Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 april 2014, 20:40
|
|
|
Zaterdag 19 April, Johannes 20: 24-31; Thomas.
Is Maria Magdalena qua geloof een klimopplant die zich het liefst een beetje claimend aan Jezus vastklampend, Thomas is meer een duivel. Raakt iemand hem aan, dan zet hij meteen al z’n stekels op. Thomas begrijpt het niet. Voor hem is het kruis van Jezus met die afschuwelijke spijkers, die maar in zijn hoofd blijven spoken,iets onmogelijks. Hij is boos op God en waarschijnlijk ook op Jezus. Dat heb wel eens. Dat je boos bent, dat iemand van wie je houdt zo geduldig kruis en lijden accepteert. Dat kan toch niet? Het is goed dat de discipelen Thomas ophalen. Ze hebben Jezus’ opdracht goed begrepen hebben en zijn meteen op zoek gegaan naar Thomas. Uit zichzelf komt zo iemand nooit meer in beweging. En al helemaal niet richting God. op dat punt hebben we als gemeente een heel duidelijke zending door mensen op te zoeken, op te halen en mee te nemen. Door hun zeggen, heel bescheiden wat onszelf en heel duidelijk wat Jezus betreft: ‘ Wij hebben de Here gezien.’
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIRANDA823
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 april 2014, 21:17
|
|
|
Genade van God ontvangen
God schenkt zelfs aan mij genade Al dacht ik, "het is niet voor mij" Ik heb het van de Heer ontvangen De Here, onze God, houdt ook van mij
Diep verlangen, Hem te dienen Zodat ik in Zijn wijngaard werken mag Elke dag als een licht mag stralen In deze koude wereld, met een vriendelijke lach
In alles zal ik Hem dan prijzen Zijn Genade is mij genoeg Hem altijd loven en aanbidden Jezus Christus, die mijn zonden droeg
Miranda Vlieland
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARENTH030
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 april 2014, 23:50
|
|
|
JANE866 schreef: | Prachtig!
(Deze tekst komt uit het boek ‘Return to love’ van Miranne Williamson. De tekst is vaak in verband gebracht met de inaugurele rede van Mandela maar dat is onjuist). |
Bedankt Jane, ook voor de vermelding van de bron. De tekst is mooi om te lezen en dit te delen. Het is ambivalent, de een zegt dat Nelson het heeft uitgesproken bij zijn beëdiging en de ander dat hij er zelfs niet uit heeft geciteerd. In de inaugurele rede van Nelson Mandela staat deze tekst niet vermeld.
Gr Marenth.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOLANDA854
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 april 2014, 23:53
|
|
|
Donderdag avond stond ik op de Vismarkt in Groningen. Wat een belevenis, wat geweldig mooi. Ik ben blij dat ik dit een keer in het echt heb mogen mee maken
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BERT168
|
|
Geplaatst: zondag 20 april 2014, 00:21
|
|
|
HANNE614 schreef: | Wie o Wie gaat er gezellig met ons (Thaare en Hanne) wokken in Opende (Drachten Frl.) vrijdag de 13de juni vanaf 18:30 uur. Graag opgeven voor 1 juni. Heb je single vrienden/vriendinnen/kennissen nodig ze gerust uit. |
ik ben er ook bij,en kan nog eventueel iemand meenemen,die hier ook af en toe lid is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: zondag 20 april 2014, 09:18
|
|
|
Dan zal ik leven - Huub Oosterhuis.
Het zal in alle vroegte zijn als toen. De steen is weggerold. Ik ben uit de grond opgestaan. Mijn ogen kunnen het licht verdragen. Ik loop en struikel niet. Ik spreek en versta mijzelf. Mensen komen mij tegemoet. Wij zijn in bekenden veranderd.
De ochtendmist trekt op. Ik dacht een dorre vlakte te zien. Volle schoven zie ik, lange halmen, aren, waarin de korrel zwelt. Bomen omranden het bouwland. Heuvels golven de verte in, bergopwaarts, en worden wolken.
Daarachter, kristal geworden, verblindend, de zee, die haar doden teruggaf.
Wij overnachten in elkaars schaduw. Wij worden wakker van het eerste licht. Alsof iemand ons bij naam en toenaam heeft geroepen.
Dan zal ik leven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNE614
|
|
Geplaatst: zondag 20 april 2014, 12:25
|
|
|
BERT168 schreef: | ik ben er ook bij,en kan nog eventueel iemand meenemen,die hier ook af en toe lid is. |
Goed idee!! Hoe meer zielen hoe meer vreugd!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIRANDA823
|
|
Geplaatst: zondag 20 april 2014, 15:52
|
|
|
God bereidt ons voor als Jezus' bruid
Jezus, hoop op leven Christus, aan ons gegeven Gegeseld, gekruisigd en opgestaan Is de weg die de Zoon heeft moeten gaan
Pasen, de opstanding dat mogen wij vieren gaan Samen met Christus kunnen wij de toekomst aan
Want duivelse machten moeten wijken Zodat God door ons heen veel kan bereiken Wij moeten met Jezus een weg in slaan Zodat Gods liefde door ons heen kan gaan
Jezus is in ons een nieuw leven begonnen En het kwaad in de wereld mag worden overwonnen Wij mogen net als Jezus als een licht gaan schijnen Zodat het vuile in ons zal verdwijnen Wij kijken naar Zijn wederkomst uit En God bereidt ons voor als Jezus' bruid
Miranda Vlieland
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zondag 20 april 2014, 20:40
|
|
|
Zondag 20 april, Johannes 21: 1-14; Hij is het weer.
Het is de Here! Soms zeg je dat heel spontaan. Als het je ergens voor bewaard bent. Of bij een jubileum of een verjaardag. Of verrast door een direct signaal van God. Een teken van zijn nabij komen, waardoor je opstaat en de dingen weer aankunt. Soms heel onverwacht, maar ook wel na lang zoeken en wachten op God. Zulke momenten zou je paasmomenten kunnen noemen. ogenblikken dat je merkt, al was het maar in een woord of gebed, dat Jezus de Levende is. Dat Hem alle macht gegeven is, dat Hij de Here is en ons tegemoetkomt en aanspreekt. Spontaan zeg je: Het is de Heer! Johannes, de disicipel die Jezus bijzonder liefhad, hoor je dat hier zeggen tegen Petrus. Die heeft blijkbaar nog niets in de gaten. Weer is Johannes de eerste, evenals op de paasmorgen. Niet omdat hij scherpe ogen heeft dan Petrus of beter in de verte kan kijken en zo Jezus ineens herkend op het strand. Nee, zo simpel is het niet. Het gaat niet zozeer om kijken als wel om geloven. Als hij tegen Petrus zegt: ‘Het is de Here!’, dan is dan is er met hemzelf iets gebeurd. Dan speurt hij ineens de hand van God, de hand van Christus. Er gaat hem een licht op. En ja, dan zie je hem naar het strand kijken, en dan zegt hij het ook tegen Petrus: ‘Het is de Here!’Hij is het weer: Jezus! Dank Hem.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: maandag 21 april 2014, 11:46
|
|
|
https://www.facebook.com/photo.php?v=3466738989518
...en daar gaat de theorie dat alleen chimpansees met tussenkomst van een hulpmiddel een probleem kunnen oplossen ... c.q. kunnen denken... en je verwacht dat hij, als hij zijn doel, het balletje, te pakken heeft, naar de kant zwemt, maar nee, ook daar wordt over nagedacht....
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op maandag 21 april 2014, 13:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: maandag 21 april 2014, 16:49
|
|
|
Maandag 21 april, Johannes 21: 15-18; Pijnlijk moment.
Het is voor Petrus een uiterst pijnlijk moment. Jezus vraagt maar een vraagt maar – er lijkt geen eind aan te komen. En Petrus weet nauwelijks iets te zeggen. Je ziet de altijd zo drukke man stiller en stiller worden. Je hoort hem alleen iets stamelen. Iets van: Here, Gij weet zelf, dat ik U liefheb. Pijnlijk, heel pijnlijk. Je ziet hem zichtbaar ontstellend pijn, het ging hem aan het hart. Zo zit hij daar, Petrus. Een jonge vent nog. Een die altijd klaar stond voor Jezus en waarschijnlijk voor iedereen. Altijd beschikbaar. Enthousiast, bevlogen. Ook nu weer, bij deze derde verschijning van Jezus. Maar Jezus gaat niet zomaar verder. Er moet eerst nog iets uitgepraat worden. En daarom: ‘Petrus, heb gij Mij lief?’ Petrus werd bedroefd. Wie wel eens ontzettend gefaald heeft erkend dat. Daarom is het goed, dat Jezus hem aanspreekt. Niet om hem af te branden in het bijzijn van de anderen, maar om hem op te pakken, te vergeven en weer een taak te geven. Dat mogen de anderen ook horen. Sommige dingen moeten eerst uitgesproken worden. Voor God of voor iemand die je pijn gedaan hebt. Pas daarna kun je echt verder. Als alles gezegd is. Zulke pijnlijke momenten hebben iets heel bevrijdends. Wat knap je daarvan op.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SJAOULSKI147
|
|
Geplaatst: maandag 21 april 2014, 23:33
|
|
|
Hallo Broeders en Zusters,
Nu dat we zowel Pesach als Pasen achter de rug hebben, ging ik dieper onderzoeken wat Mattheus schrijft over de gebeurtenissen en tijdlijn rondom de Kruisiging en Opstanding.
Helaas wat ik zie is dat de tijd lijn niet klopt met wanneer we pasen vieren, en kijkend naar de historische kant is zelfs de zondag niet zeker. Eerlijk gezegd is er heel veel niet zeker als je simpel weg gaat tellen!
Hebben jullie andere kijk op Matt. 26 - 28?
Ter info is hier mijn gemaaktte chronologische volgorde van de gebeurtenissen, hierin kijkend naar zowel het evangelie van Matt. als naar de algemene traditie in die tijd.
Chronologisch zien we de volgende punten gebeuren (hierin lopend in Matt. 26 - 28):
- Dag voor Pesach: Yeshua stuurt zijn leerlingen om een plek te zoeken voor de Seder (Matt. 26:18). Yeshua heeft de Seder gehouden met Zijn leerlingen (Matt. 26:20), Ook is er na de Hillel’s het bezoek van de Olijfberg en Getsemane. Tijdens deze nacht tegen de ochtend (dus eerste dag Pesach – Sjabbatdag) is Hij gevangen genomen.
- Tijdens Sjabbat (eerste Pesach dag): Hier gebeurde het verhoor bij de Oudsten en de Kohen. Ook op deze dag heeft Petrus Yeshua verloochend. Eerlijk gezegd ik denk dat het een dag later is want op Sjabbat worden deze zaken eigenlijk niet gedaan want het is verboden, maar laat ons zo doorgaan.
- Dag 2 van Pesach: Werd Yeshua geleverd aan Pilatus (Matt. 27: 1 – 26). Hierna in eens werd er gesproken dat Pilatus tijdens Pesach een gevangene losliet en stelde het volk / aanwezigen de vraag voor vrijlating tussen Barrabas en Yeshua.
Het is hierin onduidelijk op welke dag van Chag HaMatsa’ot het ging maar zeker in de dagen tussen 2 en 5. We hebben namelijk hier historische gat in de vertelling van Mattheus. Waarschijnlijk zat er hier een gewone Sjabbat (zaterdag) tussen omdat op die dag worden deze dingen niet gedaan.
- Dag 6 van Pesach (de dag voor de tweede Seder): Werd Yeshua gekruisigd. Rond het middaguur is Hij overleden en voor de avond (begin van de Sjabbat en de tweede Seder maaltijd) is Hij begraven.
- De tweede Sjabbatdag van Pesach (de 7de dag): kwamen de oudsten en de kohen bij Pilatus om te vragen of het graf beveiligd kon worden. Dit ook zo geregeld Matt. 27:66.
- Matt. 28: Nu krijgen we een rare verschijning. Want de Profetieen en Yeshua hebben gezegd “3 dagen en 3 nachten in het graf”, maar Matt. zegt “Na de Sjabbat! toen de ochtend van de eerste dag van de week gloorde – Matt. 28:1”, is Yeshua opgestaan uit de doden.
Hoe zit het met deze verandering. Of de 3 dagen en nachten geen enkele waarde heeft (Dus ook alle profetieen en de woorden van Yeshua), of is er een gat van paar dagen die Mattheus niet vermeld. Dit kan als bijvoorbeeld de 7de dag van Pesach op donderdag valt, dan zal de zondag kloppen, maar dan is de Kruisiging op de woensdag gebeurt.
Hoe denken jullie hierover?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THAARE760
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 april 2014, 09:59
|
|
|
HANNE614 schreef: | Goed idee!! Hoe meer zielen hoe meer vreugd! |
Inderdaad gezellig hoor!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 april 2014, 11:31
|
|
|
Dat de kruisiging op woensdags is gebeurd. anders kan het dus niet.
Met kerst klopt het niet, heb ik gehoord, Jezus is al in Oktober geboren.(al heb ik mij als kind echt lopen piekeren. elk jaar enzo wat, in Hemelsnaam Kerst nu eigenlijk betekende....)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 april 2014, 12:34
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Dat de kruisiging op woensdags is gebeurd. anders kan het dus niet.
Met kerst klopt het niet, heb ik gehoord, Jezus is al in Oktober geboren.(al heb ik mij als kind echt lopen piekeren. elk jaar enzo wat, in Hemelsnaam Kerst nu eigenlijk betekende....) |
De Germanen vierden het Midwinterfeest als de dagen niet meer korter werden en dus weer gingen lengen. Dat was het feest van het licht. De christelijke zendelingen speelden hier slim op in en maakten er het (christelijke) feest van het Licht van. Daarom hebben we nog steeds een Germaanse kerstboom in huis. Nu denken sommigen op basis daarvan dat 25 december kennelijk de geboortedatum van Christus was. Dat is klinkklare onzin, die geboortedatum is niet bekend. Die datum kennen we niet en zullen we ook niet kennen, vrees ik. Er is geen goed bronnenmateriaal. De herders hielden de wacht in het veld en daarom zal het ook in een warmere periode van het jaar geweest zijn. De betekenis van Pasen is in de Joodse traditie de bevrijding uit de slavernij in Egypte. Dat is dus een andere dan in de Christelijke al kun je in overdrachtelijke zin wel een betekenis van bevrijding in beide opvattingen zien.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 24 april 2014, 14:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SJAOULSKI147
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 april 2014, 15:12
|
|
|
Even ter correctie paar dingen die eigenlijk bekend zijn maar worden niet erkend door de kerken. - Geboorte van Yeshua (Jezus) is hoogstwaarschijnlijk tijdens de Rosj HaSjana (joodse religieuze nieuwejaar) want toen is er een telling van het volk gebeurt en het is gebruikelijk om op deze feestdag ieder naar zijn originele stad te gaan. Jozef kwam uit Bethlehem, en daarom ging hij met de hoogzwangere Maria daar naar toe. Rosj HaSjana valt meestal in September of Oktober en in deze tijd zijn de Herders nog in de velden. - Het introduceren van de huidige christelijke feestdagen (Kerst, Pasen en Zondag) zijn gebeurt in het jaar 350 onder Keizer Constantijn in Rome. Ook is toen de christendom geboren als nieuwe religie en werd de Hoofd religie van de romeinse rijk. Hiervoor was de christendom namelijk een stroming van de jodendom, met daarin ook het onderhouden van de feestdagen zoals beschreven in Leviticus 23. - Joodse Pesach is niet alleen de bevrijdingsfeest uit Egypte. Pesach is ook het moment dat de Eeuwige Zijn Sterke Arm heeft laten zien aan de wereld en heeft de kinderen van Israel als Zijn Volk aangenomen. Ook is hierin het belofte van de Eeuwige om de Messias te sturen. zie de uitleggen uit de Haggada (de liturgie van de Seder maaltijd).
In het algemeen: Ik denk dat Mattheus niet letterlijk heeft vermeld wanneer Yeshua is gekruisigd omdat het uiteindelijk niet als nieuwe feestdag moet komen boven de heilige dagen die de Eeuwige heeft vastgesteld. Maar waarom doen we nog steeds als gelovigen in Yeshua als onze Messias en Heer toch aan de heidense dagen en vergeten wat de Eeuwige heeft vastgesteld, waarin Hij ook zegt: "Een Eeuwigdurende opdracht!"?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
AKKARI165
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 april 2014, 16:57
|
|
|
Hallo lieve mensen
Zijn er mensen die ook te kampen hebben gehad met angst en paniek aanvallen Heb er zelf namelijk hele nare ervaringen mee gehad. Voor een buitenstaander is het moeilijk te snappen. Goed te begrijpen omdat ik het zelf namelijk niet kan analyseren.
Nu ben ik er geen last meer van Maar dat was vroeger wel anders. Het gevoel zelf is om het zo even uit te drukken want heb er ook geen andere woorden voor walgelijk tot de eerste graad. Ik vind het dan ook moeilijk te begrijpen waarom God het toelaat want ik gun het echt niemand. Nu heb ik wel het gevoel dat God zegt er iets mee te doen. Weet alleen niet wat en hoe. Zijn spreken is wel helder en duidelijk. In the bijbel heb en ook naar antwoorden gezocht maar worstel ermee. Vind het Bijbel zo ie zo een moeilijk boek om te lezen cq te begrijpen. Daarbij de romantisering eromheen maakt het Allemaal zo abstract. Ben zelf namelijk en heel critisch realistisch denkend persoon Groetjes david Groetjes david
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JACQUELIN266
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 april 2014, 19:08
|
|
|
Hoi allemaal,
Ik zoek een leuke lijst (zilverkleurig, blauw of wit) waarin ik een puzzel met de afm. 54x40 cm kan ophangen. Bij voorkeur een lijst met een paspartout.
Alvast bedankt voor de tips. Jacqueline
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 april 2014, 19:16
|
|
|
Het introduceren van de huidige christelijke feestdagen (Kerst, Pasen en Zondag) zijn gebeurD in het jaar 350 onder Keizer Constantijn in Rome. Ook is toen de Christendom geboren als nieuwe religie en werd de(?) Hoofd religie van de(?) romeinse rijk. Hiervoor was de christendom namelijk een stroming van de jodendom, met daarin ook het onderhouden van de feestdagen zoals beschreven in Leviticus 23.
Kijk nog een kritisch naar je taal als je een bewering doet, er is soms geen touw aan vast te knopen.
Paulus leefde in de eerste eeuw, veel eerder dus dan 350 na Christus - eigenlijk leefde Constantijn tot bijna 23 jaar eerder maar dat terzijde - en hij nam al afstand van het Jodendom en gaf aan dat bekeerde Christenen, toen nog veelal Grieken, dan wel mensen die Grieks als voertaal kenden, zich niet eerst tot het Jodendom hoefden te bekeren om Christen te kunnen worden. Historisch gezien kwam hier een al scheiding tussen Christendom en Jodendom tot stand met overigens later dramatische gevolgen. Er waren ook bekeerde Joden die zich toen van het Christendom afwendden. Daarvoor beschouwde men de Christenen uiteraard vaak nog wel als een Joodse sekte. Christus werd ook door iedereen aanvankelijk gezien als een soort Joodse rabbijn en niet als de stichter van een nieuw geloof. Na deze uitspraak van Paulus kwam er ook een grote groei in het Christendom. Nieuwbekeerden hadden geen zin in de Joodse gebruiken en Paulus was zo wijs dat hij stelde dat dat ook niet hoefde. Daarbij speelde een rol dat het bekeren van de Joden in wat we nu Israel noemen, niet goed lukte en daarbuiten zeker wel.
Constantijn maakte het Christendom tot staatsgodsdienst in de vierde eeuw maar je stelling dat het Christendom daarvoor een stroming van het Jodendom was, is pertinent onjuist. Dat was het wel voor de uitspraken van Paulus maar toen je niet meer Jood moest worden voordat je Christen kon zijn, was dat niet meer het geval. Paulus leefde en predikte in de eerste (!) eeuw.
Constantijn belegde een concilie waarbij de ruziende Christenen tot een en dezelfde interpretatie moesten komen. De ruziende theologen werden beschaafd opgesloten en mochten er pas uit als ze het helemaal eens waren. Subtiel was het niet van Constantijn maar het werkte wel. Ondanks alle meningsverschillen daarvoor was men het nu volledig eens. Dat daar twijfels over bestonden mag duidelijk zijn maar het gevolg was uiteindelijk zeker een grotere eenheid. De verandering in betekenis van de Joodse feesten is hier wel bekrachtigd. De datum van Pasen werd ook in 325 vastgesteld, over de christelijke betekenis was men het al eens. Het werd overigens de eerste zondag na de eerste volle maan na het begin van de lente.
Maar ook historische uitspraken over Bijbelse zaken moeten dus historisch verantwoord zijn. Of eigenlijk: juist die uitspraken. Wat je zegt in bovenstaand citaat is aantoonbaar onjuist. Het Christendom is toen niet geboren, het kreeg een andere status in staatkundige zin. Het was er toen voor de niet-Joden al iets minder dan gedurende 250 jaar.
Of het goed is geweest dat het Christendom staatgodsdienst werd, is een aardige discussie maar het aantal beschikbare boeken daarover past in ieder geval niet in mijn woonkamer.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 22 april 2014, 21:16
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 april 2014, 20:07
|
|
|
Dinsdag 22 april, Johannes 21: 19-25; De wereld is te klein.
Over sommige mensen zou je een boek kunnen schrijven, denk je weleens. Zoveel als je met hem of haar meemaakte! Toch zou dat nog wel eens tegen kunnen vallen. Om over één mens een heel boek te schrijven, is het wel nodig dat die persoon zeer boeiend schrijven, is het wel nodig dat die persoon zeer boeiend is. Volgens het laatste vers van dit evangelie is Jezus zo iemand. Over Hem schrijven en alle dingen die Hij deed één voor één beschrijven – daarvoor zijn geen boeken aan te dragen. De wereld zou zelf die boeken niet kunnen bevatten. Onwillekeurig denk je: overdrijf je nu niet een beetje? Aan alles komt toch een eind? Ja, maar niet aan Jezus en zijn werk! Niet voor niets begon de evangelist Johannes met de eeuwige oorsprong van Jezus, de Zoon van God. ‘In de beginne was het Woord was God!’ Het begin van het evangelie moet je zoeken in de eeuwige liefde van God in Jezus Christus voor alles uit. En zo eindigt hij ook. Met een wereld die te klein is om Jezus’ ontferming en overwinning te kunnen bevatten. Over Jezus zullen we nooit uitgepraat raken. Nooit uitgezongen. Er is geen begin en er is geen eind. ‘De wereld is te klein / Komt, gaat met Jezus mede / in alle eeuwigheden! / Het moet toch Jezus zijn!’
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SJAOULSKI147
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 april 2014, 22:57
|
|
|
Beste Thomas968, Als eerste mijn excuses als mijn taal jou irriteert. Helaas door de huidige medicatie die ik moet nemen is mijn concentratie niet altijd even goed.
Wat betreft Paulus, denk ik dat jou bewering dat hij afstand nam van de jodendom niet juist is. Hierin kijk ik naar de Bijbel (Het Heilige Woord). In Handelingen wordt er ten eerste beschreven dat de apostelen (de vrienden van onze Heer) hebben geleefd. Daarin zien we dat ze als ijverige joden leefden en dat Paulus in Jeruzalem de tempel bezocht en offer bracht. Indien hij afstand had gedaan van de jodendom zoals je stelt dan is hij een behoorlijke huichelaar om dan dit te doen. Wat Paulus, Petrus en Johannes zijn overgekomen volgens de boek Handelingen is dat er niet vanaf het begin de gelovigen uit de volken alle zware dingen worden opgelegd maar eerst moeten zich houden aan de noachitische geboden (onthouden van bloed, afgoderijdiensten en ontucht) zie handelingen 15. Heel bijzonder de tweede voorwaarden die Johannes stelt zie Hand. 15:21!
Dat al deze wijzigingen die de gelovigen uit de volken hebben gedaan te schrijven aan Paulus, vind ik echt fout. Want Paulus was en is altijd een Jood gebleven net als Yeshua HaMaschiach. Het is ook niemand minder als Yeshua die heeft gezegd: Wie een jot of een teken wijzigt aan het Woord, zal voor hem moeilijker zijn de hemel te betreden dan een kameel die door de oog van de naald kruipt!. Welke Woord bedoelt Yeshua hiermee? De brieven van Paulus of de Heidenen? Nee!!! Hij bedoelt niets minder als de Tora. Want dat is Het Woord van de Eeuwige!
Laat ons dat nooit vergeten als we over de Eeuwige, Yeshua Ha Maschiach, de apostelen, paulus of wie dan ook die vermeld staat in de Bijbel hebben. Deze Boek hebben de gelovigen uit de volken te leen, want het is Het Woord van de Eeuwige die aan het Huis van Yisrael is gegeven en niet aan de grieken! Iedere andere uitleg of contextwijzigingen zijn dus niet van de Eeuwige! Het is uit de Genade van de Eeuwige en Zijn Liefde voor de mensheid dat Hij toeliet dat een griek tot geloof komt.
Bij het kijken naar deze zaken laat het eerste en het laatste woord Zijn Woord zijn en niet die van een mens. Wij hebben als mensen best wel veel verandert aan hoe Hij het heeft bedoelt dat we eigenlijk moeten ons schamen ervoor, maar alleen door Zijn Liefde en Genade weten we dat we vergeven worden en dat Hij ons naar de Waarheid zal Leiden!
Maar sowieso bedankt voor je reactie...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 23 april 2014, 09:05
|
|
|
Ik zou het gevoel van angst/paniek gewoon willen omschrijven als, gewoon, angst en paniek, irreële angst en paniek. Maw, je weet niet waar het vandaan komt, en het kan je hele dag verpesten.
Ik hoorde een keer van een verpleegkundige van dat 99!!!% komt door trauma kindertijd.
Een buitenstaander snapt het ook niet, want ja, vaak hoorde ik van dat er toch niet iets is om angstig voor te zijn nu.....daarom heet het ook irreële angst. Maar ja degene die het ervaart voelt het wel degelijk...en dat is naar, heel naar.
Uit de bijbel kan je er wat uit halen, in die zin, wat ik er uit kon halen, was het gedeelte waarin Jezus zeide van : 'en veel grotere dingen als deze zult gij doen, toen hij zieken genas en boze geesten uitdreef'.
En onder die 'veel grotere dingen' versta ik dus, dat demonen en ziektes, dat daar nu artsen voor zijn en psychiaters en psychologen.
En ja, dan wordt nog steeds niet iedereen genezen, en ja, toen Jezus op aarde liep, daarover kan je lezen dat 'iedereen werd genezen', maar ja, Jezus loopt nú niet op aarde, wel hebben wij als christenen de geest van God(heilige Geest) die ons troost en te hulp komt.
En ja, de mensen die andere dingen lezen, waaruit zou blijken dat Jezus nu nog, door mensen heen, zou genezen, ja, ik geloof daar niet in, want dan waren er niet zoveel zieken.
Ook word er gezegd van ja, dat stond toen in de bijbel dus moeten we dat ook nu doen etc, en ja, dan denk ik, in bijvoorbeeld handelingen staat, dat iedereen alles verkocht en alles werd over de gemeente verdeeld, opdat niemand gebrek leed.
Nou is de versie van traditionelen dat er uitkeringen zijn, ok kan ik mee door:)
Maar ja, als iemand/een groep zegt dat alles zoals het toen was nu nog zo is, en ze nemen niet 'het alles verkopen en over iedereen in de gemeente verdelen' mee, ja, dan denk ik waarom dat niet?
Ik denk gewoon bij paniek/angst stoornissen zoals dat wordt genoemd, omdat er op dat moment niets is om angstig oid van te worden. dat daar dus juist de psychologen (psychiaters, uitkomst kunnen bieden.
Nou, zo denk ik er oa over,
Met God hulp, bidden is gewoon denken maar dan naar God toe, op die manier dat ik God zie als 'Iemand' die echt alles begrijpt en met mij is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 23 april 2014, 09:39
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Ik denk dat CM teveel is blijven hangen in de techniek en ideeen van de beginfase van een jaar of 7 geleden.In al die jaren is er op de site niets veranderd,de layout niet,de mogelijkheden niet........social media en mobiel internet kwamen op maar dat ging aan CM voorbij. Zolang de oude leden bleven hangen draait het nog wel maar nieuwe leden trek je niet met een sterk verouderde site.Natuurlijk is er een groep mensen die niet hechten aan zulke dingen maar voor een jongere is de site absoluut niet aantrekkelijk.
Ik vraag me af of het niet te laat is voor vernieuwing....... |
Hai Leanne :)
Ik zelf denk iets anders.
Er waren namelijk eerst wel discussie, en veel, zónder jongeren, of ja, nu en dan es een, maar niet regular.
Ik heb zelf wel een idee. Of dat zo is, ja, weet niet, het is nu eenmaal mijn idee.
Kijk ik las dat CM er ook is voor mensen die gewoon over het geloof willen forummen.
En ja, toch is veel meer de nadruk, soms, komen te liggen op het iemand vinden. is mijn indruk nu en dan.
Dat vind ik nou zo jammer.
Want ja, als je dan iemand vind, ja, dan ben je de eerste maanden gelukkig, en ja, dan komen er net als bij velen huwelijken/commitments, toch probs om de hoek kijken.
De probs die ik ervaar, durf ik hier niet eens op te zetten, ja, of het zou zo moeten zijn dat het aansluit op een posting van iemand anders.
Je ziet hier wel van, ja, 'ik stop ermee, want ik heb iemand gevonden'...
Dan denk ik en ja, dán begint het eigenlijk pas....maar ja, over probs beginnen in je relatie als de meesten juist op zoek zijn náár een relatie...???? En dan bedoel ik probs, die wel erg vervelend kunnen zijn en ook gewoon op te lossen zijn, dus geen onoverkomelijke zaken zoals porno kijken/vreemdgaan, die 2 voelen voor mij hetzelfde, zie ook mat 5.
Ik kan een representatief voorbeeld noemen van een prob, die wel overkomelijk is, en ook heel erg vervelend kan zijn. als je, zoals ik, 'ooit evangelisch' bent, zie boek, 'ooit evangelisch', en ja, je vriend is wel van een groep die valt onder 'evangelisch'. Heb je eindelijk al een tijd alles achter je kunnen laten, ja hoor, begint het weer, een ruzietje, ja, 'de vijand wil ons uit mekaar hebben',ipv, eens kijken hoe het komt en er wat aan doen. En dat meerdere keren op een dag, 'de vijand' moeten aanhoren, en niet van 'God wil dit of dat, het goede enzo', ja, dan wordt mij dat een keer teveel nadat ik het al duizenden keren heb gevraagd, 'zou je niet steeds overal de vijand bij willen halen, je zou ook kunnen zeggen God wil juist dat het goed gaat tussen ons, bijv.', ipv....
En ja, dat is jammer. --- Eerst had je 'OneWay' forum. daar kwam iedereen, met relatie, zonder relatie, en ja, dat ging gewoon beter werd altijd veel gereageerd, ja, totdat dat forum, helaas werd opgeheven.
Ja, het werd minder omdat het betaald werd, dan denk ik, met me uitkering, van ja, ....., ik kan het zelfs nog wel missen...Ik heb nu dat ik per maand betaal, en ja, dat ene tientje, ja, dan snoep ik wat minder ;) waarmee ik niet wil zeggen dat je gewoon tientjes makkelijk kan misen met een uitkering, maar ja, dan is het prioriteiten stellen, geef ik dat tientje uit aan dure snoep, of niet, zoiets.
Iig, ik denk dat dat ermee te maken heeft. Dat zodra iemand een relatie vindt, de benen neemt, terwijl op OneWay ook wel mensen een relatie kregen, zelfs meer dan hier, zou ik durven willen stellen, omdat het veel ongecompliceerder was. ik bedoel, kreeg je es een mailtje van iemand ja, nou dan dacht je niet meteen van dat diegene wat wou, oid. en nam je dat mailtje veel serieuzer, dat ervaarde ik, iig.
Ik weet nog dat forummen was gewoon leuk, leerzaam, en ook met moderator(s). Het was zelf zo, mijn toenmalige man en ik, ja, we hadden toen één pc, en we spraken op ons werk al af, wie mag er het eerste op, en hoelang, en dan bedoelde we, op OneWay...
Nou heeft hij een ander, iemand die goed bij hem past, en ik ook, en met ons vieren gaat het meer dan goed, zo zie je maar...
Afijn, dit waren mijn gedachten erover.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 23 april 2014, 10:30
|
|
|
Het bericht hierboven heb ik gewijzigd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
AKKARI165
|
|
Geplaatst: woensdag 23 april 2014, 18:59
|
|
|
Zo Denk Ik er in grote lijnen ook over na. Vind het ook jammer dat mensen zich te veel doorschieten in de bijbelse leer En zo komt het op mij over dat je je dat verschuild achter bepaalde dogma's Kende iemand die alleen maar met bijbel teksten smeet. Zijn woorden waren metaal er staat geschreven dus is het zo. Heeft zo'n persoon dan nog wel een eigen mening denk . Dan. Maar om even terug te komen op de angst en paniek aanvallen. Ja die is irreëel. En goed dat je er bij benoemd Dat je de angst wel degelijk voelt en Dus als echt ervaart Nu kun je zeggen God geneest maar precies zoals je zegt waarom lopen er zijn veel zieken rond. Een fundamentalistische zou zeggen dat komt omdat mensen met bepaalde zonde zich niet verbroken hebben. Daarom zijn ze ziek. Vind ik Nog al wat om dat te verkondigen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: woensdag 23 april 2014, 19:10
|
|
|
AKKARI165 schreef: | Zo Denk Ik er in grote lijnen ook over na. Vind het ook jammer dat mensen zich te veel doorschieten in de bijbelse leer En zo komt het op mij over dat je je dat verschuild achter bepaalde dogma's Kende iemand die alleen maar met bijbel teksten smeet. Zijn woorden waren metaal er staat geschreven dus is het zo. Heeft zo'n persoon dan nog wel een eigen mening denk . Dan. Maar om even terug te komen op de angst en paniek aanvallen. Ja die is irreëel. En goed dat je er bij benoemd Dat je de angst wel degelijk voelt en Dus als echt ervaart Nu kun je zeggen God geneest maar precies zoals je zegt waarom lopen er zijn veel zieken rond. Een fundamentalistische zou zeggen dat komt omdat mensen met bepaalde zonde zich niet verbroken hebben. Daarom zijn ze ziek. Vind ik Nog al wat om dat te verkondigen |
Afschuwelijk en wat een veroordeling. Daar word je niet echt beter van, van zo'n visie. Er mist zoveel kennis op dit gebied en zo'n "diagnose" komt vanuit onkunde en ogen sluiten voor de werkelijkheid. Ik vind mezelf meer in de geruststelling die keer op keer wordt gegeven, en waar zo veel begrip vanuit God klinkt: "vreest niet"... Hij weet dat we dat nodig hebben.
Er is angst en er is angst, reële en irreële... in de tijd waarin wij leven is er zo'n leven naast jezelf door alle drukte en stress.. we nemen soms de tijd niet meer om echt te voelen wat we voelen, waardoor dat komt, wat we misschien wel overslaan, wat er aan ten grondslag kan liggen.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op woensdag 23 april 2014, 19:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 23 april 2014, 19:36
|
|
|
See me through
Voor mijn vriend..
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op woensdag 23 april 2014, 20:06
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: woensdag 23 april 2014, 20:22
|
|
|
Woensdag 23 april, Psalm 1; Kies niet vooraf.
In de psalmen hoor je mensen spreken tot God. En via hun typisch menselijke en gelovige reactie wil God op zijn beurt weer spreken tot ons en ons de weg wijzen. Soms barst men spontaan uit in een loflied. Dan weer smeken mensen indringend om een teken van genade en klagen God hun nood. Of ze vragen Hem naar de weg in hun leven. Psalm 1 is zo’n typische wegwijs psalm, niet toevallig nummer één van de psalmen. Zalig ben je als je je laat leiden door Gods beloften en geboden, zingt deze psalm. Dan vlieg je nergens uit de bocht. Dan blijf je niet hangen aan rare vrienden, met onrecht laat je je niet in en spotters hebben aan jou niets. Je leven staat als een boom aan een beek. Een boom die groen is van leven. Maar ga je je eigen weg? Sukkel! Wie zonder God en zijn woorden leeft heeft geen bestaan. Zulke mensen lijken misschien heel wat en doen soms heel dik, maar let op: ze zijn zo dun als kaf. Het waait weg en weg zijn ze. Erg zwart-wit, zegt u misschien. Ja, klopt! Maar zegt Jezus later anders? Je hebt slechts de keus uit twee mogelijkheden. Kies niet voor kaf. Kaf verwaait bij het kleinste zuchtje wind. Maar zalig vast sta je als de weg van God gaat. Je staat als een boom aan een beek. Een boom die blijft groenen, al ben je zo grijs als een duif.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
 |
|