ChristianMatch

Forum

Pasen en de Bijbel
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5915 5916 5917 5918 5919 5920 5921 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: donderdag 24 april 2014, 05:23

THOMAS968 schreef:
De Germanen vierden het Midwinterfeest als de dagen niet meer korter werden en dus weer gingen lengen. Dat was het feest van het licht. De christelijke zendelingen speelden hier slim op in en maakten er het (christelijke) feest van het Licht van. Daarom hebben we nog steeds een Germaanse kerstboom in huis.
Nu denken sommigen op basis daarvan dat 25 december kennelijk de geboortedatum van Christus was. Dat is klinkklare onzin, die geboortedatum is niet bekend. Die datum kennen we niet en zullen we ook niet kenne, vrees ik. Er is geen goed bronnemateriaal. De herders hielden de wacht in het veld en daarom zal het ook in een warmere periode van het jaar geweest zijn.
De betekenis van Pasen is in de Joodse traditie de bevrijding uit de slavernij in Egypte. Dat is dus een andere dan in de Christelijke al kun je in overdrachtelijke zin wel een betekenis van bevrijding in beide opvattingen zien.

Thomas

Dank Thomas voor deze duidelijkheid!Lachende smiley

Is me weer iets wijsgemaakt wat niet zo is, dat Jezus in oktober is geboren.... Zieke smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOTORMUIS997

BerichtGeplaatst: donderdag 24 april 2014, 19:08

Op dit moment 1 aanmelding Huilende smiley, smiley in tranen
Als dat eind april nog zo is, verwijder ik de datum. Dan is het voor iedereen duidelijk dat er geen Midden_NL-uitje is, en ben ik zelf vrij om iets anders met vrienden af te spreken Knipoog smiley
Maar eh... ik wacht nog ff in spanning af Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MIRANDA823

BerichtGeplaatst: donderdag 24 april 2014, 21:19

De wil van God

De wil van God
zo mooi

De wil van God
lijkt zo onwerkelijk

De wil van God
soms zo moeilijk

De wil van God
begrijpen we niet altijd

De wil van God
maar Hij wilt niet wat ik wil

De wil van God
en wat is dat dan

De wil van God
maar wat wilt Hij dan
Wat wilt de Here dan van mij
en waarom doet Hij dan zo moeilijk
belt Hij mij gewoon niet eventjes op

Of willen wij Zijn wil niet weten
Willen wij niet weten wat de Here van ons wilt
Omdat wij zelf zoveel willen
en willen wij niet zoals Hij

Miranda Vlieland
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: donderdag 24 april 2014, 21:42

Donderdag 24 april, Psalm 2; Licht ontvlambaar.

Sommige mensen staan bij het minste of geringste meteen in lichterlaaie. Bijvoorbeeld een leraar die op een bepaalde klas overgevoelig reageert. Het is meteen: allemaal nablijven. Of een vader die zich over de kleinste dingen opwindt en in woede uitbarst. Wat een overgevoeligheid. Maar zo is God toch hopelijk niet? Zoiets zegt deze psalm wel. Maar begrijp dat wel goed: Gods toorn is geen uiting van drift, maar heilige woede en bewogen verontwaardiging over het rumoer dat de volken in de wereld maken, op elkaar botsend in afschuwelijke conflicten. Hun rumoer geldt ten diepste God zelf en Gods messiaanse Koning in Jeruzalem. Dat is David en Davids zon Jezus Christus. Van zijn rechtvaardige heerschappij willen ze niets weten. Maar dan grijpt God in.
Terwijl wij nog eindeloos treuzelen om hier of daar te hulp te schieten, is God al opgestaan. Want als mensen verkracht en vermoord worden, omdat ze Jood of Soedanees of zwart zijn, dan ontbrandt zijn toorn inderdaad zeer snel. En ook bij een weinig van zijn toorn kun je je maar beter bergen voor Hem. Gelukkig maar dat God en zijn Koning waken over het recht en dat Hij zo licht ontvlambaar is bij onrecht en gemeenheid. Wie bij Hem schuilen zijn goed af.
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 april 2014, 11:09

You will never find a diamant if you are dancing in the dark...even when it is right before your eyes
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 april 2014, 21:29

https://www.youtube.com/watch?v=puV9nGwbhO4
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 april 2014, 22:30

https://www.youtube.com/watch?v=ye6JssTdnvw

"Dance Me To The End Of Love"

Dance me to your beauty with a burning violin
Dance me through the panic 'til I'm gathered safely in
Lift me like an olive branch and be my homeward dove
Dance me to the end of love
Oh let me see your beauty when the witnesses are gone
Let me feel you moving like they do in Babylon
Show me slowly what I only know the limits of

Dance me to the wedding now, dance me on and on
Dance me very tenderly and dance me very long
We're both of us beneath our love, we're both of us above

Dance me to the children who are asking to be born
Dance me through the curtains that our kisses have outworn
Raise a tent of shelter now, though every thread is torn

Dance me to your beauty with a burning violin
Dance me through the panic till I'm gathered safely in
Touch me with your naked hand or touch me with your glove

Thomas, even nostalgie en een mooie tekst.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 26 april 2014, 00:06
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 april 2014, 00:39

http://youtu.be/MZj7vC_9m8o

'k Kreeg hier wel een beetje de lachhik van...
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 april 2014, 00:43

Voor de liefhebbers: het is echt vrij zwaar maar een echt zeer goede uitvoering:

https://www.youtube.com/watch?v=a4SKrGYMp7A

De dirigent is de Nederlander Daniel Reuss, die kennelijk alles uit het koor weet te halen. Een wat betere geluidsinstallatie draagt wel bij.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 26 april 2014, 01:41
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 april 2014, 01:48

THOMAS968 schreef:
Voor de liefhebbers: het is vrij zwaar maar een echt zeer goede uitvoering:

https://www.youtube.com/watch?v=a4SKrGYMp7A

De dirigent is de Nederlander Daniel Reuss, die kennelijk alles uit het koor weet te halen. Een wat betere geluidsinstallatie draagt wel bij.

Thomas
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 april 2014, 11:53

JOL252 schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=puV9nGwbhO4

Mooi Jol, Bedankt ook!

Een mooi tegenwicht, dit nummer!
Naar boven

Auteur Bericht
ALBLASY297

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 april 2014, 13:44

Om kort te zijn; de vraag: vrouwen in het kerkelijke ambt. Voor of tegen?
Ik kan niet anders dan kort erover zijn puur gezien, dat niet mijn mening er toe doet, maar altijd dienen we terug te vallen of te wel, Gods Woord te laten spreken. Ik denk dat het dan wel duidelijk mag zijn wat het antwoord ons zegt? Het is eerbaar en goed, dat een vrouw stil zij. Niet dat zij dan niets zou mogen zeggen of inbrengen, integendeel, alleen een ambt voor een vrouw? Helaas zijn er genoeg plaatsen dan wel kerken waar dit is ingesteld. Graag verzoek ik iedereen die hier vragen bij heb eens "in het spoor" te lezen..
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 april 2014, 14:34

ALBLASY297 schreef:
Ik kan niet anders dan kort erover zijn puur gezien, dat niet mijn mening er toe doet, maar altijd dienen we terug te vallen of te wel, Gods Woord te laten spreken. Ik denk dat het dan wel duidelijk mag zijn wat het antwoord ons zegt? Het is eerbaar en goed, dat een vrouw stil zij. Niet dat zij dan niets zou mogen zeggen of inbrengen, integendeel, alleen een ambt voor een vrouw? Helaas zijn er genoeg plaatsen dan wel kerken waar dit is ingesteld. Graag verzoek ik iedereen die hier vragen bij heb eens "in het spoor" te lezen..

"Een stille geest is kostbaar in de ogen de Heeren". Dat klopt, maar 'stil' heeft hier de betekenis van rustig en bedachtzaam. Dit als argument gebruiken ter onderbouwing van het feit dat je van mening bent dat een vrouw geen ambt mag bekleden is dus geen geldige bewijsvoering.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zaterdag 26 april 2014, 14:37
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 april 2014, 16:49

ALBLASY297 schreef:

Welk spoor bedoel je?
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 april 2014, 17:51

Vrijdag 25 april, Psalm 3; Is met ons elke nieuwe dag.

Sommige mensen kunnen je ontzettend dwars zitten. Op school, op je werk of in je familie. Sommige mensen kunnen je ook ontzettend pijn doen, vooral vrienden die je in de steek laten. Dan kan zo deprimerend zijn, dat je er niet meer van slapen kunt en ’s morgens alles je tegenstaat. In zulke situaties kan dit morgengebed van David ons misschien helpen. Volgens het opschrift is het een gebod toen hij moest vluchten voor Absolom. Nota bene zijn eigen zoon. Kinderen zijn zelden alleen maar zegen, soms zelfs helemaal niet. En wat kun je dan nog bidden? Anderen zeggen keihard: houd God er toch buiten, bij Hem is geen hulp. Is dat echt zo?
David legt alles in handen van God en dan doet hij het licht uit en slaapt blijkbaar meteen in. Als hij wakker wordt, is alles nog even deprimerend. Maar je hoort hem gelovig bidden; Gij, Here, zijt mijn schild. Gij zorgt zelf voor mijn eer, de kroon op mijn hoofd. Die krijgt niemand in de modder. En met U kan ik vandaag alle dingen aan.
In goede machten liefderijk geborgen / verwachten wij getroost wat kome mag. / God is met ons des avonds en des morgens, / is zeker met ons elke nieuwe dag.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 april 2014, 18:15

Zaterdag 26 april, Psalm 4; Welterusten.

Nogal wat mensen hebben moeite met inslapen. Uren liggen ze wakker, soms nacht na nacht. Niet alleen volwassen die gestresst zijn door hun werk, tobben over hun huwelijk of zich grote zorgen maken over een kinderen of kleinkinderen. Ook jonge mensen liggen soms uren wakker. Ontevreden met zichzelf en ontmoedigd door het leven. ’s Nachts komt het plaatje van je leven soms heel zwart-wit op je af en dan lig je wakker. Voor je gevoel is dat eindeloos. Om wanhopig van te worden, nergens heb je meer grip op. Je geloof zakt weg. O, als ik nu maar eens even kon slapen… David lijkt daar geen last van te hebben. ‘In vrede kan ik mij te ruste begeven en aanstonds inslapen,’ zo hoor je hem zeggen. Ik slaap zo in, zegt hij. In vrede er gerust in God. Niet dat zijn leven op dit moment zo vredig is. Bepaald niet. Hij is op de vlucht voor Saul en zijn vrienden beginnen de moed te verliezen. Wie zal ons het goede doen zien? Zeggen ze uitdagend tegen David. Vertrouw je nog steeds op God? David zegt niets. Hij bidt: Here, verhef Gij over ons het licht van Uw aangezicht! En dan: welterusten! Onder Gods ogen kunnen wij onze ogen gerust dicht doen. Ons leven is in zijn hand.
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 april 2014, 22:11

ALBLASY297 schreef:

Ik weet niet wat ``in het spoor`` is, ik volg waarschijnlijk een ander spoor dan jij. Dat kan en dat geeft ook helemaal niet. Jouw spoor is namelijk niet het enige juiste spoor, er zijn gelukkig meerdere sporen, die allemaal dezelfde richting op gaan. Misschien is het goed om dit topic eens goed door te lezen, dan kun je zien dat er ook christenen bestaan die een ander mening hebben dan jij hebt. Het is namelijk wel degelijk jouw mening, en jouw interpretatie van ``Gods Woord``. Jij denkt dat het zo in de Bijbel staat en dat er bedoeld wordt dat het kerkelijke ambt niet voor vrouwen is. Dat mag jij denken, maar zeg dan niet dat het ``Gods woord`` is, het is jouw mening.
Misschien kun je jouw standpunt wat verduidelijken en niet alleen verwijzen naar ``in het spoor``.
Naar boven

Auteur Bericht
MAMY994

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 april 2014, 22:52

Tja, ik ben er erg blij van geworden, maar denk dat dit toch het juiste topic is. Vanmiddag heb ik een paar uurtjes enkele rommelmarkten van Koningsdag bezocht. En heb eindelijk de handtas gevonden (nieuw) die ik al héééél lang zocht. Een stevige die ik weer vol zal stoppen met allerlei nuttige zaken. Dus altijd veel te zwaar. Maar ook altijd ten dienste van iedereen die er op rekent dat ik altijd alles bij me heb. En waar ook altijd nog een bos sleutels, portemonnee, horloge of wat een ander even tijdelijk bewaart wil zien in past. Maar goed. Dat doe ik mezelf aan. En verder: een vest, een supergrote wok - zo'n zware gietijzeren, een kookblad met grootmoeders recepten en lekker veel tijdschriften van Landleven ed. En net zoals veel oma's doen, heb ik een stel schattige kinderkleertjes, die je echt niet kunt laten liggen, gekocht voor mijn kleine grut. En dat alles met een budget wat low - wat zeg ik mini-low was. Echt weer zo'n tel je zegeningen moment! Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zondag 27 april 2014, 15:40

Zondag 27 april, Psalm 5; Vroeg spreekuur.

Volgens de psalmen houdt de Here God vooral spreekuur in de vroege morgenuren. Dat is blijkbaar het beste moment om je tot Hem te wenden. Met grote kans dat God ook iets van zich laat horen of in de loop van de dag nog iets van zich laat zien. In een file overzie je ’s morgens vroeg de dag en besef je wat er allemaal op je af kan komen. Heb je met iemand een belangrijk gesprek. Zie je tegen bepaalde afspraken op? Of word het een heel zware dag? Zulke morgens heb je. Met een schok word je wakker, vaak een uur eerder dan normaal.
Overal ziet deze psalmist tegenstanders, mensen die hem vals beschuldigen. Hij is bang. Bidden kan op zulke vroege momenten heel heftig zijn. Here, hoor naar mijn stem! Hoor mijn angst, hoor mijn hoop, hoor mijn verlangen. Here, ik leg U mijn zaak voor. Ik reken echt op U! En ook: Here, zie ernaar uit dat U me wilt helpen.
Wie in alle vroegte zich zo direct tot God wendt heeft het belangrijkste gesprek van de dag achter zich. Mijn ervaring is vaak, dat wanneer ik eenmaal één goed gesprek gehad heb de volgende gesprekken min of meer vanzelf gaan. Laten we daarom elke morgen beginnen bij God. De morgen, dat is het beste moment. De dag ligt dan verder open. Voor de ogen van God.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zondag 27 april 2014, 15:48

Als je het liedje niet kent is het goed het eerst even te beluisteren. Het is van Claudia de Brey: Mag ik dan bij jou.

https://www.youtube.com/watch?v=dR0_ybFC53s

Normaal al een gevoelig liedje maar toch: vanmorgen was ik in een soort jeugddienst en het liedje kreeg met een kleine kunstgreep in de tekst, 'jij' was veranderd in 'U', een hele andere lading. Twee meisjes zongen het voor in de kerk. Probeer het voor je te zien - en ik vond het dermate indrukwekkend dat ik het je niet wil onthouden:

Als de oorlog komt,
En als ik dan moet schuilen,
Mag ik dan bij U?

Als er een clubje komt,
Waar ik niet bij wil horen,
Mag ik dan bij U?

Als er een regel komt
Waar ik niet aan voldoen kan,
Mag ik dan bij U?

En als ik iets moet zijn,
Wat ik nooit geweest ben,
Mag ik dan bij U?

Mag ik dan bij U schuilen,
Als het nergens anders kan?
En als ik moet huilen,
Droogt U m'n tranen dan?
Want als ik bij U mag,
Mag U altijd bij mij.
Kom wanneer U wilt,
Ik hou een kamer voor U vrij.

Als het onweer komt,
En als ik dan bang ben,
Mag ik dan bij U?

Als de avond valt,
En 't is mij te donker,
Mag ik dan bij U?

Als de lente komt
En als ik dan verliefd ben,
Mag ik dan bij U?

Als de liefde komt
En ik weet het zeker,
Mag ik dan bij U?

Mag ik dan bij U schuilen,
Als het nergens anders kan?
En als ik moet huilen,
Droogt U m'n tranen dan?
Want als ik bij U mag,
Mag U altijd bij mij.
Kom wanneer U wilt,
Ik hou een kamer voor U vrij.

Als het einde komt
En als ik dan bang ben,
Mag ik dan bij U?

Als het einde komt
En als ik dan alleen ben,
Mag ik dan bij U?

Thomas.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 30 april 2014, 17:31
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: zondag 27 april 2014, 20:40

Ik lees in Matt 20 vers 19 dat Jezus op de derde dag zal opstaan. Niet zozeer dat Hij 3 dagen in het graf zal liggen. Op de eerste dag van de week, zondag gebeurde dat. Als dat de derde dag is dan is de sabbat de 2de en de vrijdag de 1ste dag van het lijden.
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: zondag 27 april 2014, 20:45

ALBLASY297 schreef:

dit kan ook een spoor zijn

http://herboldblog2.wordpress.com/2013/02/15/moeten-vrouwen-zwijgen-in-de-gemeente/

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/27872-mag-een-vrouw-spreken-in-de-gemeentekerk.html
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: zondag 27 april 2014, 22:53

Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
Naar boven

Auteur Bericht
FRANS493

BerichtGeplaatst: maandag 28 april 2014, 00:00

hoi hoi lieve broetjes en zusjes y'mback! elke donderdag avond gebeds chat avond in de chat van 20.00 t/m 21.00 ,in de chat zelf kopje gebedsgroep komt hele maal goed en chat daar je gebden neer icv frans
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: maandag 28 april 2014, 06:40

Nog geen idee, iemand suggesties? Kwijlende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: maandag 28 april 2014, 06:45

AKKARI165 schreef:
Ben benieuwd hoe jij erover denkt.

Ik vind bidden maar niks
Ik geloof dat God weet wat je nodig hebt.
God kent mijn gedachte en weet waar ik tegen aan loop
Als ik ergens moeite mee heb en zaken niet begrijp dan denk Ik dat hard op in mijn gedachten van hoe kan dat God. En God moet dat toch snappen. Hij heeft me immers gemaakt en weet alles van me. Zo kun je bijvoorbeeld bidden tot je een ons weegt
Maar waarom heeft dat dan meerwaarde. Stel je bid voor geen oorlog geen honger op de wereld. Ik denk dan ja dat hebben wij aan ons zelf te wijten. Een econoom filosoof zei als al het geld op de wereld verdeeld zou worden was Afrika net zo welvarend als Amerika
Ecologisch gezien zijn we ook weer egocentrische wezens.
God's wegen zijn immers niet onze wegen en denk dat hij wil dat we problemen zelf eerst moeten en kunnen oplossen Mijn stelling is dus
heeft gebed werkelijk effect en nut of weet god wat de wereld en de schepping nodig heeft

God weet inderdaad alles over je, maar dat is naar mijn idee geen reden om niet te bidden. In een relatie zou je ook kunnen zeggen: jij kent me zou goed, je moet wel weten wat ik voel. En dan stoppen met elkaar te praten.
Dat zou raar zijn. God wil ook een relatie, Hij wil graag dat je het gesprek met Hem aangaat.

En ja alle ellende in de wereld. Die shitzooi maken wij ervan. Maar daarom is het niet verkeerd te bidden voor inzicht bij regeringen, voor minder egoisme en voor Zijn wederkomst.
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: maandag 28 april 2014, 06:53

to be or not to be, that's the question Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: maandag 28 april 2014, 06:55

de zon
de vele evenementen waar we weer lekker gaan EHBO-en (mensen kijken dus Coole smiley met zonnebril )
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: maandag 28 april 2014, 06:55

ik ga zo maar eens werken denk ik
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: maandag 28 april 2014, 06:57

vandaag nog niet veel. Maar dit weekend wel een huwelijksaanzoek gehad Lachende smiley met blinkend witte tanden
...
van een dronken kerel die een EHBO-er aan de haak slaan wel leuk leek Twijfelende smiley Huilende smiley, smiley in tranen
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5915 5916 5917 5918 5919 5920 5921 ... 6194 Volgende
Pagina 5918 van 6194