Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 17:01
|
|
|
CHATULIEM368 schreef: | Sorry, Jol. Ik ben me van geen kwaad bewust. Als je een topic start, moet je er ook rekening mee kunnen houden dat het een andere kant opgaat dan dat je wil. Je vat dingen te snel persoonlijk op, ik ben het niet met je eens, maar dat is heel wat anders. |
Was je het wel met mij eens? Ik heb nog geen reactie gezien . Je reageert alleen maar op Jol .
Laatst aangepast door
|
JANS221
|
op zaterdag 18 januari 2014, 17:02
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM368
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 17:26
|
|
|
JANS221 schreef: | Was je het wel met mij eens? Ik heb nog geen reactie gezien . Je reageert alleen maar op Jol . | Ik heb ook gereageerd op Anta. Ik reageer alleen als ik een vraag en een opmerking heb. Toevallig is het nu Jol, maar ook andere bijdrages lees ik met interesse.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM368
|
op zaterdag 18 januari 2014, 17:28
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM368
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 17:47
|
|
|
JANS221 schreef: | Jouw vraag was: waarom denk je dat de man alleen dominant is? Ik ken voldoende gezinnen waarbij de vrouw de dominante persoonlijkheid is. En dat getal is alleen maar groeiende.Ik liet je zien dat ik dat niet dacht en ook niet geschreven had. Met mensen bedoel jij hier waarschijnlijk vrouwen die de schuld bij de man neerleggen? Waarom denk jij eigenlijk dat alleen vrouwen verwond kunnen zijn? Degene die verwond is zal inderdaad met zichzelf aan de slag moeten. | Het probleem is echter, dat pas in een nieuwe relatie echt duidelijk wordt waar de verwonding precies ligt. En heel vaak wordt dan het rugzakje pas echt geopend. bv. je kunt mensen wel leren weer te vertrouwen, maar uiteindelijk zal dit in een nieuwe relatie duidelijk worden of ze dat ook kunnen.
Verwonding komt overal voor, dat is ook mijn stelling. Maar vrouwen zijn er vaak meer open over. En als ik iedere vrouw die geklaagd heeft hier op deze site over hoe haar ex haar behandeld heeft een kwartje zou moeten geven, zou ik toch maar weinig geld overhouden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM368
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 17:51
|
|
|
FAITH187 schreef: | Ben ik met je eens. En, wat ook belangrijk is: een probleem is meestal niet van vandaag op morgen ontstaan. Meestal is hieraan een lange (re) periode aan vooraf gegaan, voordat iets echt een probleem werd. Dus, de oplossing hoeft ook niet in een dag te gebeuren... | Ligt er natuurlijk aan wat voor probleem het is. Ik ken voldoende problemen die meteen opgelost moeten worden. Je kunt bv. wel klagen dat je een lekke band hebt, maar het is toch het beste dat dat meteen opgelost wordt?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM368
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 17:57
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Dit artikel is denk ik gerelateerd aan het boek 'Vrouwen komen van Venus en mannen van Mars'. Het idee achter het boek is, dat mannen en vrouwen op twee heel verschillende planeten leven en dat daardoor veel misverstanden ontstaan. Is dat zo, vraag ik me wel eens af. Hoe bouw je een goede communicatie op, bijvoorbeeld n.a.v. het punt dat vrouwen over een probleem willen praten en mannen het willen oplossen. Ergens moet dat toch wel als vanzelf gaan, maar wat doe je als je op dit punt vast komt te zitten? De vrouw krijgt het gevoel dat ze zichzelf verliest en zich moet aanpassen aan de oplossing van de man en de man krijgt het gevoel dat de vrouw hem wil veranderen als hij over het probleem in gesprek gaat. Om maar eens een voorbeeld te noemen.... Maar het is wel weer eens goed om dit te lezen. Hoop dat er een goede, zinvolle discussie over komt in dit topic. | Moeten we nu met een oplossing komen of wil je liever over het probleem blijven praten?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LAURA291
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 18:09
|
|
|
JOL252 schreef: | Overigens is wat er in Efeze 5 staat opgedragen aan de man (voorafgaand door: weest elkaar onderdanig) een en al toewijding. Men heeft vanzelf geen tijd meer om zich op te stellen als superieur of respect verdienende. Dat is iets waar men niet eens meer over hoeft te praten. Het is actie en in praktijk brengen. |
Als ik kijk naar wat er in Genesis staat (sorry; ik ben gewoon nog niet verder ) dan zie ik dat God de vrouw schept als een hulp die 'tegenover Adam staat'. Niet eronder en niet erboven. Tegenover interpreteer ik als: aanvullend. Zij bezit kwaliteiten die Adam niet heeft en vv. Pas na de zondeval zegt God dat Adam over Eva zal heersen. In die context lijkt het een vloek en m.i. hebben we de uitwerking daarvan gezien.
De belofte van herstel van alle dingen is in Christus en ik vind dat Paulus dat in Efeze 5 mooi verwoordt. Heersend dienen is een begrip van God. Niemand dan Hij is beter geschikt om te heersen over alles. En toch heeft Hij zichzelf volkomen overgegeven. De Heer dient Zijn gemeente en toch is Hij het hoofd. Hij onderdrukt en vernedert ons niet. In deze context is onderdanig zijn een liefdevol dienen waarbij de vrouw volkomen zichzelf mag zijn. Geen slaafse gehoorzaamheid, 'kadaverdiscipline' zoals wellicht in het boek wordt voorgesteld.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM368
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 19:07
|
|
|
Een pronkjuweel met een gouden rand, is een van de zinnen van ons Gronings volkslied. Op dit moment zijn we veel in het nieuws ivm de gaswinning. Zelf woon ik midden op de gasbel. De eerste installatie is ongeveer 3 km bij mij vandaan. Verder staat hier op 300 meter een gasinstallatie, en als ik eens door de omgeving kijk kom ik tot een redelijk (Gronings redelijk) aantal. Ik heb gelukkig niet teveel scheuren in het huis, wel is de grond gezakt, maar dat is dan gelijkmatig gegaan, niet met schokken. Zo zou het ook moeten gaan van de NAM, maar helaas zien we dat het in Loppersum niet zo gebeurt. Wat is nu de frustratie van ons Groningers? En ja, daar hoor ik ook bij. Dat het westen teveel van ons geprofiteerd heeft en dat we eigenlijk niks ervoor terug kregen. Ons gasveld heeft voor maar liefst 500 miljard bijgedragen aan de economie van NL. En dat heeft ons als provincie niet de welvaart gegeven die we eigenlijk wel zouden moeten hebben. Mijn persoonlijke hoop is, dat we als energieprovincie voor het land kunnen functioneren, want niet alleen het gas wordt hier weggehaald, maar ook worden er twee nieuwe energiecentrales gebouwd. Maar het wordt tijd voor erkenning van de rest van het land. Ik sta niet achter de acties, want ik vind de plannen van het kabinet een goede aanzet, maar het feit dat we als provincie gebruikt zijn door de rest van NL wordt hier heel diep gevoeld.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHRISTIANMATCH moderator
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 19:23
|
|
|
CHATULIEM368 schreef: | Moeten we nu met een oplossing komen of wil je liever over het probleem blijven praten? |
Je mag reageren op de vraag van Jans, die dit topic startte:
Vraag: wat herken je en/of waar zet je vraagtekens bij?
Dan blijven we hopelijk on-topic deze keer
Moderator CM
(ook weer opgelost)
Laatst aangepast door
|
CHRISTIANMATCH
|
op zaterdag 18 januari 2014, 19:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CORTAZAR588
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 19:42
|
|
|
Mooie stellingen .....zit veel in.
Nu nog de beoordeling wat het beste is....wat dat is de crux.
Anders zou zo n lijst geen zin hebben......
Veel plezier '
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 19:44
|
|
|
CORTAZAR588 schreef: | Mooie stellingen .....zit veel in.
Nu nog de beoordeling wat het beste is....wat dat is de crux.
Anders zou zo n lijst geen zin hebben......
Veel plezier ' |
Moeten we nu met een oplossing komen of wil je liever over het probleem blijven praten?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 19:47
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Moeten we nu met een oplossing komen of wil je liever over het probleem blijven praten? |
Kan het ook en-en?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CORTAZAR588
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 19:48
|
|
|
? Je valt in herhaling ......ook een typische eigenschap dus
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 19:51
|
|
|
CORTAZAR588 schreef: | ? Je valt in herhaling ......ook een typische eigenschap dus |
wat wil je.....is ook een herhaling geloof ik....
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zaterdag 18 januari 2014, 19:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 19:52
|
|
|
JOL252 schreef: |
Kan het ook en-en? |
YES!!!! Oplossing gevonden....problem solved...mannen én vrouwen tevreden.....zucht....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHRISTIANMATCH moderator
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 19:53
|
|
|
CORTAZAR588 schreef: | ? Je valt in herhaling ......ook een typische eigenschap dus |
Nog iemand die in de herhaling valt:
Je mag reageren op de vraag van Jans, die dit topic startte:
Vraag: wat herken je en/of waar zet je vraagtekens bij?
Dan blijven we hopelijk on-topic deze keer
Moderator CM
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 19:57
|
|
|
Ik herken ze allemaal, maar de gulden middenweg heb ik nog niet gevonden. Volgens mij is het, vooral voor ons vrouwen, belangrijk te realiseren dat de andere manier van benaderen niets te maken heeft met desinteresse of (bij vrouwen) overbezorgdheid. Geven en nemen, heb hem elders ook al zien staan. Compromissen sluiten, en ik denk vooral communiceren over hoe we ergens tegenaan kijken en mee omgaan. Gezien de zichtbare verschillen mag het namelijk overduidelijk zijn dat we aan elkaars neus niets kunnen aflezen!
Laatst aangepast door
|
TESSYBEAR731
|
op zaterdag 18 januari 2014, 19:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 20:06
|
|
|
Zelfs in het koloniale tijdperk was 500 miljard veel. Een wingewest is Groningen dus wel. In theorie is als de welvaartsbasis in Nederland 100 is, die van Groningen 140. Een uiterst rijke provincie van Nederland, zou je zeggen. Ik ken de omgeving waar je woont en we weten allemaal wel beter. Boven de gasbel vindt gewoon ontvolking plaats en de inkomens zijn laag, zeker als je die van de stad niet meeneemt. Een veel te groot deel gaat naar de NAM, zeker als je let op de prestatie die ze ervoor leveren. Het is natuurlijk wel zo dat de overheid, wat de gemeenschap zou moeten zijn, wel plezier heeft van de opbrengsten en ook de economie van ons land. We zouden gezien het exportbedrag in een recessie zitten als het gas er niet was. Nu gaat er veel geld naar Groningen - terug dus - en zowaar 0,2 procent van de opbrengsten als mogelijke toezegging. Maar ja Nederland voor een deel onder water vanwege aardbevingen, dat is ook niet zo goed voor het imago, hè. De Friese veldjes zijn klein in vergelijking met Slochteren. Als je daar de productievermindering in Groningen mee moet opvangen, krijg je daar na een tijdje dezelfde ellende. Leuk voor de beschermde historische kernen van de Friese kustdorpjes daar, die zitten recht boven het Waddengas. Het is een zaak van rechtvaardigheid als de randstedelijke kapitalisten zoveel geld uit de provincie weghalen dat ze niet moeten zeuren over een vergoeding van de scheuren in huizen als gevolg van die bevingen. Het recht voor iedereen gelijk? Vraag het de mensen in de gescheurde huizen van Loppersum. Maar daar maakt het randstedelijk dedain zich niet druk om. Bovendien kopen die mensen meer gas om hun tochtig geworden huizen te verwarmen, toch? Kassa dus en een een advocaat kunnen ze toch niet betalen dus het recht zal zegevieren. Of het kapitaal natuurlijk.
Thomas, investeren in de infrastructuur van Groningen als tegenprestatie is toch wel het minste, zelfs bij de huidige liberalen.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 18 januari 2014, 20:22
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FAITH187
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 20:09
|
|
|
CHATULIEM368 schreef: | Ligt er natuurlijk aan wat voor probleem het is. Ik ken voldoende problemen die meteen opgelost moeten worden. Je kunt bv. wel klagen dat je een lekke band hebt, maar het is toch het beste dat dat meteen opgelost wordt? |
Maar dan heb je het over praktische problemen. Ik heb het over emotionele problemen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHRISTIANMATCH moderator
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 20:15
|
|
|
CHATULIEM368 schreef: | Een pronkjuweel met een gouden rand, is een van de zinnen van ons Gronings volkslied. Op dit moment zijn we veel in het nieuws ivm de gaswinning. Zelf woon ik midden op de gasbel. De eerste installatie is ongeveer 3 km bij mij vandaan. Verder staat hier op 300 meter een gasinstallatie, en als ik eens door de omgeving kijk kom ik tot een redelijk (Gronings redelijk) aantal. Ik heb gelukkig niet teveel scheuren in het huis, wel is de grond gezakt, maar dat is dan gelijkmatig gegaan, niet met schokken. Zo zou het ook moeten gaan van de NAM, maar helaas zien we dat het in Loppersum niet zo gebeurt. Wat is nu de frustratie van ons Groningers? En ja, daar hoor ik ook bij. Dat het westen teveel van ons geprofiteerd heeft en dat we eigenlijk niks ervoor terug kregen. Ons gasveld heeft voor maar liefst 500 miljard bijgedragen aan de economie van NL. En dat heeft ons als provincie niet de welvaart gegeven die we eigenlijk wel zouden moeten hebben. Mijn persoonlijke hoop is, dat we als energieprovincie voor het land kunnen functioneren, want niet alleen het gas wordt hier weggehaald, maar ook worden er twee nieuwe energiecentrales gebouwd. Maar het wordt tijd voor erkenning van de rest van het land. Ik sta niet achter de acties, want ik vind de plannen van het kabinet een goede aanzet, maar het feit dat we als provincie gebruikt zijn door de rest van NL wordt hier heel diep gevoeld. |
Graag even een gerichte vraag stellen als je een topic start.
Moderator CM
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM368
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 20:17
|
|
|
FAITH187 schreef: | Maar dan heb je het over praktische problemen. Ik heb het over emotionele problemen  | Vaak maken vrouwen van praktische problemen emotionele problemen.. ' '
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM368
|
op zaterdag 18 januari 2014, 20:17
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM368
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 20:20
|
|
|
Wat vinden jullie van het probleem in Groningen wat betreft de gasbel? Wat vinden jullie van de acties die gevoerd worden?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 20:29
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Zelfs in het koloniale tijdperk was 500 miljard veel. Een wingewest is Groningen dus wel. In theorie is als de welvaartsbasis in Nederland 100 is, die van Groningen 140. Een uiterst rijke provincie van Nederland, zou je zeggen. Ik ken de omgeving waar je woont en we weten allemaal wel beter. Boven de gasbel vindt gewoon ontvolking plaats en de inkomens zijn laag, zeker als je die van de stad niet meeneemt. Een veel te groot deel gaat naar de NAM, zeker als je let op de prestatie die ze ervoor leveren. Het is natuurlijk wel zo dat de overheid, wat de gemeenschap zou moeten zijn, wel plezier heeft van de opbrengsten en ook de economie van ons land. We zouden gezien het exportbedrag in een recessie zitten als het gas er niet was. Nu gaat er veel geld naar Groningen - terug dus - en zowaar 0,2 procent van de opbrengsten als mogelijke toezegging. Maar ja Nederland voor een deel onder water vanwege aardbevingen, dat is ook niet zo goed voor het imago, hè. De Friese veldjes zijn klein in vergelijking met Slochteren. Als je daar de productievermindering in Groningen mee moet opvangen, krijg je daar na een tijdje dezelfde ellende. Leuk voor de beschermde historische kernen van de Friese kustdorpjes daar, die zitten recht boven het Waddengas. Het is een zaak van rechtvaardigheid als de randstedelijke kapitalisten zoveel geld uit de provincie weghalen dat ze niet moeten zeuren over een vergoeding van de scheuren in huizen als gevolg van die bevingen. Het recht voor iedereen gelijk? Vraag het de mensen in de gescheurde huizen van Loppersum. Maar daar maakt het randstedelijk dedain zich niet druk om. Bovendien kopen die mensen meer gas om hun tochtig geworden huizen te verwarmen, toch? Kassa dus en een een advocaat kunnen ze toch niet betalen dus het recht zal zegevieren. Of het kapitaal natuurlijk.
Thomas, investeren in de infrastructuur van Groningen als tegenprestatie is toch wel het minste, zelfs bij de huidige liberalen. |
Dat is wel gebeurd, met de N33 en A7 kom je een heel eind en het project 'Blauwe Stad' was ook een goed project wat helaas stagneert.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zaterdag 18 januari 2014, 20:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 20:42
|
|
|
Ik probeerde, juist door te verschillen te benoemen, te laten zien dat mannen en vrouwen anders reageren. Dat geeft niet en dat is niet erg, maar probeer te begrijpen waarom de ander reageert zoals hij/zij reageert en geef daar geen verkeerde interpretaties aan. Wat jij denkt dat de ander bedoelt, kan in werkelijkheid dus heel anders zijn. Als je dat voor ogen houdt, uitspreekt wat je bezig houdt en nadenkt voor je conclusies trekt, kan dat verhelderend werken en een hoop misverstanden wegnemen. Al blijft het lastig.
Laatst aangepast door
|
JANS221
|
op zaterdag 18 januari 2014, 20:43
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 21:00
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Dat is wel gebeurd, met deA7 en N33 kom je een heel eind en het project 'Blauwe Stad' was ook een goed project wat helaas stagneert. |
Terwijl Nederland al behoorlijk vol lag met snelwegen was er nog een tweebaansweg van Groningen naar Nieuweschans. De autobahn over de grens vereiste die aansluiting dus ook wel. Bovendien goed voor Nederland ivm de aansluiting naar Noord-Duitsland. Het gaat wel om de wereldstad Hamburg en Bremen. En of ik nou zo onder de indruk ben van de verbreding van de N33, ook wel eens de rijksdodenweg genoemd, dat weet ik niet, eigenlijk. De tweebaansweg van Assen naar de Eemshaven, die nu voor een deel met meer rijbanen wordt aangelegd, is een verbetering. De weg is wat breder geworden en dat was geen overbodige luxe, gewoon een voorwaarde voor de bereikbaarheid van de Eemshaven, het kon gewoon niet anders. En als je via de snelweg van het oosten naar Assen of naar het westen wilt, moet dat via de rondweg van Groningen. Het is echt geen luxe. Neem de eerdere wegen daar eens in gedachten Het had al lang gemoeten. Maar goed, we zijn erg dankbaar, natuurlijk. 
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 18 januari 2014, 22:46
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM368
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 21:06
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Dat is wel gebeurd, met deA7 en N33 kom je een heel eind en het project 'Blauwe Stad' was ook een goed project wat helaas stagneert. | De N33 is de autoweg tussen de A7 en Assen. Na lang gesteggel is er eindelijk toestemming om hier een vierbaansweg van te maken. De zuidelijke ringweg in Groningen is een grote ramp, die zou al 10 jaar geleden aangepakt worden. Van een kruispunt zouden ze een fly over maken. Nog niet veel gebeurd. Er zou een tram komen, is niet doorgegaan.
Amsterdam heeft files vanwege de dichte bevolking. Groningen vanwege de slechte infrastructuur.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zaterdag 18 januari 2014, 21:26
|
|
|
Zaterdag 18 januari, Matteüs 6: 1-4; In stilte geven.
Tijdens mijn studiejaren viel er eens met de post een brief met geld op de mat. We konden het op dat moment heel goed gebruiken. En nog steeds weet ik niet wie de afzender van die brief was. De goede brief was. De goede gever had Jezus’ opmerking over het verstrekken van giften duidelijk ter harte genomen. Jezus zegt zelfs: laat wat uw rechterhand geeft zelfs uw eigen linkerhand niet weten! Dan is inderdaad Jezus’ bedoeling. Wees niet een rechtvaardig mens om daarmee op te vallen en door mensen geprezen te worden. Zulke figuren zag Jezus blijkbaar elke dag om zich heen. Zelden of nooit verstuurden zij anoniem een gift. Wel bedongen ze vaak, dat hun namen bij inzamelingen openlijk bekend gemaakt werden. Bij de opening van een opvanghuis voor verslaafden zaten ze op een mooie stoel zogenaamd bescheiden te stralen. Zij hebben hun loon al, zegt Jezus. Voor God heeft dat niets te betekenen. Schenk in stilte! Ontvangers zullen vooral God danken. En God? Hij maakt het een keer goed, zegt Jezus. Maak je daarover nooit ongerust!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: zondag 19 januari 2014, 12:01
|
|
|
LAURA291 schreef: | Als ik kijk naar wat er in Genesis staat (sorry; ik ben gewoon nog niet verder ) dan zie ik dat God de vrouw schept als een hulp die 'tegenover Adam staat'. Niet eronder en niet erboven. Tegenover interpreteer ik als: aanvullend. Zij bezit kwaliteiten die Adam niet heeft en vv. Pas na de zondeval zegt God dat Adam over Eva zal heersen. In die context lijkt het een vloek en m.i. hebben we de uitwerking daarvan gezien.
De belofte van herstel van alle dingen is in Christus en ik vind dat Paulus dat in Efeze 5 mooi verwoordt. Heersend dienen is een begrip van God. Niemand dan Hij is beter geschikt om te heersen over alles. En toch heeft Hij zichzelf volkomen overgegeven. De Heer dient Zijn gemeente en toch is Hij het hoofd. Hij onderdrukt en vernedert ons niet. In deze context is onderdanig zijn een liefdevol dienen waarbij de vrouw volkomen zichzelf mag zijn. Geen slaafse gehoorzaamheid, 'kadaverdiscipline' zoals wellicht in het boek wordt voorgesteld. |
Inderdaad, als je het naleest is het een gevolg van de zondeval.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: zondag 19 januari 2014, 12:16
|
|
|
ANNA415 schreef: | Inderdaad, als je het naleest is het een gevolg van de zondeval. |
Het is dus doodzonde dat de helft van de kerk nog steeds uitgeschakeld wordt op grond van verkeerd geïnterpreteerde teksten en dat dit doorgevoerd wordt in verschillende vormen van relaties.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PANFLUIT555
|
|
Geplaatst: zondag 19 januari 2014, 12:28
|
|
|
Als je het meemaakt in je eigen relatie, dan voelt dat wel degelijk als overspel...je voelt je afgedankt...aan de kant gezet...het hakt er diep in...ik kan tenslotte niet tippen aan die tienermeiden bij wijze van spreken...pornoverslaving, het maakt echt meer kapot dan je lief is...praat helaas uit ervaring...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LAURA291
|
|
Geplaatst: zondag 19 januari 2014, 14:23