Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: zondag 8 december 2013, 10:48
|
|
|
I'm dreaming of .......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: zondag 8 december 2013, 10:49
|
|
|
Goede voornemens zijn er toch om je niet aan te houden?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROELANDE345
|
|
Geplaatst: zondag 8 december 2013, 14:42
|
|
|
ANNA415 schreef: | I'm dreaming of .......  |
He Anna Leuk dat je er weer bent
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zondag 8 december 2013, 15:11
|
|
|
Zondag 8 december, Lucas 1: 20-25; Om te huilen.
Zacharias zal zijn teken hebben. Door de engel wordt hem het zwijgen opgelegd. Zoals een praatziek kind in een klas tegen wie de juf op een bepaald moment heel beslist zegt: Nu mag jij tot de pauze geen woord meer zeggen. Het lijkt op de profetie van Zacharias’ naamgenoot, de profeet Zacharia. Als die Gods heil aankondigt aan de ballingen in Babel en er ook dan allerlei mensen meteen heel kritische vragen stellen, hoor je de profeet even heel beslist zeggen: ‘Wees stil voor de Heer, al wat leeft, want hij komt uit zijn heilige woning naar buiten’(Zach. 2:17). Zo ook hier. Als een priester zo weinig van God verwacht, moet hij voorlopig maar eens heel stil zijn. Daar steekt een stuk oordeel in van God. Zacharia staat dan ook behoorlijk voor schut. Hij heeft niets te melden, hij kan geen zegen meer uitspreken. Op zich een heel aangrijpend incident. Misschien hebben een paar mensen even moeten lachen om zijn gestuntel en gedacht: wat een sukkelaar. Het mooiste moment van zijn priesterleven verprutst hij door zijn zenuwen. Maar dit is niet om te lachen. Als de kerk zwijgt en niets bevrijdends van God meer weet te melden, maar vrijwel alles wat God zegt in twijfel trekt en daarom de Naam van de Heer niet meer reddend over de mensen weet uit te spreken. Of dat geen oordeel is? Dat is om te huilen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: zondag 8 december 2013, 15:28
|
|
|
ANNA415 schreef: | Ik ga jullie maar weer eens plagen  |
Je miste ons, zeg het nou maar.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: zondag 8 december 2013, 17:25
|
|
|
JOL252 schreef: | Je miste ons, zeg het nou maar.
 |
Oke
Ik mmmm.... ik mmmm...... mmm... ik ......
ach laat ook maar
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zondag 8 december 2013, 20:22
|
|
|
Ik heb me voorgenomen geen goede voornemens te hebben anders dan die waarmee je elke dag moet ingaan:
Wez in sinnestriel, in oar hat er ferlet fan.
Wees en zonnestraal, een ander heeft er behoefte aan.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zondag 8 december 2013, 21:31
|
|
|
Voor al die mensen uit een behoudend milieu die het Christendom willen bewaren maar moeite hebben met de vastgeroeste gewoonten en opvattingen, een mooie uit het nieuwe liedboek, dat vol met pareltjes zit overigens.
Lied 861.
Dat wij onszelf gewonnen geven aan het bevrijdende bestaan, aan wat ons uitdaagt om te leven. Dat wij de stille roep verstaan.
Dat wij versteende zekerheden verlaten om op weg te gaan. Dat niet de greep uit het verleden ons achterhaalt en stil doet staan.
Omdat de huizen die we bouwden geen onderkomen kunnen zijn. Omdat het bloedeloos vertrouwde ons achterdochtig maakt en klein
Dat wat wij hebben ons niet gijzelt, dat wij van elke dwang bevrijd naar onbekende plaatsen reizen. Dat Gij ons onderkomen zijt.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANTA961
|
|
Geplaatst: zondag 8 december 2013, 21:39
|
|
|
Ik heb mezelf de opdracht gegeven om voortaan vooral mezelf te zijn.
Van mijn vorige relatie (bij wie ik niet mezelf kon/ mocht zijn)had ik in de kast een mooie ring liggen. Daar heb ik nu de tekst in laten zetten:
be beautiful, be you
Zo heb ik voor mezelf een nare ervaring omgezet in een positieve les voor de toekomst... En ik ben weer blij en trots op mezelf als ik naar die ring kijk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANTA961
|
|
Geplaatst: zondag 8 december 2013, 21:46
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Voor al die mensen uit een behoudend milieu die het Christendom willen bewaren maar moeite hebben met de vastgeroeste gewoonten en opvattingen, een mooie uit het nieuwe liedboek, dat vol met pareltjes zit overigens.
Dat wij versteende zekerheden verlaten om op weg te gaan. Dat niet de greep uit het verleden ons achterhaalt en stil doet staan.
Thomas |
Wat een mooie ontdekkingstocht is dat nieuwe liedboek! Heel veel onbekende maar prachtige teksten...
Ik denk trouwens dat we allemaal, ongeacht vanuit welke achtergrond, onze eigen versteende zekerheden hebben die we moeilijk los kunnen laten...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER619
|
|
Geplaatst: zondag 8 december 2013, 21:58
|
|
|
Het enigste goede voornemen van mij is dat ik een nieuw jaar begin met geen goede voornemens te hebben. Als men op bepaalde dingen toch iets wil bereiken moet men dat gewoon doen als men er aan toe is, en niet geforceerd gelijk velen dat doen met nieuw jaar.
Laatst aangepast door
|
PIETER619
|
op maandag 9 december 2013, 03:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: maandag 9 december 2013, 06:38
|
|
|
Een gans maakt nog geen winter.... maar een heleboel ganzen dan
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: maandag 9 december 2013, 06:40
|
|
|
Deze week maar 4 dagen werken
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: maandag 9 december 2013, 11:13
|
|
|
ANNA415 schreef: | Een gans maakt nog geen winter.... maar een heleboel ganzen dan  |
Letterlijk niet in ieder geval want in de kweldergebieden wat westelijk van Lauwersoog barst het van de brandganzen. Ik hou niet zo van kou en winter, dus ik vind het wel best.....
Thomas, eind maart is het weer zomertijd....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER619
|
|
Geplaatst: maandag 9 december 2013, 13:20
|
|
|
Moeilijk onderwerp , gemakkelijk om er over te schrijven, maar moeilijk om te doen.
Jezus is ons voorbeeld en hij vroeg zelfs om vergeving voo rhen die Hem al het kwaad aandeden en kruisigden. Ik kan moeilijk nog de gene vergeven die misbruik maakte van mijn ex haar totaal, zo gehersenspoeld heeft en zo uit ons gezin heeft weggehaald.
Sowieso kan ik niet tegen misbruik, in welke vorm dan ook, gelijk bij d estraatkinderne in derde wereld en Aziatische landen, me nu beseffend dat he tzoefs in osn eigen land gebeurd, dus ook hier.
"t Is toch moeilijk om zulke figuren dan vergeving te schenken, zag ergens op FB dat men Mark Dutroux misschien een enkelband wil geven, mijn gevoel zegt nooit meer loslaten.
Maar ja helaas ben ik maar een mens met lek en gebrek en kan als ik mij besef dat ik verkeerd bezig ben elke keer nieuw vergeving vragen bij de Grote Baas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: maandag 9 december 2013, 14:27
|
|
|
JAN736 schreef: | Ik heb een vrouw die al jaren zegt dat zij niet meer van mij houd. Als ik het niet eens ben met haar levenswijze is de standaard reactie, ik ga scheiden. Mag ik haar laten gaan, of moet ik er voor blijven vechten? |
Het is natuurlijk pure chantage om daarmee te dreigen maar kennelijk ben je er ook gevoelig voor. De reden weet je alleen zelf maar als het alleen de sociale druk is zou ik me er niks van aantrekken. Een dergelijk dreigement hoort niet in een relatie thuis en ik denk eerlijk gezegd dat die relatie er ook niet meer echt is. Als ik voor mezelf spreek, zou ik me niet onder druk laten zetten want met dat dreigement geeft ze feitelijk aan: als jij niet doet wat ik wil, ga ik scheiden. Ik zou haar vooral niet tegenhouden, integendeel.
Maar eerlijk gezegd vind ik een dergelijke problematiek moeilijk te bespreken op een forum. Je kunt niet een discussie houden over scheiden en wat de grote verschillen zijn in een nomadenhuwelijk als in de bijbel en een liefdesverbond zoals nu. Het gebod Gij zult niet echtscheiden is niet correct vertaald. Er staat Gij zult niet verstoten wat de toen gebruikelijke wijze van echtscheiden was. De vrouw was nagenoeg rechteloos en de consequenties waren rampzalig. Het verstoten was echt een groot kwaad. Prostitutie was vaak de enige uitweg in ee samenleving met veelwijverij, waarbij vele vrouwen stierven in de kraam, waardoor er een mannenoverschot was, dat alleen door oorlog weer veranderde.
Echtscheiding is voor niemand een pretje maar het is voor velen hier een goede oplossing geweest en heeft heel veel bevrijding gegeven. Als de weg van verzoening en herstel er niet meer is, kun je ook weinig anders ook al probeer je de gevolgen voor alle betrokkenen te overzien.
Ik zou me echter nooit op deze wijze laten chanteren, ook al omdat het een blijk is dat er van een gelijkwaardige relatie niet meer kan worden gesproken.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 9 december 2013, 15:04
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CORTAZAR588
|
|
Geplaatst: maandag 9 december 2013, 14:38
|
|
|
Het dreigen met echtscheiding is onderhand zo gewoon geworden,dat het idd en inhoudsloos is en geen reden moet zijn om te veranderen.
Wat weer eens heel duidelijk maakt,dat het voor sommige mensen usance is om chantage en manipulatie toe te passen in wat voor verbond dan ook maar.
Helaas is scheiden geen simpele oplossing en zijn er altijd meerdere gedupeerden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VLINDER656
|
|
Geplaatst: maandag 9 december 2013, 14:57
|
|
|
JOL252 schreef: | Ik laat die persoon los, breek letterlijk en figuurlijk de vergiftigende banden en ik zegen hem. Waarom? Om niet toe te staan dat mijn hart verhard en bitter wordt. Nog niet eens voor de persoon in kwestie. Bidden dat God iets bij die persoon doet stelt nog steeds dat ik aan die persoon vast zou zitten omdat ik iets wil/wens/verwacht wat uiteindelijk alleen maar frustreert omdat het niet gebeurt. Loslaten is uit handen geven, is ver-geven. |
ik denk dat wanneer je met iemand helemaal breekt omdat je anders bang bent om bitter te worden je die persoon niet vergeven hebt. Je juist nog emotioneel vast zit. Wanneer je bid of God die persoon wil doen en het frustreert je dat het niet gebeurt dan verwacht je dat God doet wat jij wilt en dat dit frustrerend is als God wat anders voor ogen heeft snap ik. Loslaten is volgens mij ook bidden voor die persoon maar met Uw wil geschiede er achteraan. Erop vertrouwen dat God ook dat in Zijn handen heeft. Erom vragen of Hij je dat vertrouwen ook wil geven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: maandag 9 december 2013, 15:03
|
|
|
VLINDER656 schreef: | ik denk dat wanneer je met iemand helemaal breekt omdat je anders bang bent om bitter te worden je die persoon niet vergeven hebt. Je juist nog emotioneel vast zit. Wanneer je bid of God die persoon wil doen en het frustreert je dat het niet gebeurt dan verwacht je dat God doet wat jij wilt en dat dit frustrerend is als God wat anders voor ogen heeft snap ik. Loslaten is volgens mij ook bidden voor die persoon maar met Uw wil geschiede er achteraan. Erop vertrouwen dat God ook dat in Zijn handen heeft. Erom vragen of Hij je dat vertrouwen ook wil geven. |
Die herken ik niet. En dat hoeft ook helemaal niet zo te zijn. Je bent vrij om keuzes te maken. Wanneer dit inhoudt dat bij vergeving geen vernieuwde relatie ontstaat omdat die ander in zijn of haar gedrag niet veranderd en integendeel fout gedrag blijft handhaven is het goed om het los te laten.
Vergeving doe je allereerst voor jezelf om vrij te blijven van hardheid en bitterheid omdat dat je juist aan die ander bindt. Vanuit die vergeving/loslating kun je opnieuw kiezen voor een plek voor die persoon in je leven of niet. Dus ik draai het om.
Wat ik bedoel met: "Bidden dat God iets bij die persoon doet stelt nog steeds dat ik aan die persoon vast zou zitten omdat ik iets wil/wens/verwacht wat uiteindelijk alleen maar frustreert omdat het niet gebeurt" is dat je kan bidden en wachten tot je een ons weegt maar het bind je dan nog steeds aan de situatie. of die persoon, want je blijft er mee bezig. Vergeven is 1, vergeven en de ander in je leven een plek blijven geven is 2 en afhankelijk van een aantal factoren.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op maandag 9 december 2013, 16:22
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: maandag 9 december 2013, 15:31
|
|
|
CORTAZAR588 schreef: | Het dreigen met echtscheiding is onderhand zo gewoon geworden,dat het idd en inhoudsloos is en geen reden moet zijn om te veranderen.
Wat weer eens heel duidelijk maakt,dat het voor sommige mensen usance is om chantage en manipulatie toe te passen in wat voor verbond dan ook maar.
Helaas is scheiden geen simpele oplossing en zijn er altijd meerdere gedupeerden. |
Ja, mee eens. En eigenlijk als chantage en manipulatie een (hoofd)rol gaat spelen in hoeverre is er dan nog een verbond ... en wordt dan het verbond van trouw al niet verbroken ?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANE410
|
|
Geplaatst: maandag 9 december 2013, 17:19
|
|
|
VLINDER656 schreef: | ik denk dat wanneer je met iemand helemaal breekt omdat je anders bang bent om bitter te worden je die persoon niet vergeven hebt. Je juist nog emotioneel vast zit. Wanneer je bid of God die persoon wil doen en het frustreert je dat het niet gebeurt dan verwacht je dat God doet wat jij wilt en dat dit frustrerend is als God wat anders voor ogen heeft snap ik. Loslaten is volgens mij ook bidden voor die persoon maar met Uw wil geschiede er achteraan. Erop vertrouwen dat God ook dat in Zijn handen heeft. Erom vragen of Hij je dat vertrouwen ook wil geven. |
Vlinder je kan iemand vergeven (echt gemeend) maar toch willen breken met die persoon. Gewoon omdat het te pijnlijk kan zijn om nog contact te hebben, dus uit bescherming voor jezelf.
Dan hoef je niet verbitterd te zijn. En loslaten is heel moeilijk maar ook dan is bidden voor diegene erg goed om te doen.
En ja God heeft alles in zijn handen, maar de pijn daar zullen we zelf mee verder moeten. Vaak denk ik: nu is het weg, maar dan opeens kan het weer zo aanwezig zijn, vooral in deze maand.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANTA961
|
|
Geplaatst: maandag 9 december 2013, 17:28
|
|
|
Wat ik gedaan heb is: bidden dat God mij helpt om hem los te laten (omdat ik zeker weet dat dat voor mij het allerbeste is...) maar tegelijkertijd bid ik dat God hem niet loslaat.... Daarmee leg ik het bij God neer.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANTA961
|
|
Geplaatst: maandag 9 december 2013, 17:34
|
|
|
Weer eens lekker gewerkt. En vanmiddag in de klas de kerstboom neergezet. Elke tak uitvouwen en in een beetje een natuurlijke vorm buigen... Voelt altijd weer erg raar zo'n kunstkerstboom opzetten. Toen de boom klaar was lagen er alsnog tig naalden onder. Hmmm... Waarom nemen we ook alweer een kunstkerstboom???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: maandag 9 december 2013, 17:46
|
|
|
ANTA961 schreef: | Wat ik gedaan heb is: bidden dat God mij helpt om hem los te laten (omdat ik zeker weet dat dat voor mij het allerbeste is...) maar tegelijkertijd bid ik dat God hem niet loslaat.... Daarmee leg ik het bij God neer. |
Ja, en dat is kracht.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VLINDER656
|
|
Geplaatst: maandag 9 december 2013, 18:54
|
|
|
JANE410 schreef: | Vlinder je kan iemand vergeven (echt gemeend) maar toch willen breken met die persoon. Gewoon omdat het te pijnlijk kan zijn om nog contact te hebben, dus uit bescherming voor jezelf.
Dan hoef je niet verbitterd te zijn. En loslaten is heel moeilijk maar ook dan is bidden voor diegene erg goed om te doen.
En ja God heeft alles in zijn handen, maar de pijn daar zullen we zelf mee verder moeten. Vaak denk ik: nu is het weg, maar dan opeens kan het weer zo aanwezig zijn, vooral in deze maand. |
ook onze pijn kunnen we bij hem neerleggen toch? Dat neemt de pijn niet weg maar het maakt het wel een beetje dragelijker. Ik denk dat de pijn nooit helemaal weggaat Jane. We kunnen er een beetje mee omgaan misschien maar inderdaad dan zijn daar die momenten dat het allemaal weer snoeihard binnenkomt. Juist dan is het goed om naar Hem te gaan terwijl we dan juist misschien de neiging hebben om Hem van ons af te stoten. (Ik dan. Laat ik maar even voor mezelf spreken)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VLINDER656
|
|
Geplaatst: maandag 9 december 2013, 18:56
|
|
|
ANTA961 schreef: | Wat ik gedaan heb is: bidden dat God mij helpt om hem los te laten (omdat ik zeker weet dat dat voor mij het allerbeste is...) maar tegelijkertijd bid ik dat God hem niet loslaat.... Daarmee leg ik het bij God neer. |
En dat is ook het enige wat je kan doen. Het bij God neerleggen en het daar laten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETER173
|
|
Geplaatst: maandag 9 december 2013, 18:56
|
|
|
Ik zal niet willen zijn met een vrouw die dit vaak tegen mij zegt. Scheiden vind ik echter ook weer onethisch en niet van toepassing. Wellicht is zij minder of niet met het geloof en het huwelijk bezig.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETER173
|
|
Geplaatst: maandag 9 december 2013, 18:58
|
|
|
Helaas maken mensen fouten, hoe dom ze soms ook kunnen zijn. Zo kunnen relaties breken. Als een persoon echt spijt heeft van zijn beslissing is geven vanzelfsprekend. Echter moeten we ook mensen vergeten wie ons haten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
RENS692
|
|
|