ChristianMatch
 


Forum

Berichten van JANS221
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 54 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van JANS221
Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zaterdag 20 mei 2017, 08:08
BerichtOnderwerp: sex voor het huwelijk
 
LOBKE884 schreef:
Voor mij toch wel.
Waaraan ligt het dat de meeste mannen geen huwelijk willen en wel seksualiteit buiten een (huwelijkse) verbinding?? Waar wringt de schoen en wat is wijsheid....

De vraag van dit topic is:
""Mag je sex hebben voor het huwelijk of ben je dan ongehoorzaam aan God?""

Jouw vraag is: ""Waaraan ligt het dat de meeste mannen geen huwelijk willen en wel seksualiteit buiten een (huwelijkse) verbinding?? Waar wringt de schoen en wat is wijsheid....""

Bedoel je met huwelijk hier relatie? Of bedoel je dat je denkt dat de meeste mannen niet willen trouwen/boterbriefje willen halen? Dat lijkt me toch wel een groot verschil. Afgezien van het feit of het klopt dat de meeste mannen seksualiteit willen buiten een verbinding. En zoals ik al eerder aangaf, voor mij is het huwelijk niet de enige samenlevingsvorm.

Er zijn verschillen tussen mannen en vrouwen, maar ik vind het wel erg kort door de bocht om te zeggen dat de meeste mannen seks willen en meer niet. Daar doe je de mannen toch te kort mee.
Mannen zijn net zo goed als vrouwen op zoek naar verbondenheid met de ander, naar trouw en liefde, naar liefhebben en geliefd worden, naar respect en vertrouwen. Vrouwen hebben weleens de neiging om mannen te claimen, om ze niet de ruimte te geven die ze nodig hebben.
(En uiteraard zijn er mannen die alleen uit zijn op seks, maar die vrouwen zijn er ook. En natuurlijk zijn er vrouwen die op dit gebied ge(mis)bruikt zijn door mannen, maar andersom kan dat ook.)

De vraag zal dan moeten zijn, ook voor jezelf: wat versta ik onder een relatie, wat verwacht ik van de ander in een relatie, wat kan ik zelf geven! Neem de tijd en de ruimte om daarover te praten en geef aan als iets niet goed voor je voelt, zodat je erachter kunt komen waarom dat zo is en hoe dat zo gekomen is en hoe je samen tot een oplossing kan komen..

In de Bijbel kun je geen pasklaar antwoord vinden op deze topicvraag. Zoals ik al schreef: Je kunt teksten uit de Bijbel over het huwelijk (en seksualiteit) en wat daaronder verstaan werd in de tijd waarover de verhalen uit de bijbel gaan, niet toe passen op situaties in deze tijd. En dat lijkt mij ook niet de bedoeling daarvan. Er is natuurlijk wel het e.e.a. veranderd in vergelijking met die tijd. Vroeger waren de verhoudingen tussen man en vrouw ook anders. Een vrouw hoorde vaak tot je bezit, ze komt ook voor in het rijtje van dat wat je niet mag begeren van je naaste. (Huis, os, vrouw, ezel) Huwelijken zag men toen meer als een zakelijke overeenkomst tussen een man en een vrouw, daarvoor hadden man en vrouw soms weinig tot geen contact gehad. Veel huwelijken waren ook niet gebaseerd op liefde. Ook de leeftijd waarop men als man en vrouw bij elkaar kwam lag veel lager. De wetten die toen golden waren geschreven voor toen. En in die tijd waren de wetten goed en gaven een stuk bescherming, juist voor vrouwen.
De bijbel heeft geen zaakregister waarin je snel kunt zoeken, waar je een kant en klaar antwoord op je (ethische) vragen kunt vinden.


(Mijn drie dagen op CM zijn weer voorbij)

gr. Jans



Laatst aangepast door
JANS221
op zaterdag 20 mei 2017, 08:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 mei 2017, 21:51
BerichtOnderwerp: sex voor het huwelijk
 
LOBKE884 schreef:
Sommige relaties zijn beter dan andere. Soms kan een man wel erg veel voor een partner voelen, maar toch niet bij machte zijn om te praten over die gevoelens. Dan kan de seksualiteit, die voor een vrouw een heel andere waarde heeft dan voor een man, een breekpunt worden,

Dat kan. Maar dan denk ik dat niet zozeer de seksualiteit een breekpunt is, maar meer het niet kunnen praten over je gevoelens in het algemeen en over seksualiteit in het bijzonder.

Maar dat is niet de vraag waar dit topic over gaat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 mei 2017, 20:19
BerichtOnderwerp: sex voor het huwelijk
 
LOBKE884 schreef:
Maar omdat voor mij de zegen van de Here op een liefdesrelatie heel erg nodig is, ben ik wel van menig dat het goed is om de Here God bij alles te betrekken en niet uit een vorm van lust verder te gaan dan eigenlijk goed is ... intimiteit is voor een vrouw anders dan voor een man, denk ik.

Mijn voorkeur heeft het dan toch om eerst voor God samen verbonden te worden en dan is voor mij een kerkelijk huwelijk belangrijker dan het burgerlijk huwelijk. En daar ligt dan een breekpunt, waarvan ik me vaak afvraag of dit een goede houding is.

Er zijn inderdaad verschillen tussen mannen en vrouwen, ook in het beleven van seksualiteit. Als het goed is praat je daar met elkaar over en spreek je je uit. Ik begrijp alleen niet hoe je in een liefdesrelatie uit een vorm van lust verder kan gaan dan eigenlijk goed is. Of je moet bedoelen dat 1 van de partners verder gaat dan de andere wil. Het is dus belangrijk om aan te geven wat je wil en wat niet. Als de relatie goed is, is daar ook ruimte voor om daarover te praten en zo samen tot een oplossing te komen. Het is geven en krijgen, niet geven en nemen! Net zo goed als je elkaar steeds beter leert kennen door met elkaar te praten en samen te zijn en te leven, leer je elkaar ook beter kennen door elkaar te beminnen en lichamelijk de liefde te bedrijven. God heeft ons zo gemaakt dat we kunnen en mogen genieten daarvan!

Je kunt God altijd vragen je relatie te zegenen, dat hoeft niet per se een huwelijk te zijn. Ook in (sommige) kerkelijke gemeenten (waaronder de gemeente waar ik lid van ben) kun je een zegen vragen als je met elkaar samen wil gaan leven, in een andere relatievorm dan het huwelijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 mei 2017, 18:42
BerichtOnderwerp: sex voor het huwelijk
 
ROADY558 schreef:
Maar hoe zie je die grens met het oog op de heiligheid van God?
God is heilig, daar zijn we het over eens denk ik.
Maar hoe bepaalt Zijn heiligheid jouw dagelijkse keuzes en hoe bepaalt het je antwoord op de vraag: "heb ik gemeenschap voordat ik getrouwd ben ja of nee"?

Het lijkt mij dat jij een tegenstelling zoekt tussen heiligheid (van God) en seksualiteit. Ik zie die tegenstelling niet. Liefde is een geschenk van God. Het is iets moois, een groot goed in de relatie tussen twee mensen die elkaar gevonden hebben. Waarom het hebben van gemeenschap zien als iets wat los staat van het elkaar beminnen en liefhebben met heel je wezen, heel je zijn?

Zoals ik al schreef: Zodra het woord seksualiteit valt, schieten veel christenen in een kramp en wordt door heel veel christenen ook het woord zonde gebruikt. Zo lijkt het alsof er altijd wel iets mis is met het beleven van seksualiteit. (en het hebben van gemeenschap in een liefdesrelatie schijnt al helemaal niet te passen bij heiligheid).

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 mei 2017, 17:24
BerichtOnderwerp: sex voor het huwelijk
 
LOBKE884 schreef:
Mooie reacties, maar het roept bij mij een vraag op.
Of je al dan niet intimiteit wil, zonder committent, is al vaak een breekpunt. We hoeven uiteraard niet heiliger te leven dan de Here God van ons vraagt ... maar hoe zien jullie dat dan in het kader van christelijk leven?

De vraag is wat je verstaat onder intimiteit en wat onder commitment.

Lichamelijke intimiteit is voor mij voorbehouden aan degene met wie ik een relatie heb die gebaseerd is op onderlinge liefde en trouw. Dat kan een huwelijk zijn, maar ook elke andere samenlevingsvorm. Als je voor een andere samenlevingsvorm kiest dan het huwelijk, dan wil dat niet zeggen dat je elkaar geen trouw beloofd.
Het belangrijkste lijkt mij een relatie die voortkomt uit liefde tot elkaar en gebaseerd is op wederzijds respect, hoe je die relatie vorm wil geven is een tweede. Een ander samenlevingsvorm dan het huwelijk hoeft niet per definitie vrijblijvender te zijn. Gelukkig mag/kan je samen die keuze maken en kan je die keuze na verloop van tijd ook nog bijstellen. Het blijft iets moois als twee mensen elkaar kunnen vinden, liefhebben, respecteren en vertrouwen en samen een manier kunnen vinden om een relatie op te bouwen in welke vorm dan ook. Seksualiteit is daar een onderdeel van en kan je niet los zien.


Laatst aangepast door
JANS221
op vrijdag 19 mei 2017, 17:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: woensdag 17 mei 2017, 21:12
BerichtOnderwerp: sex voor het huwelijk
 
MARENTH030 schreef:
Ik heb in een eerder topic mijn standpunt kenbaar gemaakt hoe ik denk over seks voor het huwelijk. Heb er nu ook wat moeite mee. Bij mij is niet de vraag mag seks voor het huwelijk, kan niet in mijn beleving was ooit getrouwd. Voor mij is het dan seks na het huwelijk!

Refereer nu aan mijn bijdrage in het andere topic.
De Bijbel is duidelijk wat betreft sexualiteit. Seksualiteit is een kostbaar geschenk door God ons gegeven. Ik ben van mening dat God van ons vraagt dat wij op een respectvolle, zuivere, liefdevolle manier met de ander (partner) omgaan met of zonder boterbriefje. Voor mij is intimiteit het mooiste geschenk tussen twee mensen die van elkaar houden. Je bent als christen samen verantwoordelijk voor elkaar en naar God. Ik zie intimiteit niet als zondig, of ongehoorzaam zijn aan God. Seks is wel zondig (is mijn mening) als je erop de verkeerde manier mee omgaat, dat is iedere week een ander bij wijze van. Gaat dan enkel en alleen om de lust. Ik respecteer de ander in zijn keuze, maar mijn situatie is nu anders.

Seks is niet enkel even gemeenschap hebben met elkaar. Is voor mij een diepere, emotionele verbinding met de ander. Tevens goed voor je lichamelijk en geestelijk welzijn! Eerder benoemd met alle respect de bijbel hanteren en naleven vanuit onze stoel is niet zo moeilijk. Alleen twijfel ik er aan, als je in een situatie bent en erg verlangt naar de ander of je deze dan nog hanteert ook voor het huwelijk. Want dan hebben wij het over de praktijk. Mijn complimenten voor degene die dit dan kunnen hanteren. Ik zelf twijfel of ik dit nu zou kunnen!

Gr. Marenth.


Mooi, goed geschreven stukje, Marenth!

Over seks voor het huwelijk zijn al pagina s volgeschreven. Bijbelteksten opzoeken die seks voor het huwelijk goedkeuren of afkeuren zijn er niet te vinden. Evenmin kun je teksten uit de Bijbel over het huwelijk (en seksualiteit) en wat daaronder verstaan werd in de tijd waarover de verhalen uit de bijbel gaan, toe passen op situaties in deze tijd. En dat lijkt mij ook niet de bedoeling daarvan. Er is natuurlijk wel het e.e.a. veranderd in vergelijking met die tijd. Vroeger waren de verhoudingen tussen man en vrouw ook anders. Een vrouw hoorde vaak tot je bezit, ze komt ook voor in het rijtje van dat wat je niet mag begeren van je naaste. (Huis, os, vrouw, ezel) Huwelijken zag men toen meer als een zakelijke overeenkomst tussen een man en een vrouw, daarvoor hadden man en vrouw soms weinig tot geen contact gehad. Veel huwelijken waren ook niet gebaseerd op liefde. Ook de leeftijd waarop men als man en vrouw bij elkaar kwam lag veel lager. De wetten die toen golden waren geschreven voor toen. En in die tijd waren de wetten goed en gaven een stuk bescherming, juist voor vrouwen.

Lichamelijke intimiteit draagt net zo goed bij aan het opbouwen van je relatie als praten met elkaar. Het is onmogelijk om die twee los van elkaar te koppelen. God heeft ons geschapen met gevoelens en (lichamelijke)verlangens en lusten, die horen bij het liefhebben en beminnen van elkaar. Er is niets mis met lichamelijke intimiteit en het beleven van seksualiteit in een relatie, ook niet voor het huwelijk of in een andere samenlevingsvorm dan het huwelijk. Geniet ervan! Liefde en seksualiteit horen bij elkaar en daar is niets zondigs aan. In de bijbel staat daar echt niet iets anders over.
Zodra het woord seksualiteit valt, schieten veel christenen in een kramp en wordt door heel veel christenen ook het woord zonde gebruikt. Zo lijkt het alsof er altijd wel iets mis is met het beleven van seksualiteit.

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die in een nieuwe relatie kunnen wachten met het beleven en genieten van seksualiteit tot ze (weer) getrouwd zijn. Dat is geen jaren vol te houden, of in dit geval tegen te houden. Liefde en seksualiteit horen bij elkaar. En om te gaan trouwen omdat men graag verder wil gaan dan elkaars handje vasthouden lijkt mij geen optie.

Twee mensen die elkaar vinden, met elkaar verder willen, die een relatie van liefde en trouw voor ogen hebben, daar kan en hoef je niet van te verwachten dat zij wachten met het beleven van seksualiteit tot ze getrouwd zijn. Hoe je dat verder invult is iets wat je samen bespreekt. Een algemeen geldende norm kan niet gegeven worden.



Laatst aangepast door
JANS221
op woensdag 17 mei 2017, 21:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: woensdag 17 mei 2017, 20:41
BerichtOnderwerp: Mensen met een "handicap"
 
BRIT221 schreef:
Lieve mensen ,
Ik merk dat de date wereld erg hard is.
Vrouwen en mannen met een baan ,beauty en benen(sporten)
vinden wel succes en hebben meestal al een vol leven.
Ze hebben meestal collega's ,voldoening,waardering, familie of eigen kind, en vrienden of vriendinnen. al is het er maar 1 waar je naar toe kunt gaan in je vrije tijd.
Maar ik heb geen leuke familie(voor God, de liefde, ga ik wel met ze om.)
Ik noem dit als voorbeeld. dat je dus ongevraagd eenzaam kunt zijn. in relatie opzicht.
Ook is het gepraat over dat innerlijk belangrijk is,maar half waar.
of minder zelfs.
Wat moeten al die mensen die niet lopen kunnen?.
Of die niet zien kunnen?.
Of die in de arbeidsongeschiktheidswet terecht zijn gekomen?
Of die niet "mooi" zijn. (even niet discussieren over wat mooi is.)
Er zijn wel heel gangbare ongenoemde wensen.van iedereen
Zijn we met zijn allen niet net zo werelds als de wereld?
dat is mijn vraag.
WIE zegt van zichzelf ik geef elke man of vrouw een eerlijke kans om toch verlief op haar of hem te worden.

Ik zie het probleem niet in het aangeven van criteria waarop je een ander selecteert. Dat heeft niets te maken met hard zijn, zoals je zegt. Het zegt ook niets over de ander die niet aan jouw criteria voldoet, maar over de keuzes die jij zelf maakt. Waarom zou je wel mogen selecteren op afstand en niet op opleidingsniveau? Waarom zou je wel mogen selecteren of je iemand zoekt die niet rookt en waarom niet op het postuur van de ander? Waarom wel selecteren op lengte en niet op arbeids(on)geschiktheid?
Die vrijheid heb je en kun je gebruiken. Het innerlijk is inderdaad belangrijk, maar je hoeft echt niet met je ogen dicht te lopen, de ander moet wel iets hebben, ook in het uiterlijk, wat je aantrekt. En en dat is een subjectief begrip, gelukkig maar zou ik zeggen.
Waarom zou de ander niet mogen zeggen dat hij op zoek is naar iemand die -zoals jij het noemt- met baan, beauty en benen? Ik zie het probleem niet, het is de vrije keuze van de ander! Jij bepaalt wat jij wil!
En wat dat te maken heeft met werelds zijn???? (wat je daar ook onder mag verstaan)
Er lopen nu eenmaal mensen rond op deze aarde op wie ik nooit verliefd zou kunnen worden en met wie ik geen relatie aan zou willen gaan. Nou en?
En wat de een onder een handicap verstaat, dat hoeft het voor de ander nog niet te zijn.

Dus………ga ervan tevoren niet van uit dat de ander je wel niet zou moeten, want dat is dan ook datgene wat je juist uitstraalt! Laat je zien, juist aan de ander!]


Laatst aangepast door
JANS221
op woensdag 17 mei 2017, 20:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 november 2016, 19:55
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
 
RICK082 schreef:
Fijn dat er hier ook Bach-liefhebbers zitten. Mooie cantate, ook veel mooie muziek voor advent!


Ik ben weer even hier terug voor 3 dagen en ook een Bach-liefhebber!
``Was Bach tut, das ist wohlgetan!``

Advent

Johann Sebastian Bach. Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 62.


https://www.youtube.com/watch?v=lGv4I7bd8JY


Laatst aangepast door
JANS221
op dinsdag 29 november 2016, 19:55
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 19 mei 2016, 17:52
BerichtOnderwerp: Tot ziens, Shalom, Goodbye-topic!
 
ANNA415 schreef:
3 daagjes snuffelen Clown smiley

ik snuffel ook even mee, Anna!

Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 24 december 2015, 17:55
BerichtOnderwerp: Tot ziens, Shalom, Goodbye-topic!
 
vannacht om 12.00 uur verloopt mijn abonnement van drie dagen weer!

Ik wens iedereen fijne kerstdagen en een goed 2016, vol vreugde en liefde!


Laatst aangepast door
JANS221
op donderdag 24 december 2015, 17:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 24 december 2015, 08:24
BerichtOnderwerp: sex voor het huwelijk
 
GRACE030 schreef:
ken je het plakband verhaal jans?

https://www.weet-magazine.nl/posts/e-dossier-seksualiteit/

Het is bewezen dat je als je met meerdere patners sex heb gehad dat je dan lastiger is om een langetermijn relatie aan te gaan.

Ik vind het juist mooi om dit intieme tot het huwelijk te wachten
Dat is juist veilig vooral voor de vrouw
wanneer je helemaal gegeven heb en de relatie gaat uit is dat extra pijnlijk


Nee, je plakbandverhaaltje ken ik niet, maar de strekking ervan kan ik wel raden. Je wilt mij nu aan de hand van dat verhaaltje uitleggen dat als je seks met meerdere partners gehad hebt, het lastiger is om een lange termijn relatie aan te gaan. Helaas is dat voor velen hier wel de realiteit. Zij hebben een huwelijk of relatie achter de rug en proberen hier een nieuwe partner te vinden. Je hebt dan wat bagage, waardoor het soms moeilijker kan zijn om een nieuwe relatie aan te gaan.

Alleen is dat niet de vraag van de topicstarter en gaat het daar ook niet over in mijn stuk tekst. De vraag was of seks ook mag voor het huwelijk (van God). Ik heb daar mijn mening over gegeven.

Je schrijft:
GRACE030 schreef:
Ik vind het juist mooi om dit intieme tot het huwelijk te wachten
Dat is juist veilig vooral voor de vrouw.
Ik heb even geen idee wat jij onder veilig verstaat. (en dan ook nog vooral voor de vrouw?) Misschien moet ik je even uit de droom helpen: twee van de drie huwelijken eindigt in een echtscheiding, dus als je met veilig bedoelt dat een huwelijk meer zekerheid geeft op het niet verbreken van je relatie…….helaas!

Ik had het in mijn stuk tekst over het beleven van seksualiteit binnen een relatie die gebaseerd is op liefde tot elkaar, trouw en wederzijds respect. Zo`n relatie kan er zijn voor, in en na een huwelijk. In zo`n relatie is er geen enkele reden om te wachten met het uiten van je liefde, het beleven van seksualiteit is daar een onderdeel van.


Laatst aangepast door
JANS221
op donderdag 24 december 2015, 08:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: woensdag 23 december 2015, 13:19
BerichtOnderwerp: sex voor het huwelijk
 
Maar hoe komt men nu toch aan de (veronder)stelling dat God liefde (waarvan het beleven van seksualiteit een onderdeel is) tussen twee mensen niet goed zou vinden of zelfs zou verbieden?

Wat is er nu mooier in een relatie dan elkaar liefhebben en beminnen? Waarom jezelf en anderen een last opleggen? Waarom wil liefde wachten? En wat is er verkeerd aan lust? Geniet van elkaar en dank God!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 december 2015, 20:25
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
 
Kerst 2015

https://www.youtube.com/watch?v=FYh2OU4vtIk


Laatst aangepast door
JANS221
op dinsdag 22 december 2015, 20:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 december 2015, 20:21
BerichtOnderwerp: sex voor het huwelijk
 
Elke keer als het woord seksualiteit valt, schieten veel christenen in een kramp en wordt door heel veel christenen ook het woord zonde gebruikt. Zo lijkt het alsof er altijd wel iets mis is met het beleven van seksualiteit. Velen schijnen dan precies te weten wat van God wel zou mogen en wat niet.

Over seks -al dan niet- voor het huwelijk zijn al pagina`s vol geschreven. Bijbelteksten opzoeken die seks voor het huwelijk goedkeuren of afkeuren zijn er niet te vinden. Evenmin kun je teksten uit de Bijbel over het huwelijk (en seksualiteit) en wat daaronder verstaan werd in de tijd waarover de verhalen uit de bijbel gaan, toe passen op situaties in deze tijd. En dat lijkt mij ook niet de bedoeling daarvan. Er is natuurlijk wel het e.e.a. veranderd in vergelijking met die tijd. Vroeger waren de verhoudingen tussen man en vrouw ook anders. Een vrouw hoorde vaak tot je bezit, ze komt ook voor in het rijtje van dat wat je niet mag begeren van je naaste. (Huis, os, vrouw, ezel) Huwelijken zag men toen meer als een zakelijke overeenkomst tussen een man en een vrouw, daarvoor hadden man en vrouw soms weinig tot geen contact gehad. Veel huwelijken waren ook niet gebaseerd op liefde. Ook de leeftijd waarop men als man en vrouw bij elkaar kwam lag veel lager. De wetten die toen golden waren geschreven voor toen. En in die tijd waren de wetten goed en gaven een stuk bescherming, juist voor vrouwen.

Het belangrijkste lijkt mij een relatie die voortkomt uit liefde tot elkaar en gebaseerd is op trouw en wederzijds respect, hoe je die relatie vorm wil geven is een tweede. Als je voor een andere samenlevingsvorm kiest dan het huwelijk, dan wil dat niet zeggen dat je elkaar geen trouw beloofd en dat het vrijblijvender is dan een huwelijk. Het blijft iets moois als twee mensen elkaar liefhebben, respecteren en vertrouwen en samen een manier kunnen vinden om een relatie op te bouwen in welke vorm dan ook. Seksualiteit is daar een onderdeel van en kan je daar niet los van zien.
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die in een nieuwe relatie kunnen wachten met het beleven en genieten van seksualiteit tot ze (weer) getrouwd zijn. Dat is geen jaren vol te houden, of in dit geval tegen te houden. Liefde en seksualiteit horen bij elkaar. Twee mensen die elkaar vinden, met elkaar verder willen, die een relatie van liefde en trouw voor ogen hebben, daar kan en hoef je niet van te verwachten dat zij wachten met het beleven van seksualiteit tot ze getrouwd zijn.

Hoe je je relatie vorm wil geven en verder invult is iets wat je samen bespreekt. Een algemeen geldende norm kan niet gegeven worden en zeker niet aan een ander opgelegd worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 mei 2015, 16:04
BerichtOnderwerp: Muziek uit Taizé
 
PAULUS400 schreef:
Beste CM leden,

ik heb 6 dubbel cd's met liederen uit Taizé.
Het zijn studio opnames door Kingsway Music.
Ze zijn getiteld Songs of Taizé.
http://www.gospel.nl/home/catalogsearch/result/?order=relevance&dir=desc&q=Songs+of+Taize

En die wil je verkopen?????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 mei 2015, 16:00
BerichtOnderwerp: voorstel
 
STEENTJE178 schreef:
Maar voor het aanmaken van een nieuw topic moet je toch ingelogd zijn?

Ja, voor het aanmaken van een nieuw topic moet je ingelogd zijn. Alleen ingelogde leden kunnen dus een nieuw topic openen. Wel is het een openbaar forum, dus iedereen, ook niet-leden kunnen meelezen. Maar misschien bedoelt Paulus iets anders???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 mei 2015, 15:57
BerichtOnderwerp: vraag
 
PAULUS400 schreef:
Beste CM leden,

ik ben soms bang om iets te posten,
en dat er wellicht een (heel) negatieve reactie komt
of dat ik wellicht iets post waarbij anderen bedenkingen hebben.
Maar ik probeer uiteraard uit te gaan van het positieve.
Zijn er meer CM leden die dit herkennen?

Groetjes, Paulus

Wat bedoel je met negatieve reacties, Paulus? Al je bedoelt dat iemand een andere mening ergens over heeft dan jij en bedenkingen heeft bij iets wat jij schrijft, dan kan en mag dat toch? Het zou wel erg saai worden op een discussieforum als iedereen hetzelfde dacht.
De redactie grijpt in als er op de man gespeeld wordt, maar niet als iemand een andere mening heeft en bedenkingen heeft bij iets wat jij post.
Jouw mening is jouw mening en die mag je laten horen! Of ik of een ander het ermee eens is, is iets anders!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 mei 2015, 20:43
BerichtOnderwerp: Tot ziens, Shalom, Goodbye-topic!
 
Na 3 maanden weer voor 3 dagen terug op CM. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 19 februari 2015, 18:31
BerichtOnderwerp: Tot ziens, Shalom, Goodbye-topic!
 
Na 4 jaar aanwezigheid op CM en 1603 bijdragen op het forum, ga ook ik nu afscheid nemen. Nog een dag of 5 en dan verloopt mijn abonnement. Ik wil iedereen bedanken voor de mooie gesprekken, mails, chats en ontmoetingen. Ik heb gevonden wat (en wie) ik zocht! Verliefde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 januari 2015, 21:49
BerichtOnderwerp: Nieuws
 
SplashData heeft de jaarlijkse lijst met slechtste wachtwoorden gepubliceerd. Net als vorig jaar prijkt het wachtwoord '123456' bovenaan deze lijst. De topdrie wordt verder gevuld door respectievelijk 'password' en '12345'.

Wil je graag gehackt worden, dan raden we je aan om één van de wachtwoorden uit de lijst van SplashData te hanteren voor al je accounts.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zondag 11 januari 2015, 17:57
BerichtOnderwerp: kreet van de week
 
MARIANNE338 schreef:
Als God je een kruis
te dragen geeft,
meet Hij eerst je schouders.

Ik schrik toch elke keer weer als ik deze kreet lees. Een God die ons een kruis oplegt, maar eerst zo vriendelijk is om even precies onze schouders te meten, zodat hij weet hoe zwaar Hij het kruis kan maken. Die het dan precies zo zwaar maakt, dat we het net kunnen dragen en net niet bezwijken. Een afschuwelijke gedachte.
God legt mensen geen kruis op. Het kwaad komt niet bij God vandaan. Er is lijden, pijn en verdriet in deze wereld, dat kunnen we zien als kruisdragen. Maar laten we dat niet aan God toeschrijven. God is er bij als wij lijden, God lijdt aan het lijden van zijn wereld. God trekt met ons op en heeft belooft dat hij bij ons zal zijn. Ik ben......

En wat nu als het kruis te zwaar is en we niet de moed en kracht meer hebben om verder te kunnen of willen leven, heeft God zich dan vergist en een meetfoutje gemaakt? Want dat is dan wel de consequentie als je deze kreet serieus neemt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 januari 2015, 20:05
BerichtOnderwerp: Het weer
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 8 januari 2015, 17:58
BerichtOnderwerp: Waar is de gezelligheid gebleven ??
 
Als nu iedereen die het zo ongezellig in de chatbox vindt, vanavond eens gezellig met elkaar daar gaat chatten, dan is dat probleem ook weer opgelost! Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: woensdag 31 december 2014, 13:23
BerichtOnderwerp: Fijne feestdagen, gelukkig nieuwjaar!
 
Ook ik wens jullie een goed 2015!

`Van u is de toekomst
kome wat komt
licht dat niet dooft
liefde die blijft`

Huub Oosterhuis
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 december 2014, 07:57
BerichtOnderwerp: Mag je tattoos nemen uit het standpunt van het geloof?
 
Ik vind dit nu wel erg off-topic hier. Engeltje smiley

Misschien kunnen we voor de gezelligheid een nieuw topic openen.
``Hoe, waarmee, hoe vaak en in welke kleur verf jij je haar?``
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 december 2014, 22:03
BerichtOnderwerp: kerstgedicht
 
Het Licht.

Het licht is uitgezaaid,
dit stralend Woord van den beginne;
een ster geboren, die ons wijst
waar God zich hier laat vinden.
Dit licht zal als een lopend vuur
de nacht voor altijd overwinnen.

Het licht is uitgezaaid
en niet door weer en wind te doven.
Hoe diep het donker ook,
wij zullen in zijn kracht geloven.
Want ook de langste nachten gloeit
dit Licht als Morgenster te boven.

Het licht is uitgezaaid
in ons, opdat wij zullen stralen.
In onze liefde wil
het zich in duizendvoud herhalen.
Maak ons tot sterren in de nacht
voor al wie met ons ademhalen.

Sytze de Vries
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 18 december 2014, 19:40
BerichtOnderwerp: Muzikaal ABC
 
MARENTH030 schreef:
Wilde graag dit nummer plaatsen.
Dierbare herinnering voor mij.
Weet dat de D dubbel geplaatst is.

DEEP PURPLE - Soldier Of Fortune.

http://youtu.be/bESFXfJFsr0


Gr Marenth.

Ik denk dat dit wel mag van de CM-redactie, Marenth!

Slapende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: woensdag 17 december 2014, 17:53
BerichtOnderwerp: kreet van de week
 


Laatst aangepast door
JANS221
op woensdag 17 december 2014, 18:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 december 2014, 15:28
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
 
BEN829 schreef:
In de aanloop naar kerst het loflied van Hannah;

Muzikale omlijsting is van Sietze de Vries; Martinikerk Groningen.

http://youtu.be/w6ZpOv-v_yc


Het Magnificat, de lofzang van Maria, rijmt als het ware op de lofzang van Hannah. (J.S. Bach)

https://www.youtube.com/watch?v=JHqSxm9wHMw

Mijn ziel prijst en looft de Heer,
mijn hart juicht om God, mijn redder:
hij heeft oog gehad voor mij, zijn minste dienares.
Alle geslachten zullen mij voortaan gelukkig prijzen,
ja, grote dingen heeft de Machtige voor mij gedaan,
heilig is zijn naam.
Barmhartig is hij,
van geslacht op geslacht,
voor al wie hem vereert.
Hij toont zijn macht
en de kracht van zijn armen
drijft uiteen wie zich verheven wanen.
Heersers stoot hij van hun tronen
wie gering is geeft hij aanzien.
Wie honger heeft overlaadt hij met gaven,
maar rijken stuurt hij weg met lege handen.
Hij trekt zich het lot aan van Israël, zijn dienaar,
zoals hij aan onze voorouders heeft beloofd:
hij herinnert zich zijn barmhartigheid jegens Abraham
en zijn nageslacht, tot in eeuwigheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221 (63)





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zondag 14 december 2014, 20:50
BerichtOnderwerp: Gebed van Franciscus van Assisi.
 
MARENTH030 schreef:
Heer, maak mij tot een instrument van uw vrede:
laat mij liefde brengen waar haat is,
eenheid waar mensen verdeeld zijn,
vergiffenis aan mensen die zwak zijn,
laat mij hoop geven aan wie niet meer hoopt,
geloof aan wie twijfelt,
laat mij licht brengen waar het duister is,
en vreugde waar mensen bedroefd zijn.

Gr Marenth.

Dat is een mooi gebed, Marenth!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van JANS221
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 54 Volgende
Pagina 1 van 54