ChristianMatch

Forum

Seks voor het huwelijk of gelijksoortig commitment?
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5807 5808 5809 5810 5811 5812 5813 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 11:36

PETRA373 schreef:
het gaat er om, dat je als man en vrouw een verbond met elkaar maakt en samen met God

Ik stel de vraag nogmaals: wanneer is er sprake van een verbond?
En op welk moment is dat verbond gesloten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 11:53

ROADY558 schreef:
Ik stel de vraag nogmaals: wanneer is er sprake van een verbond?
En op welk moment is dat verbond gesloten?

In mijn ogen wanneer je dat na elkaar uitspreekt heb je een verbond al.
Dus ook gesloten.
Dus als ik hier tegen een man zeg dat ik met mijn leven met hem verder samen wil delen en hij dat tegen mij, heb ik toch al een verbond, of ben ik nu zo simpel Smiley die vol vragen zit En als we er bij tot God bidden, vragen of hij ons erbij wil zegenen, met ons mee wil gaan hebben we een drievoudig verbond.

Laatst aangepast door
PETRA373
op woensdag 27 november 2013, 11:53
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 12:11

JOL252 schreef:
Je denkt dat God best verdrietig wordt van al dat geworstel. Nou dat denk ik ook. Ik denk (met de nadruk op denk Knipoog smiley ) dat dat geworstel helemaal niet zo nodig is en dat we er ontspannen mee om mogen gaan zonder in excessen te vervallen of het woord van God aan de kant te gooien.

Daarbij vind ik het stuk van Thomas een goede aanvulling om meer inzicht op te doen hoe de wetten in vroeger tijden ontstonden en toegepast werden, om het welzijn van de mens. Er zitten soms meer kanten aan de zaak, en dat wil dan niet zeggen dat de bijbel als een oud boek wordt afgedaan maar wel wordt gelezen in de context.

Klopt, alleen het zijn wetten van het oude testament, het oude verbond van God met ons, nu geld het nieuwe testament, die we in mijn ogen nog steeds rustig kunnen toepassen in deze tijd, werkelijkheid ,waarin we leven. Zoals thomas het verwoord, komt het over alsof we niets hebben aan vrome woorden... de kerk zich moet aanpassen aan deze tijd, ik zelf vind het n.t. heel goed voor deze tijd. En ook de geboden die er in staan.
hopelijk verwoord ik me goed
Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 12:16

PETRA373 schreef:
Klopt, alleen het zijn wetten van het oude testament, het oude verbond van God met ons, nu geld het nieuwe testament, die we in mijn ogen nog steeds rustig kunnen toepassen in deze tijd, werkelijkheid ,waarin we leven. Zoals thomas het verwoord, komt het over alsof we niets hebben aan vrome woorden... de kerk zich moet aanpassen aan deze tijd, ik zelf vind het n.t. heel goed voor deze tijd. En ook de geboden die er in staan.
hopelijk verwoord ik me goed
Knipoog smiley

Thomas bedoelde naar mijn idee iets anders in zijn tekst met het gebruik van "vrome" bewoordingen. Dus eigenlijk vroom maar niet zo vroom. Met vrome bewoordingen kun je ook de liefde doden of de mens verder van God vandaan houden.
Naar boven

Auteur Bericht
JANE410

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 12:27

PETRA373 schreef:
Dus ook gesloten.
Dus als ik hier tegen een man zeg dat ik met mijn leven met hem verder samen wil delen en hij dat tegen mij, heb ik toch al een verbond, of ben ik nu zo simpel Smiley die vol vragen zit En als we er bij tot God bidden, vragen of hij ons erbij wil zegenen, met ons mee wil gaan hebben we een drievoudig verbond.

Ik twijfel eraan Petra of dat zo is, ja was het maar zo simpel. Als je verliefd bent en zelfs al houd van iemand dan kan je denken met deze man/vrouw ga ik oud worden. Ook denkende van: God heeft ons samengebracht, dit gaat echt niet meer stuk. Ja heb dit zelf ervaren, helaas is het toch mis gegaan.

Maar besefte later wel dat wij God te weinig in die relatie hebben betrokken. Als je al niet samen kunt bidden is ook al zo`n gemis. Maar ben er wel wijzer van geworden, in de zin van nu direct aangeven wat voor mij belangrijk is in een relatie m.b.t. tot dat drievoudig snoer Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 12:50

Maar besefte later wel dat wij God te weinig in die relatie hebben betrokken. Als je al niet samen kunt bidden is ook al zo`n gemis. Maar ben er wel wijzer van geworden, in de zin van nu direct aangeven

Ook ik voel dit...ervaar dit....precies hetzelfde!!!
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 13:14

PETRA373 schreef:
Dus ook gesloten.

Maar er is m.i. wel een groot verschil tussen een afspraak (die je maakt met een mens) en een verbond (waar God in betrokken is).
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 13:33

ROADY558 schreef:
Maar er is m.i. wel een groot verschil tussen een afspraak (die je maakt met een mens) en een verbond (waar God in betrokken is).

En wanneer is die afspraak dan geen afspraak meer maar en verbond?
Is dat alleen via het gemeentehuis? Of kan dat ook anders?
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 15:14

het moment dat ik me zelf aan Jezus gaf, sloot ik toch vanaf dat moment een verbond?
Als ik samen met een man die afspraak maak en in bijzijn met God, in gebed met god, dan heb ik toch een verbond met die man en God?

Wat maakt het uit of er een kerk bij is of desnoods een notaris???
Desnoods zat ik op de wc terwijl ik me leven aan Jezus gaf, vanaf dat moment had ik een verbond met Jezus.

het zijn de woorden die je uitspreekt, belijd, die het verbond maken.

Zo zie ik dat, of zie ik dat nu zo maf Smiley die vol vragen zit

ps, niet met je man op de wc een verbond sluiten... beetje onromantisch Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 15:18

JANE410 schreef:
Ik twijfel eraan Petra of dat zo is, ja was het maar zo simpel. Als je verliefd bent en zelfs al houd van iemand dan kan je denken met deze man/vrouw ga ik oud worden. Ook denkende van: God heeft ons samengebracht, dit gaat echt niet meer stuk. Ja heb dit zelf ervaren, helaas is het toch mis gegaan.

Maar besefte later wel dat wij God te weinig in die relatie hebben betrokken. Als je al niet samen kunt bidden is ook al zo`n gemis. Maar ben er wel wijzer van geworden, in de zin van nu direct aangeven wat voor mij belangrijk is in een relatie m.b.t. tot dat drievoudig snoer Lachende smiley

Wat maakt het papiertje van het gemeente huis uit??? dan kan het toch ook mis gaan??

en Jane en Zeeland, ja als je niet samen kan bidden, een drievoudig snoer zijn is een gemis. Ik ga God dan zelfs heel erg missen, omdat die man me dan afleid, ik minder met God bezig ben.
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 15:19

PETRA373 schreef:
het moment dat ik me zelf aan Jezus gaf, sloot ik toch vanaf dat moment een verbond?
Als ik samen met een man die afspraak maak en in bijzijn met God, in gebed met god, dan heb ik toch een verbond met die man en God?

Desnoods zat ik op de wc terwijl ik me leven aan Jezus gaf, vanaf dat moment had ik een verbond met Jezus.

ps, niet met je man op de wc een verbond sluiten... beetje onromantisch Knipoog smiley

Ja kan zijn dat je daarin gelijk hebt.
Maar je kreeg alleen een verbond met God op Zijn voorwaarde nml door je zonden te belijden en je hart aan Hem te geven. Als je had gezegd ik geef mijn lichaam of mn geld en zo sluit ik een verbond met U (en niet je hart) had je dat verbond niet kunnen sluiten
Is dat niet ook zo met een man/vrouw/God verbond? En wat zijn die voorwaarden dan?
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 15:19

ROADY558 schreef:

Heel duidelijk wel een verschil ja....
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 15:22

Het tot geloof komen staat niet op zich, daarna volgt óf een belijdenis óf een doop door onderdompeling.
Deze doop wordt doorgaans voltrokken door een voorganger of een zendeling. De belijdenis wordt gedaan voor een hele gemeente, en degene die belijdenis doet geeft zijn/ haar jawoord aan een voorganger.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 15:24

PETRA373 schreef:

Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 15:24

ANNETTE050 schreef:
Het tot geloof komen staat niet op zich, daarna volgt óf een belijdenis óf een doop door onderdompeling.
Deze doop wordt doorgaans voltrokken door een voorganger of een zendeling. De belijdenis wordt gedaan voor een hele gemeente, en degene die belijdenis doet geeft zijn/ haar jawoord aan een voorganger.

hebben wij dat er niet van gemaakt? Doopte Johannes gewoon niet, zonder gemeente en voorgangers???
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 15:25

ANNETTE050 schreef:

Maar wil je daar mee zeggen dat er zonder die doop of belijdenis geen verbond is?
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 15:28

ROELANDE345 schreef:
Ja kan zijn dat je daarin gelijk hebt.
Maar je kreeg alleen een verbond met God op Zijn voorwaarde nml door je zonden te belijden en je hart aan Hem te geven. Als je had gezegd ik geef mijn lichaam of mn geld en zo sluit ik een verbond met U (en niet je hart) had je dat verbond niet kunnen sluiten
Is dat niet ook zo met een man/vrouw/God verbond? En wat zijn die voorwaarden dan?

punt 1 dat hij een vaatwasmachine voor me koopt en laat steriliseren...
ha ha
Maar serieus, elkaar lief te hebben, voor elkaar te zorgen etc.. elkaar op t e bouwen, elkaar trouw te blijven effe snel gezegd. petra die pannenkoeken gaat bakken.
En natuurlijk spreek je die woorden toch alleen uit als je hart erbij is toch?
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 15:49

ROELANDE345 schreef:
Maar wil je daar mee zeggen dat er zonder die doop of belijdenis geen verbond is?

Ik reageerde op de opmerking, dat op het moment dat je je hart aan de Heere geeft er een verbond is. Dit verbond wordt wel bekrachtigd door de doop. Ik denk dat er niemand is die in de Heere gelooft, die zich niet heeft laten dopen c.q. gedoopt is, tenzij er sprake is van overmacht.

Ik weet het verder ook niet, maar ben gewoon aan het meedenken met de vraag van Roady, wanneer er sprake is van een verbond.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op dinsdag 3 december 2013, 18:49
Naar boven

Auteur Bericht
JANE410

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 16:09

ANNETTE050 schreef:

Annette, ik ben bij verschillende onder water dopen geweest en daar was ook een hele gemeente bij.

En met belijdenis doen heb ik JA gezegd tegen God/Jezus, niet tegen de dominee, Ja hij leid dan de dienst da`s wat anders hè
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 16:27

JANE410 schreef:
Annette, ik ben bij verschillende onder water dopen geweest en daar was ook een hele gemeente bij.

En met belijdenis doen heb ik JA gezegd tegen God/Jezus, niet tegen de dominee, Ja hij leid dan de dienst da`s wat anders hè

Ja, mooi is dat, maar het tot geloof komen wordt dan wel gevolgd door het ja zeggen tegen Jezus door de doop, een teken van een verbond, vaak in aanwezigheid van anderen. Zo zie ik het eigenlijk ook met het samengaan van twee mensen, je zegt samen ja tegen elkaar en tegen de Heere in aanwezigheid van anderen, in wat voor vorm dat is mij ook eigenlijk om het even. Je vraagt een zegen, samen met andere christenen.
Efeze 5 geeft echter weer niets aan van een voor anderen zichtbare gebeurtenis.
Alleen dat de man zijn vader en moeder moet verlaten en zijn vrouw aanhangen, dus voor haar zorgen, denk ik.
Maar Efeze 5 noemt wel de heiligheid van het huwelijk/ de gemeenschap als een afspiegeling van het beeld van Jezus Christus naar Zijn Kerk. Dus het samengaan van twee mensen en het gemeenschap hebben is echt niet zomaar iets. Als je gaat geloven geef je je hart aan Jezus. Hij neemt dan bezit van je hart door de Heilige Geest. Ik scherp de discussie nu wel heel erg aan, maar Efeze 5 staat wel in de Bijbel en de heiligheid en het geheimenis van de gemeenschap met elkaar wordt groot genoemd. En dit Bijbelgedeelte lijkt me tijdloos. De sexuele revolutie is al eerder aangehaald en ook de emancipatie heeft op dit gebied alles wel in een andere dimensie weten te zetten. Ik worstel gewoon met dit Bijbelgedeelte, de hele discussie al en uit het nu maar gewoon, probeer gewoon mee te denken, meer niet.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op woensdag 27 november 2013, 17:15
Naar boven

Auteur Bericht
JANE410

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 16:29

PETRA373 schreef:
Wat maakt het papiertje van het gemeente huis uit??? dan kan het toch ook mis gaan??en Jane en Zeeland, ja als je niet samen kan bidden, een drievoudig snoer zijn is een gemis. Ik ga God dan zelfs heel erg missen, omdat die man me dan afleid, ik minder met God bezig ben.

Nee heb het even niet over trouwen, het ging toch over sex voor huwelijk, toen gaf jij aan dan sluit je toch een verbond met z`n drieen. Maar dat is dus gewoon een afspraak maken tussen jou/partner en God en dan mag je sex hebben. Okè, maar laat je dan wel de relatie inzegenen in de kerk?

Ik gaf aan daar m`n twijfels over te hebben. Mogen wij zelf dan zo`n verbond sluiten thuis (en niet op de wc) oh da`s Petra weer in de bocht, maar wel prettig af en toe wat humor in zo`n zwaar onderwerp

Vanavond naar de bijbelkring, misschien daar maar eens in de groep gooien
Naar boven

Auteur Bericht
JANE410

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 16:41

ANNETTE050 schreef:
Ja, mooi is dat, maar het tot geloof komen wordt dan wel gevolgd door het ja zeggen tegen Jezus door de doop, een teken van een verbond, vaak in aanwezigheid van anderen. Zo zie ik het eigenlijk ook met het samengaan van twee mensen, je zegt samen ja tegen elkaar en tegen de Heere in aanwezigheid van anderen, in wat voor vorm dat is mij ook eigenlijk om het even. Je vraagt een zegen, samen met andere christenen.
Het gaat erom dat één van de partners erop aangesproken kan worden dat er een heilig verbond is tussen twee mensen dat niet zomaar verbroken mag worden als één van de twee 'de kop even dwars heeft staan'. wat Roady ook wel de stormen in een relatie noemt. Sommige relaties worden best wel makkelijk verbroken en dat kan m.i. niet. (Ik heb het nu niet over relaties waar jarenlang aan gewerkt is en die stukgelopen zijn, dat is een andere discussie.). Ik weet het verder ook niet, maar als geloven gekoppeld wordt aan de doop, dan zal er toch ook wel een, voor anderen zichtbaar, teken van dit verbond zijn.
Efeze 5 geeft echter weer niets aan van een voor anderen zichtbare gebeurtenis, maar noemt wel de heiligheid van het huwelijk/ de gemeenschap als een afspiegeling van het beeld van Jezus Christus naar Zijn Kerk. Dus het samengaan van twee mensen en het gemeenschap hebben is echt niet zomaar iets. Ik scherp de discussie nu wel heel erg aan, maar Efeze 5 staat wel in de Bijbel en de heiligheid en het geheimenis van de gemeenschap met elkaar wordt groot genoemd. En dit Bijbelgedeelte lijkt me tijdloos.

Ja dat denk ik ook, mooi geschreven
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 16:55

[quote=ANNETTE050]Ik reageerde op de opmerking, dat op het moment dat je je hart aan de Heere geeft er een verbond is. Dit verbond wordt wel bekrachtigd door de doop. Ik denk dat er niemand is die in de Heere gelooft, die zich niet heeft laten dopen c.q. gedoopt is, tenzij er sprake is van overmacht

meen je dat nu echt?? Is wel offtopic
Maar ik ken er wel een behoorlijk aantal hoor
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA373

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 16:56

JANE410 schreef:
Nee heb het even niet over trouwen, het ging toch over sex voor huwelijk, toen gaf jij aan dan sluit je toch een verbond met z`n drieen. Maar dat is dus gewoon een afspraak maken tussen jou/partner en God en dan mag je sex hebben. Okè, maar laat je dan wel de relatie inzegenen in de kerk?

Ik gaf aan daar m`n twijfels over te hebben. Mogen wij zelf dan zo`n verbond sluiten thuis (en niet op de wc) oh da`s Petra weer in de bocht, maar wel prettig af en toe wat humor in zo`n zwaar onderwerp

Vanavond naar de bijbelkring, misschien daar maar eens in de groep gooien

In mijn denken, ben je dan getrouwd, kan je de trouwbelofte ook doen zonder kerk, gemeente huis. je trouwt voor God samen.
Zegen van de kerk vind ik niet zo belangrijk, de zegen van God wel.
maar in de kerk vind ik wel heel mooi Lachende smiley Lachende smiley
Warom zou je met een man zonder de kerk niet zo,n verbond mogen sluiten?
Geld het niet omdat e r geen voorganger ofzo bij is????
God is er toch bij???
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 17:06

eh... volgens mij zijn we behoorlijk aan het afdwalen...
Naar boven

Auteur Bericht
CORTAZAR588

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 17:09

Een verbond of overeenkomst is vormvrij.
De romeinen, niet de brief, maar het volk, hebben in verschillende geschriften gezet, dat een overeenkomst of contract , wat afgeleid is van contrahere in het Latijn = samentrekken , geen vastomlijnde vorm hoeft te hebben.

Maw een mondelinge afspraak is net zo geldig als een gschreven afspraak.
En wie weet ñu beter wat jij of wij in onze harten Hem beloven dan alleen God.
Een belofte aan Hem is niet terug te nemen .........wat je Hem belooft zal Hij niet vergeten.
Wij hebben als mens echt geen poot om op te staan als het gaat om het verbreken van onze beloften.
Of we het op papier zetten of niet .........God weet het.
En helaas is de mens kort van geheugen en zoekt zijn eigen plezier en geluk.
Ook als dat tegen Gods regels ingaat.
Want die regels zijn niet contextueel ........maar nog net zo actueel als toen.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 17:13

CORTAZAR588 schreef:
Een verbond of overeenkomst is vormvrij.
De romeinen, niet de brief, maar het volk, hebben in verschillende geschriften gezet, dat een overeenkomst of contract , wat afgeleid is van contrahere in het Latijn = samentrekken , geen vastomlijnde vorm hoeft te hebben.

Maw een mondelinge afspraak is net zo geldig als een gschreven afspraak.
En wie weet ñu beter wat jij of wij in onze harten Hem beloven dan alleen God.
Een belofte aan Hem is niet terug te nemen .........wat je Hem belooft zal Hij niet vergeten.
Wij hebben als mens echt geen poot om op te staan als het gaat om het verbreken van onze beloften.
Of we het op papier zetten of niet .........God weet het.
En helaas is de mens kort van geheugen en zoekt zijn eigen plezier en geluk.
Ook als dat tegen Gods regels ingaat.
Want die regels zijn niet contextueel ........maar nog net zo actueel als toen.

Ik ken een God van genade en vrijspraak, die de diepten van mijn hart kent.

Zullen we nu weer on topic?
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 17:18

JOL252 schreef:
Ik ken een God van genade en vrijspraak, die de diepten van mijn hart kent.

Hoe bedoel je dit ? (met de link naar het stuk van Cortazar)
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 17:20

ROADY558 schreef:
Hoe bedoel je dit ? (met de link naar het stuk van Cortazar)

Dat ik elke keer uit de woorden van Cortazar een grimmig alverterend genadeloos vuur naar voren zie komen die niets ontziend de mens veroordeeld op daden zonder de achtergronden te doorzoeken.
En we dwalen steeds af van het onderwerp. Dat bedoel ik.
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 17:22

Ah oke, hartelijk dank voor deze verheldering.
Volgens mij zijn we nog redelijk ontopic.
Seks voor het huwelijk -> wat is een huwelijk -> verbond ja of nee -> wat is een verbond

Roadje ziet door het bos de bomen niet meer zo goed Clown smiley

Maar ben er voor mezelf wel uit geloof ik Verlegen lachende smiley

Ik kwam deze ook tegen. Voor de geinteresseerden.
http://www.christelijk-huwelijk.nl/huwelijk.pdf

Laatst aangepast door
ROADY558
op woensdag 27 november 2013, 17:23
Naar boven

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5807 5808 5809 5810 5811 5812 5813 ... 6194 Volgende
Pagina 5810 van 6194