Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM368
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 januari 2014, 17:14
|
|
|
LAURA291 schreef: | Hoe zit het dan met het begrip onderdanigheid genoemd in o.a. Efeze 5? Dat is een rolverdeling die mij goed en harmonieus lijkt. Jij zegt in een eerdere post dat het invullen van een relatie vanzelf gaat omdat je van elkaar houdt. Ik denk echter, gezien het % echtscheidingen dat een bijbelse richtlijn niet verkeerd is. Een kader of een herbezinning op de invulling van het huwelijk. Niets gaat in deze wereld vanzelf goed. Zeker niet wanneer je de vloek in Genesis 3 in aanmerking neemt.
Laat ik er dan nog een tekst bijhalen, nl; 1 Tim. 2: 9 e.v. Niet 1 van mijn favoriete bijbelgedeelten en dan met name vers 15. Hoe moeten we hiermee omgaan?
Ik laat mij nu onderwijzen in stilheid….  | De conclusie is dus eigenlijk dat de bijbel een duidelijke rol voorspiegelt waarbij de vrouw een onderdanige houding aannemen moet. De vraag waarvoor je staat is: wat doe je ermee? En het lijkt toch iets dieper te liggen dan alleen maar een cultuuruiting. Het wordt gezien als een heilige/geestelijke opdracht..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LAURA291
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 januari 2014, 17:25
|
|
|
In het verlengde van de discussie over de onderdanigheid van de vrouw denk ik dat er gescheiden fora moeten komen. Eén voor mannen en één voor vrouwen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 januari 2014, 17:29
|
|
|
LAURA291 schreef: | In het verlengde van de discussie over de onderdanigheid van de vrouw denk ik dat er gescheiden fora moeten komen. Eén voor mannen en één voor vrouwen  | En dan mogen de mannen wel op het vrouwenforum reageren, en de vrouwen niet op het mannenforum. Zo hoort het, toch?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 januari 2014, 18:12
|
|
|
Als man en vrouw een afspiegeling zijn van Jezus en de Bruid is het interessant om eens te kijken wat Hij allemaal tegen zijn volgelingen zegt en van hen verwacht, hoe Hij ze in de vrijheid zet en als vrienden ziet. Hoe zelfstandig ze mogen "opereren", mee-werken in het koninkrijk van God. Hoe ze naar zichzelf mogen kijken in hun positie in dat koninkrijk,vol van Zijn overwinning en uit gaand in de wereld, daarbij zelfstandig handelen en besluiten nemen, werkzaam en actief zijn in de wereld. Ik denk dat Hij er van geniet als wij weten wie we zijn. Dat we mogen lijken op de Ik Ben. Waardig, vol zelfvertrouwen, vrij.
Dan terug naar de afspiegeling man- vrouw en hoe dat mag lijken op Jezus en die bruid.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 januari 2014, 18:27
|
|
|
PETRA373 schreef: | Die is mooi he, had hem ook al gezien.
Hier inmiddels is me huis mooier aan het worden, dan voor de brand. God die voor ons blijft zorgen op allerlei manieren!!! yeahhh!!!! |
Fijn om te horen Petra!
Ja, God zorgt voor ons
Zeker, de wonderbaarlijke manier hoe jullie de brand hebben overleefd, en nu je huis nog mooier wordt!
Trouwens, lief hoe je gemeente je helpt!
Bemoedigend je posts!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 januari 2014, 18:29
|
|
|
Een moderator is ook een mens die weleens een fout kan maken(hoor!)...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM368
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 januari 2014, 19:00
|
|
|
JOL252 schreef: | Als man en vrouw een afspiegeling zijn van Jezus en de Bruid is het interessant om eens te kijken wat Hij allemaal tegen zijn volgelingen zegt en van hen verwacht, hoe Hij ze in de vrijheid zet en als vrienden ziet. Hoe zelfstandig ze mogen "opereren", mee-werken in het koninkrijk van God. Hoe ze naar zichzelf mogen kijken in hun positie in dat koninkrijk,vol van Zijn overwinning en uit gaand in de wereld, daarbij zelfstandig handelen en besluiten nemen, werkzaam en actief zijn in de wereld. Ik denk dat Hij er van geniet als wij weten wie we zijn. Dat we mogen lijken op de Ik Ben. Waardig, vol zelfvertrouwen, vrij.
Dan terug naar de afspiegeling man- vrouw en hoe dat mag lijken op Jezus en die bruid. | Eerlijk gezegd heb ik moeite met de manier waarop je beschrijft hoe een kind van God met Jezus om mag gaan. Zelfstandigheid is in mijn ogen niet echt in het pakket begrepen en overwinning en vrijheid is voor de toekomst. Het beeld wat je beschrijft is meer iets zoals je het wilt, maar volgens mij heb je daar geen bijbels fundament voor.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHRISTIANMATCH moderator
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 januari 2014, 19:15
|
|
|
LAURA291 schreef: | Zoals reeds eerder genoemd heeft deze bijbeltekst ALLES te maken met het onderwerp ONDERDANIGHEID BINNEN EEN RELATIE. |
Dat vind jij.
LAURA291 schreef: | Maar het is kennelijk teveel moeite de betreffende tekst ff zelf op te zoeken??? |
Natuurlijk heb ik de bijbeltekst opgezocht. En niet alleen de tekst, maar ook de context. Boven hoofdstuk 2 in mijn Bijbel (NBV) staat Aanwijzingen voor de gemeente. Vanaf vers 8 gaat het over de samenkomsten en de rol van de man en vrouw binnen die samenkomsten. Zoals meerdere keren is aangegeven, dat voert te ver om binnen dit topic ook nog eens te bespreken.
Ook in hoofdstuk 3 worden aanwijzingen voor de gemeente genoemd. Dat is dus de context. Binnen die context staan onderstaande verzen:
14 En niet Adam werd misleid, maar de vrouw; zij overtrad Gods gebod. 15 Ze zal worden gered doordat ze kinderen baart, als ze tenminste volhardt in het geloof, de liefde en een heilige, ingetogen levenswandel.
M.i. staat deze tekst ook in de context van de samenkomsten. Er is al eerder gesproken over het baren van kinderen inclusief pijnbestrijding of niet, dus het lijkt mij handiger om dat ook te parkeren. Blijven de laatste woorden staan.
Tja...misschien kun je daar de link leggen met onderdanigheid als je het hebt over de heilige, ingetogen levenswandel. Zo had ik het nog niet bekeken. Ik zag deze tekst meer als een korte toelichting op de rolverdeling in de samenkomsten en las hem dus niet als op zichzelf staand. Meestal werkt het niet om teksten uit hun context te halen, dus daar ben ik heel voorzichtig mee.
En ik was het zat om binnen dit topic wéér een gedeelte (dus niet alleen die 2 verzen) te lezen over de man/vrouw-verhouding in de samenkomsten. Vandaar mijn reactie om on-topic te blijven.
LAURA291 schreef: | Tegen zoveel domheid ben ik niet opgewassen. Laat die ban maar zitten: I quitte.  |
Gezien bovenstaande respectloze opmerking lijkt me het een goed idee om te gaan werken aan een heilige en ingetogen levenswandel. Doe je mee?
Moderator CM
Laatst aangepast door
|
CHRISTIANMATCH
|
op dinsdag 21 januari 2014, 19:56
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 januari 2014, 19:35
|
|
|
Dinsdag 21 januari, Mattheüs 6: 19-24; Vertrouw op God.
Geld is een onderwerp waarover we eindeloos kunnen praten. Hoeveel we verdienen of hoeveel we op de bank hebben, daar zijn we echter zelden of nooit echt open over. Dat hoort blijkbaar heel erg bij je privé leven en bij je hart. Want al dat bezig zijn met geld, aandelen en opties, spaarplannen en pensioenen, raakt de kern van ons basisvertrouwen. Hoe meer je hebt en hoe beter je alles hebt kunnen regelen, des te gunstiger voel je je. Volgens Jezus is dat pure schijn. Hoe meer je hebt, hoe groter de onrust. Als jouw aandelen nu eens achterblijven? Een eigen huis is mooi, maar je zit wel zwaar, hè`? En wat een onderhoud. Mooie sieraden, schilderijen, antiek, kleren? Pas op, want voor motten, houtwormen en inbrekers ben je heel interessant geworden. Je kunt er nachten wakker liggen. Want waar je schat is, is je hart. Wie zijn vertrouwen zet op de aardse schat, heeft dan ook een sterk hart nodig. Want zo heb je wat, en zo ben je het kwijt. En uiteindelijk kan alles op één kar. Jezus nodigt ons uit ons hart te zetten op God en de beloften van zijn Rijk. Wie daarheen op de weg is veracht geld en goed niet, maar heeft zijn hart al weggeven aan iets anders. Aan Iemand anders: Jezus Christus.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 januari 2014, 19:48
|
|
|
CHATULIEM368 schreef: | Eerlijk gezegd heb ik moeite met de manier waarop je beschrijft hoe een kind van God met Jezus om mag gaan. Zelfstandigheid is in mijn ogen niet echt in het pakket begrepen en overwinning en vrijheid is voor de toekomst. Het beeld wat je beschrijft is meer iets zoals je het wilt, maar volgens mij heb je daar geen bijbels fundament voor. |
Hoezo is zelfstandigheid niet in Gods pakket voor ons begrepen? Ik voed mijn kinderen op tot volwassenheid en zie graag de mensen om me heen wandelen in hun identiteit. Jij als voorganger en bemoedigend coachend pastoraal werker toch ook? God is de IK BEN. Wij mogen op Hem lijken. God heeft ons niet gemaakt om als marionetten te leven maar in vrijheid.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op donderdag 27 februari 2014, 06:31
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHRISTIANMATCH moderator
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 januari 2014, 20:09
|
|
|
Voorlopig gaat hier een slotje op.
De gemoederen zijn aardig verhit geraakt zowel voor als achter de schermen. Er lijkt geen zegen op dit topic te rusten
Misschien kan dit topic over een tijdje weer heropend worden, maar voorlopig eerst maar weer even rust in de tent.
Moderator CM
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 januari 2014, 20:19
|
|
|
Ha, De Klaagmuur,
Net wat ik nodig heb!
Ten eerste, iemand anders heeft me huis op lopen ruimen, aardig en lief en nu kan ik dingen niet vinden
Ten tweede, onthoud goed, als je een vriend hebt en je logeert er weleens en je laat spullen, kleding enzo daar, zodat je niet elke keer met een koffer met wielen dat wel, hoeft te sjorren, zorg dan dat je goed onthoudt wát er daar ligt er waar.
Want ik loopt hier te zoeken wat daar ligt en andersom
Niets is irritanter dan dingen kwijt zijn....
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op dinsdag 21 januari 2014, 20:23
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHRISTIANMATCH moderator
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 januari 2014, 20:29
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Een moderator is ook een mens die weleens een fout kan maken(hoor!)...
 |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 januari 2014, 20:54
|
|
|
..als je niets kwijt bent en precies weet waar je dingen liggen dat je dan een gezegend mens bent.
Daarom begrijp ik soms het gehkketak hier niet.....als je niets kwijt bent, dan moet je je toch zooo gelukkig voelen dan ga je toch niet....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 januari 2014, 21:09
|
|
|
geen aanstoot nemen, blijf in d e liefde van Jezus
Roady me geleerd, als ik wel es het forum mee las en dacht
Goeie kreet, alleen beetje moeilijk om in depraktijk toe te passen soms Zo blijven we hier op het forum ook maar gewone mensjes, en gaan we keer op keer terug na het kruis voor vergeving en proberen de juiste weg t e gaan.
Laatst aangepast door
|
PETRA373
|
op dinsdag 21 januari 2014, 21:14
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROLF230
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 januari 2014, 21:28
|
|
|
Goedenavond,
Soms ben ik 's avonds een tijdje in de chat, of ieder geval laat ik het venster open staan als er niemand is, en wat me opvalt is dat er geregeld mensen binnen komen, en dan binnen 30 seconden weer weg gaan. Ik vermoed (naast dat ik schijnbaar niet interessant genoeg ben ), dat de meesten iets denken in de trant van:"Er is bijna niemand, ongezellig, laat ik maar weer gaan". 5 minuten later komt de volgende, etc. etc. Op deze manier blijft de chat natuurlijk altijd leeg! Terwijl er toch heel wat mensen langskomen! Daarom stel ik voor een tijd af te spreken om naar de chat te gaan. Happy hour, hoorde ik van iemand, bijvoorbeeld. Laat eens weten wat je ervan denkt en wat voor tijdstip gunstig zou zijn voor de meeste mensen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 januari 2014, 21:35
|
|
|
Wist je dat ik weer op forum ben en moet glimlachen om het gehakketak hier?
Sommig gehakketak is voorspelbaar...
Maar wie weet wat voor spullen ze allemaal kwijt zijn shanita Das een extra frustratie punt erbij
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 januari 2014, 21:42
|
|
|
ROLF230 schreef: | Goedenavond,
Soms ben ik 's avonds een tijdje in de chat, of ieder geval laat ik het venster open staan als er niemand is, en wat me opvalt is dat er geregeld mensen binnen komen, en dan binnen 30 seconden weer weg gaan. Ik vermoed (naast dat ik schijnbaar niet interessant genoeg ben ), dat de meesten iets denken in de trant van:"Er is bijna niemand, ongezellig, laat ik maar weer gaan". 5 minuten later komt de volgende, etc. etc. Op deze manier blijft de chat natuurlijk altijd leeg! Terwijl er toch heel wat mensen langskomen! Daarom stel ik voor een tijd af te spreken om naar de chat te gaan. Happy hour, hoorde ik van iemand, bijvoorbeeld. Laat eens weten wat je ervan denkt en wat voor tijdstip gunstig zou zijn voor de meeste mensen. |
Dan moet je effe hallo... zeggen binnen 30 seconden mischien dat dat helpt??? hun denken als jij niks zegt mischien weer dat jij hun niet interesant vindt???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 januari 2014, 23:01
|
|
|
PETRA373 schreef: | Wist je dat ik weer op forum ben en moet glimlachen om het gehakketak hier?
Sommig gehakketak is voorspelbaar...
Maar wie weet wat voor spullen ze allemaal kwijt zijn shanita Das een extra frustratie punt erbij  |
Het gehakketak hier? Gewoon on topic blijven in een interessant goed lopend topic. Dat is het enige wat er gevraagd werd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
STEENTJE178
|
|
Geplaatst: dinsdag 21 januari 2014, 23:16
|
|
|
Herkenbaar Rolf. Het overkomt mij ook af en toe, nl. En als je dan idd binnenkomers vriendelijk begroet, gaan veel van hen toch zonder iets terug te zeggen er vrijwel direct weer uit. Na 10/15 mensen zo begroet te hebben, vind ik het ook wel welletjes idd. Goede tip om dan es "happy hour" in de lobby te organiseren, met vooraankondiging
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: woensdag 22 januari 2014, 07:41
|
|
|
Meer dan overwinnaars... Niet later maar nu.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LAURA291
|
|
Geplaatst: woensdag 22 januari 2014, 07:49
|
|
|
JOL252 schreef: | Het gehakketak hier? Gewoon on topic blijven in een interessant goed lopend topic. Dat is het enige wat er gevraagd werd. |
Klopt maar nu ik jouw laatste bijdrage lees krijg ik de indruk dat er iets anders bedoeld werd. Je hebt een topic geopend op zoek naar medestanders, niet omdat je een eerlijke discussie wilde voeren. Chatuliem is het niet met je eens en moet dus een ander topic openen. Op deze manier is iedereen met een afwijkende mening 'off-topic'. Als je dat direct had aangegeven had dat veel miscommunicatie voorkomen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: woensdag 22 januari 2014, 07:53
|
|
|
Een eerlijke discussie was het wel. Er is meerdere malen gevraagd om on topic te blijven en er werd steeds afgeweken van het onderwerp. Prima om anders te denken, ik heb meerdere malen gevraagd wat het dan op praktisch gebied in hield en hoe dat dat ingevuld moest worden volgens de mannen. Blijkbaar was dat te veel gevraagd.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op woensdag 22 januari 2014, 07:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHRISTIANMATCH moderator
|
|
Geplaatst: woensdag 22 januari 2014, 08:37
|
|
|
De redactie serieus overweegt het forum voor een tijdje te sluiten?
Het gehakketak moet nu een keer klaar zijn. Niet hier weer verder gaan over het topic dat gesloten is. Dan mail je maar met elkaar daarover.
Moderator CM
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHRISTIANMATCH moderator
|
|
Geplaatst: woensdag 22 januari 2014, 08:39
|
|
|
Dit topic wordt gesloten.
In het subforum Over ChristianMatch is een topic over de chatbox. Daar kun je verder reageren.
Moderator CM
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 22 januari 2014, 10:16
|
|
|
VLINDER656 schreef: | Ik weet niet of het hier hoort anders moet de moderator het maar verplaatsen. Maar ik kwam vandaag een mooi gebed tegen die ik graag met jullie wil delen. Hij is van Tomas van Aguino.
Barmhartige God, roep mij terug als ik van U wegvlucht; trek mij tot U als ik weerstand bied; richt mij op als ik gevallen ben; ondersteun mij als ik weer ben opgestaan; leid mij terwijl ik verderga.
Uit: stiltedagboek van Mirjam van der Vegt.
Vlinder |
Mooi en ontroerend!
Dank!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 22 januari 2014, 10:30
|
|
|
JOL252 schreef: | Meer dan overwinnaars... Niet later maar nu. |
Mooi Jol, ja, idd...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: woensdag 22 januari 2014, 11:26
|
|
|
JOL252 schreef: | Meer dan overwinnaars... Niet later maar nu. |
AMEN
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: woensdag 22 januari 2014, 19:00
|
|
|
met de hoop, dat er op een respectvolle manier hier over dat onderwerp kan worden gecommuniceerd. de vraag, hoe gaan we het beste met elkaar in een relatie van man en vrouw??? Hoe ziet God het? Hoe zien wij het?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 22 januari 2014, 19:25
|
|
|
PETRA373 schreef: | met de hoop, dat er op een respectvolle manier hier over dat onderwerp kan worden gecommuniceerd. de vraag, hoe gaan we het beste met elkaar in een relatie van man en vrouw??? Hoe ziet God het? Hoe zien wij het? |
Ha Lieve Petra!
Wat een goed onderwerp!
Ik heb nú effies geen tijd, maar/en ga er zeker iets later(morgen oid) op in!
Zegens, Liefs en Laterz
|
|
Naar boven |
|
|