moeten we vanaf nu aan jouw woorden hechten?
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 09:42

Alweer rijstepap met kaneel en suiker Kwijlende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 09:48

.. dat de zon schijnt
(ach ik ben vandaag sowieso wel in een jolige bui) Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 09:59

ANNA415 schreef:
.. dat de zon schijnt
(ach ik ben vandaag sowieso wel in een jolige bui) Clown smiley

wrom ben je in een jolige bui??? Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 10:00

Ik ga dadelijk in de AH inspiratie opdoen wat het eten betreft. Ik moet ook kleine kattebrokjes voor mijn merels halen Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
DANIEL777

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 10:55

HANS909 schreef:
Alles wat ik heb dat heb ik door mijn Vader..
Hij heeft ALLES gegeven en zo heb ik ALLES gegeven aan Hem.

Geen tiende deel maar ALLES!!!
Deze bijdrage klopt mijn inziens niet helemaal hans
1) ik neem aan dat je in een huis woont daar betaal je of huur of aflossing als je een eigen huis hebt.
2) als je werk hebt ga je met vervoer dus daar moet je geld aan besteden.
3) neem aan dat je niet naakt over straat gaat dus je betaalt geld aan een kledingzaak voor kleding.
4) om je verblijfplaats te verwarmen betaal je aan gas of elictriciteit om te verwarmen.

en zo kan je nog wel ff doorgaan met stellingen te bedenken waardoor je nooit 100 procenr aan God terug kan geven.

en als laatste wil nog schrijven niemand is perfect dus als we ons leven in Gods hand leggen betalen we al minder dan 100 procent voor wat God door Jezus voor ons gedaan heeft
Naar boven

Auteur Bericht
STEENTJE178

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 11:50

Zo maar ff naar buiten met een paar plakjes brood: de hagelslag valt hier uit de lucht.... Coole smiley met zonnebril
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 11:52

STEENTJE178 schreef:
Zo maar ff naar buiten met een paar plakjes brood: de hagelslag valt hier uit de lucht.... Coole smiley met zonnebril

Hier schijnt de zon Coole smiley met zonnebril ook lekker bij een boterham
(of pistachnootjes Knipoog smiley Kwijlende smiley )
Naar boven

Auteur Bericht
KABOUTER722

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 11:53

volgende vraag: wie is Benjamin Cousijnsen?

Verraste, verbaasde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JOANNIE702

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 12:03

SHANITA130 schreef:
Weet je waar ik nou blij van wordt? Ja, en dat is héél belangrijk voor mij wat ik op ga schrijven.

Ik ben blij, omdat ik CM echt als een hechte groep gelovige lieve mensen ervaar.
Een groep mensen waar ik de kans kreeg om te groeien in de afgelopen twee en een half jaar!!!.... dat ik lid ben.
Mensen die mij accepteerden, met mijn tekortkomingen, mij prezen als ik iets goed deed, mij erop wezen als iets niet verstandig was.
Ook via mail, alsnog bedankt!!!

Ik kon hier mijn pijn kwijt, mijn frustraties kwijt. Ik kreeg feed back, begrip en bovenal wijsheid.

Ook kon ik hier mijn gelukkige momenten kwijt. Ook dan ervoer ik dat er werd meegeleefd.

Ook als ik om gebed vroeg kreeg ik altijd reacties en de wetenschap dát men voor mij bidt. Dát deed en doet mij zó goed!!!

En ook ik bidt elke dag voor mensen hier van CM, ook voor mensen die(tijdelijk hoop ik, met name Willemijn!!!) geen lid meer zijn.

Dus eigenlijk komt dit CM gebeuren en ís dit CM gebeuren voor mij een soort virtuele geloofsgemeenschap.

Ik heb hier zoveel begrip gehad, medeleven en vriendschap, dat heb ík nog niet in een kerk ervaren.
Iedereen is hier gelijk, arm, rijk, gestudeerd, niet gestudeerd, etc.
Want het gaat uiteindelijk om één ding; het geloof, en dus met elkaar omgaan hoe God dat bedoeld heeft. Dát ervaar ik hier, ook uit reacties naar mekaar toe.

En ja, en is weleens een ditje of een datje; het mooie is dan juist, je kan je mening zeggen. Ook al is tie anders dan anderen.

En ja, er gaat weleens iemand over een grens, ook ik.
Ja, we zijn niet zonder zonde: 1 Joh 1...Wie zegt zonder zonde te zijn liegt en doet de waarheid niet.....

Dus, om het kort te houden: ik ben wel zo ontzettend blij met CM, behalve dat ik daar een goede vriendschap uit Friesland heb overgehouden, ja, dit is voor mij een troost forum, een bemoedigings forum, en een respect en liefde/vriendschap forum.

Bedankt lieve mensen!!!!

Ja, en ook en misschien wel juist voor de wijze postings die niet positief klonken maar waren bedoeld om op te bouwen!!

Het geeft me een warm gevoel hier te mogen zijn!

Zegens!!! Verliefde smiley

mooi geschreven ..................!
Naar boven

Auteur Bericht
JOANNIE702

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 12:07

PIETER619 schreef:
Zie ik bij enkele reacties Boze smiley en Duiveltje smiley staan, dan vraag ik mij nu af , of onze FRANKT nog wel voor de titel de enige leuke man op CM in aan merking komt. Dames op gepast voor deze vrouwen verslinder Knipoog smiley

Ja zie je wel dat dacht ik al, dat Frankt een vrouwen verslinder was!
Dankje wel Pieter voor je waarschuwing als vrouw hebben we toch een gelante ridder nodig.....................!

( Kijk nog een leuke man voor de cm Knipoog smiley )
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 12:09

fijn moment.....koffie....top 2000....en een halve oliebol, knapperig warm gemaakt in de oven, van binnen beetje uitgehold, beetje jam en een toefje slagroom...... Kwijlende smiley

.......en buiten de regenboog in de lucht....God is trouw....

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zondag 30 december 2012, 12:13
Naar boven

Auteur Bericht
STEENTJE178

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 12:11

HANS909 schreef:
Wat vind u van de voorspellingen van Benjamin Cousijnsen?

Weer zo'n "profeet" die stelselmatig de aandacht op zichzelf en op zijn "roeping" richt, i.p.v. op God, op wie een ware profeet zich richt.
Need I say more???
Naar boven

Auteur Bericht
STEENTJE178

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 12:12

ANNETTE050 schreef:
fijn moment.....koffie....top 2000....en een halve oliebol, knapperig warm gemaakt in de oven, van binnen beetje uitgehold, beetje jam en een toefje slagroom...... Kwijlende smiley

Oei, dat klinkt ernstig lekker, Annette Knipoog smiley Geniet ervan!
Naar boven

Auteur Bericht
STEENTJE178

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 12:14

ANNA415 schreef:
Hier schijnt de zon Coole smiley met zonnebril ook lekker bij een boterham
(of pistachnootjes Knipoog smiley Kwijlende smiley )

Ja, hier schijnt de zon nu ook, al is het heel onrustig in de lucht. Wolken jagen, zonneschijn, vogels onrustig, verschillende wolkenlagen over elkaar..... We zullen de nattigheid nog wel niet gehad hebben voor vandaag.

Laatst aangepast door
STEENTJE178
op zondag 30 december 2012, 13:38
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 12:17

Een topic, waar je je favoriete nummer uit de top 2000 kunt plaatsen.
Zo kunnen we een hele verzameling mooie nummers krijgen...
Naar boven

Auteur Bericht
HANS909

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 12:18

KABOUTER722 schreef:
volgende vraag: wie is Benjamin Cousijnsen?

Verraste, verbaasde smiley

http://eindtijdnieuws.blogspot.nl/
Naar boven

Auteur Bericht
HANS909

BerichtGeplaatst: zondag 30 december 2012, 12:23

Alles wat ik heb, heb ik van mijn Heer.

ALLES wat of ik bezit is Hem.

Is dat nou zo moeilijk te begrijpen?

And so what als ik hier dan naakt zou zijn?

Het is niet zo, zoals mijn foto blijk geeft, ik heb een kostuum, een zonnebril en slechts het petje is ge-photoshop-d.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4951 4952 4953 4954 4955 4956 4957 ... 6194 Volgende
Pagina 4954 van 6194